آیت الله اعرافی: مشعل فقه در حوزه ها فروزان است

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در یازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد، از آمادگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه برای پیگیری مصوبات و مطالب مطرح شده در اجلاس عمومی و کمیسیون های اجلاسیه جامعه مدرسین خبر داد.

وی با اشاره به موضوع اجلاسیه یازدهم «راهکارهای صیانت از انقلاب و نظام اسلامی» گفت: ما یک سلسله وظایف عمومی در قبال نظام اسلامی داریم که آحاد ملت نسبت به آن موظف هستند، اما وقتی سخن از حوزه به میان می آید برای صیانت از انقلاب از این نهاد انتظارات ویژه ای وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: حوزه در طول چهار دهه گذشته در کنار همه ماموریت ها و مسئولیت ها در عرصه های گوناگون در دفاع از کشور و انقلاب ایفای نقش کرده است، در حوزه ماموریت های خاص خود گام های بلندی برداشته است و بخشی از این دستاوردهای حوزه در دهه های گذشته در نمایشگاه هفته پژوهش به نمایش گذاشته شد؛ البته ما کاستی ها را انکار نمی کنیم.

آیت الله اعرافی توسعه دانش مبتنی بر انتظارات و توقعات را از وظایف متوجه حوزه های علمیه دانست و گفت: پاسخگویی انقلاب به نیازهای جهان معاصر این است که اندیشه دینی متناسب با دنیای نو و نیازهای جدید بازسازی و درست عرضه شود. اینجاست که نیاز به توسعه مرزهای دانش و علوم داریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: از سوی دیگر باید در برابر هجمه سنگین در زمینه علوم عقلی، کلامی و دیگر علوم پاسخگو باشیم. به فضل الهی برای اولین بار حوزه علمیه قم در تاریخ خود در امتداد تولیدات علمی و فقهی حضرت امام(ره) و دیگر بزرگان، در قلمرو علوم عقلی، حکمی و فقهی دارای تولید هست اما باز هم کافی نیست.

وی با تاکید بر این که فقه ما تاریخی، ریشه دار و عمیق  و منسجم است افزود: امروز به فضل الهی مشعل فقه در حوزه ها فروزان است، اما به فقه معاصر نیاز داریم تا عرصه های جدید را بگشاییم، توان فقه و اصول ما متناسب با نیاز سیاسی، اقتصادی اسلام باید افزایش یابد در این زمینه قدم های خوبی برداشته شده است.

آیت الله اعرافی تاکید کرد: با رعایت همه اصول و ملاحظاتی که در دستگاه فقه ما هست باید این روند را سرعت ببخشیم.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: ماندگاری انقلاب به این است که مبانی، تئوری های دقیق و بنیادین عرضه کنیم و گرنه از قافله انقلاب عقب خواهیم ماند. امروز هر دقیقه در زمینه علوم انسانی تولید نظریه می شود، باید بدانیم که شالوده این اندیشه علوم انسانی بر مبانی غیر الهی استوار است.

آیت الله اعرافی افزود: این عرصه تنها با شعار قابل حل نیست، با تکیه بر مبانی عقلی، فلسفی و اجتهادی و درک درست از علوم انسانی و اجتماعی باید وارد شویم، ما این عرصه ها را شوخی تلقی نمی کنیم چرا که ماندگاری گفتمان انقلاب نیازمند این است که در بنیان مایه های فکری آن اسلام ظهور و بروز داشته باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: اگر می خواهیم در فراتر از مرزها انقلاب و اسلام را عرضه کنیم، باید این مبانی الهی، کلامی، عقلی و فلسفی و فقهی را به درستی تبیین کنیم.

آیت الله اعرافی گفت: البته در این عرصه نباید دچار افراط و تفریط و مبالغه شویم، نباید دستاوردهای حوزه در توسعه مرزهای دانش را نادیده بگیریم و اگر ضعفی هم داریم بپذیریم.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر این که دانشگاه عزیز است و ما آن را محترم می شماریم تصریح کرد: در تولید مبانی اسلام و ارزش های الهی حرف اول را حوزه می زند و کار فقط کار حوزه های علمیه است نه جای دیگری.

وی بیان کرد: با عنایت رهبری، مراجع و اهتمام جامعه مدرسین و شورای عالی مدیریت حوزه برای این مقوله طرح ها و تدابیری اندیشیده است، در گذشته گام های بزرگی برداشته شده، امروز هم دهها طرح در حال طراحی و اجراست.

آیت الله اعرافی گفت: حوزه ای که بخواهد از انقلاب صیانت کند باید قدرت تولید گفتمان و ترویج عقلانی و انقلابی گفتمان انقلاب را داشته باشد؛ در این زمینه باید اهتمام ویژه ای داشته باشیم و قدم های مهم تر و بزرگ تری را برداریم.

مدیر حوزه های علمیه در پایان از تصویب اسناد راهبردی حوزه های علمیه و تدوین برنامه اول پنج ساله حوزه خبر داد و گفت: در این زمینه انتظارات ویژه ای از مراکز استانی حوزه های علمیه داریم، تقاضای ما این است که به ۲۰محوری که در جهت ارتقاء حوزه های علمیه در راستای پاسخگویی به نیازها تهیه شده اهتمام و توجه داشته باشند.

آیت الله اعرافی گفت: نگاه شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه این است که استان ها از سویی باید اختیارات بیشتری داشته باشند و از سویی دیگر مسیر کیفیت و ارتقاء را طی کنند و محورهای ابلاغی در همین راستا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *