علما در مقام ورثه‌ی انبیا باید برای عملی شدن توحید و اقامه‌ی قسط، مجاهدت کنند

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار حدود دو هزار نفر از طلاب سراسر کشور، فضلا، اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه، وظیفه‌ی حوزه‌ها و علمای دین را بیان معارف اسلام و تلاش برای تحقق آنها در جامعه خواندند و تأکید کردند: علما در مقام ورثه‌ی انبیا باید برای عملی شدن توحید و اقامه‌ی قسط، مجاهدت کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به نیاز امروز انسانها به معارف برجسته‌ی دینی و همچنین اقبال دنیای اسلام و حتی جوامع خارج از دنیای اسلام به این معارف، وظیفه‌ی حوزه‌های علمیه را نسبت به گذشته سنگین‌تر دانستند و گفتند: در داخل کشور توجهی که امروز نسبت به مسائل دینی و روحانیت وجود دارد، با گذشته و قبل از انقلاب اسلامی، قابل مقایسه نیست.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، تشییع بسیار باشکوه طلبه‌ی همدانی را که مظلومانه به شهادت رسید، نمونه‌ای عینی از احترام و اقبال مردم به دین و روحانیت برشمردند و خاطرنشان کردند: نمونه‌هایی همچون این تشییع و یا حضور گسترده‌ی مردم بویژه جوانان در نمازهای جماعت و نشستن در جلسات و پای منابر، جزو واقعیات ایران اسلامی و نشان‌دهنده‌ی تدین مردم و اعتماد آنها به روحانیت است و برخی تبلیغات و سیاه‌نمایی‌ها درباره‌ی ایمان و دین‌داری مردم و یا رویگردانی آنها از روحانیت، خلاف واقع و بدون تحقیق و معیار علمی است.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره‌ی مجاهده و مقاتله‌ی انبیای الهی تأکید کردند: وظیفه‌ی پیامبر فقط بیان معارف اسلام نیست، به همین علت نبیّ مکرم اسلام برای عملی شدن توحید و اقامه‌ی قسط، مجاهدت و مبارزه می‌کند تا اسلام در معنای جامع و کامل آن محقق شود.

 ایشان خاطرنشان کردند: علما نیز به‌عنوان ورثه‌ی انبیا موظفند برای تحقق اسلام در محیط زندگی مردم تلاش کنند که اوج این تلاش را امام رضوان‌الله‌تعالی‌علیه در مقام یک حکیم واقعی انجام داد.

ایشان در تبیین وظایف کنونی حوزه‌ها افزودند: بعد از تشکیل نظام اسلامی باید دولت اسلامی به معنای واقعی کلمه، سپس جامعه‌ی اسلامی، و بعد از آن تمدن حقیقی اسلامی به وجود آید که حوزه‌ها در این روند مسئولیتهای سنگینی دارند که باید با فکر و تعمق، این وظایف را درک و برای اداء آنها برنامه‌ریزی و تلاش کرد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در تبیین «چیستی و هویت حوزه» افزودند: حوزه، مرکزی است که عالم دینی پرورش میدهد تا او با تسلط بر معارف اسلامی برای تحقق اسلام وارد میدان عمل شود، بنابراین همه‌ی برنامه‌ریزی‌ها و کارهای حوزه باید در چارچوب این هویت و شاکله‌ی اصلی انجام شود.

 ایشان همچنین طلاب جوان را به ادب و اطاعت از بزرگان حوزه‌ها و مراجع تقلید توصیه‌ی مؤکد کردند و افزودند: بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند. (خ-۱۳۷۷)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *