نشست عمومی یازدهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه و علمای بلاد با سخنرانی آیت الله یزدی آغاز به کار کرد

نشست عمومی یازدهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای سراسر کشور روز پنج شنبه مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۳ با حضور شخصیت های برجسته و تاثیرگذار حوزوی سراسر کشور با موضوع «راهکارهای صیانت از انقلاب و نظام اسلامی»، با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران، در پژوهشکده علامه طباطبایی قم ‌آغاز به کار کرد.

حضرت آیت الله یزدی در این اجلاس ضمن عرض خیر مقدم با اشاره به موضوع اجلاسیه تاکید کردند: امیدواریم در این اجلاسیه با حضور صاحب نظران و علما مسائل و راهکارهای صیانت از انقلاب و نظام اسلامی مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

ایشان در ادامه با اشاره به وجود تفکرهای مختلف درباره حوزه و جایگاه آن، ابراز داشتند: امروز دو تفکر وجود دارد، یک تفکر حوزه انقلابی است که می گوید حوزه خاستگاه انقلاب است و باید به نیازهای انقلاب توجه کند؛ تفکر دیگر می گوید حوزه ها باید درس و بحث خود را داشته باشند و کاری به مسائل نداشته باشند.

حضرت آیت الله یزدی افزودند: این تفکر، تفکر جدایی از نظام و حاکمیت را مورد نظر دارد و معتقد است حوزه کاری به انقلاب و شرایط جدید نداشته باشد و باید درس و بحث های قبلی را هم داشته باشد و مطالب جدید و مسائل مورد نیاز انقلاب و اسلام مورد توجه نیست.

ایشان تاکید کردند: این تفکر بیشتر به همان وضع سابق فکر می کند، دستگاه های تعلیم و تربیت و مدارس و بویژه طلاب جوان به گونه ای پرورش پیدا کنند که چندان به نظام و انقلاب و حوادث دنیای روز توجهی نداشته باشد.

حضرت آیت الله یزدی گفتند: این تفکر می گوید ما باید درس خودمان را بخوانیم و کاری نداشته باشیم که امروز چه می گذرد، این دو نوع تفکر آشکار و پنهان با هم درگیر هستند.

ایشان افزودند: برای مدیران و کسانی که مسئولیت دارند موجب ناراحتی و نگرانی است، دنبال راهکارها هستند برای اصلاح این وضعیت، اگر امروز و فردا رسیدگی نشود و راهکارهای درستی پیدا نشود و به خصوص در حوزه های مرکزی و حوزه های استان ها این روند ادامه داشته باشد، در آینده نه چندان دور نمی دانیم وضعیت از چه قرار خواهد بود.

حضرت آیت الله یزدی گفتند: باید از خود سؤال کنیم ده سال آینده حوزه علمیه قم، اصفهان، مشهد و سایر مراکز چه وضعیتی خواهد داشت؟ تولیدات حوزه چگونه خواهد بود، اگر امروز به این وضع رسیدگی نشود و اصلاح نشود و بی توجه باشیم فردا دیر خواهد بود و در آینده نگرانی بیشتری خواهیم داشت.

ایشان افزودند: امیدوارم مسئولان اثرگذار در حوزه ها به این مساله توجه بیشتری داشته باشند؛ برخی حوزه ها و مدارس به حوزه انقلابی توجه دارند و کار هم می کنند، تولیدات خوبی هم دارند؛ در نقطه مقابل مدارسی هستند که کاری به انقلاب و نظام ندارند و دنبال برگرداندن حوزه به شرایط قبل از انقلاب هستند.

حضرت آیت الله یزدی تاکید کردند: امروز همه ما و شما نسبت به دنیای امروز و آینده مسلمین و نیازمندی های جامعه و نظام مسئول هستیم؛ امروز توقعات زیادی از جامعه روحانیت وجود دارد.

ایشان ادامه دادند: دنیای امروز منتظر رشد و پیشرفت و پاسخگویی حوزه به نیازمندی های روز است؛ اوضاع و شرایط جدید یک سری اقتضائات جدید را خود به همراه دارد؛ باید به این اقتضائات و الزامات توجه داشت.

رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر تقویت تفکر حوزه انقلابی، گفتند: حوزه باید انقلابی باشد و انقلابی بماند، نظام و حوزه دو تا نیستند؛ تعبیر بنده این است که تفکر دوم ریشه در جدایی دین از سیاست دارد.

حضرت آیت الله یزدی ابراز داشتند: امروز اگر چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن می گیریم باید بدانیم، در این چهل سال بیش از چهارصد سال به این کشور خدمت شده، رشد داشته ایم و دستاوردهای بی نظیری را به دست آورده ایم.

ایشان با تاکید بر این که باید اصول مسلم اسلام و انقلاب را نگه داشت، ابراز داشتند: در عین حال باید به مسائل و نیازمندی ها نیز توجه ویژه ای داشت. این اجلاسیه فرصتی برای توجه به همین مسائل است؛ این نظام با خون های شهدا مقدس است و همه باید قدر آن را بدانیم و در حفظ و تقویت آن بکوشیم؛ اگر امروز به فکر نباشیم فردا دیر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *