طلیعه ۱۳۸۳ – ۹۸۰۶۲۸

در روزهای اخیر اخبار مربوط به حملات پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو از جمله اتفاقات مهم در عرصه بین الملل بوده است که در این باره نکاتی چند قابل ذکر است :

۱ – بامداد شنبه ۲۳ شهریور رسانه‌های خبری عربستان از حمله به دو پالایشگاه شرکت نفت «آرامکو» در شهرهای «بقیق» و «هجره حریص» در شرق این کشور خبر دادند. ساعاتی بعد انصارالله یمن مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد در صورتی که عربستان سعودی به تجاوز و محاصره خاک این کشور ادامه دهد، اهداف و رشته عملیات‌بعدی یمنی‌ها روزبه‌روز گسترده‌تر و دردناک‌ترخواهد شد. لازم به ذکر است که این دو پالایشگاه مهم‌ترین تاسیسات نفتی عربستان‌سعودی هستند که به اعتراف خود سعودی‌ها پس از این حملات، تولید نفت عربستان به نصف کاهش یافت .

۲ – بعد از حملات پهپادی اخیر که نقطه عطفی در این نوع حملات به شمار می رود، غرب با محوریت آمریکا انگشت اتهام را کما فی السابق به سمت جمهوری اسلامی ایران نشانه رفت. در این خصوص مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا ایران را عامل حملات معرفی کرد و حتی در یک گام رو به جلو، سناتور لیندسی گراهام خواستار پاسخ متقابل در حمله به تاسیسات نفتی ایران شد! دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز در اظهاراتی در حمایت از دولت سعودی گفت: ارتش آمریکا برای حمایت از عربستان در دسترس خواهد بود . اظهاراتی که واکنش تند برخی نمایندگان و سناتورهای آمریکایی از جمله برنی سندرز را به دنبال داشت. سندرز در واکنش به سخنان ترامپ، مبنی براینکه منتظر دستور پادشاهی سعودی است و نیروهای آمریکایی آماده و مجهز هستند تا به آنها گفته شود کجا و کی بمب‌هایشان را بیندازند، گفت:« آقای ترامپ، قانون اساسی آمریکا بسیار صریح و واضح است، فقط کنگره و نه رئیس‌جمهور اختیار اعلام جنگ دارد.» وی در ادامه تاکید کرد: «‌کنگره به شما مجوز آغاز یک جنگ فاجعه‌بار دیگر در خاورمیانه را نخواهد داد آن‌هم فقط به این خاطر که دیکتاتوری وحشی سعودی از شما این درخواست را دارد.»

۳ – از سوی دیگر این حملات بر قیمت جهانی نفت اثر شدیدی گذاشت به گونه‌ای که در اولین روز بعد از بازگشایی معاملات نفتی در بازارهای جهانی روز دوشنبه قیمت نفت با ۱۹ درصد افزایش به ۷۱ دلار و ۹۵ سنت افزایش یافت که بیشترین میزان رشد قیمت نفت در طول معاملاتِ روزانه، از سال ۱۹۸۸ تاکنون است.

۴  – حملات روز شنبه، از طرف دیگر در بردارنده آثار و تبعات مهم ژئوپولتیک است . یکی از مهم‌ترین تبعات این حمله، دشوار کردن اجرای سیاست آمریکا موسوم به «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران از طریق به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. بعد از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران، عربستان سعودی با افزایش میزان تولید نفت خود وعده جبران کمبود نفت از بازار را می‌داد. اما اکنون با نابودی بخشی از تأسیسات نفت عربستان سعودی، اجرای سیاست فشار بر ایران با چالش مهمی رو به‌رو شده و علاوه بر مخدوش کردن تصویر عربستان سعودی به عنوان منبع قابل‌اتکا و باثبات برای تنظیم عرضه نفت، جای خالی نفت ایران در بازار را پررنگ‌تر کرده است.

۵ – تهدید کردن ایران به اقدام نظامی و عقب‌نشینی فوری از آن در دولت ترامپ امری مسبوق به سابقه است. اواخر خردادماه پس از آن‌که ایران یک پهپاد آمریکایی را بر فراز آب‌های سرزمینی خود سرنگون کرد، ترامپ به‌سرعت در پیامی توئیتری ایران را به اقدام نظامی تهدید کرد، اما ساعاتی بعد در یک نشست خبری مسئله به‌گونه‌ای ملایم‌تر از تصمیم‌گیری در مورد نحوه برخورد با ایران طی ساعات بعد و در نشست اضطراری کاخ سفید خبر داد. در نهایت پس از آن‌که هیچ واکنشی از سوی آمریکا مشاهده نشد، ترامپ ادعا کرد که دقایقی قبل از حمله به سه پایگاه نظامی در ایران،‌ حمله را متوقف کرده است؛ ادعایی که از سوی برخی مقامات حاضر در نشست اضطراری کاخ سفید از جمله «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تکذیب شد. قبل از آن نیز دولت ترامپ با اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه، تلاش کرده بود تهدید جنگ را برای ایران جدی جلوه دهد، اما وقتی نشانه‌ای از عقب‌نشینی ندید به تمنای مذاکره روی آورد و شماره‌ای را در اختیار سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در تهران) قرار داد تا به‌منظور تماس تلفنی احتمالی به مقامات ایران تحویل داده شود؛ اقدامی که به دستمایه‌ای برای تمسخر ترامپ تبدیل شد و مقامات‌ایرانی نیز قاطعانه اعلام‌کردند که با دولت عهدشکن ترامپ مذاکره نخواهند کرد.

۶-اکنون دولت‌آمریکا سرگردان و پریشان از شکست‌های پی‌درپی در مقابل اراده ملت ایران، همه توطئه‌های خود را در تحمیل فشارهای مختلف و تحریم‌های ظالمانه علیه نظام اسلامی، شکست خورده می بیند. آنها که از صفر شدن صادرات نفت ایران سخن می گفتند و به دنبال امتیازگیری بیشتر در مذاکرات احتمالی بودند، به خوبی می‌بینند که نه تنها در این خواسته‌خود به جایی نمی‌رسند، بلکه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت همه نقشه‌های آنها را برهم زده و محکمتر از گذشته، به پیش می رود. (خ-۱۳۸۳)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *