طلیعه ۱۳۶۵ – ۹۷۰۸۰۳

پیاده روی میلیونی و با شکوه اربعین شهادت امام حسین(ع)، رویداد مهمی است که همگان را به شگفتی واداشته است. در روزهای منتهی به اربعین سالار شهیدان میلیون‌ها انسان، عاشقانه، مخلصانه و بی پروا از تهدیدات تروریستی موجود و با پای پیاده، ده‌ها و برخی صدها کیلومتر را طی مسیر می‌کنند تا به سرزمین کربلا برسند. ابعاد کمی و کیفی این رویداد به قدری گسترده است که آن را تبدیل به یک رویداد منحصر به فرد بین‌المللی کرده است که البته توسط رسانه‌های اسلام ستیز غربی تلاشی معنی دار برای نادیده گرفتن و سانسور آن می‌شود.

 پیاده روی اربعین، صحنه‌ای زیبا و بدیع از مناسبات و روابط و جوشش انسان‌هایی است از ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف و حتی معتقدان آیین‌هایی متفاوت از شیعه که واجد زیباترین، خالصانه ترین و عاشقانه ترین تعاملات بین‌انسانی است که با هیچ یک از نظریات جامعه شناسی قابل تبیین و تحلیل نیست. اجتماع گسترده انسان‌هایی از سراسر جهان با ملیت‌ها و نژادهای مختلف و از اقشار، پایگاه‌ها و منزلت‌های اجتماعی گوناگون که در واقع می‌توان آن را به مثابه نمونه‌ای از جامعه بشری دانست، در کنار نمایش جلوه‌های مختلف فضائل اخلاقی همچون از خود گذشتگی و ایثار، صبر، یاری به هم نوع، محبت و عطوفت و صدها خصلت والای انسانی نشان از شکل گیری یک فراجنبش اجتماعی در سطح جهانی است که بشریت را به آرمان‌شهری عینی فرا می‌خواند.

از بعد اعتقادی هم هرچند عمده شرکت کنندگان در این مراسم از مسلمانان شیعه هستند ولی از مذاهب گوناگون سنی، مسیحی، ایزدی، صائبی و… در این همایش عظیم مشارکت می‌کنند. از بعد جغرافیایی و قومیتی هم خلق کنندگان این رویداد عظیم از کشورها و اقوام مختلف از گوشه و کنار جهان و منطقه هستند. این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که واقعه عاشورا مرزهای اعتقادی و جغرافیایی را درنوردیده و مردم مختلف دنیا را به خود جذب کرده است و پیاده روی اربعین نه یک حرکت صرفاً شیعی بلکه یک خیزش عظیم انسانی است که بخشی از مستضعفین عالم را حول احیاء ارزش‌های الهی به دور هم جمع نموده و به صورت یک جامعه یگانه و یکپارچه متبلور نموده است.

 همایش عظیم پیاده روی اربعین حسینی، همچون اصل رویداد دارای ابعاد گوناگون عظیمی است که نیازمند بررسی همه جانبه است. آنچه در انتها می‌توان گفت این است که رخداد واقعه عاشورا در سال ۶۱ هجری به سان موجی است که از نقطه‌ای آغاز شد و با گذشت زمان هر چه بیشتر و پر قدرت به پیش می‌رود و در سطح جهان گسترش می‌یابد و راهپیمایی اربعین حسینی تنها نشان دهنده گوشه‌ای از این موج خروشان است که به تدریج آینده جهان و بشریت را رقم خواهد زد.

معرفت، بصیرت، محبت و اطاعت درس بزرگ زیارت اربعین است و مکتب امام حسین(ع) تنها مکتبی است که ما را به فیض حیات سعادتمندانه می‌رساند. امید است پاهای پیاده ما، پای دل ما را تا پای جان در مسیر اربعین و درس‌های اربعین همراهی کند تا با قلبی سلیم و روحی عظیم سالک همیشگی این مسیر باشیم. (خ-۱۳۶۵)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *