خبرروز ۱۳۹۸/۱۰/۱۵

  • فرمانده کل سپاه: ترور سردار سلیمانی انتقام‌گیری راهبردی در پی دارد
  • پیکر مطهر شهید سردار سلیمانی و یارانش با حضور هزاران عراقی در کاظمین، کربلا و نجف تشییع شد: وداع با شکوه عراقی‌ها با فرماندهان مقاومت
  • آیت‌الله خاتمی: مجلس عراق آمریکایی‌ها را با سیلی از کشورشان بیرون کند
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: سردار سلیمانی خود را وقف انقلاب و اسلام کرده بود
  • آیت‌الله کعبی: آمریکا با ترور سردار سلیمانی اشتباه محاسباتی و خطای استراتژیکی بزرگی را انجام داد
  • آیت‌الله اراکی: شهادت حاج قاسم سلیمانی پایان سلطه‌ استکبار جهانی و آمریکا را رقم می‌زند

 

** جام جم ۹۸/۱۰/۱۵
*  انتقام حق ماست
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با تاکید بر این که ایران این اقدام تروریستی آمریکا را به شدت پاسخ خواهد داد گفت: اگر جنگ و درگیری صورت بگیرد این آمریکایی‌ها هستند که آسیب جدی خواهند دید و اگر دیوانگی کنند، پاسخ شدیدتری به آنها می‌دهیم. سردار ابوالفضل شکارچی گفت: پاسخ به این اقدام تروریستی حق ماست و حتما جمهوری اسلامی به این اقدام تروریستی پاسخ خواهد داد. وی ادامه داد: البته جمهوری اسلامی ایران از هر اقدام احساسی و شتاب‌زده خودداری می‌کند، ولی قطعا همان انتقام سختی که خواست ملت ایران و ملت‌های آزادیخواه جهان به‌خصوص در منطقه و خانواده‌های شهدا و در رأس آن خواسته ولی امر مسلمین جهان است، اتفاق خواهد افتاد و آمریکایی‌ها از این اقدام پشیمان خواهند شد.
** همشهری ۹۸/۱۰/۱۵
*   حضور مسئولان نظام در منزل سپهبد سلیمانی
روز گذشته جمعی از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی در خانه شهید سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس حاضر شدند و شهادت وی را به خانواده‌اش تسلیت گفتند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و برخی نمایندگان مجلس از جمله این افراد بودند. محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به دیدار خانواده فرمانده شهید سپاه قدس رفت. همچنین مقتدی صدر رئیس جریان صدر عراق با حضور در منزل سردار سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی با خانواده این شهید دیدار کرد.
** کیهان ۹۸/۱۰/۱۵
*  با ترور فرمانده ایرانی برجام به پایان رسیده است
سفیر پیشین فرانسه در واشنگتن تصریح کرد؛ با ترور فرمانده سپاه قدس ایران، مذاکره برای نجات برجام را باید فراموش کرد. ژرار آرو نوشت: واکنش ایران به ترور ژنرال سلیمانی می‌تواند یک‌جانبه یا چندجانبه، مستقیم یا غیرمستقیم و با فاصله زمانی متفاوت باشد، اما در هر صورت چشم‌انداز برای مذاکره و هرگونه نجات برجام را فراموش کنید و ایران به هر طریق واکنش نشان خواهد داد. عراق، لبنان، خلیج فارس؟ در همین حال روزنامه انگلیسی گاردین، از جمله پیامدهای ترور قاسم سلیمانی را «مرگ برجام» خواند و نوشت: دیپلمات‌های اروپایی نگرانند ترور قاسم سلیمانی ممکن است ضربه مهلکی به امید زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای ایران باشد.
*  مراسم گرامیداشت سردار شهید قاسم سلیمانی در قم
مراسم گرامیداشت شهادت سردار بزرگ و پرافتخار اسلام سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر شهدای این جنایت آمریکایی جمعه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد. در این مراسم که شبستان امام خمینی(ره) و صحن‌های حرم مطهر مملو از جمعیت بود، آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، آیت‌الله سعیدی، سردار حسین‌اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، علما و فضلای حوزه علمیه قم و جمع کثیری از مردم شهید پرور استان حضور داشتند.
** شرق ۹۸/۱۰/۱۵
*  جنایت آمریکا را در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه درپی شهادت سردار سلیمانی گفت: «به عنوان دستگاه قضایی هم در کنار وزارت امور خارجه و هم ستاد حقوق بشر، جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی را در مجامع بین‌المللی تعقیب خواهیم کرد.» وی اعلام کرد: «اقدام دولت جنایتکار آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان ایشان، از منظر حقوقی یک اقدام تروریستی و نمونه بارز تروریسم دولتی است.»
*  تعلیق ماموریت‌های ناتو در عراق
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از تعلیق ماموریت‌های نظامی خود در عراق خبر داد. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شنبه اعلام کرد پس از عملیات آمریکا مبنی بر ترور سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ماموریت‌های نظامی خود در عراق را به حالت تعلیق در می‌آورد.
** ایران ۹۸/۱۰/۱۵
*  وداع با شکوه عراقی‌ها با فرماندهان مقاومت
پس از برپایی مراسم تشییع پیکرهای پاک شهدای حمله تروریستی بامداد جمعه امریکا در شهر کاظمین و بغداد، این پیکرها برای اجرای مراسم وارد کربلای معلا شد. مراسم تشییع شهدای حمله تروریستی امریکا در کربلا  در بین‌الحرمین انجام شد. در این مراسم شیخ عبدالمهدی الکربلائی و سید احمد صافی، نمایندگان آیت‌الله العظمی سیستانی نیز شرکت کردند. نماز میت نیز بر پیکر شهدا در آستان عباسی به امامت احمد الصافی، متولی شرعی این آستان و نماینده مرجع عالی دینی با مشارکت بسیاری از افراد که صحن عباسی و بین‌‌الحرمین و صحن حسینی آکنده از حضور آن‌ها بود، اقامه شد. پس از آن پیکرهای مطهر به نجف اشرف منتقل شد.
*  آمریکا هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد
رئیس جمهوری در دیدار «احمدبن عبدالرحمن بن جاسم بن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، ضرورت رایزنی و هماهنگی‌های بیشتر دو کشور در شرایط کنونی را مورد تأکید قرار داد. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اقدام تروریستی اخیر آمریکا را به عنوان حمایت جدید آن کشور از تروریسم می‌دانیم، اظهارداشت: شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، مردم ما را قوی تر و مصمم‌تر از همیشه ساخته است و مسوولیت تمام پیامدهای این اقدام تروریستی در منطقه به عهده آمریکا خواهد بود و در این زمینه هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد. حجت‌الاسلام روحانی  همچنین در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در هیچ مقوله‌ای آغاز گر تنش و تشنج در منطقه نبوده است، افزود: اگر همه در برابر تجاوز امریکا یکصدا نباشیم، خطر بزرگی همه منطقه را تهدید می‌کند.
*  ترور سردار سلیمانی نقض قانون اساسی امریکا است
«تولسی گابارد» کاندیدای دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌ جمهوری امریکا با انتقاد شدید از تصمیم ترامپ برای ترور و شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: این اقدام نقض قانون اساسی امریکا به حساب می‌آید. وی افزود: از آنجا که این اقدام جنگی بدون هیچ گونه مجوز یا اعلام جنگ از کنگره صورت گرفته است، در نتیجه نقض صریح قانون اساسی امریکا است. گابارد در ادامه تأکید کرد: این حمله (ترور سردار قاسم سلیمانی) اقدامات متقابل را تشدید کرده و پاسخ جدی ایران را به همراه خواهد داشت و ما را بیشتر و بیشتر در این باتلاق فرو خواهد برد.
** جمهوری اسلامی ۹۸/۱۰/۱۵
*  افتتاح ۷۱ پروژه عمرانی و زیربنایی در مناطق محروم خوزستان
۷۱ پروژه عمرانی و زیربنایی بنیاد برکت در مناطق محروم استان خوزستان، به بهره‌برداری رسید. این طرح‌ها شامل هنرستان ۹ کلاسه برکت اروندکنار و ۷۰ طرح دیگر شامل ساخت مسجد، راه‌سازی، آبرسانی و طرح هادی روستایی است. برای راه‌اندازی این تعداد طرح، ۱۵۲ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد.
*  محمدباقرلاریجانی از سمت معاونت وزارت بهداشت استعفا کرد
محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز از سمت خود استعفا کرد. کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت نیز خبر استعفای لاریجانی را تایید کرد.
*  رفتارهای پرخطر آمریکا منجر به افزایش تنش‌ها در منطقه شده است
وزیر امور خارجه چین در واکنش به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی اظهارداشت: رفتارهای پرخطر آمریکا ضمن نقض هنجارهای اساسی روابط بین الملل، تنش‌ها و آشفتگی‌ها را در منطقه تشدید کرده است. وانگ‌یی در تماس تلفنی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان افزود: چین با استفاده از زور در روابط بین‌‌الملل مخالف است. وی با بیان اینکه هیچ راهی برای مسائل نظامی وجود ندارد و فشارهای آمریکا بر ایران غیر منطقی است گفت از ایالات متحده می‌خواهد که از زور سوء استفاده نکند و از طریق گفت‌و‌گو به دنبال راه حل این مساله باشد.
** وطن امروز ۹۸/۱۰/۱۵
*  برای انتقام بزرگ لحظه‌شماری می‌کنیم
دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز با انتشار پیامی نسبت به شهادت سردار سلیمانی واکنش نشان داد. در بخشی از این پیام آمده است: ضمن اعلام آمادگی همه‌جانبه رزمندگان نیروی دریایی سپاه برای اجرای منویات مقام معظم رهبری در هماهنگی و همدلی با همه ملت داغدار ایران اسلامی و در هماهنگی با همه قوا و ظرفیت‌های جبهه مقاومت اسلامی، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز برای تداوم و استمرار آرمان‌ها و اهدافی که حاج قاسم، جان خود را در این راه تقدیم کرد و برای انتقام بزرگ از جانیان و عاملان و حامیان این جنایت و اعمال خشم انقلابی جهان اسلام علیه جریان صهیونیستی و آمریکایی، آماده است و لحظه‌شماری می‌کند و برای اجرای منویات و تدابیر مقام معظم رهبری گوش به فرمان است.
** جوان ۹۸/۱۰/۱۵
*  ترور سردار سلیمانی انتقام‌گیری راهبردی در پی دارد
سرلشکر حسین سلامی با بیان اینکه ترور سردار شهید قاسم سلیمانی یک انتقام‌گیری راهبردی را در پی دارد که مطمئناً به حضور امریکا در منطقه پایان خواهد داد، گفت: این ترور، باعث شکل‌گیری یک انرژی جدید در جغرافیای وسیع به صورت خودجوش، آتش به اختیار و مصمم برای یک انتقام‌گیری سخت می‌شود. وی افزود: این انتقام‌گیری در جغرافیای وسیع در طول زمان و با تأثیر‌های تعیین‌کننده خواهد بود. فرمانده کل سپاه گفت: امریکایی‌ها با این اقدام خود، آغازی برای پایان حضور خود ساختند و ترور سردار سلیمانی نقطه آغازی برای پایان حضور امریکا در منطقه است.
*  بسیجیان جهان اسلام انتقام سختی از امریکا خواهند گرفت
رئیس سازمان بسیج در پیامی به مناسبت شهادت سپهبد بسیجی حاج قاسم سلیمانى تأکید کرد: به حول قوه الهی بسیجیان جهان اسلام در جبهه‌های مقاومت انتقام سختی بابت این جنایت بزرگ از امریکای جنایتکار و صهیونیزم کودک‌کش خواهند گرفت. در بخشی از پیام سردار غلامرضا سلیمانی آمده است:
شهادت والاترین پاداش حاج قاسم از سوی پروردگار عالم بود، اما کار او و راه او متوقف نشده و همچنان ادامه خواهد داشت.
** آفتاب یزد ۹۸/۱۰/۱۵
*  پامپئو با سران عراق و امارات درباره ایران گفت‌وگو کرد
«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا گفت تلفنی با سران عراق و امارات عربی متحده گفت‌وگو کرده است. وی در مورد تماسش با «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، ترور سردار «قاسم سلیمانی» را «اقدامی دفاعی» خوانده و مدعی شده است که واشنگتن به «تنش‌زدایی متعهد است.» او در گفت‌وگو با «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی و حاکم امارات هم مدعی شده است که این ترور با هدف «محافظت از نیروهای آمریکایی در خارج» انجام شده است.
*  ابعاد حقوقی ترور سردار قاسم سلیمانی را پیگیری خواهیم کرد
جنیدی معاونت حقوقی رئیس جمهور با اشاره به عملیات نامشروع نظامی آمریکا در بامداد روز جمعه، ضمن تسلیت این ضایعه بزرگ اعلام کرد: ترور فرماندهان نظامی و مقامات رسمی یک کشور مستقل عضو ملل متحد توسط دولت آمریکا، مصداق بارز تروریسم دولتی علیه ایران و نقض آشکار موازین حقوقی بین‌الملل است. سازمان حقوقی دولت با همکاری دستگاه‌های ذی ربط ابعاد حقوقی موضوع را پیگیری خواهد نمود. با توجه به انجام عملیات اجرایی ترور در خاک عراق، این اقدام به علاوه نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور عراق قلمداد و قابل پیگیری و تعقیب حقوقی از سوی آن کشور نیز هست.
** خراسان ۹۸/۱۰/۱۵
*  این شهادت موجب تقویت روحیه مقاومت می شود
شیخ زکزاکی دبیرکل جنبش اسلامی نیجریه در بیانیه‌ای شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را موجب تقویت روحیه مقاومت و مبارزان این راه دانست. همچنین آیت‌ا… عیسی قاسم،‌ رهبر شیعیان بحرین نیز در بیانیه‌ای اظهار کرد: دو شهیدی که از دست دادیم در قلب‌های امت مومن جای داشتند و شهادت آن ها دردناک ترین رویداد برای امت مومن است.
** رسالت ۹۸/۱۰/۱۵
*  در برابر انتقام ایران هر کاری کنیم بازهم کافی نیست
مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا با بیان این‌که ترور سردار شهید سلیمانی خطر درگیری مستقیم با ایران را افزایش داده، گفت: ایالات‌متحده هر کاری کند باز هم برای مقابله با انتقام سخت ایران کافی نخواهد بود. «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی دولت پیشین ایالات‌متحده در واکنش به ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله هوایی نظامیان تروریست آمریکایی به بغداد، گفت: خطرات متعاقب این ترور احتمالا از منافعش پیشی می‌گیرد.
*  ترور سلیمانی اقدام جنگی ترامپ علیه ایران بود
«الکساندریا اوکاسیو کورتز» جوان‌ترین عضو دموکرات کنگره در واکنش به اقدام تروریستی واشنگتن در ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفت که این‌یک «اقدام جنگی» بوده است. اوکاسیو کورتز در یک پیام توئیتری ضمن محکوم کردن ترامپ به ارتکاب «اقدام جنگی» با ترور حاج قاسم سلیمانی نوشت: «رئیس‌جمهور  آمریکا  در اقدامی وارد شد که در حد گسترده‌ای به‌عنوان اقدام جنگی علیه ایران تلقی می‌شود. اقدامی که هم‌اکنون زندگی میلیون‌ها انسان بی‌گناه را در معرض خطر قرار می‌دهد.»
** مردم سالاری ۹۸/۱۰/۱۵
*  تحقیق از خدمه پرواز سردار سلیمانی
شبکه اسکای نیوز عربی به نقل از برخی مسئولان امنیتی مدعی شد که در پی شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، مقامات عراقی دو فرد را بازداشت کردند و در حال تحقیق از کارمندان اطلاعاتی فرودگاه و خدمه هواپیمایی هستند که سردار سلیمانی را به بغداد آورد. این منابع تاکید کرده‌اند که مقامات عراقی همچنین در حال تحقیق در مورد جزئیات سفر سردار سلیمانی از زمان پرواز تا شهادت هستند.
*  نگرانی لندن درباره ابعاد پاسخ تهران
وزیر امورخارجه پیشین انگلیس پس از شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی توسط آمریکا گفت: انگلیس باید از جایگاه خود به عنوان متحد کلیدی آمریکا برای وادار کردن ترامپ به اتخاذ رویکردی سازگارتر در عرصه سیاست خارجی استفاده کند. «جرمی‌ هانت» وزیر امورخارجه پیشین انگلیس پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران و همراهانش در بغداد گفت که تشدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن در پی این حمله یک بازی به شدت خطرناک است.
** آرمان ۹۸/۱۰/۱۵
*  آمریکا ۱۶ کشور را واسطه قرار داد تا ایران تلافی نکند
امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش در مراسم یاد بود سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که در مسجد مهدیه ورامین برگزار شد، گفت: بعد از ترور سردار سلیمانی آمریکایی‌ها ۱۶ کشور را واسطه قرار دادند تا ایرانی‌ها کاری نکنند یا اگر کاری هم می‌کنند یکی از سران آمریکا را ترور کنند. پوردستان خاطرنشان کرد: ترور سردار سلیمانی برای کشور بسیار سخت بود، ولی شک نکنید خون حاج قاسم سلیمانی پایمال نخواهد شد و به شدت به اقدام آمریکایی‌ها پاسخ خواهیم داد. وی در ادامه بیان داشت: ما فرزندان انقلاب خمینی(ره) هستیم، بی‌شک در مسیر جبهه مقاومت با قدرت بیشتر قدم خواهیم برداشت و نام ایران را روز به روز در اقتدار قرار خواهیم داد.
*  تجمع دانشجویان مقابل سفارت سوئیس
شماری از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در محکومیت جنایت آمریکا در ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، مقابل دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران تجمع کرده‌اند. بر این اساس دانشجویان پلاکاردهای «منطقه، گور دسته‌جمعی‌تان خواهد شد»، «منتظر انتقام سخت‌مان باشید»، «مذاکره با آمریکا یعنی پایمال کردن خون سردار سلیمانی»، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، «کام‌تان را تلخ خواهیم کرد» و «از منطقه بروید پیش از آنکه بیرون‌تان کنیم» در دست داشتند. همچنین شعارهای «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا»، «انتقام حاج قاسم؛ نابودی اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» و «تا قدس را پس نگیریم آروم نمی‌نشینیم» سر می‌دادند.
** آفرینش ۹۸/۱۰/۱۵
*  ده‌ها هزار عراقی در مراسم تشییع فریاد «انتقام خواهی» سر دادند
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در مورد برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای حمله تروریستی اخیر آمریکا، نوشته است که ده‌ها هزار نفر در بغداد فریاد انتقام خواهی سر دادند. روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی به حضور ده‌ها هزار نفر از مردم عراق در مراسم تشییع پیکر شهدای حمله تروریستی اخیر آمریکا اشاره کرده و نوشته است که شرکت کنندگان در این مراسم انتقام از عاملان این حمله را خواستار شدند. این روزنامه ده‌ها هزار شرکت کننده در مراسم را «جنگجویان طرفدار ایران» خطاب کرده و نوشته است که آن‌ها با در دست داشتن پرچم عراق «خطاب به ایالات متحده شعار “انتقام در راه است” سر دادند.
*  احتمال اتخاذ تصمیم برای پایان حضور نظامی آمریکا در عراق
شورای امنیت ملی عراق از احتمال اتخاذ تصمیم برای پایان حضور نظامی آمریکا در این کشور خبر داد. پس از برگزاری جلسه شورای امنیت عراق با صدور بیانیه‌ای از احتمال اتخاذ تصمیم برای پایان حضور نظامی آمریکا در این کشور خبر داده شده است. در این بیانیه تاکید شد: «حضور نظامی ایالات متحده در عراق می‌تواند پایان یابد.»
** قدس ۹۸/۱۰/۱۵
*  گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای را آغاز کنیم
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با نزدیک شدن به اتمام مهلت ایران به طرف‌های توافق هسته‌ای برای جبران تعهدات خود در برجام، در صفحه رسمی خود در توییتر، نوشت: «تا اجرای پاسخ قاطع و کوبنده به ترامپ، صدور هر چه سریع‌تر دستور گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای لازم است.»
*  اطلاع اسرائیل از طرح ترور سلیمانی را نه تایید می‌کنیم، نه تکذیب
«برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: واشنگتن اطلاع کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی از طرح ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را نه تایید می‌کند و نه تکذیب. وی در ادامه این مصاحبه گفت که آمریکا «ابومهدی المهندس» جانشین رئیس سازمان حشد الشعبی عراق را در لیست تروریستی خود قرار داده بود و وی پیشتر دستور حمله به سفارت آمریکا را صادر کرده و مقابله با ما را انتخاب کرده بود. برایان هوک اضافه کرد: سردار سلیمانی منافع آمریکا را هدف قرار داده و اقدامی که انجام شد گامی پیشگیرانه برای توقف هر گونه حمله بوده است.
** اعتماد ۹۸/۱۰/۱۵
*  بهای خون تو، اخراج کامل نظامیان امریکایی است
هادی العامری رییس ائتلاف سیاسی «الفتح» و نایب‌رییس جدید الحشد الشعبی در وداع حزن‌انگیز با پیکر ابومهدی المهندس اعلام کرد که راه او را ادامه خواهد داد و بر سر عهدی که با او داشته می‌ماند و بهای خون سردار را اخراج کامل نظامیان امریکا از عراق اعلام کرد. العامری در ویدیویی که از وی در فضای مجازی منتشر شد خطاب به پیکر المهندس گفت: راهت را ادامه می‌دهیم و دور نخواهیم شد. به تو اطمینان می‌دهم که خروج همیشگی نیروهای امریکایی از عراق بهای خون پاک تو باشد و حاکمیت ملی کاملا محقق شود. مطمئن باش برادر عزیز و رفیقی که بیش از سی، چهل سال در این راه با هم بودیم. تو شهید بزرگ اسلام هستی و این آرزوی تو سرانجام محقق شد.
** شهروند ۹۸/۱۰/۱۵
*  اهواز، مشهد، تهران، قم و کرمان میزبان سپهبد شهید ایران
سردار شریف، سخنگوی سپاه پاسداران آخرین برنامه‌های مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی را تشریح کرد. او با یادآوری اینکه مراسم تشییع پیکر سردار شهید قاسمی سلیمانی در عراق با شکوه بسیاری برگزار شد، گفت: «یکشنبه صبح پیکر ایشان به شهر اهواز وارد می‌شود و از ساعت ۷:۳۰ دقیقه تا ۹:۳۰ دقیقه برنامه‌ای برای وداع با پیکر ایشان در اهواز پیش بینی شده است. سخنگوی سپاه اظهار کرد: «پس از اهواز، پیکر ایشان حوالی ساعت ۱۳ به مشهد انتقال پیدا خواهد کرد. بعد از اتمام مراسم در مشهد پیکر ایشان به تهران انتقال پیدا می‌کند و ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه شب مراسم وداع با پیکر سردار سلیمانی در مصلی تهران برگزار می‌شود.» شریف گفت: «مراسم تشییع و نماز برپیکر مطهر این شهید نیز از ساعت ۸ صبح دوشنبه در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و بعد از آنکه رهبری بر پیکر ایشان نماز خواندند پیکر آن شهید از مسجد دانشگاه به سمت میدان آزادی تشییع خواهد شد. بعد از تهران ساعت ۱۴ تا ۱۶ بعد از ظهر مراسم وداع با پیکر ایشان در قم برگزار می‌شود و بعد از آن، پیکر سپهبد شهید سلیمانی برای خاکسپاری به کرمان منتقل می‌شود.
** اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی
* «سردار سلیمانی» خود را وقف انقلاب و اسلام کرده بود
تسنیم/آیت‌الله حسینی‌بوشهری ضمن عرض تسلیت شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: او چهره‌ای بود که خود را وقف انقلاب و اسلام کرده بود، خطرپذیر بود و در سخت‌ترین روزها گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. در میدان‌های سخت حضور پررنگ داشت و با تمام وجود در محور مقاومت تلاش‌های بسیار کرد.عضو جامعه مدرسین اضافه کرد: بسیاری از توطئه‌ها و نقشه‌های آمریکایی‌ها و جبهه کفر علیه مسلمانان با تدبیر و درایت ایشان به لطف خدا برچیده شد و او وسیله‌ای شد که خداوند دست دشمنان را از سر مسلمانان کوتاه کند. مهم‌ترین اقدام او تلاش برای از بین بردن داعش بود، گروهکی که توسط آمریکا ایجاد شد تا به عنوان اهرم فشار علیه ایران، عراق و دیگر کشورها از آن استفاده کند.
*   مجلس عراق آمریکایی ها را با سیلی از کشورشان بیرون کند
حوزه/ آیت الله خاتمی در تجمع ضد تروریستی حوزویان که با حضور حضرات آیات نوری همدانی، محمد یزدی، مقتدایی، اعرافی، فقیهی، فاضل لنکرانی، اعضاء شورای عالی، اعضاء جامعه مدرسین، مسئولین لشکری وکشوری و علما و روحانیون در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: شما حوزیان با این اجتماع نشان داده اید که حوزه انقلابی است و انقلابی باقی خواهد ماند.عضو جامعه مدرسین درادامه گفت: ادبیاتی که در این دو روز، همگان به آن اشاره داشتند واژه انتقام است؛ به شما این بشارت را می دهم که همه مصمم برای انتقام هستند.عضو جامعه مدرسین تاکیدکرد :باید دشمن را سر جای خود نشاند و آمریکا را از این کار خود پشیمان و مأیوس کرد. وی افزود: طرحی در مجلس عراق وجود دارد و آن طرح اخراج آمریکایی هاست؛ تا یک آمریکایی درعراق باشد، در این کشور امنیت نخواهد بود و باید تا آخرین نفر آمریکایی را با سیلی از کشورشان بیرون کنند تا عراق روی امنیت را به خود ببیند.
*   آمریکا با ترور سردار سلیمانی اشتباه محاسباتی و خطای استراتژیکی بزرگی را انجام داد
شبستان/آیت الله کعبی با تسلیت شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی نقطه عطفی در سرنوشت آینده انقلاب در گام دوم و مقاومت منطقه و همچنین در عرصه بین الملل و راهبردهای نابودی آمریکا و صهیونیست است.عضو جامعه مدرسین ترور حاج قاسم را نشانه حماقت و خباثت ترامپ و اشتباه محاسباتی و خطای استراتژیک بزرگ آمریکایی ها عنوان کرد و افزود: آمریکا با انتقام جبهه مقاومت و دوستداران شهید قاسم سلیمانی در تمام جهان مواجه خواهند شد.وی همچنین تصریح کرد: حاج قاسم مرد بحران های بزرگ و استراتژیک منطقه بود واین شهادت نه تنها دل های جوانان ایران، بلکه دل های تمام جوانان منطقه را تکان داده است.
*   شهادت حاج قاسم سلیمانی پایان سلطه استکبار جهانی و آمریکا را رقم می زند
رسا/آیت الله اراکی در اجتماع عظیم جوانان بیش از ۱۲۰ ملیت جهان برای پاسداشت شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که در مصلای قدس قم برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز دل همه جبهه مقاومت و قلوب مسلمانان در داغ شهادت حاج قاسم سلیمانی سوخته است، گفت: شهادت حاج قاسم سلیمانی به منزله پایان سلطه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار و ایادی آن است. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه پایگاه‌های آمریکا در منطقه را هر گونه که صلاح بدانیم خواهیم کوبید، گفت: انتقام خون شهیدانمان را خواهیم گرفت و دشمن را پشیمان خواهیم کرد.
*  سی‌ان‌ان: دولت ترامپ پاسخ ایران را قطعی می‌داند
فارس/ شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش دادکه مقام‌های دولت آمریکا پاسخ ایران به حمله تروریستی منجر به شهادت سردار سلیمانی وهمراهانش را قطعی می‌دانند.بنا بر این گزارش، دولت آمریکا به نمایندگان کنگره اعلام کرده است که انتظار می‌رود ایران ظرف «چند هفته» به این حمله پاسخ دهد.به نوشته سی‌ان‌ان، در داخل دولت ترامپ هنوز در مورد اینکه آیا این پاسخ ظرف چند روز آینده خواهد بود یا اینکه تهران مدتی صبر می‌کند، بحث هست. یک مقام آمریکایی در این مورد گفته است: «دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد.»روز جمعه «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در پاسخ به سؤالی که آیا نیروهای آمریکایی مستقر در غرب آسیا با تهدیدی روبرو هستند، به صراحت پاسخ داد که «حتما ریسک هست.»
*   تشییع باشکوه سرداران مقاومت در نجف
رسا/ مراسم تشییع پیکرهای سرداران مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس با حضور گسترده مردم و طلاب و اساتید حوزه نجف در حرم مطهر امیرمؤمنان برگزار شد.در این مراسم سید محمد رضا سیستانی به نمایندگی از حضرت آیت الله العظمی سیستانی حاضر بود و اساتید و طلاب نجف اشرف حضور گسترده ای داشتند.مردم عراق و طلاب نجف در این مراسم باشکوه در حرم امام علی(ع) فریاد الله اکبر سر دادند و آمریکای جنایتکار را شیطان بزرگ خواندند و خواستار مقابله با اقدامات جنایتکارانه این رژیم تروریستی شدند.حضرت آیت الله بشیر نجفی از مراجع نجف نیز در مراسم تشییع شرکت کرد و بر پیکر مطهر شهیدان نماز خواند.
*   پیکر مطهر سردار سلیمانی وارد میهن شد
ایسنا/پیکر مطهر شهدای حمله تروریستی آمریکا،صبح امروز به شکل هوایی وارد فرودگاه بین‌المللی اهواز شد.صدها نفر از مردم و مسئولان لشکری و کشوری استان با حضور در فرودگاه اهواز به استقبال پیکر شهدا رفتند.مراسم تشییع سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش از ساعت ۷ صبح امروز یکشنبه، ۱۵ دی‌ماه در میدان مولوی اهواز با نوحه‌سرایی آغاز شد تمام اقشار از مرد و زن گرفته تا جوان و پیر، همه برای وداع با  سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در میدان مولوی اهواز حاضرشدند.
*   سفر معاون بن‌سلمان به آمریکا و انگلیس
باشگاه خبرنگاران / الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه اعلام کرد محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان به شاهزاده خالد بن‌سلمان، معاون خود دستور داده است تا برای گفت‌وگو درباره آرامش در منطقه طی امروز و فردا به آمریکا و انگلیس سفر کند.این منابع اعلام کردند معاون ولی‌عهد عربستان برای به کارگیری همه تلاش‌ها به سمت آرامش و خویشتن‌داری و جلوگیری از هر چیزی که منجر به تشدید شرایط شود و تقویت امنیت و ثبات منطقه را تضمین کند، در آمریکا با مقامات ارشد کاخ سفید و وزرای امور خارجه و دفاع این کشور دیدار خواهد کرد.روز شنبه نیز سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان در تماسی تلفنی با برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق گفت‌وگو کرد.
*  پاسخ فرمانده کل ارتش به تهدیدات ترامپ
ایسنا/فرمانده کل ارتش در واکنش به لفاظی اخیر رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه در صورت هر اقدام از سوی ایران، آمریکا ۵۲ دو نقطه از ایران را هدف قرار می دهد، اظهار کرد: در یک درگیری احتمالی در آینده که بعید می دانم جرات انجام این کار را داشته باشند؛ آنجا مشخص خواهد شد که این اعداد ۵ و ۲ به کجا تعلق خواهد داشت.امیر موسوی با اشاره به اقدامات سپهبد شهید سلیمانی در محور مقاومت خاطرنشان کرد: حاج قاسم برای همه ملت‌های منطقه عزیز و دوست داشتنی است و امروز تمام فرزندان شهدای لبنان و خانواده های رزمندگان سوریه ، عراق و تمام مظلومان عالم و تمام آنهایی‌ که ضد امریکا و ضد صهیونیست هستند یاد او را زنده نگه داشته و راهش را ادامه می هند.
*   عذرخواهی بازیگر هالیوودی از مردم ایران
مهر/ در ادامه واکنش چهره‌های سرشناس هنری به ترور سردار حاج قاسم سلیمانی توسط دولت ترامپ، یک بازیگر هالیوودی به نمایندگی از «۵۲ درصد مردم آمریکا» از مردم ایران عذرخواهی کرد.رز مک‌گوان که یکی از مخالفان سرسخت ترامپ است در واکنش به اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی، در صفحه توئیتر خود با استفاده از هشتگ «به ایران نقل مکان کنید» جنجال آفرید.او با استفاده از هشتگ «سلیمانی» در انتهای توئیت خود نوشت: «ایران عزیز، ایالات متحده به کشور، پرچم و مردم شما بی‌احترامی کرده است. ۵۲ درصد از ما (مردم آمریکا) عمیقاً معذرت‌خواهی می‌کنیم. ما با ملت شما صلح می‌خواهیم. ما توسط یک رژیم تروریستی گروگان نگه داشته شده‌ایم. نمی‌دانیم چطور باید فرار کنیم. لطفاً ما را نکشید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *