آیت الله العظمی نوری همدانی: لزوم توجه بیشتر به نوآوری های فقهی حضرت امام در حوزه های علمیه

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در یازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد با استناد به آیاتی از قرآن کریم، به تبیین مهم ترین رسالت های روحانیت و حوزه های علمیه پرداخت.

این مرجع عالیقدر تقلید با قرائت آیه شریفه «ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکرواولئک هم المفلحون» ماموریت های مهم روحانیت، علما و حوزه های علمیه را تشریح کردند.

ایشان با تاکید بر این که علما به لحاظ اطلاعات و معلومات باید در سطحی باشند که بتوانند عظمت و قدرت اسلام را نشان دهند، گفتند: علما و روحانیت دعاه الی الخیر هستند؛ ابزار و رسالت ما امر به ارزش های اسلامی  و نهی از ضد ارزش ها و منکرات و جهاد فی سبیل الله است و باید این ماموریت را با شناخت درست وظایف به خوبی انجام دهیم.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که کادرسازی یکی از مسائل مهم در دین مبین اسلام است، افزودند: بنیانگذاران تمام علوم، مسلمانان و علما هستند، زبان عربی زبان قرآن و اسلام است؛ علما در طول تاریخ نسبت به علوم مختلف توجه داشته اند.

آیت الله العظمی نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود غرب را دشمن اسلام و مسلمین دانستند و گفتند: غربی ها و دشمنان در طول تاریخ تلاش کردند تا اسلام، علما و روحانیت را کنار بزنند و تمامی دسیسه ها و طراحی های شان در همین راستا ارزیابی می شود.

 

ایشان افزودند: اسلام دین جهاد، شور، نشاط و زندگی است و برای عرصه های مختلف فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برنامه جامع و دستورالعمل دارد؛ اما دشمنان تلاش کردند دین در ساحت های اجتماعی و اقتصادی بروز نکند.

این مرجع تقلید پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) را عامل تحولات شگرف عنوان کردند و گفتند: با پیروزی انقلاب اسلامی، دینی که تا قبل از آن تنها به مسائل فردی خلاصه می شد، وارد عرصه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و فرهنگی گردید.

ایشان با تاکید بر این که تبیین ابعاد فقهی حضرت امام(ره) باید در حوزه ها مورد توجه باشد، خاطرنشان کردند: نوآوری های فقهی حضرت امام بسیار زیاد است، این نوآوری ها باید بیش از پیش در حوزه های علمیه و در جامعه روحانیت مورد توجه جدی قرار گیرد.

آیت الله العظمی نوری همدانی اسلام، ولایت فقیه و مردم را سه رکن مهم انقلاب اسلامی برشمردند و تاکید کردند: در راس حکومت اسلامی باید ولی فقیه و مجتهد جامع الشرایط قرار داشته باشد؛ ما نتایج و دستاوردها و برکات مدیریت ولی فقیه را در طول دوران انقلاب اسلامی چه در زمان حضرت امام و چه بعد از ارتحال ایشان در زمان زعامت رهبر معظم انقلاب مشاهده کرده ایم.

ایشان با تاکید بر محوریت ولایت فقیه در نظام اسلامی، حراست از این نعمت بی بدیل را یک اصل بسیار مهم عنوان و تصریح کردند: تمامی برنامه ها و فعالیت ها باید ذیل محور اصلی نظام یعنی ولایت فقیه صورت گیرد.

آیت الله العظمی نوری همدانی توجه به محرومان و پابرهنگان را یک اصل مهم در نظام اسلامی دانستند و گفتند: امروز مردم گرفتار گرانی و مشکلات معیشتی و اقتصادی شدید هستند، باید تلاش شود تا فشار از روی دوش اقشار ضعیف برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *