خبرروز ۱۳۹۷/۰۷/۲۸

  • توصیه‌های مراجع عظام تقلید به وزیر آموزش و پرورش
  • آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: احیاء شخصیت حضرت ابوطالب علیه السلام احیاء کل دین و مذهب است
  • آیت الله خاتمی: مراقب باشید دزد‌ها از پنجره قوانین بین‌المللی وارد نشوند
  • آیت الله حسینی بوشهری: همدلی و هوشیاری دو ملت ایران و عراق توطئه‌ها در مسیر اربعین را خنثی می‌کند
  • آیت الله غروی: رشته‌های تخصصی حوزه باید با فقه و اصول قرین شوند
  • حجت‌الاسلام والمسلمین عندلیب: فقه نمی تواند چشم خود را بر نیازهای بشر ببندد

 

** جام جم ۹۷/۷/۲۸
*  عملکرد قوه قضائیه در مقابله با فساد
دادستان تهران با اشاره به سیاست مقابله با فساد که قوه قضائیه در این زمینه نقش قابل توجهی دارد، خاطرنشان کرد: ظرف چند ماه گذشته با تشکیل شعب ویژه و اخذ اذن از مقام معظم رهبری، اقدامات مناسبی شروع شده است. عباس جعفری دولت آبادی در نشست با معاونان دادسرای تهران و دادستان‌های شهرستان‌ها اظهار کرد: ظرف سه ماه ۶۳ کیفرخواست صادر و ۳۰ نفر محکوم شده‌اند. همچنین ۱۶۰ نفر در این کیفرخواست‌ها تحت تعقیب قرار گرفته‌اند؛ اقداماتی که اگر به طور عادی و متعارف قرار بود انجام شود ماه‌ها طول می‌کشید.
** همشهری ۹۷/۷/۲۸
*  بازسازی موصل با مصالح ایرانی
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: پس از خروج داعش از شمال عراق با توجه به خساراتی که این گروه تروریستی به این منطقه وارد کرده بود دوباره موج صادرات به موصل، سلیمانیه و اربیل افزایش پیدا کرد و امروز به طور متوسط روزانه ۱۲۰ کامیون از چهار گمرک مرزی به سمت این منطقه فرستاده می‌شوند که بیشتر بار آنها مصالح ساختمانی، کاشی ،سرامیک و شیشه است.
سید حمید حسینی افزود: این منطقه شش میلیون آواره داشت که اکنون چهار میلیون آنها برگشته‌اند و همگی به دنبال بازسازی هستند.
** کیهان ۹۷/۷/۲۸
*  همدلی و هوشیاری دو ملت ایران و عراق توطئه‌ها در مسیر اربعین را خنثی می‌کند
آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه قم به جنایت ماموران عربستانی در قتل خاشقجی در ترکیه اشاره کرد و گفت: قتل فجیع آن فرد تنها به جرم انتقاد آن هم در کشوری دیگر و حمایت آمریکا از قاتلین، هویت آمریکا و دنباله‌روهایش را آشکار کرد.خطیب جمعه قم در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به آغاز راهپیمایی عظیم اربعین و ثواب فراوان شرکت در آن، مردم ایران و عراق را به هوشیاری دربرابر توطئه‌های دشمنان اسلام فراخواند و تصریح کرد: دشمنان از دیدن این حرکت عظیم ناراحتند و بیکار ننشسته‌اند و مدام دنبال توطئه و تفرقه هستند، باید هوشیار بود. همدلی و هوشیاری دو ملت ایران و عراق توطئه‌ها در مسیر اربعین را خنثی می‌کند.
** شرق ۹۷/۷/۲۸
*  قرار نیست مرز جدیدی میان ایران و ترکیه ایجاد شود
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور درباره خبرهای مربوط به ایجاد دو مرز مشترک بین ایران و ترکیه گفت: به اندازه کافی مرز با ترکیه داریم و قرار نیست مرز جدیدی ایجاد شود، ظرفیت کار در این مرزها بالاست و هرگاه کشور ترکیه بخواهد استفاده می‌کنیم. شهریار حیدری همچنین درباره بازگشایی مرز خسروی و سومار در ایام پیاده‌روی اربعین، عنوان کرد: تا این لحظه دولت و کشور عراق درباره بازگشایی این مرزها چیزی اعلام نکرده‌اند.
*  ضرورت انجام عملیات مشترک برای آزادی مرزبانان ایرانی
وزیرکشور در نامه‌ای به همتای پاکستانی خود خواستار اهتمام و توجه ویژه دولت پاکستان به تعهدات امنیتی خود در جلوگیری از تحرکات اشرار از خاک این کشور در حمله به پاسگاه‌های مرزی و تجاوز به حریم جمهوری اسلامی ایران شد.
عبدالرضا رحمانی فضلی در این نامه خطاب به شهریار آفریدی وزیر خارجه پاکستان با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران قاطعانه با گروه‌های تروریستی و تکفیری و اشرار برخورد خواهد کرد، عنوان کرد: تمام تلاش باید معطوف به آزادسازی گروگان‌ها، مقابله قاطع با تروریست‌ها و جلوگیری از تکرار چنین حوادث تلخ و ناگواری باشد.
** ایران ۹۷/۷/۲۸
*  حضور نماینده رهبری در منزل خانواده شهید مغنیه
در پی رحلت مادر گرامی شهید حاج عماد مغنیه فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان، نماینده دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با حضور در منزل این مرحومه در بیروت، ضمن عرض تسلیت و آرزوی علو درجات برای این مادر شهید، تصویر یادگاری از دیدار پدر و مادر شهید مغنیه با رهبر انقلاب -که در تاریخ ۱۲/۲/۹۱ برگزار شده بود-را به خانواده‌ شهید اهدا کرد.
*  متقاعد کردن ایران برای خروج از سوریه وظیفه ما نیست
رئیس جمهوری روسیه درخصوص تلاش مسکو برای متقاعد کردن ایران مبنی بر خروج از سوریه گفت: متقاعد کردن ایران برای خروج نظامیان خود از سوریه وظیفه روسیه نیست. پوتین در نشست باشگاه سیاسی والدایوی افزود: ایران یک کشور مستقل است و ما با این کشور و سوریه روابط عمیق داریم. پوتین با یادآوری اینکه بخشی از مسأله نظامیان ایران در سوریه با مشارکت این کشور حل شده است، گفت: نظامیان ایرانی از مناطق مرزی سوریه با اسرائیل خارج شده‌اند. این مسأله باید در مذاکرات بین ایران با سوریه و ایران با امریکا حل و فصل شود.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۷/۲۸
*  حفظ وحدت ملی بیش از گذشته اهمیت دارد
آیت الله حسین مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان بازگشت به وحدت و یکپارچگی را زمینه‌ ساز برطرف شدن تمام معضلات و مشکلات پیچیده دانست و گفت: حفظ وحدت ملی بیش از گذشته اهمیت دارد.
وی در دیدار با حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اصفهان افزود: ایجاد اختلاف بین مسوولان و قوای کشور، یکی از حربه‌‌های معاندان و بدخواهان است و در این شرایط حساس، همه وظیفه دارند به وحدت ملی، برادری و یکپارچگی بیش از گذشته اهمیت دهند تا با همبستگی بتوانند بر مشکلات پیش رو فایق آیند.
*  سران کشورهای آسیایی و اروپا بر حمایت از برجام تاکید کردند
سران کشورهای آسیایی و اتحادیه اروپا در نشست روز جمعه پاریس با حمایت از توافق هسته‌ای ایران (برجام) و اعلام مفید بودن این پیمان برای امنیت جهانی، بر پایبندی به این توافقنامه بین المللی تاکید کردند.
کشورهای آسیایی و اعضای اتحادیه اروپا با تاکید بر حمایت از برجام که برنامه‌های هسته‌ای تهران را محدود می‌کند، آن را پیمان مفید و موثری دانستند که توانایی دستیابی به اهدافش را دارد.
** وطن امروز ۹۷/۷/۲۸
*  گفت‌وگوی سه‌جانبه «ایران، روسیه و هند» در روسیه
بنیاد روسکی‌میر در راستای تقویت همکاری‌ها میان روسیه، ایران و هند در روزهای ۲۷ و ۲۸ مهر برنامه‌ای تحت عنوان گفت‌وگوی سه‌جانبه در مسکو برگزار می‌کند.
در این نشست کارشناس‌ها و مقامات ۳ کشور به بحث و تبادل نظر درباره تهدیدات جهان امروز و مشکلات همکاری‌های منطقه‌ای می‌پردازند. به علاوه در جلسه عمومی این نشست مشکلات خاورمیانه و نقش ۳ کشور در حل‌وفصل آنها مورد مباحثه قرار می‌گیرد. مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه و سیدکاظم سجادپور رئیس موسسه تحقیقات سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران در این نشست حضور خواهند داشت.
*  حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی سلسله حملاتی را به چندین نقطه در غزه انجام دادند. منابع فلسطینی گزارش دادند در حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیلی به بیت لاهیا در شمال غزه یک فلسطینی شهید و ۳ تن زخمی شدند. بعد از این بمباران‌ها، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دستور بسته شدن گذرگاه ایرز و کرم ابوسالم و همچنین کاهش مساحت ماهیگیری در غزه را تنها در ۳ مایلی دریا صادر کرد. لیبرمن تلاش می‌کند کابینه این رژیم را ملزم کند با انجام حمله نظامی گسترده علیه غزه موافقت کند.
** جوان ۹۷/۷/۲۸
*  مراقب باشید دزد‌ها از پنجره قوانین بین‌المللی وارد نشوند
آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه نماز جمعه دیروز تهران با اشاره به روند تصویب لایحه الحاق به FATF (کارگروه اقدام مالی علیه پولشویی) گفت: این مصوبه هنوز دو مرحله دیگر برای تبدیل شدن به قانون پیش رو دارد و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در مورد آن اظهار نظر کنند. وی موافقان و مخالفان این لایحه را به آرامش و خویشتنداری و پرهیز از اتهام به یکدیگر دعوت کرد و گفت: دو طرف باید از اظهارات همراه با عصبانیت خودداری کنند. نه موافقان این لایحه خائن هستند و نه مخالفان آن ناآگاه به امور کشور، بلکه باید اجازه داد مسئله در فضایی آرام بررسی شود. وی افزود: باید مراقب بود دزدهایی که ملت ۴۰ سال پیش با سیلی از کشور بیرون کرد، از پنجره قوانین بین‌المللی وارد نشوند.
*  رژیم صهیونیستی خطا کند با خاک یکسان می‌شود
حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی و احتمال وجود گفتگوی سری گفت: اولا که رژیم صهیونیستی از نظر ما هیچ گونه مشروعیتی ندارد بنابراین ما هیچ گونه گفتگوی سری و یا علنی با آن نداشتیم و انجام نخواهیم داد. سیاست ما درباره رژیم صهیونیستی واضح و شفاف است. رژیم صهیونیستی جزئت و توان انجام هیچ اشتباه کوچکی علیه ایران را ندارد زیرا ما اطلاعات زیادی در رابطه با نقطه ضعف و قدرت رژیم صهیونیستی به دست ‌آورده‌ایم. ایران در بالاترین سطح یعنی مقام معظم رهبری اعلام کرد که اگر رژیم صهیونیستی خطای کوچکی مرتکب شود تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم بنابراین رژیم صهیونیستی جرئت چنین خطایی را ندارد.
*  از تهدیدات نظامی و امنیتی عبور کرده‌ایم
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در دیدار با اصحاب رسانه در سی‌امین سالروز تأسیس شبکه رادیویی “النور” گفت: ما تا حد خیلی زیادی از تهدید نظامی و امنیتی در منطقه عبور کرده‌ایم اما این به معنای این نیست که نباید برای تمامی احتمالات آماده باشیم.
وی گفت: جنگ آگاهی و بیداری پایه و اساس مقابله با طرح‌هایی است که لبنان و مقاومت را هدف قرار می‌دهد. مهم‌ترین چالشی که مقاومت امروز با آن مواجه است تلاش برای از بین بردن آن در منطقه تحت کنترل خودش است. وی افزود: ما با آگاهی خود، همان گونه که طرح‌های قبل را شکست دادیم، این طرح را نیز شکست خواهیم داد.
** آفتاب یزد ۹۷/۷/۲۸
*  FATF به ایران ۴ ماه دیگر فرصت داد
گروه ویژه اقدام مالی( FATF ) در نشست پاریس پایتخت فرانسه به ایران تا فوریه سال آینده (۴ ماه دیگر) برای تکمیل اصلاحات فرصت داد.
این گروه در آخرین روز نشست شش روزه خود در پایتخت فرانسه، برای تحقق اصلاحات ایران مطابق با استانداردهای جهانی تا فوریه سال آینده ( بهمن – اسفند) به تعلیق اقدامات متقابل علیه ایران رای داد.
*  تحریم اخیر آمریکا ناقض دو دستور لاهه است
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جدیدترین موضع‌گیری خود علیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «تحریم‌های اخیر ایالات متحده ناقض دو دستور دیوان بین المللی دادگستری است: ممانعت نکردن در تجارت کالاهای مربوط به امور انسانی و پرهیز از تشدید اختلافات؛ این یعنی اوج بی‌اعتنایی به حاکمیت قانون و حقوق بشر تمامی مردم. دشمنی رژیم قانون شکن آمریکا علیه ایرانی‌ها با اعتیاد به تحریم‌ها تشدید شده است.»
** رسالت ۹۷/۷/۲۸
*  به جای تخریب و مقابله با یکدیگر به همفکری بپردازیم
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: باید ماهیت انقلاب اسلامی به درستی تبیین شود و به جای تخریب و مقابله با یکدیگر به همفکری بپردازیم. آیت الله مصباح یزدی در دیدار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در قم عنوان کرد: در ادبیات سیاسی مقام معظم رهبری، واژه انقلاب واژه‌ای متداول است و منظور ایشان انقلاب سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.وی افزود: باید ماهیت انقلاب اسلامی به درستی تبیین شود و تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌های جهان برای همگان مشخص شود و جای خالی این موضوع بسیار احساس می‌شود. وی ادامه داد: اگر بعد از ۴۰ سال نتوانستیم ماهیت انقلاب را برای جامعه تبیین کنیم، مشخص می‌شود که رسالت به خوبی انجام نشده است، بسیاری از نابسامانی‌های سیاسی و اجتماعی به دلیل عدم شناخت و باور انقلاب اسلامی است.
*  برخی کارکنان گمرک در پرونده قاچاق خودرو تحت تعقیب هستند
معاون اول قوه قضائیه گفت: برخی کارکنان گمرک و همچنین مالکان خودروهایی که غیرقانونی وارد شده، در پرونده قاچاق خودرو تحت تعقیب هستند.
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای بیان داشت: کارهای خوبی توسط استاندار هرمزگان در حال پیگیری است و موفقیت‌های خوبی هم در این مدت داشته و امیدوارم با هماهنگی همه دستگاه‌ها آنچه امروز به نفع کشور و مردم است به‌خصوص در این شرایط در جهت مسائل مربوط به اشتغال، تولید داخلی، توسعه استان هرمزگان و رفاه مردم توفیقات بیشتری حاصل شود.
** مردم سالاری ۹۷/۷/۲۸
*  اختصاص ۱۳.۵ میلیارد دلار برای ۲۵ قلم کالای اساسی
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تخصیص ۱۳.۵ میلیارد دلار برای ۲۵ قلم کالای اساسی خبرداد. ‌انوشیروان محسنی بندپی ادامه داد: داروها و همچنین لوازم کمک توانبخشی مورد نیاز معلولان نیز از این دست هستند.وی افزود: در ماه‌های آتی نیز بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و نیازمندان شناسایی شده بسته‌های حمایتی داده می‌شود و این جدای بسته‌ای که قرار است به اکثریت خانواده‌ها داده شود.
** آرمان ۹۷/۷/۲۸
*  دژپسند و شریعتمداری گزینه‌های وزارت کار و اقتصاد
عضو هیأت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه احتمالاً رئیس‌جمهور ظرف ۲ روز آینده وزیران پیشنهادی اقتصاد و کار را برای اخذ رای اعتماد به قوه مقننه معرفی کند، گفت: طبق تماس‌هایی که با دژپسند داشته‌ام مشخص شد که وی گزینه جدی برای تصدی وزارت اقتصاد است و نام وی به مجلس اعلام خواهد شد. اکبر رنجبرزاده تصریح کرد: محمد شریعتمداری نیز اگر اتفاق خاصی رخ ندهد به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی می‌شود. وی تصریح کرد: اگر رئیس‌جمهور ۴ وزیر یعنی، راه و شهرسازی، اقتصاد، تعاون و صنعت را به مجلس معرفی کند، شنبه و یکشنبه مجلس در دو نوبت صبح و عصر صلاحیت وزرا را بررسی می‌کند.
*  یک گام تا لغو کامل روادید بین ایران و روسیه
مدیر کل امور کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان آخرین وضع لغو روادید و ویزا بین ایران با روسیه را تشریح کرد. علی چگینی با اشاره به نشست اخیر مدیران کل کنسولی وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و روسیه، اظهار کرد: «اجلاس بسیار مفیدی بود که بر اساس آنچه در این نشست گذشت باید گفت که دوطرف تمام موانعی را که بر سر افزایش ارتباطات مردمی ایران و روسیه وجود داشت از میان برداشتند و عملا تنها یک گام تا لغو کامل روادید بین دو کشور باقی‌مانده است.»
** آفرینش ۹۷/۷/۲۸
*  آمریکا مصمم است که کمپین فشار حداکثری علیه ایران را دنبال کند
وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن به فشار خود علیه ایران ادامه خواهد داد.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در ادعاهایی بی‌اساس و با استفاده از سیاست ایران‌هراسی در توییتی نوشت: آمریکا مصمم است که کمپین فشار حداکثری خود علیه نظام ایران را ادامه دهد.
*  تحریم ایران جدی‌ترین اشتباه سیاست خارجی آمریکا است
وزیر امور خارجه اسبق انگلیس با اشاره به اینکه آمریکا در اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران در موضع انزوا قرار دارد، گفت: تحریم‌های فعلی نه سخت‌ترین تحریم‌ها، بلکه جدی‌ترین اشتباه سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌رود. «جک استراو» در نشست «چشم‌انداز و توسعه روابط تجاری انگلیس و ایران» در لندن با اشاره به حمایت انگلیس از توافق با ایران ابراز اطمینان کرد که موضع فعلی این کشور ادامه خواهد یافت و افزود: اگرچه تحت‌فشار هستیم اما ‘آمریکا باید این موضوع را هضم کند.
** قدس ۹۷/۷/۲۸
*  مجمع تشخیص در موضوع CFT در چارچوب وظایف قانونی خود عمل می‌کند
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه کنگره جمعیت رهپویان با اشاره به نظر مجمع تشخیص درباره لایحه CFT اظهار داشت: مجمع تشخیص در چارچوب وظایف قانونی خود عمل می‌کند. آنچه برای ما مهم است، اجرای قانون است لذا باید دقت کنیم تا این موضوع، در مجمع مورد بحث قرار بگیرد.
وی افزود: مجلس و شورای نگهبان، ارتباطات خوبی با هم دارند و آن‌ها هم طبق قانون عمل می‌کنند.
*  طرح کانال پرداخت مالی مستقیم با ایران بزودی اجرایی می‌شود
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است طرح خود برای ایجاد یک کانال مالی برای حفط تعامل تجاری با ایران و دور زدن تحریمهای آمریکا را اجرایی کند. فدریکا موگرینی افزود: شرکای ما در آسیا نیز نشان داده‌اند که مایل به اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام هستند و همچنین نیاز است ایران نیز مطابق با تعهداتش در برجام عمل کند. وی تصریح کرد: من مطمئن هستم که اعضا طی هفته‌های آینده به شیوه‌ای موفقیت آمیز آن را پیش خواهند برد.
** خراسان ۹۷/۷/۲۸
*  توصیه‌های مراجع تقلید و علما به وزیر آموزش و پرورش
بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سفر یک روزه به شهر مقدس قم با آیات عظام مکارم شیرازی، علوی گرگانی و نوری همدانی دیدار و گزارشی از مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌های این وزارتخانه را ارائه کرد.
آیت‌ا…‌العظمی مکارم شیرازی: در بعضی از آیات، آموزش بر پرورش مقدم است و در بعضی آیات هم عکس این است. این دو اگر از هم جدا شوند، فاجعه است. انتقال فرهنگ مخرب در لباس‌های مختلف، یک آسیب مهم است، مثل همین برنامه ۲۰۳۰ که هدفش این است و می‌گوید ما می‌خواهیم تمام دنیا را در سال ۲۰۳۰ به اوج ترقی برسانیم. ولی مسائلی، به طور خاص مسائل تخریبی در این ۲۰۳۰ گنجانده شده است.
آیت ا…‌العظمی نوری همدانی: غرب بعد از جنگ صلیبی افتخارات علمی ما را به غارت برد و به نام خود ثبت کرد. وظیفه ما برگرداندن تمدن و تعلیم و تربیت به اسلام و فرهنگ اسلامی است، باید فرهنگ اهل‌بیت (ع) را زنده کنیم و با همین فرهنگ به جنگ دشمنان برویم.
آیت‌ا… علوی ‌گرگانی: آموزش و پرورش باید دلسوزی و پیگیری بیشتری در تربیت کودکان و فرزندان داشته باشد. آموزش و پرورش باید در روند تربیت دانش آموزان و تبیین ارزش‌های دینی و اخلاقی از بهترین افراد در انتقال آموزه‌های دین بهره گیرد.
** اعتماد ۹۷/۷/۲۸
*  تعلیق سفرهای دیپلماتیک قدرت‌های اروپایی به ریاض
همزمان با واکنش مقامهای آمریکا، دولت‌های اروپایی نیز گفتگوهای دیپلماتیک خود را با عربستان سعودی تا زمان روشن شدن وضعیت پرونده جمال خاشقجی تعلیق کرده‌اند. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه دستور داده است که تمامی سفرهای دیپلماتیک به عربستان سعودی به حالت تعلیق درآید. پیش از فرانسه، آلمان، بریتانیا و هلند هم سفر دیپلماتهای خود را به عربستان سعودی تعلیق کرده بودند.
** شهروند ۹۷/۷/۲۸
*  سران قوا درباره لوایح چهارگانه FATF هماهنگ هستند
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر هماهنگی و همکاری قوای سه گانه برای حل مسائل کشور در شرایط پیچیده و حساس امروز، گفت: با تدبیر مقام معظم رهبری، جلسات هماهنگی قوای سه گانه شکل گرفت و در این جلسات سران قوا و اعضای جلسات در موضوعات روز به تفاهم‌های خوبی دست می‌یابند که یکی از مهمترین آن‌ها لوایح چهارگانه FATF است. او با بیان اینکه نمی توان تنها از منظر اقتصادی، سیاسی و یا فرهنگی مسائل پیچیده کشور را حل و فصل کرد به اهمیت موضوع آینده کشور اشاره کرد و گفت: آینده ایران و اتفاقات پیش رو ارتباط وثیقی با نقش آفرینی کسانی دارد که رفتار و عملکردشان بر وضعیت کشور اثرگذار است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
احیاء شخصیت حضرت ابوطالب(ع) احیاء کل دین و مذهب است
ابنا/آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار اعضای شورای علمی «همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) تأکید کردند: حقیقتاً حضرت ابوطالب(علیه السلام) شخصیت بزرگی بوده و وظیفه ما شیعیان و عموم مسلمانان است تا نسبت به شناسایی و معرفی هر چه بیشتر و کامل تر آن بزرگوار و آثار منسوب به ایشان ــ مانند قصیده لامیه و دیگر اشعار و خدمات ایشان ــ تلاش کنیم.ایشان افزودند: ما درباره ایشان کوتاهی کرده‌ایم و باید جبران کنیم. شما تصمیم خوب و بجایی گرفته اید؛ زیرا احیاء شخصیت حضرت ابوطالب(ع) احیاء کل دین و مذهب است.
با اجتهاد جواهری می‌توان مسائل مستحدثه را حل کرد
حوزه/آیت الله فاضل لنکرانی، در همایش «مسائل مستحدثه و حوزه علمیه؛ چالش ها و رویکردها» با اشاره به اینکه در چند دهه اخیر به خصوص پس از انقلاب اسلامی، مساله موضوع شناسی را خیلی مطرح می‌کنند و این تا حدی درست است، اظهار کرد: اگر فقیه موضوع را نشناسد، نمی تواند حکم صادر کند؛ یعنی وقتی بحث خمس را در تورم و زمان را در کاهش ارزش پول مطرح کنیم، طبیعی است که باید حقیقت پول را بشناسید تا بتوانید حکم صادر کنید عضو جامعه مدرسین با بیان این که کسانی که دارای مبنای اصولی هستند می‌توانند وارد مسائل مستحدثه شوند، گفت: شک نداشته باشید که با همین اجتهاد جواهری می‌توان مسائل مستحدثه را حل کرد.
رشته‌های تخصصی حوزه باید با فقه و اصول قرین شوند
حوزه/آیت‌الله غروی، در اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی حوزه علمیه قم با عنوان جایگاه فقاهت در علوم انسانی و اسلامی گفت: رشته‌های تخصصی زیادی وجود دارند؛ ما باید سطوح دوره‌ها را حفظ کنیم، یعنی در سطح دو گرایشی داریم و سطح سه دروس به‌گونه‌ای ارائه شود که مطابق سطوح مربوطه باشد. عضو جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به اهمیت مطابقت دروس تخصصی با سطوح حوزوی ابراز داشت: رشته‌های تخصصی ما باید با فقه و اصول قرین شوند تا رنگ و لعاب اسلامی به خود بگیرند.
فقه نمی تواند چشم خود را بر نیازهای بشر ببندد
حوزه/حجت الاسلام والمسلمین عندلیب، در همایش «مسائل مستحدثه و حوزه علمیه؛ چالش ها و رویکردها» گفت: فقیه می‌تواند افق روشنی را در مسائل مستحدثه فراروی خود داشته باشد و در این نوع مسائل باید بیش‌تر از دیگر مسائل از عقل، اعتبارات و عرف استفاده کند.عضو جامعه مدرسین با بیان این که فقیه در مسائل مستحدثه باید ببیند منطقه ممنوعه عقل و سیره عقلا و منطقه ممنوعه عرف کجاست و کجا می‌تواند از این عناصر در استنباط مسائل مستحدثه استفاده کند، بیان کرد: تا اینها روشن نشود نمی توان درست از مسائل مستحدثه استنباط کرد و اساسا باید دید عقلی که فقیه از ان سخن می‌گوید چه عقلی است و سیره عقلا کجا باید بهره‌برداری شود.
هیئت بیعت عربستان علیه بن سلمان کودتا کرد.
حوزه/ روزنامه فیگارو فرانسه گزارش داد هیئت بیعت عربستان جلسه‌ای سری برای انتخاب جانشین ولیعهد سعودی تشکیل داد.این روزنامه به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد اگر خالد بن سلمان سفیر عربستان سعودی در واشنگتن به عنوان جانشین ولیعهد تعیین شود این اقدام به معنای آن است که محمد بن سلمان نه به صورت فوری بلکه در میان مدت منصبش را ترک خواهد گفت.
چین حجم بی‌سابقه‌ای از نفت ایران را خریداری کرد
مهر/ یک منبع آگاه از شرکت ملی نفتکش‌های ایران گفت که این شرکت بیش از ۲۰ میلیون بشکه نفت خام را به دالیان چین ارسال کرده است. این منبع آگاه بدون توضیحات بیشتر گفت: همان‌طور که مسئولان جمهوری اسلامی ایران گفتند متوقف کردن فروش نفت ایران غیرممکن است همچنین شینهوا خبرگزاری رسمی چین گزارش کرد تحریم نفتی ایران که آمریکا به دنبال آن است تنها یک بلوف سیاسی بوده و هرگز عملی نخواهد شد.
آمریکا با خروج از برجام اصل همزیستی میان کشورها را نقض کرده است
فارس/نماینده کوبا در سازمان ملل متحد در نشستی در سازمان ملل با موضوع سلاح‌های هسته‌ای از تصمیم ایالات متحده آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای ایران یا برجام انتقاد کرد و آن را خلاف اصل همزیستی میان کشورها توصیف کرد.کامیجو افزود: «تصمیم آمریکا برای خروج از برنامه اقدام مشترک یا توافق هسته‌ای ایران، نقض قواعد همزیستی میان کشورها است.»وی در این نشست همچنین بر «حق قانونی» تمامی کشورها برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، بدون هیچ‌گونه تبعیض تأکید کرد.
اعتراف سعودی ها به قتل «جمال خاشقجی»
مهر/سعودی ها سرانجام به کشته شدن روزنامه نگار منتقد ریاض در ترکیه اعتراف و اعلام کردند که وی پس از درگیری در کنسولگری این کشور کشته شده است. دادستان کل عربستان در بیانیه‌ای ضمن تایید خبر کشته شدن خاشقجی اعلام کرد در روز دوم اکتبر وی با مردی در داخل کنسولگری سعودی ها ملاقات کرده که در حین آن درگیری رخ داده و خاشقجی به قتل رسیده است. دادستان کل اعلام کرد ۱۸ نفر در ارتباط با همین پرونده دستگیر شده‌اند. پس از اعتراف مقامات سعودی به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار این کشور در کنسولگری عربستان در استانبول، شاه سعودی در اقدامی ناگهانی پنج مقام دستگاه اطلاعاتی کشورش را برکنار کرد.
خنثی شدن عملیات داعش علیه زوار امام حسین(ع)
مهر/فرماندهی عملیات بغداد اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق موفق شدند عملیات عناصر تروریستی داعش علیه زوار امام حسین(ع) را خنثی کنند.بر اساس این گزارش نیروهای عراقی توانستند در یک عملیات اطلاعاتی دقیق، محل انباشت تجهیزات نظامی و مواد منفجره تروریستها در منطقه الطارمیه واقع در شمال بغداد را کشف کنند.
وزیر خارجه بحرین ادعاها علیه ایران را تکرار کرد
مهر/ وزیر امور خارجه بحرین با تکرار ادعاهای همیشگی، ایران را به دخالت در امور این کشور متهم کرد.«خالد بن احمد آل خلیفه» مدعی شد که ایران به همراه قطر در سال ۲۰۱۱ (سال آغاز انقلاب در بحرین) با هدف سرنگونی نظام آل خلیفه، در امور این کشور دخالت کرده اند.
دیپلماسی ایران تلاش خصمانه امریکا در FATF را خنثی کرد
ایرنا/بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با استقبال از تصمیم اخیر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در تمدید تعلیق کشورمان از فهرست کشورهای مشمول اقدامات سخت مقابله‌ای مالی و بانکی، آن را موفقیت دیگری برای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تلاش‌های گسترده آمریکا دانست که با سوء استفاده از ریاست دوره‌ای خود بر FATF و با کمک رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی در صدد بازگرداندن ایران به فهرست سیاه FATF بود.
اعلام آمادگی ۱۱۰ شرکت اروپایی برای تعامل نفتی با ایران
ایسنا/ رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از آمادگی ۱۱۰ شرکت کوچک و متوسط اروپایی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی خبر داد.رضا خیامیان با اشاره به پیشنهاد انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به دولت برای تعامل با شرکت‌های کوچک اروپایی در زمان تحریم اظهار کرد: انجمن با همکاری اتاق تهران در تلاش است از تعدادی از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی دعوت کند به تهران بیایند و سمیناری تشکیل دهیم که این شرکت‌ها با شرکت‌های ایرانی مذاکره کنند، جوینت شوند و همکاری بین شرکت‌ها آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *