طلیعه ۱۳۶۲ – ۹۷۰۶۱۵

فرارسیدن ماه محرم و فرصت گرانقدر تبلیغ برای عالمان دین و روحانیت شیعه، عرصه‌ای گسترده و منحصر به فرد است که باید نهایت بهره برداری از آن صورت گیرد. بیان معارف دین و درس‌های مکتب اهل‌بیت(ع) نیاز همیشگی یک جامعه‌ی دینی برای خود سازی و نوسازی بوده است. در زمانه حاضر نیز که فضا مشوش و سرشار از شبهات و دروغ‌هاست، تبلیغ و تبیین عرصه‌های مختلف دین و دینداری، جهادی بزرگ و حیاتی به شمار می‌آید.

تبلیغ صادقانه، صمیمانه و مسئولانه می‌تواند محقق کننده اهداف تعیینی باشد. در موضوع تبلیغ سه محور مهم وجود دارد: ۱- فرد مبلغ که دانش آموخته حوزه‌های علمیه و مکتب اهل‌بیت(ع) است. ۲- محتوای تبلیغ که همان معارف دین و احکام است ۳- مخاطب که خوشبختانه مساجد و هیئات در این ایام مملو از جمعیت ارادتمند به اهل‌بیت(ع) است.

با توجه به محورهای سه گانه فوق، توصیه‌هایی چند خدمت مبلغین عزیز عرضه می‌داریم:

الف- عالمی که به عنوان یک دانش آموخته حوزه وارد میدان تبلیغ و تبیین می‌شود باید توانمندی‌های لازم علمی و عملی را توامان داشته باشد. چرا که رفتار و عمل یک مبلغ بازتاب کارکردی بیشتر و مفیدتری خواهد داشت.

ب- مخاطب شناسی و درک هویت و ظرفیت مستمع می‌تواند ما را در رساندن صحیح معارف دین یاری کند. مبلغ باید سوالات و پرسش‌های مخاطب را عمیقا درک کند و با بیانی صادقانه به آنها پاسخ بدهد. مخاطب شناسی، یک توانمندی و هنر است و فعالیت تبیینی و تبلیغی ما را با موفقیت بیشتری همراه می‌سازد.

ج- در بحث محتوای تبلیغ دقت در این نکته حائز اهمیت است که دعوت به سوی پروردگار با حکمت و اندرز نیکو همراه باشد. ادعُ إِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَهِ وَالمَوعِظَهِ الحَسَنَهِ براین اساس باید از بیان سخنان ضعیف و قابل تشکیک خودداری کرد و در بیان همه مسائل اعم از دینی، فرهنگی سیاسی، منبر را محل عرضه دقیق ترین و صحیح ترین مطالب قرار داد. در این عرصه تمسک به قرآن و معارف اهل‌بیت، غنی ترین محتوای تبلیغی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

از سویی شرایط فرهنگی سیاسی و اجتماعی امروز محتوای ویژه‌ای برای تبلیغ را مطالبه می‌کند. آنچه امروز بیشترین نیاز عصر ماست ایجاد بصیرت و تزریق روح امید به مردم و مومنین است. دشمن در ادامه‌ی تلاش‌های خود با کار جدید و ویژه سعی دارد احساس ناامیدی و یاس را به جامعه مومنین تزریق کند. فشارهای اقتصادی و تحریم‌هایی که مشخصا مردم و معیشت مردم را نشانه گرفته است با هدف پاره پاره کردن نظم اجتماعی و ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت صورت می‌پذیرد. انقلاب اسلامی ما که ثمره التزام و توجه مردم به معارف دینی و نهضت حسینی بوده است، امروز در آماج دشمنی هاست. برای مبارزه با این اقدامات خبیثانه دشمن، درس اول شناخت صحیح جبهه باطل و ابتلائات جامعه دینی است. امروز حفظ نظام اسلامی و دستاوردهای آن حرکت در خط عاشوراست و اگر وحدت و همبستگی ما در اثر مشکلات و فشار‌های دشمن آسیب ببیند و جمهوری اسلامی سیلی بخورد، اسلام سیلی خورده است.

امیدواریم جهاد خالصانه و مسئولانه طلاب و روحانیون در ایام تبلیغی امسال رضایت و خشنودی خداوند و اولیاء الهی را در پی داشته باشد و گامی بلند در تقویت و حفظ اسلام و نظام اسلامی باشد. (خ-۱۳۶۲)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *