خبرروز ۱۳۹۷/۰۶/۱۲

  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: نباید به نام مداحی کارهای سیاسی و جناحی کرد
  • فرمانده معظم کل قوا: از لحاظ محاسبات سیاسی احتمال وقوع جنگ نظامی وجود ندارد
  • رئیس جمهور: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب راهگشا و راهنمای حرکت دولت است
  • آیت الله خاتمی: مردم از فشار اقتصادی شکایت دارند
  • آیت الله فاضل لنکرانی: حوزه به برکت انقلاب تحول فقهی و اصولی پیدا کرده است
  • آیت الله علیدوست: مهجوریت نهج البلاغه در حوزه را تصدیق نمی کنم

 

** جام جم ۹۷/۶/۱۲
*  ۸ منطقه آزاد و ۹۸ منطقه ویژه اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند هشت منطقه آزاد تجاری – صنعتی و ۹۸ منطقه ویژه اقتصادی در کشور ایجاد شود.
نمایندگان در جلسه علنی مجلس به بررسی جزئیات لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری – صنعتی، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری – صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی پرداختند و آن را با ۱۴۱ رأی موافق، ۷۵ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از ۲۳۶ نماینده حاضر تصویب نهایی کردند.
** همشهری ۹۷/۶/۱۲
*  انگلیس بدون آمریکا در برجام می‌ماند
معاون وزیر خارجه انگلیس که برای شرکت در چهارمین دور گفتگوهای سیاسی ایران و انگلیس به تهران سفر کرده در ادامه برنامه‌هایش با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران دیدار کرد. او در این دیدار گفت: در تلاش هستیم موانع فنی مربوط به همکاری‌های اقتصادی با ایران را از سر راه برداریم و از شرکت‌های اروپایی هم می‌خواهیم به کار و سرمایه‌گذاری در ایران ادامه دهند.
معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا با اشاره به حمایت کشورش از تداوم برجام گفت: برجام سند مهمی برای ادامه همکاری‌های ایران و اروپاست و ما بدون توجه به سیاست‌های ایالات متحده در مورد این سند، مایل به حفظ برجام هستیم.
*  مذاکرات نظامی‌ها در بغداد
در ادامه رایزنی‌های دفاعی و نظامی ایران با کشورهای همسایه، منابع عراقی اعلام کردند که نشست چهارجانبه امنیتی ایران، روسیه، عراق و سوریه در بغداد با حضور رؤسای ستاد کل نیروهای مسلح ۴ کشور برگزار شده است. وزارت دفاع عراق اعلام کرد که در این نشست به فعالیت‌های ستاد امنیتی مشترک به منظور تقویت همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی میان ۴ کشور پرداخته شد. براساس این بیانیه شرکت کنندگان در این نشست بر مبارزه با گروههای تروریستی و تفکر افراطی آنها تاکید کرده‌اند.
** کیهان ۹۷/۶/۱۲
*  از لحاظ محاسبات سیاسی احتمال وقوع جنگ نظامی وجود ندارد
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا ظهر دیروز (یکشنبه) در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این قرارگاه را بخشی بسیار حساس از نیروهای مسلح و در خط مقدم مقابله با دشمنان ایران خواندند و بر افزایش آمادگی‌ها و توانمندی‌های پدافند هوایی و کارکنان آن تأکید کردند.
در این دیدار که به مناسبت روز پدافند هوایی برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه از لحاظ محاسبات سیاسی، احتمال وقوع جنگ نظامی وجود ندارد، افزودند: درعین‌حال نیروهای مسلح باید با هوشیاری و با مدیریت کارآمد و چابک، توانایی‌های انسانی و تجهیزاتی خود را روزبه‌روز ارتقا دهند و بدانند هر گامی که در جهت تقویت آمادگی‌های نیروهای مسلح برداشته شود، یک عبادت و حسنه در نزد پروردگار متعال است.
** شرق ۹۷/۶/۱۲
*  واکنش وزارت خارجه عراق به ارسال موشک از ایران به عراق
سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق در واکنش به ادعاهای خبرگزاری رویترز مبنی بر انتقال موشک‌های ایرانی به عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: برخی ادعاهای رسانه‌ای مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به گروه‌های مسلح در عراق، وزارت خارجه عراق را متعجب کرد. احمد محجوب در این بیانیه تاکید کرد: وزارت خارجه عراق بر این مسئله تاکید دارد که به گزارش‌های ادعایی و بدون دلیل واکنش نشان ندهد؛ اما همزمان تاکید می‌کند که تمام موسسات دولتی عراق بر ماده هفتم قانون اساسی مبنی بر اینکه خاک عراق هیچگاه نباید پایگاه و یا گذرگاهی برای هدف قراردادن کشور دیگری باشد، پایبند هستند.
*  دادگاه بقایی بدون حضور متهم برگزار شد
مهران عبدالله پور وکیل حمید بقایی درباره دادگاه موکلش گفت: یکشنبه برای دفاع از موکلم در برابر اتهامات وارده به شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت رفتم و جلسه دادگاه هم تشکیل شد. وکیل بقایی ادامه داد: جلسه رسیدگی پایان یافت و قاضی اعلام کرد در موعد مقرر رای را صادر خواهد کرد.
عبدالله پور درباره حاضر نشدن بقایی در جلسه دادگاه دیروزش گفت: موکلم در نامه‌ای اعلام کرد که دادگاه فرمایشی است و در دادگاه فرمایشی حاضر نمی شود.
** ایران ۹۷/۶/۱۲
*  رهنمودهای رهبر معظم انقلاب راهگشا و راهنمای حرکت دولت است
رئیس جمهور در جلسه هیأت وزیران ضمن تشکر از بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای دولت، این رهنمودها را راهگشا و راهنمای حرکت دولت دانست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دولت در وسط گود و خط مقدم حل مسائل و مشکلات است، توصیه ایشان را به همه برای کمک به دولت در این مسئولیت خطیر به عنوان پشتوانه‌ای ارزشمند برای دولت در انجام بهتر مسئولیت‌ها برشمرد.
رئیس جمهوری اعضای دولت را به تلاش مضاعف برای اجرای کامل رهنمودهای رهبر معظم انقلاب توصیه کرد و افزود: ضرورت دارد به گونه‌ای عمل شود که پس از مدت کوتاهی گزارش اقدامات خود را در اجرای این فرمایشات خدمت ایشان ارائه کنیم.
*  سؤال از رئیس جمهوری به قوه قضائیه ارجاع نمی‌شود
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: بنا بر تصمیم دیروزهیاًت رئیسه مجلس شورای اسلامی، سؤال از رئیس جمهوری به قوه قضائیه ارجاع نخواهد شد.بهروز نعمتی افزود: در این جلسه که در مورد سؤال از رئیس جمهوری برگزار شد، اعضا به این نتیجه رسیدند به‌دلیل آنکه رئیس جمهوری استنکاف از قانون نداشته سؤال از رئیس جمهوری به قوه قضائیه ارجاع نمی‌شود.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۶/۱۲
*  ژاپن بار دیگر خواستار معافیت از تحریم نفت ایران شد
مقامات و شرکت‌های عمده ژاپن بار دیگر و برای چندمین بار در سه ماه گذشته، خواستار معافیت از ممنوعیت واردات نفت خام از ایران شدند.
شبکه تلویزیونی ‘ان.اچ.کی’ ژاپن گزارش کرد عمده فروشان نفت خام در ژاپن نحوه واکنش به درخواست ایالات متحده آمریکا برای توقف کامل واردات نفت خام از ایران را در دست بررسی دارند.
*  بن زاید و بن سلمان را تحت پیگرد قرار می‌دهیم
فعال حقوق بشری یمن و برنده جایزه صلح نوبل اعلام کرد، مسئولان جنایت‌های جنگ این کشور و در راس آنها ولیعهدهای عربستان و ابوظبی را از طریق دادگاه کیفری بین‌المللی مورد پیگرد قرار می‌دهد.
توکل کرمان، فعال حقوق بشری یمن و برنده جایزه صلح نوبل گفت، گزارش اخیر سازمان ملل درباره جنایت‌های جنگ در یمن سندی قانونی برای پیگرد مسئولان جنایت‌های جنگ این کشور از طریق دادگاه کیفری بین‌المللی و در راس آنها محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی است.
** وطن امروز ۹۷/۶/۱۲
*  درباره ایران سازش نمی‌کنیم
ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه ضمن تکذیب اخبار منتشر شده درباره برگزاری نشست‌های سری با هیات‌های آمریکایی، گفت: دولت کنونی آمریکا در خدمت منافع اسرائیل است و به توافق‌ها پایبند نیست. وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: در زمینه روابط سوریه و ایران با هیچ طرفی سازش نمی‌کنیم، زیرا این رابطه یک رابطه استراتژیک است.
*  پرچم سرافراز ما را عزت بخشیدید
رهبر معظم انقلاب به مناسبت موفقیت‌های کاروان ورزشکاران ایران در بازی‌های آسیایی اندونزی پیامی صادر فرمودند.
متن پیام به این شرح است:
بسمه‌تعالی
مدال‌آوران عزیز کاروان ورزشی:
به همه شما تبریک می‌گویم و از همه شما تشکر می‌کنم. ملت ایران را شاد کردید و پرچم سرافراز ما را عزت بخشیدید.
** جوان ۹۷/۶/۱۲
*  بریتانیا به دنبال بازکردن پرونده‌های جدید برای ایران است
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص برگزاری دور جدید گفت‌وگو‌های دوجانبه ایران و انگلیس، گفت: باید اذعان کرد انگلیسی‌ها تلاش می‌کنند شرایط متعادلی در توافقنامه برجام شکل بگیرد تا علاوه بر اینکه برجام حفظ شود، بتوانند از این طریق زمینه اجرایی شدن پرونده‌های تازه در قبال ایران و همچنین دغدغه‌های منطقه‌ای خودشان را فراهم کنند، البته باید اذعان کرد در این خصوص مسئولان کشورمان خیلی حساس هستند زیرا در مواجهه با توافقنامه برجام با کارشکنی‌های زیادی روبه‌رو شده‌ایم.
*  سلاح فروشان به عربستان شریک جنایات در یمن هستند
دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان به اتوبوس دانش‌آموزان یمنی که دست‌کم باعث کشته شدن ۲۶ کودک و زخمی شدن ۱۹ تن دیگر شد یک جنایت جنگی آشکار است.
این سازمان تاکید کرد که باید کشورها فورا فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کرده و از یک تحقیقات مستقل سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در جنگ یمن حمایت کنند.به گفته دیده‌بان حقوق بشر تامین کنندکان تسلیحات عربستان اکنون در خطر همدستی در جنایات جنگی با عربستان هستند.
** آفتاب یزد ۹۷/۶/۱۲
*  عدم اقدام سریع اروپا در اجرای تعهدات برجامی تبعات جدی دارد
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در دیدار معاون وزیر خارجه انگلیس گفت: اعمال تحریم‌ها و فشارها و عدم اقدام سریع اروپا در اجرای تعهدات خود در قالب برجام تبعات جدی در پیش خواهد داشت.
سید کمال خرازی در ملاقات آلیستر برت تصریح کرد: سه کشور اروپایی تاکنون نتوانسته‌اند اقدام لازم را برای تامین منافع ایران در برجام انجام دهند.
*  سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری برزیل در ایران
سفیر برزیل در تهران از برنامه‌ریزی بانک توسعه این کشور برای تخصیص اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری به فعالان اقتصادی خود برای توسعه همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد.
«رودریگو دی آزردو سانتوس» در نشست اتاق مشترک ایران و برزیل، به علاقه دولت برزیل برای تداوم همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران حتی بعد از شروع تحریم‌ها در آبان ماه اشاره کرد و گفت: برای این منظور راهکارهایی در مذاکره با طرف‌های ایرانی پیدا کرده‌ایم که اجرایی خواهد شد.
** رسالت ۹۷/۶/۱۲
*  دولت از نیروهای جوان استفاده کند
امام جمعه موقت تهران گفت: دولت از نیروهای جوان استفاده کند.حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد در رابطه با ترمیم تیم اقتصادی با بیان این مطلب که در دانشگاه‌های کشور و در عرصه‌های مدیریتی، جوانانی تربیت و پرورش یافته‌اند که می‌توانند مفید باشند، گفت: این جوانان می‌توانند مدیران خوبی برای اداره کشور باشند و من امیدوارم مصوبه اخیر مجلس در رابطه با عدم به‌کارگیری مدیران بازنشسته، در خدمت ارتقای مدیریت کلان و به‌جریان انداختن خون تازه در رگ‌های مدیریتی باشد و من این مصوبه را مثبت ارزیابی می‌کنم و امیدوارم دولت از این فرصت به‌خوبی استفاده کند تا مدیران لایق، با انگیزه، جوان و متعهد را به‌کار گیرد.
*  ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی برگزار شد
ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی متهم فساد اقتصادی به صورت علنی با حضور۱۸ نفرازمتهمین این پرونده که با قراروثیقه آزاد بودند وبه ریاست قاضی صلواتی درشعبه۱۵ دادگاه انقلاب برگزارشد.
** مردم سالاری ۹۷/۶/۱۲
*  برگزاری آخرین جلسه محاکمه مشایی
دومین و آخرین جلسه محاکمه اسفندیار رحیم مشایی معاون رئیس جمهوری در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی غضنفرآبادی به صورت علنی و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
مشایی که به گفته رئیس دادگاه در پایان جلسه قبل از قرائت کیفرخواست خودداری کرده بود، دیروز هم پیشنهاد دادگاه برای مهلت یک ماهه جهت قرائت کیفرخواست و معرفی وکیل را نپذیرفت و نهایتا با اخذ آخرین دفاعیات، ختم رسیدگی به این پرونده اعلام و مقرر شد که رای در مهلت قانونی صادر شود.
*  مذاکره اسرائیل با هیئت آمریکایی درباره ایران
سخنگوی دفتر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که «زهر پالتی» رئیس بخش سیاسی-امنیتی این وزارتخانه با «جیمز جفری» و «جوئل ریبورن» فرستاده‌های آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی دیدار و درباره سوریه گفت‌وگو کرده است. «زهر پالتی» در این دیدار سیاست‌های «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را به محوریت جلوگیری از تقویت جایگاه ایران و حزب‌الله در سوریه و ادامه محافظت از منافع امنیتی این رژیم در شمال سوریه تشریح کرده است. به نوشته این روزنامه صهیونیستی، وی همچنین در دیدار با فرستاده‌های آمریکایی بر حمایت وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکید کرده است.
** آرمان ۹۷/۶/۱۲
*  معدوم شدن پرونده فساد مالی خواهر یک مسئول
مشاور معاون امور مجلس رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت برخورد شفاف با مفاسد گفت: در دولت گذشته پرونده فساد مالی خواهر یکی از مسئولان کشور معدوم شد و هرگز نتیجه آن مشخص نشد. حجت الاسلام علی عسگری در همایش تخصصی فرماندهان و مدیران نیروهای مسلح و ائمه جماعات استان تهران در شهرری افزود: درباره ۵۹ پرونده زمین خواری که باید در صحن علنی مجلس قرائت می‌شد تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته است. وی تصریح کرد: وضعیت معیشتی مردم در مناطق مختلف مطلوب نیست و اختلاسگران باید از مردم بابت اقدامات ناشایست خود در شرایط کنونی احساس شرم کنند.
*  معترضان عراقی گذرگاه مرزی را بستند
در بحبوحه تشدید تنش‌ها در شهرهای جنوبی عراق به‌خاطر سطح پایین خدمات‌رسانی و فساد، ده‌ها تن از معترضان عراقی در ورودی اصلی یکی از میدان‌های نفتی واقع در بصره تجمع کرده و سپس یک گذرگاه مرزی با ایران را بستند. پلیس عراق اعلام کرد که حدود ۱۵۰تن از شهروندان عراقی در اعتراض به سطح پایین خدمات‌رسانی و فساد در ورودی اصلی میدان نفتی«نهر بن عمر» واقع در بصره تظاهرات کردند. به‌رغم این تظاهرات روند تولید نفت در این میدان نفتی به صورت عادی در جریان است و شرکت نفتی دولتی بصره اداره این میدان نفتی را برعهده دارد و روزانه ۴۴هزار بشکه نفت از آن استخراج می‌شود.
** آفرینش ۹۷/۶/۱۲
*  برای حفظ آزادی حمل‌ونقل دریایی در خلیج فارس آمادگی کامل داریم
پس از اظهارات سرلشکر محمد باقری درباره تنگه هرمز سرگرد جاش تی. جیکس از فرماندهی مرکزی آمریکا اظهار کرد: آمریکا و شرکایش به همراه بسیاری از کشورهای دیگر آماده هستند تا امنیت و ثبات را در منطقه برقرار کنند. وی افزود: ما در کنار یکدیگر آمادگی خود را برای حصول اطمینان از آزادی حمل‌ونقل دریایی و جریان آزاد تجاری در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهند، حفظ می‌کنیم.
*  واکنش آمریکا به ادعای انتقال موشک‌های ایران به عراق
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به خبر ادعایی رویترز که در آن مدعی شده بود، ایران موشک‌هایش را در خاک عراق مستقر کرده است واکنش نشان داد. این خبر از سوی مقامات ایران، عراق و حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) تکذیب شده است.
پمپئو در پیام خود مدعی شد: به شدت نسبت به گزارشات درباره انتقال موشک‌های ایران به عراق نگران هستیم. اگر درست باشد، نقض آشکار حق حاکمیت عراق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. بغداد باید خودش درباره آنچه در عراق رخ می‌دهد، تصمیم بگیرد نه تهران. ** قدس ۹۷/۶/۱۲
*  آنچه ایران انجام داده، بی‌سابقه است
وزیر خارجه اسبق آمریکا با بیان اینکه آنچه ایران برای پایبندی به برجام انجام داده در جهان سابقه نداشته، گفت: این توافق بدون حضور آمریکا هم دارد کار می‌کند و کشورهای دیگر در تلاش هستند تا آن را حفظ کنند.
«جان کری» بار دیگر از «ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی این کشور به دلیل خروج از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و گفت: کارشناسان دولت ترامپ هم معتقد بودند که او باید برنامه جامع را حفظ کند. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ترامپ برجام را «بدترین توافق» توصیف کرده، گفت: «بله، اما گفتن این حرف باعث نمی‌شود که واقعا اینطور باشد. این توافقنامه از منظر بازرسی‌ها، پاسخگویی و آنچه ایران باید انجام می‌داد، سختگیرانه‌ترین توافق بود و برای مدتی طولانی‌تر از هر توافقنامه هسته‌ای روی کره زمین، بیشترین شفافیت را ایجاد می‌کرد. هیچ کشوری، آن کاری را که ایران کرده تا به این توافق پایبند باشد، انجام نداده است. »
*  خواهان همکاری همه جانبه با ایران هستیم
وزیر امور خارجه پاکستان در پاسخ به پرسشی در خصوص راهبردهای این کشور برای توسعه مناسبات با ایران تاکید کرد: کشورش، خواستار همکاری نزدیک تر با ایران برای دستیابی به صلح، ثبات و رفاه در منطقه است. شاه محمود قریشی افزود: ایران و پاکستان همسایه هستند و نگرانی‌های مشترک دارند، مقامات دو کشور در خصوص موضوعات و مسائل منطقه‌ای همگرا و همنظرند و به نظر می‌رسد باید در خصوص موضوعات منطقه، تبادل نظر کرد. وی گفت: لازم است که به منظور دستیابی به صلح و ثبات منطقه‌ای، ایران و پاکستان با یکدیگر تعامل، همکاری و تبادل نظر کنند.
** خراسان ۹۷/۶/۱۲
*  رصد انواع جنگنده‌ها و پهپادهای دشمن در اطراف کشور
معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی گفت: پرنده‌هایی مثل اف ۳۵، یو ۲، اف ۲۲، رافال و بی ۵۲ و پهپادهای آر کیو ۴، ام کیو ۱ و ام کیو ۹ روزانه توسط رادارها و سامانه‌های شنود ما در تنگه هرمز، خلیج‌ فارس، دریای عمان و عراق و افغانستان کشف و رصد می‌شوند. امیر خوش‌قلب ضمن اعلام این موضوع، یکی از شایعات مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر ورود هواپیماهای اف ۳۵ اسرائیلی به فضای ایران را تکذیب کرد و گفت: این‌ها شایعاتی است که در شبکه‌های مجازی شاید از روی غفلت پخش می‌شود.
*  نمایندگان از توضیحات وزیر خارجه به سوالات کریمی قدوسی قانع شدند
محمد جواد ظریف روز گذشته با حضور در صحن مجلس ابتدا به سراغ سوالات نادر قاضی پور نماینده ارومیه درباره شبهه ادای احترامش به پرچم اقلیم کردستان در مراسم تشییع پیکر جلال طالبانی رفت و او را قانع کرد. وی در ادامه به ارائه توضیحات درباره سخنان کریمی قدوسی مبنی بر عدم مقابله دیپلماتیک با اقدام فرانسه برای برگزاری نشست گروهک منافقین، باند نیویورکی‌ها و وجود چهار جاسوس دو تابعیتی در تیم مذاکره کننده هسته‌ای پرداخت.
در میانه سئوال و پرسش کریمی قدوسی و ظریف مستندی جنجالی توسط نماینده سئوال کننده در مجلس پخش شد که در آن اتهاماتی به حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی به عنوان دبیر شورای امنیت ملی و محمدجواد ظریف در مقام نماینده ایران در سازمان ملل مطرح شده بود. پس از اعلام قانع نشدن کریمی قدوسی از توضیحات وزیر خارجه این توضیحات به رای مجلس گذاشته شد و در نهایت نمایندگان با ۶۷ رای موافق، ۱۱۹ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.
** اعتماد ۹۷/۶/۱۲
*  امریکا مانند گرگ‌های وحشی رفتار می‌کند
«رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه بار دیگر از اراده این کشور برای مقابله با سلطه دلار در تجارت جهانی صحبت کرد و گفت: «باید با استفاده از ارز‌های محلی و ملی بین خود، یک بار برای همیشه به مرور به تک‌قطبی دلار پایان دهیم. امریکا مانند گرگ‌های وحشی رفتار می‌کند. حرف آنها را باور نکنید. استفاده از دلار صرفا به خودمان لطمه می‌زند. خسته نشوید، ما پیروز خواهیم بود.»
** سازندگی ۹۷/۶/۱۲
*  مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق: در صورتی که تلاش‌ها برای تشکیل دولتی تکنوکرات (فن سالار) شکست بخورند، به اپوزیسیون تبدیل خواهیم شد. ما هرگز به خانه اول باز نخواهیم گشت و هیچ بازگشتی به سهمیه‌بندی‌ها، طائفه‌گرایی‌ها، قوم‌گرایی‌ها، فساد و تیم‌های اقتصادی وجود نخواهد داشت. اگر به اینها بازگردند ما با آنها مشارکت نخواهیم کرد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
نباید به نام مداحی کارهای سیاسی و جناحی کرد
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیران رادیو معارف و رادیو محرم، محرم و عاشورا را از سرمایه‌های مهم شیعه دانست و تاکید کرد: دشمنان به دنبال ضربه زدن به مرجعیت و عاشورا هستند.وی انقلاب اسلامی ایران را نشات گرفته از قیام عاشورا ارزیابی و تصریح کرد: در مسائل مربوط به محرم و عاشورا تمام جناح‌ها و گروه‌ها ورود می‌کنند و اختلافات کنار می‌رود و این حلقه اتصال بسیار ارزشمند است.این مرجع تقلید با یادآوری توصیه‌های همیشگی خود به مداحان، بیان داشت: امروزه مداحی نسبت به سابق گسترده تر شده است و باید مراقبت‌های ویژه‌ای در این خصوص صورت گیرد؛ نباید به نام مداحی کارهای سیاسی و جناحی کرد؛ خطبای محترم نیز باید مراقبت‌های لازم داشته باشند.
مردم از فشار اقتصادی شکایت دارند
حوزه/ آیت الله خاتمی در جمع طلاب و اساتید کرمان با تاکید بر این که مردم از فشار اقتصادی شکایت دارند، گفت: به دروغ می‌گویند رهبری در این موقعیت سکوت کرده است. این هم از مظلومیت‎های رهبری است. اولا ایشان ساکت ننشسته و همین‎ شورای عالی اقتصادی از تدابیر معظم له است. جواب ایشان به رئیس قوه قضائیه در راستای مبارزه با مفاسد گام بلندی در این مسأله بود. عضو جامعه مدرسین دربخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: هرچه حوزه‌های علمیه قوی‌تر باشند دین عزیز تر می‌شود. سرمایه دین و معنویت در کشور حوزه‌های علمیه هستند.
حوزه به برکت انقلاب تحول فقهی و اصولی پیدا کرده است
رسا/آیت الله فاضل لنکرانی در نخستین جلسه درس خارج سال جدید که در مدرسه آیت الله گلپایگانی برگزار شد، گفت: ریشه حوزه اطاعت از خدا و کسب معرفت نسبت به مقام معصوم است نه سکولاریسم که از نفی دین شروع شده و جدایی دین از سیاست یکی از لوازم آن است.عضو جامعه مدرسین درادامه تأکید کرد: در حوزه‌های علمیه به لطف خداوند و به برکت جمهوری اسلامی تحول فقهی و اصولی به راحتی قابل مشاهده است، در حالی‌که قبل از انقلاب بحثی به نام فقه هنر، رسانه و پزشکی وجود نداشت.
مهجوریت نهج البلاغه در حوزه را تصدیق نمی کنم
رسا/ آیت الله علیدوست گفت: مهجوریت نهج البلاغه در حوزه علمیه به این معنا که حوزه به طور کلی از نهج البلاغه استفاده نمی کند یا استفاده آن در مرز صفر یا نزدیک به صفر است را تصدیق و قبول نمی کنم و منصفانه نمی بینم.عضو جامعه مدرسین درادامه افزود:در طول تاریخ از سوی حوزویان بسیار شرح و ترجمه و توضیح پیرامون نهج البلاغه صورت گرفته، بسیاری از واعظان و اساتید اخلاق که بخشی از حوزه هستند، بعد از قرآن در سخنرانی‌ها و گفتار خود بیشترین استفاده را از نهج البلاغه می‌کنند، بسیاری از موضوعات نهج البلاغه، موضوع پایان نامه‌های طلبه هاست و مراکز متعددی در معرفی و نشر آموزه‌های نهج البلاغه داریم.
تحریم دو شرکت پاکستانی از سوی آمریکا
باشگاه خبرنگاران/وزارت تجارت آمریکا به بهانه فعالیت‌های مغایر با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی واشنگتن، دو شرکت پاکستانی را در لیست تحریم قرار داد.اداره تنظیم مقررات آمریکا اعلام کرده است این دو شرکت در تامین کالاهایی دخیل هستند که در ساخت موشکی و تسلیحات هسته‌ای استفاده می‌شود و نیاز به اخذ مجوز برای صادرات آنها وجود دارد. این اقدام در آستانه سفر «مایک پمپئو»‌ وزیر امور خارجه آمریکا به پاکستان اجرا شده است.
تیراندازی صهیونیستها به کاروان دریایی شکست محاصره غزه
مهر/ منابع فلسطینی از تیراندازی صهیونیستها به کاروان دریایی شکست محاصره غزه خبر دادند.این در حالی است که هیات عالی شکست محاصره غزه اعلام کرد که حرکت کاروان‌های دریایی و تظاهرات بازگشت تا شکست محاصره غزه ادامه پیدا خواهد کرد.طلال ابوظریفه از فرماندهان جبهه دموکراتیک به نظامیان رژیم صهیونیستی درباره وارد شدن هر گونه گزندی به شرکت کنندگان در تظاهرات دریایی هشدار داد و گفت: محاصره باید شکسته شود.
پیام تهدیدآمیز سفیر آمریکا در عراق به نمایندگان جدیداین کشور
مهر/ برخی منابع عراقی در فضای مجازی تاکید کردند که سفیر آمریکا در عراق پیامی تهدیدآمیز به تلفن همراه نمایندگان جدید این کشور ارسال کرده است.طبق گفته این منابع عراقی، سفیر آمریکا در عراق به نمایندگان جدید از طریق گوشی تلفن همراه اعلام کرد که حمایت از حیدر العبادی برای دور دوم نخست وزیری و حمایت از ائتلاف حامی این رویکرد، به معنای رهایی یافتن از خطر داعش است در غیر این صورت.
وزیر خارجه فرانسه: اسد در جنگ پیروز شده است
مهر/ «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با رادیو فرانسه اذعان کرد: بشار اسد رئیس جمهور سوریه در جنگ پیروز شده است.وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: این در حالیست که وی نمی تواند بدون راه حل سیاسی به میانجیگری جامعه بین الملل به صلح دست یابد.«ژان ایو لودریان» در ادامه با تکرار سناریوسازی غرب علیه سوریه در آستانه عملیات احتمالی در شهر ادلب سوریه ادعا کرد که اگر بشار اسد در استفاده از تسلیحات شیمیائی «وسوسه» شود، غرب به آن واکنش نشان می‌دهد.
صبر ماکرون و مرکل در برابر ترامپ به پایان رسیده است
مهر/ یک رسانه غربی با اشاره به اظهارات اخیر رهبران آلمان و فرانسه، این سخنان را نشانه‌ای برای پایان صبر آنها در برابر دونالد ترامپ توصیف کرد.بلومبرگ در مطلب خود می‌نویسد: بعد از اقدامات آمریکا علیه اروپا از تجارت گرفته تا تغییرات اقلیمی، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون نشان دادند که صبرشان در برابر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به پایان رسیده است.رهبران آلمان و فرانسه به فاصله ۲۴ ساعت از یکدیگر در یک هفته خواستار استقلال بیشتر اروپا در برابر آمریکا شدند. این پیام‌های مشترک در زمانی انجام شد که بر حاکمیت و استقلال قاره اروپا در برابر اقدامات ترامپ تاکید شده است.
پوتین در تهران درباره تحرکات شیمیایی احتمالی در «ادلب» رایزنی می‌کند
فارس/دستیار «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای گفته پوتین در نشست روز جمعه در تهران احتمالاً با مقام‌های ایران و ترکیه درباره اقدامات تحریک‌آمیز احتمالی در شهر «ادلب» سوریه رایزنی خواهد کرد.خبرگزاری اسپوتنیک نوشته پوتین با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران دیدارهای جداگانه‌ای برگزار خواهد کرد.
 رئیس سازمان ‌میراث فرهنگی شایعات پیرامون زائران عراقی را تکذیب کرد
تسنیم/رئیس سازمان ‌میراث فرهنگی شایعات پیرامون زائران عراقی را تکذیب کرد و گفت: امکان ندارد که اجازه دهیم این قضایا در کشور اتفاق بیفتد. مونسیان با اشاره به برخی اظهارات درباره زائران عراقی در مشهد مقدس اظهار داشت: هر زمان رشد گردشگر داشتیم افرادی قصد برهم زدن این اتفاق را داشتند.وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه اربعین هستیم؛ مشابه این قضایا در کشور عراق نیز مطرح شده است.وی اضافه کرد: خوشبختانه چنین چیزی در کشور نداریم و فضای گردشگری کشور مثبت بوده و پالایش‌های لازم توسط سازمان میراث فرهنگی و استاندارها انجام می‌شود.
قاسمی: ایران عامل اصلی امنیت در منطقه است
ایرنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره ادعای اخیر وزیر خارجه آمریکا، گفت: جمهوری اسلامی ایران عامل اصلی ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و در خط مقدم مبارزه با تروریسم و افراط گرایی است.بهرام قاسمی در واکنش به اظهار نگرانی وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص ادعای موهوم انتقال موشک‌های ایران به عراق، تصریح کرد: اظهار نگرانی وزیر خارجه آمریکا در مورد انتقال موشک به عراق و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، واقعاً امری مضحک و فریب افکارعمومی است.وی تأکید کرد: حضور نظامی آمریکا در منطقه عامل اصلی بی ثباتی و ناآرامی در این منطقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *