طلیعه ۱۳۷۹ – ۹۸۰۳۲۳

پس از سقوط رژیم منحوس پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی توانست علی رغم معارضه و هجمه‌های بی شمار دشمنان، حرکت آرمانی و ارزش مدار خود را دنبال کند که در این میان نقش ولایت فقیه و رهبری نظام در این حرکت پویا و پر تحرک نقشی اساسی و راهبردی بوده است. رهبری به عنوان سیاستگذار کلّىِ نظام با تنظیم سیاست‌هایی راهبردی به هدایت سکان کشتی انقلاب می‌پردازد.

 جایگاه قانونی و شرعی ولایت فقیه ایجاب می‌کند همه قوای سه‌گانه در چارچوب سیاستهای رهبری برنامه‌ریزی کنند و سیاستهای اجرایىِ خودشان را تنظیم نمایند تا حرکت و قواره‌ی کلّی نظام در چارچوب سیاستهای رهبری باشد. سهل انگاری، خطا و انحراف از این سیاست‌ها سرعت پیشرفت و حرکت رو به جلو را کند و نظام اسلامی را در مسیر تحقق اهداف و مواجهه با دشمنان با چالش روبرو می‌کند.

در این راستا رهبر معظم انقلاب در سخنرانی مراسم سالگرد رحلت امام خمینی با اشاره به شخصیت قاطع حضرت امام و مقاومت ایشان، به بازتعریف ایستادگی و مقاومت پرداختند و تلاش نمودند کلید واژه مقاومت را بار دیگر در فضای گفتمانی انقلاب اسلامی پررنگ کنند. این کلیدواژه همچون دیگر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب یک نقشه راه و کالک عملیاتی برای مجاهده است. با این تفاوت که یک ابلاغ سازمانی و ارگانی نیست بلکه نوعی گفتمان سازی و فرهنگ سازی است.

البته کلید واژه مقاومت حرف جدیدی در بیانات رهبر انقلاب نیست. ایشان بارها و بارها و در برهه‌های مختلف تاریخی به تشریح این استراتژی قرآنی پرداخته اند. امروز اما کشور در مواجهه با موج جدیدی از فشارها و دشمنی‌ها قرار گرفته است و دشمن تلاش دارد با این اعمال فشارها اندیشه مقاومت را تضعیف و با ایجاد اشتباه محاسباتی، مردم و مسئولین را به تسلیم و تغییر رفتار وادار کند. برنامه‌ها و نقشه‌های پیچیده دشمن با چاشنی زور و فریب با هدف گذاری تضعیف اراده‌ها طراحی شده است و مقاومت تنها نسخه شفابخش برای عبور از این چالش است، وَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ

امروز به برکت ایده راهبردی مقاومت شجره طبیه انقلاب اسلامی مثمر ثمر شده است. مقاومت در گستره‌ای جهانی تکثیر شده و در فلسطین، لبنان، عراق و یمن به شکوفایی و بالندگی رسیده است. امروز خواب گران و کابوس تلخ مستکبران، شکست در یمن، سوریه، عراق و لبنان است و بیم بزرگ آنان تحقق وعده نابودی اسرائیل و پایان سلطه و چپاول گری است.

درحقیقت امت اسلامی پس از سال‌ها ضعف و سستی و تسلیم و مصالحه با زورگویان، به شیرینی و لذت مقاومت پی برده و می‌داند که سازش و تسلیم هزینه‌ای بس گزاف و سنگین دارد. امروز به برکت انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی این حقیقت آشکار شده است که مقاومت یک انتخاب منطقی، عقلانی، علمی و دینی است و تنها گفتمانی است که دشمن را به عقب نشینی وادار می‌کند. و حزن و اندوه و ترس را از دلها می‌زداید. إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَهُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّهِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ. (خ-۱۳۷۹)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *