خبرروز ۱۳۹۷/۱۰/۲۲

میلاد باسعادت حضرت زینب علیها السلام را تبریک می‌گوییم

  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: عیب است که با گذشت چهل سال از انقلاب کاری برای حضرت ابوطالب(ع) نکرده‌ایم
  • آیت الله نمازی: رسیدگی به مشکلات مردم مهمترین وظیفه دولت است
  • آیت الله حسینی بوشهری: مسئولان خود را به جای مردم فرض کنندتا با درک بیشتر به حل مشکلات اهتمام ورزند
  • آیت الله فاضل لنکرانی: حوزه‌های شیعی بیشترین بها را به قرآن می‌دهند
  • آیت الله اعرافی: کارهای بنیادی در حوزه انسانی اسلامی نیاز به نوعی اجتهاد دارد

 

** جام جم ۹۷/۱۰/۲۲
*  بمباران شبانه اهداف توسط جنگنده بمب‌افکن‌هاى فانتوم و سوخو-٢۴
رزمایش اقتدار هوایی فداییان حریم ولایت، دیروز پایان یافت و براساس اعلام امیر سرتیپ دوم خلبان علیرضا انگیزه، سخنگوی این رزمایش، نیروهای شرکت‌کننده در رزمایش به تمامی اهداف از پیش تعیین شده دست یافته‌اند. در بخشی از این رزمایش، هواپیماهای بمب‌افکن سوخو-۲۴ و فانتوم با استفاده از غافلگیری شبانه و در ارتفاع پست اقدام به اجراى عملیات بمباران سنگین هوا به زمین به سمت اهداف از پیش تعیین شده کردند. در این عملیات هواپیمای فانتوم نیز با استفاده از فلر (Flare) اقدام به روشنایی صحنه نبرد در راستای شناسایی و انهدام اهداف توسط دیگر جنگنده‌ها پرداخت. از جمله ویژگى‌هاى این عملیات استفاده از مهمات هوشمند و تولید شده به دست متخصصان صنعت دفاعى کشور بود.
** کیهان ۹۷/۱۰/۲۲
*  فرار مالیاتی خیانت به کشور و ملت است
خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه باید نگاه به نظام بودجه‌ریزی در کوتاه‌مدت تغییر کند، تصریح کرد: نکاتی که رهبر معظم در حوزه بودجه ‌اشاره کرده‌اند، بیانگر ضرورت و اهمیت تحول است.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه اگر سیاست‌های پولی اصلاح نشود پدیده تورم از جامعه رخت نخواهد بست، افزود: ساختار مالیاتی کشور قابل‌قبول نیست. امروز صاحب‌نظران اظهار می‌کنند که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد فرار مالیاتی داریم.
وی تصریح کرد: فرار مالیاتی خیانت به کشور و ملت است چون با این کار حقوق ضعفا تضعیف می‌شود.
*  مسئولان خود را به جای مردم فرض کنندتا با درک بیشتر به حل مشکلات اهتمام ورزند
امام‌جمعه قم گفت: دشمن برای ناراضی کردن مردم از هیچ توطئه‌ای غافل نیست و امروز روی مشکلات معیشتی مردم متمرکز شده است.
آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در خطبه‌های نمازجمعه قم افزود: مسئولان نیز باید متناسب با توطئه‌های دشمن اقدام و عمل به موقع انجام دهند.
وی اظهار داشت: اسلام یک قانون طلایی دارد با این عنوان که هرچه برای خود می‌پسندید، برای دیگران هم بپسندید لذا یک مدیر در نظام اسلامی باید با این الگو به مردم خدمت کند و برای این امر باید خود را به جای آنان فرض کند تا با درک بیشتری به حل مشکلات مردم اقدام کند.
*  وقت اروپا تمام شده است
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در همایش بین‌المللی «دفاع و امنیت در غرب آسیا» گفت: فرصت اروپایی‌ها برای ادای تعهدات برجامی در قبال کشورمان به ویژه کانال ویژه مالی «spv» پایان یافته است. شمخانی در پاسخ به پرسش یکی از شرکت‌کنندگان همایش مبنی بر این که شما گفتید فرصت اروپا به اتمام رسیده است آیا منظورتان درباره SPV است، گفت: منظورم در مورد تعهداتی است که آنان در قبال برجام داشته‌اند و SPV نیز یکی از آن‌هاست.
** شرق ۹۷/۱۰/۲۲
*  ایران درباره حجم و مقاصد صادراتی نفت مذاکره نمی‌کند
وزیر نفت در دیدار با همتای عراقی خود با تأکید بر غیر قانونی بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت: تهران از این تحریم‌ها تبعیت نمی کند.
بیژن زنگنه پنجشنبه ۲۰ دی ماه در یک نشست مشترک خبری با ثامر الغضبان همتای عراقی خود تاکید کرد: ایران در مورد حجم و یا مقاصد صادراتی نفت خام خود تا زمانی که تحت تحریم‌های آمریکا باشد، با کسی بحث نخواهد کرد.
*  پاسخ وزارت خارجه ایران به سخنان وزیرخارجه فرانسه
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در خصوص برنامه موشکی کشورمان، گفت: انتظار می‌رود فرانسه از تکرار ادعاهای نادرست مخالفان برجام خودداری کند. برخلاف ادعای سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نه برنامه موشکی ایران با اهداف غیرمتعارف پایه‌گذاری شده است و نه آنچه به عنوان حق طبیعی ایران برای تقویت توانمندی‌های علمی و دفاعی خود در قالب برنامه موشکی توسعه یافته است، برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است. در هیچ بخشی از این قطعنامه، ایران از برنامه موشکی متعارف و دفاعی و کاربردهای علمی منع نشده است. برنامه موشکی ایران دفاعی، ملی، متعارف و نه تنها قانونی است بلکه حق طبیعی ملت ایران به شمار می‌رود.
** ایران ۹۷/۱۰/۲۲
*  دست رد عراق به خواسته‌های ضد ایرانی پمپئو
سفر غیر رسمی پمپئو وزیر خارجه آمریکا به عراق که بیشتر روی پرونده‌های اقتصادی و چگونگی پایبندی عراق به تحریم‌های ضدایرانی امریکا تمرکز داشت، او را در دستیابی به خواسته‌های امریکا ناکام گذاشت. سران دولت عراق در واکنش به تلاش پمپئو برای رعایت تحریم‌های امریکایی از او خواستند که این کشور را از اجرای تحریم‌ها علیه ایران معاف کنند.عادل عبدالمهدی، رئیس پارلمان عراق در پاسخ به دعوت پمپئو گفته: «موضع ما واضح است؛ با ایران و کشورهای همسایه براساس تبادل منافع، همکاری می‌کنیم که تأمین گاز و برق، مهم‌ترین منفعت ما در رابطه با ایران هستند.»
*  هشدار ژنرال اسرائیلی درباره زلزله حزب‌الله
گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، در بیانیه‌ای به سران این رژیم هشدار داد، حزب‌الله لبنان در اندیشه عملیاتی زلزله‌وار علیه اسرائیل است. پس از انتشار سخنان شیخ نعیم قاسم، دومین مقام حزب‌الله پس‌ از سید حسن نصرالله، که در مصاحبه با روزنامه الوفاق، چاپ تهران، تأکید کرد، موشک‌های حزب‌الله توان هدف قرار‌دادن هر نقطه‌ای از اسرائیل را دارند، گادی آیزنکوت، هشدار داد، حزب‌الله قصد دارد در حمله غافلگیرانه با استفاده از تونل‌های خود بین هزار تا هزار و ۵۰۰ نیروی رزمی خود را به سرزمین‌های اشغالی بفرستد.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۱۰/۲۲
*  خبر استعفای ظریف و خروج از برجام دو دروغ مغرضانه هستند
رئیس دفتر رئیس‌جمهور در توئیتی تاکید کرد که خبر استعفای محمدجواد ظریف و خروج ایران از توافق برجام که به طور هم زمان منتشر شده‌اند، هر دو دروغ و مشتمل بر اهدافی مغرضانه و ضد منافع ملی هستند.
واعظی در این توئیت خود افزود: لازم است رسانه‌ها نسبت به نشر اخبار مشکوک این چنینی هوشیار و محتاط بوده و خدای نکرده تریبون و بلندگوی دشمنان داخلی و خارجی ملت نشوند.
*  بازگشت منافقین به عراق همزمان با فعال شدن تروریستهای جدید
عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق یک روز بعد از گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص بازگشت گروهک منافقین به خاک عراق تحت چتر حمایتی نیروهای آمریکایی، صحت این گزارش‌ها را تایید کرد.«محمد البلداوی» در اظهاراتی به رسانه‌های عراق گفت که پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال عراق همزمان با قضیه خروج نظامیان امریکا از خاک سوریه، اخیرا پذیرای ده‌ها تن از عناصر گروهک منافقین بوده است.وی ادامه داد که نیروهای امریکایی مستقر در کردستان عراق، به محض رسیدن این عناصر به پایگاه‌های آمریکا، کار آموزش نظامی و مجهز کردن آنها به سلاح را آغاز کرده‌اند.
** وطن امروز ۹۷/۱۰/۲۲
*  اروپا بهشت امن منافقین و تروریست‌هاست
«کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در صفحه توئیترش نوشت:‌ «در حالی که اروپا بهشت امنی برای میزبانی از گروهک تروریستی منافقین و سایر تروریست‌هایی شده است که هزاران شهروند غیرنظامی ایرانی را ترور کرده‌اند، انتقاد از ایران و تحریم ایرانی‌ها، یک اقدام کاملا غیرقابل قبول و انحرافی در مسؤولیت خود است».
*  آغاز فروش نفت ایران به کره و ژاپن
منابع آگاه صنعتی اعلام کردند: شرکت کره‌ای و ژاپنی از اواخر این ماه خرید نفت از ایران را آغاز می‌کنند. رئیس شرکت کره‌ای SK اینوویشن اعلام کرد: شرکت نفتی کره‌جنوبی در نظر دارد تا اواخر ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه از ایران نفت خریداری کند. کره‌جنوبی می‌تواند روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند که بیشتر شامل میعانات گازی و نفت فوق‌العاده سبک خواهد بود.
** جوان ۹۷/۱۰/۲۲
*  دشمنان خطا کنند، خلیج فارس را برایشان باتلاق می‌کنیم
سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار داشت: دشمنان ما در منطقه خلیج فارس ما را بهتر از خودمان می‌شناسند، افکار ما را بررسی می‌کنند و اشراف دارند و همچنین به شجاعت بچه‌های ما آگاه هستند. دشمنان چند سالی است که حضور نامشروعی در منطقه خلیج فارس دارند و شجاعت سربازان نیروی دریایی سپاه را دیده اند؛ قطعا آنها محاسبات غلطی انجام نمی دهند و اگر هم خطایی از آنها سر بزند تو دهنی محکمی از ما خواهند خورد و یکبار دیگر حادثه خلیج خوک‌ها را برای آنها تکرار می‌کنیم و خلیج فارس را برای آنها به باتلاق گاوخونی مبدل می‌نماییم که در خون خود فرو روند.
*  اگر جهنم یخ بست، ایران هم مانند دست‌نشاندگان امریکا رفتار می‌کند
محمدجواد ظریف در توئیتر نوشته است: «بهتر است امریکا با از دست دادن ایران کنار بیاید.» وزیر خارجه ایران نوشته است: «هر جا و هر زمان که امریکا دخالت می‌کند، هرج و مرج، سرکوبگری و رنجش ایجاد می‌شود. آن روز که ایران بخواهد برای تبدیل شدن به یک کشور «نرمال» به تقلید از دولت‌های دست‌نشانده امریکا و «مدل‌های حقوق بشری» مایک پمپئو رو بیاورد- خواه شاه باشد یا سلاخان فعلی- روزی خواهد بود که جهنم یخ ببندد (کنایه از هیچ‌وقت). بهتر است امریکا با از دست دادن ایران کنار بیاید.»
** آفتاب یزد ۹۷/۱۰/۲۲
*  اروپا و جامعه جهانی برای حفظ برجام همکاری می‌کنند
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بروکسل با سایر اعضای جامعه جهانی برای حفظ برجام همکاری کرده و اجازه نخواهد داد «نزدیکترین دوست و متحدمان در مورد تجارت مشروع ما با یک کشور دیگر تصمیم گیری کند».
موگرینی در مصاحبه‌ای که در تارنمای اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» منتشر شد، اظهار داشت: ما به عنوان یک اتحادیه ۲۸ عضوی با بقیه اعضای جامعه جهانی برای حفظ توافق هسته‌ای برجام کار می‌کنیم؛ توافقی که تاکنون به طور کامل اجرا شده و آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۳ گزارش پیاپی آن را تایید کرده است. ما این کار را به خاطر امنیت جمعی خود انجام می‌دهیم؛ ما نمی خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. برجام دقیقا همین هدف را محقق می‌کند.
*  اروپا بداند به هر قیمتی در «برجام» نخواهیم ماند
حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود مطلبی منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است: داشتن رابطه قوی با اروپا همواره بخشی از عقلانیت سیاست خارجی ج.ا. ایران بوده است اما غربی‌ها باید با “شوکی” مواجه شوند که بدانند به هر قیمتی در تونل یکطرفه برجام کنونی نخواهیم ماند.اکنون اروپای مأمن تروریسم و منافقین باید پیامی معقول، حکیمانه اما “شوک آور” دریافت کند.
** رسالت ۹۷/۱۰/۲۲
*  تعلل در اجرای SPV به تقویت روابط ایران با چین و روسیه کمک می‌کند
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تعلل در اجرای SPV به تقویت روابط ایران با چین و روسیه کمک می‌کند.علاءالدین بروجرودی با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای ساز و کار ویژه اروپا،SPV گفت: تاکنون کشورهای اروپایی در این زمینه نمره قابل قبولی دریافت نکرده اند و نتوانسته‌اند حداقل اقتداری از خود در برابر فشارهای آمریکا نشان دهند. وی تاکید کرد: بر این اساس اگر اروپایی‌ها نتوانند مقابل فشارهای آمریکا مقاومت کنند، اولین بازنده این کار شرکت‌های اروپایی هستند چرا که روابط ما با چین و روسیه گسترده تر خواهد شد.
*  دانشجویان جوان بهترین دستاورد انقلاب اسلامی هستند
استاد برجسته حوزه علمیه قم، دانشجویان را یکی از بهترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد. آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی در دیدار مدیرعامل و اعضای تحریریه خبرگزاری آنا به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و جوانان و دانشجویان را یکی از بهترین دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد.وی افزود: امروز بهترین دستاوردها نصیب انقلاب اسلامی شده است که یکی از آنها جوانان و دانشجویان دانشگاهی هستند. باید قدر آنها را دانست و از این ذخایر در پیشبرد و پیشرفت کشور استفاده کرد.
** مردم سالاری ۹۷/۱۰/۲۲
*  آماده پاسخ‌گویی به هر تهدیدی هستیم
امیر خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش (نهاجا) در پایان هشتمین رزمایش اقتدار هوایی «فدائیان حریم ولایت» نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی اصفهان با تاکید بر اینکه نیروی هوایی ارتش آماده پاسخ‌گویی به تهدیدات است، به پیام‌های این رزمایش برای کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران اشاره و خاطرنشان کرد: پیام ما به ملت ایران این است که ما آماده پاسخ‌گویی به هر تهدیدی هستیم و پیام ما برای ملت‌های منطقه و کشورهای همسایه پیام صلح و دوستی است؛ زیرا ما هرچه آماده تر باشیم، امنیت منطقه بهتر تامین شده و نیازی به حضور بیگانگان در منطقه نیست.
*  حذف عراق از فهرست دشمنان اسرائیل
سایت عبری زبان “I24news” اعلام کرد: در سایه انتشار گزارشاتی درباره سفر محرمانه هیئت‌های عراقی به اراضی اشغالی، موشه کحلون، وزیر دارایی اسرائیل دستور کتبی را امضا کرد که به موجب آن عراق آن گونه که در قانون اسرائیل آمده است دیگر کشور دشمن به حساب نمی‌آید و تا ماه مارس نامش از لیست کشورهای دشمن حذف خواهد شد و این مسئله اجازه تبادلات تجاری با عراق را خواهد داد.
** آرمان ۹۷/۱۰/۲۲
*  دادستان به بهره‌گیری نابجا از بیانات رهبری درباره ۹۸ ورود پیدا کند
یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید استفاده برخی از کلمه فتنه ۹۸ را بهره‌گیری نابجا از بیانات رهبری دانست و گفت: دادستان کل کشور باید به این موضوع ورود پیدا کند چون این عبارات تنها برای مردم نگرانی ایجاد می‌کند. علیرضا رحیمی گفت‌: کسانی که از فتنه ۹۸ سخن می‌گویند مشخصا آن را به تحرکات انتخابات ۹۸ ربط دادند که این اظهارات استفاده نابجا از بیانات رهبری و ایجاد دغدغه ونگرانی برای مردم است. آن هم در شرایطی که باید مقامات و افراد از تریبون‌ها برای تقویت همبستگی ملی و وجود نگاه واقع بینانه به آینده و نه نگاه بدبینانه استفاده کنند.
*  واکنش مقام افغان به اظهارات ظریف
معاون وزیر امورخارجه افغانستان به اظهارات اخیر وزیر امورخارجه کشورمان درباره نقش طالبان در آینده این کشور، واکنش نشان داد. معاون وزیر امورخارجه افغانستان به این بخش از گفت‌وگوی ظریف با ان‌دی‌تی‌وی مبنی بر این که «دولت آینده در افغانستان نمی‌تواند بدون نقش طالبان باشد، اما به طور قوی بر این باوریم که آن‌ها نباید نقش غالب در افغانستان داشته باشند؛ البته قطعا این مردم افغانستان هستند که در نهایت باید تصمیم‌گیری کنند»، در دو پیام توئیتری واکنش نشان داد. ادریس زمان در پیام خود نوشت که وزیر خارجه ایران در مورد آن‌چه آن را مذاکرات رسمی و روابط غیررسمی با طالبان خواند، اشاراتی داشت. معاون وزیر امورخارجه افغانستان افزود: وزارت‌ خارجه ‌افغانستان اذعان می‌دارد که هرگونه روابط خارج از چارچوب تعاملات دولتین با طالبان باعث تضعیف روابط دو کشورخواهد شد.
** آفرینش ۹۷/۱۰/۲۲
*  تحریم‌های علیه ایران تشدید می‌شود
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در مصر گفت که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران سخت‌تر می‌شود.پمپئو مدعی شد اگر ایران برنامه ارسال ۳ موشک به فضا را ادامه دهد، تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک شدید‌تری در انتظارش خواهد بود.وی در ادامه گزافه‌گویی‌های مقام‌های آمریکایی، گفت: «اگر ایران به روند کنونی خود ادامه دهد، کشور‌های منطقه خاورمیانه هرگز رنگ امنیت و ثبات اقتصادی را نخواهند دید.»پمپئو در مصر گفته که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از جمله سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ بوده و تا زمانی که تهران سیاست‌های خود را که آمریکا و جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کند، تغییر ندهد، این تحریم‌ها سخت‌تر خواهد شد.
*  محدودیت سفر ایرانیان لغو نمی‌شود
“برایان هوک” رئیس گروه اقدام ویژه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا گفته است به دلیل آنکه حکومت ایران سابقه شهروندان ایرانی را برای بررسی در اختیار آمریکا قرار نمی‌دهد، محدودیت سفر ایرانی‌ها به آمریکا لغو نخواهد شد.
هوک در ویدیویی که در حساب توییتری وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده ادعا کرد که حکومت ایران مقصر این وضعیت است.
** قدس ۹۷/۱۰/۲۲
*  در برابر حماس شکست خوردیم
لیبرمن وزیر جنگ مستعفی رژیم صهیونیستی بار دیگر از سیاست‌های دولت نتانیاهو در قبال نوار غزه انتقاد کرد و با شکست خورده دانستن آنها اعلام کرد که اسرائیل در آخرین دور درگیری‌ها با حماس تسلیم شد و پیروزی را تقدیم حماس کرد.
*  اگر همکاری نکنید وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنم
رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده است در صورتی که کنگره و دمکراتها با بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار مرزی موافقت نکنند با استفاده از وضعیت اضطراری ملی چنین بودجه‌ای را تامین خواهد کرد. دونالد ترامپ گفته است اگر نتوانیم با کنگره به توافق برسیم به احتمال زیاد چنین کار خواهیم کرد. من دلیلی نمی‌بینم که این کار را نکنم. وی تصریح کرده است که ۱۰۰ درصد حق اعلام وضعیت اضطراری ملی را دارد. ترامپ با این حال اضافه کرده است که تا چند روز آینده صبر خواهد کرد تا ببیند کنگره چه کار خواهد کرد.
** خراسان ۹۷/۱۰/۲۲
*  کنوانسیون‌های مرتبط باFATF یک ماه دیگر تعیین تکلیف می‌شود
حشمت ا… فلاحت پیشه گفت: تصمیم گیری در خصوص کنوانسیون‌های مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود. فلاحت پیشه افزود: تکلیف این کنوانسیون‌ها یک ماه دیگر روشن خواهد شد. وی در خصوص SPV که قرار بود به عنوان تبادل مالی از سوی اروپا ایجاد شود نیز گفت: طرف مقابل در این زمینه خیلی وقت گذرانی کرده است و باید راه‌های جایگزین را در این زمینه مد نظر داشت.
** اعتماد ۹۷/۱۰/۲۲
*  دیدار دو وزیر دفاع
امیر سرتیپ حاتمی در ادامه سفر به کشور ونزوئلا با ارتشبد «ولادیمیر پادرنیو لوپز» وزیر دفاع ونزوئلا دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار طرفین با مرور و بررسی سابقه همکاری‌های دفاعی ،در خصوص دستیابی به یک نقشه راه جامع همکاری‌های مشترک با بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها به توافق رسیدند. در این دیدار، امیر حاتمی از وزیر دفاع ونزوئلا برای سفر به جمهوری اسلامی دعوت کرد.
** شهروند ۹۷/۱۰/۲۲
*  بن سلمان همچنان با قاتل خاشقچی در ارتباط است
روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آمریکایی و عربستانی نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان همچنان با سعود القحطانی مشاور برکنار شده‌اش که متهم به دست داشتن در قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی است، در ارتباط است و مرتب از او مشورت می‌گیرد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
عیب است که با گذشت چهل سال از انقلاب، کاری برای حضرت ابوطالب(ع) نکرده ایم
حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی دردیداربا اعضای شورای علمی همایش بین المللی حضـرت ابـوطالب(ع) تصریح کرد: این عیبی می‌شود برای انقلاب و جمهوری اسلامی که چهل سال از آن بگذرد و پدر امیرالمؤمنین(ع) مظلوم باشد و برای حضرت ابوطالب(ع) کاری نشده باشد. وی با تأکید بر اینکه “انشاءالله باید این کوتاهی را جبران کنیم” ادامه داد: مرحوم علامه «امینی» می‌نویسد که امویان هرکس با امیرالمؤمنین علی(ع) ارتباط داشت را می‌خواستند بزنند. اگر حضرت ابوطالب هم پدر علی(ع) نبود اینقدر مورد تهمت آنان قرار نمی گرفت.
طلاب قبل از ورود به رشته‌های تخصصی، به مبانی اجتهاد مسلط شوند
حوزه /آیت الله العظمی شبیری زنجانی در دیدار اعضای موسسه بنیاد امامت تخصص در اصول و فقه را برای ورود به بسیاری از پژوهشهای دینی ضروری دانست و گفت: طلبه قبل از آنکه وارد هر رشته‌ای در علوم اسلامی بشود مناسب است اصول و فقه را خوب خوانده باشد و به مبانی اجتهاد مسلط شود.ایشان فعالیت و تحقیق طلاب در سایر مباحث علوم دینی را مستلزم «احساس نیاز و وظیفه» آنها دانست وگفت: اگر شرایط امروز دنیای اسلام به خوبی تبیین شود و طلاب در موضوعی احساس کنند که نیاز به ورود آنان و تلاش و کوشش برای حفظ و نشر آثار اسلامی است، به آن رو می‌آورند.
رسیدگی به مشکلات مردم مهمترین وظیفه دولت است
رسا/آیت الله نمازی درخطبه‌های نماز جمعه کاشان به فراز‌های مهم فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم اشاره کرد وگفت: رسیدگی دولتمردان به مشکلات معیشتی مردم به ویژه قشر‌های ضعیف، مهمترین وظیفه امروز دولتمردان است. عضو جامعه مدرسین افزود: دولت و مسؤولان باید با هوشیاری تحریم‌های آمریکا را همانند دوران دفاع مقدس به شکستی بی سابقه برای شیطان بزرگ تبدیل کنند.
کارهای بنیادی در حوزه انسانی اسلامی نیاز به نوعی اجتهاد دارد
حوزه/آیت الله اعرافی در جمع اساتید دانشگاه مفید، گفت کارهای بنیادی در حوزه انسانی اسلامی نیاز به نوعی اجتهاد دارد و می‌طلبد کسانی که شم اجتهادی عمیق، فلسفی و فقهی دارند و آشنا به حوزه علوم انسانی و اجتماعی هستند و دانشمند و فیلسوف اند در این زمینه ورود کنند و به معنای واقعی تولیدعلم نمایند.عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: در چهلمین سالگرد انقلاب باشکوه اسلامی هستیم طبق آخرین آمار‌ها حدود ۸۰ هزار عضو هیئت علمی در مراکز علمی و دانشگاهی وجود دارد که هدف گذاری شده به ۱۰۰ هزار نفر برسد، اما تنش‌های بودجه‌ای مقداری این هدف را متوقف کرده است.
حوزه‌های شیعی بیشترین بها را به قرآن می‌دهند
شفقنا/ آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم رونمایی از قرآن خطی اثر سید علی‌اصغر موسویان گفت: اینگونه آثار بهترین دلیل است برای اینکه نشان دهد شیعه در میان همه مذاهب دیگر به قرآن از همه نزدیک تر است و هم چنین دلیلی است بر اینکه اساس شیعه در کنار سنت نبوی و ائمه اطهار، قرآن کریم است.عضو جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه کتابت قرآن دلیلی است بر اینکه شیعه خودش را بیش از همه ملزم به قرآن می‌داند، گفت: این سندی برای ما شیعیان است که قرآنی که مورد کتابت، تفسیر و قرائت قرار می‌گیرد همان قرآنی است که بر پیامبر نازل و محفوظ مانده است.
مسکو به افغانستان نیرو اعزام نمی‌کند
تسنیم/ معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ اعلام کرد که کشورش هرگز نیروی نظامی به افغانستان اعزام نخواهد کرد. رئیس جمهور آمریکا اخیرا در اظهارات جنجالی، مبارزه با تروریسم در افغانستان را مسئولیت روسیه، هند و پاکستان دانسته بود.وی تاکید کرده بود که به جای آمریکا باید روسیه، پاکستان و هند در افغانستان با گروه‌های افراطی مبارزه کنند.
 وضعیت اقتصاد ایران در ۲۰۱۹ بهبود خواهد یافت
ایرنا /بانک جهانی در گزارشی با اشاره به اینکه تاثیر تحریم‌های ایران بر بازار نفت پس از پایان معافیت‌های اعلام شده آمریکا برای خریداران نفت این کشور مشخص نیست، اعلام کرد: برخی اقتصادهای بزرگ که در سال ۲۰۱۸ شاهد کاهش فعالیت بودند مانند ایران، در سال ۲۰۱۹ بهبود خواهند یافت.
برخی از تجهیزات نظامی از سوریه خارج شده‌اند
مهر/یک مقام پنتاگون اعلام کرد که نظامیان آمریکایی برخی از تجهیزات نظامی خود را از سوریه خارج کرده‌اند. وی افزود: خروج تجهیزات نظامی از سوریه را تایید می‌کنم. به دلایل امنیتی، در حال حاضر نمی توانم جزئیات بیشتری را در این خصوص اعلام کنم.
فرانسه خواستار توقف فعالیت‌های موشکی ایران شد!
مهر/ سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از ایران خواست تا تمام فعالیت‌های مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند!وی ادعا کرد: پاریس یادآوری می‌کند که برنامه موشکی ایران مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست!
اروپا همچنان جزئیات ساز و کار مالی با ایران را بررسی می‌کند
تسنیم/ وزیر خارجه آلمان گفت که آخرین جزئیات ساز و کار مالی با ایران در حال بررسی بوده و امیدوار است که این ساز و کار طی هفته‌های آینده اعلام شود. ” ماس” گفت: امیدوارم که ساز و کار مالی با ایران که اجازه می‌دهد تحریم آمریکا علیه تهران را دور بزند در هفته‌های آینده ایجاد کنیم.
 اروپا در آزمون استقلال از آمریکا موفق نبوده است
تسنیم/سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که اروپا درمورد برجام در برابر آزمون بسیار جدی قرار گرفته و آنها در آزمون استقلال از آمریکا موفق نبوده اند. زاخاروا افزود: برجام صرفا یک معامله تجاری یا دوجانبه نیست بلکه توافقی چندجانبه است که از سوی شورای امنیت تایید شده و سندی لازم الاجرا است و مسکو به تلاش‌های خود در خصوص این توافق در عرصه‌های مختلف ادامه می‌دهد.
 چراغ سبز عربستان به سرنگونی عمرالبشیر
تسنیم/ سفیر عربستان در قاهره با اشاره به خواسته تظاهرکنندگان سودانی برای سرنگونی دولت خارطوم گفت: برای ریاض چندان مهم نیست چه کسی قدرت را در سودان در اختیار داشته باشد. لازم به ذکراست که دولت خارطوم با انگیزه دریافت کمک‌های مالی و اقتصادی از محور مقاومت جدا شد و به اردوگاه عربستان پیوست. ریاض با ارائه کمک‌های اقتصادی به صورت قطره‌ای سودان را بیشتر در باتلاق سیاست‌های خود فرو برد، به گونه‌ای که هزاران نظامی سودانی در جنگ یمن کشته و مجروح شدند اما مشکلات اقتصادی سودان همچنان لاینحل باقی ماند.
شکست دیگر اسرائیل در حمله موشکی به سوریه
تسنیم/جنگنده‌های صهیونیستی جمعه شب بار دیگر تلاش کردند مناطقی در حومه دمشق را هدف قرار دهند. این موشک‌ها به سمت فرودگاه دمشق شلیک شدند. در پی این حمله، پدافند هوایی ارتش سوریه فعال شد و اغلب موشک‌های مهاجم را ساقط کرد.
سوریه اعلام کرد که این حمله هیچ تاثیری بر حرکت پروازهای فرودگاه بین المللی دمشق نداشته است.
تعطیلی دولت آمریکا رکورد زد
ایسنا/ تعطیلی دولت آمریکا که باعث بی حقوق ماندن ۸۰۰ هزار کارمند فدرال این کشور شده امروز (شنبه) وارد بیست و دومین روز خود شد و به این ترتیب در طول تاریخ این کشور رکورد زد.
حضور یک چهره ضدایرانی دیگر در شورای امنیت ملی آمریکا
باشگاه خبرنگاران/ ریچارد گلدبرگ یکی از اعضای لابی ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی» به عنوان عضو جدید شورای امنیت ملی آمریکا منصوب شد.
واکنش عراقچی به میزبانی لهستان از کنفرانس ضد ایرانی
ایسنا/ عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان به برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در لهستان واکنش نشان داد.، عراقچی در صفحه توییتر خود نوشت: ۱۸۹۲ لهستانی از ۱۹۴۲سال تاکنون درقبرستان لهستانی‌ها در قلب تهران آرمیده‌اند. قبرستان‌ها در ایران بعد از ۳۰ سال قابل جایگزینی هستند اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خود را نگاه داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *