خبرروز ۱۳۹۸/۰۹/۱۶

سالروز وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) را تسلیت می‌گوییم

  • بیانیه پایانی نهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین: مسؤولان با تلاش جهادی برای حل مشکلات به صورت عملی از مردم قدردانی کنند
  • رئیس قوه قضاییه:  موضع نظام برخورد قاطع با فساد بدون هیچ گونه ملاحظه‌کاری است
  • آیت‌الله مقتدایی: جامعه امروز نیازمند احکام و آموزه‌های دینی است
  • آیت‌الله کعبی: بیانیه گام دوم از اسناد بالادستی انقلاب اسلامی است
  • آیت‌الله علیدوست: اصول فقه نیاز به تغییرهای ساختاری دارد

 

 

** همشهری ۹۸/۹/۱۶
*  دستاویزهای پوچ آمریکا
مجید تخت‌روانچی سفیر ایران در سازمان ملل در واکنش به نامه ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به دبیر کل سازمان ملل، نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش نوشت و تصریح کرد: جامعه جهانی باید به شدت مراقب رویکرد دارای انگیزه سیاسی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای صنعتی باشد که با دستاویزهایی پوچ مانند نگرانی‌های توسعه تسلیحات اتمی در تلاشند تا فناوری‌های بی‌خطر مانند فناوری هوا و فضا را که برای توسعه اجتماعی اقتصادی تمام کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه، بسیار مهم است، بد جلوه دهند. تحت روانچی در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت‌های موشکی ایران چه در زمینه بالستیک و چه در زمینه پرتاب ماهواره‌ای، مشمول محتوای اصلی یا صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ و پیوستن‌های آن نمی‌شود، از دبیر کل خواست تا از گزارش دادن در مورد چنین فعالیت‌های نامرتبطی در گزارش‌هایش درباره اجرای این قطعنامه اجتناب کند.
** کیهان ۹۸/۹/۱۶
*  تکذیب ادعای بی‌بی‌سی فارسی درباره بازداشت تعدادی از بسیجیان
در پی ادعای کذب بنگاه دولتی خبرپراکنی انگلیس مبنی بر بازداشت تعدادی از بسیجیان در استان تهران، چهار مرجع قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان اطلاعات سپاه این خبر را تکذیب کردند.
در همین راستا، روابط عمومی وزارت اطلاعات هم خبر رسانه معاند بی‌بی‌سی درخصوص دستگیری تعدادی از بسیجیان را تکذیب کرد.
سازمان بسیج مستضعفین نیز خبر بازداشت بسیجیان را تکذیب کرد.
بنگاه خبرپراکنی انگلیس (بی‌بی‌سی) در خبری به نقل از یک منبع به‌اصطلاح آگاه مدعی شده بود بیش از ۱۰ عضو بسیج در رابطه با اغتشاشات اخیر به‌طور شبانه بازداشت شده‌اند.
*  نصب اولین قطعه مهم در قلب راکتور جدید اراک
یک منبع آگاه اعلام کرد: در روزهای اخیر ایران توانست برای اولین بار پس از توافق برجام، یک قطعه سنگین و مهم چاله راکتور آب سنگین اراک را با موفقیت در راکتور نصب کند.
هفته گذشته به لطف خدا و تلاش متخصصان ایرانی توانستیم درپوش اصلی راکتور آب سنگین اراک موسوم به «Reactor Pit Cover» را که بیش از ۱۰۰ تن وزن دارد در محل خود در چاله راکتور نصب کنیم. کار ساخت ماشین سوخت گذاری راکتور نیز پایان یافته و آماده آزمایش با سوخت مجازی است ضمن این که در حال تکمیل بخشی از اتاق کنترل راکتور اراک هستیم.
** شرق ۹۸/۹/۱۶
*  حفظ برجام وظیفه جمعی ماست
یواو زیتون معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک در وین با تأکید بر وظیفه طرف‌های برجام در حفظ این توافق، از همه اعضا خواست تلاش‌های خود را تشدید کنند. هلگا اشمید در توییتر نوشت: «در این نشست درخواست جدی از ایران داشتیم که با پایبندی کامل به برجام گرایش منفی اخیر را برگرداند.» اشمید افزود: «ما وظیفه جمعی برای حفظ برجام داریم. از همه مشارکت‌کنندگان]در این نشست[ خواسته شد به پایتخت‌های خود گزارش کنند که تلاش شدید از سوی همه طرف‌ها ضروری است».
*  از حق ملت ایران نمی‌گذرم
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در حاشیه نشست اعضای اوپک بر عدم کاهش تولید نفت ایران تأکید کرد و گفت به هر حال از حق ایران دفاع خواهد کرد. او همچنین گفت: من از جانب مردم ایران می‌گویم که من یک بشکه کاهش غیر منطقی را نمی‌پذیرم و کسانی که از این فرصت خارج شدن نفت ایران از بازار استفاده می‌کنند و بیشتر تولید دارند، باید در مقابل تولید بیشتر کنونی در آینده کاهش بیشتر هم انجام دهند و نباید توقع داشته باشند ایران بعد از برداشته شدن تحریم بلافاصله اگر کاهشی نیاز بود، به این سیستم بپیوندد.
** ایران ۹۸/۹/۱۶
*  رسیدگی به خانواده‌های آسیب دیده در حوادث اخیر در اولویت قرار گیرد
حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد در خطبه اول  نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به فرازی از نامه امیرالمؤمنین خطاب به مالک اشتر خطاب به مسئولین و نیروهای انقلابی گفت: ما باید کرامت انسان‌ها را ارج بنهیم و برای انسان‌ها کرامت قائل شویم.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر گفت: امت حزب‌الله و پایگاه‌های بسیج و مردمی انقلاب باید پیشگام اجرای این رهنمود الهام بخش باشند. توجه و رسیدگی به خانواده‌های آسیب دیده در حوادث اخیر باید در اولویت قرار گیرد.
*  نامه احمد توکلی به محمدرضا عارف
احمد توکلی، از چهره‌های اصولگرا در نامه‌ای به محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خواسته که اصلاح‌طلبان نسبت به حوادث آبان ماه اعلام موضع صریح داشته باشند. در بخشی از این نامه آمده است: در این ماجرا، تفکیک ماهیت اعتراض به یک تصمیم، از آشوب و اغتشاش، وظیفه‌ای ملی و انقلابی را فراروی همه میهن‌دوستان و انقلابیون صادق، بویژه نخبگان سیاسی و اجتماعی قرار داد… اما هزاران افسوس که برخی از افراد مدعی، برخلاف محکمات صریح مکتب امام خمینی(ره) و هشدارها و اصرارهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و مقتضای عقل سلیم و تعهدات انقلابی و ملی و قانونی، به جای اعلام تبری، بازهم همصدایی با دشمن را ترجیح دادند؛ مانند دو نامزد انتخابات سال ۸۸ و برخی از فعالان سیاسی طرفدارشان که به نوعی در توجیه شرارت‌ها و خسارت‌ها کوشیدند و جفاکارانه، مستقیم یا غیرمستقیم، نظام اسلامی را به عنوان عامل هدردادن جان و مال مردم قلمداد کردند.
*  حفظ برجام بدون ماشه
چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام دیروز در سطح معاونان و مدیران کل وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ به ریاست عباس عراقچی و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.
در حالی که خبرگزاری رویترز پیش از برگزاری این نشست مدعی شده بود که مقام‌های اروپایی در این نشست ایران را بار دیگر به استفاده از مکانیسم ماشه تهدید خواهند کرد، «فوسونج» مدیر کل سیاسی وزارت خارجه چین اعلام کرد که طرفین اروپایی در خصوص فعال کردن مکانیسم ماشه صحبتی نکردند.
 ** جمهوری اسلامی ۹۸/۹/۱۶
*  تأکید آیت‌الله العظمی سیستانی بر انجام اصلاحات واقعی در عراق؛ تعیین نخست‌وزیر عراق بدون مداخلات خارجی
نماینده آیت‌الله‌العظمی سید علی سیستانی، مرجع شیعیان در خطبه‌های نمازجمعه بار دیگر بر لزوم محافظت از وجهه مسالمت آمیز اعتراضات در عراق تاکید کرد.
عبدالمهدی الکربلایی همچنین بر لزوم اجرای اصلاحات واقعی در عراق و خودداری از کشانده شدن اعتراضات به خشونت تاکید و اعلام کردند جنبش‌های مردمی ابزاری فعال در اعمال فشار برای انجام اصلاحات است به شرطی که به خشونت کشانده نشود.
نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم بازگشت امور به حالت عادی و بازگشت امنیت، نسبت به انتخاب نخست‌وزیر و اعضای دولت جدید در مدت قانونی معین به دور از مداخلات خارجی ابراز امیدواری کرد. وی درگیری‌های اخیر و خسارات مالی و جانی را محکوم کرده و تاکید کرد همگان باید به قانون پایبند باشند.
*  تظاهرات گسترده مردمی در بغداد در حمایت از مرجعیت دینی
ساکنان بغداد دیروز برای دومین روز پیاپی، تظاهراتی را در حمایت از مرجعیت دینی و محکومیت مداخلات آمریکا و رژیم صهیونیستی برگزار کردند. شبکه خبری المیادین گزارش داد که تظاهرات کنندگان شعارهایی را در رد اقدامات تخریبی سر دادند و پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را در میدان التحریر به آتش کشیدند.
تظاهرات‌کنندگان‌پلاکاردهایی‌رادر حمایت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در دست داشتند و شعارهایی را در حمایت از وی سر دادند.
** وطن امروز ۹۸/۹/۱۶
*  اعتراف آمریکا به حمایت از اغتشاشات ایران
برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با «العربیه» بدون اشاره به سابقه طولانی ایالات متحده در انجام اقدامات غیر‌انسانی علیه ایران با ذکر این ادعا که تهران تنها زبان اعمال تحریم‌ها را می‌فهمد، تاکید کرد اعتراض‌های اخیر در ایران خطرناک‌ترین بوده است. او در ادامه ادعاهای خود گفت که ایران همواره در حالت دشمنی با دیگران بوده و خواهان سلطه بر منطقه خاورمیانه و جهان است. هوک با اشاره به حمایت آمریکا از اغتشاشگران افزود: «ابزارهایی را برای تظاهرات‌کنندگان (ایرانی) فراهم کردیم تا بتوانند در صورت قطعی شبکه اینترنت به آن دسترسی پیدا کنند».
 رئیس‌جمهور آمریکا نیز درباره اغتشاشات اخیر در ایران ادعا کرد: «آنها (حکومت ایران) آدم‌های زیادی را می‌کشند و بسیاری از شهروندان خودشان را دستگیر می‌کنند. ایالات متحده در کنار معترضان ایستاده است».
** جوان ۹۸/۹/۱۶
*  پروژه انفجار در خوابگاه دانشجویی ناکام ماند
وزارت اطلاعات اعلام کرد؛ یک هسته افراطی با بریدن شیلنگ و باز گذاشتن شیرگاز آشپزخانه خوابگاه دانشجویی دانشگاه علم و صنعت به‌دنبال انفجار، آتش سوزی و کشته سازی بود که به لطف خدا، هوشیاری دانشجویان و تلاش مأموران حراست ناکام ماند.
با بررسی و پیگیری صورت گرفته عناصر اصلی این پروژه خبیثانه شناسایی و دستگیر شدند. این افراد که در اغتشاشات اخیر نیز شرکت و اقدامات ایذایی داشته‌اند، در تحقیقات اولیه ایجاد شوک به افکار عمومی و جامعه دانشجویی را در آستانه ۱۶ آذر جزو اهداف خود اعلام کرده‌اند. در این پروژه مقرر بود این اقدام، حادثه‌ای ناشی از معیوب بودن سیستم آشپزخانه خوابگاه ۲۰۰ نفره دانشجویان وانمود و نظام مقصر این فاجعه قلمداد شود.
*  اروپا با دروغی مذبوحانه بی‌کفایتی حقارت‌بار خود را می‌پوشاند
درحالی که کشور‌های اروپایی قصد دارند آزمایش‌های موشکی ایران را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل جلوه دهند، اما یکی از مقامات امریکایی اعتراف کرد که این آزمایش‌ها نقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حساب توئیتری خود نوشت: «برایان هوک یک یادآوری به موقع برای سه کشور اروپایی شریک در برجام دارد و آشکارا اذعان کرده که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، آزمایش موشکی منع نشده است. یکی از نقایص توافق هسته‌ای ایران، این است که به منع آزمایش موشک‌های بالستیک ایران پایان داد.»
ظریف همچنین با انتقاد از اقدام اروپایی‌ها در ارسال نامه درباره برنامه موشکی ایران به شورای امنیت با یادآوری قطعنامه‌های آن شورا در توئیتر نوشت: «نامه اخیر سه کشور اروپایی به شورای امنیت درباره موضوع موشکی، دروغ مذبوحانه‌ای برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی حقارت‌بار آن‌ها در ایفای حداقل تعهدات‌شان مطابق برجام است.»ظریف همچنین تأکید کرد: «اگر سه کشور اروپایی به دنبال اندکی اعتبار بین‌المللی هستند، باید به جای تن دادن به قلدری ایالات متحده، حق حاکمیت خود را اعمال کنند».
*  اعتصاب حمل و نقل فرانسه را فلج کرد
اعتصاب گسترده و تظاهرات در شهرهای مختلف فرانسه حمل و نقل عمومی و فعالیت‌ مدرسه‌ها و اداره‌ها را مختل کرد. معلمان، کارکنان بخش حمل و نقل عمومی، مأموران پلیس و خدمه بیمارستان‌ها و فرودگاه‌ها از جمله گروه‌های اعتراض‌کننده به تلاش دولت فرانسه برای اصلاح قانون بازنشستگی هستند. بنا بر اعلام وزارت کشور فرانسه ۸۰۰ هزار نفر در حدود ۱۰۰ شهر علیه تلاش‌های «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور تظاهرات کرده‌اند. گزارش‌ها بیانگر زد و خورد بین پلیس و تظاهرات‌کنندگان در بعضی از شهرهاست. پلیس در پاریس دست کم ۷۰ نفر را بازداشت و با گاز اشک‌آور به معترضان حمله کرد.
** آفتاب یزد ۹۸/۹/۱۶
*  در حال بررسی طرح «صلح هرمز» هستیم
خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت در گفت‌و‌گو با روزنامه الجریده گفت: کویت همچنان در حال بررسی طرح «صلح هرمز» است؛ طرحی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران برای حل اختلافات در منطقه آن را مطرح کرده است.
وی افزود: طرح صلح هرمز محور گفت‌و‌گوی دیروز من با عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران بود و علاوه بر آن در رابطه با مسائل دو جانبه و آخرین تحولات منطقه و جهان بحث و تبادل نظر کردیم.
** خراسان ۹۸/۹/۱۶
*  دستور رئیس قوه قضاییه درباره جلوگیری از اعزام به زندان تا تامین وثیقه و کفالت
رئیس قوه قضاییه گفت: از سراسر کشور آمار کسانی را که یک ساعت، دو ساعت، سه ساعت، یک روز و دو روز در زندان هستند گرفتم. وقتی در این خصوص سوال می‌شود که چرا این اتفاق افتاده است مطرح می‌کنند که قرار صادر کردیم تا وثیقه بیاورند؛ درحالی که حرف بنده این است که فرد چرا باید برای نصف روز زندان برود؟ او را همان جا نگه دارید تا وثیقه و کفالت بیاورد. آیت‌الله رئیسی در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان اصفهان، با تاکید بر توجه به موضوع «کرامت»، افزود: دستورالعمل کرامت برای فقط یک بار مرور شدن و نوشتنِ «ملاحظه گردید» ذیل آن، نیست؛ بلکه باید به همه بند‌ها و مواد آن توجه اجرایی و عملی شود و دستگاه قضایی هم درباره خودش و هم درباره دیگران حفظ کرامت داشته باشد.
** رسالت ۹۸/۹/۱۶
*  هوشمندی و تدبیر رهبر معظم انقلاب کشور را از فتنه بزرگی نجات داد
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: هوشمندی و تدبیر رهبر معظم انقلاب کشور را از فتنه بزرگی نجات داد. آیت‌الله محمود محمدی عراقی در نهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین و علمای بلاد در اصفهان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و نگرانی ایشان نسبت به وضعیت ظاهری شهر مقدس قم، بر لزوم توجه به این هشدار رهبری تأکید کرد. نماینده مجلس خبرگان رهبری همچنین از مواضع حکیمانه و فداکارانه رهبر معظم انقلاب در اتفاقات اخیر تشکر کرد و گفت: اگر بیان، حضور مؤثر و تدابیر ایشان در این حوادث نبود، معلوم نبود وضعیت کشور چگونه می‌شد.
*  حوثی‌ها در آینده یمن نقش دارند
عادل الجبیروزیر مشاور در امورخارجه عربستان سعودی در نشست گفت‌و‌گوی مدیترانه‌ای در رم پایتخت ایتالیا، با متهم کردن دوباره ایران به تهدید منطقه و در یک عقب‌نشینی آشکار گفت که انصارالله یمن نیز می‌تواند در ترسیم آینده این کشور نقش داشته باشند.
عادل الجبیر مدعی شد که ایران به صدور انقلاب خود باور داردو‌به حاکمیت کشورهای دیگر احترام نمی‌گذارد. او گفت که تحمل رفتارهای ایران برای عربستان سعودی دیگر قابل تحمل نیست و تهران باید از ابزارهایی که با آنها منطقه و جهان را تهدید می‌کند محروم شود. وی افزود: باید نسبت به ایران سخت‌گیر باشیم و کسی به دنبال جنگ با ایران نیست.
** مردم سالاری ۹۸/۹/۱۶
*  برای تأمین محصولات دفاعی، هیچ نگاهی به بیرون مرزها نداریم
نخستین سامانه هوشمند مدیریت ارتباط با نیروهای مسلح با حضور سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع رونمایی شد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم گفت: مسئولین، فرماندهان و مردم شریف ایران اسلامی مطمئن باشند، در مجموعه وزارت دفاع برای تأمین خرد تا کلان محصولات دفاعی که نیاز صحنه رزم را تأمین و برآورده می‌سازد، هیچ نگاهی به بیرون مرزها نداریم.
** آرمان ۹۸/۹/۱۶
*  پلوسی رسما دستور استیضاح ترامپ را صادر کرد
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه بر اساس شواهد تخلفات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا محرز شده، رسما دستور نگارش طرح استیضاح وی را صادر کرده است. پلوسی که برای بررسی نحوه پیشبرد روند استیضاح و گام‌های بعدی در این مسیر با هم حزبی‌هایش جلسه گذاشته بود، در یک نشست خبری گفت: رئیس‌جمهور از قدرت خود سوء استفاده کرده، امنیت ملی ما را تضعیف کرده است و سلامت انتخابات‌های ما را خدشه‌دار کرده است.
** قدس ۹۸/۹/۱۶
*  در دفاع از کشور به خودکفایی کامل رسیده‌ایم
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی سازمان صنایع دفاع با بیان اینکه امروز می‌توانیم اعلام کنیم که در دفاع از کشور به خودکفایی کامل رسیده‌ایم، گفت: استفاده مناسب از شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت دانشگاه‌های کشور موجب حذف هرگونه موازی‌کاری و کاهش وابستگی به خارج شده است.
*  بیانیه گام دوم از اسناد بالادستی انقلاب اسلامی است
آیت‌الله عباس کعبی در نشست تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب، در جمع استادان بسیجی استان اصفهان اظهار کرد: این بیانیه جزو اسناد بالادستی انقلاب اسلامی است و با توجه به تجربه ۴۰ ساله، بر پایه شناخت جامع از اسلام ناب و آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) و نگاه به آسیب‌ها و تهدیدها و فرصت‌ها و چالش‌ها تبیین شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: انقلاب اسلامی نه یک انقلاب ملی، بلکه برای تحقق حاکمیت اسلام در برابر جاهلیت مدرن و پیچیده عصر حاضر، قد علم کرده است. وی، انقلاب اسلامی را دارای ظرفیت تمدن سازی دانست و افزود: همان گونه که در صدر اسلام، رسول الله(ص) چنین تمدنی را شکل دادند، بنابراین در آن بر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی بر پایه معارف اسلام ناب محمدی تأکید شده است. آیت‌الله کعبی افزود: می‌توان در ۴۰ سال آینده با شتاب بیشتر به اهداف انقلاب همچون تمدن‌‌سازی و بسترسازی برای ظهور منجی عالم بشریت نزدیک شویم، بنابراین نیاز است بیانیه گام دوم که در آن گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی مطرح شده، در نشست‌های تخصصی حلقه‌های فکری‌حوزه و دانشگاه مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد.
** آفرینش ۹۸/۹/۱۶
*  باید توافق جدیدی با ایران امضاء کرد
احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب گفت که باید توافق جدیدی با ایران امضاء شود. او همچنین گفت که باید برای تغییر رفتار ایران تلاش کرد.
** اعتماد ۹۸/۹/۱۶
*  بیانیه اتحادیه اروپا
اعضای نشست کمیسیون برجام بعد از پایان جلسه کمیسیون مشترک با صدور بیانیه‌ای بر پایبندی ایران «طی ۱۴ ماه پس از خروج تأسف بار آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها اذعان کردند ولی «نسبت به برخی تحولات از جمله گام‌های ایران» اظهار نگرانی کردند. در این بیانیه بر اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید شده است و از پیوستن اعضای جدید به اینستکس و تلاش‌های دیپلماتیک اخیر طرفین برای کاهش تنش، استقبال شده است.
** شهروند ۹۸/۹/۱۶
*  روس‌ها کار در فردو را متوقف کردند
شرکت دولتی روس اتم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پروژه خود را برای تبدیل کاربری تأسیسات فردو به دلیل موضوع مرتبط با آغاز غنی‌سازی اورانیوم در این سایت به حالت تعلیق درآورده است.
در اطلاعیه روس اتم آمده است: «غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار نمی‌تواند در یک مکان یکسان انجام شود. از این رو، اجرای پروژه مربوطه در حال حاضر از نظر فنی غیر ممکن است.» شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه همچنین آورده است: «ما طرف ایرانی را از این تصمیم مطلع کرده‌ایم.» این اطلاعیه تصریح کرده است: «از سرگیری این پروژه نیازمند این است که فعالیت دو آبشاری که در آنها غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌گیرد، متوقف و برچیده شود و به علاوه محیط و تجهیزات اطراف آنها به طور کامل پاکسازی شود.»
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
مسؤولان با تلاش جهادی برای حل مشکلات به صورت عملی از مردم قدردانی کنند
اختصاصی/ نهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه‌مدرسین با علما‌و روحانیت استان های اصفهان،‌مرکزی و چهارمحال و بختیاری  که با عنوان «رسالت روحانیت و حوزه‌های علمیه در پیشبرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در اصفهان برگزار شد» عصر پنج شنبه گذشته با قرائت بیانیه ای در ۵ بند به کار خود پایان داد.در این بیانیه ضمن تاکید بر لزوم توجه مسؤولان به حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، راهکار تحقق این مهم توجه به اقتصاد مقاومتی، تولید داخل و بهره مندی از ظرفیت عظیم جوانان عنوان شده است.در بخش دیگری از این بیانیه ضمن تقدیر از حماسه آفرینی ملت در مقابله با اغتشاشگران اخیر، از تدبیر، درایت و هوشمندی رهبر معظم انقلاب تجلیل و بر لزوم قدرشناسی مسؤولان از این حضور و حماسه باشکوه و حل مشکلات و دغدغه‌های آنان، تاکید شده است. در این بیانبه همچنین تصریح شده است: انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری از اهمیت ویژه و فراوانی برخوردار است و حضور پرشور ملت بزرگ ایران و انتخاب افراد اصلح، انقلابی و ولایت مدار، می‌تواند مشکلات را تا حدودی مرتفع و مشت محکمی بر دهان بدخواهان نظام ‌باشد.
جامعه امروز نیازمند احکام و آموزه های دینی است
خبرگزاری کوثر/آیت الله مقتدایی در آیین افتتاحیه نخستین مرکز پژوهشی موسسه آموزش عالی حوزوی اصفهان با تاکید برای اینکه طلاب باید به دنبال تبلیغ در مساجد و مکان های مختلف باشند، گفت: نباید منتظر باشید تا شما را برای جلسات دعوت کنند بلکه خودتان در مجالس و مساجد فعالیت های فرهنگی و تبلیغی انجام دهید.عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: امروز جامعه به اخلاقیات، احکام و آموزه‌های دینی بسیار نیازمند است و اگر شما در این زمینه ها فعالیت کنید از هزار رکعت نماز قبول شده برای شما بهتر است.وی گفت: برنامه تبلیغی نیز باید برابر با برنامه های آموزش و پژوهش که در سطح مطلوبی قرار گرفته است، پیشرفت کند و حوزه ها باید برای کار تبلیغی برنامه‌ریزی و سازماندهی داشته باشند زیرا اگر حوزه برای منطقه برکت نداشته باشد،بی فایده است.
آیت الله اعرافی و مدیران حوزه همیشه در دسترس حوزویان بوده و هستند
حوزه/ آیت الله خاتمی با تاکید بر این که در حوزه هیچ کس بنای عملکرد جزیره ای ندارد، گفت: آیت الله اعرافی و مدیران حوزه همیشه در دسترس حوزویان بوده و هستند.عضو جامعه مدرسین  در حاشیه تریبون آزاد نهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین و علمای بلاد در اصفهان گفت: تشکل های قانونی مفید است، ولی اعتراض و اغتشاش در مقام ثبوت جدای از هم هستند، اما در مقام اثبات، جدا از هم نیستند؛ وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:  کسانی که پمپ بنزین ها را آتش می زدند، جمعیت آموزش دیده بودند و نباید این جوانان را جوانان ۱۸ ساله کشور بدانیم؛ این همه فعالیت در کشور انجام می شود، ولی روبروی صدها برابر تبلیغات فضای مجازی هستیم؛ تلاش های فرهنگی بسیاری انجام می شود، ولی دشمنان نیز بیدار هستند.
اصول فقه نیاز به تغییرهای ساختاری دارد
حوزه/ آیت الله علیدوست، در کارگاه توانمندسازی و دانش افزایی اساتید فقه و اصول به تبیین مراحل تکوین، تکون، تدوین و زمینه پیدایش اصول فقه، نقش اصول فقه و کارکرد آن و نظریه ها و رویه ها پیرامون اصول فقه پرداخت.وی با بیان این که تنها دانش کاملا اسلامی و بومی که مسلمانان آن را به وجود آوردند فقه و اصول فقه است، تصریح کرد: اصول فقه از زمان پیامبر(ص) به صورت خودبخود به شکل تکون به دنبال مسائلی که ایجاد می شد، به وجود آمد. عضو جامعه مدرسین با بیان این که بخش های زیادی از گستره شیعه باید در اصول فقه بیاید، گفت: به طور کلی اصول فقه نیاز به تنقیح، تهذیب در مباحث، تکمیل و اضافه کردن مسائل و در نهایت نیز نیاز به تغییرهای ساختاری دارد.
موضع نظام برخورد قاطع با فساد بدون هیچ گونه ملاحظه کاری است
اختصاصی/آیت الله رئیسی در نشست عمومی نهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین و علمای بلاد در اصفهان، از جمله محوری ترین نکات موجود در بیانیه گام دوم را اجرای عدالت دانست و تصریح کرد: باید در جامعه اجرای عدالت را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، در این چهل ساله کارهای زیادی شده که برای همه آن احترام قائلیم اما کار باید بیش از این صورت گیرد. رییس دستگاه قضا تاکید کرد: امروز اراده نظام برخورد قاطع با فساد است، نه جناح می شناسد، نه قدرت می شناسد و نه ثروت. آیت الله رئیسی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی القا می کنند تنها راه حل مشکلات کوتاه آمدن و مذاکره است، اما رهبری و مردم ثابت کردند تنها راه رفت برون از مشکلات اتکال به خدای متعال و نگاه به دستان توانمند زنان و مردان این مرز و بوم است.
آمریکا دو زندان ایران را تحریم می‌کند
فارس/ «برایان هوک»، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفت آمریکا قصد دارد دو زندان در ایران را که مطابق ادعاها ۷۰۰۰ نفر از دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر در آن نگهداری می‌شوند را به فهرست تحریم‌ها اضافه کند. به گفته هوک، «ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ» و «زندان قرچک» اماکنی هستند که آمریکا آنها را تحریم خواهد کرد. وی در ادامه با بیان سخنانی مداخله‌جویانه گفت ایالات متحده خواستار «آزادی فوری» همه «معترضانی» است که در جریان حوادث اخیر بازداشت شده‌اند.
روسیه: همه طرف‌ها بر اجرای برجام تاکید کردند
باشگاه خبرنگاران /نماینده روسیه در نشست کمیسیون مشترک برجام در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: آخرین جلسه کمیسیون مشترک برجام در سال میلادی جاری این موضوع را به اثبات رساند که علی رغم مشکلات و اختلافات موجود، طرف‌های توافق هسته‌ای بر تعهد به آن وحدت نظر دارند. نماینده چین در این نشست، تاکید کرد: بردن مسئله کاهش تعهدات ایران ذیل برجام به شورای امنیت سازمان ملل به جز آمریکا، به نفع هیچ کس دیگری نیست.وی تصریح کرد: پکن در حال حاضر با آغاز روند مکانیسم حل و فصل اختلافات موسوم به مکانیسم ماشه مخالف است.نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران، آلمان، چین، فرانسه، روسیه و انگلیس در وین، پایتخت اتریش برگزار شد.
توان نظامی حزب الله می‌تواند اسرائیل را به عصر حجر بازگرداند
باشگاه خبرنگاران/تحلیلگران و رسانه‌های صهیونیستی اذعان کردند توان نظامی حزب الله به گونه‌ای است که می‌تواند اسرائیل را به عصر حجر بازگرداند.در گزارش تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های لبنان داشته، آمده است: امروز توان نظامی حزب الله لبنان در قالب ارتشی بزرگ تهدیدی بزرگ برای اسرائیل به شمار می‌آید. در ادامه این گزارش آمده است: اقدامات نظامیان اسرائیل شامل ایجاد خاکریز و موانع برای در امان ماندن از موشک‌های مقاومت اسلامی لبنان منبعث از هراس از جنگ آتی با حزب الله است.روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز در تحلیلی اعلام کرد: نیرو‌های حزب الله با کوله باری از تجربه از سوریه بازگشته اند و سلاح پیشرفته‌ای در اختیار دارند و توان موشکی و دقیق را هم باید به آن اضافه کرد و حزب الله تهدیدی بزرگ برای اسرائیل است.
قطر: کمک ایران را فراموش نخواهیم کرد
باشگاه خبرنگاران /محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در نشست «گفتگو‌های مدیترانه» گفت: در ارتباط با ایران به حسن همجواری معتقدیم و فراموش نمی‌کنیم که تهران بعد از محاصره قطر (توسط کشور‌های عربی) مسیر هوایی را برای ما گشود.وی تصریح کرد: محاصره قطر در سال ۲۰۱۷، منطقه را قفل کرد. در بحران خلیج (فارس) از بن بست به گفتگو درباره آینده رسیدیم. گفتگو راه نهایی برای حل معضلات منطقه است وزیر خارجه قطر ادامه داد: ما از اسلام سیاسی دفاع می‌کنیم نه اخوان المسلمین. ما از ملت‌ها دفاع می‌کنیم نه از احزاب سیاسی. حمایت ما از مصر حتی بعد از کودتا علیه مُرسی هم ادامه داشته است. اخوان المسلمین حضور رسمی در قطر ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *