طلیعه ۱۳۸۰ – ۹۸۰۴۰۶

خبر سرنگونی پهپاد گلوبال هاوکِ آرکیو چهار، پیشرفته‌ترین پهپاد جاسوسی دنیا بر فراز آبهای سرزمینی ایران و تنگه هرمز توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران در روزهای اخیر در صدر اخبار بین‌المللی قرار گرفت. دراین‌باره نکاتی قابل ذکر است :

۱ – این خبر دقیقا ساعاتی پس از سرنگونی این پهپاد و با صدور اطلاعیه ای رسمی از سوی روابط عمومی سپاه اعلام شد و ساعاتی بعد از آن هم فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی مصاحبه هایی به ذکر جزییات آن پرداختند . اعلام این خبر از آن جهت اهمیت دارد که در طول هفته های اخیر و در جریان حمله به نفتکش ها و انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران فرماندهان نظامی ایران اعلام نمودند اولا : جمهوری اسلامی ایران با توجه به اقتدار نظامی خود در منطقه هیچ نیازی به انجام آن گونه عملیات های مخفیانه ندارد . ثانیا : اگر به مرزهای زمینی ، دریایی و هواییش کوچک ترین تعرضی صورت بگیرد در دفاع از آنها لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد و قدرتمندانه عمل کرده و شجاعانه و با افتخار آن را رسما اعلام خواهد کرد .

۲ – این اتفاق دقیقاچند روز پس‌از سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران به عنوان میانجی و به اصطلاح کوتاه آمدن آمریکا از شروط دوازده‌ گانه‌اش برای مذاکره و شنیدن پاسخ قاطع و عزتمندانه رهبر معظم انقلاب صورت گرفت. پاسخی که برخی از رسانه‌های دنیا از آن به تحقیر رییس‌جمهور آمریکا توسط رهبر انقلاب ایران تعبیر کردند .

۳ – سرنگونی‌این پهپاد که جدیدترین، گران‌ترین، سنگین ‌وزن‌ترین، دوربردترین، غول‌پیکرترین و پیشرفته‌ترین پهپاد جاسوسی دنیا و رادارگریز است اولا: نشان از توانمندی بسیار بالای سیستم پدافندی کشور دارد و نشان داد که هدف قراردادن دیگر جنگنده‌های آمریکا برای سیستم پدافند موشکی ایران بسیار ساده‌تر است. ثانیا: این پهپاد فوق پیشرفته با پدافند موشکی بومی‌سوم‌خرداد هدف قرار گرفته، در حالی‌که سامانه موشکی ۱۵ خرداد که چند هفته پیش رونمایی شد بسیار پیشرفته‌تر از سامانه سوم خرداد است و خطر مهلک‌تری برای هر پرنده متجاوزی به آسمان ایران است.

۴ – این اقدام غرورآفرین، ارتش آمریکا را تحقیر و هیمنه پوشالی واشنگتن را در هم شکست. عکس العمل همراه با ضعف رییس جمهور آمریکا به این واقعه به گونه ای بود که رسانه های آمریکا حتی رسانه های نزدیک به وی به تحقیر آمریکا توسط ایران در این حادثه اعتراف کردند. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا در حریم هوایی ایران و واکنش‌های واشنگتن به این مسئله، تاکید کرد: ترامپ در مقابل ایران، دیگر گزینه‌ای ندارد. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نیز با اشاره به عدم پاسخگویی دولت ترامپ به انهدام پهپاد متجاوز آمریکا از سوی ایران نوشت: این بخشی از ویژگی ترامپ است که همچون یک ببر غرش می‌کند اما همچون یک گربه ترسو عمل می‌کند.

۵ – نکته آخر این که سرنگونی پهپاد ۲۲۰ میلیون دلاری آمریکا حاوی این پیام روشن بود که اگر دشمن به مرزهای جمهوری اسلامی ایران کوچکترین تعدی و تجاوزی کند، با واکنش قاطع نیروهای نظامی کشورمان مواجه خواهد شد. برهمین اساس افزایش قدرت بازدارندگی و نمایش توان نظامی ایران، تغییر موازنه قدرت در منطقه و بازبینی آمریکا در هرگونه محاسبه ‌اشتباه در آینده را می‌توان از نتایج و پیامدهای مهم هدف قرار دادن پهپاد جاسوسی فوق‌پیشرفته گلوبال هاوک برشمرد.
(خ-۱۳۸۰)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *