خبرروز ۱۳۹۷/۰۷/۰۵

  • آیت الله جنتی: سخنان رئیس‌جمهور در سازمان ملل عزتمندانه بود
  • رهبر معظم انقلاب: در روایت دفاع مقدس روح مجاهدت و شکست‌ناپذیری ملت ایران متبلور باشد
  • آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه  شد
  • آیت الله مقتدایی: دشمنان با هدف براندازی نظام فعالیت می‌کنند
  • آیت الله اعرافی: مرزهای توسعه و پویایی فقه باید گسترده شود
  • آیت الله علیدوست: در هر ۱۵ روز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ شبهه جدید ایجاد می‌شود

 

** جام جم ۹۷/۷/۵
*  واکنش قاسمی به ادعاهای رئیس جمهور آرژانتین
سخنگوی وزارت خارجه با رد ادعاهای بی اساس رئیس جمهور آرژانتین، آن را تحریف واقعیات خواند و افزود: جمهوری اسلامی ایران اعمال تروریستی درهر جای دنیا و به هر شکل را قویاً محکوم می‌کند. بهرام قاسمی افزود: در این راستا تهران از زمان وقوع انفجار آمیا مکررا آن را محکوم کرده و با خانواده قربانیان آن ابراز همدردی کرده است. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای اثبات حسن نیت خود به منظور کشف حقیقت و اجرای عدالت واقعی در ارتباط با انفجار مذکور، دعوت به گفت‌وگوی رئیس جمهور آرژانتین از طریق تریبون سازمان ملل در سال ٢٠١٢ را پذیرفت و یک یادداشت تفاهم همکاری نیز در ژانویه ٢٠١٣ امضاء شد، لیکن دولت آرژانتین آمادگی اجرای تفاهمی که خود امضا کرده بود، ندارد.
*  انتقاد خفیف انگلیس از آمریکا
ترزامی نخست وزیر انگلیس در نشست شورای امنیت انتقاد بسیار خفیفی از خروج آمریکا از برجام کرد و با ادعای اینکه برجام بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است، گفت: اگر تلاش‌های جمعی را کنار بگذاریم به جای بدی می‌رسیم. وی با تکرار برخی ادعاها مبنی بر ارسال موشک از سوی ایران برای حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن، این موضوعات را خلاف مصوبه‌های سازمان ملل خواند و گفت: من در شورای امنیت خواسته‌ام که هزینه این کارها بالاتر و بالاتر برود.
** همشهری ۹۷/۷/۵
*  درخواست اعضای شورای شهر تهران برای دیدار با رئیس جمهور
یک عضو شورای شهر تهران از درخواست دیدار اعضای شورای شهر اسلامی تهران با رئیس مجلس شورای اسلامی برای حفظ شهردار فعلی خبر داد.
حسن رسولی ادامه داد: رئیس شورای عالی استان‌ها و رئیس شورا تقاضا کردند در اسرع وقت با رئیس مجلس در این خصوص دیداری داشته باشیم تا استدلال‌های خود را در زمینه ماندن افشانی بیان کنیم.
** کیهان ۹۷/۷/۵
*  آل‌سعود به تروریست‌های اهواز وعده ۲۰۰ هزار دلاری داده بود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: عربستان سعودی به عوامل حادثه اهواز قول داده بود تا پس از انجام عملیات به هر نفر ۵هزار دلار به علاوه اقامت در هر یک از کشورهای غربی که خودشان بخواهند بدهد.
ابوالفضل حسن‌بیگی در خصوص آخرین جزئیات حوادث اهواز، بیان داشت: گروهی که عملیات تروریستی را در اهواز انجام دادند، عضو یک خانواده بودند و چندی پیش با حضور در عربستان دین خود را به وهابیت و سلفی‌گری تغییر دادند.
*  مردم تا کی باید منتظر اقدام مسئولان برای حل مشکلات معیشتی باشند
آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در ابتدای نخستین درس خارج فقه خود در سال جدید تحصیلی با اشاره به وضعیت سخت معیشتی مردم و تأکید بر لزوم اقدام عاجل برای حل مشکلات، گفت: مردم تا کی باید منتظر اقدام مسئولان برای حل مشکلات معیشتی باشند.
وی مطالبه رهبری، مراجع، علما و حوزه‌های علمیه را علاج وضعیت بیمار اقتصاد کشور عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه نظارتی وجود ندارد و گرانی‌ها روز به روز بیشتر می‌شود، در حالی که وظیفه مسئولان این است که برای کنترل قیمت‌ها و عدم فشار اقتصادی بر مردم تلاش جدی کنند و این مشکلات برعهده بعضی از افراد بی‌کفایت است.
** شرق ۹۷/۷/۵
*  ترامپ نفت را گران کرد نه اوپک
وزیر نفت، رئیس جمهور آمریکا و سیاست‌های اخلالگرانه او را دلیل افزایش قیمت نفت و بی ثباتی این کالا در بازارهای جهانی دانست. بیژن زنگنه در حاشیه هیئت دولت با اشاره به اینکه اوپک با تمام توان و ظرفیت برای ایجاد ثبات در بازار نفت تلاش می‌کند، افزود: ترامپ درحال تلاش برای کاهش جدی سهم صادرات نفت ایران بدون افزایش قیمت، در بازار است که این اتفاق نخواهد افتاد.
*  دیدار محمود عباس با رهبر اپوزیسیون اسرائیل
تزیپی لیونی، رهبر ائتلاف احزاب اپوزیسیون اسرائیل در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.
او در این دیدار با اشاره به “خطرناک بودن اوضاع” از عباس خواست با تکیه بر راهکار تشکیل دو کشور -کشور فلسطین عاری از سلاح در کنار کشور اسرائیل- بر سر میز مذاکره با ایالات متحده بازگردد.
** ایران ۹۷/۷/۵
*  آمریکا روزی به برجام باز خواهد گشت؛ دیر یا زود
حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی در نشست خبری، در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشیتدپرس اظهار کرد: آنچه که درباره آن در توافق هسته‌ای صحبت کرده بودیم ربطی به موشک نداشت. برای ما روشن است که درباره چه چیز صحبت کردیم، پس اگر کسی می‌خواهد تعهد خود را زیر پا بگذارد، بگذارد. این همه بهانه‌جویی لازم نیست. امریکا اشتباه کرده و این قطعی است. پس یا باید از اشتباه خود بازگردد یا به این اشتباه ادامه دهد اما امریکا دیر یا زود از اشتباهش بازخواهد گشت. وی تأکید کرد: امریکا نمی‌تواند این روند را ادامه دهد چرا که چنین روندی نه به نفع ملت امریکا، نه ایران، نه اروپا و نه دیگران است. همه باید تلاش کنند فردی که خطایی را مرتکب شده از آن خطا بازگردد و به نقطه درست برسد.
*  آمریکا چه زمانی می‌خواهد درس بگیرد؟
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اتهامات تکراری ترامپ در نشست شورای امنیت در صفحه توئیتر خود نوشت: «امریکا یک بار دیگر از نشست شورای امنیت سازمان ملل سوءاستفاده کرد تا بفهمد بیش از پیش با نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت منزوی شده است. امریکا چه زمانی می‌خواهد درس بگیرد؟»
** وطن امروز ۹۷/۷/۵
*  سخنان رئیس‌جمهور در سازمان ملل عزتمندانه بود
آیت‌الله احمد جنتی در جلسه دیروز شورای نگهبان با ابراز نگرانی از گرانی روزبه‌روز و تصاعدی کالا و خدمات در جامعه گفت: پایین آمدن ارزش پول ملی غیرقابل قبول است و باید راهکاری فوری و مؤثر به کار گرفته شود. دبیر شورای نگهبان همچنین با اشاره به نطق آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، سخنان عزتمندانه‌ آقای رئیس‌جمهور را علیه مواضع خصمانه‌ آمریکا ستود و آن را از موضع قدرت دانست.
*  سرنگونی پهپاد جاسوسی سعودی
نیروی هوایی ارتش یمن یک پهپاد جاسوسی وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی را در منطقه الدریهمی در ساحل غربی یمن سرنگون کرد. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین از پیشروی نظامیان و مزدوران ائتلاف متجاوز عربی در منطقه التحیتا در ساحل غربی ممانعت به عمل آوردند و در اثر این عملیات بیش از ۱۵ تن از نیروهای وابسته به این ائتلاف کشته و زخمی شدند. یک منبع نظامی هم از کشته شدن تعدادی از نظامیان و مزدوران ارتش عربستان و انهدام ۲ خودروی نظامی آنها طی ۲ عملیات موشکی ارتش یمن در منطقه کوهستانی واقع در ساحل غربی و نیز در استان عسیر عربستان خبر داد.
** جوان ۹۷/۷/۵
*  منافقین و تکفیری‌ها از یک جا دستور می‌گیرند
امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، ضمن همدردی با هموطنان اهوازی در حادثه تروریستی اخیر، اظهار کرد: لعنت و نفرین بر آمریکا و رژیم نحس صهیونیستی و دست آموزان خبیث آنها؛ منافقین و تکفیری‌ها و امثالهم که یکی در فضای مجازی دروغ می‌بافد و کینه و تفرقه را رواج می‌دهد و دیگری به روی زن و کودک بی‌گناه بی‌پناه گلوله می‌بارد. آن‌ها همه از یک جا دستور می‌گیرند و یک هدف را دنبال می‌کنند؛ مدافع این نظام و ملت را سست کنند، به گلوله ببندند و تکه تکه کنند.
*  تمسخر ترامپ در سازمان ملل رسوایی بزرگ سیاسی بود
سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه جشنواره سلمان فارسی، با اشاره به اظهارات سخیف و نامتعارف ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا خطاب به ترامپ گفت: در سازمان ملل، حضار به سخنان سخیف شما خندیدند، شما خنده‌های آن‌ها را دیدید و شنیدید. پیام این تمسخر، فروریختن پوشالی شما و انزوای بیشتر امریکاست و این یک رسوایی بزرگ سیاسی بود. سرلشکر جعفری تأکید کرد: مطمئن باشید مردم ایران و منطقه، به این اظهارات سراسر دروغ و مضحک شما نیز می‌خندند، لکن صدای خنده‌های آنان را از راه دور نمی‌شنوید.
** آفتاب یزد ۹۷/۷/۵
*  استیضاح وزیر نیرو تقدیم هیات رییسه مجلس شد
علی‌اصغر یوسف نژاد عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تقاضای بیش از ۲۰ نماینده برای استیضاح وزیر نیرو در ۱۴ محور تحویل هیات رییسه مجلس شده که بر این اساس هیات رییسه آن را به کمیسیون مربوطه برای بررسی ارجاع خواهد کرد.
*  تقدیم لایحه «ممنوعیت حمله نظامی ترامپ به ایران»
«تام اودال» نماینده نیو مکزیکو در مجلس سنای آمریکا از ارائه طرح عدم مجوز اعلان جنگ آمریکا با ایران بدون تایید کنگره خبر داد.
او با اشاره به سخنرانی خصمانه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ در اتحادیه مقابله با هسته‌ای شدن ایران که روز گذشته کنفرانس سالانه‌شان را با حضور مقامات عالی‌رتبه دولت ترامپ برگزار کردند، گفت: سخنرانی خصمانه و فتنه برانگیز بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ دلیل دیگری برای این لایحه است.
** رسالت ۹۷/۷/۵
*  دشمنان اشتباهی کنند، طومار زندگی آنها را درهم می‌پیچیم
امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در مراسم رونمایی از دستاوردهای دفاعی و آمادگی نیروهای مسلح در حوزه رزم زمینی اظهار داشت: ولی امر مسلمین به ما امر کرده اند برای پاسداری از میهن اسلامی و انقلاب روی پای خود بایستیم و اتکا به بیگانگان را قطع کنیم. حیدری کشورهای اسلامی را خطاب قرار داد و گفت: به دوستان انقلاب اسلامی اعلام می‌کنیم توانمندی‌های ارتش را بخشی از توانمندی جهان اسلام بدانید که در صورت نیاز در اختیار آنها قرار می گیرد، ما روی پای خود ایستاده‌ایم و دشمنان ما باید بدانند اگر اشتباهی کنند طومار زندگی ننگین آنها را در کوتاه‌ترین زمان درهم می پیچیم.
*  بازگشت آمریکا به ۶ ماه قبل آسان‌تر از ۶ سال قبل است
معاون وزیر امور خارجه گفت: آقای روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد که اگر آمریکا باز هم تمایل به بازگشت به برجام و انجام مذاکره دارد باید بداند که بازگشت به ۶ ماه قبل آسانتر از بازگشت به ۶ سال قبل است. «سید عباس عراقچی» سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری را مانیفست ایران و نحوه برخورد ما با جامعه جهانی دانست و گفت، باتوجه به سیاست های دولت آمریکا و مشکلاتی که برای جامعه جهانی ایجاد می کند یک نوع تکروی در عرصه بین المللی به چشم می خورد این در حالی است که مسئولان دیگر کشورها هم به چند جانبه گرایی مذاکرات و نگرش‌های جهانی اشاره داشتند.
** مردم سالاری ۹۷/۷/۵
*  اعلام وصول سوال از وزیر صنعت
سوال ملی ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره عدم ارائه طرح جامع خودروسازی و بی‌توجهی به شایسته‌سالاری اعلام وصول شد. احمد امیرآبادی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی علاوه بر سوال مذکور، طرح الحاق یک تبصره به ماده ۲ قانون مقررات صادرات و واردات و طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های مردمی را اعلام وصول کرد.
*  لغو روادید ایران و آفریقای جنوبی
دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد: برای رونق بیشتر صنعت گردشگری در مراحل نهایی کردن «رژیم لغو ویزا» با برخی کشورها از جمله ایران قرار دارد. ‌«ملوسی گیگابا» وزیر کشور آفریقای جنوبی اعلام کرد: با افزایش تعداد قراردادهای برنامه لغو روادید با کشورهای مختلف در تلاش است صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاری در این بخش را تقویت کنند.
** آرمان ۹۷/۷/۵
*  دستمان جلوی هیچ کشوری دراز نیست
وزیر دفاع گفت: هر جا نظام استکبار و ایادی مزدورش در مواجهه با نظام جمهوری اسلامی دچار ضعف و سرخوردگی می‌شود، اقدام به تحریم‌های غیر قانونی و تحرکات تروریستی می‌کند. امیر سرتیپ امیر حاتمی با اشاره به اقتدار و توانمندی امروز نیروهای مسلح این شکوه و قدرت را مرهون خون‌های پاک شهیدان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم دانست و اظهار کرد: امروز به برکت این ایثارگری‌ها و رهبری‌های داهیانه فرماندهی معظم کل قوا و تلاش و مجاهدت متخصصان متعهد صنعت دفاعی در کشور، تمام نیازهای تجهیزاتی نیروهای مسلح را خودمان تامین می‌کنیم. امیر حاتمی تصریح کرد: دستمان جلوی هیچ کشوری دراز نیست و بحمدا… به چنان فناوری دست یافتیم که موشک‌های نقطه زن جمهوری اسلامی خار چشم دشمنان شده است.
*  تکذیب توقف خرید نفت ایران از سوی هند
یک منبع آگاه دولت هند به «رویترز» خبر داد که دولت هند هیچ‌وقت به پالایشگاه‌های نفتی این کشور نگفته واردات نفت خام از ایران را متوقف کنند. «رویترز» مدعی شده این در حالی است که اکثر پالایشگاه‌های نفت هندی خرید نفت از ایران را در آستانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چهارم نوامبر، قطع کرده‌اند. این منبع آگاه گفت: ما روابط خوبی با ایران و آمریکا داریم و تصمیم‌های ما در حوزه انرژی وابسته به هیچ‌کشوری نیست.
** آفرینش ۹۷/۷/۵
*  نفت ارزان‌تر می‌شود اگر ایران بتواند نفت خود را بفروشد
رییس جمهور فرانسه در پاسخ به انتقاد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از قیمتهای بالای نفت گفت: اگر آمریکا تهران را هدف تحریم قرار نمی‌داد قیمت‌ها تا این حد افزایش پیدا نمی‌کرد. امانوئل مکرون در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: اگر وی (ترامپ) منطقی باشد، خواهد دید که اگر ایران بتواند نفت بفروشد، برای قیمت نفت خوب خواهد بود.
رییس جمهور فرانسه گفت: این برای صلح و برای قیمتهای نفت جهانی خوب خواهد بود.بهای معاملات آتی نفت برنت روز چهارشنبه به ۸۱.۸۳ دلار در هر بشکه رسید.آمریکا در چهارم نوامبر تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را آغاز می‌کند و افت عرضه ایران در آستانه تحریم‌ها عامل مهمی در افزایش اخیر قیمت‌های نفت بوده است.
*  ایرانی‌ها من را جدی بگیرند
جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور آمریکا در نشست گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای از طرح اتحادیه اروپا برای ایجاد یک سازوکار ویژه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد و گفت که واشنگتن در اعمال این تحریم‌ها ثابت‌قدم و باپشتکار خواهد بود.بولتون در اظهاراتی تند خطاب به جمهوری اسلامی هشدار داد که اگر ایران در رفتار خود تغییری ایجاد نکند، مجبور خواهد شد تا هزینه‌های بسیار سنگینی پرداخت کند.وی در ادامه اظهارات خصمانه خود گفت: طبق گفته‌ ایرانی‌ها، ما شیطان بزرگ هستیم. بنابراین می‌توانم تصور کنم که به همین دلیل من را جدی بگیرند وقتی امروز به آنها اطمینان خاطر بدهم که اگر علیه ما، علیه متحدان‌مان یا شرکای ما اقدامی بکنید، اگر به شهروندان‌مان آسیب بزنید، اگر به گفتن، تقلب کردن و فریب دادن ادامه دهید، بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهید کرد.
** قدس ۹۷/۷/۵
*  استعفای بیش از ۶۰ افسر سعودی به دلیل جنگ یمن
فعال توئیتری معروف سعودی به نام «مجتهد» در تازه ترین افشاگری خود علیه خاندان سعودی نوشت: بیش از ۶۰ افسر سعودی با درجه‌های مختلف نظامی استعفای خود را ارائه داده‌اند. دلیل این استعفا احساس گناه نسبت به آنچه در یمن در حال جریان است در کنار ترس از قرار گرفتن در فهرست سیاه بین المللی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در یمن است.
مجتهد تأکید کرد: مقامات نظامی عربستان با اکثر این استعفاها موافقت نکرده اند و محمد بن سلمان ولی عهد عربستان به این استعفاها به دیده یک جرم می‌نگرد.
*  دفاع قاطع مورالس از ایران
«اوا مورالس» رئیس جمهور بولیوی در نشست شورای امنیت سازمان ملل دفاع تمام قدی از ایران کرد. وی با بیان اینکه آمریکا در سال ۱۹۵۳ اقدام به تامین مالی، برنامه‌ریزی و اجرای کودتایی علیه دولت منتخب مردمی مصدق در ایران کرد و این رویکرد دخالت‌جویانه واشنگتن در امور ایران تا سال ۱۹۷۹ (سال پیروزی انقلاب اسلامی) ادامه داشت، اضافه کرد: اکنون که ایران کنترل منابع خود را بار دیگر به دست گرفته بار دیگر قربانی نوعی محاصره توسط آمریکا شده است. دولت بولیوی با قاطعیت اقدامات یکجانبه دولت آمریکا علیه ایران را محکوم می‌کند.
مورالس در ادامه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام را هم محکوم کرد و گفت که دولت آمریکا با این اقدام، پشت بهانه‌ها برای دخالت در امور داخلی ایران پنهان شده است.
** خراسان ۹۷/۷/۵
*  اروپا برای تأمین مالی بزرگ‌ترین دولت حامی ترور در جهان تلاش می‌کند
وزیر خارجه آمریکا در نشستی به میزبانی گروه جنگ طلب «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» از روسیه، چین و هم‌پیمانان اروپایی این کشور خواست تا کانال‌های محرمانه برای تعامل با ایران را پایان بخشند. مایک پمپئو گفت: «ادامه تلاش برای ایجاد سازوکاری برای تأمین بزرگ‌ترین دولت حامی ترور در جهان، یک سیاست فاجعه‌بار است و امیدوارم که آن‌ها این مطلب را بازنگری کنند.» وزیر خارجه آمریکا صراحتاً اعلام کرد که از تصمیم اخیر اروپا “آزرده‌خاطر و عمیقا ناامید” شده است.
*  مراودات دفاعی ایران و جمهوری‌آذربایجان افزایش می‌یابد
معاون وزیر دفاع ایران گفت: مراودات تهران و باکو در حوزه صنایع دفاعی، میان دو کشور تقویت می‌شود.رضا مظفری نیا، افزود: در سفر اخیر وزیر دفاع کشورمان به جمهوری آذربایجان یک تفاهم نامه امضا و قرار شد کمیسیون مشترک دو کشور شکل بگیرد و امیدواریم در قالب این کمیسیون مراودات دفاعی دو کشور بیش از پیش تقویت شود. وی که به جمهوری آذربایجان سفر کرده است، گفت: این سفر فرصتی برای دیدار و مذاکره با مسئولان وزارت دفاع و وزارت صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان است.
** اعتماد ۹۷/۷/۵
*  اعتراض رسمی مشایی به حکم دادگاه
رئیس دادگستری استان تهران از اعتراض اسفندیار رحیم مشایی به حکم دادگاه انقلاب خبر داد
به گفته وی وکلای اسفندیار رحیم مشایی در آخرین ساعات وقت اداری روز یکشنبه (یکم مهرماه) اعتراض خود را به حکم دادگاه ثبت کردند.
در رابطه با اینکه آیا جوانفکر نیز به حکم دادگاه اعتراض کرده است یا نه، اطلاع ندارم، اما هنوز مهلت قانونی ۲۰ روزه برای اعتراض به حکم دادگاه تمام نشده است.
*  از سرگیری روابط دیپلماتیک آلمان و عربستان سعودی
آلمان و عربستان سعودی برای پایان دادن به بحران دیپلماتیک میان دو کشور توافق کردند.
الجبیر و هایکو وزرای خارجه عربستان سعودی و آلمان در حاشیه هفتاد وسومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و درباره بازگرداندن سفیر وگشودن صفحه جدید در روابط دو کشور به توافق رسیدند.
** سازندگی ۹۷/۷/۵
*  فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: همانطور که می‌دانید توافق هسته‌ای با ایران کارساز بوده و این کشور به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است. ما اکنون در حال به کارگیری تدابیری هستیم که تضمین می‌کند ایران کماکان از منافع اقتصادی ناشی از روابط تجاری مشروعش با بقیه جهان بهره‌مند خواهد شد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
در روایت دفاع مقدس روح مجاهدت وشکست‌ناپذیری ملت ایران متبلور باشد
رسا/ همزمان با هفته دفاع مقدس و در آستانه سالروز شکست حصر آبادان، جمعی از فرماندهان، رزمندگان و ایثارگران و هنرمندان با حضرت آیت الله خامنه ای دیدار کردند.در این مراسم رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی، ضمن قدردانی صمیمانه از همه کسانی که متعهدانه پرچم احیای خاطرات و ارزشهای دفاع مقدس را برافراشته نگه داشته اند، تأکید کردند: باید با ایجاد یک نهضت ترجمه آثار مکتوب و صدور آثار هنری و فیلم‌های دفاع مقدس، پیام روح ایمان و مجاهدت و پیام شکست ناپذیری ملت ایران را به جهانیان برسانیم.رهبرمعظم انقلاب اسلامی دربخش دیگری ازسخنان خود خاطرنشان کردند: در روایت دفاع مقدس، باید روح ایمان، ایثار، دلدادگی و مجاهدت و همچنین پیام شکست ناپذیری ملت ایران که با شوق و ذوق به میدان جنگ می‌رفتند، متبلور باشد.ایشان با تأکید بر اینکه دستگاههای مسئول باید به طور جدی پیگیر افزایش صدبرابری آثار ادبی و هنری دفاع مقدس شوند، افزودند: اگر این کار به درستی انجام شود، نقشه جامع استکبار بر هم خواهد خورد.
اگر ساده زیستی در میان علما رایج باشد، الگوی اثرگذار برای مردم است
حوزه/ آیت الله سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعه المصطفی تبلیغ را یکی از اصول مهم اسلامی برشمردند و تأکید کردند: آنچه اسلام را پیش برده تبلیغ آن است؛ گسترش اسلام هیچ گاه با جنگ نظامی نبود و جنگها تنها برای شکستن موانع تبلیغ بوده است. ایشان درادامه جامعه امروز را جامعه ای الگو پذیر دانستند و اظهار داشتند: این الگو می‌تواند الگوی خوب یا بد باشد. اگر ساده زیستی در میان علما رایج باشد، الگوی بسیار خوب و اثرگذار برای مردم است. رفتار یک روحانی بسیار اثرگذارتر از سخن اوست.
دشمنان با هدف براندازی نظام فعالیت می‌کنند
حوزه/آیت‌الله مقتدایی در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا با اشاره به مسئله حضور در حوزه‌های علمیه و توفیق گران‌قدر طلبگی خطاب به حاضران گفت: قدر این نعمت را بدانید و نگذارید وقتتان هدر برود، تحصیل و تدریس وظیفه روزمره شما است دانش‌پژوهان باید به فکر وقت گران‌بهای خود باشند و مدیران باید ارتقای علمی طلاب را بررسی کنند. قائم مقام جامعه مدرسین دربخش دیگری ازسخنان خودبیان داشت: دشمنان با برنامه و باهدف براندازی نظام فعالیت می‌کنند، حفظ نظام الهی جمهوری اسلامی و دعوت به وحدت وظیفه اصلی ما است، همان‌طور که امام حسین(ع) در این راه جان خود را از دست دادند ما نیز باید در راستای پاسخگویی به شبهات و مبارزه با دشمنان این‌گونه عمل کنیم.
مرزهای توسعه و پویایی فقه باید گسترده شود
رسا/ آیت الله اعرافی در مراسم آیین آغاز سال تحصیلی جدید مدارس و مجتمع‌های آموزش عالی جامعه‌المصطفی العالمیه با تأکید بر این که امروز در عصری هستیم که علوم انسانی نیاز به ارتقا و بالندگی دارد، اظهار کرد: ما معتقدیم علوم اسلامی دارای ثوابت و پایه‌های استوار است ولی هرگز نباید غفلت کنیم که کار علوم انسانی اسلامی این است که منابع دین را در خدمت منابع جدید قرار بدهد. عضو جامعه مدرسین درادامه با اشاره به ضرورت گسترده سازی ابواب علوم انسانی از جمله فقه، کلام، عقاید و علوم اجتماعی تأکید کرد که باید مرزهای توسعه و پویایی همه علوم از جمله فقه در حوزه گسترده شود.
در هر ۱۵ روز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ شبهه جدید ایجاد می‌شود
حوزه/ آیت الله علیدوست در جمع طلاب یزد با بیان اینکه ما طلاب حق نداریم که از فرصت‌ها استفاده نکنیم گفت: عمر انسان بسیار مفید است و اگر هر روز شخص بگذرد و برگی از زندگی انسان از بین برود دیگر نمی توان آن روز را بازگرداند.عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه امروزه: طبق آماری که در قم اعلام شده گاهی در عرض ۱۵ روز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ شبهه که بستگی به ایام هم دارد بوجود می‌آید که هر چند بسیاری از این شبهات به گذشته بازمی گردد ولی بسیاری از آنها هم جدید است، عنوان کرد: این آمار نشان می‌دهد که کار روحانیون و طلاب برای پاسخگویی به شبهات سخت و نیاز است که این عزیزان به صورت جدی تر در این زمینه‌ها با تلاش به کار بپردازند و به شبهات ایجاد شده روز، پاسخ به روز بدهند.
آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه شد
رسا/ در جلسه اخیر شورای عالی حوزه، آیت‌الله حسینی بوشهری با رای اعضای شورای عالی به عنوان دبیر شورا انتخاب شد.پیش از این آیت‌الله رضا استادی دبیر شورای عالی حوزه علمیه بود.هم اکنون آیات: رضا استادی، مرتضی مقتدایی، سید هاشم حسینی بوشهری، سید محمد غروی، علیرضا اعرافی، سید احمد خاتمی و جواد مروی هفت عضو شورای عالی حوزه در دوره هفتم هستند.
تقدیر دبیرکل سازمان ملل از نقش ایران در سوریه
مهر/دبیرکل سازمان ملل در دیدار ریس جمهوری اسلامی ایران از تلاش تهران برای حل و فصل مسائل سوریه تقدیر کرد.رئیس جمهوری کشورمان نیز دراین دیدار بر ضرورت تلاش و اهتمام جامعه جهانی در راستای حفظ برجام به عنوان توافقی بین‌المللی و عمل به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید و اعلام مواضع صریح از سوی سازمان ملل متحد در این زمینه را حائز اهمیت عنوان کرد.حجت الاسلام والمسلمین روحانی در دیدار «آنتونیو گوترش» مواضع دبیرکل سازمان ملل متحد درباره حفظ برجام را مثبت ارزیابی کرد و افزود: سازمان ملل متحد باید به وظیفه خود در راستای استحکام قوانین بین المللی به گونه‌ای عمل کند که هیچ کشوری نتواند به تشخیص خود با تعهدات بین المللی، بویژه قطعنامه‌های شورای امنیت مقابله کند.
دشمنان نمی‎توانند امنیت و ثبات ایران را برهم بزنند
رسا/رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح اهواز را محکوم کرد. آیت‌الله قبلان گفت: دشمنان با این گونه اقدامات وحشیانه نمی توانند امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران را برهم بزنند.وی تصریح کرد: دشمنان با چنین اقداماتی نمی‌توانند ذره‌ای از عزم و اراده ایران در مبارزه با طرح‌های کشورهای استکباری که در پی تسلط بر منطقه هستند را کاهش دهد و آن را مجبور به عقب‌نشینی کند.
در صورت پیروزی در انتخابات، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسیم
مهر/«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس اعلام کرد که در صورت پیروزی حزب کارگر در انتخابات عمومی، و تشکیل دولت از سوی آن اقدام به شناسایی کشور مستقل فلسطین می‌کند.
اتریش: همه تلاش خود را برای حفظ برجام به‌کار خواهیم بست
ایسنا/ قائم‌مقام وزیر امور خارجه اتریش، در دیدار با امیری خامکانی رئیس و اعضای هیات گروه دوستی پارلمانی ایران و اتریش، ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان حمله تروریستی اهواز، گفت: چنین اقداماتی سخیف‌ترین روش برای ضربه زدن به انسان‌های بی‌گناه است. پتر لیک‌ ضمن تاکید بر مواضع حمایتی کشورش از برجام، افزود: برای ما برجام به موضوعی حیثیتی تبدیل شده است و خروج یک‌جانبه آمریکا برای ما و همه اعضاء مایه‌ی تاسف است.وی ادامه داد: اتریش در مقام ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا همه تلاش خود را برای حفظ برجام و ارائه بسته عملیاتی در جهت حمایت از شرکت‌های اروپایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به‌کار خواهد بست.
نمی توان از نقش سازنده ایران در منطقه چشم پوشی کرد
ایرنا/ سخنگوی نخست وزیر ژاپن از تداوم همکاری کشورش با تهران در زمینه‌های محیط زیستی و مدیریت حوادث طبیعی خبر داد و گفت: نمی توان از نقش سازنده ایران برای ثبات منطقه چشم پوشی کرد. «اوساگا» همچنین با استقبال از ادامه اجرای برجام از سوی ایران گفت: ژاپن از این توافق حمایت می‌کند.
ترکیه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراه نمی‌شود
فارس/وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های روسیه گفته کشورش با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراه نخواهد شد.«مولود چاووش اوغلو»، گفته کشورش علی‌رغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا به تجارت با ایران ادامه خواهد داد. وی گفت: «ما از هیچ تحریمی حمایت نمی‌کنیم. بله، البته ما تجارت با ایران، روسیه و دیگران را ادامه می‌دهیم. ترکیه یک کشور مستقل و دارای حق حاکمیت است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *