طلیعه ۱۳۸۱ – ۹۸۰۴۲۰

بیش از یک ‌سال از خروج یک‌طرفه آمریکا از معاهده‌ی برجام می‌گذرد. در این مدت جمهوری اسلامی ایران فرصتی طولانی به اروپا داد تا اقداماتی را در جهت انجام تعهداتشان نسبت به برجام انجام دهد. فرصت و دوره‌ای که رئیس جمهوری کشورمان از آن به صبر استراتژیک تعبیر کرده است. در یک جمع بندی کلی در مرور توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران تاکنون به کلیه‌ی تعهداتش طبق برجام عمل کرده اما این طرف مقابل است که به وظایف و تعهدات خود عمل نکرده و حتی در جهت مخالف آن گام برداشته است.

اکنون برای زنده ماندن توافق هسته ای بحث سازوکار مالی اروپایی‌ها مطرح است که البته نسبت به تعهدات برجامی نیز ناکافی می باشد اما ایران با اتخاذ همان صبر استراتژیک فرصتی را برای اروپائیان فراهم کرده تا پس از خروج امریکا از برجام میزان استقلال و توان خود را برای نجات برجام نشان دهند. البته گذر زمان نشان داد اروپایی‌ها توان تصمیم گیری مستقل را ندارند و ماجرای اینستکس نیز نتوانست فرصت دهی ایران به طرف های توافق را به فرجام مطلوبی برساند. پس از این رفت و برگشت های سیاسی و دیپلماتیک، جمهوری اسلامی ایران با اعلام مهلت ۶۰ روزه بازهم تلاش کرد تا دولت های اروپایی را هوشیار کند و به مسیر انجام تعهداتشان برگرداند.

اکنون پس از سهل‌انگاری و بی‌تعهدی اروپا،ایران با اعلام آغاز گام دوم نتیجه‌ی اجماع تمام اعضا و ارکان حکومت را در دفاع از حقوق حقه مردم ایران نشان داد و از گام اول که در مورد افزایش ۳۰۰کیلوگرمی میزان اورانیوم غنی‌شده برداشته شده بود جلوتر رفت و میزان غنی‌سازی اورانیوم از حد ۶۷/۳ درصد را اعلام کرد. در این میان اما متاسفانه طرف‌های توافق هسته‌ای به جای بازگشت به تعهدات از این اقدام ایران اعلام نگرانی کرده و تلاش دارند بار دیگر از طریق ‌شورای‌حکام، فشار‌های جدیدی را بر ایران وارد کنند.

 آنچه روشن است اقدامات ایران هیچکدام بر خلاف تعهدات برجام نیست و این حربه اروپایی ها و امریکا برای ایجاد انحراف در موضوع هسته ای ایران راه به جایی نخواهد برد. واقعیت این است که طرف های مقابل ما، از ابتدای توافق هسته‌ای تاکنون، قدم به قدم توافق را نقض کرده‌اند. بنابراین ایران این حق را دارد که به هر نسبتی که اروپایی‌ها در نقض برجام گام بر می دارند، واکنش نشان دهد و تعهداتش را کاهش دهد.

بی‌شک ایران مقتدر با عزت، حکمت و مصلحت گام‌های عملی خود را بر می‌دارد و در صورت عدم همکاری و بی‌تعهدی اروپایی ها تدابیر لازم را اتخاذ و عملیاتی می‌کند. این یک سیاست ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب است و ایشان پیش از این با اشاره به نقض تعهدات برجامی فرموده‌اند: اگر اروپایی‌ها در پاسخ به مطالبات ما تعلل کردند حق ایران برای آغاز فعالیت های تعطیل شده هسته ای محفوظ است.
(خ-۱۳۸۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *