خبرروز ۱۳۹۷/۰۸/۰۳

  • آیت الله‌العظمی صافی گلپایگانی: سیره علمای سلف بر استقلال حوزه بوده است
  • رهبر معظم انقلاب: اگر مدافعان حرم نبودند راهپیمایی اربعین نبود
  • آیت الله یزدی: رسانه‌ها از ارکان حاکمیت و زبان گویای نظام اسلامی هستند
  • آیت الله خاتمی: رونمایی از الگوی ۵۰ ساله تودهنی به بدخواهان انقلاب بود
  • حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی خراسانی: نقش جمهوری اسلامی در رونق مراسم اربعین غیر قابل انکار است
  • آیت الله مروی: احیای ارزش‌های اسلام ناب در گرو احیای عاشورا است

 

** جام جم ۹۷/۸/۳
*  سازوکار ویژه اتحادیه اروپا تا سال آینده عملیاتی نمی‌شود
سازوکار جدید اتحادیه اروپا جهت تسهیل پرداخت برای صادرات ایران باید در چهارم نوامبر، زمانی که بخش دوم تحریم‌های آمریکا علیه این کشور اعمال می‌شود از لحاظ قانونی به مرحله اجرا درآید اما این سازوکار تا اوایل سال آینده عملیاتی نخواهد شد.
یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت: ما در تلاشیم تا این سازوکار را تا پیش از چهارم نوامبر به مرحله اجرا برسانیم و تقریبا اطمینان داریم که این کار انجام خواهد شد اما عملیاتی شدن آن زمان می‌برد و این زمان ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد.
** همشهری ۹۷/۸/۳
*  دستور لاریجانی برای انتشار فیش حقوقی نمایندگان
رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است: دستور بارگذاری حقوق نمایندگان مجلس در سامانه رسمی صادر شده است. علی لاریجانی این اظهارات را در پاسخ به تذکر شفاهی حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس داده است. حاجی دلیگانی گفته بود: چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی معاون سازمان امور استخدامی در خصوص قانون مصوب مجلس مبنی بر اینکه «دولت در سال اول قانون برنامه توسعه، سامانه‌ای ایجاد کند و حقوق مقامات و مدیران را در آن قرار دهد» مدعی شد که علت تاخیر ۷ ماهه در اجرای این قانون، مجلس است. نماینده مردم شاهین شهر افزود: مسئول این بی حیثیتی مجلس کیست؟ لاریجانی هم با تاکید بر اینکه دستور آن قبلا داده شده گفت: اظهارات شما دقیق نیست.
** کیهان ۹۷/۸/۳
*  اگر مدافعان حرم نبودند راهپیمایی اربعین نبود
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در دیدار خانواده شهدای مدافع حرم:
– حرکت این شهدای شما که در این برهه در خارج از کشور به شهادت رسیدند، درواقع شبیه حرکت آن‌کسانی است که با جانِ خودشان توانستند قبر حضرت اباعبدالله را حفظ کنند.
– در راهپیمایی اربعین از کشورهای مختلف -از فارس و ترک و اردو و کشورهای اروپایی و حتّی از آمریکا- افرادی بلند می‌شوند می‌آیند آنجا؛ این [کار] را چه‌کسی کرد؟ این خشت اوّل و اصلیِ این کار را همان کسانی گذاشتند که درواقع جانشان را برای زیارت قبر اباعبدالله (علیه‌السّلام) فدا کردند. این بچّه‌های شما هم همین‌جور.
– اگر چنانچه این فرزندان عزیز شما، شهدای عزیز شما، این کسانی که رفتند آنجا مجاهدت کردند نبودند، دشمن تا نزدیکی قبر مطهّر حضرت اباعبدالله، چند کیلومتری کربلا، جلو آمده بود؛ با خمپاره‌ کوتاه‌بُرد -خمپاره‌ ۶۰- کربلا را می‌زدند؛ این‌قدر نزدیک آمده بودند! به کاظمین نزدیک بودند، به زینبیّه نزدیک بودند، در واقع [آنجا را] محاصره کرده بودند.
– این جوان‌های شما رفتند در خلال هزاران نفرِ دیگر، رفتند این بلا را از سرِ اسلام و مسلمین در واقع رفع کردند؛ کار بزرگی که این جوان‌های شما انجام دادند، این است. و این برای خدا بوده.
– اگر مدافعان حرم نبودند راهپیمایی اربعین نبود.
*  FATF در تضاد با اسلام، قانون اساسی و منافع ملی است
بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم طی نامه‌ای به شورای نگهبان، ضمن اعلام مخالفت خود با تصویب لایحه FATF در مجلس، این لایحه را در تعارض با اصول قانون اساسی دانست و از بی‌توجهی به هشدارهای مراجع تقلید و جامعه مدرسین حوزه علمیه انتقاد کرد و از شورای نگهبان خواست با دقت‌نظر و هوشیاری، و به پشتوانه قدرت الهی، و پشتیبانی ملت شریف و غیور ایران اسلامی، با اجرای منویات مقام معظم رهبری دام‌ظله، بار دیگر دشمنان و بیگانگان را از تحقق توطئه‌های شوم خود نا‌امید سازد.
** شرق ۹۷/۸/۳
*  مخالفت مقتدی صدر با رأی‌گیری محرمانه
مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق گفت: ما با رأی‌گیری محرمانه، سهمیه‌بندی، بازگشت چهره‌های قدیمی، سلطه بیگانگان فساد و فاسدان مخالفیم. مردم خواهان اصلاح نظام از طریق دولتی شفاف و متحد با اعضای تکنوکرات هستند.
*  دو سوم راه را رفته‌ایم
مذاکرات سه جانبه نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه ادامه دارد. نمایندگان سه کشور این بار در مسکو گردهم آمدند تا درباره وضعیت و بحران‌های منطقه گفتگو کنند.
گشایش در مساله کمیته قانون اساسی سوریه از جمله مهمترین محور موضوعات است که در چند ماه اخیر در دستور کار مذاکره کنندگان روند صلح آستانه قرار داشته است. جابری انصاری دستیار وزیر خارجه ایران گفت: گام‌های مهمی در این رابطه برداشته ایم و من معتقدم که بیش از دو سوم راه را رفته ایم و در طول گفت وگوهای طولانی و مشورت‌های فراوان میان سه کشور ضامن صلح آستانه و نماینده سازمان ملل متحد، ترکیب اعضا و آئین نامه کار کمیته قانون اساسی سوریه به نتیجه رسیده است و تنها باید یک سوم از راه باقیمانده را طی کنیم.
** ایران ۹۷/۸/۳
*  قتل خاشقجی محکوم است
رئیس جمهوری قتل فجیع یک خبرنگار منتقد سعودی را محکوم کرده و موضعگیری کشورهای جهان علیه آن را آزمایش و امتحان بزرگی برای مدعیان حقوق بشر بویژه در امریکا و اروپا دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی قتل جمال خاشقجی را واقعه‌ای تکان‌دهنده توصیف کرد و گفت: کسی تصور نمی‌کرد که در دنیای امروز و در قرن جدید شاهد این چنین قتل سازمان یافته‌ای بوده و دستگاهی برای انجام یک قتل فجیع برنامه‌ریزی بکند و فکر نمی‌کنم بدون حمایت امریکا کشوری جرأت ارتکاب چنین جنایتی را داشته باشد. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: چگونه است که ملت بزرگی مانند یمن چندین سال است اسیر بمباران شدید قرار دارند و جهان در مقابل آن سکوت کرده است؟ آیا اگر حمایت امریکا نبود، باز هم مردم یمن اینگونه زیر بمباران وحشیانه قرار می‌گرفتند.
*  همه وزرا و اعضای دولت وظیفه دارند با جهانگیری هماهنگ باشند
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری به شایعات و شائبه‌ها درباره کاستن از نقش و تأثیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در دولت پایان داد و اعلام کرد که او همچنان نفر دوم دولت است و همه وزرا و اعضای دولت وظیفه دارند با ایشان هماهنگ باشند. وی اظهارات جهانگیری در روز ملی صادرات را مطایبه و طنز معاون اول رئیس جمهوری با محمد شریعتمداری توصیف کرد که پیش از او پشت تریبون رفته و خواستار اختیارات گسترده به وزرا و مدیران شده بود.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۸/۳
*  دشمن به دنبال تحرکاتی در ماه‌های آینده است
سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در مراسم تکریم و معارفه جانشین فرماندهی ناجا و معاون هماهنگ کننده ناجا با اشاره به این که دشمن به دنبال این است که در ماه‌های آینده تحرکاتی را در کشور ایجاد کند، گفت‌: البته مسئولان ما باید به امور اقتصادی و امور مختلف کشور و مشکلات مردم رسیدگی کنند و این مطالبه در جای خود محفوظ است، اما آنهایی که می‌خواهند در کشور هرج و مرج ایجاد کنند بدانند که عزیزان نیروی انتظامی به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند که عده‌ای بخواهند بی نظمی در کشور ایجاد کنند.
** وطن امروز ۹۷/۸/۳
*  رونمایی از الگوی ۵۰ ساله تودهنی به بدخواهان انقلاب بود
عضو هیأت‌‌رئیسه مجلس خبرگان با بیان اینکه اصل رونمایی از سند ارزشمند الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت به معنای تدبیر و دوراندیشی نظام اسلامی است، خاطرنشان کرد: این دوراندیشی مقام معظم رهبری است که جمعی از فرهیختگان را گمارده‌اند تا چنین سند ارزشمندی را تهیه کنند؛ سندی که سند بالادستی است و پس از تصویب، همه مسؤولان نظام باید با توجه به آن، برنامه‌ریزی کنند. عضو هیأت‌‌رئیسه مجلس خبرگان با بیان اینکه رونمایی از این سند، گویای آن است که دشمنان انقلاب در آسیب رساندن به نظام کور خوانده‌اند، تصریح کرد: این سند، به معنای آن است که بحمدلله این نظام، شجره طیبه تنومندی است که برای ۵۰ سال آینده خود برنامه‌‌ریزی و تدبیر دارد. آیت‌الله خاتمی افزود: رونمایی از سند اولیه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، تودهنی محکمی به بدخواهان انقلاب اسلامی است.
*  از دستاوردهای دفاعی در ۴۰ سالگی انقلاب رونمایی می‌شود
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: از دستاوردهای دفاعی در ۴۰ سالگی انقلاب رونمایی می‌شود. امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه هیأت‌دولت درباره برنامه‌های این وزارتخانه در رونمایی از محصولات دفاعی اظهار داشت: در آستانه۴۰ سالگی و ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی از دستاوردهای دفاعی متعددی رونمایی می‌شود. وی افزود: یکی از این دستاوردها در حوزه دریایی است.
** جوان ۹۷/۸/۳
*  الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده در دستور کار مجمع تشخیص
در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری، الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و به زودی جلسات مجمع به منظور ملاحظه سند و بررسی پیشنهادات تکمیلی برگزار خواهد شد. به این منظور کمیسیون‌های اصلی و دبیرخانه مجمع، بررسی‌ها و فعالیت‌های مقدماتی برای برگزاری جلسات مجمع در چارچوب تکالیف مربوط به الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده آغاز کرده اند و از اولین جلسه مجمع در آبان ماه ، ودر دیگر جلسات مجمع برای ملاحظه سند و بررسی پیشنهادات تکمیلی برگزار خواهد شد.
*  قدردانی از سردار غیب پرور برای اجرای رزمایش بسیج
سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء (ص) طی پیامی از عملکرد رئیس سازمان بسیج مستضعفین و فرماندهان سپاه‌های استانی و مسئولین امر و آحاد بسیجیان در اجرای رزمایش اقتدار عاشورایی بسیج سپاهیان حضرت محمد رسول الله (ص) ۲ تقدیر کرد.
در بخشی از این پیام آمده است: این رزمایش بحمدالله از ویژگی‌های برجسته و قابل تقدیر برخوردار بوده است. از محضر حضرت باری‌تعالی استمرار توفیقات و سلامت جنابعالی و همه فرماندهان شجاع و انقلابی و آحاد بسیجیان را در تحقق تدابیر حکیمانه فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مسئلت می‌نمایم.
** آفتاب یزد ۹۷/۸/۳
*  امیدواری نخست‌وزیر پاکستان برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان
عمران خان نخست وزیر پاکستان که طی کمتر از یک ماه و نیم گذشته برای دومین بار به عربستان سفر کرده است، در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی میدل ایست آی ابراز امیدواری کرد که اسلام‌آباد بتواند برای کاهش تنش میان ایران و سعودی‌ها میانجی‌گری کند.
وی اظهار داشت: بهترین اتفاقی که ممکن است بیفتد، این است که بتوانیم این دو را گرد هم جمع کنیم و به کم کردن این اختلاف و رهایی از آن کمک کنیم.
عمران خان افزود: وضعیت (روابط) ایران و آمریکا برای همه ما در جهان اسلام نگران کننده است. آخرین چیزی که جهان اسلام به آن نیاز دارد، یک درگیری دیگر است. مسئله نگران کننده این است که دولت ترامپ به نوعی در حال حرکت به سمت یک مناقشه با ایران است.
*  ایران از انتخابات پارلمانی افغانستان استقبال کرد
سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن تبریک برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان و استقبال از آن، انتخابات مزبور را تحولی مثبت در جهت استقرار مردم‌سالاری و نیل به امنیت، ثبات و توسعه در این کشور خواند.
بهرام قاسمی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از انجام انتخابات پارلمانی در کشور دوست و همسایه افغانستان که سرانجام با سه سال تاخیر و البته با همت و تلاش و اراده لازم مردم و دولت برگزار شد، استقبال کرده و آن را تحولی مثبت در جهت استقرار مردم‌سالاری می‌داند.
** رسالت ۹۷/۸/۳
*  آرزو داشتم در پیاده‌روی اربعین شرکت کنم
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: آرزو داشتم در پیاده‌روی اربعین شرکت کنم. سخنانی از آیت‌الله‌العظمی شبیری‌ زنجانی به مناسبت حضور خیل عظیم عاشقان اباعبدالله علیه السلام در پیاده روی اربعین در کربلای معلی، در کانال این مرجع تقلید، درج شده که به این شرح است: «پیاده روی اربعین تبلیغ شریعت و تبلیغ ولایت حضرات معصومین علیهم السلام است. دشمنان و ظالمان و این گروه های تکفیری در مقابل این قدرت وحشت می کنند. این پیاده روی نشانه عظمت تشیع است و من آرزو داشتم توان جسمی ام به قدری بود که می توانستم در پیاده روی شرکت کنم. امروز این پیاده روی تبدیل به یکی از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است و از این باب مصداق روایات مربوط به تعظیم شعائرالله است.
*  حماسه اربعین زمینه‌ساز قیام جهانی علیه ظلم و استکبار است
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: حماسه اربعین زمینه‌ساز قیام جهانی علیه ظلم و استکبار است. آیت‌الله‌العظمی نوری‌ همدانی در درس خارج خود با اشاره به پیش رو بودن حماسه اربعین گفت: در طول تاریخ همواره انسان های آزاده به امام حسین(ع) توجه داشته‌اند.وی افزود: حماسه اربعین نشانه عشق الهی محبان امام حسین(ع) است، انسان در حوادث باید ریشه یابی کند و عبرت بگیرد نه این که نسبت به علت بی‌تفاوت باشد، تنها نباید به معلول توجه کرد، اگر می‌گوییم به اهل بیت(ع) ظلم شده باید علت را تبیین کنیم که چرا ظلم شده است، باید گفته شود که مردم در آن زمان به وظیفه خود عمل نکردند. وی افزود: مردم باید فرهنگ حسینی را سرلوحه کار خود قرار دهند، فرهنگ هیهات مناالذله باید برای مردم تبیین شود تا در برابر دشمنان مقاومت کنند و زیر بار سلطه دشمن و ذلت نروند.
** مردم سالاری ۹۷/۸/۳
*  اتهام ۴ نفر از محیط زیستی‌ها افساد فی‌ الارض است
عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران درباره آخرین وضع پرونده موسوم به محیط زیست گفت: ۲۰ روز پیش تحقیقات در این خصوص به پایان رسیده بود که نواقصی داشت و پرونده به شعبه بازپرسی بازگشت و بازپرس از مراجع نظامی استعلاماتی داشت که جواب روشنی داده شد و تعدادی از این متهمان اطلاعات نظامی را در قالب محیط زیست کسب کرده بودند.
وی افزود: ۸ نفر در این پرونده تعقیب شدند و کیفرخواست آن‌ها آماده ارسال به دادگاه است و عنوان اتهامی ۴ نفر از آن‌ها افساد فی الارض است.
دادستان تهران درباره جسد مرحوم هکی گفت: چهارشنبه هفته گذشته دو حادثه فجیع رخ داده بود که یک مورد مربوط به جسدی بود که در خودرو سوخته بود در این ارتباط دو نفر مظنون هستند که دستگیر شدند و منتظر نتیجه سم شناسی پزشکی قانونی هستیم.
*  درخواست ترکیه برای مستثنی شدن از تحریم ایران
وزیر امور خارجه ترکیه گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران یک جانبه است و ژاپن، آسیا، کشورهای اتحادیه اروپا و ترکیه با آن مخالف هستند. «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران که قرار است از چهارم نوامبر اعمال شود یک جانبه است. چاووش اوغلو تصریح کرد: آمریکا در حال اجرای یک جانبه این تحریم‌ها علیه ایران است و ژاپن، آسیا، کشورهای اتحادیه اروپا و ترکیه با آن مخالف هستند. وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه اظهار داشت: ما خواسته‌های ضروری خود را برای مستثنی‌ شدن از این تحریم‌ها به آمریکا منتقل کردیم. رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه پیش از این تاکید کرده است که آنکارا از روسیه و ایران گاز خریداری می‌کند و اگر جایگزینی نداشته باشد باید به خرید گاز از این دو کشور ادامه دهد.
** آرمان ۹۷/۸/۳
*  تایید بسته حمایتی دولت از خانوارهای کم درآمد
در جلسه دیروز هیأت وزیران که به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس ‌جمهوری برگزار شد، بسته حمایتی دولت برای خانوارهای کم درآمد مورد بررسی و تأیید نهایی قرار گرفت که جزییات آن از سوی دستگاه‌های مسئول اعلام خواهد شد. هیأت وزیران در این جلسه با توجه به ضرورت تأمین منابع مورد نیاز برای پرداخت مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم و نیز تسریع در تسویه بدهی به کشاورزان، مصوب کرد در صورت عدم تکافوی منابع پیش‌بینی شده از محل منابع عمومی و منابع هدفمندی یارانه‌ها، سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است از محل اسناد خزانه نسبت به تأمین کسری منابع مورد نیاز اقدام نماید.
*  اعمال تحریم‌ها از ۱۳ آبان خلاف دستور لاهه است
معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: اعمال و ادامه تحریم‌های آمریکا از چهارم نوامبر(۱۳ آبان) خلاف دستور موقت صادر شده از دیوان بین‌المللی دادگستری است و اعلام آن از سوی آمریکا نقض دیگری از سوی آن دولت است. لعیا جنیدی افزود: آمریکا بر اساس دستور موقت صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری باید در مورد لغو تحریم‌های دارویی، غذایی، بشردوستانه و هوایی وظیفه خود را انجام دهد.
** آفرینش ۹۷/۸/۳
*  سعودی‌ها اجازه بازرسی از چاه محوطه کنسولگری را ندادند
مسوولان سعودی اجازه تفتیش و بازرسی پلیس از چاه داخل محوطه کنسولگری عربستان را ندادند. منابع امنیتی ترکیه اعلام کردند که این تفتیش در راستای تحقیقات درباره پرونده مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست در حال انجام بود. بر همین اساس نیروهای امنیتی به دنبال تفتیش ساختمان کنسولگری و چاه محوطه کنسولگری بودند، اما مقامات عربستانی اجازه ندادند که نیروهای امنیتی باغچه کنسولگری و چاه موجود در این باغچه را بازرسی و تفتیش کنند.
*  با رای مجلس، شهردار تهران رفتنی شد
نمایندگان مجلس با یک فوریت مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع بکارگیری بازنشستگان مخالفت کردند. نمایندگان مجلس با ۹۴رای موافق، ۱۲۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه با ادامه کار افشانی در شهرداری تهران مخالفت کردند.
** قدس ۹۷/۸/۳
*  ترامپ ارتباط ایران با سوئیفت را قطع نمی‌کند
مقامات آگاه در دولت آمریکا اعلام کردند که ترامپ دسترسی ایران به سیستم «سوئیفت» (انجمن ارتباط مالی بین بانکی بین‌المللی) را قطع نمی‌کند.
براساس اعلام این رسانه متحدان اروپایی آمریکا با هدف ادامه تبادلات تجاری با ایران،‌ بر ترامپ رئیس جمهوری این کشور فشار آورده تا سوئیفت یعنی یک سیستم پیام‌رسان مالی مستقر در بلژیک را برای استفاده تهران باز نگه دارد. مقامات آگاه در دولت آمریکا در این خصوص گفته‌اند که اقدام دولت ترامپ در این راه امتیاز ویژه‌ واشنگتن به کشورهای اروپایی به شمار می‌آید.
** خراسان ۹۷/۸/۳
*  دادگاه عالی انگلیس علیه تحریم‌های ثانویه آمریکا رای داد
بر اساس رای دادگاه عالی انگلیس که ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر) صادر شده است یک شرکت طرف قرارداد (بیمه دریایی) حق ندارد به بهانه آثار و عواقب تحریم‌های آمریکا، از ایفای تعهدات خویش در قبال ایران استنکاف کند. در این رای همچنین قید شده است که با توجه به رفع تحریم‌های اتحادیه اروپا که از تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ (تاریخ اجرایی شدن برجام در دی ماه ۹۴) عملیاتی شده است، هیچ ممنوعیتی در خصوص ایفای تعهدات بر اساس مقررات اتحادیه اروپا برای شرکت‌ها وجود ندارد.
** اعتماد ۹۷/۸/۳
*  لوایح کنوانسیون پالرمو و مبارزه با پولشویی به مجمع ارسال شد
علی لاریجانی رییس مجلس در نامه‌ای به آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: در اجرای اصل یکصد و دوازدهم (۱۱۲) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوبه جلسه علنی روز سه شنبه سوم مهرماه ۹۷ مجلس شورای اسلامی با درنظر گرفتن مصلحت نظام و عدم تامین نظر شورای نگهبان که تحت عنوان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی به مجلس تقدیم شده بود، براساس اصرار مجلس شورای اسلامی بر نظر خود همراه با تمامی سوابق به شرح پیوست ارسال می‌شود. وی همچنین با ارسال نامه دیگری به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را به این مجمع ارجاع داد.
** شهروند ۹۷/۸/۳
*  دیپلماسی انحرافی
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا در توئیتر نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا برای منحرف کردن اذهان از اخبار قساوت سعودی‌ها در استانبول و یمن، ایران را به دلیل حمایت از گروه ضدایرانی طالبان تحریم می‌کند. این را هم به راحتی نادیده می‌گیرند که آمریکا در حال مذاکره با همان طالبان است و نوچه‌هایش مدت‌ها از این گروه حمایت کرده‌اند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
سیره علمای سلف بر استقلال حوزه بوده است
حوزه/ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دردیدار اعضای شورای عالی حوزه گفتند: باید در حوزه‌های علمیه آموزش تفسیر و حدیث مورد توجه ویژه قرا گیرد و احیاء شود.این مرجع تقلید با اشاره به هویت حوزه و سیره ی علمای سلف در مدیریت حوزه افزودند: حوزه محاسن بزرگی دارد که باید این محاسن بزرگ و هویت حوزه محفوظ بماند و نباید خدشه ای به آن وارد شود .ایشان اظهارداشتند: استقلال حوزه خیلی مطلب مهمی است و زندگی علمای سلف هم بر همین اساس بوده است و علما باید مستقل باشند به گونه ای که دیگران هم بدانند که حوزه استقلال دارد.
رسانه‌ها از ارکان حاکمیت و زبان گویای نظام اسلامی هستند
رسا/ آیت الله یزدی در دیدار دبیر و اعضای کمیته‌های برگزاری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «این صدایی که تقریباً به اکثر کشورهای اسلامی می‌رسد باید صدایی باشد که اسلام را معرفی کند» گفت: این جمله تکلیف مدیران صدا سیما را مشخص می‌کند و باید مورد توجه رسانه‌ها باشد.رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درادامه رسانه‌ها را از ارکان حاکمیت و زبان گویای نظام عنوان کرد و اظهار داشت: نقش رسانه‌ها در اداره جامعه بیش از نقش دانشگاه‌ها است و آحاد جامعه را تربیت می‌کند.وی پرداختن به اخلاق، وظایف، عمل و کارکرد رسانه را لازم دانست و تأکید کرد: همایش اخلاق و رسانه باید معیارهای درست اخلاق در رسانه را برای رسانه ها معین بکند و آگاهی بخش باشد.
احیای ارزش‌های اسلام ناب در گرو احیای عاشورا است
رسا/آیت الله مروی با بیان این که مکتب تشیع مکتب عقلانیت است، گفت: افراط و تفریط در این مکتب جایی ندارد و اگر کسی روایات اهل بیت(ع) را بررسی کند به این نتیجه می‌رسد. عضو جامعه مدرسین با بیان این که اگر حادثه عاشورا احیا شود مغناطیسی دارد که هر انسان آزاده ای را از هر فکر و گرایش به اسلام ناب راهنمایی می‌کند. گفت: احیای خصوصیات اخلاقی، سیاسی، اجتماعی که پیامبر برای آن ها مبعوث شده اند در گرو احیای عاشورا است.
نقش جمهوری اسلامی در رونق مراسم اربعین غیر قابل انکار است
رسا/ حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به ایام اربعین حسینی و حضور زائران حسینی در مسیر نجف به کربلا اظهار داشت: روز اربعین امام حسین(ع) و شهدای کربلا روز پیوند با روح شهیدان و پیمان با راه آنان است.عضوجامعه مدرسین با اشاره به تلاش دشمنان برای جلوه دادن اربعین به عنوان مسأله جدید از سوی جمهوری اسلامی تأکید کرد که این حرکت از صدها سال پیش بوده ولی نقش جمهوری اسلامی در رونق فکری، فرهنگی و امنیتی مراسم اربعین غیر قابل انکار است.
همکاری تهران، مسکو اوضاع سوریه را متحول کرد
ایرنا/معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه و «سدات اونال» مذاکره کننده ارشد ترکیه در مذاکرات آستانه گفت. همکاری تهران، مسکو و آنکارا اوضاع سوریه را متحول کرده است.ورشینین افزود: کاهش سطح خشونت در سوریه، پیروزی قاطع بر تروریست ها و ایجاد شرایط برای حل و فصل سیاسی مسائل سوریه به نفع تمام مردم این کشور از جمله بزرگترین دستاوردهای بزرگ سه کشور در سوریه بوده است.
بررسی علل کاهش ارزش پول ملی در کمیسیون اقتصادی خبرگان
رسا/دومین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری، عصر دیروز به ریاست آیت الله اراکی در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در تهران برگزار شد.این جلسه با حضور محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و پرویز داودی اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع “بررسی علل کاهش ارزش پول ملی” در تهران برگزار شد.
ترامپ: ایران دیگر همچون گذشته نیست!
مهر/رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با روزنامه وال استریت ژورنال بار دیگر مدعی شد که ایران در دوره ریاست جمهوری وی به کشوری متفاوت تبدیل شده است.دونالد ترامپ همچنین در بخشی دیگر از ادعای خود گفت: «من به توافق هسته ای ایران پایان دادم و درست از همان زمان، ایران دیگر آن کشور سابق نیست. اقتصاد ایران فروپاشید، ارزش پول رایج آنها سقوط کرد. آنها سربازهای خود را از مناطقی خارج می‌کنند که شش ماه یا یکسال پیش تصور آن نمی رفت».رئیس جمهوری آمریکا با اتهام زنی مجدد علیه تهران، بار دیگر دولت جمهوری اسلامی ایران را حامی شماره یک تروریسم در جهان خواند!
نسل کشی مسلمانان در میانمار همچنان ادامه دارد
مهر/گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور میانمار اعلام کرد که نسل کشی علیه مسلمانان روهینگیا همچنان ادامه دارد و دولت میانمار نشان داده که علاقه‌ای به ایجاد شرایط برابر و دموکراسی برای همه شهروندان خود ندارد.از طرف دیگر رئیس هیئت سازمان ملل در امور میانمار اعلام کرده که حداقل ۴۰۰ هزار مسلمان روهینگیا که سال گذشته نتوانستند از این کشور به سمت بنگلادش فرار کنند و همچنان در میانمار به سر می‌برند، در حال حاضر زیر شدیدترین محدودیت‌های و آزار و اذیت‌های سازماندهی شده از سوی نهاد‌های نظامی و دولتی میانمار قرار دارند و در حقیقت نسل کشی در میانمار همچنان ادامه دارد.
بیگانگان هیچ جایگاهی در حقوق بشر ایران ندارند
ایرنا/ نماینده ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مشروعیت و امنیت ایران را برگرفته از صدا و رای مردم دانست و گفت: در تلاش ایرانیان برای حفظ و ارتقای حقوق بشر، هیچ جایی برای بازیگران بیگانه نیست.حسنی نژاد با اشاره به رای موقت دیوان بین‌المللی دادگستری درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران اضافه کرد: نمی توان نقض اهداف منشور ملل متحد و فعالیت‌های تروریستی را پشت عنوان فعالیت‌های حقوق بشری پنهان کرد.
عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق شد
ایرنا/ پارلمان عراق در جلسه چهارشنبه شب خود علاوه بر عبدالمهدی به ۱۴ وزیر از ۲۲ وزیر پیشنهادی وی نیز رای اعتماد داد.با رای پارلمان عراق محمد علی الحکیم وزیر امور خارجه، ثامر الغضبان وزیر نفت، فواد حسین وزیر دارایی، نعیم الربیعی وزیر ارتباطات، علی بنکین وزیر مسکن، صالح الحسنی وزیر کشاورزی و احمد العبیدی وزیر جوانان شدند
یمنی‌ها قربانیان فراموش‌شده جنایات محمد بن سلمان
تسنیم/یک روزنامه آلمانی با تأکید بر اینکه “بن‌سلمان” تنها مسئول قتل یک روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود نبوده بلکه مسئول شرایط فاجعه‌بار انسانی در یمن نیز هست، نوشت همان‌طور که باید درباره پرونده قتل خاشقجی شفاف‌سازی شود جنگ یمن هم باید خاتمه یابد. روزنامه “زوددویچه سایتونگ” افزود ” بن سلمان”، ولیعهد سعودی برای شرایط فاجعه‌بار انسانی در یمن هم مسئول است که هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است. پس غرب نباید تنها به‌علت قتل یک روزنامه‌نگار منتقد این رژیم وی را تحت فشار قرار دهد.
سپاه پاسداران پرچمدار مبارزه با تروریسم است
مهر/ معاون سیاسی سپاه در واکنش به اقدام عربستان و بحرین در قراردادن نام سپاه پاسداران و سردار قاسم سلیمانی در فهرست افراد و سازمانهای حامی تروریسم ، اظهار داشت: افکار عمومی جهان واقف است که رژیم حاکم بر عربستان از چه ویژگی ها و خصوصیاتی برخوردار است. سردار جوانی گفت: ملت‌های جهان به خوبی می‌دانند که سپاه پاسداران به نیابت از جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مقابله با گروهک‌های تروریستی در منطقه بودند.
واردات گندم به صفر رسیده است
باشگاه خبرنگاران / حجتی وزیر کشاورزی با اشاره به ظرفیتهای فراوان کشورگفت:در همین گندم اگر ملاحظه کنید، آیا سطح زیرکشت افزایش یافت، آیا بارندگی سال گذشته از بارندگی ۵ سال یا ۱۰ سال گذشته بیشتر بوده، اما می‌بینیم که میزان واردات گندمی که ۵ تا ۶ میلیون تن بوده به صفر رسیده و امروز به لطف کشاورزان گندم وارد نمی‌کنیم، بنابراین باید از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *