کمیسیون های تخصصی دهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد آغاز به کار کرد

کمیسیون های سه گانه «یازدهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای محترم بلاد» با سخنرانی آیت‌الله مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین و حضور حضرات آیات و حجج اسلام والمسلمین، اعضای محترم جامعه مدرسین و علما و فضلای سراسر کشور با برگزاری آئین افتتاحیه رسما آغاز به کار کرد.

مراسم افتتاحیه کمیسیون های سه گانه یازدهمین اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد روز چهارشنبه ۱۲ دیماه  ۱۳۹۷ در سالن اجتماعات این نهاد حوزوی در شهر مقدس قم آغاز شد.

در این مراسم، آیت الله مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین ضمن عرض خیر مقدم، از قبول دعوت و حضور علمای محترم از سراسر کشور در این نشست، قدردانی کرد.

ایشان از اهداف برگزاری اجلاسیه های جامعه مدرسین، هم اندیشی اعضای جامعه مدرسین با علمای سراسر کشور را ذکر نمود و تصریح کرد: دور هم نشستن علما با یکدیگر و بحث و تبادل نظر درباره موضوعات مختلف آثار و برکات بسیاری داشته و دارد.

آیت الله مقتدایی با اشاره به سابقه‌ی برگزاری اجلاسیه های جامعه مدرسین فرمود: تا کنون ده اجلاسیه سراسری و هشت اجلاس منطقه ای برگزار شده و این یازدهمین اجلاس سراسری است که با موضوع « راهکارهای صیانت از انقلاب و نظام اسلامی» در حال برگزاری است.

قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به استقبال علمای سراسر کشور از این نشست ها گفت: پس از تشکیل چند اجلاس اولیه  برخی بر برکات آن تاکید کرده و خواستار شدند که این اجلاسیه ها بیش از این برگزار شود که متعاقب آن اجلاسیه های استانی و بعدها منطقه ای در استان‌های دیگر نیز آغاز شد.

ایشان در ادامه با اشاره به خاطره ای از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی فرمود: در یکی از اجلاس ها که ایشان «آیت الله العظمی صافی» در آن شرکت داشتند از حضور و مشارکت علما بسیار خوشحال بودند و فرمودند خوب است در این نشست ها از علمای کشورهای دیگر نیز دعوت شود.

آیت الله مقتدایی در ادامه با اشاره به دغدغه های جامعه و جنگ اقتصادی دشمن علیه ایران فرمود:  امروز ما در یک جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و دشمنان همه کشورها را ترغیب به قطع ارتباط اقتصادی با ایران می‌کنند و ما نیز باید در مقابل آن‌ها اتاق جنگ تشکیل دهیم.

قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان کرد: البته دشمنان در مقاطع مختلف در مقابل ایران شکست خورده اند و خودشان نیز بعضا اقرار به شکست کرده اند، بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب هر جا که ما ایستادگی کردیم پیروز شدیم و اگر کوتاه بیاییم آن‌ها بر ما چیره می‌شوند.

آیت‌الله مقتدایی با اشاره به ایستادگی مردم در زمان جنگ تحمیلی عنوان کرد: در ایام جنگ با وجود تمام ضعف‌ها، نتیجه آن پیروزی ملت ایران بود و در پایان جنگ نیز قدرت مردم بسیار بالا بود و امروز نیز اگر دشمن دست از پا خطا کند، به همان کیفیت در مقابل آنان ایستادگی خواهیم کرد.

وی با بیان اهداف دشمنان در زمینه ایجاد شکاف بین حوزه و مردم ادامه داد: یکی از اهداف فعلی دشمن تضعیف روحانیت بوده و قصد جدایی بین ملت و روحانیت را دارند و در فضای مجازی نیز به این موضوع دامن زده می‌شود، برخی از افراد شاخص حوزوی و دانشگاهی نیز خدمات حوزه را نادیده گرفته و به حوزه نقدهای غیرمنصفانه وارد می‌کنند.

قائم مقام جامعه مدرسین ساده زیستی روحانیون را ضروری دانست و یادآور شد: هر روحانی که در منطقه ای دارای نفوذ است، باید ساده زیستی پیشه کرده و از تجمل گرایی پرهیز کند.

وی با اشاره به خاطره ای از آیت‌الله العظمی سیستانی اضافه کرد: یک بار که محضر آیت‌الله العظمی سیستانی بودیم ایشان نسبت به تجمل گرایی روحانیون ابراز خطر کردند و بیان کردند که متاسفانه می‌بینم که برخی از روحانیون از ساده زیستی دور می‌شوند، طبق نظر آیت‌الله العظمی سیستانی نفوذ روحانیت در جایی است که مردم به آن‌ها اعتماد داشته باشند، چرا که اگر اعتماد مردم به روحانیت سلب شود، نفوذ آن‌ها نیز از بین رفته و دیگر اثری از آن باقی نمی‌ماند.

آیت‌الله مقتدایی در ادامه مطرح کرد: روحانیون زمانی پناهگاه مردم بوده و مردم حرف‌هایشان را به آن‌ها بیان می‌کردند، اما امروز برخی از روحانیون درباره حضور در نمازهای جماعت نیز تاخیر داشته و پس از اتمام نماز سریعا مسجد را ترک می‌کنند و این در حالی است که باید در میان مردم باشند.

قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به اینکه مصوبات این کمیسیون ها به نهادهای مربوطه ابلاغ خواهد شد و برخی از این مصوبات با عنایت مقام معظم رهبری اجرایی می گردد، از علمای محترم شرکت کننده در کمیسیون های تخصصی خواست: به دقت و در چارچوب دستور جلسه کمیسیون ها، در مورد موضوعات و مشکلات به بحث کارشناسانه بپردازند و در راستای موضوعات روز جامعه (نقاط قوت، آسیب ها و چالش ها و راهکارهای پیشنهادی) آنها را جمع بندی نمایند و در این راستا به مسائل و مشکلات اقتصادی مردم نیز توجه ویژه داشته باشند.

گفتنی است در کمیسیون های سه گانه حوزه و روحانیت، صیانت و امنیت ، فرهنگی اجتماعی مسائل مختلف مورد بحث و تبادل نظر علما قرار خواهد گرفت و نتایج و مصوبات این کمیسیون ها پس از جمع بندی در اجلاس عمومی جامعه مدرسین و علمای بلاد که قرار است فردا پنج شنبه ۱۳ دیماه ۱۳۹۷ با حضور علما، شخصیت های حوزوی و مسؤولان در سالن همایش های پژوهشکاه علامه طباطبایی قم برگزار شود ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *