خبرروز ۱۳۹۷/۰۸/۰۵

  • آیت الله جوادی آملی: آمریکا خیال می‌کند چون زور دارد حق هم دارد
  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: اجازه ندهید حوزه و مرجعیت را تضعیف کنند
  • آیت الله نمازی: آینده جهان از آن اسلام و جبهه حق است
  • آیت الله غروی: راهپیمایی اربعین؛ فرصتی برای تفکر درباره تبعات انحرافات حکومت‌ها است
  • آیت الله اعرافی: برخورد مسئولانه با بحران آب یک وظیفه ملی و شرعی است
  • آیت الله علیدوست: باید مراقب فرقه‌های انحرافی در اربعین بود

 

** جام جم ۹۷/۸/۵
*  مخالفت نخست وزیر عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران
عادل عبدالمهدی نخست وزیر جدید عراق بار دیگر بر مخالفت اصولی کشورش با هر گونه تحریم و محاصره اقتصادی از جمله تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تاکید کرد.
** همشهری ۹۷/۸/۵
*  آمریکا ملزم به اجرای رأی دیوان بین‌المللی
غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان در نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها از سوی آن کشور را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و مغایر با اصول منشور از جمله اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها دانست و با اشاره به تصمیم اجماعی دیوان، بر غیر قانونی بودن تحریم‌های آمریکا بر ضد مردم و کشور گفت: آمریکا ملزم به پایبندی به قرار دیوان بوده و هر گونه عدم پایبندی آن کشور مستوجب مسئولیت بین المللی است. خوشرو در مجمع عمومی سازمان ملل به صراحت اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا در زمره اقدامات ممنوعه‌ای قرار می‌گیرد که موجبات گسترش دعوا را فراهم ساخته و از نظر دیوان اقدامات متخلفانه بین المللی محسوب خواهد شد.
** کیهان ۹۷/۸/۵
*  ریشه مشکلات اقتصادی در نظام بانکی و نحوه بودجه‌ریزی است
خطیب جمعه تهران ریشه مشکلات اقتصادی را در نظام پرآسیب بانکی و نحوه بودجه‌ریزی دانست و گفت: اصلاح نظام بانکی و افزایش استقلال بانک مرکزی، افزایش نظارت قانونمند و استاندارد بانک مرکزی بر بانک‌های دولتی و خصوصی و توجه به عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، موضوعاتی است که در تدوین بودجه سال ۹۸ باید به آنها توجه شود.
حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران نگاه به سیاست‌های کلی و بلندمدت فکر کردن را لازمه بودجه‌ریزی صحیح برشمرد و ادامه داد: این کاری است که اگر امروز مشکلات ما را حل نکند، فردا موجب احترام و تحسین خواهد شد.
*  اقدام متقابل با دیپلمات‌های آلمان کمترین واکنش به بازداشت اسدی است
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به دستگیری اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در آلمان از وزارت خارجه خواستند در برابر دیپلمات‌های آلمانی اقدام متقابل انجام داده و همچنین ظریف در برابر مجلس پاسخگو باشد.
سیدحسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به بازداشت اسدالله اسدی دیپلمات ایران در اروپا گفت: اقدام متقابل بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین کاری است که باید صورت بگیرد و علاوه بر این، مسئولین وزارت امور خارجه باید از مسیرها و کانال‌های دیگر نیز این موضوع را پیگیری کنند.
** شرق ۹۷/۸/۵
*  با توافق با روسیه و ایران منافع همه را حفظ کردیم
رئیس جمهور ترکیه گفت مذاکرات سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه به نتیجه‌ای دست پیدا کرده است که منافع تمام احزاب را در نظر می‌گیرد.
رجب طیب اردوغان در بخشی از سخنرانی خود در کنگره حزب عدالت و توسعه به مسئله سوریه اشاره کرد و گفت: ما به همراه ایران و روسیه به فرمتی دست یافتیم که منافع تمام احزاب را (در سوریه) حفظ می‌کند. در ژنو نتوانستیم این مشکلات را حل کنیم. پس در آستانه برای حل بحران سوریه تصمیم گرفتیم. ما مذاکرات متعددی داشتیم که سرانجام به یک جمع‌بندی منطقی در سوچی و تهران منتهی شد. اردوغان در ادامه تاکید کرد: به همین دلیل، اکنون درخصوص ادلب هیچ مشکلی وجود ندارد.
*  امضای قانون تشدید تحریم حزب الله
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مصوبه تشدید تحریم مالی حزب الله لبنان و مجازات حامیان مالی این گروه را امضا کرد. دفتر ارتباطات رسانه‌ای کاخ سفید گفت: مصوبه کنگره برای تشدید تحریم حزب الله لبنان در مراسم سی و پنجمین سالگرد انفجار در مقر تفنگ‌داران آمریکایی امضا شده و افزود که هدف از این قانون جلوگیری کامل حزب الله از دسترسی به شبکه مالی جهانی و کاهش برخورداری از منافع مالی است.
** ایران ۹۷/۸/۵
*  جلسات مشترک واشنگتن و عامل قتل خاشقجی برای «تغییر رژیم» در ایران
تارنمای امریکایی دیلی بیست گزارش داد:«احمد عسیری» مشاور ولیعهد سعودی که اکنون از جمله عوامل قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگارمنتقد عربستانی معرفی شده، سال ۲۰۱۷ در دیدار با مشاوران رئیس جمهوری امریکا، درباره راهبردهایی با هدف براندازی حکومت ایران گفت‌و‌گو کرده بود.
این دیدارها هم‌اکنون موضوع تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده روسیه در انتخابات گذشته ریاست جمهوری امریکا است. برمبنای اطلاعاتی که در اختیار دیلی بیست قرار گرفته، موضوع دیدارها، به‌کارگیری راهبردهایی در حوزه‌های اقتصادی، اطلاعاتی و نظامی برای تضعیف و براندازی حکومت ایران بوده است.
*  شهادت ۲ نیروی بسیجی در منطقه سروآباد
دو نفر از نیروهای بسیجی بومی روستای ژیوار بخش اورامان شهرستان سروآباد توسط اشرار ضدانقلاب به شهادت رسیدند. ایرج اداک و کمال فتحی از بسیجیان مستقر در پایگاه هانه‌ لار منطقه حفاظت شده کوسالان بودند که پس از پایان شیفت کاری ساعت هشت صبح روز گذشته در مسیر بازگشت به منازل خود به‌دست اشرار ضدانقلاب به شهادت رسیدند.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۸/۵
*  چرا ایران تحریم می‌شود اما عربستان خیر!
رئیس اتحادیه کارفرمایان فرانسه روز پنجشنبه ضمن انتقاد از رفتارهای منفعلانه اروپا در برابر آمریکا و با تاکید بر این که اروپا باید در مقابل آمریکا استقلال عمل داشته باشد، این پرسش را مطرح کرد که چرا ایران تحریم می‌شود اما عربستان خیر؟
«ژوفروا رو دو بزیو» رئیس اتحادیه کارفرمایان فرانسه گفت: اروپا باید در برابر آمریکا مستقل عمل کند. وی افزود: بارها این موضوع را تکرار کرده ام که چشم پوشی بر روی اقدامات وحشتناک و ضد بشری عربستان به هیچ عنوان منطقی و قابل قبول نیست.
*  اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد به حمایت از برجام ادامه خواهند داد
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر حمایت خود را از برجام اعلام کرده و وجود قانون و نهادهای قانونی بین‌المللی را تضمینی برای همگان خواند.
فدریکا موگرینی، رییس بخش سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا با اشاره به حمایت اتحادیه اروپا از برجام، در بخشی از سخنرانی خود در روز گرامیداشت سازمان ملل – که مصادف با روز به اجرا در آمدن منشور سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ نیز هست – اظهار داشت: اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد به عنوان حامیان گفت وگو و همکاری ، به حمایت خود از برجام ادامه خواهند داد.
** وطن امروز ۹۷/۸/۵
*  پیوستن چین و روسیه به سازوکار ویژه پرداخت به ایران
«ولادیمیر چیزف» سفیر روسیه در اتحادیه اروپایی گفت: «اتحادیه اروپایی در نظر دارد از روسیه و چین دعوت کند تا به سازوکار آتی پرداخت به ایران که جایگزین شبکه پرداخت جهانی «سوئیفت» می‌شود بپیوندند تا بتوانند تحریم‌های آمریکا را دور بزنند». چیزف افزود: پس از اینکه این سیستم به صورت ابتدایی آغاز به کار کرد، در آینده نزدیک برای طیف گسترده‌تری از طرفین باز خواهد شد. در این‌باره درکی وجود دارد که در آغاز این سازوکار برای خودشان ایجاد شود و بعد از عملی شدن، برای دیگر کشورها نیز باز خواهد شد.
** جوان ۹۷/۸/۵
*  آمریکا خیال می‌کند چون زور دارد حق هم دارد
آیت‌الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای همایش ملی «فرهنگ دفاعی – امنیتی براساس آموزه‌های مهدوی» اظهار داشت: حضرت حجت(عج) مظهر اسم «قیام» خداوند است، خداوند قائم بالقسط و حضرت، قائم آل محمد(ص) است، آنچه جهان را اصلاح می‌کند قیام بالقسط است، منظور از قیام هم قیام فیزیکی نیست، منظور از قیام، ایستادگی است نه ایستادن.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: آمریکا خیال می‌کند چون زور و قدرت دارد حق هم دارد! ما باید به گونه‌ای پیام اسلام را به جهان برسانیم که همه جهانیان بفهمند که حق را فقط خدا تعیین می‌کند نه هوا و هوس خودمان. وی یادآور شد: این عزیزان نیروهای مسلح و دفاعی ما باید در یک دست قرآن و در دست دیگر اسلحه داشته باشند و به جهان بگویند هدف ما این است که پیام این کتاب را به شما برسانیم اما اگر بخواهید قرآن را از ما بگیرید، با اسلحه مانع شما می‌شویم و از قرآن پاسداری می‌کنیم.
*  نامه لاریجانی درباره لوایح FATF خلاف قانون است
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به اقدام رئیس مجلس در ارسال دو لایحه مرتبط با FATF به مجمع، اعتراض کردند.
در نامه جمعی از نمایندگان مجلس به رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام اخیر ریاست مجلس شورای اسلامی در ارسال لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (موسوم به پالرمو)، مغایر اصل ۱۱۲ قانون اساسی، ماده ۲۰۲ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس و نیز ماده ۲۵ آئین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و بدعتی است که ضمن لطمه به اعتبار مجلس شورای اسلامی، تصمیمات فردی را جایگزین تصمیمات جمعی نمایندگان ملت می‌کند.
** آفتاب یزد ۹۷/۸/۵
*  درخواستی از ایران برای صادرات نفت از طریق روسیه دریافت نکرده‌ایم
دیمیتری کوزاک معاون نخست وزیر روسیه اظهار کرد: مسکو هیچ درخواستی از ایران برای اینکه نفت این کشور از طریق خاک روسیه صادر شود تا به این وسیله تحریم‌های آمریکا را دور بزند، دریافت نکرده است. بنابر این گزارش، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در ماه جاری (میلادی) مدعی شد به سندی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد تهران و مسکو توافق کرده‌اند نفت ایران ابتدا به روسیه منتقل و سپس از آنجا به بازارهای جهانی صادر شود.
*  فرانسه یک ماه پیش یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرد
فرانسه، حدود یک ماه پیش، یک دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج کرده است.
این اقدام در راستای همان اتهام مربوط به تلاش برای بمب‌گذاری در اجلاس گروهک تروریستی منافقین صورت گرفته است. فرانسه همچنین در تاریخ دوم اکتبر گذشته، اتهاماتی را به برخی نهادهای ایران در این خصوص وارد کرده بود. پیش از این یک دیپلمات ایرانی در اتریش نیز به همین اتهام به بلژیک مسترد شده بود.
** رسالت ۹۷/۸/۵
*  قوه قضائیه فکری برای تسریع کار مردم در رسیدن به حقوق قضائی کند
آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی گفت: قوه قضائیه فکری برای تسریع کار مردم در رسیدن به حقوق قضائی کند. وی تاکید کرد : اگر در قوه قضائیه پرونده‌ها زیاد است چون توجه به فرهنگ مهدوی و حسینی کم است و همین بی توجهی باعث فساد شده است.
آیت الله‌العظمی نوری همدانی دردیدار حجت الاسلام والمسلمین شهریاری، مشاور رئیس قوه قضائیه در حوزه فناوری اطلاعات، گفتند: در طول تاریخ قوه قضائیه افرادی بسیار مؤثر بودند که توانستند نقش آفرینی کنند و یکی از آن نقش آفرینی هایشان در رابطه با احقاق حقوق مظلومان بود. وی بر رسیدگی سریع تر به پرونده‌ها برای رسیدن مردم به حق و حقوق تأکید کردند و گفتند: شفاف سازی پرونده‌ها از جمله موضوعاتی است که باعث می‌شود مردم زودتر به حق و حقوق خود برسند. معظم له گفتند: زیادی پرونده در قوه قضائیه خود دلیل براین است که سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها در رسیدن مردم به حق خود وجود ندارد.
*  آمریکا بر سر یک دوراهی قرار گرفته است
حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در رشته توییتی نوشت: ‏آقای جانسون سفیر آقای ترامپ در لندن شرکت‌های تجاری را تهدید کرده است که یا باید با ایران کار کنند یا با آمریکا. این ادبیات تهدیدآمیز و زورمدارانه حداقل از سوی یک شخص تاجر که شرکت پدر بزرگش «جانسون‌ اند جانسون» سال‌ها حتی در زمان تحریم در ایران فعالیت داشته است یک دورویی آشکار است.وی افزود: ‏این آمریکاست که در یک دوراهی قرار گرفته است؛ یا با ادامه نقض برجام و حقوق بین‌الملل کماکان خود را بی‌اعتبار کند یا با برگشتن به برجام، به توافقی بین‌المللی که خود آن را امضا کرده است پایبند باشد، راه سومی هم ندارد.
** مردم سالاری ۹۷/۸/۵
*  سفر غیرعادی نتانیاهو به عمان
در اقدامی بی‌سابقه، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل به مسقط پایتخت عمان سفر و با «قابوس» سلطان عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. رسانه‌های رسمی عمان و اسراییل خبر و فیلم این سفر را منتشر کرده‌اند‌. رسانه‌های رسمی عمان گفته‌اند سلطان قابوس و نتانیاهو درباره روند صلح میان فلسطینی‌ها و اسراییل گفت‌وگو کردند. فیلم‌های منتشر شده از این دیدار نشان می‌دهد سلطان قابوس به گرمی از نتانیاهو و هیات همراه استقبال کرده است. عمان و اسراییل رابطه رسمی دیپلماتیک ندارند و این اتفاق برای اولین بار تماس‌های دو طرفه را آشکار می‌سازد.
*  تاکید مسکو بر غیرقانونی بودن تحریم‌های ایران
سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را غیرقانونی توصیف کرد و گفت که مسکو با وجود این تحریم‌ها به تجارت با ایران ادامه می‌دهد. «ماریا زاخارووا» تصریح کرد: تحریم‌هایی که واشنگتن علیه ایران اعمال می‌کند غیرقانونی است و ما در حال برداشتن گام‌هایی هستیم تا اطمینان یابیم که این تحریم‌ها کمترین تاثیر منفی را بر همکاری اقتصادی و تجاری میان ایران و روسیه خواهد داشت. وی ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر را از نمونه‌های همکاری اقتصادی تهران و مسکو به‌ویژه در حوزه انرژی برشمرد.
** آرمان ۹۷/۸/۵
*  ادعاهای خصومت‌آمیز جان بولتون درباره ایران
مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر ارمنستان در مورد تحریم‌های ایران و تاثیر مرز مشترک این دو کشور بر این مسئله گفت‌وگو کرد. جان بولتون وعده داده است که دولت دونالد ترامپ ایران را در پاسخ به آن‌چه «عملکرد بدخواهانه» در منطقه خوانده تحت فشار اقتصادی قرار خواهد داد. بولتون در مصاحبه‌ای اختصاصی با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان این اظهارات را داشت و با بیان این‌که «همانگونه که به نخست وزیر گفتم، ما می‌خواهیم بیشترین فشار را بر ایران اعمال کنیم» ادعا کرد: چراکه(ایران) پیگیری سلاح‌های هسته‌ای را متوقف نکرده است. او همچنین مدعی شد: ایران «بانکدار مرکزی تروریسم بین‌المللی» باقی مانده است. و ما در مورد برنامه‌های موشکی ایران و فعالیت‌های نظامی متداولش در سوریه، عراق و جاهای دیگر نگران هستیم. بولتون در این باره گفت: در گفت‌وگو با پاشینیان به تفصیل تاکید کرده‌ام که دولت ترامپ با شدت زیادی این تحریم‌ها را اعمال خواهد کرد و در این صورت مرز ایران-ارمنستان یک مسئله مهم خواهد بود.
** آفرینش ۹۷/۸/۵
*  آمریکا بخش‌هایی از معاهده مودت با ایران را نقض کرده است
رئیس دادگاه لاهه در مجمع عمومی سازمان ملل گفت ایالات متحده بخش‌هایی از معاهده مودت با ایران مربوط به سال ۱۹۵۵ را نقض کرده است. عبدالقوی یوسف در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره شکایت ایران از آمریکا در این دادگاه گفت: ایران می‌خواهد تحریم‌هایی که آمریکا بر ضد ایران اعمال می‌کند طبق معاهده مودت برداشته شود. وی افزود: تحریم‌هایی که آمریکا بر ایران تحمیل می‌کند به خصوص در حوزه کالاهای ضروری از قبیل دارو، غذا و تسهیلات هوایی می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد و در نتیجه موردی اضطراری است. رئیس دیوان لاهه با بیان این که آمریکا با تحریم‌های خود بخش‌هایی از معاهده مودت را نقض کرده از این کشور خواست هر چه سریعتر و به صورت داوطلبانه تحریم‌ها را لغو کند.
*  جاسوسان اسرائیلی بدنبال مصادره دارائی های ایران
یک روزنامه چاپ سرزمین های اشغالی اسنادی جدید درباره گروه جاسوسی متشکل از افسران سابق موساد را منتشر کرده که بر اساس این مدارک جاسوسان رژیم صهیونیستی بدنبال مصادره دارائی های ایران هستند. روزنامه هاآرتص اسناد جدیدی را منتشر و اعلام کرد که هدف اصلی این گروه مصادره دارائی های ایران در کشورهای دیگر است.این گروه جاسوسی متشکل از افسران سابق موساد «بلک کیوب» نام داشت.
** قدس ۹۷/۸/۵
*  رژیم‌‌های عربستان و بحرین در جایگاهی نیستند که سپاه را تروریست بخوانند
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در توئیتی به اقدام عربستان سعودی و بحرین در انتشار بیانیه‌ای که در آن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار قاسم سلیمانی را در فهرست افراد و سازمان‌های حامی تروریسم قرار داده اند، واکنش نشان داد.
حسین امیرعبداللهیان در توئیت خود گفته است: رژیم‌‌های عربستان سعودی و بحرین که با روش سرکوبگرانه ترور و وحشت بر مردم خود حکمرانی می‌کنند، در جایگاهی نیستند که سپاه پاسداران و سردار قاسم سلیمانی را تروریست بخوانند.
*  عراق انتقال نفت خام از کرکوک به ایران را متوقف می‌کند
العربیه به نقل از برخی منابع که آنها را آگاه به صدور نفت عراق خواند، مدعی شد که عراق انتقال نفت خام از میدان نفتی کرکوک به ایران در ماه نوامبر را در راستای فرمانبرداری از تحریم‌های آمریکا علیه همسایه خود متوقف خواهد کرد. این رسانه سعودی به نقل از منابع خود اعلام کرد: عراق درحال حاضر ۳۰ هزار بشکه در روز نفت خام به ایران منتقل می‌کند.
** خراسان ۹۷/۸/۵
*  طرح «شفافیت آرا و فعالیت نمایندگان» ۱۹۶ امضا دارد
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مجلس با اشاره به طرح «شفافیت آرا و فعالیت نمایندگان» در مجلس گفت: این طرح ۱۹۶ امضا دارد و هم اکنون مسیر خود را طی می‌کند تا در دستور کار مجلس قرار گیرد. وی افزود: این طرح پس از ارسال به هیئت رئیسه مجلس به معاونت قوانین ارجاع شده است و در مسیر نوبت صحن قرار دارد. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تاکید کرد: معاونت قوانین تاکید دارد این طرح هیچ منافاتی با قوانین بالادستی و آیین‌نامه داخلی مجلس ندارد.
*  خبرنگار هتاک به ساحت مقدس ائمه هدی(ع) بازداشت شد
در پی اقدامات سریع و قاطع قضایی چند روز اخیر، «پویان خوشحال»، خبرنگار هتاک به ساحت مقدس امام حسین(ع) و ائمه هدی(ع) که تحت تعقیب قضایی گرفته بود، چهارشنبه شب در حالی که قصد خروج از کشور را داشت، دستگیر شد. این خبرنگار در صفحه فضای مجازی خود چندین بار به ساحت ائمه هدی (ع) توهین و جسارت کرده است. براساس این گزارش از همان لحظات اولیه انتشار این هتاکی‌ها ، روزنامه نگار مورد اشاره به دلیل هتاکی‌های متعدد به ساحت ائمه هدی(ع) تحت تعقیب قرار گرفت.
** اعتماد ۹۷/۸/۵
*  تکذیب ادعای واگذاری ۲۵۰۰ گرین کارت به مقامات ایرانی
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که اطلاعات سپاه طی نامه رسمی به مجلس، ادعای واگذاری ۲۵۰۰ گرین کارت به مقامات ایرانی درجریان مذاکرات برجام را تکذیب کرد.
ادعای واگذاری ۲۵۰۰ گرین کارت به مقامات ایرانی در جریان مذاکرات را اولین بار حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد. علیرضا رحیمی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: پس از تکذیب توسط دکتر ظریف، سازمان اطلاعات سپاه نیز طی نامه رسمی به مجلس ادعای واگذاری ۲۵۰۰ گرین کارت به مقامات ایرانی در جریان مذاکرات برجام را که (توسط یک نماینده مجلس مطرح شده بود) تکذیب کرد.
** شهروند ۹۷/۸/۵
*  مشاوران ترامپ اطلاعات غلط به او می‌دهند
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ترامپ از شرایط منطقه، تاریخ و ویژگی‌های مردم آن و تحولات سالیان اخیر در این‌سوی عالم، آگاهی لازم را ندارد و مشاورین شناخته شده او هم متاسفانه بی‌توجه به منافع ملت امریکا و با ارایه اطلاعات غلط دریافتی از برخی گروه‌های تروریستی و علاقه‌مند به درگیرکردن امریکا در منطقه خاورمیانه، موجب تخریب وجهه ترامپ و منافع مردم امریکا می‌شوند. قاسمی درباره اظهارات جدید ترامپ در مورد ایران در مصاحبه با روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال » گفت: ایران قبل از حضور ایشان هم «جایی» را نگرفته بود، که بعد از آمدن ایشان و خروج او از برجام حالا از آن خارج شده باشد یا سیاست‌های خود را تغییر دهد. او با بیان اینکه سیاست‌های منطقی و اصولی ایران در امور منطقه کاملا شفاف و آشکار است، افزود: ایران بی‌تردید همان کشور سابق با تمامی مشخصه‌های خود است.
** سازندگی ۹۷/۸/۵
*  رایزنی ایران و روسیه برای پایان دادن به بحران یمن
حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه گفت: در سفر به مسکو تلاش شد تا به قالبی برای گفتگو درباره یمن بین ایران و روسیه نیز برسیم تا این حلقه‌ها مکمل همدیگر باشند. در خصوص یمن نیز فرمتی با ۴ کشور اروپایی و اتحادیه اروپا برای گفتگو آغاز کرده‌ایم. هدف از این رایزنی‌ها یافتن راه حلی برای خروج یمن از بحران است،‌به نحوی که جنگ افروزان بتوانند از دریچه صلح، راهی برای خروج از بحرانی که خود آفریده‌اند، پیدا کنند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
اجازه ندهید حوزه و مرجعیت را تضعیف کنند
حوزه/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به ظرفیت بالای حوزه و لزوم استفاده از این ظرفیت برای ساماندهی و مدیریت بهتر حوزه گفتند: یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که سنّت‌های حوزه را حفظ کنید تا تحت الشّعاع دیگر فرهنگ‌ها قرار نگیرد؛ چرا که حوزه خود فرهنگ مستقلی دارد و باید این فرهنگ و سنّت حفظ شود.این مرجع تقلید با اشاره به برنامه ریزی دشمنان برای تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت گفتند: در قضیه اخیر فیضیه، بررسی‌ها نشان داد که این اتفاق تصادفی نبوده و با برنامه ریزی انجام شده است. لذا باید هوشیاری خود را بالا ببرید و اجازه ندهید حوزه و مرجعیت را تضعیف کنند.
آینده جهان از آن اسلام و جبهه حق است
رسا/آیت الله نمازی با اشاره به اینکه امروز همه مسلمانان جهان حتی غیر مسلمانان در اربعین حسینی به سمت و سوی کربلا در حرکت هستند، اظهار داشت:  امام حسین(ع) مرزهای کشور‌های اسلامی را در نوردیده و به سراسر جهان رسیده است.عضوجامعه مدرسین یادآور شد: آینده جهان از آن امام حسین است و مظلومیت امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) سبب فتح جهان خواهد شد و دشمنان در برابر امواج بزرگ و سنگین عاشورا دوام نخواهند آورد.به گفته وی این وقایع نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد آینده جهان از آن اسلام و کربلا است.
برخورد مسئولانه با بحران آب یک وظیفه ملی و شرعی است
ایسنا/ آیت الله اعرافی در دیدار با اعضای سازمان نقشه برداری کشور با انتقاد از عدم همسویی و انسجام میان نهادهای مختلف اجتماعی اظهار کرد: برای حل مشکلات مختلف باید میان دستگاه‌های مختلف جامعه، تعامل و همسویی رخ دهد و در غیر این صورت، مشکلی حل نمی‌شود. رییس حوزه‌های علمیه کشور همچنین گفت: مردم، دولت و نهاد روحانیت، تکلیف ملی، اخلاقی و شرعی دارند که در زمینه مسائل مهم کشور از جمله بحران آب و عوارض ناشی از آن مسئولانه برخورد کنند.
راهپیمایی اربعین؛ فرصتی برای تفکر درباره تبعات انحرافات حکومت‌ها است
ایکنا/ آیت‌الله غروی راهپیمایی اربعین را فرصتی برای فکر کردن درباره آفات و تبعات اعوجاج و انحراف حکومت‌ها خواند و گفت: باید از ظرفیت معنوی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی این حرکت به خوبی استفاده کرد، زیرا مایه قوت شیعه و مسلمانان است و ضروری است در مسیر این راهپیمایی از سر دادن شعارهای تفرقه‌زا پرهیز کرد و از این ظرفیت برای نفی یک فرد در مقابل اثبات دیگری سوء استفاده نکرد. عضو جامعه مدرسین تاکیدکرد: راهپیمایی اربعین در درجه اول اثبات حقانیت شیعه و نماد یک حرکت شیعی است.
باید مراقب فرقه‌های انحرافی در اربعین بود
رسا/ آیت الله علیدوست در خصوص آگاهی طبقه دانشجو و طلبه نسبت به برخی فرقه‌های ساختگی، تاکید کرد. عضو جامعه مدرسین با اشاره به بعضی از این فرقه‌ها با توجه به در پیش بودن ایام اربعین، کشور عراق را مستعد برای فعالیت عرفان‌های ساختگی معرفی کرد و افزود: دین واره‌هایی که در این کشور وجود دارند ممکن است زمینه ساز جذب افراد شود.وی افزود: همواره درطول تاریخ افرادی بیسواد سرسلسله برخی از گروه‌ها و جریان‌ها قرار می‌گرفتند که باسوء استفاده از باور‌ها و جهالت‌ها زمینه ساز فتنه گری‌ها و ایجاد گمراهی در جامعه می‌شدند که نمونه  بارز آن وهابیت و صوفی گری است.
تکذیب خبر مذاکره  ایران با آمریکا درعمان
فارس/روابط عمومی وزارت خارجه دراطلاعیه ای خبر منتشر شده مبنی بر مذاکره با آمریکا در عمان را به شدت تکذیب و اعلام کرد :وزارت امور خارجه در تمامی سطوح و ارکان ، خود را تابع اوامر و سیاست‌های ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری به ویژه در خصوص چگونگی تعامل و برخورد با دولت ایالات متحده آمریکا می‌داند و قطعا گامی فراتر یا عقب‌تر بر نخواهد داشت. گفتنی است جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز (جمعه) در گفت‌وگویی عنوان کرد: «علیرغم نهی مقام عظمای ولایت، خبر موثق داریم که کارشناسان وزارت خارجه در عمان مشغول مذاکره با همتایان آمریکایی خود هستند.»
دولت عراق روادید را حداقل برای زائران اربعین لغو کند
حوزه/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قاضی عسکر گفت: وقتی مردم عراق با تمام وجود ایثار کرده و از زائران پذیرایی می‌کنند، دولت عراق نیز وظیفه دارد روادید را حداقل برای زائران اربعین لغو و مبلغ کمی برای جبران هزینه‌ها دریافت کند، تا این تجمع دینی روزبه‌روز باشکوه‌تر و ثمربخش‌تر برگزار گردد.
 رکوردشکنی عبور ۱۹۰ هزار نفری زائران طی یک روز از مرز مهران
حوزه/فرمانده نیروی انتظامی گفت: روز گذشته بیش از ۱۹۰ هزار زائر از پایانه مرزی مهران عبور کردند که این رکوردشکنی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۱۰۸ درصدی را نشان می‌دهد.سردار اشتری به افزایش ۵ درصدی  تردد زائران در مرز مهران نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره و بیان کرد: پیش بینی می‌شود از روز یکشنبه که موج بازگشت زوار آغاز می‌شود شاهد افزایش ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خواهیم بود.
میزبانی ۴۵۰ موکب ایرانی از زائران اربعین در کربلا
حوزه/ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا با اشاره به برپایی بیش از ۲ هزار موکب از سوی مردم ایران در خاک عراق و نیز نقاط مرزی ایران، اظهار کرد: از این تعداد بالغ بر ۴۵۰ موکب در کربلای معلی برپا شده است که مسئولیت اسکان و پذیرایی زوار اباعبدالله الحسین (ع) را برعهده دارند. حسینیان از حضور زائران بیش از ۵۰ کشور جهان در مراسم اربعین حسینی خبر داد و افزود: با قاطعیت می‌توان گفت بیشتر شبکه‌های خبری بین المللی، اخبار مرتبط با این مراسم بزرگ را سانسور می‌کنند.
پیمان دوجانبه پولی میان ایران و اروپا شکل می‌گیرد
مهر/ رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه جزئیات کانال مالی اروپا برای انجام تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا در نشست هفته گذشته بروکسل مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفته است، گفت: ایجاد کانال مالی بر این درک مشترک مبتنی است که شرکتها و فعالان اقتصادی ایرانی و اروپایی علیرغم خروج یکجانبه آمریکا از برجام، تمایل به برقراری و تداوم روابط تجاری با یکدیگر دارند. همتی افزود:  کانال مزبور این امکان را برای صادرکنندگان ایرانی و اروپایی فراهم خواهد کرد که ارز حاصل از صادرات خود را دریافت کنند.
تعقیب ناو جنگی آمریکا توسط دو قایق تندروی ایران
مهر/خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری مدعی شد که اندکی پس از ورود رئیس مرکز فرماندهی ارتش آمریکا به یک ناو جنگی آمریکا در خلیج فارس، دو قایق تندروی ایرانی به ۳۰۰ یاردی این ناو جنگی نزدیک شدند.این منبع گفت از اینکه گشت زنی روز جمعه این ناو جنگی آبی و خاکی در جنوب خلیج فارس توجه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را جلب کرده است، تعجب نمی کند.شبکه تلویزیونی ان بی سی گزارش داد که ناخدای ناو جنگی یو اس اس اسکس رویارویی با قایقهای تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را «بی خطر و ماهرانه» و در عین حال «مزاحم» خواند.
بشار الجعفری: سوریه، ادلب را پس خواهد گرفت
فارس/ نماینده سوریه در سازمان ملل تأکید کرد که ادلب بخش ارزشمندی از سوریه است و دمشق قصد دارد مجددا آن را تحت حاکمیت خود قرار دهد.الجعفری همچنین ضمن انتقاد از «جنایات ائتلاف آمریکا» در این کشور گفت: سوریه با ۹۶ نامه رسمی، شورای امنیت را در جریان جنایات وحشتناکی قرار داد که این ائتلاف غیر قانونی در حق غیر نظامیان سوریه مرتکب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *