اعلامیه ی جامعه ی مدرسین‌ و طلاب‌ حوزه ی علمیه ی قم‌ درباره ی فاجعه‌ سینما رکس‌ آبادان‌

اعلامیه ی جامعه ی مدرسین‌ و طلاب‌ حوزه ی علمیه ی قم‌ درباره ی فاجعه‌ سینما رکس‌ آبادان‌
مورخ ۱۳۵۷/۰۵/۳۰

 

«تصویب‌ حکومت‌ نظامی در مجلس‌ و آتش‌ سوزی و قتل‌ در آبادان‌»

جامعه‌ روحانیت‌ و مدرسین‌ و طلاب‌ حوزه ی علمیه ی قم‌ به‌ تمام‌ بازماندگان‌ شهدا که‌ در این‌ چند ماهه‌ اخیر به‌ دست‌ «دژخیم‌ زمان‌» و «ژاندارم‌ آمریکایی» به‌ درجه‌ شهادت‌ رسیده‌اند، تسلیت‌ گفته‌ و از خداوند بزرگ‌ برای شهدای عزیز اسلام‌، ترفیع‌ مقام‌ و برای بازماندگان‌ آنان‌ صبر و پاداش‌ نیک‌ درخواست‌ مینماید.

 برای اطلاع‌ عموم‌ مردم‌ ایران‌ لازم‌ دانستیم‌ نکاتی چند درباره‌ آتش‌ سوزی آبادان‌ اعلام‌ بداریم‌:
۱) مردم‌ مسلمان‌ ایران‌ که‌ از داشتن‌ یک‌ مجلس‌ ملی و قانونی و نیز از داشتن‌ روزنامه‌ و مطبوعات‌ آزاد و حتی از یک‌ صدای آزاد رادیویی و احزاب‌ مردمی، محروم‌ میباشند، هر گاه‌ برای بیان‌ حقایق‌ و طلب‌ آزادیهای از دست‌ رفته‌ و محو ظلم‌ و استبداد، به‌ تظاهرات‌ آرام‌، و مشروع‌ و قانونی پرداخته‌اند، همواره‌ با گلوله‌ و آتش‌ دژخیمان‌ روبرو شده‌اند و چون‌ فاقد هر گونه‌ اسلحه‌ دفاعی میباشند بغض‌ و کینه‌ خود را (که‌ حاصل‌ دیدن‌ پیکر آغشته‌ به‌ خون‌ عزیزان‌ است‌) با پرتاب‌ سنگی به‌ شیشه‌ای من‌ جمله‌ به‌ مراکز فساد و کانونهای وابسته‌ به‌ رژیم‌ و تابلوهای سرمایه‌ داری غیر اسلامی، ابراز داشته‌اند که‌ ضمناً با این‌ عمل‌ خود، جهت‌ اسلامی مبارزات‌ مردم‌ ایران‌ را مشخص‌ کنند. چرا که‌ گروه‌های چپ‌ و راست‌ همیشه‌ حامی و مشوق‌ فساد بوده‌ و هستند.

۲) در تمام‌ اجتماعات‌ مذهبی و ملی، مردم‌ مسلمان‌ با کمال‌ دقت‌، مانع‌ از آزار و اذیت‌ و جاری شدن‌ خون‌ از بینی کسی بوده‌اند و دیگران‌ را نیز ار هر کار غیرشرعی مانع‌ شده‌اند. چرا که‌ زعیم‌ بزرگ‌ شیعه‌ و رهبر مبارزین‌ و مجاهدین‌ ایران‌ حضرت‌ آیت‌ الله العظمی امام‌ خمینی میفرمایند: مگس‌ و پشه‌ را در اتاق‌ من‌ نکشید، درها را باز کنید بیرون‌ روند که‌ من‌ نمیتوانم‌ ببینم‌.

۳) در حالی که‌ استاندار خوزستان‌ در گورستان‌ آبادان‌، یک‌ سینمای کهنه‌ و قدیمی است‌ و وعده‌ میدهند که‌ علت‌ آتش‌ سوزی را معلوم‌ خواهیم‌ کرد (ص‌ ۲ کیهان‌ ۲۹ مرداد) و در حالی که‌ سرایدار سینما، علت‌ قفل‌ کردن‌ درها را جلوگیری از ورود خرابکارانه‌ ذکر میکند (ص‌ ۲ کیهان‌ ۲۹ مرداد) و در حالی که‌ گروهی از طرف‌ «آموزگار» برای رسیدگی به‌ آبادان‌ اعزام‌ میشوند (یعنی علت‌ آتش‌ سوزی هنوز معلوم‌ نیست‌) و در حالی که‌ سینما رکس‌ آبادان‌، یک‌ سینمای کهنه‌ و قدیمی است‌ و یک‌ درب‌ ورود و خروج‌ بیشتر ندارد (ص‌ ۲ کیهان‌ ۲۹ مرداد) و در حالی که‌ استاندار خوزستان‌ گفته‌ است‌ ستادی به‌ ریاست‌ خود من‌ در فرمانداری تشکیل‌ شده‌ که‌ با تحقیقات‌ گسترده‌ای علت‌ واقعی حریق‌ شناخته‌ شود (ص‌ ۲ کیهان‌ ۲۹ مرداد) و در حالی که‌ سرهنگ‌ قهرمانی رئیس‌ سازمان‌ دفاع‌ غیرنظامی گفته‌ است‌ مقداری مواد سوخته‌ شده‌، نمونه‌ برداری شده‌ و به‌ زودی با آمدن‌ کارشناسان‌ تهرانی، علت‌ آتش‌ سوزی، معلوم‌ خواهد شد (ووو…) در صفحات‌ روزنامه‌های دولتی میبینیم‌ و از بلندگوهای قاتلین‌ میشنویم‌ که‌ فاجعه‌ آتش‌ سوزی را به‌ گردن‌ مردمی که‌ مخالف‌ رژیم‌ فاسد حاکم‌ هستند، بار میکنند، در صورتی که‌ حقیقت‌ غیر از این‌ است‌، مثلاً در روزنامه‌ ننگین‌ اطلاعات‌ در صفحه‌ ۴ ستون‌ اول‌ درج‌ است‌ که‌ گروهی خرابکار با همکاری سرایدار سینما سالن‌ سینما را آتش‌ زدند و در همان‌ ستون‌ آمده‌ است‌ که‌ استاندار و مقامات‌ محلی شورای فوق‌ العاده‌ تشکیل‌ دادند تا به‌ این‌ حادثه‌ رسیدگی کنند و اضافه‌ میکنند سرایدار در حال‌ مستی دستگیر شد و تحقیقات‌ در این‌ زمینه‌ ادامه‌ دارد.

خواننده‌ عزیز، با کمی دقت‌ و توجه‌ به‌ مطالب‌ ننگین‌ نامه‌ها روشن‌ است‌ که‌ هنوز تحقیقات‌ پایان‌ نیافته‌ و علت‌ آتش‌ سوزی معلوم‌ نیست‌ (البته‌ برای دولتیان‌ چرا که‌ ملت‌ خوب‌ میداند علت‌ چیست‌) و با گفتار ضد و نقیض‌ مقامات‌ آتش‌ روشن‌ کن‌، چنین‌ استنباطی میشود که‌ هنوز دستور صریح‌ و قاطعی از مرکز برای استاندار خوزستان‌ نرسیده‌ که‌ علت‌ فاجعه‌ را چگونه‌ بیان‌ کند و هنوز چند ساعتی از حادثه‌ نگذشته‌ است‌ که‌ روزنامه‌ کثیف‌ و جیره‌ خوار «اطلاعات‌» با پیشداوری خود، گروهی خرابکار را مسوؤل‌ آتش‌ سوزی معرفی میکند و چنین‌ قضاوتی را به‌ طور قطع‌ و یقین‌، انسانی و مطابق‌ موازین‌ حقوقی میداند، چرا؟ و به‌ دستور چه‌ کسی؟ و برای گرفتن‌ چه‌ نتایجی؟

۴) برای شناخت‌ خرابکاران‌ در قاموس‌ فرماندهان‌ و فرمانبرداران‌ و تبلیغاتچیهای سلطنتی کافی است‌ به‌ گفتار آنان‌ بیندیشید و به‌ نوشته‌های آنان‌ نظر کنید تا کاملاً دریابید خرابکار یعنی کسی که‌ به‌ بازداشت‌ عالم‌ دینی اعتراض‌ کند (نمونه‌اش‌ اصفهان‌ و کشتار فجیع‌ مردم‌ مسلمان‌ آن‌ شهر)، خرابکار یعنی کسی که‌ به‌ نوشته‌ای غیراسلامی (که‌ در آن‌ به‌ مرجع‌ تقلید شیعیان‌ توهین‌ شده‌) اعتراض‌ کند (نمونه‌اش‌ کشتار و قتل‌ و غارتهای مکرر مردم‌ قهرمان‌ قم‌)، خرابکار یعنی کسی که‌ برای شهدای قم‌ مجلس‌ یاد بود برقرار کند (نمونه‌اش‌ کشتار بی رحمانه‌ یعنی کسی که‌ برای شهدای قم‌ مجلس‌ یاد بود برقرار کند (نمونه‌اش‌ کشتار بی رحمانه‌ و جانسوز مردم‌ غیور تبریز)، خرابکار یعنی کسی که‌ برای فاتحه‌ خوانی شهدای قم‌ و تبریز و شیعیان‌ لبنان‌ در مجلسی و مسجدی شرکت‌ کند (نمونه‌اش‌ گلگون‌ کفنان‌ شهر مذهبی یزد) و دیگر نمونه‌ هایش‌ کشتار مردم‌ مسلمان‌ مشهد و قزوین‌ و شیراز و کازرون‌ و جهرم‌ و همدان‌ و رفسنجان‌ و نجف‌ آباد و زنجان‌، و به‌ طور خلاصه‌ خرابکار به‌ زعم‌ کارگردانان‌ رژیم‌ یعنی مخالف‌ استبداد، مخالف‌ گناه‌، مخالف‌ چپاول‌ ملت‌، مخالف‌ وطن‌ فروشی، مخالف‌ مشروب‌ خواری و رباخواری، مخالف‌ حزب‌ واحدی که‌ زمانی گفتند هر کس‌ عضو آن‌ نشود گذرنامه‌اش‌ را زیر بغلش‌ میگذاریم‌ و برود هر کجا میخواهد و امروز که‌ کوس‌ رسواییاش‌ زده‌ شده‌ است‌، میگویند: ما از اول‌ نخواسته‌ایم‌ که‌ همه‌ افراد عضو حزب‌ شوند. این‌ مخالفین‌ خرابکارند و همدست‌ سرایدار مست‌ سینما رکس‌ آبادان‌! و چه‌ بسیار بی شرفی و بی اعتقادی در میان‌ پرچمداران‌ تمدن‌ بزرگ‌!

۵) زمان‌ آتش‌ زدن‌ سینما در آبادان‌ او زندانی کردن‌ تماشاچیان‌ و بستن‌ کلیه‌ راهای فرار جوانان‌ آبادانی که‌ فکر میکردند «گوزنها» از هفت‌ خوان‌ سانسور سلامت‌ جسته‌، دقیق‌ و حساب‌ شده‌ در شبی تعیین‌ و مقرر میگردد که‌ فردای آن‌ روز در مجلس‌ به‌ اصطلاح‌ شورای ملی، برقراری حکومت‌ نظامی بایستی تصویب‌ شود و سردمداران‌ رژیم‌ خوب‌ میدانند که‌ حکومت‌ نظامی در مقابل‌ ادعای فضای بازسیاسی و نزدیک‌ شدن‌ به‌ تمدن‌ بزرگ‌ و فرمایشاتی درباره‌ آزادی انتخابات‌ و شعارهای جشن‌ و مشروطیت‌ و… باعث‌ رسوایی بیشتر و شاید مقدمه‌ سرنگونی رژیم‌ گردد.

 لذا خبری داغ‌ و چند بعدی لازم‌ است‌ که‌ تصویب‌ پیشنهاد ننگین‌ دولت‌ آموزگار «برقراری حکومت‌ نظامی» تحت‌ الشعاع‌ قرار گیرد و به‌ زغم‌ خودشان‌ آبروی مجلس‌ رستاخیزی و فرماندهان‌ بزرگ‌، ظاهراً محفوظ‌ بماند و تصویب‌ پیشنهاد غیر اسلامی و ضد انسانی در شمار خبرهای روز و حیاتی قرار نگیرد.

۶) آتش‌ سوزی آبادان‌ با نتیجه‌ای که‌ فوقاً ذکر شد: خاصیتهای دیگری برای رژیم‌ دارد که‌ اولاً مردم‌ مسلمان‌ و مجاهد ایران‌ را به‌ آدم‌ کشی و آدم‌ سوزی متهم‌ کنند و برای آنان‌ بدنامی به‌ بار آورند که‌ غافلند تا کنون‌ تمامی مکرها و حیله‌های آنان‌ را «خیرالماکرین‌» خنثی کرده‌ و همیشه‌ چنین‌ خواهد بود.

 ثانیاً از مردم‌ غیور آبادان‌ که‌ همواره‌ پشتیبان‌ کلیه‌ نهضتهای اسلامی و ملی بوده‌اند، انتقام‌ گرفته‌ باشند و ضمناً جوانانی را که‌ با استبداد سلطنتی مخالفند یکجا و دربست‌ بسوزاند که‌ دیگر نیازی به‌ برقراری حکومت‌ نظامی در آبادان‌ نداشته‌ باشد.

 ثالثاً با ریختن‌ اشک‌ تمساح‌، خود را متأثر و متأسف‌ و مردمی وانمود کند.

رابعاً چون‌ میدانستند که‌ این‌ خبر جانگداز مردم‌ انسان‌ دوست‌ و مسلمان‌ ایران‌ را در سوگ‌ و غم‌ فراوان‌ فرو خواهد برد و نتیجتاً فجایع‌ و کشتار و مسجدسوزیهایی که‌ در این‌ ماه‌ مبارک‌ به‌ دست‌ دژخیمان‌ صورت‌ گرفته‌، موقتاً فراموش‌ خواهد شد.

خامساً چون‌ در این‌ ماه‌ در سراسر ایران‌ و تمام‌ مجالس‌ و مساجد و محافل‌ عمومی و خصوصی، سخن‌ از دیکتاتوریهای شاه‌ و قوانین‌ ضد اسلامی و طریق‌ برچیدن‌ استبداد و مخالفت‌ با قوانین‌ سلطنتی، مطرح‌ بود لازم‌ بود که‌ مسیر سخن‌ دگرگون‌ شود و اذهان‌ و افکار متوجه‌ مطالب‌ دیگری باشد که‌ زیانی در برنداشته‌ بلکه‌ به‌ نفع‌ دستگاه‌ جبار و خون‌آشام‌ و سوزاننده‌ مسجد و سینما باشد.

۷) در مبارزات‌ اخیر مردم‌ اصفهان‌ که‌ به‌ علت‌ دستگیری یک‌ عالم‌ دینی به‌ وقوع‌ پیوست‌ و طبق‌ گفته‌ بعضی از خبرگزاریها بیش‌ از ۲۰۰ نفر از مردم‌ بیگناه‌ و مسلمان‌ در خیابانها و منازل‌ علما و مساجد کشته‌ شدند، فاجعه‌ ملی و عزای عمومی اعلام‌ نگردید و کشته‌ شدگان‌ و بازماندگان‌ از مردم‌ ایران‌ نبودند و تعداد شهدا را ۴ تا ۶ نفر اعلام‌ کردند.

اما در آتش‌ سوزی سینمای آبادان‌ که‌ به‌ قصد بهره‌ برداری گوناگون‌، بوجود آوردند، اعلام‌ عزای عمومی و فاجعه‌ ملی را در بلندگوهای خود سردادند و روزنامه‌ ننگین‌ اطلاعات‌ نوشت‌ ۶۰۰ نفر را زنده‌ زنده‌ سوزاندند و روزنامه‌ دولتی کیهان‌ نوشت‌: ۳۷۷ نفر ذغال‌ شدند. (کیهان‌ و اطلاعات‌ ۲۹ مرداد)

۸) فرستادگان‌ حوزه ی علمیه ی قم‌ به‌ آبادان‌ در تماس‌ تلفنی گفتند که‌ فرماندار آبادان‌ و علی نادری (صاحب‌ سینما که‌ شب‌ قبل‌ و شب‌ حادثه‌ به‌ تهران‌ احضار شده‌ بود) در آتش‌ سوزی آبادان‌ بی نقش‌ نبوده‌اند و یک‌ ساعت‌ قبل‌ از شروع‌ آتش‌ سوزی، ماشینهای آتش‌ نشانی به‌ حالت‌ آماده‌ باش‌ درآمده‌ بودند.

 ما پس‌ از دریافت‌ اخبار صحیح‌، مردم‌ ایران‌ را در جریان‌ قرار خواهیم‌ داد و مراجع‌ عالیقدر حوزه‌ علمیه‌ قم‌ در انتظار دریافت‌ آخرین‌ خبرها میباشند و به‌ اطلاع‌ عموم‌ میرسانیم‌ که‌ هر عمامه‌ به‌ سری که‌ با روزنامه‌هایننگین‌ همکاری دارد، از جامعه‌ روحانیت‌ طرد شده‌ میباشد و مطالب‌ آنان‌ به‌ اسلام‌ و مسلمین‌ مربوط‌ نیست‌.

۹) برادر و خواهر مسلمان‌ و خواننده‌ عزیز، با توجه‌ به‌ مطالبی که‌ برای اطلاع‌ هر چه‌ بیشتر شما از حیله‌ها و خیانتهای رژیم‌ منحط‌ حاکم‌ ذکر کردیم‌، از شما دعوت‌ میکنیم‌ که‌ با پایداری هر چه‌ بیشتر خود در راه‌ افشاگری و روشن‌ سازی برادران‌ و خواهران‌ خود بکوشید و تا سرنگونی این‌ رژیم‌ مکار به‌ مبارزات‌ اسلامی و انسانی خود که‌ وظیفه‌ هر مسلمان‌ و هر انسان‌ میباشد، ادامه‌ دهید و برای گسترش‌ آن‌ صفوف‌ خود منظمتر و فشرده‌تر سازید و به‌ یاوه‌ سرایها و دروغ‌ پردازیها و فریبهای روزنامه‌های خودفروش‌ و بلندگوهای سلطنتی توجه‌ نکنید و به‌ دنبال‌ دریافت‌ حقایق‌ و شناخت‌ صحیح‌ مسائل‌ و علل‌ اصلی حوادث‌ روز باشید.

۱۰) چون‌ چاپخانه‌های قم‌ (به‌ علت‌ عدم‌ آزادی بیان‌ و قلم‌) از چاپ‌ این‌ اعلامیه‌ خودداری کردند، از برادران‌ اسلامی و متعهد تقاضا میکنیم‌ در تکثیر و انتشار نسخه‌ای که‌ به‌ دست‌ شما میرسد، به‌ هر طریق‌ ممکن‌ بکوشید و از ارسال‌ هر چه‌ بیشتر آن‌ برای مردم‌ داغدیده‌ آبادان‌ و دیگر شهرستانها کوتاهی نکنید که‌ شما نیز به‌ وظیفه‌ مذهبی روز خود عمل‌ کرده‌ باشید،

با تشکر فراوان‌
«و مکروا و مکرالله و الله خیرالماکرین‌»
جامعه ی مدرسین‌ و طلاب‌ حوزه ی علمیه ی قم‌
۱۶ / رمضان‌ / ۱۳۹۸ ـ ۱۳۵۷/۵/۳۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *