خبرروز ۱۳۹۷/۰۶/۱۵

  • مجلس خبرگان رهبری در بیانیه‌ای تاکید کرد: لزوم اصلاح ساختار بانکی کشور و ساماندهی و برقراری نظم همه‌جانبه در بازارهای ارزی و مالی
  • اطلاعیه‌ جامعه مدرسین به مناسبت فرارسیدن ماه محرم: با التزام به درس‌های مکتب انسان‌ساز عاشورا در برابر مشکلات و مصائب بایستیم
  • رئیس مجلس خبرگان: تنها راه نجات اسلام و مسلمین “حرکت در راه امام خمینی” است
  • آیت الله مصباح یزدی: نسل جوانی تربیت کرده‌ایم که نمونه هستند
  • رئیس قوه قضائیه: برای اخلالگران اقتصادی کیفرخواست‌هایی در حد اعدام درخواست شده است
  • حجت‌الاسلام‌والمسلمین آشتیانی: گویندگان مذهبی ضمن بصیرت‌افزایی از بیان مطالب مأیوس کننده خودداری کنند

 

** جام جم ۹۷/۶/۱۵
*  ترامپ، ملک سلمان، محمدبن سلمان و محمد بن زاید محاکمه شوند
استان صعده یمن دیروز شاهد تظاهرات گسترده با شعار محاکمه قاتلان کودکان وظیفه انسانی و اخلاقی است، بود. در این تظاهرات گسترده، تظاهرات کنندگان خواستار محاکمه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، ملک سلمان و محمدبن سلمان و محمدبن زاید که در ریختن خون ملت یمن دخالت دارند، شدند.
*  مخالفت نمایندگان مجلس با طرح شفافیت آرا
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز با یک فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان مخالفت کردند. یک فوریت این طرح با ۵۹ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه رد شد.
به دنبال این مسأله برخی نمایندگان طرح جدیدی را درباره شفافیت با قید دو فوریت به هیأت رئیسه تقدیم کردند.
** همشهری ۹۷/۶/۱۵
*  ترامپ وقیح شده است
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درواکنش به برنامه ترامپ برای سخنرانی ضد ایرانی در جلسه شورای امنیت درتوییتر نوشت: شورای امنیت تنها یک قطعنامه درباره ایران دارد و ترامپ آن را نقض کرده و با قلدری می‌خواهد دیگران را هم به نقض آن وادار کند.اکنون وی می‌خواهد با سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای بر شورای امنیت موضوعی را که برای ۷۰ سال به فلسطین اختصاص داشته منحرف کرده و در آن جلسه ایران را برای اوضاع وحشتناکی که او و مشتریانش در سراسر خاورمیانه ایجاد کرده اند متهم کند؛ وقاحت!
*  با دانه درشت و دانه ریز برخورد می‌شود
دادستان کل کشور طی سخنانی در همایش تخصصی دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها و دادستان‌های نظامی سراسر کشور با اشاره به پرونده‌های مهم قضایی که درحال رسیدگی است،گفت:برخی می‌گویند چرا به مهره‌های بزرگ نمی‌پردازید، ولی برای دستگاه قضایی مهره بزرگ و کوچک ندارد.حجت الاسلام محمد جعفر منتظری با اشاره به اینکه همه مسائل قضایی را نمی‌شود رسانه‌ای کردو باید به ما حق بدهید،گفت: زیرا افرادی مانع ایجاده کرده و یا اسناد ومدارک را از بین می‌برند و راه رسیدگی را منحرف می‌کنند.برای همین به شدت به دنبال این هستیم که مکتوم و پنهان بماند،اما مطمئن باشید قوه قضاییه با فاسد و مفسد چه دانه درشت و یا دانه ریز برخورد می‌کند.
** کیهان ۹۷/۶/۱۵
*  برای اخلالگران اقتصادی کیفرخواست‌هایی در حد اعدام درخواست شده است
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه که روز گذشته به عنوان میهمان ویژه در پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری حضور یافته بود با ارائه گزارش و تشریح اقدامات دستگاه قضایی درباره میزان تحقق «مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی، رفع مشکلات معیشتی مردم و رسیدگی به مفاسد اقتصادی» گفت: قوه قضائیه علی رغم محدودیت‌هایی که دارد بدون اغماض در پرونده‌های مفاسد ورود کرده و هیچ‌گونه خط قرمز توهمی را قبول ندارد.
آیت‌الله آملی لاریجانی همچنین در حاشیه اجلاس مجلس خبرگان رهبری گفت: کسانی که در بازار ارز، سکه، طلا، خودرو و مانند آن اخلال ایجاد و از رانت استفاده می‌کنند، مطمئن باشند که با آنها برخورد قاطع خواهیم کرد. بر همین اساس برای اخلالگران نظام اقتصادی حتی کیفرخواست‌هایی در حد افساد فی‌الارض یعنی اعدام درخواست شده و حتی اگر اعدام هم نباشد، مجازت سنگینی در انتظار آنان است.
*  لزوم اصلاح ساختار بانکی کشور و ساماندهی و برقراری نظم همه‌جانبه در بازارهای ارزی و مالی
اعضای مجلس خبرگان رهبری در قطعنامه پایانی پنجمین اجلاسیه خود بر لزوم اصلاح ساختار بانکی کشور و ساماندهی و برقراری نظم همه جانبه در بازارهای ارزی و مالی تأکید کردند.
در بخشی از این قطعنامه آمده است: در یکی از بندهای قطعنامه پایانی اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری آمده است: ضروری است برنامه‌های عدالت اجتماعی و توانمندسازی مردم به ویژه قشر کم‌درآمد با ایجاد اشتغال مولد و اولویت‌بخشی به تأمین کالاهای موردنیاز مردم در اسرع وقت اجرایی گردد.
** شرق ۹۷/۶/۱۵
*  نیروی زمینی آمادگی دارد طومار زندگی هر متجاوزی را بپیچد
فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: امروز نیروی زمینی، به عنوان نیرویی محوری، آمادگی دارد که در کنار سایر نیروهای مسلح کشورمان در کسری از زمان طومار زندگی ننگین هر متجاوزی در هر مقیاسی در هر کجای زمین در هم بپیچد.
امیر کیومرث حیدری افزود: همچنین به دشمنان نهیب میزنم که نیروی زمینی، ارتش و سایر نیروهای مسلح به درجه‌‌ای از اقتدار رسیدند که قادرند امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را در هر کجای دنیا که باشد تامین و احصا کنند؛ آنها بدانند در مقابل هر زورگویی، مقتدر تر از او خواهیم ایستاد.
*  اصلاح توافق با ایران، در دستور کار وزارت خارجه رژیم صهیونیستی
هاآرتص مدعی شد که بنا به مدارک به دست آمده، دست یافتن به توافق هسته‌ای اصلاح شده با ایران در دستور کار وزارت امور خارجه رژیم صهیونستی در سال ۲۰۱۹ قرار دارد.
به نوشته روزنامه رژیم صهیونیستی، وزارت امور خارجه این رژیم به دنبال خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای، قصد دارد سیستمی برای تحت فشار گذاشتن ایران ایجاد کند تا به توافق اصلاح شده‌ای دست یابد تا آنچه که نواقص توافق قبلی خوانده شده را دربرنداشته باشد.
هاآرتص همچنین مدعی شد که “برقراری خط قرمز” و “جلوگیری از پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای‌اش” در دستور کار وزارت خانه این رژیم در سال گذشته قرار داشته است.
** ایران ۹۷/۶/۱۵
*  جریمه ۱ میلیارد دلاری بانک فرانسوی به خاطر ایران
بانک فرانسوی سوسیته ژنرال به دلیل آنچه نقض تحریم‌های امریکا عنوان شده ۱,۲ میلیارد دلار جریمه شده است. بنا به گزارش‌ها این بانک که دومین بانک بزرگ فرانسه است، ۱,۲ میلیارد دلار از موجودی «پس‌انداز اضطراری» خود را به همین منظور کنار گذاشته بود و جریمه نیز از این پس‌انداز پرداخت خواهد شد. امریکا پیش از این در سال ۲۰۱۷ نیز بانک سوسیته ژنرال را به‌دلیل زیرپا گذاشتن تحریم‌ها علیه لیبی به یک میلیارد دلار جریمه محکوم کرده بود.
*  ۳۰ هزار میلیارد تومان برای عبور از شرایط اقتصادی
محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های اقتصادی دولت خبرداد و گفت: دولت پنج بسته و ۱۲ برنامه را برای گذر از شرایط اقتصادی کشور تهیه کرده است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۶/۱۵
*  یادداشت تفاهم اربعین میان ایران و عراق امضا شد
وزیران کشور ایران و عراق یادداشت تفاهم همکاری اربعین امضا کردند.
«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و “قاسم الاعرجی” همتای عراقی وی، این سند را در محل وزارت کشور عراق امضا کردند.
رحمانی فضلی صبح دیروز برای انجام یک سفر کوتاه وارد عراق شد.
سالانه حدود چهار میلیون زائر ایرانی به شهرهای مقدس عراق سفر می‌کنند که بخش عمده آن مربوط به ایام زیارت اربعین است.
*  برجام را حفظ و اجرا می‌کنیم
سفیر چین در تهران گفت: خروج آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها بر علیه ایران، چالش‌هایی برای همکاری تهران – پکن ایجاد کرده ولی ما این توافق بین المللی را حفظ و اجرا می‌کنیم.
«پانگ سن» در دومین همایش چشم انداز روابط ایران و چین افزود: چین و ایران روابط دوستانه‌ای دارند و همکاری تجاری عادی و قانونی را حفظ می‌کنند و این به هیچ عنوان نباید مورد انتقاد قرار گیرد.
پکن در حالی که تعهدات بین المللی خود را انجام داده، همکاری عملی خود با ایران را نیز به طور عادی و شفاف ادامه می‌دهد.
** وطن امروز ۹۷/۶/۱۵
*  حملات یمنی‌ها به تأسیسات پتروشیمی عربستان
یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ۴ موشک بالستیک مدل بدر یک را علیه پالایشگاه نفت شرکت آرامکو و کارخانه‌های پتروشیمی در شهرک اقتصادی جیزان شلیک کردند. همچنین کاربران عربستانی توئیتر اعلام کردند صدای انفجارهای متعدد و بزرگی را از مناطق مختلف شهر جیزان شنیده‌اند. این در حالی است که ائتلاف متجاوز عربی روز سه‌شنبه مدعی شد‌ ۲ موشک بالستیک انصارالله را که از استان صعده به سمت خاک عربستان شلیک شده بود، رهگیری کرده است.
** جوان ۹۷/۶/۱۵
*  اقتدار نظامی ایران جنبه باز دارندگی دارد
سردار سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری درمراسم تکریم فرماندهان نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه بازدارندگی ایجاد شده درخلیج فارس سبب ناامیدی دشمنان از طمع ورزی به مرزهای آبی کشور شده است،اظهار داشت: باتوجه به توسعه و گسترش گفتمان مقاومت شکل گرفته در منطقه که متاثر از انقلاب اسلامی است،روز به روز بر استیصال و ناامیدی دشمنان ما افزوده می‌شود.سرلشکر جعفری با بیان اینکه نیروی دریایی ما در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بزرگ ترین مدافع و برقرار کننده امنیت در تنگه هرمز بوده است،گفت: پیام ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس صلح و دوستی و ایجاد همکاری مشترک برای تامین امنیت در آبراه خلیج فارس بدون حضور نیروهای بیگانه است.وی افزود: توان و اقتدار نظامی ایران در منطقه تنها جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد.
*  استکبار می‌خواست با داعش ناامنی را نهادینه کند
وزیر دفاع با بیان اینکه توطئه استکبار جهانی در سوریه در صورت موفقیت می‌توانست منطقه را برای مدت طولانی دچار یک ناامنی نهادینه شده کند، هشدار داد: بایدتوجه کرد که پیروزی هنوز در نیمه راه است و ادامه عملیات‌ها باید درهماهنگی کامل انجام شود.
امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دیدار با فرمانده ارتش روسیه در کشور سوریه با مروری بر آنچه در سوریه در مدت اشغال توسط جریان‌های تروریستی تکفیری داعش گذشت، اظهار داشت:کاری که نیروهای عمل کننده در مقابله با تروریست‌ها در سوریه انجام دادند اقدام ارزشمندی بود که توانست توطئه بزرگی را که علیه امنیت منطقه تدارک دیده شده بود خنثی کند.
** آفتاب یزد ۹۷/۶/۱۵
*  امیدواریم شورای امنیت خروج آمریکا از برجام را بررسی کند
دمیتری پولیانسکی نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پس از تصمیم رییس جمهور آمریکا برای ریاست نشست پیش‌ روی شورای امنیت گفت که امیدوار است در این نشست مساله خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران نیز بررسی شود.
پولیانسکی در ادامه خاطر نشان کرد که موضوعات مربوط به ایران تنها می‌تواند در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در تایید برجام به تصویب رسید بررسی شود.
*  واکنش واعظی به غیبت روحانی در اجلاسیه خبرگان
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص علت غیبت رئیس‌جمهور در جلسه افتتاحیه خبرگان رهبری و‌ اینکه آقای روحانی گفته است وقت نداشته در این جلسه حضور یابد، اظهار داشت: روز گذشته برنامه افتتاح در عسلویه داشتیم و این سفر از قبل پیش‌بینی شده بود.
واعظی اعلام کرد: بر‌همین اساس و بر اساس عرف قبلی که در این زمینه وجود داشته ما از اعضای خبرگان دعوت می‌کنیم که امشب میزبانشان باشیم و هر سؤالی از رئیس‌جمهور دارند درباره سیاست داخلی، سیاست خارجی و‌ معیشت مردم ‌مطرح کنند. دکتر‌ روحانی هم به‌جای اینکه نیم ساعت سخنرانی کنند دو ساعت می‌توانند اطلاعات لازم در اختیارشان قرار دهند.
** رسالت ۹۷/۶/۱۵
*  نسل جوانی تربیت کرده‌ایم که نمونه هستند
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در هجدهمین اجلاس بسیج اساتید کشور با بیان اینکه هدف اصلی انقلاب، اسلام است، ادامه داد: این موضوع بزرگترین هدف است، اگر ما بعد اسلامی را حذف کنیم ماهیت انقلاب عوض می‌شود. وی با بیان اینکه اساتید محترم غیر از اینکه باید عوامل مثبت را در جامعه گسترش دهند و عوامل منفی را دور کنند برای اینکه ما این دو کار را خوب انجام دهیم، هم عوامل اثباتی و هم آفت‌ها را باید درست بشناسیم گفت: حقیقت این است که در طول این دهه پیشرفت‌های چشم‌گیری داشتیم، نسل جوان خوبی تربیت کرده‌‌ایم که نمونه هستند اما در کنار اینها عوامل منفی هم وجود دارد. عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه در تاریخ کمتر روزی بوده که این همه دشمن و ابزار دشمنی علیه مومنان فعالیت کنند خاطرنشان کرد: دشمن همه نوع دشمنی برای مقابله با ملتی که می‌خواهد پیشرفت انسانی داشته باشد به کار گرفته در چنین شرایطی که این عوامل فساد وجود دارد وظایف اساتید چند برابر می‌شود. وی افزود :‌همه مسئولیت درمان دردهای جامعه را برعهده داریم.
*  ترامپ، موضوع ایران را به شورای امنیت سازمان ملل می‌برد
دیپلمات‌ها و سفیر آمریکا نزد سازمان ملل متحد می‌گویند که دونالد ترامپ قصد دارد اواخر ماه جاری میلادی ریاست نشست شورای امنیت را به‌عهده بگیرد و موضوع ایران را در این شورا مطرح کند.به‌گفته دیپلمات‌ها و نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده نزد سازمان ملل، ترامپ قرار است در ماه جاری و در جریان اجتماع رهبران جهان برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دست به این اقدام بزند.ایالات متحده که در ماه سپتامبر ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را به‌عهده دارد، پیشتر تلاشی ناموفق برای اقدام این شورا علیه ایران داشت.
** مردم سالاری ۹۷/۶/۱۵
*  اعلام وصول سوال از وزرای راه، علوم و ارتباطات
سوال سه نماینده از وزرای علوم، راه و ارتباطات اعلام وصول شد.
سوال ملی حمید زرآبادی نماینده قزوین از وزیر ارتباطات در خصوص عدم رعایت شأن و جایگاه نظارتی مجلس شورای اسلامی. سوال ملی رضا انصاری نماینده داراب از وزیر راه و شهرسازی در خصوص عدم حمایت از صنایع داخلی دانش‌بنیان در صنعت حمل و نقل هوایی. سوال ملی عبدالله صامری نماینده خرمشهر از وزیر علوم در خصوص بی‌توجهی به سوء‌مدیریت دانشگاه علوم و فنون خرمشهر و کم شدن اعتبارات سال ۱۳۹۷ آن دانشگاه.
*  مذاکره ایران و روسیه درباره مبارزه با تروریسم
غلامحسین دهقانی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با سرگئی ورشینین معاون وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه دیدار و گفت وگو کرد. این دو مقام عالی رتبه ضمن تاکید بر ضرورت حل سیاسی بحران‌های منطقه ای، نقش سازمان ملل متحد و مجامع بین‌المللی را برجسته دانسته و شفافیت و پیروی از مقررات حقوق بین الملل توسط طرف‌های دیگر را از جمله ملزومات حل و فصل بحران‌های جهان دانستند.
** آرمان ۹۷/۶/۱۵
*  حمله تروریستی به برجک مرزی سراوان ناکام ماند
فرماندار سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: برجک مرزی میل ۱۶۰ و ۱۶۱ این شهرستان مورد هدف حمله کور گروهک تروریستی جیش الظلم قرار گرفت.درویش نارویی افزود: بر اساس گزارش‌های اولیه خوشبختانه این حمله تروریستی هیچ گونه تلفات جانی و مالی نداشت.فرماندار سراوان گفت: اعضای این گروهک تروریستی بعد از ناکامی به خاک پاکستان گریختند.سراوان در ۳۴۷ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد.
*  حال ملک‌سلمان خوب نیست
یک پایگاه خبری لبنانی خبر داد که حال عمومی «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی خوب نیست. پایگاه خبری «تاکتیکال ریپورت» اعلام کرد که ملک‌سلمان به توصیه پزشکان از چهارشنبه گذشته فعالیت‌های کاری خود را متوقف کرده است. این رسانه پیش از این هم به نقل از منابع خبری خود از تشدید مشکلات تنفسی پادشاه سعودی خبر داده بود.
** آفرینش ۹۷/۶/۱۵
*  تکیه بر توان داخلی، استراتژی کار قوا قرار گیرد
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازار ثانویه نابسامان نیست و کنترل شده است، گفت: بازار بیرونی که رسانه‌ها بیشتر به آن می‌پردازند، دارای حجم مبادله کمی است. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان اظهار داشت: مباحث جامعی در مورد وضعیت کشورمان از ابعاد مختلف منطقه ای، بین المللی، امنیت داخلی، اقتصادی و البته اقداماتی که مجلس شورای اسلامی و سران قوا، انجام داده اند و همچنین دورنمایی از آینده کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید بر روی توان داخلی بیشتر توجه شود و مبنا و استراتژی کار قوای مختلف قرار بگیرد، نیاز به هم نوایی و هم افزایی همه است.
** قدس ۹۷/۶/۱۵
*  تشکیل کمیته ویژه برای تعیین تکلیف سوال از رئیس جمهور
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس درباره آخرین وضعیت سوال از رئیس جمهور و استیضاح برخی از وزیران که در روزهای اخیر مطرح شده، اظهار داشت:قرار شد فراکسیون ولایی کمیته‌ای تشکیل دهد تااین کمیته به بررسی موارد نقض قانون در این مورد پرداخته و همچنین پیگیر پاسخ دولت درباره چهار سوالی باشد که نمایندگان درباره آنها قانع نشدند.
*  هواپیمایی لبنان ادعای ارسال سلاح از ایران به حزب الله را رد کرد
هواپیمایی لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش منتشر شده از سوی شبکه آمریکایی فاکس نیوز درخصوص ارسال هوایی سلاح از ایران به حزب الله لبنان را تکذیب می‌کند.دراین بیانیه آمده است: درگزارش منتشر شده ازسوی فاکس نیوز ادعا شده است که شرکت هواپیمایی فارس قشم از طریق فرودگاه بین المللی رفیق الحریری اقدام به قاچاق سلاح به حزب الله لبنان می‌کند.ما این موارد را تکذیب می‌کنیم .
** خراسان ۹۷/۶/۱۵
*  نیازمان به نفت ایران را برای آمریکا روشن می‌کنیم
یک مقام دولت هند گفت: دهلی‌نو گام محکمی به نفع روابط با ایران در جریان مذاکرات با آمریکا در روز پنج‌شنبه برخواهد داشت. وی افزود: دهلی نو روابط زیادی با ایران دارد و به وابستگی به ایران در زمینه انرژی ادامه خواهد داد. وی تاکید کرد: «ما روابط زیادی با ایران داریم. ما می‌خواهیم این نکته را که هند به شدت به نفت ایران وابسته است برای آمریکا روشن کنیم. ۸۳ درصد نفت ما از منابع خارجی تامین می‌شود و حدود ۲۵ درصد این رقم از ایران وارد می‌شود که منبعی قابل اعتماد و مقرون به صرفه است.»
** اعتماد ۹۷/۶/۱۵
*  ایران از انتقال پول خود در آلمان صرف‌نظر کرد
خبرگزاری آلمان، روزنامه «زود دویچه تسایتونگ»، «ان د ار» و «و د ار» خبر داده‌اند که ایران به سازمان تنظیم مقررات مالی آلمان «بافین» اعلام کرده است از تصمیم خود برای انتقال بخشی از وجوه حساب خود در بانک ایران و اروپا که در هامبورگ مستقر است صرف‌نظر کرده است. آمریکا در ماه‌های اخیر و به دنبال انتشار خبر تصمیم ایران برای انتقال این وجوه فشار زیادی به مقامات و بانک مرکزی آلمان آورده بود تا مانع از انتقال وجوه شوند. لازم به ذکر است ایران با بیان اینکه اتباع این کشور برای پرداخت‌های ارزی در سفرهای خارجی خود به دلیل تحریم کشور توسط شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت اعتباری با مشکل مواجهند، خواستار برداشت از حساب خود در بانک تجارتی ایران و اروپا برای پرداخت ارز مسافرتی شده بود.
** سازندگی ۹۷/۶/۱۵
*  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه: ما هیج برنامه محرمانه‌ای درباره سوریه نداریم و لازم است که سوری‌ها خود سرنوشتشان را تعیین کنند.اهداف نهایی ما در سوریه به شکل کامل با اهداف ایران و ترکیه مطابقت ندارد، اما همگی خواهان پایان جنگ و ایجاد شرایط مناسب هستیم.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
با التزام به درس‌ها و عبرت‌های مکتب انسان‌ساز عاشورا، در برابر مشکلات و مصائب بایستیم
اختصاصی/جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تسلیت فرا رسیدن ماه عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) دراطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به فرا رسیدن ماه محرم شایسته است اهداف مقدس امام حسین(علیه‌السلام) را سرلوحه زندگی و تلاش‌هایمان قرار دهیم و با توجه و التزام به درس‌ها و عبرت‌های این ماه و مکتب انسان‌ساز عاشورا، در برابر مشکلات و مصائب بایستیم و اهداف دشمنان این نهضت و این ملت عاشورایی را خنثی کنیم. درادامه این اطلاعیه ضمن توصیه‌هایی به مبلغان، مداحان و همچنین مردم عزیز آمده است: باید از جلسات عزاداری فقط سخن از وحدت و یکپارچگی حول محور ولایت ورهنمودهای مقام معظم رهبری، و توصیه‌های مراجع عظام تقلید و دیگر دلسوزان نظام اسلامی به گوش برسد. همچنین درادامه این اطلاعیه تصریح شده است: امروز دشمن تمام تلاش خود را در تمام صحنه‌ها به کار بسته است تا با ایجاد و برجسته‌سازی انواع مشکلات، ناامیدی را در جامعه تزریق کند و نظام دینی را در پاسخ به نیازها و پرسش‌های جامعه ناکارآمد نشان دهد. محرم الحرام، فرصت مناسبی است تا روحانیت با آگاهی‌بخشی و شفافیت در مسیر رفع شبهات گام ‌بردارد و مردم صبور و همیشه در صحنه نیز با بهره‌گیری از آموزه‌های عاشورا در برابر دشمنان این نظام و این مکتب مقدس بایستند.
تنها راه نجات اسلام و مسلمین “حرکت در راه امام خمینی” است
تسنیم/آیت الله جنتی صبح امروز در تجدید میثاق اعضای مجلس خبرگان با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام راحل اظهار داشت: راجع به حضرت امام هرچه بیشتر مطالعه و فکر می‌کنم احساس می‌کنم ما امام را نشناختیم و به رهنمودهای امام توجه نمی‌کنیم و درباره ایشان قصور و تقصیر زیادی داریم.وی افزود: اگر بخواهیم امام را بشناسیم باید به کلمات ایشان رجوع کنیم. اکنون هم تنها راه نجات اسلام و مسلمین، حرکت در راه امام است و باید پشت سر ایشان حرکت کنیم.رییس مجلس خبرگان همچنین عصر دیروزدر آئین اختتامیه پنجمین اجلاس دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به برنامه‌های این دوره از نشست خبرگان ملت درباره مطالبات مردمی نیز گفت: مردم گرفتاری‌هایی دارند که هر انسان دغدغه‌مندی را ناراحت می‌کند. ما نیز در جلسات دو روزه خود به این موضوع مهم پرداختیم.
اولویت‌های راهبردی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی تشریح شد
حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه اولویت‌های کاری و مأموریت‌های مهم و راهبردی مراکز تخصصی حوزه علمیه قم را تشریح کرد.آیت الله اعرافی اهتمام، وقت گذاری مناسب جهت ارتقاء سطح کیفیت اقدامات؛ ایجاد گروه‌های علمی متناسب با مرکز؛ اهتمام و توجه ویژه به اساتید؛ همکاری مراکز تخصصی و موسسات در طراحی و تدوین نظام پژوهشی حوزه‌های علمیه ویژه تخصصی ها؛ تشکیل گروه‌های پژوهشی در مراکز و مؤسسات؛ ایجاد زمینه صاحب نظر شدن نخبگان مراکز تخصصی و مؤسسات و حمایت از کرسی‌های تدریس و تولیدات علمی آنان؛ ایجاد زمینه اجرای طرح هدایت علمی و تربیتی برای طلاب مراکز تخصصی و مؤسسات با محوریت خود مراکز و مؤسسات را از مهمترین اولویت‌های کاری برشمرد.
گویندگان مذهبی ضمن بصیرت‌افزایی ازبیان مطالب مأیوس‌ کننده در تریبون‌ها پرهیز نمایند
اختصاصی/حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی در جلسه شورای هماهنگی امور مساجد قم روشنگری ائمه جماعات و مسئولین هیئات و عناصر فعال فرهنگی در زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی را ضروری دانست و از دستگاه‌های فرهنگی و امنیتی خواست توطئه‌های دشمنان به ویژه گروه‌های معاند و جریان‌های ضدانقلاب داخلی را برای فعالان عرصه تبلیغ و عموم مردم تبیین نمایند.معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین با اشاره به جایگاه و تأثیرگذاری روحانیون و ائمه جماعات آگاهی‌های سیاسی و شناخت جریان‌های فرهنگی و فکری انحرافی را زمینه‌ساز بصیرت در اقشار مردم معرفی کرد و از گویندگان خواست از بیان مطالب ناامید کننده در منابر و تریبون‌های مذهبی پرهیز کنند. عضو جامعه مدرسین نقش مردم را در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان بسیار مهم دانست و با تأکید برحفظ وحدت حضور آگاهانه اقشار مختلف مردم را در صحنه تنها راه بی‌اثر کردن نقشه‌های شوم توطئه‌گران معرفی نمود.
روحانی می‌تواند در نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ شرکت کند
باشگاه خبرنگاران/ نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: رئیس‌جمهور ایران می‌تواند در نشستی که همزمان با مجمع عمومی سازمان ملل به ریاست ترامپ برگزار می‌شود حضور داشته باشدو در آن سخنرانی کند. نیکی هیلی افزود: این مسئله بستگی به ایشان دارد و من آن را به قواعد موجود واگذار می‌کنم.
تاکید دیپلمات‌های روس و آلمانی بر حفظ برجام
باشگاه خبرنگاران/دیپلمات‌های روسیه و آلمان درباره موضوعات مرتبط با توافق هسته‌ای ایران گفتگو کردند. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد موضوعات مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از موضوعات محوری مذاکرات سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، و آنته لیندرتسه، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آلمان، بود.بر اساس گزارش این وزارتخانه،هر دو طرف بر اهمیت حفظ برجام تأکید کردند.در این نشست، به برخی موضوعات دیگر مانند برنامه‌های کنترل تسلیحات و منع اشاعه نیز پرداخته شد.
توانایی غنی‌سازی به هر میزان و در هر سطحی را داریم
مهر/سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کشوری مانند ایران در نظام بین الملل حرفی برای گفتن دارد ایران با توجه به موقعیتش حتی اگر بخواهد بی طرف هم باشد به او اجاره نمی‌دهند.کمالوندی در ادامه در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران گفت :باید توجه داشت این موضوع خود به تنهایی یک چالش نیست بلکه موضوع هسته‌ای یک بهانه است و ما اگر موضوع هسته‌ای هم نداشتیم، بدلیل دیدگاه‌ها و موقعیت مان و تنش‌های ذاتی با قدرت‌های بزرگ در وضعیت چالشی قرار می گرفتیم. وی بااشاره به خروج آمریکا ازبرجام گفت: در حال حاضر ایران به هر میزان و به هر حدی که بخواهد توانایی غنی سازی را خواهد داشت.
 دولت اقلام انبارهای پلمب شده محتکران را روانه بازار کند
تسنیم/ سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اقدام بازرسان در پلمب انبارهای احتکار کالاها گفت: دولت باید کالاهای احتکارشده را سریعاً جهت تنظیم بازار و جلوگیری از گرانی وارد بازار کند و نباید انبارها را پلمب کرد و دست روی دست گذاشت. حجت‌الاسلام نوروزی اظهار داشت: کالاهایی که توسط تعزیرات حکومتی و دولت کشف و ضبط شده است باید با قید فوریت برای آن حکم صادر شده و روانه بازار شود.
خشونت گرایی در جهان تاثیر سیاست یکجانبه گرایانه آمریکا است
ایرنا/نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: سیاست‌های مداخله جویانه، اقدامات نظامی علیه کشورهای مستقل، تقویت تروریسم و خشونت گرائی در جهان به ویژه در خاورمیانه از تاثیرات سیاست‌های یکجانبه، مداخله گرایانه و کوته بینانه آمریکاست.غلامعلی خوشرو افزود: ایجاد القاعده، حمله نظامی به عراق و افغانستان، حمایت از گروه‌های تروریستی تکفیری توسط عمال منطقه‌ای که موجب تقویت داعش شد از جمله مشکلات جدی است که باید به فوریت به آن پرداخت.وی در پاسخ به نماینده عربستان که جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد، گفت: عربستان جبهه النصره، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، افراطی و تکفیری را تسلیح و حمایت نظامی و به موازات آن کودکان بی گناه در یمن را بمباران کرد که اینگونه اقدامات، مخرب صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه و در جهت تامین اهداف منطقه‌ای آمریکاست.
دیدار پوتین با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران
تسنیم/ یوری اوشاکوف مشاور رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، “ولادیمیر پوتین” در جریان سفر خود به تهران، علاوه بر شرکت در نشست سران سه‌جانبه پیرامون اوضاع سوریه، با رهبر انقلاب اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *