طلیعه ۱۳۷۵ – ۹۸۰۱۲۲

توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مباحث اقتصادی باعث شده است که ایشان در نامگذاری سالها موضوعات و عناوین اقتصادی را مد نظر قرار دهند و به عنوان مسئله اصلی و در اولویت بدان نگاه کنند. ایشان با پشتوانه نظرات کارشناسی، همواره دغدغه‌های اقتصادی را بیان داشته و در سالهای مختلف، با درنظر گرفتن مهمترین مسائل مورد نیاز جامعه و کشور، عنوانی را برای هر سال مطرح می‌کنند. آنچه اکنون می‌تواند بخش بسیار مهمی از نگرانی‌ها را برطرف کند و شاخص‌های اقتصادی را بهبود ببخشد موضوعی تحت عنوان تولید است. کشور ما با توجه به امکانات، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه‌ای که درخود دارد می‌تواند در بخش‌های دولتی و خصوصی به رونق تولید دست پیدا کند.

کارشناسان و آگاهان اقتصادی باور دارند که  یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین معضلات اقتصادی کشور، اتکای بیش از اندازه به نفت است. این معضل تا حدود زیادی اقتصاد ما را در تعریف‌های اقتصادی جزو اقتصادهای تک محصولی قرار داده است. در این میان توجه ویژه به سایر مزیت‌های اقتصادی می‌تواند ما را به جایگاهی برساند که اقتصاد را از وابستگی مفرط و آسیب زا به نفت رها کند.

براین اساس کشاورزی و صنعت توان آن را دارند که تمام ظرفیت‌های خود را برای رونق تولید به کار بیاندازند و اقلیم ویژه ایران هم شرایط تحقق آن‌ها را می‌تواند به خوبی فراهم کند. برای بازار مصرف نیز کشور‌های همسایه و حتی برخی کشور‌های دور از دیر باز مشتری ثابت برخی از تولیدات کشاورزی و صنعتی ایران بوده اند. کشف بازارهای جدید و حفظ یا ارتقای سطح مبادلات با مشتریان و مبارزه جدی با قاچاق کالا می‌تواند تضمین کننده رونق تولید باشد.

 اکنون علی رغم آثار منفی تورم ناشی از کاهش ارزش پول ملی یک مزیت اقتصادی برای بحث صادرات ایجاد شده است و با توجه به گرانی ارز و در نتیجه گرانی اجناس خارجی واردات برخی محصولات خارجی صرفه اقتصادی خود را ازدست داده است. اما نبود زیرساخت‌های لازم برای رونق تولید ما را از بهره مندی مکفی از توانمندی‌های صادراتی باز داشته است که باید تلاش کنیم با رونق تولید و توجه ویژه به صادرات، برخی شاخص‌های اقتصادی را ارتقا دهیم .همچنین یکی از شروط اصلی برای تحقق مزیت‌ها در تولید، تولید کالای با کیفیت و مناسب برای بازار است. توجه به این نکته واردات را کاهش و باعث افزایش صادرات کشور می‌شود.

البته در شرایط تحریمی کشور، حمایت مجلس، دولت و دیگر نهادها از تولید می‌تواند نقشی به سزا در کاهش آثار تحریم‌ها ایفا کند. با زمینه سازی برای جذب و انتقال نقدینگی‌ها و سرمایه‌ها به بخش تولید می‌توان مردم را نیز وارد میدان رونق تولید کرد.

در پایان ذکر این نکته لازم است که نگاه کارشناسی و عمیق رهبر معظم انقلاب به رونق تولید یکی از پایه‌های اساسی شکل گیری اقتصاد مقاومتی است. ما در طول دوران پر افتخار حاکمیت جمهوری اسلامی این حقیقت را لمس کرده‌ایم که تحریم‌ها در برخی زمینه‌ها موتور خود اتکایی و توجه به باور” ما می‌توانیم” را تقویت کرده است.  باید بار دیگر با تکیه به باور مومنانه “ما می‌توانیم” وارد میدان مبارزه و جهاد اقتصادی بشویم و با توجه ویژه به بحث رونق تولید گام بلندی برای عبور از بحران‌ها و چالش‌ها برداریم. تحقق رونق تولید نیازمند مقدماتی فرهنگی و اجتماعی است که مهم ترین آنها اعتماد و اعتنا به کالای ایرانی است باید فرهنگ مصرف کالای ایرانی و اعتقاد به توان بومی تقویت شود تا گام بلندی در عرصه رونق تولید برداشته شود. امید داریم تمام مسئولان و مدیران شعار رونق تولید را سر لوحه برنامه‌ها و طرح‌های خود قرار دهند و نگذارند این شعار راهبردی در پیچ و خم بروکراسی و لفاظی‌ها ناکام بماند. (خ-۱۳۷۵)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *