خبرروز ۱۳۹۷/۰۸/۲۰

  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: باید جلوی خونریزی‌ها در جهان اسلام گرفته شود
  • رهبرمعظم انقلاب: اگر روحیه جهاد و شهادت گسترش یابد گرایش به شرق و غرب رخت برخواهد بست
  • آیت الله مظاهری: محبت مردم به نظام مانند اوایل انقلاب است
  • دبیرکل حزب الله لبنان: قدرت موشکی نقطه قوت ماست
  • حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی: توسعه فرهنگ کتابخوانی از الزامات رسیدن به تمدن اسلامی است
  • دکتر امیر عبداللهیان: بی‌تردید ایران با پیروزی از مرحله تحریم‌ها عبور خواهد کرد

 

** جام جم ۹۷/۸/۲۰
*  ۱۴ استاندار جدید روز یکشنبه به دولت معرفی می‌شوند
وزیر کشور با بیان اینکه ۱۴ نفر از استانداران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستند، گفت: گزینه‌هایی را برای استانداری ۱۴ استان آماده داریم و امروز آنها را به دولت ارائه می‌کنیم.
عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه گردهمایی استانداران سراسر کشور اظهار کرد: در این جلسه با استانداران، معاونان سیاسی و اقتصادی، موضوع معطوف به تحلیل شرایط اقتصادی، نوع همکاری ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی بود که استان‌های ما در این شرایط می‌توانند داشته باشند.
** همشهری ۹۷/۸/۲۰
*  جلوی صادرات ریالی را می‌گیریم
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در همایش استانداران سراسر کشور با تشریح برنامه‌های بانک مرکزی برای جلوگیری از خروج سرمایه با صادرات ریالی تاکید کرد: به زودی تمهیداتی را که برای نحوه برگشت ارز صادر کنندگان به چرخه اقتصاد در نظر گرفته شده، اعلام می‌کنیم. وی افزود: در ۷ ماهه امسال ۳۱ میلیارد دلار برای واردات کالاها و خدمات ارز تامین شده است که بیش از ۲۳ میلیارد دلار آن توسط بانک مرکزی و کمتر از ۷ میلیارد آن توسط صادرکنندگان غیرنفتی در سامانه نیما تامین شده است.
** کیهان ۹۷/۸/۲۰
*  شاید در آینده نحوه عملکرد و کندی اروپایی‌ها را نقد کنیم!
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ارزیابی عملکرد اروپا در قبال SPV و اینکه چرا تا امروز طرف‌های اروپایی به صحبت‌های کلی در این زمینه بسنده کرده‌اند و هنوز جزئیات این ساز و کار مشخص نیست؟ گفت: «شاید بتوان در آینده و از سر حوصله نقد‌هایی را در رابطه با نحوه عملکرد و کندی اروپایی‌ها در قبال سازوکار ویژه مالی مطرح کرد؛ اما باز تاکید می‌کنم که امروز در شرایط نسبتا خوبی هستیم و تا حد زیادی تفاهمات اولیه انجام شده است، مکانیزم‌هایی دارد شکل می‌گیرد و اهداف و ابزار‌ها مشخص شده است، البته انتظارات از اروپا یا اتحادیه و ۱+۴ بیش از اقداماتی است که تاکنون انجام داده‌اند، ولی باید واقع‌بین بود، ساز و کاری تعریف شده و در نهایت فکر می‌کنیم در آینده بتوانند این مکانیزم و ساز و کار را رسما اعلام کنند.»
*  تظاهرات مردم بحرین در اعتراض به عادی‌سازی روابط با اسرائیل
بحرینی‌ها با برگزاری تظاهرات گسترده در جمعه خشم، بر همبستگی خود با شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق تاکید و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.علمای بحرین از شهروندان این کشور خواسته بودند برای اعلام مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، در راهپیمایی جمعه خشم شرکت کنند.گفتنی است، رژیم آل خلیفه با ارسال یک دعوت نامه رسمی از وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی برای شرکت در یک کنفرانسی بین‌المللی در منامه دعوت به عمل آورده است.
** شرق ۹۷/۸/۲۰
*  نباید هیچ موضوعی از مردم پنهان بماند
معاون اول رییس جمهور در مراسم تکریم و معارفه وزیر راه و شهرسازی بر رصد دقیق حوادث و تصمیم‌گیری صحیح در مواجهه با شرایط جدید تاکید کرد و گفت: آنچه در این مقطع حیاتی و لازم است، گفتگوی صادقانه با مردم یعنی صاحبان اصلی کشور، نظام و انقلاب است؛ زیرا عبور از شرایط سخت پیش‌رو جز با همدلی و مشارکت مردم ممکن نیست. اسحاق جهانگیری ضمن تاکید بر پرهیز از نگران کردن بی مورد جامعه افزود: مردم باید در جریان امور باشند و نباید هیچ موضوعی از مردم پنهان بماند.
*  گفت‌وگو تلفنی وزیران خارجه ایران و فرانسه
روز گذشته ظریف با همتای فرانسوی خود تلفنی صحبت کرد. در این گفت‌وگو طرفین درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه، برجام و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه فرانسه بر عزم پاریس و سایر کشورهای اروپایی در بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام و ایجاد ساز و کارهای ویژه تاکید کرد.
** ایران ۹۷/۸/۲۰
*  قدرت موشکی نقطه قوت ماست
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت روز شهید با اشاره به تمرکز رژیم صهیونیستی روی دستاوردهای موشکی حزب‌الله تصریح کرد: «امروزه شاهد هستیم که دشمن ما، رژیم صهیونیستی، روی موضوع موشکی مقاومت تمرکز کرده است. نقطه قوت مقاومت همان قدرت موشکی است زیرا ارتش لبنان اجازه برخورداری از موشک‌های پیشرفته را ندارد. بنیامین نتانیاهو می‌خواهد این قدرت را از حزب‌الله بگیرد». او در ادامه درباره عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با این رژیم گفت: «ما هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط با این رژیم را تقبیح می‌کنیم. عادی‌سازی کنونی روابط، نفاق عربی را آشکار کرد و نقاب‌ها را از چهره منافقان برداشت. فریبکاران و منافقان همان کسانی هستند که پیروزی و رشد بیداری حقیقی را به تأخیر می‌اندازند».
*  تحریم‌های جدید هیچ تأثیری در اقتصاد کشور نداشت
رئیس جمهوری در پایان نشست مشترک سران سه قوه تأکید کرد: مردم ایران یکبار دیگر با استقامت و ایستادگی خود، نقشه‌ها و توطئه‌های امریکایی‌ها را که فکر می‌کردند ۱۳ آبان مبدأیی برای رسیدن به آرزوهای نادرست‌شان نسبت به ملت ایران خواهد بود، نقش بر آب کردند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی اظهارداشت: دور تحریمی که به اصطلاح آنها از پنجم نوامبر آغاز شد، هیچ تأثیری در روند اقتصادی کشور نداشت؛ چون امریکایی‌ها هرچه تیر در ترکش داشتند، قبلاً علیه ملت ایران رها کرده بودند و چیز جدیدی نداشتند که ارائه کنند.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۸/۲۰
*  برجام نشان داد وقتی پای منافع مشترک در میان باشد، توافق امکان‌پذیر است
معاون امور خاورمیانه وزیر خارجه انگلیس ضمن اشاره به مخالفت لندن با بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا، گفت: تحریم ایران شیوه مؤثری نیست و برجام نشان داد وقتی پای منافع مشترک در میان باشد، توافق به رغم وجود اختلافات امکان‌پذیر است.
«الیستر برت» اظهار کرد که انگلیس و واشنگتن بر سر ایران با یکدیگر اختلاف ‌نظر دارند.
وی افزود: ما مواضع آمریکا را درک می‌کنیم و دلایلی را که به خاطر آن از برجام خارج‌ شده‌، می‌فهمیم؛ اما فکر می‌کنیم که نوع برخورد با آن نگرانی‌ها شیوه مؤثری نیست و شرکا در خصوص این مسأله با آمریکا رایزنی می‌کنند.
*  تلاش‌ها برای حفظ تجارت با تهران شدت بیشتری یافته است
«مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که تلاش‌های این اتحادیه در هفته‌های گذشته برای حفظ برجام و تداوم روابط تجاری و اقتصادی با تهران، شدت بیشتری یافته است.
وی تصریح کرد که تلاش مقام‌های این اتحادیه به ویژه بر ساز وکار مالی ویژه (SPV) متمرکز شده است. کوتسیانچیچ افزود: یکی از اقدامات کلیدی که از سمت ما صورت گرفت، بروزرسانی قانون مسدودساز در ماه اوت (مرداد) بود.
وی ادامه داد: از دیدگاه ما، تجارت با ایران همچنان مشروعیت دارد.
** وطن امروز ۹۷/۸/۲۰
*  بی‌تردید ایران با پیروزی از مرحله تحریم‌ها عبور خواهد کرد
حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود مطلبی درباره تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران منتشر کرد. در این متن آمده است: همزمانی جنگ روانی گسترده تحریم علیه ایران، شدت گرفتن حملات نظامی سعودی، امارات و آمریکا علیه یمن، اعمال فشار بر سوریه، رجزخوانی نتانیاهو و سرپوش گذاشتن بر افتضاح «خاشقجی‌گیت» تصادفی نیست. بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران با قدرت و پیروزی از این مرحله نیز عبور خواهد کرد.
*  امیر دریادار خانزادی عازم هندوستان شد
امیر حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش برای شرکت در دهمین اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیونز) ایران را به مقصد هندوستان ترک کرد. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ریاست این اجلاس را به صورت دوره‌ای به مدت ۲ سال عهده‌دار است و تا امروز نزدیک به ۶ ماه از این ۲ سال دوره ریاست می‌گذرد.
** جوان ۹۷/۸/۲۰
*  ۱۱ مورد ایراد اصلی شورای نگهبان به لایحه CFT
سخنگوی شورای نگهبان در مورد ایرادات این شورا به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)، گفت: ایرادات اصلی شورا به این لایحه ۱۱ مورد است و بقیه موارد ایراداتی است که اگر مجلس ۱۱ مورد اصلی را برطرف کند، خود به خود رفع می‌شود.
عباسعلی کدخدایی افزود: ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT در مجموع ۲۲ مورد به علاوه یک مورد کلی است که اطلاع رسانی درباره آنها صورت گرفته است.
کدخدایی اضافه کرد: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ایراداتی به این لایحه داشت که ما آن را به مجلس ارسال کردیم.
*  شکست برجام موجب بی اعتباری اروپاست
سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در بیست و دومین مجمع اروپایی که با عنوان «اتحادیه اروپایی، بازیگر اصلی امنیتی و دفاعی» برگزار شد، طی سخنانی با عنوان «اتحادیه اروپا، ایران و تحریم‌های آمریکا» پس از ذکر مقدمه‌ای از سابقه مذاکرات هسته‌ای گفت: دولت آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای نه تنها دامنه تحریم‌های ظالمانه خود را علیه ایران افزایش داد، بلکه تهدیدات علنی و پنهانی خود را علیه بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی و غیر اروپایی و دولت‌های شریک تجاری ایران افزود تا اقتصاد ایران را فلج سازد.
خرازی ادامه داد: مسلماً توافق هسته‌ای با ایران بدون همکاری اروپا صورت نمی‌گرفت. در واقع شکست این توافق موجب بی اعتباری اروپاست. حاکمیت امروز آمریکا نمی‌خواهد دیگران در حل و فصل مسائل منطقه‌ای و جهانی نقش داشته باشند، زیرا برای قدرتی که یکجانبه گرایی را دنبال می‌کند مشارکت معنایی نخواهد داشت.
** آفتاب یزد ۹۷/۸/۲۰
*  نروژ هم فروش سلاح به عربستان را متوقف کرد
نروژ اعلام کرد، مجوز صادرات تسلیحات به عربستان را به دنبال تحولات اخیر در این کشور و همچنین وخامت اوضاع در یمن، متوقف می‌کند.
وزیر امور خارجه نروژ در بیانیه‌ای اظهار کرد: تصمیم گرفته‌ایم که در شرایط فعلی مجوز جدیدی برای صادرات تجهیزات نظامی و کالاهای چندمنظوره برای استفاده نظامی به عربستان صادر نکنیم.
** رسالت ۹۷/۸/۲۰
*  باید جلوی خونریزی‌ها در جهان اسلام گرفته شود
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس شورای عالی صلح افغانستان و هیئت همراه، با بیان اینکه ما با مردم شریف افغانستان رابطه و اشتراکات دینی، فرهنگی و اعتقادی بسیاری داریم، اظهار داشت: آنچه باعث ناراحتی شما است، موجب ناراحتی ما می‌شود، در مقابل هر آنچه باعث خوشحالی شما می‌شود موجبات خرسندی ما را فراهم می‌کند.وی با تأکید بر تشکیل گروه و اتاق فکری برای بررسی و آسیب‌شناسی ریشه‌های اختلاف و خونریزی‌ها در کشور افغانستان و کوتاه کردن دست اجانب از این کشور، تصریح کرد: باید بررسی شود که چرا در کشور افغانستان صلح برقرار نمی‌شود و متأسفانه هر روز شاهد برادرکشی و خونریزی در این کشور اسلامی هستیم.مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اهمیت صلح و مقابله با خونریزی در کشورهای اسلامی و به‌ویژه افغانستان این موضوع را مورد تصریح آموزه‌های دینی و قرآن کریم دانست و گفت: اسلام دین صلح و برادری است، بنابراین همه باید تلاش کنند تا جلوی خونریزی در ممالک اسلامی گرفته شود.
*  محبت مردم به نظام مانند اوایل انقلاب است
رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: محبت مردم به نظام همانند اوایل انقلاب است و اگر دوباره رفراندومی برگزار شود، مردم همان رأیی را به این نظام می‌دهند که اول داده بودند. آیت‌الله مظاهری در دیدار نماینده ولی‌فقیه در سپاه حضرت صاحب‌الزمان (عج) اظهار داشت: بسیج یعنی پشتوانه نظام، نظام جمهوری اسلامی که همان اسلام است که همیشه در این ۴۰ سال ولایت‌فقیه به بسیج بالیده است، بنابراین بالاترین افتخار برای بسیج پشتیبان ولایت‌فقیه بودن است.وی افزود: به عنوان نماینده ولی‌فقیه در سپاه حضرت صاحب‌الزمان (عج) باید همواره توصیه حضرت امام (ره) را مدنظر داشت و اتحاد و برادری را در مجموعه‌ها به وجود آورد و از اختلاف که همه‌چیز را از بین می‌برد دوری کرد و به هر اندازه می‌توان در مجموعه‌ها به دنبال رفع اختلاف بود و سازندگی خوبی که مورد رضایت و پسند امام زمان (عج) باشد را ایجاد کرد.
** مردم سالاری ۹۷/۸/۲۰
*  حمله به اهداف داعش در جنوب شرق موصل
ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت رهبری آمریکا اهداف داعش در نزدیکی مخمور در جنوب شرق موصل عراق را هدف قرار داد. داعش دیگر حضور جدی در عراق ندارد اما برخی مواقع نیروهای عراقی و ائتلاف آمریکا عملیاتی را برای هدف قرار دادن باندهای زیرزمینی این گروه انجام می‌دهند.
*  نگاه وزیر انرژی پیشین آمریکا به تحریم نفت ایران
وزیر انرژی پیشین آمریکا اعلام کرد که بدون همکاری سایر کشورهای جهان، تحریم‌های یک‌جانبه و ضدایرانی آمریکا به تاثیرگذاری قبل نیستند.
ارنست مونیز در رابطه با اعمال مجدد تحریم‌های ضدایرانی آمریکا اضافه کرد: این تحریم‌ها یک تفاوت عمده با تحریم‌های پیشین دارند. پیش از توافق هسته‌ای با ایران، تمام دنیا برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران همکاری کردند و حال به طور واضح – اما نه چندان غافل‌گیرکننده – با اقدام یکجانبه آمریکا علیه توافق هسته‌ای، هیچ حمایت بین‌المللی برای اعمال تحریم‌ها ارائه نشده است. نمی‌گویم که تحریم‌ها تاثیرگذار نیستند. تحریم‌ها به دلیل قدرت آمریکا در سیستم مالی بین‌المللی تا حدی تاثیرگذار خواهند بود اما بدون همکاری، نمی‌توان شاهد حفظ تاثیرگذاری حداکثری این تحریم‌ها بود.
** آرمان ۹۷/۸/۲۰
*  به تهدید تغییرات اقلیمی کشور مشکوکم
رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: در یکی از سخنرانی‌هایم اعلام کردم که به تهدید تغییرات اقلیمی کشور مشکوک هستم؛ اما برخی افراد این موضوع را به سخره گرفتند. سوال این است که آیا آزمایشی علمی برای رد این موضوع دارید؛ البته کشور فاقد چنین آزمایشگاهی است. سردار «غلامرضا جلالی» ادامه داد: در موضوع تغییرات اقلیمی که مشکوک هستیم، اگر دیگران می‌توانند به صورت علمی ثابت کنند که این اتفاق ماهیت طبیعی دارد، اعلام کنند. سردار جلالی افزود: برای بررسی زیرساخت‌های علمی نیازمند آزمایشگاه‌های پیشرفته هستیم تا بانک اطلاعات تهدیدات را ایجاد کنیم.
*  محاکمه مسئولان خاطی در پرونده سکه
جمعی از فعالان بازار از رئیس قوه قضائیه خواستار «محاکمه مسئولان خاطی در پرونده سلطان سکه» شدند. متن این مطالبه به شرح ذیل است: به گفته نماینده دادستان انقلاب، آقای مظلومین معروف به سلطان سکه بیش از ۲۰سال به کمک رابط‌های دولتی و حکومتی مشغول فسادهای مالی و اقتصادی و تشکیل شبکه‌های پیچیده فسادساز بوده است. در این مدت طولانی مسئولان دولتی و قضائی در برخورد با وی تعلل کرده‌اند و ممکن است با نامبرده مشارکت داشته باشند. ما امضاکنندگان این مطالبه از رئیس قوه قضائیه خواستار معرفی مسئولان مرتبط با سلطان سکه و محاکمه آنها هستیم.
** آفرینش ۹۷/۸/۲۰
*  نیروهای ایرانی به درخواست دمشق در سوریه حاضر هستند
سفیر روسیه در اسرائیل تأکید کرد که نیروهای ایرانی به درخواست دمشق در سوریه هستند و در خواست تل آویو برای اخراج آنها واقع‌بینانه نیست. آناتولی ویکتوروف گفت: تهران برای حمله به اسرائیل نقشه نمی‌کشد. هیچ اسرائیلی هم به دست ایرانی‌ها کشته نشده است درحالی که ده‌ها ایرانی به خاطر حملات اسرائیل کشته شده‌اند. حضور ایران در سوریه به درخواست دمشق صورت گرفته و مسکو نمی‌تواند از آن‌ها بخواهد سوریه را ترک کنند.
** قدس ۹۷/۸/۲۰
*  هیچ نشانه‌ای از فروپاشی حکومت ایران وجود ندارد
برخی مقامات آمریکایی به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفته‌اند که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه حکومت ایران در حال فروپاشی است دست نیافته‌اند بلکه با حکومتی مواجه هستند که به همان اندازه سال‌های گذشته، شرایط را در کنترل خود دارد.
با این حال نهادهای اطلاعاتی آمریکایی انتظار دارند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران دردسرهایی برای این کشور ایجاد کند. اطلاعات فوق‌، بخشی از گزارشی است که ان‌بی‌سی با عنوان «دولت ترامپ فکر می‌کند که فشار آمریکا رژیم ایران را غرق می‌کند، اما متحدین شک دارند» منتشر کرده است. این گزارش دیروز (شنبه) در وبگاه این شبکه خبری منتشر شده است.
*  گزینه نظامی علیه ایران منتفی است
مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: گزینه نظامی جایی در برنامه‌ریزی‌های دولت آمریکا علیه ایران ندارد.
جان بولتون در پاریس در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه در صورت خروج ایران از برجام آیا گزینه نظامی علیه این کشور روی میز است گفت: «این [گزینه] هیچ جایی در برنامه‌ریزی‌های ما ندارد.»
جان بولتون اضافه کرد: «رئیس‌جمهور فکر نمی‌کند ایران از توافق خارج شود.»
** خراسان ۹۷/۸/۲۰
*  اجرای حکم ۱۰ سال حبس یک قاضی متخلف آغاز شد
دادستان تهران از آغاز اجرای حکم یک قاضی محکوم به رشوه خبر داد. جعفری دولت آبادی با معرفی یکی از قضات متخلف افزود: در پرونده‌ای که حدود چند سال است در دادستانی تحت رسیدگی بوده، ولی به لحاظ گستردگی آن هفته گذشته به نتیجه رسید، یکی از قضات در تهران به نام حجت ا… یازرلو به اتهام رشوه به ۱۰ سال حبس محکوم شد. وی هفته گذشته دستگیر و اجرای حکم آغاز شده است. وی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی گفت: این پرونده اواخر هفته گذشته به صدور کیفرخواست منجر و به دادگاه ارسال شده است و امیدواریم به زودی در نوبت محاکمه قرار گیرد.
*  اگر ایران می‌خواهد مردمش گرسنه نمانند، به حرف آمریکا گوش کند!
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سخنانی توهین‌آمیز به صراحت گفت: «اگر نظام ایران می‌خواهد مردمش غذا بخورند، باید به حرف آمریکا گوش کند!»
 او به صراحت و بدون هیچ پرده پوشی گفت: «مسئولان ایران باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند مردم شان غذا بخورند یا نه. نه این که انتخاب کنند با پول مردم شان پول قاسم سلیمانی را بدهند تا دور تا دور خاورمیانه سفر کند و ویرانی به جا بگذارد!»
وزیر خارجه کشورمان در واکنش به توهین وزیر خارجه آمریکا علیه مردم ایران، تصریح کرد: ایران به رغم تلاش‌های آمریکا و بدون قربانی کردن حق حاکمیت خود به پیشرفتش ادامه می‌دهد. ظریف در توئیتی نوشت: «ما هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم. پمپئو وزیر خارجه آمریکا آشکارا و در تلاشی ناامیدانه برای اعمال توهمات آمریکا بر ایران، مردم ایران را به گرسنگی، که جنایتی علیه بشریت است، تهدید می‌کند.» ظریف همچنین افزود: «همچون اسلاف خود، او هم خواهد آموخت که برخلاف تلاش‌های آمریکا، ایران نه تنها به حیاتش ادامه می‌دهد بلکه بدون قربانی کردن حق حاکمیتش، به پیشرفت ادامه خواهد داد.»
** شهروند ۹۷/۸/۲۰
*  در مقابله با تحریم‌ها کارکشته شده‌ایم
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه عبور از شرایط تحریم سخت نیست، گفت: در ۴۰ سال اخیر در مقابله با تحریم‌ها کارکشته شده‌ایم. از همه فرصت‌ها برای مقابله با دشمن در زمینه اقتصاد استفاده خواهیم کرد، چون در مقابله با تحریم‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی تجارب خوب و موثری داریم. او با بیان اینکه برنامه‌های مناسبی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی تدوین شده است، افزود: در روز تعطیل نیز کارگروه‌های اقتصادی فعال، نشست خود را برگزار می‌کنند و از تمام امکانات برای پیشبرد اقتصاد کشور استفاده می‌کنیم. دستگاه‌های ذی‌ربط، برنامه‌ریزی کاملی برای این موضوع دارند و کمی باید سختی را تحمل کرد، اما مسئولان باید سختی بیشتری را تحمل کنند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
اگر روحیه جهاد و شهادت گسترش یابد گرایش به شرق وغرب رخت برخواهد بست
فارس/بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان قزوین که در تاریخ ۱۴ آبان ۹۷ برگزار شده بود، صبح امروز در محل این همایش در قزوین منتشر شد.رهبرمعظم انقلاب اسلامی، دراین دیدارشهدا را مایه رونق حیات معنوی در کشور و حفظ حرکت به سمت اهداف آرمانها دانستندوخاطرنشان کردند: اگر روحیه جهاد و شهادت گسترش یابد، گرایش به شرق و غرب، و کفر و الحاد رخت برخواهد بست.حضرت آیت الله خامنه‌ای با انتقاد از کسانی که درصددند یاد شهدا را به فراموشی بسپارند و یا در عظمت کار بزرگ شهیدان خدشه وارد کنند،گفتند: اگر چه سی سال از پایان دوران دفاع مقدس می‌گذرد اما یاد شهیدان نه تنها فراموش نخواهد شد بلکه روز به روز در جامعه زنده‌تر می‌شود چرا که شهدا الگو و اسوه هستند.
توسعه فرهنگ کتابخوانی از الزامات رسیدن به تمدن اسلامی است
حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی در دیدار مدیرکل، کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، بر توسعه و تجهیز زیرساخت‌های لازم برای ایجاد انگیزه مطالعه و همراهی با «یار مهربان» تاکید کرد و گفت: تا زمانی که «یار مهربان» در متن زندگی ما حضور داشته باشد و کتاب، علامت قوت یک ملت باشد آن جامعه در مسیر پیشرفت قرار دارد.عضو جامعه مدرسین ادامه داد: برای ایجاد تمدن اسلامی و توسعه، تعالی و ترقی در حوزه‌های مختلف باید از مداد به معنای جوهر، مرکب، قلم، کاغذ و سطر مدد گرفت، زیرا جامعه‌ای که با کمک مداد و نوشتن، تولید علم داشته باشد، رو به پیشرفت خواهد بود.
عربستان در حال بررسی خروج از اوپک است
باشگاه خبرنگاران/.روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اخیراً به نقل از یک «مشاور ارشد سعودی» که نخواست نامش فاش شود، در گزارشی تفصیلی نوشت: «مرکز مطالعات نفتی ملک عبدالله» عربستان در حال تحقیق پیامدهای احتمالی این موضوع است که خروج این کشور از اوپک یا انحلال این سازمان چه پیامدهایی بر بازارهای نفتی جهان خواهد داشت.ایران، الجزایر، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا کشورهای عضو سازمان اوپک هستند.
نبرد بعدی اسرائیل و حزب‌الله شباهت کمی به نبرد‌های قبلی خواهد داشت
باشگاه خبرنگاران/موسسه یهودی برای امنیت ملی آمریکا (جینسا) در گزارشی مفصل با اشاره به افزایش قدرت موشکی حزب‌الله لبنان، از تهدیدی جدی و متفاوت از سوی این گروه علیه اسرائیل در صورت بروز جنگ در آینده خبر داد.این اندیشکده صهیونیستی در گزارش خود اعلام کرده است اگر جنگ دیگری در آینده بین اسرائیل و حزب‌الله در بگیرد، این جنگ شباهت بسیار کمی با نبرد‌های قبلی اسرائیل با دشمنانش خواهد داشت.
وزارت خارجه درباره تاخیر اروپا توضیح دهد
میزان/رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: تاخیر معناداری در ارائه بسته پیشنهادی اروپایی‌ها به ایران به وجود آمده است. این تاخیر به هیچ وجه فنی نیست. فلاحت‌پیشه افزود: این رویکرد نشان می‌دهد که اروپایی‌ها روز به روز از جدیت گذشته خود در ارائه این بسته فاصله می‌گیرند.وی تصریح کرد: در این مدت هم لابی‌گری، کارشکنی و بحران‌آفرینی آمریکایی‌ها، جوسازی‌های دانمارکی را به وجود آورد که نشان داد آمریکایی‌ها به عنوان عامل منفی‌ساز در این بُعد فعال هستند.
علاقه ترامپ به تحریم‌ در نهایت همچون پُتک بر سر آمریکا کوبیده خواهد شد
باشگاه خبرنگاران /روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به دورجدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران نوشت: تکیه بیش از حد ترامپ به تحریم در نهایت قدرت و اقتصاد خود آمریکا را هدف قرار خواهد داد.پایگاه اینترنتی این روزنامه در ادامه افزود: وقتی در ماه سپتامبر، سران دنیا در سازمان ملل به ترامپ خندیدند، این خنده نشانه اهانت آنها به شیوه‌های ترامپ بود که بیشتر به جای تکیه بر امتیازدهی، سرمایه‌گذاری و گفتگو، بر تحریم‌ها و اعمال تعرفه‌ها تکیه دارد.
ولیعهد ابوظبی در سفری از پیش اعلام نشده وارد عربستان سعودی شد
جهان نیوز/، «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی و معاون فرماندهی کل نیروهای مسلح امارات روز شنبه درسفری غیرمنتظره به همراه هیأتی بلند پایه وارد عربستان سعودی شد.او در جریان این سفر با «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان دیدار کرد.این سفر ناگهانی ولیعهد ابوظبی در حالی صورت می‌گیرد که برخی منابع از وخامت شرایط جسمی پادشاه عربستان طی روزهای گذشته خبر داده بودند به گونه‌ای که او مجبور شده بود سفر خود به مناطق مرکزی این کشور را ناتمام بگذارد.
شکایت سوریه از ائتلاف آمریکا به سازمان ملل
مهر/دولت سوریه در اعتراض به حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا به شهر «هجین» در شرق دیرالزور که به مرگ ۲۶ غیرنظامی انجامید، نزد سازمان ملل متحد شکایت کرد.این در حالی است که سخنگوی ائتلاف آمریکا در واکنش به انتشار گزارشاتی در مورد حملات هوایی این ائتلاف به منطقه دیرالزور سوریه در روز جمعه مدعی شد که این ائتلاف «یک پُست دیده بانی داعش در هجین را که عاری از جمعیت غیرنظامی بود، بطور موفقیت آمیزی هدف قرار داده و منهدم کرد».
عربستان تعداد زیادی آواره روهینگیائی را اخراج می‌کند
مهر/ فعالان و روهینگیائی‌های زندانی در عربستان به پایگاه «میدل ایست آی» اعلام کردند که مقامات سعودی بر آنند تا تعداد زیادی از آن‌ها را اجباراً از این کشور اخراج کنند.بر اساس اعلام این منابع، اقدام سعودی به اخراج اجباری آوارگان روهینگیائی از این کشور پس از آن صورت می‌گیرد که تعداد بسیاری از آن‌ها مدت‌های مدیدی است که در حبس‌های طولانی در عربستان به سر برده‌اند.
معافیت ۲۵ درصدی ترکیه از تحریم‌های نفتی ایران
فردانیوز/وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد: قرارداد خرید گاز از ایران برای ۵ تا ۶ سال دیگر پابرجاست.فاتح دونمز اعلام کرد که آنکارا به خرید گاز از ایران ادامه می‌دهد.وی افزود: ترکیه موفق به دریافت معافیت ۲۵ درصدی از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران شده است.ترکیه اکنون بزرگ‌ترین مشتری گاز طبیعی ایران است. قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز ایران و ترکیه، در سال ۱۳۷۴ امضا و از سال ۱۳۸۱ صادرات گاز ایران به این کشور آغاز شد.
تلفات غیرنظامیان در یمن با وجدان بشری سازگار نیست
مهر/ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن درخواست از ریاض برای اتمام تجاوز به یمن، اعلام کرد: تلفات غیرنظامیان در یمن با وجدان بشری سازگار نیست.در بیانیه صادره از سوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این خصوص آمده است که درگیری‌‌های شدید اخیر در شهر بندری حدیده یمن باعث تلفات غیرنظامیان به حدی شده که «با وجدان بشری سازگار نیست».
امنیت انرژی هند در گرو خرید نفت ایران
مهر/سخنگوی وزارت امور خارجه هند اعلام کرد: دریافت معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، برای امنیت انرژی هند بسیار مهم است.راویش کوماراعلام کرد: دهلی‌نو در حال بررسی جزئیات معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران است.وی افزود: ما از معافیت‌های اعطا شده استقبال می‌کنیم زیرا این معافیت برای تضمین امنیت انرژی هند بسیار اهمیت دارد.
عادی سازی روابط با تل آویو تصمیم سعودی است
مهر/شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس که قبلا روابط مخفی با اسرائیل داشته اند امروز این روابط را علنی کرده اند و این تحرکات کشورهای حوزه خلیج فارس فراتر از انتظارات اسرائیلی‌ها بوده است به طوری که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده که گمان نمی کرده شاهد روابط علنی با کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.وی تاکید کرد: عادی سازی روابط کشورهای حوزه خلیج فارس به شکل علنی با رژیم صهیونیستی تصمیمی سعودی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *