خبرروز ۱۳۹۷/۰۶/۲۴

  • پیام تسلیت رهبرمعظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین اشرفی شاهرودی
  • حضور حماسی و شورانگیز مردم تهران در تشییع پیکر مطهر ۱۳۵ شهید گمنام
  • آیت الله نمازی : هدف آل سعود و آمریکا اختلاف‌افکنی بین ایران و عراق است
  • آیت الله خاتمی: جبهه حق، در عصر حاضر فقط جبهه ولایت است
  • حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی: کم رنگ شدن امر به معروف موجب بروز برخی آسیب‌ها در قم شده است
  • آیت الله علیدوست: تبیین گفتمان عاشورایی، عامل مهم تحول فکری و معنوی در جامعه است

 

** جام جم ۹۷/۶/۲۴
*  عقب نشینی کاخ سفید از تمرکز بر ایران در نشست شورای امنیت
یک روزنامه آمریکایی فاش کرد کاخ سفید دستور کار نشست ویژه شورای امنیت به ریاست ترامپ را که پیش از این قرار بود صرفا بر موضوع ایران تمرکز داشته باشد تغییر داده است. روزنامه نیویورک تایمز این تغییر را به دلیل هشدار برخی مقامات کاخ سفید دانسته و گفته موضوع نشست ویژه شورای امنیت از ایران به مبارزه با تسلیحات کشتار جمعی تغییر کرده است.
*  احضار و آزادی ۵ متهم پرونده تجمع اعتراضی در مدرسه فیضیه
دادسرای ویژه روحانیت قم اعلام کرد به دنبال شکایت معاونت حقوقی ریاست جمهوری از برخی شرکت کنندگان تجمع اعتراضی مدرسه فیضیه، ۵ نفر از افراد مرتبط احضار و پس از تحقیقات آزاد شدند.
در اطلاعیه‌ دادسرای ویژه روحانیت قم آمده است: به دنبال تجمع اعتراضی مدرسه فیضیه، ۵ نفر از افراد مرتبط، از طریق تماس تلفنی به دادسرا احضار و متعاقب تحقیقات به عمل آمد که دو نفر از آن‌ها آزاد و سه نفر دیگر پس از تفهیم اتهام به دلیل عجز از تامین وثیقه، جهت نگهداری تحویل ضابطین شده که این ۳ نفر نیز کمتر از ۲۴ ساعت آزاد شدند.
** همشهری ۹۷/۶/۲۴
*  ایجاد کانال مالی اروپا با ایران تا ۱۰ آبان
هفته نامه آلمانی اشپیگل در گزارشی اختصاصی از راه‌اندازی صندوق مالی ویژه اتحادیه اروپا تا ابتدای ماه نوامبر (۱۰ آبان) به منظور حفظ کانال مالی اروپا با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا خبر داده است. براساس گزارش این نشریه، اولاف شولتز وزیر دارایی آلمان مدتهاست با همتایان فرانسوی و انگلیسی خود در این باره همکاری می‌کند و بارها باآنها، از جمله در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در ابتدای تابستان در بوئنوس آیرس دیدار کرده است. تنها هدف این موسسه مالی تضمین تراکنش‌های مالی با تهران و دور زدن کانال‌های مالی معمول است. اروپا گفته است که اجازه نمی‌دهد آمریکا شرکت‌های کشورهای عضو را تنبیه کند و حتی از مقابله جدی با آمریکا در این زمینه خبر داده است.
** کیهان ۹۷/۶/۲۴
*  حضور حماسی و شورانگیز مردم تهران در تشییع پیکر مطهر ۱۳۵ شهید گمنام
مراسم تشییع پیکرهای مطهر ۱۳۵ شهید دوران دفاع‌مقدس همزمان با سومین روز از ماه محرم با حضور گسترده اقشار مختلف مردم و مسئولان کشوری و لشکری از مقابل درب اصلی دانشگاه تهران برگزار شد.
پیکرهای این شهدا که با عنوان «شهدای عزت ایران اسلامی» تشییع شدند، از مناطق عملیاتی شلمچه، مجنون، ‌کربلای ۵، والفجر ۸، والفجر ۱، منطقه عمومی فکه، شرهانی، جزیره بوارین، نفت شهر و سومار تفحص شده‌اند.
*  با اسرائیل علیه ایران همکاری نزدیک داریم
دستیار بخش تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا و رئیس ‌FATF در جلسه استماع روز پنجشنبه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا صراحتا اذعان کرده است که برای مقابله با ایران همکاری نزدیکی با اسرائیل و عربستان داریم.
«مارشال بیلینگزلی» درباره روند احیای تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام گفت: «تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که ذیل برجام رفع کرده بودیم در دو مرحله مجدداً احیا می‌شوند.»
مقام خزانه‌داری آمریکا درباره هدف از اجرای این تحریم‌ها گفت: «قصد داریم ایران را بابت اقدامات مرگبار و بی‌ثبات‌کننده‌اش پاسخگو کرده و جای شک باقی نگذاریم که ایران بایستی به میز مذاکره برگردد».
*  عشق به مقام و ثروت حاکمان عرب اشغال فلسطین را ۷۰ ساله کرد
به گفته دبیرکل حزب‌الله لبنان، ترس حکام عرب از بر باد رفتن جایگاه و ثروت‌هایشان طی ۷۰ سال گذشته، باعث از دست رفتن فلسطین و نفوذ آشکار آمریکا و دخالت‌های آن در منطقه شده است.
سید حسن نصرالله تاکید کرد، رژیم‌ها، رهبران، پادشاهان و روسای جمهوری برای تخت و منصب خود نگران هستند و به خاطر همین است که از آمریکا و انگلیس و غرب می‌ترسند، چرا که هر کسی که موضعی مخالف با آنها بگیرد، میلیون‌ها اتهام و تهمت به او می‌زنند و هر کاری را برای سرنگونی او می‌کنند.
** شرق ۹۷/۶/۲۴
*  ملاقات برجامی؛ دوم مهر
یک منبع دیپلماتیک از برگزاری نشست کشورهای باقی مانده در برجام در سطح وزیران، در تاریخ دوم مهر و در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داد. نمایندگانی از کشورهای باقی مانده در توافق هسته‌ای ایران، در تاریخ ۲۴ سپتامبر و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار می‌کنند. به نوشته خبرگزاری تاس به نقل از یک مقام دیپلماتیک این دیدار در سطح وزیران کشورهای ایران، روسیه، چین، آلمان، انگلیس و فرانسه برای تاریخ دوم مهر برنامه‌ریزی شده است. این مقام دیپلماتیک همچنین گفت که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این نشست حضور خواهد داشت.
** ایران ۹۷/۶/۲۴
*  تلاش مشترک ایران و اروپا برای حل بحران یمن
جابری انصاری مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه با اشاره به گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا و نمایندگان چهار کشور اروپایی انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا با تمرکز بر مسأله یمن برای یافتن راه‌های کمک به اعاده صلح در یمن و پایان دادن به فاجعه انسانی جاری در این کشور افزود: در گفت‌وگوهای روز چهارشنبه توافق کردیم گام‌‌‌های مشترکی برای حمایت از مأموریت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن برای اعاده صلح و ثبات در این کشور با همدیگر برداریم.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۶/۲۴
*  روسیه خواستار تضمین تداوم اجرای برجام شد
نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی با قدردانی از پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود در برجام، از آژانس خواست که اجرای باثبات این توافق را تضمین کند.
«میخائیل اولیانوف» گفت: انتظار داریم که آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایفای نقش خود به عنوان یک داور بی طرف در تامین زمینه‌ای پایدار برای تداوم اجرای برجام ادامه دهد.
اولیانوف تصریح کرد که طرف روسی برای تداوم و اجرای کامل این توافق هسته‌ای که تضمین کننده منافع کل جامعه جهانی است، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
*  همکاری تهران- آنکارا به ارتقای امنیت در منطقه کمک می‌کند
هیات های پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در حاشیه دومین نشست جهانی پارلمانی پیرامون توسعه پایدار در بالی اندونزی دیدار کرده و در این گفت وگوها تاکید کردند همکاری تهران- آنکارا به ارتقای امنیت در منطقه کمک می کند.
مصطفی شینتوپ نایب رئیس مجلس ترکیه درحاشیه مجمع جهانی پارلمانی در ‘بالی’ اندونزی، در دیدار با هیات پارلمانی ایران در جزیره بالی اندونزی اعلام کرد که روابط دو کشور در سطح کلی قابل قبول است هر چند که این روابط نیازمند بازبینی و ارتقا می باشد.
** وطن امروز ۹۷/۶/۲۴
*  ردپای موساد و سیا در حوادث بصره و حمله به کنسولگری ایران
ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره وقایع اخیر در بصره عراق و حادثه کنسولگری ایران در این شهر گفت: امروز آمریکایی‌ها برای فرافکنی از مشکلاتی که در سطح منطقه با آن مواجهند، اقدامات گوناگونی علیه کشورها اجرا می‌کنند. وی افزود: وضعیتی که آمریکا در منطقه با آن مواجه شده و به خطر افتادن امنیت رژیم صهیونیستی، باعث شده هرگاه پیشنهادی از سوی مسؤولان رژیم صهیونیستی به آنها می‌شود سراسیمه آن را بپذیرند و احساس کنند این پیشنهاد مناسب است. حسن‌بیگی ادامه داد: افرادی که در جریان حوادث بصره توسط دولت عراق دستگیر شدند، اعتراف کردند با پول عربستان و برنامه‌ریزی‌های موساد و سیا این اقدامات را انجام دادند.
*  رشوه ترامپ به عباس برای نجات معامله قرن
روزنامه اقتصادی گلوبس رژیم صهیونیستی به نقل از منابع سیاسی آمریکایی فاش کرد که دولت دونالد ترامپ پیشنهاد کمک ۵ میلیارد دلاری به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در قبال بازگشت وی بر سر میز مذاکرات سازش و موافقت با طرح موسوم به «معامله قرن» ارائه داده است. بر اساس این توافق، قرار است تشکیلات خودگردان ۵ میلیارد دلار دیگر از کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس و اتحادیه اروپایی دریافت کند و با آن وضعیت اقتصادی خود را بویژه در نوار غزه بهبود ببخشد. طرح معامله قرن که آمریکا در تلاش برای تحمیل آن به فلسطینیان است حذف مساله فلسطین و بازگشت آوارگان فلسطینی را هدف قرار داده است.
** جوان ۹۷/۶/۲۴
*  باید با گردن‌کلفت‌های سیاسی و اقتصادی درافتاد
حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های نمازجمعه تهران مسئولیت‌ها را امانات الهی دانست که به مسئولان سپرده می‌شود و گفت: فردای قیامت از مدیران سؤال می‌شود که مدیریتی که به شما داده شد، در راستای منافع شخصی به کار گرفته شد یا به وسیله آن، به مردم خدمت کردید.
خطیب جمعه موقت تهران ادامه داد: وقتی گردن‌کلفت‌های سیاسی و اقتصادی همه جوره می‌توانند چپاول کنند و آدم برود سراغ یک دختر تازه‌کار فریب‌خورده، اینکه فایده‌ای ندارد. شما باید از بالا شروع کنید و راه امام حسین(ع) را بروید.
وی با بیان اینکه این حکومت‌ها هستند که جامعه را به رنگ فساد، وابستگی، بی‌عرضگی و عدم اعتماد به نفس در می‌آورند، تصریح کرد: باید با گردن‌کلفت‌ها در افتاد و بر سر آنها فریاد زد؛ بقیه درست می‌شود.
*  حجت الاسلام حیدر مصلحی جانشین رئیس عقیدتی سیاسی دفتر فرمانده کل قوا شد
حجت الاسلام حیدر مصلحی طی حکمی به عنوان جانشین دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا منصوب شد.
در احکام جداگانه از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا، حجت‌الاسلام سید ضیاءالدین آقاجانپور به عنوان مشاور عالی، حجت‌الاسلام عبدالعلی گواهی به عنوان معاون تربیت و آموزش، حجت‌الاسلام مهدی حسینی به عنوان معاون نظارت و بازرسی و حجت‌الاسلام صفرعلی مرادی نیز به عنوان مسئول واحد ویژه امور روحانیون دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا منصوب شدند.
** آفتاب یزد ۹۷/۶/۲۴
*  مخالفت «اربیل» با تحویل عناصر گروهک «حدکا» به تهران
دولت منطقه کردستان عراق اعلام کرد که از تحویل عناصر گروهک «حزب دموکرات کردستان ایران» (حدکا)، به تهران خودداری می‌کند.
«سفین دزیی» سخنگوی دولت منطقه کردستان عراق اعلام کرد: تحویل هیچ‌یک از افراد حزب اپوزیسیون کردستان (اشاره به حزب منحله دموکرات کردستان) به مقامات ایران ممکن نیست.
دزیی تاکید کرد: مشکلات با استفاده از شلیک موشک و عملیات نظامی حل و فصل نمی‌شود و باید با این مسئله به صورت مناسب برخورد کرد. سرلشکر «محمد حسین باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران، پیش از این اعلام کرده بود که عراق باید عاملان حمله به مرزداران ایرانی را به تهران تحویل دهند.
*  صادرات کالاهای اساسی و ضروری از تمامی مرزهای کشور ممنوع است
رحمانی فضلی وزیر کشور، گفت: صادرات کالاهای اساسی و ضروری از تمامی مرزهای کشور ممنوع است، استانداران، گمرک و دستگاه‌های مسئول با همکاری یکدیگر موظف هستند از خروج کالاهای اساسی جلوگیری کنند.
** رسالت ۹۷/۶/۲۴
*  باید فضای امید و اعتماد بین مردم و مسئولان تقویت شود
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: باید فضای امید و اعتماد بین مردم و مسئولان تقویت شود.آیت‌الله عباس کعبی با تصریح بر اینکه به‌کاربردن کلمه بحران یا بن‌بست و القای این نکته که مشکلات قابل‌حل نیست، خلاف واقعیت امروز نظام اسلامی است، اظهار کرد: همه مشکلات قابل‌حل است و بن‌بستی وجود ندارد. وی وحدت، انسجام، همدلی، هم‌افزایی مدیران و مسئولان نظام را راهکار حل مشکلات دانست و افزود: همه باید به هم کمک کنند و مردم حس کنند که مسئولان به‌جای حرف و شعار در عمل دست‌به‌دست هم می‌دهند که مشکلات حل شود.وی ادامه داد: باید با هم‌افزایی، جریان‌های مختلف سیاسی هرکدام گره‌ای از کارها بگشایند.
*  جبهه حق، در عصر حاضر فقط جبهه ولایت است
آیت‌الله سید احمد خاتمی، در سلسله برنامه‌های تبلیغی مذهبی حرم مطهر امام رضا(ع) با اشاره مواضع در برابر باطل عنوان کرد: سکوت در برابر گناه و معصیت بی‌طرفی است، آنجا که حق مشخص است نباید بی‌طرف بود، وقتی حق از باطل روشن است طرفداری از باطل یا سکوت در برابر آن گناه است.وی افزود: ما بر این باوریم که جبهه حق در عصر حاضر فقط و فقط جبهه ولایت است، این باور را امام راحل به ما داد؛ ما ولی‌فقیه را تنها رهبر سیاسی نمی‌دانیم جانشین عام امام زمان(عج) می دانیم.وی با اشاره به این فراز زیارت عاشورا «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عاد لمن عاداکم» اظهار کرد: در عصر حاضر نیز، هم اردوگاه سیدالشهدا(ع) هم اردوگاه یزید وجود دارد در شرایطی که دنیای استکبار برای براندازی نظام اسلامی خیز برداشته است عاشوراییان به فضل خدا دشمن را ناکام خواهند گذاشت.
** مردم سالاری ۹۷/۶/۲۴
*  واکنش ایران به موضع فرانسه درباره انتقام از حدکا
«بهرام قاسمی »در واکنش به ابراز نگرانی وزارت خارجه فرانسه از اقدام جمهوری اسلامی ایران علیه تروریست‌ها در شمال عراق، با رد اظهارات مطرح شده، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از قبل نسبت به تحرکات و اقدامات تروریستی و خرابکارانه این گروه تروریستی هشدارهای لازم را در دفاع از کیان کشور، به دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان عراق داده بود. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: این گروه تروریستی اخیرا طی عملیاتی ۱۱ تن از فرزندان و شهروندان ایران را به شهادت رساند که حداقل انتظار ملت ایران تنبیه آنان و برخورد قاطع به منظور پایان بخشیدن به این گونه عملیات ایذایی بود.
** آرمان ۹۷/۶/۲۴
*  واکنش ایران به اظهارات سناتورآمریکایی
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مستقر در لاهه طی پیام توئیتری در واکنش به اظهارات اخیر ریچارد بلک سناتور آمریکایی تاکید نمود، آنچه شما گفته‌اید، مواضع (ما ) که چندین بار در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بیان شده است را تایید می‌کند. علیرضا جهانگیری افزود: اگر به مطالبی مانند آنچه سناتور ریچارد بلک بیان کرده است توجه می‌شد، ما شاهد مصیبت‌هایی مانند جنگ عراق نبودیم. شایان ذکر است، سناتور ریچارد بلک اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده است، سرویس اطلاعاتی انگلستان(ام‌ای سیکس) قصد دارد با ترتیب دادن یک حمله شیمیائی جعلی در سوریه، آن را به گردن دولت سوریه بیندازد.
*  حکم جدید رئیس جمهور برای سیف
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی رئیس‌جمهور در حکمی «ولی‌ا… سیف» را به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور پولی و بانکی منصوب کرد. لازم به‌ذکر است که ولی‌ا… سیف پیش از این رئیس بانک مرکزی بود که تحت فشار افکار عمومی و رسانه‌ها مجبور به استعفا شد.
** آفرینش ۹۷/۶/۲۴
*  کارشکنی آمریکا در روابط ایران و چین
وزیر خارجه آمریکا با انتشار توئیتی به رابطه ایران و چین واکنش نشان داد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با بیان این که ایران خود را رهبر جهان اسلام می‌داند، ادعا کرد: در حالی که چین،‌ بزرگترین خریدار نفت ایران، صدها هزار شهروند مسلمان را آزار داده و زندانی کرده، ایران ساکت مانده است.
*  اگر ایران درست رفتار نکند ، بهایش را با تحریم‌ خواهد داد
وزیر انرژی آمریکا در کنفرانس خبری با وزیر انرژی روسیه ایران را تهدید به مجازات کرد.
ریک پری، وزیر انرژی آمریکا در کنفرانس خبری با الکساندر نواک، ‌وزیر انرژی روسیه، در شهر مسکو، ادعا کرد که آمریکا امروز در موقعیت نابی قرار دارد که می‌تواند خواسته خود را به کشورهایی همچون ایران القا کند.وی اظهار کرد : پیام ما به ایران این است که از آنها انتظار داریم که همسایگانی قابل قبول و عضو قابل قبولی از جامعه باشند. وزیر انرژی آمریکا در ادامه مدعی شد که عربستان سعودی به طور کامل از تمامی اقداماتی‌ که آمریکا در آن دخیل است، حمایت می‌کند و همچنین رفتارهای تهران را “غیرقابل قبول” می‌‌داند.
** قدس ۹۷/۶/۲۴
*  جنگ علیه ایران منتفی است
سردارسرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یادواره سرداران و ۲۳۰ شهید شهرستان مهدی‌شهر اظهار کرد: تجربه گذشته و نتایج تحلیل‌های مختلفی نشان می‌دهد که گزینه جنگ علیه ملت بزرگ و رشید ایران منتفی است.
جانشین فرمانده کل سپاه اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که امروز هیچ کشوری حاضر نیست با آمریکایی‌ها متحد شود و علیه ما اقدام نظامی انجام دهد و هیچ نگرانی‌ای از این بابت وجود ندارد.
وی اضافه کرد: دشمنان باید بدانند که امروز اگر بخواهند اقدامی علیه امنیت ملی ما انجام دهند و ضد ملت ایران اقدام کنند، با خاک یکسان می‌شوند.
*  دیدارهای کری با ایرانی‌ها غیرقانونی بود
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با انتقاد از دیدارهای «جان کری» وزیر خارجه پیشین این کشور با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی طی ماه‌های گذشته، این دیدارها را غیرقانونی توصیف کرد.
ترامپ در صفحه توئیتر خود مدعی شد: «جان کری با دولت متخاصم ایران جلسات غیرقانونی برگزار کرد که فقط در خدمت تضعیف اقدامات عالی ما و آسیب زدن به مردم آمریکاست». وی با لحن کنایه‌آمیز درباره اینکه کری عامل کشورهای خارجی در آمریکا است، افزود: «او به آنها گفت که دولت ترامپ را معطل کنید! آیا او در قانون ثبت عوامل خارجی، ثبت‌نام شده است؟ (این) بد است!»
** خراسان ۹۷/۶/۲۴
*  سومین دور مذاکرات ژاپن و آمریکا برای کاهش تحریم‌های ضدایرانی
سفیر ژاپن با اشاره به بازگشت یک جانبه تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا خاطر نشان کرد: ژاپن وارد مرحله سوم از مذاکرات خود با آمریکا برای کاهش تحریم‌های یک جانبه علیه ایران شده است.
هیرویاسو کوبایاشی در دیدار با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس گفت: ژاپن بر ضرورت روابط بلند مدت میان تهران-توکیو تأکید دارد.
در این دیدار امیرعبداللهیان هم مناسبات ایران و ژاپن را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: تهران، کشور ژاپن را شریک مهم خود می‌داند.
** اعتماد ۹۷/۶/۲۴
*  مانند امریکا اقدام نخواهیم کرد
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مورد همکاری‌های سه‌جانبه کشورهای ضامن روند آستانه در سوریه گفت که ایران، روسیه و ترکیه قصد دارند در استان ادلب گذرگاه‌های امن برای خروج افراد غیرنظامی از مناطق تحت اشغال تروریست‌ها تشکیل دهند. وزیر امور خارجه روسیه در ادامه افزود: «سه کشور هرگز همانند ائتلاف امریکا در استان الرقه عمل نخواهند کرد». اشاره لاوروف به عملیات ائتلاف به اصطلاح ضد داعش امریکا برای آزادسازی شهر رقه، پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش در سال گذشته است که طی آن شمار زیادی غیرنظامی در این عملیات کشته شدند.
** شهروند ۹۷/۶/۲۴
*  جزییات قانون منع بکارگیری بازنشستگان
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: بکارگیری بازنشستگان دولتی در جایگاههای روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهوری و نواب رئیس مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان و معاونان رئیس جمهوری بلامانع اعلام شده است. او در ادامه درباره برخی استثنائات گفت: این مصوبه استثنائاتی هم برای جانباز بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال و فرزندان شهدا دارد. سازمانها و ارگانهایی که این قانون برایشان صادق است نیز ظرف دو ماه باید در خصوص اجرای آن اقدام کنند و ضمانت اجرای این قانون مانند دیگر قوانین جرم‌انگاری یا انفصال از خدمت خواهد بود.
** سازندگی ۹۷/۶/۲۴
*  جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید: حمایت‌های واشنگتن از ائتلاف سعودی به مقابله آمریکا با ایران در منطقه کمک می‌کند. حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن یکی دیگر از اولویت‌های امنیت ملی آمریکا است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
پیام تسلیت رهبرمعظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین اشرفی شاهرودی
پایگاه اطّلاع‌رسانی دفتر مقام معظّم رهبری/ حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم جلیل حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی را تسلیت گفتند. متن پیام به این شرح است:درگذشت عالم جلیل جناب مستطاب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی رحمه‌الله‌علیه را به خاندان مکرم و بازماندگان معزّز بویژه اخوی معظم ایشان و نیز به ارادتمندان و شاگردان آن مرحوم و به همه‌ی مردم مؤمن و انقلابی شاهرود تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را مسألت می‌نمایم.
پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی درگذشت حضرت آیت الله شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی
اختصاصی/در پی ارتحال آیت الله شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی(ره)، جامعه مدرسین حوزه علیمه قم پیام تسلیتی صادر نمود دراین پیام آمده ست:این عالم محترم و مدرس حوزه‌ علمیه شاهرود، که افتخار شاگردی حضرت امام خمینی‌(ره) را نیز در کارنامه خود داشت، عمر شریف خود را در ترویج معارف اهل بیت(علیهم السلام) ، تربیت و پرورش طلاب و خدمت به حوزه‌های علمیه صرف نمود. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت آن فقید سعید را به بازماندگان و بیت مکرم ایشان به ویژه حضرت آیت‌الله مصطفی شاهرودی و حجت‌الاسلام شیخ محمد اشرفی تسلیت عرض نموده، علو درجات، غفران و رحمت الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال خواستار است.
هدف آل سعود و آمریکا اختلاف افکنی بین ایران و عراق است
رسا/آیت الله نمازی با اشاره به سنت حسنه پیاده روی به کربلا از ایران و کشورهای منطقه و جهان، ابراز کرد: به کوری چشم دشمنان اهل بیت(ع)، بنی امیه و آل سعود، عاشورا از مرزهای جغرافیایی کشورها عبور کرده است و در آینده نزدیک جهان را فرا خواهد گرفت. عضو جامعه مدرسین همچنین به رسالت ملت ایران در بهره برداری از نهضت عاشورا درصحنه جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: خطبا و وعاظ باید بهره محتوایی از این ایام پرارزش داشته باشند و فلسفه و علت قیام امام حسین(ع) که امر به معروف و نهی از منکر  است را ساده و روان برای جوانان بیان کنند.
تبیین گفتمان عاشورایی ، عامل مهم تحول فکری و معنوی در جامعه است
حوزه/ آیت‌الله علیدوست تبیین و ترویج گفتمان عاشورایی را عامل مهم ایجاد تحول فکری و معنوی در سطح جامعه دانست وگفت: عاشورای حسینی بالاترین و کامل ترین مصاف میان حق و باطل است و بی شک تا همیشه تاریخ این نهضت اثرگذاری بالای خود را بر گروه ها و جوامع حقیقت طلب و آزادی خواه و عدالت گستر خواهد گذاشت.عضو جامعه مدرسین افزود: یکی از اصلی ترین درس های عاشورا این است که در مسیر رضای خدای متعال و احیای ارزش های الهی از مسیر ولایت اهل بیت(ع) هیچ گاه خارج نشویم و گرنه به سعادت حقیقی نخواهیم رسید.
کم رنگ شدن امر به معروف موجب بروز برخی آسیب‌ها در قم شده است
مهر/حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی در خصوص ضرورت احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی، اظهار داشت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در تمامی استان‌های کشور راه‌اندازی شده است که رسالت اصلی آن در حقیقت احیای این فریضه الهی است.عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه امروز با کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر، برخی از آسیب‌ها شهر قم را تهدید می‌کند، ادامه داد: از جمله عواملی که موجب می‌شود فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شود کم توجهی به آموزه‌های دینی است. وی گفت: در مجلس شورای اسلامی قانون امر به معروف و نهی از منکر به تصویب نمایندگان رسیده است اما در عرصه اجرا مشکلاتی وجود دارد.
آمریکا یک شرکت تایلندی را تحریم کرد
مهر/ آمریکا یک شرکت مستقر در تایلند را به علت ارتباط با شرکت هواپیمایی ماهان در لیست تحریم های خود قرار داد. دولت آمریکا با متهم کردن شرکت هواپیمایی ماهان‌ ایر به ارائه خدمات به نیروی قدس سپاه پاسداران این شرکت را در فهرست تحریمی آمریکا قرار داد و متعاقباً شرکت‌ های مرتبط با آن را به فهرست تحریم‌ ها اضافه کرده است.
چین و ایران با همکاری یکدیگر بر چالش ها غلبه می کنند
ایرنا/وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین با اشاره به نقش ایران و چین در عصر جدید اظهار داشت: تهران و پکن با همکاری یکدیگر می توانند با چالش ها و ریسک های موجود مقابله کنند.’سانگ تاگو’ در دیدار کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی در پکن با اشاره به سابقه تاریخی و تمدن دو کشور ایران و چین تاکید کرد: جهان دستخوش تحولات بی سابقه ای است و ایران و چین هرکدام در منطقه خود تاثیر گذار هستند لذا باید برای مقابله با مشکلات با یکدیگر همکاری کنند.رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی نیز در این دیدار به همکاری های خوب دو کشور اشاره کرد و گفت: بستر توسعه همکاری های بیشتر بین ایران و چین در منطقه وجود دارد.
روزهای «بن سلمان» در قدرت به شمارش افتاده است
ایرنا/ تایمز در یادداشتی به بررسی تحولات عربستان سعودی پس از روی کار آمدن بن سلمان پرداخت و نوشت: امیدها به ولیعهد عربستان به‌عنوان یک فرد اصلاح‌گرا که قرار بود جراحت منطقه را درمان می‌کند، بی‌نتیجه مانده است. این نشریه چاپ لندن در یادداشتی با اشاره به ناکامی‌های داخلی و خارجی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و تشدید نارضایتی‌ها در داخل خاندان آل سعود، این احتمال را مطرح کرد که پدرش ممکن است بزودی او را از قدرت برکنار کند. در حوزه سیاست خارجی، این نشریه انگلیسی عنوان کرد که سیاست‌های محمد بن سلمان به عربستان ضربه زده است زیرا جنگ در یمن که وارد سومین سال خود شده است، باتلاقی ساخته‌ وپرداخته ولیعهد است.
آمریکا دنبال استرداد پژوهشگر ایرانی در استرالیا
فارس/ دولت آمریکا یک دانشجو و پژوهشگر ایرانی در دانشگاه «کوئینزلند» استرالیا را به ارسال تجهیزات نظامی به ایران متهم کرده و خواستار استرداد او به آمریکا شده است. به نوشته آسوشیتدپرس اتهام مذکور علیه این دانشجوی ۳۸ ساله مقطع دکتری در حالی مطرح شده که او هیچ‌گاه به آمریکا سفر نکرده است. او در صورت احراز جرم ممکن است به تحمل حداکثر ۲۰ سال زندان محکوم شود.
دیدار جان کری با ظریف
باشگاه خبرنگاران / جان کری – وزیر خارجه سابق آمریکا -که به دلیل افشای مذاکره با همتای ایرانی خود مورد هجوم توئیتری ترامپ قرار گرفت، قضیه را از اساس انکار کرد و گفت با ظریف مذاکره نکردم بلکه فقط نظراتم را به وی منتقل کردم. کری اخیرا در یک مصاحبه رادیویی گفته بود در ماه‌های گذشته بین سه تا چهار بار با وزیر خارجه ایران دیدار کرده است. این مسئله در داخل آمریکا برای وزیر خارجه این کشور، گران تمام شد و «دونالد ترامپ» در توئیتر، تلویحاً کری را به محکوم شدن در دادگاه بخاطر زیر پا گذاشتن قوانین آمریکا تهدید کرد.بر اساس یک قانون درآمریکا، اگر احدی از اتباع آمریکا بدون مجوز دولت مستقر، در سیاست خارجی این کشور دخالت کند، قاضی می‌تواند وی را به پرداخت ۵ هزار دلار جریمه و یا پرداخت ۵ هزار دلار و حداکثر ۳ سال زندان محکوم کند.
تعرض گروهک کومله به سفارت ایران در پاریس
تسنیم/چند نفر از اعضای گروهک کومله به سفارت ایران در پاریس تعرض کردند.در این حادثه که عصر دیروز رخ داد، حدود ۱۵ نفر از عناصر این گروهک تروریستی با اهانت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی، اقدام به پرتاب سنگ و اشیای مختلف از جمله لوازم کامپیوتر، کپسول آتش نشانی و … کردند و شیشه های ساختمان سفارت را شکستند.پلیس فرانسه از صبح روز جمعه از تحرکات این افراد خبر داشت و به مسئولان سفارت نیز اطلاع داده بود، اما درست در زمانی که عناصر گروهک تروریستی کومله در مقابل سفارت حاضر می شوند، ماموران پلیس اطراف سفارت را ترک می‌کنند. پس از پایان نمایش متعرضان به سفارت ایران، ماموران پلیس بار دیگر به محل خدمتشان باز می‌گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *