خبرروز ۱۳۹۷/۰۸/۲۲

  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: مهم ترین راه مبارزه با مواد مخدر برنامه‌های فرهنگی است
  • آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: آموزه‌های دینی نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد دارد
  • رئیس قوه قضائیه: ملت ایران به هیچ کشوری باج نمی‌دهد
  • آیت الله ممدوحی: فرهنگ غلط ولخرجی‌ها در مراسم ازدواج باید اصلاح شود
  • آیت الله اعرافی: مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد بدون مشارکت مردم به ثمر نمی‌رسد
  • آیت الله علیدوست : الگوی پیشرفت باید علمی و به دور از جنجال تدوین شود

 

** جام جم ۹۷/۸/۲۲
*  تکذیب خبر اعدام ۲۲ نفر در رابطه با حادثه تروریستی اهواز
حسینی پویا دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان درباره خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اعدام ۲۲ نفر در ارتباط با حادثه تروریستی اهواز گفت: پرونده متهمان حادثه تروریستی اهواز در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز در مرحله تحقیقات مقدماتی در حال رسیدگی است و خبر اعدام از اساس از سوی دادستانی اهواز تکذیب می‌شود.
** همشهری ۹۷/۸/۲۲
*  سیزدهمین تاییدیه آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران
کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در وین، با اعلام انتشار سیزدهمین گزارش مدیرکل آژانس در خصوص راستی آزمایی اجرای برجام گفت: این گزارش بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کرد. در این گزارش تصریح شده است که از روز اجرای برجام، آژانس به نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران براساس مفاد برجام ادامه داده است. سفیر و نماینده دایم کشورمان همچنین اظهار کرد: این گزارش تصریح می‌کند، آژانس مشکلی در فرآیند بازرسی و دسترسی به سایت‌های مربوطه نداشته است.
** کیهان ۹۷/۸/۲۲
*  دست‌نوشته رهبرمعظم انقلاب در تقدیر از شهید طهرانی مقدم و همکارانش
پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب در سالروز شهادت سردار سرلشکر حسن طهرانی‌مقدم، تصویری از دست‌نوشته‌‌ رهبر انقلاب برای تقدیر از وی و همکارانش در سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران را منتشر کرد.
متن دست نوشته رهبرمعظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
شما به کمک و هدایت خداوند علیم و قدیر توانسته‌اید کار بزرگی را به سامان برسانید. این، بار دیگر معجزه‌‌ توانایی‌های عزم راسخ انسان مؤمن را در معرض نگاه ما می‌گذارد و ما را امیدوارتر از همیشه به همت و تلاش برمی‌انگیزد.
از پیشروی در راه شناختن هدف‌های بلند و راه‌های میان‌برُ برای رسیدن به آن و آنگاه همت گماشتن و گام برداشتن خسته نشوید؛ به ایستگاه‌های میان راه دلخوش و قانع نشوید؛ به خدای بزرگ اعتماد کنید و همه توان خود را به عرصه بیاورید. خداوند یار و نگهدار شما مردان مؤمن و دانشمند و پرتلاش باد.
*  مقاومت در غزه اتوبوس حامل صهیونیست‌ها را با موشک هدف قرار داد
رسانه‌های صهیونیستی شامگاه دیروز اعلام کردند، فلسطینی‌ها حدود ۲۰ راکت از غزه به سمت شهرک‌های «سدیروت»، «نتیفوت» و «حوف‌اشکلون» در نزدیکی این منطقه شلیک کردند. به اعتراف این منابع همچنین، یک دستگاه اتوبوس شهرک‌نشینان در حملات راکتی نیروهای مقاومت، هدف قرار گرفت.
** شرق ۹۷/۸/۲۲
*  ملت ایران به هیچ کشوری باج نمی‌دهد
آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه با اشاره به اقدامات آمریکا درهفته‌های اخیر در راستای ایجاد عملیات روانی و تشدید فشارهای اقتصادی علیه کشورمان تصریح کرد: گفته بودند که ۱۳ آبان تحریم‌ها برمی‌گردد و فروش نفت ایران به صفر می‌رسد. رئیس جمهوری آمریکا نیز از سران برخی کشورهای اروپایی خواسته بود که با او همراهی کنند تا به خیال خودش ظرف مدت ۳ ماه جمهوری اسلامی مضمحل شود. خدا را شاکریم که دشمنان ما را به این حماقت دچار کرده که نمی‌توانند تشخیص دهند طرف مقابلشان کشوری ثروتمند و غنی با منابع مادی فراوان و مهمتر از آن سرمایه‌های انسانی و مردمی بصیر و فهیم است که هیچ گاه به هیچ کشوری باج نمی‌دهد و با تلاش خود از مواهب کشورشان بهره مند می‌شوند.
*  انتشار فهرست نهایی ۱۴ استاندار بازنشسته کشور
فهرست نهایی ۱۴ استاندار کشور که بازنشسته هستند و وزیر کشور در آخرین نشست استانداران با آنان خداحافظی کرده است، منتشر شد.
استانداران آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، همدان و یزد بازنشسته هستند و بنابراین باید از سمت خود کناره‌گیری کنند.
** ایران ۹۷/۸/۲۲
*  بازگشت زلزله‌زدگان روستایی به خانه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس‌ جمهوری در جلسه هیأت دولت و در آستانه سالگرد حادثه تلخ زلزله در استان کرمانشاه، گزارش اقدامات انجام شده در روند امداد، اسکان موقت و بازسازی واحدهای زلزله‌زده در استان کرمانشاه را بسیار دلگرم‌کننده خواند و با تقدیر از همه تلاشگران در این عرصه، گفت: بر اساس این گزارش از آبان پارسال تا پایان شهریور امسال و اوایل مهر، در مناطق روستایی تقریباً همه زلزله‌زدگان به خانه‌هایشان بازگشته‌اند و خانه‌ها بازسازی و مرمت شده است و این کار بسیار ارزشمندی بوده که انجام گرفته است.
*  نامه فعالان محیط زیستی به رئیس قوه قضائیه
بیش از هزار نفر از متخصصان محیط زیست، هنرمندان و فعالان مدنی حامی محیط زیست کشور در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، با بیان اینکه بازداشت شدگان محیط زیستی از کارشناسان خوشنام حیات وحش و فعالان محیط زیست کشور هستند، خواستار دادرسی منصفانه این افراد شدند. امضاکنندگان با تأکید بر ضرورت حفظ امنیت کشور و برخورد با کسانی که بخواهند مخل این امنیت شوند، خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی نوشتند که بازداشت شدگان مورد نظر از خوش سابقه‌ترین فعالان و کارشناسان محیط زیست بوده که همواره در چارچوب قانون، بی مزد و منت جوانی خود را نثار حفاظت از تنوع زیستی ایران کرده‌اند.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۸/۲۲
*  روسیه مصمم به گسترش روابط با ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه توسعه روابط تهران و مسکو به نفع ملت دو کشور است، اعلام کرد که کشورش مصمم به گسترش همکاری‌ها با ایران است.
«ماریا زاخارووا» در واکنش به رویکرد روسیه در خصوص تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران افزود: همکاری ما با ایران ارزشمند است ضمن اینکه روسیه مستقل از کشورهای دیگر بارها مواضع خود را در خصوص تحریم‌های یک جانبه علیه دیگر کشورها اعلام کرده و چنین اقداماتی را رد کرده است.
*  همکاری‌های حمل و نقلی ایران و اروپا ادامه می‌یابد
قائم مقام مدیرکل حمل و نقل اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا در چارچوب توافقنامه‌های منعقد در حوزه حمل و نقل همکاری‌های خود را با ایران ادامه خواهد داد.
خانم «ماجا با کران» روز دوشنبه در سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل با همکاری اتحادیه اروپا در سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با سفر خانم موگرینی در سال ۲۰۱۶ توافق نامه خوبی برای همکاری در زمینه حمل و نقل شهری و هوایی با ایران منعقد شده و ما همچنان در چارچوب این توافقنامه همکاری‌های خود را ادامه خواهیم داد.
** وطن امروز ۹۷/۸/۲۲
*  به‌رغم طرح صلح آمریکا حملات سعودی‌ها در یمن بیشتر شده است
حسین امیرعبداللهیان در دیدار نصیر احمد نو، سفیر افغانستان در ایران سیاست آمریکا و ناتو را در افغانستان دوگانه خواند و با اشاره به شرایط منطقه، خاطرنشان کرد: ما باید نسبت به اتفاقاتی که در حال وقوع در منطقه است هوشیار باشیم. به‌رغم طرح صلح آمریکا، حملات سعودی‌ها در یمن بیشتر شده و زنان و کودکان بی‌دفاع همچنان قتل‌عام می‌شوند. دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: کاخ سفید در همه شرایط تنها به فکر منافع خودش است و حضور مدیریت شده تروریست‌ها در منطقه را همچنان دنبال می‌کند تا از این طریق بتواند فشار را بر کشورهایی که با آنان مواضع یکسانی ندارد، افزایش دهد.
*  آمادگی نیروهای مسلح برای مقابله با تهدیدات علیه نفتکش‌های ایرانی
امیر سیدمحمود موسوی، معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی، در حاشیه همایش واکاوی تهدیدات نو‌پدید دفاعی و ‌نظامی درباره تهدید نفتکش‌‌های ایران در آب‌های بین‌المللی از سوی آمریکا گفت: ایجاد هرگونه مزاحمت برای حمل‌ونقل و‌ تجارت از طریق آبراهه‌های بین‌المللی بر خلاف قوانین بین‌المللی است و قاعدتا این اقدامات پسندیده و‌ مورد پذیرش نخواهد بود.
نیروهای مسلح ایران این آمادگی را دارند که بنا به دستورات ابلاغی از طریق سلسله مراتب از ناوگان تجاری و‌ نفتکش‌های کشور همانگونه که تاکنون در مقابل تهدیدات دفاع کرده‌‌اند این حمایت را به صورت مستمر داشته باشند تا بتوانیم در صورت لزوم بهره‌برداری لازم از آبراهه‌های دریایی را داشته باشیم.
** جوان ۹۷/۸/۲۲
*  درک می‌کنم ایران نمی‌تواند بی نهایت صبوری کند
زیگمار گابریل وزیر خارجه سابق آلمان و هیئت همراه روز گذشته با دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند. وی در این دیدار گفت: درخصوص برجام این نکته را درک می‌‌کنم که ایران نمی‌‌تواند بی‌‌نهایت صبوری انجام دهد.
وزیر خارجه آلمان افزود: فرانسه و آلمان بیش از همه مایل به اجرای تعهدات نسبت به ایران هستند، امیدوارم بقیه کشورها نیز متقاعد به اجرای تعهدات شوند، چراکه برای ما موضوع فراتر از بحث تهران است و اگر درخصوص برجام کوتاه بیاییم، در مسائل بعدی نیز همین اتفاق می‌‌افتد.
*  سفارش سعودی به شرکت انگلیسی برای ترور سردار سلیمانی
روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی اختصاصی به نقل از سه منبع مطلع گزارش داده است که در جریان جلسه‌ای در فروردین۱۳۹۶ (مارس ۲۰۱۷) دو تاجر بین‌المللی، جرج نادر لبنانی- امریکایی و جوئل زامل استرالیایی- اسرائیلی به دو مقام نزدیک محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان پیشنهاد داده بودند، در ازای دریافت ۲ میلیارد دلار، می‌توانند اقتصاد ایران را خراب کنند.
نکته قابل توجه اینکه سعودی‌ها در این جلسه پرسیده‌اند: «آیا ترور هم می‌توانند بکنند، مثلا ً. قاسم‌سلیمانی را» که بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز این دو تاجر پس‌از مشورت با وکلای‌شان جواب می‌دهند ما خودمان نمی‌توانیم، اما می‌شناسیم کسانی را که کارتان را راه بیندازند.
** آفتاب یزد ۹۷/۸/۲۲
*  ترامپ پذیرفت که ما در توافق هسته‌ای ایران بمانیم
رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه رئیس جمهوری آمریکا پذیرفت که کشورهای دیگر در توافق هسته‌ای ۱+۵ با ایران بمانند، درباره جایگزینی یورو به جای دلار گفت: یورو نمی‌تواند جایگزین دلار شود.
امانوئل مکرون گفت: فکر می‌کنم امروز یورو جایگزین چندان مناسبی برای دلار نیست، چرا که در واقع یک امر فرامرزی بین المللی برای دلار وجود دارد و ما اروپایی‌ها در تقویت یورو در برابر دلار ناکام ماندیم.
*  استثنا در تحریم‌ها نشان از عقب نشینی آمریکائی هاست
معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: اعمال استثنا در تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نشان از عقب نشینی آنهاست.
حسینعلی امیری خاطرنشان کرد: آمریکائی‌ها در تحریم‌های نفتی و بانکی علیه کشورمان مرتب عقب نشینی می‌کنند. وی اظهار داشت: آمریکائی‌ها پیش از این اعلام کرده بودند که صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانند و با همه کشور‌هایی که با جمهوری اسلامی مشارکت و همکاری دارند وارد مذاکره شده اند تا مانع از همکاری آن‌ها با جمهوری اسلامی شوند، ولی در این زمینه موفق نشدند.
** رسالت ۹۷/۸/۲۲
*  برای مقابله با ورود مواد مخدر قاطعیت داشته باشید
آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی در دیدار دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با تاکید بر اینکه باید به دنبال علت‌ها و روش‌های درمان و مبارزه با اعتیاد در کشور بود گفت: وجود آمار بالای اعتیاد به دلیل بی توجهی به حل ریشه‌ای آن است.وی همچنین با تاکید بر ضرورت مذاکره با مقام‌های افغانستان برای جلوگیری از تاخت و تاز آمریکا برای توسعه کشت مواد مخدر در این کشور گفت: مواد مخدر نه تنها برای همسایگان بلکه برای خود افغانستان نیز آسیب‌های زیادی به همراه داشته است.آیت‌الله‌العظمی نوری‌ همدانی گفت: مسئولان کشور نباید در مقابل افغانستان که تولید حجم گسترده ای از مواد مخدر در جهان را برعهده دارد نرمش نشان دهند، بلکه باید با قاطعیت مذاکره کنند.وی با بیان اینکه اعتیاد منشأ مفاسد بسیار زیادی است، گفت: اقدام‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر بسیار شایسته و قابل تقدیر است ولی با حرف زدن، موضوع حل نمی شود و باید در عمل قاطعیت نشان داد.
*  نباید علم خود را از قرآن، حاصل کار انسانی بدانیم
آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای مجمع تربیتی بانوان تهران ضمن تقدیر از فعالیت‌های قرآنی و تفسیری مجمع تربیتی بانوان تهران اظهار داشت: باور داشته باشیم که قرآن کتابی است که برای عاملِ حیّ حاضرِ متکلم است یعنی قرآن مانند کتب نوشته شده توسط بشر نیست که بین اثر و مولف فاصله وجود داشته باشد، در قرآن، صاحب اثر همواره در کنار اثر خود حاضر است، به عبارت دیگر معلم همواره با ماست و ما باید حضور او را احساس کنیم و از خود او سوالمان را بپرسیم و از خود او جواب را دریافت کنیم. آیت‌الله جوادی‌آملی تاکید کرد: باید بدانیم آنچه از این کتاب می فهمیم به ما عطا شده است، نباید علم خود از قرآن را حاصل کار خود بدانیم و بگوییم «من» این مطلب علمی را فهمیدم، همه مشکلات از این «من» است، این همان حرف ابلیس و مشرکان است.
** مردم سالاری ۹۷/۸/۲۲
*  بازنشستگان از ۲۷ آبان نباید سمتی داشته باشند
حسین میرمحمد صادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: مهلت به کارگیری بازنشستگان مشمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان ۲۶ آبان ۹۷ به پایان می‌رسد و از ۲۷ آبان هیچ یک از مشمولان این قانون نباید در سمت‌های خود در دستگاه‌ها شاغل باشند.
*  هشدار نرم خرازی به پاریس
رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: تعهد به برجام، نشانه خوبی است که آیا می‌توان برای ابتکارات دیگر به اروپا اعتماد کرد، عدم تعهد اروپایی‌ها می‌تواند موجب بی‌ثباتی در منطقه شود. «سیدکمال خرازی» که برای شرکت درهمایش پاریس برای صلح در پایتخت فرانسه به سر می‌برد با دومینیک دوویلپن نخست‌وزیر سابق فرانسه در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد.
در این ملاقات خرازی به مسائل منطقه و به‌ویژه خروج آمریکا از برجام و تعهدی که اروپاییان در قبال این توافق به عهده دارند، اشاره کرد و افزود: لازم است اروپا هر چه سریع‌تر به تعهدات خود عمل کند.
** آرمان ۹۷/۸/۲۲
*  اروپا مستقل عمل کند
رئیس مجلس گفت: رفتار رئیس‌جمهور آمریکا نه تنها برای ایران بلکه برای اروپایی‌ها نیز مشکل به وجود آورده و شرایط مشوشی را در صحنه بین‌الملل ایجاد کرده است. علی لاریجانی در دیدار گابریل زیگمار، وزیر خارجه سابق آلمان افزود: بعد از برجام پیشرفت‌هایی در همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا ایجاد شد، اما رفتار ترامپ مشکلاتی ایجاد کرده و باید به این موضوع توجه شود. رئیس مجلس تصریح کرد: باید توجه شود که آمریکا با ایران دشمنی دارد. اگر اروپا بتواند نقش مستقل‌تری ایفا کند به نفع کشورهای اروپایی است، هر چند ممکن است اختلاف نظرهایی باشد، اما استقلال اروپا بهتر از این است که کشوری مانند آمریکا در صحنه بین‌الملل رفتار نامعقولی انجام دهد. ایجاد قطبی دیگر در دنیا که از عقلانیت برخوردار باشد، به نفع امنیت جهانی است.
*  رئیس جمهور عراق به تهران می‌آید
رئیس جمهوری عراق در صدر هیاتی قرار است اوایل هفته آینده به تهران سفر کند. برهم صالح در سفر به تهران علاوه بر دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی همتای ایرانی با برخی مقامات بلند پایه کشورمان نیز دیدار خواهد کرد. برخی وزیران و اعضای دولت جدید عراق از جمله وزیر خارجه این کشور، برهم صالح را در سفر به تهران همراهی می‌کنند.
** آفرینش ۹۷/۸/۲۲
*  عملیات انتحاری در کابل با ۲۸ کشته و زخمی
در نتیجه حمله انتحاری در نزدیکی یک تجمع اعتراضی در کابل ۸ تن کشته و ۲۰ تن زخمی شدند. سخنگوی وزارت کشور افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که عامل انتحاری پیاده بوده و زمانی که به محل بازرسی نیروهای امنیتی رسیده، مواد انفجاری همراهش را منفجر کرده است. *  درخواست شهروندان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای توقف عادی سازی روابط با اسرائیل
جمعی از شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس طوماری را برای امضا در اینترنت منتشر کرده‌اند تا هرگونه سازش درباره مساله فلسطین را محکوم کنند.
امضا کنندگان این طومار از دولت‌های خود می‌خواهند که “به تعهدات تاریخی و اخلاقی خود مبنی بر اتخاذ اقدامات عملی و بنیادی برای مقابله با عادی سازی روابط با اسرائیل در تمامی سطوح عمل کنند.”
** قدس ۹۷/۸/۲۲
*  قدردانی از تلاش‌های امدادگران در زلزله کرمانشاه
فرمانده کل ارتش همزمان با سالگرد زلزله استان کرمانشاه از کارکنان ارتش در امداد رسانی به موقع به زلزله‌زدگان منطقه غرب کشور تقدیر کرد.
سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی با حضور در تیپ ۱۸۱ زرهی نیروی زمینی ارتش مستقر در اسلام آباد غرب، از بخش‌های مختلف این یگان بازدید و از کارکنان ارتش در امداد رسانی به موقع به زلزله‌زدگان منطقه غرب کشور قدردانی کرد.
وی با بازدید از اماکن، ستون‌های خودرویی و ادوات زرهی تیپ ۱۸۱ زرهی اسلام آباد غرب، آمادگی رزمی و تاکتیکی این تیپ را مورد ارزیابی قرار داد.
*  واکنش خشم‌آلود پمپئو به افشاگری‌های ظریف درباره تحریم‌های آمریکا
وزیر خارجه آمریکا به افشاگری‌های «محمدجواد ظریف» درباره اِعمال تحریم‌های یکجانبه واشنگتن و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در پیامی توئیتری واکنش نشان داد.
وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: به دلیل دروغ هایت باید خجالت بکشی!
وی مدعی شد: آمریکا هرگز دارو و غذا را تحریم نکرده است. آن‌ها به همراه معاملات مالی مرتبط با نیازهای بشردوستانه معاف از تحریم‌ها هستند!
** خراسان ۹۷/۸/۲۲
*  قدردانی سفیر اتریش از کمک‌های ایران به اسرای جنگ جهانی اول
«اشتفان شولز» در صفحه توئیتر خود با اشاره به مراسم گرامی داشت آتش بس ترک مخاصمه یک صد ساله جنگ جهانی اول با حضور سفیران کشورهای متخاصم در این جنگ، نوشت: «هرگز فراموش نخواهیم کرد که ایرانی‌ها جان ۴۶۰ اسیر جنگی اتریشی – مجاری را که دربند روسیه بودند، نجات دادند.»
** اعتماد ۹۷/۸/۲۲
*  هشدار گوترش در مورد عواقب فجیع عملیات در بندر حدیده
دبیرکل سازمان ملل هشدار داد: تخریب بندر حدیده یمن شرایط فاجعه‌باری ایجاد خواهد کرد. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: اگر بندر حدیده تخریب شود شرایط فاجعه‌باری ایجاد خواهد شد. یمن در حال حاضر با شرایط انسانی ناگوار و وخیمی روبرو است. این خشونت‌ها باید پایان یابد. گوترش تاکید کرد: جنگ باید متوقف شود. مذاکرات سیاسی باید آغاز شود و ما باید خود را برای کمک‌های بزرگ بشردوستانه آماده کنیم تا از وقوع بدترین‌ها در سال آینده جلوگیری کنیم.
** شهروند ۹۷/۸/۲۲
*  بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم، کشور را تهدید می‌کند
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مراسم تکریم و معارفه وزیر کار با بیان این‌که «در دوران اعمال تحریم‌های جدید دو خطر بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم کشور را تهدید می‌کند»، اظهارکرد: به دلیل آن‌که در دوره‌های قبل این دو اتفاق افتاده بود، دولت یازدهم و دوازدهم موضوع رفع بیکاری و افزایش قدرت خرید مردم را از اولویت‌های اصلی خود قرار داد و به لطف خدا در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شد، اما اگر امروز خوب به این دو موضوع نپردازیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی و سیاستگذاری نکنیم، ‌ممکن است در سال آینده با کاهش شدیدی در قدرت خرید مردم مواجه شویم.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
آموزه‌های دینی نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد دارد
رسا/ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه باید به‌طور جدی با معضل مواد مخدر مبارزه کرد، گفت: علما، سخنرانان و مسؤولان کشور باید در زمینه مبارزه با مواد اطلاع رسانی کنند و به مردم بگویند که چه خطر بزرگی در کمین آنان است، این امر از وظایف دینی ما است و اگر کوتاهی کنیم در پیشگاه خداوند مسؤول هستیم.وی بر انجام کارهای فرهنگی و تبلیغی علیه مواد مخدر تاکید کرد و افزود: آموزه‌های دینی نیز نقش مهمی در حوزه پیشگیری از اعتیاد و افزایش آگاهی مردم دارند و اگر جنبه‌های دینی مردم تقویت شوند، در این حوزه موفق خواهیم شد.
مهم ترین راه مبارزه با مواد مخدر برنامه‌های فرهنگی است
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار سردار مؤمنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: دشمنان نهایت آرزوی شان این است که جوان‌های ما، بسیجیان ما، تحصیل کرده‌های ما آلوده به مواد مخدر بشوند، و هر چه این آلودگی در جوامع بیشتر باشد راه برای اهداف شوم آنها هموارتر می‌شود.ایشان درادامه بر ضرورت مبارزه فرهنگی با پدیدۀ مواد مخدر اشاره کرد و گفت: از مهم ترین روش‌ها برای مبارزه، مبارزه فرهنگی است. باید رسانه‌ها دست به دست هم بدهند و عواقب شوم و راه‌های جلوگیری و پیشگیری از اعتیاد را نشان بدهند تا دیگران آلوده نشوند.
فرهنگ غلط ولخرجی‌ها در مراسم ازدواج باید اصلاح شود
حوزه/ آیت الله ممدوحی با اشاره به این که یکی از عوامل زمینه ساز در رشد سن ازدواج و نیز افزایش میزان طلاق به خاطر باور و فرهنگ نامناسب و توقعات نابجا و غیرمنطقی است، اظهار داشت: اگرزندگی جوانان ما چنانچه بر پایه آموزه‌ها و تعالیم اسلامی و بر محور صداقت و سادگی و صمیمیت آغاز شود، بسیاری از مشکلات چه قبل از ازدواج و چه پس از آن رخ نخواهد داد و یا بسیار کم و نادر خواهد شد. عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: یکی از مسایلی که به ترویج ازدواج آسان و به موقع بسیار کمک می‌کند، اصلاح فرهنگ غلط ریخت و پاش و ولخرجی‌های آن چنانی در برگزاری مراسم ازدواج است.
مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد بدون مشارکت مردم به ثمر نمی‌رسد
رسا/آیت الله اعرافی در دیدار سردار مؤمنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اهمیت فعالیت‌های این ستاد، اعتیاد را یکی از آسیب‌های اجتماعی دانست که خود زمینه ساز آسیب‌های دیگر برای جامعه و خانواده است. مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که روحانیت نیز در امر مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد وظیفه دارد، ابراز داشت: در مسیر مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر حاکمیت باید در رأس کار و پیشرو باشد و راهبری کار را بر عهده بگیرد اما این کار بدون مشارکت مردم و نهادها عمومی به ثمر نخواهد رسید.
الگوی پیشرفت باید علمی و به دور از جنجال تدوین شود
شبستان/آیت الله علیدوست با بیان اینکه در تدوین سند اولیه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چندین ساحت مورد توجه بوده است، تاکید کرد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، باید در مجامع علمی و دور از جنجال مورد بحث قرار گیرد چون به هرحال کار بشر است و دور از خطا نیست، صدها ساعت برایش وقت گذاشته شده ولی باز هم جای نقد و بررسی دارد و تازه بعد از این مراحل است که باید در قالب یک گفتمان عملیاتی شود.عضو جامعه مدرسین افزود این سند در واقع یک کلان بستری برای سایر مراکز است. سند بالادستی است. نهادهای دیگر باید تصمیمات و مصوبات خود را با توجه به این سند برنامه ریزی کنند.
بایداز ظرفیت حوزه‌های علمیه در احیای امر به معروف استفاده شود
حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی در نشست شورای معاونان ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم بر لزوم استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه در راستای احیای فریضه امر به معروف تاکید کرد و گفت: فراگیری امر به معروف و نهی از منکر نیازمند آموزش است.معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین با بیان اینکه شوراهای امر به معروف در قنوات و سلفچگان نیز به زودی تشکیل می‌شود، عنوان کرد: در استان قم ۱۰ منطقه مختلف را شناسایی کرده و با مسئولان این مناطق جلسات مختلفی را برگزار کرده تا با استفاده از توان طلایه‌داران کارهای مورد نیاز را دنبال کنیم.
ترامپ: کشورهای ثروتمند باید به آمریکا پول بدهند
مهر/ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد: به تازگی از فرانسه برگشتم. مطرح کردن این واقعیت که با آمریکا در حوزه نظامی و تجاری عادلانه برخورد شود، آسان نبود. دونالد ترامپ افزود: قِسم اعظم حمایت نظامی از سایر کشورها را ما می‌پردازیم؛ اما در تجارت با آن‌ها صدها میلیارد دلار را از دست می‌دهیم. به آن‌ها گفتم که این اوضاع دیگر نمی تواند ادامه داشته باشد.دونالد ترامپ ادامه داد: وقت آن رسیده است که کشورهای ثروتمند یا هزینه این حمایت را به آمریکا بپردازند و یا خود از خودشان محافظت کنند.
ایران خواستار اقدام مجامع جهانی برای توقف ماشین ترور صهیونیستها شد
مهر/ سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به ترور یکی از فرماندهان مقاومت اسلامی فلسطین و شهادت جمعی دیگر از مبارزان فلسطینی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی در غزه، ضمن محکوم کردن این جنایات، رژیم صهیونیستی را تجسم عینی تروریسم دولتی در منطقه توصیف کرد.وی افزود: سریال ترور و جنایت و تجاوز رژیم اشغالگر قدس با حمایت و تشویق دولت آمریکا و سکوت و همراهی برخی از کشورهای منطقه همچنان ادامه دارد. قاسمی خواستار مداخله فوری مجامع بین المللی برای توقف ماشین جنگی و ترور رژیم صهیونیستی شد.
«گنبد آهنین» همچنان ناکارآمد
مهر/رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که نیروهای مقاومت فلسطین موفق شدند بیش از ۴۷۰ موشک از سمت نوارغزه به سمت اراضی اشغالی شلیک کنند.رسانه‌های این رژیم اذعان کردند که سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» همچنان ناکارآمد بوده و توانسته تنها ۱۰۰ موشک از میان ۴۷۰ موشک شلیک شده به سمت اراضی اشغالی را رهگیری کند.این سامانه موشکی در گذشته نیز نتوانسته بود حملات موشکی نیروهای مقاومت را که در پاسخ به تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی صورت گرفت دفع کند.
تحریم‌ها ایران را در حوزه دفاعی خودکفاتر می‌کند
ایرنا/وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تحریم‌ها در حوزه دفاعی موضوع جدیدی نیست. این مساله ما را برای روی پای خود ایستادن و خوداتکایی هرچه بیشتر مصمم تر و ایران را در حوزه دفاعی خودکفاتر می‌کند.امیر حاتمی در پاسخ به این سوال که چه میزان از نیازهای دفاعی نیروهای مسلح به دست توانمند ایرانیان در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: ۱۰۰درصد نیازهای بومی در کشورمان قابل تولید است.
حمله مجدد ائتلاف آمریکا به غیرنظامیان سوریه
مهر/ در حمله هوایی ائتلاف ادعایی آمریکا به استان دیرالزور در شرق سوریه بیش از ۶۰ غیرنظامی کشته و یا زخمی شده اند.پیشتر نیز حمله هوایی این ائتلاف به شهر هاجین جان دست کم ۱۵ غیرنظامی را گرفت.
وزیرخارجه آمریکا مسئولیت آنچه را گفته بپذیرد
مهر/ وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: پمپئو با گستاخی و تهدید به جنایت علیه بشریت شهروندان عادی ایران را مورد هدف قرار می‌دهد، بعد به رسانه‌ها بخاطر اینکه سخنان خودش را نقل کرده اند حمله می‌کند.ظریف تاکید کرد: او یا باید مسئولیت آنچه را گفته بپذیرد و یا خود را از آنچه آمریکا انجام می‌دهد مبرا کند. نمی تواند هر دو را داشته باشد.
عفو بین الملل جایزه خود از «آنگ سان سوچی» پس گرفت
مهر/ سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که «جایزه سفیر وجدان» معتبرترین جایزه حقوق بشری خود را از «آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم میانمار به دلیل خیانت شرم آور او به ارزشهایی که سابقاً حامی آنها بشمار می‌رفت، پس می‌گیرد.نیادو ضمن ابراز ناامیدی از اینکه آنگ سان سوچی از اقتدار و اختیار سیاسی و اخلاقی خود برای حراست از حقوق بشر، عدالت یا برابری در میانمار استفاده نکرده است، به بی اعتنایی آشکار وی نسبت به جنایات وحشیانه ارتش میانمار و عدم تساهل در برابر آزادی بیان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *