خبرروز ۱۳۹۸/۰۶/۲۸

  • آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: کمیته امداد از افتخارات ارزشمند جمهوری اسلامی است
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی: راهپیمایی اربعین حسینی(علیه‌السلام) زمینه ساز تمدن عظیم اسلامی
  • آیت‌الله جنتی: سخنان رهبر معظم انقلاب  درباره منع مذاکره با آمریکا «اتمام حجت» است
  • آیت‌الله مقتدایی: طلاب و روحانیون با جدّیت بیشتر به تحصیل و تفقه ادامه دهند
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: بدون انس با قرآن نمی‌توان مردم و جامعه را هدایت کرد
  • حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی: مبارزه با فساد باید به یک گفتمان ملی و عمومی تبدیل شود

 

** جام جم ۹۸/۶/۲۸
*  رسیدگی خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی
رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی بخشنامه‌ای صادر کرد.
در این بخشنامه آمده است: نظر به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه ۱۳۹۸ ضروری است ضمن تشکیل هرچه سریع‌تر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در مرکز و شهرستان‌های سراسر کشور، با هماهنگی و برنامه‌ریزی مناسب، منسجم و اثربخش نسبت به پیشگیری از جرایم انتخاباتی اقدام و با قید تسریع برخورد قانونی به عمل آید. براساس این بخشنامه، رؤسای کل دادگستری‌های سراسرکشور موظفند شعبی از دادگاه‌ها و دادسرا‌های حوزه قضایی تحت تصدی خود را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی اختصاص دهند.
** همشهری ۹۸/۶/۲۸
*  آخرین وضعیت سلیمانی در آمریکا
وزیر علوم در ارتباط با آخرین وضعیت دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا، گفت: آمریکا هیچ شرطی برای آزادی دکتر سلیمانی ندارد.
منصور غلامی در حاشیه مراسم یادبودی که از سوی دانشگاه تربیت مدرس به مناسبت درگذشت مادر دکتر سلیمانی برگزار شد، ‌درباره رایزنی‌ها با‌آمریکا گفت: «ما در شرایط تحریم هیچ ارتباطی با آمریکا نداریم و تنها راه ارتباط ما وزارت خارجه است و تنها راه وزارت خارجه سفارت سوئیس است که حافظ منابع بین دو کشور است. غلامی افزود: سفارت سوئیس هم تا کنون هیچ پاسخ مثبتی به ما نداده، اما هنوز پیگیر مسائل مربوط به دکتر سلیمانی هستم.
** کیهان ۹۸/۶/۲۸
*  راهپیمایی اربعین حسینی(ع) زمینه ساز تمدن عظیم اسلامی
رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی:
– راهپیمایی بزرگ اربعین، آیات عظمای الهی و نشانه اراده پروردگار بر نصرت امت اسلامی است.
– راهپیمایی اربعین موضوعی بی نظیر و جهانی و زمینه ساز گسترش معرفت حسینی و تشکیل تمدن نوین اسلامی است.
– راهپیمایی اربعین روز به روز جهانی‌تر خواهد شد.
– دنیای امروز که گرفتار ظلم و فساد و پستی شده است،‌ به شدت نیازمند معرفت آزادگی حسینی است و اگر امام حسین(ع) به درستی معرفی شود، در واقع اسلام و قرآن معرفی شده است.
– امام حسین(ع) فقط مختص شیعیان نیست بلکه متعلق به همه مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی و متعلق به انسانیت است و به همین علت ما شاهد حضور غیر مسلمانان نیز در راهپیمایی اربعین هستیم.
– راهپیمایی اربعین می‌تواند زمینه ساز تحقق هدف نهایی امت اسلامی یعنی «تشکیل تمدن عظیم و نوین اسلامی» باشد و بر همین اساس باید پیوندهای مستحکم میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی و ملیت‌ها و اقوام مختلف،‌ در این راهپیمایی بیشتر شود.
– اگر ظرفیت‌های بی شمار ملت‌های اسلامی در غرب آسیا و شمال آفریقا، به یکدیگر پیوند بخورند و در عمل خود را نشان دهند، آن هنگام معنی واقعی عزت الهی و تمدن عظیم اسلامی برای جهانیان آشکار خواهد شد.
– دشمنان تلاش زیادی برای ایجاد تفرقه میان دو ملت انجام دادند اما به لطف الهی نتوانستند و از این پس هم نخواهند توانست، زیرا عامل اصلی پیوند دهنده دو ملت ایران و عراق، ایمان به خداوند متعال و محبت اهل بیت‌علیهم‌‌السلام و عشق به امام حسین(ع) است.
*  مسئولانی که خانواده آنها خارج از کشور هستند باید عزل شوند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: قطعا در مجلس احکام قوی به طرح بازگشت خانواده مسئولان اضافه می‌شود تا در صورتی که مسئولان مشمول طرح از سمت خود استعفا ندهند، دستگاه‌ها موظف به عزل آنها شوند. «سیدحسین نقوی‌حسینی» با‌ اشاره به آخرین وضعیت بررسی طرح دو فوریتی الزام بازگشت خانواده مدیران و مسئولان از خارج از کشور، اظهار داشت: تاکنون جمعی از نمایندگان این طرح را امضاء کرده‌اند و همچنان امضاهای این طرح در حال افزایش است.
** شرق ۹۸/۶/۲۸
*  یارانه ۲۰۰ هزار خانوار قطع شد
دیروز دولت در مرحله اول، یارانه ۲۰۰ هزار خانوار را قطع کرد. در متنی که شورای اطلاع رسانی دولت در اختیار رسانه‌ها قرار داده، آمده است: «همان طور که اطلاع دارید بر اساس مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی در بودجه سال ۱۳۹۸، دولت موظف به حذف یارانه سه دهک درآمدی شده است. به منظور تحقق و اجرای این قانون در شهریور امسال، کمتر از ۲۰۰ هزار خانواده جزء خانوارهای پردرآمد شناسایی شده و یارانه نقدی به حسابشان واریز نخواهد شد.»
** ایران ۹۸/۶/۲۸
*  همیشه برای منطقه باروت آورده‌اید یک بار هم صلح بیاورید
رئیس جمهوری روز گذشته در هیأت دولت، هم اتهام‌ها علیه ایران در ماجرای حمله به شرکت نفتی عربستان را بی پایه و اساس خواند و هم از استاندارد دوگانه غرب در مواجهه با رویدادهای منطقه انتقاد کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان اینکه دشمنان منطقه باید از این هشدار درس گرفته و به دنبال خاموش کردن آتش جنگ در منطقه باشند تا مردم در آزادی و رفاه قرار بگیرند، خطاب به آنان گفت: سیاست شما در منطقه همواره بر مبنای جنگ‌افروزی بوده است و از ۱۹ سال گذشته تاکنون هر جا در منطقه از جمله در عراق، افغانستان، سوریه و منطقه خلیج فارس آمدید، ناامنی را با خود آورده‌اید. وی ادامه داد: بیایید یک بار هم برای ملت‌های منطقه صلح بیاورید؛ چرا همواره برای ملت‌‌های منطقه باروت می‌فرستید و به آنان کمک نمی‌کنید و پس از آن به دیگر کشورها اتهام‌زنی می‌کنید.
*  مخالفت ترامپ با حمله به ایران
خبرگزاری NBC News روز سه‌شنبه به نقل از مقامات آگاه، گزارش داد که مقامات ارتش امریکا در یک نشست امنیت ملی در روز دوشنبه، اقدامات انتقام‌جویانه مختلفی از جمله حملات سایبری و فیزیکی را به ترامپ ارائه داده‌اند. نشریه پولیتیکو با استناد به افراد نزدیک به ترامپ گزارش داد که وی مخالف حمله به ایران است، زیرا می‌خواهد به وعده انتخاباتی خود برای بیرون نگه داشتن ایالات متحده از هرگونه درگیری خارجی جدید عمل کند. علاوه بر این، گفته شده که ترامپ نگران است جنگ با ایران، به پیامدهای اقتصادی منجر شود.
** جمهوری اسلامی ۹۸/۶/۲۸
*  آمریکا به تعهدات خود در میز مذاکره برگردد
وزیر امور خارجه گفت: اگر ایالات متحده آمریکا می‌خواهد در میز مذاکره جایگاهی داشته باشد باید به تعهدات خودش برگردد و نشان بدهد کشوری قابل اعتماد است. دکتر محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که ۲ تن از اعضای بسیار تندروی تیم بی‌از این گروه خارج شده‌اند چقدر امید دارید که اعضای تندرو دیگر هم کنار بروند، اظهار داشت: واقعیت این است که سیاست‌های تندروانه و افراطی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی محکوم به شکست بوده و ما این شکست‌ها را یکی پس از دیگری مشاهده می‌کنیم.
وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی همواره سیاست ثابتی است و ما این سیاست را ادامه می‌دهیم. ما متعهد به تعهدات بین‌المللی خودمان هستیم.
*  هشدار شدید ایران درباره اتهام زنی آمریکا
ایران در یادداشتی رسمی به سفارت سوئیس که حفاظت منافع آمریکا در ایران را برعهده دارد، نسبت به ادعاهای مقامات آمریکا درباره نقش ایران در آرامکو هشدار داد.
در این یادداشت که دیروز به طور رسمی به سفیر سوئیس ارسال شده، تاکید شده است که این حمله کار ایران نبوده و ادعاهای مایک پمپئو و دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری آمریکا تکذیب و محکوم شده است. همچنین ایران در این نامه تاکید کرده است که اگر اقدامی علیه ایران صورت بگیرد، آن اقدام بلافاصله با پاسخ ایران روبرو خواهد شد و دامنه آن محدود به منشا تهدید نخواهد بود.
** جوان ۹۸/۶/۲۸
*  امارات اگر امنیت برج‌های شیشه‌ای‌اش را می‌خواهد از یمن خارج شود
سخنگوی ارتش یمن گفت: «هدف قرار دادن تأسیسات نفتی آرامکو پس از رصد دقیق هوایی صورت گرفت».
سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن خاطرنشان کرد: «ده‌ها مرکز در امارات وجود دارد که می‌توانیم آن را هدف قرار دهیم.» یحیی سریع با بیان اینکه «یمن امروز قوی‌تر و محکم‌تر از هر زمان دیگر است»، افزود: «به کشور‌های متجاوز می‌گوییم که اگر امنیت و سلامت تأسیسات و برج‌های شیشه‌ای خود را می‌خواهید، یمن را ترک و به حال خودش بگذارید.»
*  فروش «مخفیانه» ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول
رسانه‌های ترکیه‌ای از فروش «مخفیانه» ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول پس از حادثه قتل جمال خاشقجی خبر دادند.
عربستان پس از فروختن ساختمان کنسولگری خود در استانبول، مقر کنسولگری را به مکان دیگر منتقل خواهد کرد. این رسانه ترکیه‌ای گزارش داد که تصمیم ریاض برای تغییر مکان کنسولگری خود در استانبول در حالی گرفته می‌شود که دادستانی ترکیه خود را برای صدور فهرست اتهامات در آستانه اولین سالگرد قتل خاشقجی در اکتبر آینده (دهم مهر) آماده می‌کند.
** آفتاب یزد ۹۸/۶/۲۸
*  از تحریم ایران، بیشترین ضرر را ما متحمل شدیم
خانم «رخسار پک جان» وزیر تجارت گفت: ترکیه از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بیشترین ضرر را متحمل شده است.
وی با اشاره به اینکه حجم تجارت دو کشور در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل ۱۳ درصد کاهش داشت، گفت: این رقم در سال ۲۰۱۹ نیز ۳۰ درصد کاهش یافته است و ترکیه در راس کشورهایی است که بیشترین میزان تاثیر را از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پذیرفته است.
*  ضربه کاری وزارت اطلاعات به یک شبکه اختلاس
با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی چند ماه گذشته سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، یک شبکه ارتشاء و اختلاس در شیلات استان سیستان و بلوچستان شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی مورد ضربه قرار گرفت.
طی بررسی‌های به عمل آمده در جریان این پرونده، ۱۳ نفر از اعضای اصلی اداره کل شیلات و دلالانی که اقدام به ارتشاء و صدور مجوزهای غیر قانونی ساخت شناورهای صیادی برای افراد فاقد صلاحیت در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و تهران می‌کردند، دستگیر و تحویل مراجع قضایی گردیدند. همچنین در تحقیقات صورت گرفته متهمین دستگیر شده به اخذ ۷ میلیارد تومان وجوه غیر قانونی (رشوه) از صاحبان و نمایندگان کشتی‌های ترالر، تبانی در راستای صدور موافقت‌های اصولی ساخت شناور و نقل و انتقال شناورها به استان‌های همجوار و همچنین تضییع حقوق بیت‌المال و اختلاس ۵/۱۴ تن محصول از مزرعه پرورش میگوی شیلات در منطقه گواتر چابهار اعتراف کرده‌اند.
** رسالت ۹۸/۶/۲۸
*  هر کس تن به مذاکره با آمریکا بدهد یا خائن است یا ظالم یا جاهل
آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه خواهران و برادران استان تهران اظهار کرد: در قرآن کریم از هیچ قشری به اندازه علما تکریم به عمل نیامده است. وی با بیان اینکه علما دژ مستحکم اسلام هستند گفت: طلبه‌ها در دو عرصه طلبگی و تعلیم و تعلم و همچنین خدمت به مردم گام برمی‌دارند و باید در هر دو‌ عرصه تمام تلاش خود را انجام دهند. وی با بیان اینکه مبارزه با ظالمان، جباران و‌ مستکبران روزگار، از جمله وظایف عالمان دین است، گفت: شهدای طلبه دوران هشت سال دفاع مقدس، نسبت به همه اقشار جامعه بیشتر بود. آیت‌الله العظمی نوری همدانی با بیان اینکه مخالفت آمریکا با ما ۴۰ ساله است و یک موضوع جدید نیست، افزود: مگر می‌شود با کسی که آمد مسجدالاقصی را به صهیونیست‌ها داد مذاکره کرد؟ هر کسی بخواهد تن به مذاکره با آمریکا بدهد یا خائن است یا ظالم یا جاهل.
*  سخنان رهبر معظم انقلاب درباره منع مذاکره با آمریکا «اتمام حجت» است
آیت‌الله احمد جنتی در جلسه شورای نگهبان گفت: بیانات حکیمانه اخیر رهبر معظم انقلاب درباره منع مذاکره با آمریکا و عدم تسلیم شدن در مقابل فشارها، اتمام حجتی بود برای کسانی که احیانا در کشور به فکر مذاکره با آمریکا بودند.وی تأکید کرد: همان‌طور که رهبر انقلاب نیز چندین بار فرمودند راه‌حل مشکلات کشور توجه مسئولان به توان داخلی و مقاوم‌سازی درونی است و مذاکره با آمریکا نه‌ تنها رافع مشکلات نیست بلکه سم مهلک است. دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنان خود به توانمندی دفاعی یمنی‌ها در مقابل تجاوزگری رژیم آل‌سعود اشاره کرد و اظهار داشت: حمله پهپادی یمنی‌ها به مهم‌ترین پالایشگاه نفتی عربستان صدمه سنگینی بر حیثیت رژیم سعودی و حامیان آن وارد کرد و پاسخی کوبنده به چند سال تجاوزگری و جنایت آن‌ها بر مردم مظلوم یمن بود. آیت‌الله جنتی با اشاره به نزدیک شدن ایام پیاده‌روی اربعین حسینی ابراز امیدواری کرد: به فضل خدا این پدیده عظیم هرچه با شکوه‌تر برگزار خواهد شد.
** مردم سالاری ۹۸/۶/۲۸
*  الحاق بلژیک به اینستکس
سفیر بلژیک در تهران با اعلام خبر پیوستن بلژیک به کانال مالی اینستکس و تشویق شرکت‌های بلژیکی به کار با ایران، اعلام کرد که برابر لایحه مصوب پارلمان این کشور، بلژیک می‌تواند جزو سهامداران اینستکس شود. «ورونیکا پتی» در ملاقات با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از موافقت دولت این کشور برای ورود جدی به ساز و کار اینستکس خبر داد و گفت: بر اساس لایحه جدیدی که دولت بلژیک مصوب کرده ‌است، این کشور به عنوان یکی از اعضای اصلی اینستکس، پا به این ساز و کار مالی تجارت با ایران گذاشته است و در حال حاضر پارلمان بلژیک نیز این لایحه را مورد تصویب قرار داده ‌است. ضمن اینکه برابر این لایحه بلژیک می‌تواند به سهامداران اینستکس بپیوندد.
*  الحاق عربستان به ائتلاف دریایی آمریکا
یک منبع مسؤول در وزارت دفاع عربستان تصریح کرد: ریاض تصمیم گرفته به ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح تامین «امنیت و حمایت از دریانوردی و تضمین امنیت آبراه‌ها و گذرگاه‌های دریایی» بپیوندد. این ائتلاف، ابتکارعمل آمریکا برای امنیت دریایی در خلیج فارس است. این ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح حفاظت از کشتی‌های تجاری، نفتکش‌ها، تضمین دریانوردی امن، تجارت جهانی و حمایت از منافع کشورهای شرکت‌کننده در ائتلاف را هدف خود قرار داده تا به این ترتیب امنیت و سلامت کشتی‌های تجاری که از گذرگاه‌ها عبور می‌کنند را تضمین کند.
** آرمان ۹۸/۶/۲۸
*  جرات هیچ اقدام نظامی علیه ما را ندارند
معاون اول قوه قضائیه گفت: امروز اقتدار نیروهای مسلح ایران و ابتکار و تکیه این نیروها به دانش داخلی باعث شده که دشمن جرات حمله و قلدری را برای ما نداشته باشد. حرف اول را در منطقه می‌زنیم و آنها جرات هیچ اقدام نظامی علیه ما را ندارند. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: استکبار جهانی از طریق تبلیغات، اینترنت، فضای مجازی و ماهواره تلاش کرد تا افکار نسل جدید را در اختیار خود بگیرد و برای این مساله جوانان جمهوری اسلامی ایران را کانون فعالیت های خود قرار داد،‌ اما امروز خود آنها به صراحت اعلام می‌کنند که میلیاردها دلار خرج تبلیغات کرده‌اند و به جای اینکه جوانان ایرانی را در جهت خواسته‌های خود ببرند، آنها به سمت اسلام می‌روند.
*  حادثه آرامکو آثار کوتاه‌مدتی دارد
وزیر نفت درباره‌ تاثیر حادثه آرامکو در بازار نفت گفت: آثار این حادثه کوتاه‌مدت خواهد بود. بیژن زنگنه اظهار کرد:‌ آثار این اتفاق کوتاه‌مدت خواهد بود، اما بر قیمت نفت همه کشورها تاثیر می‌گذارد. او تصریح کرد: ما نفت را می‌فروشیم، ولی نمی‌توانیم راحت بفروشیم.
زنگنه درباره‌ تلاش آمریکا برای عرضه‌ نفت خود به بازار خاطر نشان کرد:‌ آمریکا با تولید نفت از طریق شل دنبال به‌ دست‌ آوردن بازار است و یک دلیل تحریم نفت ما هم همین بوده است.
** آفرینش ۹۸/۶/۲۸
*  احتمال عدم حضور رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد     
بررسی حضور یا عدم حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور برای شرکت در اجلاس سازمان ملل متحد، بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.بنابر گفته منابع مطلع، احتمال عدم حضور رئیس‌جمهور در نیویورک وجود دارد.
بر اساس این گزارش، برخی منابع مطلع می‌گویند: دلیل بررسی دوباره عدم حضور رئیس‌جمهور در اجلاس سازمان ملل متحد، تأخیر در صدور ویزای هیئت ایرانی برای سفر به نیویورک است.
*  آمریکا مدارک ادعای دست داشتن ایران در حمله به آرامکو را به سازمان ملل ارائه می‌کند
یک مقام آمریکایی که نامش منتشر نشده است اعلام کرد که قرار است هفته آینده ایالات متحده شواهدی مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دهد.
چند روز گذشته تاسیسات نفتی عربستان مورد حمله واقع شد. علیرغم پذیرفتن مسئولیت این حمله از سوی نیروهای انصارالله واشنگتن معتقد است است حملات از سوی ایران صورت گرفته است اتهامی که از سوی ایران قویا رد شده است.
** قدس ۹۸/۶/۲۸
*  سیاست راهبردی ایران، گفت و گو است اما پاسخ تعرض را می‌دهیم
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی، به تحولات اخیر در منطقه واکنش نشان داد. دریابان علی شمخانی با بیان اینکه لازم است طرف‌های اثرگذار شامل سازمان ملل، اروپا و آمریکا با زیر فشار گذاردن عربستان سعودی برای حل ریشه‌ای بحران یمن از مجموعه ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از تداوم تجاوز این کشور به یمن و کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع استفاده کنند، تصریح کرد: سیاست راهبردی ایران، کاهش تنش، اجتناب از هر گونه درگیری و رفع بحران‌های منطقه‌ای از طریق گفت و گو است ولی با آمادگی کامل هر گونه قصد و اقدامی برای تعرض به کشور یا منافع جمهوری اسلامی را زیر نظر داشته و به شدیدترین وجه که می‌تواند موجب شگفتی متجاوزان باشد به شرارت‌های احتمالی پاسخ قاطع و همه جانبه خواهد داد.
*  حمله به تاسیسات آرامکو درگیری بین یمن و عربستان است
امیر حاتمی وزیر دفاع در مورد حملات نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو ضمن رد اظهارات برخی در مورد نقش ایران در این عملیات گفت: موضوع بسیار روشن است و یک درگیری بین دو کشور اتفاق افتاده است. وزیر دفاع در حاشیه جلسه هیئت دولت افزود: یک طرف درگیری یمنی‌ها هستند که به صراحت اعلام کردند، این کار را انجام داده‌اند.
** اعتماد ۹۸/۶/۲۸
*  لغو سفر «بی‌بی» به نیویورک
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شرایطی که به شکست انتخاباتی نزدیک‌تر شده سفرش به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را لغو کرد.
دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد با توجه به نتایج انتخابات، نتانیاهو هفته آینده برای شرکت در نشست مجمع عمومی به نیویورک سفر نخواهد کرد. از سال ۲۰۱۰ این نخستین‌بار است که نتانیاهو در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی نمی‌کند.
** شهروند ۹۸/۶/۲۸
*  پرونده شهدای هسته‌ای بار دیگر باز شد
علی ربیعی سخنگوی دولت، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که «با توجه به مشخص شدن بروز اشتباه در دستگیری قاتلان شهدای هسته‌ای و عذرخواهی از این بازداشت شدگان، آیا دولت و وزارت اطلاعات پیگیر شناسایی و بازداشت قاتلان واقعی شهدای هسته‌ای هستند» گفت: «یکی از پیامدهای پذیرش خطا در دستگیری متهمان پرونده هسته‌ای و عذرخواهی از بازداشت شدگان،‌از نوبازشدن پرونده‌ای است که به ظاهر مختومه شده بود.پرونده شهدای هسته‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دستاوردهای رسیدگی به آن بنا بر تشخیص مسئولان مربوطه، اطلاع رسانی خواهد شد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
کمیته امداد از افتخارات ارزشمند جمهوری اسلامی است
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رییس و مسؤولان کمیته امداد امام خمینی(ره) این نهاد را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست که بحمدلله با تدبیر و ابتکار حضرت امام(ره) بنیان نهاده شده و در طول زمان منشأ خدمات، برکات و آثار فراوانی بوده است.این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم خدمات رسانی در زمینه‌های مختلف به محرومان و مستضعفان، خطاب به رییس کمیته امداد گفت: تلاش کنید روز به روز نوآوری داشته باشید و با طرح‌های ابتکاری افتخارات جدید کسب و در عرصه‌های مختلف بدرخشید.
طلاب و روحانیون با جدّیت بیشتر به تحصیل و تفقه ادامه دهند
اختصاصی/ آیت‌الله مقتدایی، در ابتدای اولین جلسه‌ درس خارج فقه خود که با موضوع (بحث زکات) در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه برگزار شد،با بیان حدیثی از پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) درباره‌ «جایگاه داعیان الی الله»، به شرح این حدیث پرداخت. وی همچنین با تقدیر از مبلغانی که در ماه محرم به اقصی نقاط کشور اعزام ‌شده بودند، گفت: امیدواریم که شما عزیزان در طول این ایام، در منابر و سخنرانی‌های خود، مصداق این حدیث پیامر گرامی اسلام(ص) باشید. بنابراین قدر این جایگاه را بدانید و شکرگزار خداوند متعال باشید.
آیت‌الله مقتدایی با توصیه به روحانیون و مبلغان برای جدیت در امر تحصیل و تفقه در دین، تأکید کرد: به شکرانه این نعمت که خداوند متعال به شما ارزانی داشته است، سعی کنید که با جدیت بیشتر به تحصیل و تفقه ادامه بدهید تا ان شاء الله جزء سربازان حضرت بقیهالله الاعظم باشید.
بدون انس با قرآن نمی‌توان مردم و جامعه را هدایت کرد
 حوزه/آیت‌الله فاضل لنکرانی در آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ضمن توصیه هایی به طلاب گفت: زمانی که به زندگی بزرگان و عالمان دین مراجعه می‌کنیم، انس به قرآن را بالاترین امر قرار می‌دادند. این امر در گذشته بیشتر از حال مورد توجه عالمان دین است.
عضو جامعه مدرسین درادامه گفت: اگر انسان درکنار قرآن باشد، حقیقت دنیا را می‌فهمد، وی افزود: اهل علم بدون انس با قرآن نمی‌تواند مردم و جامعه را هدایت کند و اصلا این هدایت بدون قرآن عملی نمی‌شود.
این استاد درس خارج گفت: اگر بخواهیم به یکی از ادله این مدعا که اهل بیت(ع) مصدر تشریع اند اشاره کنیم، می‌گویم این بزرگواران” عندهم علم الکتاب” هستند؛ روحانیت هم در همین مسیر است، ولی تا انس با قرآن پیدا نشود، به علم کتاب و حتی جزئی از آن نمی‌توانیم برسیم.
مبارزه با فساد باید به یک گفتمان ملی و عمومی تبدیل شود
رسا/ حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی برگرفته از نهضت عاشورا است، عنوان کرد: «مبارزه با فساد» هویت و حقیقت انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که متأسفانه امروز فساد به عنوان یکی از مشکلات دامن گیر جامعه ما شده است. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه عدالت خواهی، اصلاح امور ملت و مبارزه با فساد باید به یک گفتمان ملی و عمومی تبدیل شود، تأکید کرد: امروز مبارزه با اختلاس، مبارزه با دستبرد به بیت المال و مبارزه با خائنان به حقوق ملت باید به یک گفتمان فراگیر تبدیل شده و فضای کشور به فضای عدالت خواهی و مبارزه با فساد تبدیل شود تا مفسدان جایی برای نفس کشیدن و انجام فعالیت‌های مفسدانه خود در جامعه پیدا نکرده و احساس امنیت نداشته باشند.
حتی اگر یک شهاب‌سنگ در حال برخورد به زمین باشد آمریکا ایران را مقصر می‌داند
باشگاه خبرنگاران/ پایگاه اینترنتی نشریه تایمز کره با اشاره به اتهامات مقامات آمریکا علیه ایران گفت: هیچ جای تعجب نیست، در حال حاضر اگر یک شهاب‌سنگ در حال برخورد به زمین باشد آمریکا باز هم ایران را مقصر می‌داند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد پهپاد‌ها از ایران آمدند. اظهارات پمپئو احتمالا بر اساس این فرضیه است که یمنی‌ها اطلاعات و دانش کافی برای مدیریت چنین تکنولوژی را ندارند بنابراین حتما کار ایران بوده است.
انتقاد مقام روس از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
باشگاه خبرنگاران/ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران انتقاد کرد. اولیانوف در توئیتر نوشت: «دونالد ترامپ تصمیم خودش را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد. امیدواریم حالا تهران تعهدات خودش ذیل برجام را کاهش ندهد. واضح نیست هیچ‌کس از مسابقه برای اعمال این تحریم‌ها و کاهش [تعهدات برجامی ایران] منتفع نمی‌شود؟ پیمان‌های منع اشاعه و امنیت در خلیج فارس، قربانیان [این مسابقه] هستند.» رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه گفت به وزیر خزانه‌داری این کشور دستور داده تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد.
رایزنی هند با آمریکا برای از سرگیری واردات نفت از ایران
باشگاه خبرنگاران/ برخی منابع مطلع از تلاش دهلی نو برای رایزنی با واشنگتن برای واردات نفت تهران خبر دادند. بر این اساس، مقامات هندی تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن دولت آمریکا جهت لغو تحریم نفتی ایران از سر گرفته‌اند. به نوشته وبگاه شبکه خبری «پرس.تی.وی» این اقدام هند در حالی صورت می‌پذیرد که پس از حمله نیرو‌های یمنی به تاسیسات نفتی سعودی در شنبه هفته جاری، بازار‌های نفتی با اختلال مواجه شده است.
اتهام‌زنی مجدد پمپئو به ایران درباره حمله به آرامکو در جده
باشگاه خبرنگاران/ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که به جده عربستان سفر کرده بار دیگر به تکرار اتهامات بی‌اساس خود علیه ایران درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو پرداخت و گفت: حمله به تاسیسات عربستان نه از یمن بلکه از ایران بوده است.او همچنین مدعی شد با شرکای اروپایی، امارات و عربستان سعودی در خصوص تشکیل ائتلافی علیه ایران رایزنی کرده است. پمپئو ادعا کرد: جامعه اطلاعاتی بر این باور است که حوثی‌ها (انصارالله) به تجهیزات نظامی که برای حمله به تأسیسات نفتی عربستان استفاده شد، مجهز نیستند.
همتی: امسال ارز اربعین نداریم
ایسنا/ رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ارز اربعین با نرخ آزاد صرافی‌ها ارائه خواهد شد، درباره عدم دخالت بانک مرکزی در بازار آزاد خاطرنشان کرد: ارز مسافرتی، ارز بازار آزاد حساب می‌شود و این بانک‌ها هستند که در این زمینه نرخ‌گذاری می‌کنند.عبدالناصر همتی همچنین درباره اینکه آیا دولت برای مراسم اربعین ۱۳۹۸ ارز خاصی برای زائران راهپیمایی اربعین در نظر دارد خاطرنشان کرد: ارز اربعین با نرخ آزاد صرافی‌ها ارائه خواهد شد.
 ترامپ: هیئت ایران می‌توانند به نیویورک بیایند
فارس/ رئیس‌جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران گفت هیئت ایران می‌توانند برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کنند. همچنین «آنتونی گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت این سازمان برای حل و فصل مسائل مربوط به صدور روادید برای «حسن روحانی» و «محمد جواد ظریف»، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران با مقام‌های آمریکایی در تماس است.
ایران منشاء امنیت و ثبات در منطقه است
ایرنا/ سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با محکوم کردن ادعاهای بی اساس رژیم صهیونیستی و امارات علیه جمهوری اسلامی در کنفرانس عمومی آژانس تصریح کرد: ایران به طور شفاف نشان داده که منشا اصلی امنیت و ثبات در منطقه است.”کاظم غریب آبادی” اظهار داشت: رژیم صهیونیستی با داشتن سابقه دیرینه در سیاست‌های فرصت طلبانه جهت انحراف توجهات از رفتارهای وحشیانه و غیرانسانی خود علیه مردم فلسطین و دیگر کشورهای خاورمیانه، یکی از منابع اصلی بحران، بی ثباتی، رنج و خشم در تاریخ اخیر این منطقه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *