خبرروز ۱۳۹۷/۰۹/۰۱

  • آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: تا زمانی که متحد هستیم تحریم و تهـدید اثرگذار نخواهـد بود
  • آیت‌الله العظمی نوری همدانی: اجرای اقتصاد اسلامی؛ فقر، بیکاری و فشار معیشتی را از بین می‌برد
  • آیت‌الله اعرافی: درس فلسفه و رشته‌های علوم عقلی باید در تراز دروس خارج برگزار شود
  • آیت‌الله کعبی: فقه زدایی از فرهنگ عمومی دسیسه دشمنان است
  • حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی: جایگاه و تأثیرگذاری بسیج و پایگاه‌های مقاومت مساجد ممتاز و بی‌بدیل است
  • آیت‌الله فیاضی: عقل به معنای فعال شدن فطرت‌الله در وجود انسان است

 

** جام جم ۹۷/۹/۱
*  به اصرار اروپا در برجام مانده‌ایم
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تعهدات اروپایی‌ها به برجام گفت: در بحث ایجاد ساز و کار مالی با اتحادیه اروپا هم نهایتا باید اروپا بر اساس تعهداتی که در برجام پذیرفته عمل کند.
اروپا اصرار دارد برجام باقی بماند و ما هم به دلیل اصرار آنها در برجام باقی مانده‌ایم. بنابراین آنها موظفند تعهداتشان را انجام دهند و این یک «باید» برای اتحادیه اروپاست. بهرام قاسمی خاطر نشان کرد: امیدواریم اروپایی‌ها بتوانند با خردمندی لازم در این حوزه بین خودشان این تفاهم راانجام دهند. اگر چه با دشواری‌هایی رو‌به‌رو هستند، اما به نظر می‌رسد اگر با کمی جدیت تلاش کنند می‌توانند ساز و کارهای ویژه‌ای که به اس.پی.وی معروف شده است، شکل داده و نهایتا آن را توسعه دهند.
** همشهری ۹۷/۹/۱
*  تحریم‌ها، همکاری‌های بشر دوستانه را تضعیف کرده است
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در دیدار با دستیار ارشد دبیر کل سازمان ملل متحد در امور همکاری‌های بشر دوستانه در خاورمیانه (اوچا) ضمن تاکید بر مستثنی بودن اقدامات بشر دوستانه از تحریم‌ها، گفت: «تاثیرات تحریم بر میزان تاب‌آوری و آمادگی شهرها در برابر سوانح و بلایا باید در یک نشست بین‌المللی بررسی و خطراتی که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند مشخص شود.»
احمد صادقی در دیدار با «رشید خالیکوف» گفت: برقراری تحریم‌های ناجوانمردانه باعث شده تا همکاری‌های بشر دوستانه ضعیف شود و زندگی و جان انسان ها به خطر بیفتد.»
** کیهان ۹۷/۹/۱
*  استکبار بیش از نفت به دین و شرف ما طمع کرده است

آیت‌الله جوادی آملی در درس تفسیر خود با ‌اشاره به آیاتی از قرآن کریم در ادامه بحث تفسیری خود، گفت: دنیاخواهی و هوس چیزی برای انسان از آبرو، دنیا و آخرت نمی‌گذارد.
استاد برجسته درس خارج حوزه ادامه داد: خطر استکبار و صهیونیست تنها در نفت و گاز ما نیست بلکه آنها در درجه نخست به دین، آیین، شرف و ملیت ما طمع کرده‌اند و بعد به نفت و گاز ما فکر می‌کنند، در برابر حرف خدا کسانی هستند که مرتب از زرق و برق غرب خبر می‌دهند و می‌گویند راحت هستند و امکانات دارند.
*  کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای ارتباط با اسرائیل مسابقه گذشته‌اند
رئیس ‌موسسه «تفاهم نژادی» که یک خاخام صهیونیست است می‌گوید، کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، با یکدیگر مسابقه گذاشته اند!
«مارک شنیر»، گفت که پیش‌بینی می‌کند اواخر سال ۲۰۱۸ تا اوایل ۲۰۱۹، روابط دیپلماتیکی میان اسرائیل و شش کشور شورای همکاری خلیج‌فارس برقرار شود.
** شرق ۹۷/۹/۱
*  بازداشت ۹۰۸ کودک فلسطینی توسط اسرائیل
باشگاه اسیران فلسطینی در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کودک اعلام کرد که اسرائیل از آغاز ۲۰۱۸ تا اکتبر، ۹۰۸ کودک فلسطینی زیر ۱۸ سال را بازداشت کرده است. ۲۷۰ کودک در زندان‌های مجدو و عوفر و بخش دیگری از کودکان در مراکز ویژه ای در قدس تحت بازداشت هستند.
*  تاکید بر ادامه حمایت از برجام
رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران با تاکه ئوموری، معاون ارشد وزیر خارجه ژاپن دیدار کرد.
سید محمد کاظم سجادپور در این دیدار با اشاره به برگزاری دهمین میزگرد مشترک بین مراکز مطالعاتی دو کشور گفت: «سال آینده نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است، امید است با اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده،‌روند همکاری‌های دو کشور بیش از گذشته توسعه یابد.» معاون ارشد وزیر خارجه ژاپن هم گفت: همانطور که شما هم اشاره کردید، روابط تاریخی و دوستانه‌ای بین ایران و ژاپن وجود دارد.» در این دیدار طرفین بر اهمیت ادامه حمایت از برجام و ضرورت حفظ صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.
** ایران ۹۷/۹/۱
*  حمایت رئیس جمهوری از وزیر امور خارجه
دیروز مهم‌ترین رویداد نشست هفتگی هیأت وزیران حمایت رئیس جمهوری و دولت از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در موضوع پولشویی بود.
حجت‌الاسلام حسن روحانی با طرح این سؤال که مسائل خیلی روشن است و چرا راجع به مسائل روشن می‌جنگیم، خطاب به منتقدان ظریف که از او سند خواستند، اظهار کرد: همه دنیا گرفتار پولشویی است. یک کشور به من نشان دهید که در آن پولشویی انجام نمی‌گیرد، یا یک کشور در دنیا به من نشان دهید که فساد، مواد مخدر و جنس تقلبی در آن نیست. همه باید تلاش کنیم مفاسد را کم کنیم و راه پولشویی را ببندیم.
*  رویای تندروهای آمریکایی برای نابودکردن ملت ایران تعبیر نخواهد شد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا کمی پس از بیانیه جنجالی‌اش در حمایت از عربستان سعودی در جمع خبرنگاران، ملت ایران را تروریست نامید و گفت: «اگر شما نگاهی به ایران داشته باشید و اگر به آنچه که آنها انجام می‌دهند نگاه کنید، متوجه می‌شوید که آنها در حال حاضر یک ملت تروریست هستند.»
وزیر امور خارجه ایران اظهارات توهین‌آمیز رئیس جمهوری امریکا را افشاگری خصومت تاریخی این کشور با ملت ایران دانست و در پیامی به این سخنان واکنش نشان داد.
ظریف در توئیتر خود نوشت: «آقای ترامپ! یک ملت همان مردم آن هستند. نامیدن مکرر ایران به عنوان «ملت تروریست» افشاگر خصومت با تمامی مردم است و دلیل واقعی هدف گرفتن این مردم توسط تحریم‌های غیرقانونی شما را برملا می‌کند. ولی رؤیای تندروهای امریکایی برای «نابودکردن ملت ایران» هیچگاه تعبیر نخواهد شد.»
** جمهوری اسلامی ۹۷/۹/۱
*  ترامپ یک نژادپرست خشمگین و سردرگم است
رئیس جمهوری سابق آمریکا، ترامپ را یک نژادپرست خشمگین و سردرگم توصیف کرده که هیچ حس مسئولیتی در قبال کشور ندارد و همین مساله باعث شده تا نتواند مشکلات مردم را حل کند.
اوباما بدون نام بردن از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفت: دلیل اینکه نمی‌توانیم اوضاع و مشکلات در کشور را حل کنیم این است که هنوز سردرگم، کور، سرشار از انزجار، خشم و نژادپرستی هستیم و حس مسئولیت نداریم.
*  سهمیه بندی و تغییر قیمت سوخت مطرح نیست
وزیر نفت با تاکید بر اینکه مساله سهمیه بندی و تغییر قیمت مطرح نیست، گفت: الزامی شدن کارت سوخت با هدف کاهش قاچاق سوخت مورد توجه قرار گرفته است. «بیژن زنگنه» درباره تغییر قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده نیز گفت: این بحثی است که دولت باید لایحه بدهد و در مجلس مطرح شود؛ اما موضوع کارت سوخت هیچ ربطی به قیمت و سهمیه بندی ندارد؛ می‌خواهیم جلوی قاچاق را بگیریم.
** وطن امروز ۹۷/۹/۱
*   سفیر انگلیس در یمن، ایران را «بخشی از مشکل یمن» توصیف کرد
سفیر بریتانیا در یمن مدعی شد تهران بخشی از بحران و مشکل یمن است. «مایکل ارون» سفیر بریتانیا در یمن در گفت‌وگویی تلفنی از عمان با روزنامه الشرق‌الاوسط درباره پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی کشورش در شورای امنیت گفت این یک قطعنامه انسانی است نه سیاسی، لذا جایگزین قطعنامه ۲۲۱۶ که اساس حل و فصل بحران یمن و مذاکرات است، نیست.
*  نگرانی و ناراحتی  از گرانی احساس می‌شود
دبیر شورای نگهبان می‌گوید همچنان نگرانی‌ها و ناراحتی مردم نسبت به وضعیت نابسامان معیشتی احساس می‌شود. آیت‌الله جنتی گفت: بحمدالله برخلاف پیش‌بینی بدخواهان، اوضاع داخلی از آرامش نسبی برخوردار است هرچند نگرانی و ناراحتی از گرانی و تورم هنوز احساس می‌شود.
وی با انتقاد از اینکه در بازار آزاد هرکس هرگونه می‌خواهد قیمت‌گذاری می‌کند و به بی‌ثباتی بازار دامن می‌زند، اضافه کرد: از دولت توقع است در فروش اجناس تمهیداتی به منظور جلوگیری از گرانی بیندیشد.
** جوان ۹۷/۹/۱
*  ۲۲ طرح کلان ملی در دستور کار بسیج
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه دو سال است طبق نظر فرماندهی معظم کل قوا دوران اعتلای بسیج نامگذاری شده است، گفت: ما رشد و شکوفایی و قد کشیدن بسیج را در کشف مسائل مورد نیاز جامعه و حل آنها می‌دانیم.
سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین در صحن علنی مجلس تصریح کرد: ۲۲ طرح کلان در آینده نزدیک مانند شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی و طرح جهاد روشنایی اجرایی خواهد شد که بر همین اساس قرار است برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی که شامل نیروگاه‌های ۵ کیلو واتی تا نیروگاه‌های ۱۰۰ کیلو واتی است در هفته بسیج کارهایی را آغاز کرده و ادامه دهیم. غیب‌پرور از نمایندگان مجلس خواست به سازمان بسیج در جهت رفع خلاف‌های قانون کمک کنند.
*  پیشنهاد لغو تحریم‌های ایران در ازای خروج از سوریه تکذیب شد
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گزارش‌های اخیر مبنی بر درخواست لغو تحریم‌های ایران در ازای خروج این کشور از سوریه را تکذیب کرد.
ریابکوف تاکید کرد: روسیه هیچ پیشنهادی به رژیم صهیونیستی و آمریکا مبنی بر لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ایران در ازای خروج این کشور از سوریه نداده است. این اظهارات مقامات روسیه پس از آن مطرح می‌‌شود که رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند، نخست وزیر اسرائیل در جلسه‌ای پشت دربهای بسته در روز دوشنبه گفته است که روسیه اخیرا به اسرائیل و آمریکا پیشنهاد کرده که برخی از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران در ازای خروج نیروهای ایران از سوریه، لغو شود.

                                                                                                                                                                                                                                                                                 
** آفتاب یزد ۹۷/۹/۱
*  وزیر نتانیاهو به فساد مالی متهم شد
پلیس رژیم صهیونیستی «آریه درعی» وزیر امور داخلی این رژیم را به تقلب و خیانت در امانت متهم کرد.
پلیس رژیم صهیونیستی در پی تحقیقات خود در خصوص پرونده معاملات زمین، در بیانیه‌ای اعلام کرد: دلایل روشنی وجود دارد که درعی خیانت در امانت کرده و با تخلفات مالیاتی و پولشویی مبالغی هنگفت در فروش زمین‌ها به دست آورده است.
وی پیشتر هم در سال ۲۰۰۰ میلادی به جرم دریافت رشوه به مبلغ ۱۵۵ هزار دلار به سه سال زندان محکوم شده بود که به یک سال کاهش یافت.
** رسالت ۹۷/۹/۱
*  اجرای اقتصاد اسلامی؛ فقر، بیکاری و فشار معیشتی را از بین می برد
آیت‌الله العظمی حسین نوری‌همدانی در درس خارج خود با تأکید بر رسمی شدن نهج‌البلاغه به عنوان یکی از دروس حوزه علمیه گفت: بعد از قرآن کریم نهج‌البلاغه کتابی بسیار مهم است و  باید در حوزه قم کتاب درسی باشد چرا که مطالب بسیار غنی دارد و اگر کسی تخصص و مهارت نداشته باشد نمی‌تواند حق این کتاب را ادا کند.
وی با بیان این که امیر مؤمنان مالک اشتر را به رعایت عدالت توصیه می‌فرماید، گفت: حضرت توصیه‌های اقتصادی نیز دارند که نشانگر اهمیت اقتصاد در جامعه است، مشکل امروز ما اقتصاد است و اجرای اقتصاد اسلامی می‌تواند فقر، بیکاری، درماندگی و مضیقه در معیشت را از بین ببرد و زندگی نسبتا مرفهی برای مردم فراهم کند.
وی افزود: تأکید دیگر امیرمؤمنان شناخت دشمن و نقشه‌های آنان و جهاد کردن در برابر توطئه‌های دشمن است.وی با بیان اینکه وظیفه مسئولان دوست داشتن و محبت به مردم جامعه است، گفت: انسان دوستی و ارتباط محبت‌آمیز بین مسلمین مورد تأکید ویژه اسلام است.
*  دوران سیاسی ترامپ رو به افول است
 روزنامه واشنگتن پست در نوشتاری با عنوان ‘پایان دوره ترامپ’ به چگونگی پایان یافتن دوره رئیس جمهوری آمریکا در صحنه سیاسی این کشور پرداخته است.
علت مرگ سیاسی ترامپ هر چند غیرمنتظره و پیش بینی نشده، اما عاملی مانند واکنش نژادپرستانه اش به حادثه شارلوت ویل، طرفداری وی از ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) برابر سازمان های اطلاعاتی آمریکا، جلوگیری از اجرای عدالت و یا تهدید به قطع کمک دولت فدرال به شهروندان ایالت کالیفرنیا که در آتش می سوزند و یا هر یک از اقدامات و اعمال نادرستش نخواهد بود، بلکه مجموع و ترکیبی از همه اینها است.
** مردم سالاری ۹۷/۹/۱
*  تاکید لاوروف بر نقش روسیه، ایران و ترکیه در سوریه
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید، توافقات سه کشور ضامن صلح یعنی روسیه، ایران و ترکیه با دولت سوریه و مخالفان دمشق، مانع از فروپاشی کشور سوریه شده و شرایط را برای برقراری ثبات سیاسی و بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان فراهم کرده است.
*  سومین کنفرانس همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا
سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا دوشنبه پنجم آذرماه ۹۷ در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار می‌شود.
«میگل آریاس کانیته» کمیسیونر برنامه آب‌ و هوایی و انرژی اتحادیه اروپا و «علی اکبر صالحی» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از سخنرانان این سمینار دو روزه خواهند بود. در این سمینار قرار است «هلگا اشمید» دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه سخنرانی کنند. «دومینک ریستوری» مدیر کل کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا ریاست جلسه را بر عهده خواهد داشت.
** آرمان ۹۷/۹/۱
*  آمادگی کامل نیروی انتظامی برای مقابله با توطئه‌های دشمن
فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ارومیه با اشاره به اینکه آذربایجان غربی جزو امن‌ترین استان‌های کشور است، گفت: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای مقابله با هر گونه توطئه دشمنان را دارد.
سردار حسن اشتری خاطرنشان کرد: امنیت یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای توسعه پیشرفت کشورها به شمار می‌رود و در مقطع کنونی که دشمنان به دنبال ایجاد ناامنی و بحران در کشور هستند، با همدلی و انسجام مردم، مسئولان و نیروی انتظامی و همچنین درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن عبور از تمامی مشکلات و توطئه‌های دشمنان، کشتی نظام جمهوری اسلامی را به سلامت به ساحل خواهیم رساند.
*  جایزه آمریکا برای یافتن یک ایرانی
آمریکا برای کسب اطلاعات درباره یک ایرانی به نام حسین احمدلاریجانی ۳میلیون دلار جایزه تعیین کرد.
به گزارش دویچه‌وله ادعا شده او متهم به انتقال فناوری از آمریکا به ایران و کاربست آن در کلاهک‌های انفجاری علیه نیروهای آمریکایی در عراق است. مقامات امنیتی آمریکا به دنبال فردی ۵۵ساله هستند به نام حسین احمدلاریجانی و گمان می‌برند که او در تهران بسر می‌برد.
** آفرینش ۹۷/۹/۱
*  ابتکارات جدیدی درخصوص سازوکار مالی اروپا در حال طراحی است
معاون سیاسی وزیر امور خارجه از طراحی ابتکارات جدیدی در خصوص سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا (اس پی وی) خبرداد و گفت: مذاکرات کارشناسی با اروپایی ها در این زمینه ادامه دارد.
سید عباس عراقچی در حساب توئیتری خود نوشت: «دیروز و امروز با مدیران سیاسی و مذاکره کنندگان هسته ای انگلیس و فرانسه دیدارهای خوبی در تهران داشتم. اراده سیاسی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برای حفظ برجام همچنان جدی است.»
معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین گفت: «ابتکارات جدیدی در خصوص اس پی وی در حال طراحی است و مذاکرات کارشناسی ما با آنها ادامه دارد».
*  مانعی برای رسیدگی به پولشویی وجود ندارد
دادستان تهران گفت: هیچ مانعی برای رسیدگی به پولشویی وجود ندارد، اما موارد پولشویی کم گزارش می‌شود یا مواردی اعلام می‌شود که فاقد ‌ادله و مستندات است. دادستانی از افراد و مقاماتی که مدعی پولشویی کلان در کشور هستند می‌خواهد موارد را به همراه مستندات اعلام کنند.
عباس جعفری دولت آبادی در نشستی با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی در رابطه با مبارزه با پولشویی، از این جرم به عنوان مادر جرایم یاد کرد و افزود: اینکه مرکز مبارزه با پولشویی در وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شده موارد را گزارش کند، به معنای آن نیست که سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر مکلف نیستند به دادستانی گزارش دهند.
** قدس ۹۷/۹/۱
*  زیردریایی فاتح و ناوشکن سهند هفته آینده رونمایی می‌شوند
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: علاوه بر ناوشکن سهند در هفته آینده شاهد الحاق اولین زیر دریایی کلاس متوسط به نام فاتح به نیروی دریایی خواهیم بود.
امیر حسین خانزادی تصریح کرد: زیردریایی فاتح اولین زیر دریایی کلاس متوسط است که تمامی ایرانی بوده و در مجموعه وزارت دفاع ساخته شده است و قطعا برای دشمنان ما یک غافلگیری خواهد بود.
وی تاکید کرد: در هفته‌های آینده شاهد الحاق یک ناوشکن با توانمندی‌های بیشتر از ناوشکن جماران، با نام سهند و با توان حمل بالگردهای بزرگتر خواهیم بود.
** خراسان ۹۷/۹/۱
*  تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «رهنمای طریق» منتشر شد
تقریظ حضرت آیت ا… خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «رهنمای طریق» نوشته آیت‌ا… جاودان منتشر شد.
آیت ا… خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از مطالعه کتاب «رهنمای طریق» اثر آیت‌ا… جاودان، در تقریظی بر این کتاب چنین نوشتند: «بخش عمده‌ای از کتاب مطالعه شد، مطالب سودمند بسیاری در آن هست که برای جوانان دانستن آن ها لازم یا راه‌گشاست. خداوند به همه‌ آنان توفیق دهد و مؤلف محترم را محفوظ بدارد بمنّه و کرمه.»
** اعتماد ۹۷/۹/۱
*  قانون مبارزه با پولشویی سال‌هاست تصویب شده اما اجرایی نمی‌شود
محمود صادقی نماینده مجلس گفت: قانون مبارزه با پولشویی سال ۸۶ تصویب و در سال ۹۴ هم اصلاحیه آن تصویب شده است. این قانون تصویب شده و در حال حاضر در حال اجراست اما این اجرا به صورت کامل نیست. چند سالی است که مرکزی با نام مبارزه با پولشویی در وزارت اقتصاد راه‌اندازی شده است. قانون مبارزه با پولشویی سبب می‌شود که پولشویی‌ها در کشور نشان داده شود.
با اجرای این قانون تراکنش‌های بانکی که تحت نظر گرفته شده و تراکنش‌های مشکوک را طی فرآیندی، شفاف می‌کند.
** شهروند ۹۷/۹/۱
*  سخنان ظریف در مورد پولشویی موضع دولت است
رئیس دفتر رئیس جمهوری، با اعلام این که صحبت‌های وزیر امور خارجه کشور نقصی نداشته و درست است، آن را موضع دولت خواند و گفت: ‌«این موضع وزیر خارجه، موضع دولت است. دولت به دنبال شفافیت و مبارزه با فساد است.
آن چه که هم ظریف مطرح کرده است مقابله با فساد و پولشویی است. دولت همواره با قاچاق مواد مخدر به کشور مخالف است. پولشویی یعنی قاچاق، ورود مشروبات الکلی، ورود مواد مخدر و هر اقدام غیرقانونی دیگر. وزیر خارجه به درستی اعلام کرده است که باید با این مسئله مقابله کنیم.»
** سازندگی ۹۷/۹/۱
*  احتمال استیضاح وزیر کشور
نایب رئیس مجلس از احتمال استیضاح وزیر کشور در صورت عدم صدور حکم حناچی به عنوان شهردارتهران خبر داد.
علی مطهری گفته که اگر وزیر کشور تسلیم فشار نهادهای غیر مسئول برای صدور حکم شهرداری آقای حناچی شود، با توجه به اینکه طرح استیضاح ایشان اکنون در مجلس مطرح است احتمالا انجام این استیضاح تقویت می‌شود.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
 تا زمانی که متحد هستیم تحریم و تهدید اثرگذار نخواهد بود
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی  در دیدار نماینده ولی فقیه و شماری از علمای اهل سنت کردستان، نامگذاری هفته وحدت را ابتکاری ارزشمند دانستند و گفتند: افراد کوردل حاضر نیستند جشن‌های هفته وحدت را ببینند، ما از هر فرصتی می‌خواهیم بهره بگیریم تا نام رسول الله(ص) بیشتر و بهتر در همه جا مطرح شود. ایشان تاکید کردند: دشمنان قسم خورده اسلام امروز در کمین هستند و می‌خواهند با تفرقه افکنی و دسیسه مسلمانان را به جان هم بیندازند. آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: مادامی که متحد باشیم تهدیدات و تحریم ها هیچ کدام کارساز نخواهد بود؛ هفته وحدت فرصت بسیار ارزشمندی برای شیعه و سنی است تا بیش از پیش به نقاط اشتراک توجه کنند.
فقه زدایی از فرهنگ عمومی دسیسه دشمنان است
رسا/ آیت‌الله کعبی، اسلام خواهی، دفاع از ارزش ها، تلاش برای تحقق حیات طیبه، عدالت خواهی، تحقق عدالت در جامعه، عزت خواهی، استکبار ستیزی، مجاهدت فی سبیل الله، شهادت طلبی و تلاش برای حفظ و صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی را از مهم ترین کارکردهای بسیج بر اساس گفتمان امام راحل برشمرد. عضو جامعه مدرسین فقه زدایی از فرهنگ عمومی را دسیسه دشمنان دانست و تاکید کرد که اساتید، طلاب و نخبگان بسیجی باید بیش از پیش در مطرح کردن فقه در چرخه زندگی و تبدیل آن به فرهنگ عمومی تلاش کنند.
درس فلسفه و رشته‌های علوم عقلی باید در تراز دروس خارج برگزار شود
رسا/ آیت‌الله اعرافی برگزاری دروس فلسفه و کلام در تراز دروس خارج را ضروری خواند و تأکید کرد که مجمع عالی حکمت اسلامی در تدوین متون کلامی و فلسفی پیشگام باشد. مدیر حوزه‌های علمیه ابراز داشت: اساتید علوم عقلی مشعل عقل و خرد را در حوزه روشن نگاه داشته اند که باید از آن ها متشکر و قدردان باشیم؛ ما در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی و یکصدمین سال باز تأسیس حوزه دیرپای قم قرار داریم و اگر بخواهیم نیم نگاهی به گذشته قم در حوزه علوم عقلی بیاندازیم بدون مبالغه یک ذخیره و گنجینه ذی قیمتی را از علوم عقلی شاهد خواهیم بود.
جایگاه و تأثیرگذاری بسیج و پایگاه‌های مقاومت مساجد ممتاز و بی‌بدیل است
اختصاصی/ حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی در دیدار معاون بسیج مساجد و محلات سپاه علی‌ابن‌ابیطالب(ع,) قم که به مناسبت هفته بسیج صورت گرفت، با اشاره به آثار حضور بسیجیان در صحنه‌های گوناگون، بسیج را نهادی بی بدیل خواند و تأکید کرد: پایگاه‌های مقاومت مساجد بیشترین برکات را برای نظام و انقلاب اسلامی داشته و در مواقع خطر با پیشگامی توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده است. عضو جامعه مدرسین همچنین سخنان سخیف دولتمردان و رئیس جمهور امریکا را مورد اشاره قرار داد و گفت: امریکا با شفافیت تمام مواضع خصمانه خود را در قبال مردم ایران ابراز می‌دارد و جای تعجب است که هنوز کسانی در داخل کشور، داعیه مذاکره و کنار آمدن با این نظام استکباری را مطرح می‌کنند.
عقل به معنای فعال شدن فطرت الله در وجود انسان است
رسا/ آیت‌الله فیاضی با اشاره به آیه اکمال دین و نعمت اظهار داشت: خداوند متعال با ولایت امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(ع) نعمت خود را تمام کرده است و این نعمت برای ما مضاعف است چون در راهی قدم گذاشته‌ایم که می‌خواهیم دین را ترویج کنیم. عضو جامعه مدرسین همچنین با اشاره به این که عقل تنها به قوه مدرکه خلاصه نمی‌شود، تأکید کرد که عقل در روایات به معنای فعال شدن فطرت الله در وجود انسان است. وی افزود: کسانی که با علوم عقلی کار می‌کنند چون با اصول دین سر و کار دارند وظیفه حساس تری برعهده دارند؛ عقل در اصطلاح فلسفه گاهی قوه ادراکی است و گاهی از عقل به عقل عملی به نام قوه فعاله انسان یاد می‌شود ولی عقل در لسان روایات معنای وسیع تری دارد.
ایران می‌تواند شریکی برای منطقه باشد
مهر/ وزیر خارجه امارات به موضع گیری درباره یمن و ایران پرداخت و گفت: ایران می‌تواند شریکی برای منطقه باشد. عبدالله بن زاید آل نهیان مدعی شد: اگر دخالت ایران در یمن نبود بحران خیلی وقت قبل با خسارات کمتر و اوضاع با ثبات برادران در یمن حل می‌شد. ایران می‌تواند شریکی برای منطقه باشد و به شهروندانش خدمت کند اگر خط مشی مبتنی بر توسعه و صلح و ثبات به جای ایجاد هرج و مرج در منطقه را در پیش بگیرد.
ایران تنها تهدید بالقوه علیه اسرائیل است
 فارس/ وزیر انرژی و منابع آبی رژیم صهیونیستی گفت که ایران تنها تهدید بالقوه علیه موجودیت اسرائیل به شمار می‌رود. وی افزود: این موضوع از تلاش‌های ایران برای نفوذ در سوریه و حمله به اسرائیل از مرز شمالی هویدا است. این مقام صهیونیست در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد تلاش‌های آمریکا برای برچیدن برنامه هسته‌ای کره شمالی «اثر زیادی» روی توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای در دهه آینده دارد.
لوکزامبورگ: برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم
فارس/ لوگزامبورگ علی‌رغم تأکید بر تلاش در کنار اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تصریح کرد: میزبانی کانال ویژه ارتباط مالی اروپا با ایران را نمی‌پذیرد.  وزیر خارجه لوکزامبورگ اولین بار موضعش در این خصوص را در یک نشست شورای وزیران خارجه اروپا در روز دوشنبه بیان کرد. وی روز چهارشنبه هم درباره ایجاد این کانال ویژه برای ارتباط با ایران گفت: «این تعهد اروپا است نه تعهد یک کشور؛ بنابراین، لازم است بستر قانونی آن در قوانین اروپا فراهم شود.»
جان باختن ۸۵ هزار کودک در یمن به دلیل سوء تغذیه
تسنیم/ سازمان “نجات کودکان” که مقر آن در کشور انگلیس است، اعلام کرد: حدود ۸۵ هزار کودک زیر ۵ سال یمنی به سبب سوء تغذیه شدید جان خود را از دست داده‌اند. مدیر دفتر این مؤسسه در یمن گفت: در مقابل هر کودک یمنی که به سبب بمباران و گلوله‌ کشته می‌شود، ده‌ها کودک در این کشور نیز به خاطر گرسنگی می‌میرند و این مشکلی است که حل کامل آن ممکن است.
بیانیه ترامپ درباره خاشقچی جایگاه اخلاقی آمریکا را تنزل داد
فارس/ باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا درباره بیانیه ترامپ در خصوص قتل خاشقچی گفت: «ترامپ، کشور ما را از لحاظ جایگاه اخلاقی به سطحی بسیار پایین تنزل داد. در واقع، چیزی که رئیس‌جمهور گفت این بود که در صورتی که من را تحسین کنید و پول زیادی در کشور ما خرج کنید، اگر روزنامه‌نگارها را بکشید و کارهای دیگر انجام بدهید، سرمان را زیر برف فرو می‌بریم».
بررسی مراحل کانال مبادلات مالی ایران و اروپا
ایرنا/ در دیدار مدیر سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه با «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران آخرین وضعیت برجام و مراحل نهایی ثبت و راه اندازی کانال ویژه مبادلات مالی مورد بررسی قرار گرفت. دو طرف در این دیدار همچنین درباره تعهدات فرانسه و سایر اعضای اروپایی برجام برای عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، مقابله با اثرات منفی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، راه کارهای گسترش مناسبات دوجانبه و برخی مسائل امنیتی، منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی و تبادل نظر پرداخته و مواضع خویش را تشریح کردند.
امارات روابط تجاری خود با سوریه را از سر می گیرد
ایرنا/ برخی منابع آگاه عربی اعلام کردند که امارات برای شروع روابط دیپلماتیک در نخستین گام با سوریه تبادلات تجاری با دمشق را از سر می گیرد. به گزارش شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم»، پیش بینی می‌شود از سرگیری روابط تجاری دوجانبه امارات و سوریه، اوایل سال آینده میلادی آغاز و بدین ترتیب بازگشت روابط دوجانبه بزودی از سر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *