طلیعه ۱۳۷۴ – ۹۷۱۲۲۳

در هفته‌های اخیر دو سفر بین‌المللی که اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه و بین‌المللی را به خود جلب کرد. اولین و مهم ترین این سفرها، سفر بشار اسد رییس جمهور سوریه به ایران و دیدار وی با رهبر معظم انقلاب بود که رسانه‌ها از آن به عنوان دیدار پیروزشدگانی یاد کردند که با مقاومت، ایستادگی و فداکاری توطئه سرنگونی سوریه را خنثی کردند و در برابر توطئه بزرگی پیروز شدند که علیه سوریه، کشورها و ملت‌های منطقه و نیز محور مقاومت طراحی شده بود. این سفر با ارسال پیام‌های چندگانه به طرف‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای نشان داد که اتحاد راهبردی و راسخ بین دمشق و تهران گسستنی نیست و دشمنان محور مقاومت چاره ای جز پذیرش واقعیتهای موجود منطقه ندارند.

این دیدار در واقع پیامی شفاف به آمریکا و اسرائیل و متحدان آنها با این درون مایه بود که روابط راهبردی دو کشور روابطی عمیق، مستحکم و استوار است که نه فشارها و نه سیاست‌های ارعاب و ترغیب و نه تلاش‌ها و کوشش‌های سخت آمریکا و اسرائیل به همراه متحدان شان، توان تاثیرگذاری و گسست آن را ندارند.

یکی از نکته‌های سفر آقای اسد به تهران، تأکید وی بر لزوم مشارکت و حضور ایران در دوران بازسازی اقتصادی آن کشور و تعامل و ارتباط فرهنگی میان علما و اندیشمندان ایران و سوریه بود که می‌تواند برای هر دو طرف منافع خاص خود را به همراه داشته باشد. حضور ایران در دوران بازسازی سوریه می‌تواند تأمین کننده منافع اقتصادی هر دو کشور باشد و این با توجه به تجربه بخش دولتی و خصوصی ایران در امر بازسازی و نوسازی می‌تواند فرصت مناسبی به حساب آید.

همچنین رئیس جمهور سوریه با انجام این دیدار، این پیام را به دنیا مخابره کرد که تمام پیشنهادهای وسوسه انگیز آمریکا و متحدان منطقه‌ای و عرب آن به سوریه هیچ ارزشی برای دمشق ندارد. امتیازهایی چون بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب، ارائه پیشنهادهای مالی به آن و بازسازی این کشور، در مقابل چشم پوشی کردن دمشق از اتحادش با ایران. پیام او این بود که سوریه هیچ گونه چانه زنی را درباره روابط مستحکم خود با ایران نمی‌پذیرد.

سفر دیگری که در روزهای اخیر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت سفر رییس جمهور ایران به عراق بود. سفری که برخی رسانه‌های خارجی آن را با سفر مخفیانه رییس جمهور آمریکا به عراق مقایسه کرده و درباره آن نوشتند: در شرایطی که ترامپ در سفری مخفیانه به عراق فقط با نظامیان آمریکایی در یک پایگاه هوایی دورافتاده دیدار کرد و با سران عراقی ملاقاتی نداشت، رئیس‌جمهور ایران حضوری سه روزه در این کشور دارد. همچنین روزنامه یورونیوز در تحلیلی که درباره این سفر منتشر کرد نوشت : «این سفر نقش منطقه‌ای ایران را به ویژه پس از دیدار بشار اسد از تهران تقویت خواهد کرد».

سفر آقای روحانی به عراق در شرایطی صورت گرفت که دولت آمریکا فشار شدیدی را بر دولت کنونی عراق جهت همراهی با تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه این کشور علیه جمهوری اسلامی وارد کرده و تلاش می‌کند تا مبادلات اقتصادی عراق با ایران را متوقف یا به حداقل ممکن برساند. اما روابط ایران و عراق با در نظر گرفتن اشتراکات فراوان تاریخی، تمدنی و البته دینی و مذهبی دو ملت، وجود مرزهای طولانی مشترک (طولانی‌ترین مرز برای هر دو کشور)، افزایش سطح مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور تا سطح ۱۲ میلیارد دلار در سال‌جاری (که عراق را به بزرگترین طرف تجاری ایران تبدیل کرده است)، افزایش چشمگیر و روزافزون ارتباطات دو ملت از جمله سفر سالانه حدود ۷ میلیون زائر و گردشگر ایرانی و عراقی به کشور مقابل، مواضع مشترک سیاسی در خصوص بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و…، روابطی ویژه و منحصر به فرد در منطقه است.

امروز عراق به‌عنوان کشوری که برای ده‌ها سال به‌عنوان مهم‌ترین تهدید امنیتی علیه ایران تلقی می‌شد و دشمنان این مرز و بوم همواره از آن به‌عنوان اهرم فشار و تهدیدی علیه ایران استفاده می‌کردند، به متحدی استراتژیک و دوستی قابل اتکا و مرزهای دو کشور به مرزهای دوستی، همکاری و ثبات تبدیل شده است. (خ-۱۳۷۴)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *