طلیعه ۱۳۶۸ – ۹۷۰۹۲۲

حدود هفت ماه قبل دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا رسما خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را اعلام کرد و چند روز پس از آن وزیر خارجه آمریکا با حضور در نشست اندیشکده آمریکایی «هریتیج» استراتژی جدید این کشور درباره ایران را مطرح کرد. در آن نشست مایک پمپئو شروط دوازده گانه‌ای را برای توافق جدید با ایران مطرح کرد که برخی از آنها بدین شرح بود: «ایران باید به برنامه موشکهای بالستیک خود پایان دهد و پرتاب یا توسعه موشکهای با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند. ایران باید شهروندان آمریکایی و همچنین شهروندان متحدان و شرکای ما که در ایران زندانی، مفقود یا در بازداشت هستند را آزاد کند. ایران باید به حمایت از گروههای تروریستی خاورمیانه از جمله حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین پایان بدهد. ایران به حاکمیت عراق احترام بگذارد و به دولت این کشور اجازه خلع سلاح شبه نظامیان شیعه را بدهد. ایران همچنین باید به حمایت نظامی خود از حوثی‌ها پایان دهد و در راستای یک راه حل صلح آمیز در یمن گام بردارد.ایران باید همه نیروهای تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند.»

گر چه پس از خروج آمریکا از برجام دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ مخالفت صریح خود را با این اقدام آمریکا اعلام نمودند اما علیرغم سخنان مسئولان کشورهای اروپایی آن چه که در طول ماه‌های گذشته در عمل شاهد آن بودیم خروج برخی از شرکتهای سرمایه گذار اروپایی از ایران و قطع شدن ارتباط بانکی ایران با بانکهای دنیا و بازگشت تحریمهای قبل از برجام و در عمل محروم شدن ایران از همان اندک فواید برجام بود.

همچنین از سوی دیگر شاهد مواضع کشورهای اروپایی درباره موشکهای ایران و همچنین مسایل مربوط به یمن و سوریه و جاسوسان دوتابعیتی دستگیر شده بودیم مواضعی که به نظر برخی کارشناسان بین‌المللی می‌تواند حاکی از نوعی توافق پنهان و تقسیم کار بین آمریکا و اروپایی‌ها در استراتژی جدید آمریکا علیه ایران باشد. همچنانکه در بالا اشاره شد، این مسائل در روزهای آغازین خروج آمریکا از برجام به عنوان شروط آمریکا برای توافق جدید ذکر شد.

 روزنامه فایننشال تایمز نیز در روزهای اخیر به نقل از منابع آگاه گزارش داد وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا احتمال دارد اعمال تحریم جدید علیه ایران را بررسی کنند. به نوشته فایننشال تایمز، اتحادیه اروپا تلاش می‌کند نارضایتی خود درباره رفتار ایران را با تلاش‌هایش برای حفظ توافق هسته‌ای پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه از آن خارج شد، متوازن کند. یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت: این وضعیت نشان می‌دهد که بحث درباره ایران تنها بر سر برجام نیست و عناصر دیگری نیز مطرح است.

البته با وجود همه این توطئه‌ها و فشارهای مختلف کشورهای غربی، مسئولان نظام همواره تاکید کرده‌اند که مسائل دفاعی و نظامی کشورمان هرگز قابل مذاکره نیست و جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی تسلیم این فشارها نمی‌شود. (خ-۱۳۶۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *