خبرروز ۱۳۹۷/۱۰/۰۹

  • رئیس مجلس شورای اسلامی: نهم دی‌ماه غبار‌آلودگی فضای سیاسی را از بین برد
  • آیت الله العظمی نوری همدانی: خروج آمریکایی‌ها از سوریه پیروزی برای جامعه اسلامی است
  • آیت الله نمازی: عظمت حوزه‌های علمیه را باید به مراکز علمی جهان اسلام معرفی کنیم
  • آیت الله ممدوحی: دشمنان بدانند ‌ملت ایران هیچ‌گاه ‌دست از ولایت فقیه برنمی‌دارند
  • آیت الله عبداللهی: حماسه ۹ دی تبلور غیرت دینی ملت در تبعیت از ولایت فقیه بود
  • آیت الله رجبی: ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان می‌ایستند

 

** جام جم ۹۷/۱۰/۹
*  ظریف: منتظر اروپا نیستیم
وزیر خارجه با بیان اینکه اروپایی‌ها به ما گفتند به رغم مخالفت‌های آمریکا، مشغول کار روی سازوکار مالی هستند،‌ افزود: ولی ما هیچ وقت منتظر اروپا نبودیم و اکنون هم منتظر نیستیم.
محمد جواد ظریف در مصاحبه تلویزیونی با شبکه فونیکس چین در مورد وضعیت سازوکار مالی اروپا با ایران تاکید کرد: سیاست خارجی ما سیاست واکنش به اروپا نیست. اروپا هم مهمترین طرف تجاری ما نیست. مهمترین طرف تجاری ما چین، روسیه و همسایگان ما هستند و با این کشورها مکانیسم‌های خود را ایجاد کرده‌ایم. وزیر خارجه با اشاره به حضور ناو آمریکایی در خلیج فارس، اظهار کرد: حضور ناو آمریکایی در خلیج فارس بیش از آن که اثر مثبت داشته باشد، در واقع ایجاد تنش و تشنج می‌‌کند و هر وقت آمریکایی‌ها حضورشان را در خلیج فارس افزایش داده‌اند همه کشورهای خلیج فارس با خطراتی مواجه شده‌اند.
*  استفاده عربستان از کودکان سرباز سودانی در جنگ یمن
روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرد: عربستان سعودی برای پیشبرد جنگ در یمن دهها هزار بازمانده جنگ داخلی سودان در منطقه دارفور که بسیاری از آنها کودکان هستند را به خدمت گرفته است.
** همشهری ۹۷/۱۰/۹
*  آمریکا هر روز عقب‌نشینی می‌کند
جانشین فرمانده سپاه گفت: دشمنان هر روز با عقب‌نشینی جدیدی مواجه هستند که نمونه آن عقب‌نشینی آمریکا از سوریه است. سردار سرتیپ حسین سلامی تاکید کرد: هر چه حجم توطئه‌های دشمن علیه ملت ایران بیشتر شود، تاثیرات آن کمتر می‌شود و ما این را در میدان تحریم‌های اقتصادی هم مشاهده می‌کنیم.
*  واریز بسته‌های حمایتی بازنشستگان تامین اجتماعی
شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توزیع بسته حمایتی ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی بین خانواده‌های یک نفره و چهار نفره به بالا به افراد تحت پوشش بهزیستی خبر داد و گفت: در حال واریز بسته‌های حمایتی بازنشستگان تامین اجتماعی هستیم.
** کیهان ۹۷/۱۰/۹
*  فتنه ۸۸ برای جلوگیری از الگو شدن انقلاب اسلامی طراحی شد
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش علمی تخصصی «چهل سال توطئه، چهل سال مقاومت» در دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: در برابر انقلاب اسلامی همه انواع توطئه‌ها به کار گرفته شد و خود دشمنان بارها گفتند که هر کاری علیه جمهوری اسلامی می‌توانستیم انجام دادیم و این‌طور نبود که مضایقه کرده باشند، اما در عین حال خودشان اعتراف می‌کنند که به نتیجه نرسیدیم.
*  کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای صهیونیست‌ها شهرک می‌سازند!
«مارک شنایر» خاخام صهیونیست آمریکایی از طرح ایجاد مجتمع‌های یهودی نشین در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس پرده برداشت و گفت که این کشورها سال هاست که علاقه‌مند به نزدیکی رابطه با اسرائیل هستند و درخاک خود می‌خواهند برای صهیونیست‌ها شهرک بسازند.
** شرق ۹۷/۱۰/۹
*  بحث FATF مبارزه با پول شویی نیست
سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بحث FATF موضوع فنی یا مبارزه با پولشویی نیست. در حالی ایران را جزو کشورهای با ریسک بالای مقابله‌ای قرار داده اند که خودشان اعلام کرده اند مسیر اصلی تامین مالی داعش از ترکیه است. شاید بتوان گفت دو سوم کنوانسیون‌های مختلف که در جهان به وجود آمد، پس از انقلاب بوده که برای به کنترل درآوردن کشورها با پشتوانه جهانی است.افق پیش روی ما تا ۵٠ سال آینده مشخص شده است. انقلاب اسلامی از تمام توطئه‌ها سربلند بیرون آمده و امروز قوی تر از هر زمان دیگری و با اقتدار ایستاده است.
*  ترامپ تهدید کرد مرز آمریکا با مکزیک را می‌بندد
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که اگر نمایندگان دموکرات در کنگره بودجه درخواستی او برای ساخت دیوار مرزی را تصویب نکنند، او مجبور خواهد شد که مرز آمریکا با مکزیک را کاملا ببندد.
** ایران ۹۷/۱۰/۹
*  انتشار فیلم سخنان رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات ۸۸
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب فیلم بیانات منتشرنشده ایشان در روز ۳۰ تیرماه ۸۸ درباره حوادث ۸۸، سخنان میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی و… را برای اولین بار منتشر کرد. متن بیانات رهبر معظم انقلاب بدین شرح است: آقای موسوی اعلام کرد که در این انتخابات تقلب شده و این منشأ تمام اتفاقات بعدی شد. آقای موسوی گفت: من از حق شما دفاع می‌کنم. مردم بیایید. منم میام. دعوت مردم به نافرمانی، به شورش. به استناد اینکه در انتخابات تقلب شده. سؤال آنجاست. شما از کجا فهمیدید در انتخابات تقلب شده؟ چه دلیلی اقامه شد؟ این شد منشأ حرف‌های بعدی. سعی کردند ایشان را در صحنه نگه دارند. من در جریان مذاکرات و گفت‌وگوهای متعددی که با ایشان شده، قرار دارم. خود من هم خیلی سعی کردم با سوابقی که با آقای موسوی دارم، چون بین ما و آقای موسوی یک ارتباط عاطفی و وحدت سلیقه در بعضی از مسائل خاص وجود دارد.
من از این فرصت استفاده کردم و همان روز شنبه عصر (۲۳ خرداد ۱۳۸۸) که ایشان ظهر اطلاعیه داده بود، یک نفر را پیش ایشان (آقای موسوی) فرستادم. گفتم یک تنبه به ایشان بدهیم تا ایشون عقب بنشیند. اما ایشان حرف‌هایی زد که بنده را خیلی متعجب کرد. ایشان گفته بود نه. باید انتخابات ابطال شود. ما امروز جلسه داشتیم با فلان کس و فلان کس. همه در آن جلسه اتفاق نظر داشتند که باید انتخابات ابطال شود. از آن ۴ نفر که در آن جلسه بودند، ۲ نفر (آقایان خاتمی و هاشمی رفسنجانی) منکر شدند. ۲ نفر دیگر باقی ماند که یک نفر آن خود آقای موسوی بود.
*  حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله جمی: زیر بنای یک جامعه احساس رضایت مردم است
یادگار امام با تأکید بر اینکه زیربنای یک جامعه احساس رضایت مردم است، گفت: باید قواعد رفتار انسان‌ها و علل سقوط و ثبوت را به دست بیاوریم تا در زندگی رعایت کنیم؛ والّا هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم و دیگران بروند. اگر قواعد را رعایت نکنید، عرصه را از شما می‌گیرند.
*  فضای مجازی را نمی‌توان تعطیل کرد
حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون قوه قضائیه گفت: تمام کارهایی که در فضای مجازی مانند تلگرام صورت می‌گیرد، مجرمانه نیست. یعنی در درون آن مجموعه، هم کارهای خوب و هم کارهای مجرمانه انجام می‌شود، البته همین فضا زمینه‌ای برای پنهان شدن مجرم و انجام عمل مجرمانه را به وجود می‌آورد و اگر چنین اتفاقی بیفتد، مشارکت در جرم محسوب می‌شود و مسئولان آن و تسهیل کنندگان، مشارکت در جرم دارند.
صادقی اضافه کرد: فضای مجازی را نمی‌توان تعطیل کرد چون نیاز مردم است ولی باید بهره‌برداری مثبت از آن صورت بگیرد و دولت وظیفه دارد از آن حمایت کند.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۱۰/۹
*  شعار سومین سالگرد شهادت شیخ نمر باقر النمر از سوی همه رسانه‌های وابسته به مخالفان عربستان و به همراه کلیپی منتشر شده است که در آن به اندیشه شیخ نمر و پیامدهای شهادت وی اشاره شده است. مخالفان عربستان با راه اندازی این شعار تاکید کرده‌اند که انتقام خون شیخ نمر باقر النمر دیر یا زود از ظالم گرفته خواهد شد. در این شعار بر لزوم احیای سالگرد شهادت شیخ نمر باقر النمر در راستای زنده ماندن مظلومیت این قضیه تاکید شده است.
*  دانشجویان خواستار استعفای مسئولان دانشگاه آزاد شدند
در پی وقوع حادثه مرگبار اتوبوس دانشگاه آزاد، صبح دیروز جمعی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در محل این دانشگاه تجمع کرده و با سر دادن شعار‌هایی خواستار استعفای مسئولان دانشگاه آزاد شدند.
*  هادی العامری: حضور نیروهای خارجی در عراق را نمی‌پذیریم
رئیس ائتلاف الفتح عراق مخالفت خود را با حضور هرگونه نیروی زمینی خارجی و پایگاه‌های دائمی در هر بخشی از خاک عراق حتی به منظور آموزش نظامی اعلام کرد.
** وطن امروز ۹۷/۱۰/۹
*  عملیات لو رفته کربلای ۴ به عملیات فریب تبدیل شد
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در پاسخ به اینکه نظر شما درباره اینکه گفته می‌شود عملیات کربلای ۴ عملیات فریب بوده است، چیست؟ اظهار داشت: بله! ما عملیات لو رفته کربلای ۴ را به یک عملیات فریب برای ارتش عراق تبدیل کردیم و ۱۰ روز بعد در همان نقطه در حالی که نیروهای رژیم بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای ۵ را با موفقیت انجام دادیم. وی همچنین در پاسخ به این سوال که سرلشکر محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران گفته این عملیات از آغاز یک عملیات فریب بوده است، نظر شما در این باره چیست؟ عنوان کرد: نه! حتما ایشان چنین نظری ندارند و معتقدند عملیات لو رفته کربلای ۴ به عملیات فریب تبدیل شده است. سردار کارگر با ‌اشاره به توئیت اخیر سرلشکر رضایی مبنی بر اینکه عملیات کربلای ۴ نوعی عملیات فریب بوده است، گفت: از جمله ایشان سوء برداشت شده است و ایشان چنین اعتقادی ندارند.
*  وزیر خارجه انگلیس در موضوع زاغری فرافکنی می‌کند
علاءالدین بروجردی ضمن اشاره به موضوع مصاحبه وزیر خارجه انگلیس در موضوع نازنین زاغری گفت: اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره این دستگیری اگر درست باشد، بنابراین صدها نفر از افراد بی‌گناه باید دستگیر شوند. وی افزود: این سخن کاملا غیرمنطقی است و هیچ کس در جمهوری اسلامی ایران بدون جرم مشخص و شناخته شده، بویژه کسانی که تابعیت خارجی دارند با توجه به تبعات مترتب در این دستگیری‌ها، دستگیر نمی‌شود. نماینده مردم بروجرد در مجلس با بیان اینکه وزیر خارجه انگلیس عملا فرافکنی می‌کند، مطرح کرد: وزیر خارجه انگلیس در موضوع نازنین زاغری برای ایجاد فضاسازی سیاسی و روانی این نظرات را مطرح کرده و غیرقابل قبول است.
** جوان ۹۷/۱۰/۹
*  نهم دی پاسداری از جمهوریت و اسلامیت نظام بود
کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی و در جمع خبرنگاران پیرامون حماسه ۹ دی اظهار داشت: نهم دی روز بصیرت نامگذاری شده و روزی است که مردم با حضور در صحنه از جمهوریت نظام دفاع کردند.
وی افزود: مردم با حضورشان فتنه‌ای را که ایجاد شده بود خنثی کرده و هم از رای خود و هم از جمهوریت پاسداری کردند.
*  هدف ما از برجام رفع تحریم بود نه ایجاد اختلاف بین اروپا و آمریکا
امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت رئیسه‌ با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای سازوکار ویژه مالی اروپا، اظهار داشت: ایران هزینه‌های برجام را داده است اما آمریکایی‌ها هیچ هزینه‌ای برای برجام نداده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه ما همه اقدامات لازم در راستای برجام را انجام دادیم اما طرف‌های مقابل اقدامات خود را انجام ندادند، گفت: اقتصاد اروپایی‌ها بسیار وابسته به آمریکاست و اکثر سرمایه گذاران و هیئت مدیره‌های شرکت‌های بزرگ اروپایی و در نتیجه تصمیم گیرندگان اصلی اقتصاد اروپا، آمریکایی هستند.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلخوشی‌های آقایان این است که ما بین اروپا و آمریکا اختلاف ایجاد کرده ایم، در حالی که هدف ما از مذاکرات، اختلاف افکنی بین کشورها نیست و نتیجه و فایده‌ای برای ملت ایران ندارد، بلکه هدف ما از مذاکرات آن بود که با برجام مشکلات اقتصادی کشور حل و تحریم‌ها رفع شود.
** آفتاب یزد ۹۷/۱۰/۹
*  ترامپ دستوری برای خروج از افغانستان نداده است
گرت مارکوئس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای تاکید کرد: رئیس‌جمهوری تصمیمی برای کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان نگرفته و وزارت دفاع را به آغاز روند خروج پرسنل نظامی از افغانستان مکلف نکرده است.
*  آزادی شهروند کانادایی در چین
یک شهروند کانادایی که در چین بازداشت شده بود، از زندان آزاد شد. این خبر را یک سخنگوی دولت کانادا اعلام کرد.
*  محاصره مکرون در اقامتگاه تابستانی
درحالی که رئیس جمهوری فرانسه در تعطیلات پایان سال به سر می‌برد و هیچ کس از محل اقامتش اطلاعی ندارد، تعدادی از حامیان جنبش ‘جلیقه زردها’ با محاصره اقامتگاه تابستانی وی، سعی در ورود به آن را داشتند.
‘فرانسوا اریزی’ شهردار شهر لمیوسا ضمن تائید این خبر گفت: معترضان که همگی جلیقه‌های زرد بر تن داشتند و تعداد آنها حدود شصت نفر تخمین زده می‌شد، سعی کردند با محاصره محل اقامتگاه مکرون وارد آنجا شوند که با واکنش فوری نیروهای امنیتی روبرو شدند.
** رسالت ۹۷/۱۰/۹
*  خروج آمریکایی‌ها از سوریه،پیروزی برای جامعه اسلامی است
آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در دیدار گروهی از دانشجویان لبنانی دانشکده دفاعی حاج عماد مغنیه، بر همفکری و همراهی با نخبگان کشورهای اسلامی برای رفع مشکلات جامعه اسلامی تأکید کرد. وی با بیان اینکه اکنون شاهد اتفاقات بسیار خوبی در منطقه مانندخروج آمریکا و همپیمانان آنها در سوریه و عراق هستیم و این نشانه پیروزی برای جامعه اسلامی است افزود: اکنون روز به روز شاهد بیداری، تحول و پیشرفت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بعد از امام راحل در منطقه هستیم و مردمی که درفرانسه جلیقه زرد پوشیدند اعلام کردند که دنباله روی اهداف انقلاب ایران می‌باشند.
*  فرانسه در مبارزه با جمهوری اسلامی از همه خبیث‌تر است
حجت‌الاسلام حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی تاکید کرد: فرانسه از صدام در جنگ با ایران پشتیبانی نظامی می کرد و اساساً فرانسوی‌ها در مبارزه با دین، اسلام و جمهوری اسلامی از همه قدرتها خبیث‌تر هستند.وی با یادآوری اینکه مقر گروهک هایی مانند «الاحوازیه» در اروپا قرار دارد، گفت: جمهوری اسلامی، شجره ریشه داری است که طوفان‌ها، آن را تکان داد اما از جا درنیاورد و در عوض گروههای تجزیه طلب را یا وادار به تسلیم کرد یا فراری داد.
** مردم سالاری ۹۷/۱۰/۹
*  آیت‌الله مومن به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شد
دکتر یاسر فروغی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم در رابطه با آخرین وضعیت آیت الله مومن، اظهار کرد: با توجه به اینکه وضعیت جسمانی ایشان تغییری نکرده و سطح هوشیاری ایشان بین ۶ و ۷ ارزیابی شده و در حالت ثبات قرار داشت تیم پزشکی انتقال ایشان به یکی از بیمارستان‌های تهران را مجاز دانست و ایشان به بیمارستانی در تهران منتقل شدند.
*  نایب رییس مجمع تشخیص مصلحت موقتا ریاست را به عهده خواهد داشت
مصباحی مقدم در ارتباط با چگونگی اداره مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از درگذشت آیت‌الله‌هاشمی شاهرودی و تا پیش از انتصاب رییس جدید توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: مثل دوره قبل که پس از رحلت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی، براساس قانون مجمع نایب رییس جلسات را اداره کرد این دوره نیز نائب رییس جلسات را تا مشخص شدن رییس اداره می‌کند. وی ادامه داد: آیت‌الله موحدی کرمانی نایب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.
** آرمان ۹۷/۱۰/۹
*  استیضاح وزیر جهاد کشاورزی منتفی شد
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از منتفی شدن استیضاح وزیر جهاد کشاورزی خبر داد. بهروز نعمتی اظهار کرد: در پی نشست دیروز متقاضیان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با آقای محمود حجتی و رئیس مجلس، وزیر درباره قیمت تضمینی خرید گندم و تنظیم بازار وعده‌هایی داد. به گفته نعمتی، پس از برگزاری این جلسه تمامی متقاضیان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی امضای خود را پس گرفتند و بر همین اساس استیضاح حجتی از دستور کار مجلس خارج شد.
*  بازداشت ۴ عضو دیگر شبکه صهیونیستی در البرز
ترویج عقاید و افکار انحرافی مسیحیت در استان البرز مورد اعتراض رسمی مسیحیان قرار گرفته است. ۵ نفر از اعضای این گروه نیز با تلاش دستگاه‌های مسئول روز ۵ دی در استان البرز بازداشت شده بودند. جریان تبلیغ و تبشیر مسیحیت بدون در نظر گرفتن اختلافات فرق و مذاهب مسیحی با ‏تشکیل اردوگاه‌ها در سطح جهان اقدام به جذب مسلمانان و پیروان ‏دیگر ادیان دیگر در قالب کلیساهای خانگی می‌کنند‎.
** آفرینش ۹۷/۱۰/۹
*  مخالفت ترکیه با تجزیه سوریه
رئیس جمهور ترکیه گفت: ترکیه با تجزیه سوریه مخالف است. اردوغان رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: مسئله موجود فقط مسئله منبج نیست.وی با تاکید بر خواست ترکیه برای پاکسازی منبج از گروه‌های تروریستی، افزود: هدف ما آنست که گروه «ی پ گ» درس عبرت بگیرد. ما در این باره کاملا مصمم هستیم.رئیس جمهور ترکیه گفت: ما تدابیر لازم را اتخاذ کرده ایم و نیرو‌های مسلح ما نیز به فعالیتهایشان در منطقه ادامه می‌دهند.
*  بالگردهای آمریکا بر فراز منبج به پرواز درآمدند
پس از آنکه دمشق اعلام کرد ارتش سوریه وارد شهر منبج شد، بالگردهای آمریکا با هدف شناسایی موقعیت نیروهای سوری بر فراز آسمان منبج به پرواز درآمده‌اند.این بالگردها بر فراز خط ارتباطی میان منبج و جرابلس مشاهده شده‌اند.
*  اولین گروه از نیروهای آمریکایی سوریه را ترک کردند
خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی مدعی شد اولین گروه از نیروهای آمریکایی خاک سوریه را به مقصد عراق ترک کردند.
** قدس ۹۷/۱۰/۹
*  رئیس جمهور اسبق پاکستان ممنوع الخروج شد
دفتر نخست وزیر پاکستان لیست ۱۷۲ نفره برخی از سیاستمداران که پرونده فساد مالی آنها پیگیری می‌شود و حق خروج از کشور را ندارند، منتشر کرد.
در این لیست نام «آصف علی زرداری» رئیس جمهور اسبق فرزندش «بلاول بوتو» و خواهرش «فریال تالپور» رهبران حزب مردم نیز دیده می‌شود.
اخیرا دادگاه عالی پاکستان نواز شریف نخست وزیر سابق این کشور را به علت فساد به ۷ سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.
*  اسامه حمدان، از رهبران جنبش حماس با بیان اینکه ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی هرگز سر تسلیم فرود نمی‌آورد، تأکید کرد که طرح آمریکایی معامله قرن هرگز اجرایی نخواهد شد.
** خراسان ۹۷/۱۰/۹
*  ایران رتبه نخست “فیزیک و نجوم” در خاورمیانه شد
نظام رتبه‌بندی “سایمگو”(Scimago) در جدیدترین رتبه‌بندی خود بر اساس مقالات علمی منتشر شده در سال ۲۰۱۷، در منطقه خاورمیانه کشور ایران را در رتبه نخست در حوزه “فیزیک و نجوم” و رتبه ۱۳ در جهان اعلام کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران با تعداد هفت هزار و ۹۲۹ مقاله در زمینه “فیزیک و نجوم” با اختلاف نسبت به رقبا در رتبه نخست قرار دارد. گفتنی است کشورمان در این حوزه و در سطح جهان نیز رتبه ۱۳ را به دست آورده است.
*  رویداد۲۴ نوشت: روزنامه انگلیسی «سان» در گزارشی مدعی شده جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا قبول کرده در ازای آزادی نازنین زاغری زندانی دو تابعیتی ایرانی بریتانیایی، بدهی ۴۰ ساله بریتانیا به تهران را بپردازد.این روزنامه بریتانیایی به نقل از منابع آگاه نوشته که دفتر خارجی انگلیس سعی می‌کند این مقوله بخشی از مسئله بازپس‌دهی بدهی‌های انگلیس به نظر نرسد.
** اعتماد ۹۷/۱۰/۹
*  ۲۱.۸ تریلیون دلار بدهی آمریکا
داده‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد که بدهی آمریکایی‌ها در یک سال گذشته ۱.۳۷ تریلیون دلار افزایش یافته است. بدهی ملی آمریکا در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸ به ۲۱ تریلیون و ۸۶۳ میلیارد و ۶۳۵ میلیون و ۱۷۶هزار و ۷۲۴ دلار ( ۲۱۸۶۳۶۳۵۱۷۶۷۲۴.۱۲) رسید درحالی که در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۷ برابر با ۲۰ تریلیون و ۴۹۲ میلیارد و ۸۷۴ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۲۸۲ دلار (۲۰۴۹۲۸۷۴۴۹۲۲۸۲.۵۸) بوده است.
** شهروند ۹۷/۱۰/۹
*  نماینده سراوان سوگند خویش را شکسته
احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای به رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خواستار مجازات نماینده مردم سراوان به دلیل اهانت و هتاکی به کارمند گمرک در حین انجام وظیفه شد. در بخشی از این نامه آمده است: این نماینده با رفتارش به آبروی مجلس نیز آسیب جدی وارد کرده و از جهات مختلف سوگند خویش در روز اول مجلس را شکسته است.
** اخبار خبرگزای ها و سایت های اینترنتی
عظمت حوزه‌های علمیه را باید به مراکز علمی جهان اسلام معرفی کنیم
حوزه/ آیت الله نمازی اظهارداشت: در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی هستیم و حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی باید تلاش‌های گران قدر علمی، پژوهشی، تحقیقاتی،‌تربیتی خود را به علما و اساتید و جامعه علمی کشور و مراکز اقماری معرفی کند.عضو جامعه مدرسین افزود: جهان اسلام و دنیا باید بداند حوزه‌های علمیه در عصر معاصر چه آثار مبارکی دارند البته این گام ابتدایی است امیدواریم که آغازی برای فعالیت‌های بین المللی باشد.
دشمنان بدانند ‌ملت ایران هیچ‌گاه ‌دست از ولایت فقیه برنمی‌دارند‌
تسنیم/ آیت‌الله ممدوحی با گرامیداشت حماسه ۹ دی اظهار داشت: شکست دشمن در فتنه سال ۸۸ از مهم‌ترین ویژگی‌های حماسه عظیم و مردمی ۹ دی است وی افزود: این حماسه به همه دنیا اثبات کرد که نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به ملت اسلامی است و ملت حاضر درصحنه هستند. عضو جامعه مدرسین با تاکید بر روشنگری درباره ابعاد محتلف فتنه ۸۸ گفت: ‌‌‌دشمنان بدانند ‌ملت ایران هیچ‌گاه ‌دست از ولایت فقیه برنمی‌دارند‌ ودرعین حال این قدرت تجمع مردم همیشه برقرار بوده وهمه باهم عندالزوم به پا می‌خیزند‌.
حماسه ۹ دی تبلور غیرت دینی ملت در تبعیت از ولایت فقیه بود
حوزه/.آیت الله عبداللهی با بیان این که ۹ سال از حماسه بزرگ مردمی در یوم الله ۹ دی سال ۸۸ می‌گذرد، تصریح کرد: بی شک حماسه ۹ دی تبلور غیرت دینی و انقلابی ملت ما در تبعیت از ولایت فقیه بود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: ملت ما در چنین روزی همچون دیگر ایام الله ثابت کرد که در پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی که ثمره خون مطهر صدها هزار شهید و یادگار ماندگار امام راحل است به هیچ وجه اهل مسامحه و کوتاهی نیست و در تبعیت از مقام معظم رهبری تا پای جان از این شجره طیبه حراست می‌کند.
ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان می‌ایستند
تسنیم/آیت‌الله رجبی حماسه ۹ دی را سند افتخار و نشانه هوشمندی ملت ایران دانست و اظهار داشت: باید این حماسه همواره زنده نگه‌داشته شده و با تبیین ابعاد مختلف آن، راه‌کارهایی برای توطئه‌های بعدی ارائه شود.عضو جامعه مدرسین وظیفه مسئولان را در برهه حساس کنونی مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: مسئولان باید اعتماد به ملت کرده و اگر ملت نیز در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان پایداری داشته باشد می‌توان در برابر زیاده‌خواهی دشمنان ایستاد و با آن‌ها به مقابله پرداخت.
نهم دی‌ماه غبار‌آلودگی فضای سیاسی را از بین برد
فارس/رئیس مجلس د‌ر نطق پیش از دستور خود د‌ر نشست علنی ا‌مروز مجلس گفت: ۹ دی‌ماه غبارآلودگی فضای سیاسی را از بین برد و کشمکش‌های داخلی را پایان داد و زنجیره‌ای از دخالت‌های فرصت‌طلبانه آمریکا و بعضی کشورهای غربی را سر جای خود نشاند و با روشن‌گری مسیر انقلاب ر‌ا مستحکم کر‌د.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لاریجانی افزود: یکی از دلایل مهم چالش‌های مهم آن روز عدم توجه به قانون و تمکین آن بو‌د.
رشوه سعودی‌ها به سناتور‌های آمریکا
باشگاه خبرنگاران/نیوزویک در گزارشی فاش کرد ۵ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به‌دلیل مخالفت با صدور قطعنامه برای پایان حمایت نظامی واشنگتن از کشور‌های متجاوز به یمن، از سعودی‌ها رشوه گرفته‌اند.بر اساس گزارش ماه گذشته مرکز سیاست بین الملل، روی بلانت از ایالت میسوری، جان بوزمان از آرکانزاس، ریچادر بار از کارولینای شمالی ، مایک کراپو از ایالت ایداهو و تیم اسکات از کارولینای جنوبی حمایت‌های مالی را از شرکت‌هایی دریافت کرده اند که با عربستان سعودی کار می‌کنند. در این گزارش نام بلانت به عنوان یکی از ده دریافت کننده اصلی کمک‌های مالی شرکت‌های تحت حمایت سعودی در سال ۲۰۱۷ آمده است.
دیدار ائمه جمعه قم با آیت الله خرازی
رسا/حضرات آیات حسینی بوشهری و سعیدی ائمه جمعه قم با حضور در بیت آیت الله خرازی عضو جامعه مدرسین باایشان دیدار کردند. در این دیدار که به همت شورای سیاست گذاری ائمه جمعه انجام شد، آیات حسینی بوشهری و سعیدی و هیأت همراه جویای احوال آیت الله خرازی شدند.همچنین حاضران در این دیدار صمیمی برای سلامتی عاجل و کامل آیت الله مؤمن عضو فقهای شورای نگهبان و نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دعا کردند.گفتنی است، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه قم و رییس دفتر جامعه مدرسین نیز در این دیدار حضور داشتند.
 به جای تهدید و فشار باید با ایران گفتگوکرد
ایرنا/ نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل با اشاره به مقاصد ضدایرانی آمریکا و برحق دانستن ایران در خصوص توسعه دفاع موشکی، اعلام کرد: از سیاست ترساندن، تهدید و فشار به ایران باید به گفت وگو و مشارکت روی آورد. « نبنزیا» افزود: زمان تغییر رویکردهای برگرفته از دیدگاه‌های قدیمی در مورد ایران فرا رسیده است.وی درباره برنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در سال آینده و تلاش‌های احتمالی آمریکا برای ضربه زدن به ایران از این طریق نیز گفت: بعید نیست که آمریکایی‌ها در سال میلادی آینده به دنبال کشاندن موضوعات مورد اختلاف خود با ایران به شورای امنیت باشند.
حمایت مردم آمریکا از خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه
باشگاه خبرنگاران/ تازه‌ترین نظرسنجی در آمریکا نشان می‌دهد بالغ بر نیمی از آمریکایی‌ها از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه حمایت می‌کنند.این نظرسنجی را مؤسسات افکارسنجی هاروارد کپس و هریس انجام داده‌اند. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد ۵۲ درصد پاسخ‌دهندگان از خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و کاهش حضور نظامی این کشور در افغانستان حمایت می‌کنند.
ادامه تعطیلی فعالیت‌های دولت آمریکا
تسنیم/ در حالی که تعطیلی بخشی از فعالیت‌های دولت آمریکا وارد هفته دوم می‌شود، هیچ نشانه‌ای از مذاکره بین کاخ سفید و کنگره برای پایان دادن به این بن بست وجود ندارد. رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده است که تا زمانی که کنگره با طرح ۵ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مرزی مکزیک موافقت نکند، بخشی از فعالیت‌های دولت ایالات متحده تعطیل خواهد بود.
پیشنهاد اقدام نظامی آمریکا علیه روسیه
تسنیم /مرکز تحقیقات کنگره ایالات متحده پیشنهاد اقدام نظامی علیه روسیه را ظاهراّ بعلت تخلفات این کشور از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد داده است.همانطور که تحلیلگران اشاره می‌کنند، طرف آمریکایی اکنون گزینه‌های مختلفی برای کاهش تهدیدها می‌سنجد. همزمان، ظهور یک موشک جدید کروز روسی، که بر طبق ادعای ایالات متحده ناقض شرایط پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است، خطرناک است.
ارتش سوریه در آستانه سیطره کامل بر شرق فرات
مهر/ سوریه اعلام کردکه ارتش سوریه بزودی بر کل شرق فرات مسلط خواهد شد. ارتش سوریه روزانه پیروزی‌هایی به دست می‌آورد که آخرین آنهم ورود نیروهای آن به منبج بدون درگیری بود. همچنین ارتش سوریه کنترل سد راهبردی «تشرین» در شمال استان حلب را بر اساس توافق صورت گرفته با نیروهای دمکراتیک کرد سوریه (قسد) در اختیار گرفت.
صادرات روزانه ۶۶۴هزار بشکه نفت ایران به آسیا
تسنیم/ آمارهای دولتی و مؤسسات رصد بارگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد که میزان صادرات نفت ایران به آسیا در ماه نوامبر به‌دلیل آغاز تحریم‌های جدید دولت آمریکا به پایین‌ترین رقم خود طی بیش از ۵ سال گذشته رسیده است.کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه گذشته میلادی روزانه حدود ۶۶۴هزار و ۸۰۰ بشکه نفت از ایران خریده‌اند که ۱۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.این گزارش حاکی است، کره جنوبی برای سومین ماه متوالی هیچ نفتی از ایران نخریده و خرید نفت ژاپن نیز در ماه نوامبر از ایران صفر بوده است. خرید نفت هند از ایران نیز در ماه نوامبر افتی حدود ۴۰درصدی نسبت به ماه اکتبر داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *