خبرروز ۱۳۹۷/۰۶/۰۶

  • آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی: ما و نسل‌های آینده مدیون خانواده شهدا هستیم
  • آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: غدیر زیباترین حماسه تاریخ ادیان آسمانی است
  • رئیس مجلس شورای اسلامی: سؤال از رئیس‌جمهور نشان‌دهنده عمق تفکر دموکراتیک در ایران است
  • آیت الله اراکی: اکثریت جهان اسلام معتقد به امامت معنوی ائمه(ع) هستند
  • حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی خراسانی: خدمت به مردم جزو بالاترین عبادت‌ها در نظام اسلامی به شمار می‌رود
  • نمایندگان تنها از یک پاسخ رئیس جمهور قانع‌ شدند

 

** جام جم ۹۷/۶/۶
*  انهدام دوتیم تروریستی درغرب کشور
وزیر اطلاعات گفت: با اقدامات عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در ادارات کل اطلاعات کرمانشاه و کردستان، دو تیم تروریستی وابسته به کشورهای متخاصم در غرب کشور منهدم شد.
حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی گفت: یکی از این تیم‌ها شامل ۱۲ نفر از عوامل و مرتبطان عوامل تروریستی بود که همگی آنها شناسایی و دستگیر شدند.
وی اظهار کرد: در اقدام دیگر، تیم نظامی وارداتی گروهک تروریستی که با هدف اجرای اقدامات خرابکارانه و تروریستی وارد کشور شده بود، شناسایی و قبل از هر نوع اقدام خرابکارانه منهدم شد و در درگیری مسلحانه با این تیم تروریستی، دو نفر از اعضای آن به هلاکت رسیدند و دو نفر دیگر نیز دستگیر شدند.
*  مجاهدت مدافعان حرم مانع تحقق اهداف نظام سلطه شد
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در دیدار با فرماندهان محور مقاومت در سوریه گفت: مظلومیت و مجاهدت مدافعان حرم و تلاش‌های ارتش و ملت سوریه مانع از تحقق اهداف شوم نظام سلطه و سرسپردگان آنها شد.
امیر سرتیپ امیر حاتمی با اشاره به توطئه دشمنان در کشور سوریه و جان باختن جمع تعداد زیادی از مردم این کشور توسط گروهک تروریستی داعش افزود: آنچه که در عراق و سوریه اتفاق افتاد در چارچوب سلسله توطئه‌هایی بود که آمریکایی‌ها از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون علیه آن برنامه ریزی کرده است.
** همشهری ۹۷/۶/۶
*  نشست حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، پوتین و اردوغان در تبریز
سران ایران، روسیه و ترکیه برای سومین بار نشست سه‌جانبه برگزار می‌کنند. موضوع نشست بحران سوریه، زمان نشست ۱۶ شهریور و مکان آن احتمالا شهر تبریز خواهد بود. ایران،‌ ترکیه و روسیه از سال ۹۴ همکاری سه‌جانبه‌ای را در قالب روند آستانه آغاز کردند که هدف آن کنترل اوضاع سوریه بود. این مذاکرات تاکنون ۱۰ نوبت برگزار شده که نتایج مثبتی از جمله تشکیل نقاط کاهش تنش و تبادل زندانیان، امدادرسانی و بازگشت آوارگان را دربر داشته است.
*  تلاش ائتلاف عبادی – صدر برای تشکیل فراکسیون اکثریت
به گفته روزنامه العربی الجدید، ائتلاف سائرون، نصر، حکمت و الوطنیه به ریاست مقتدی صدر، حیدر عبادی، عمار حکیم و ایاد علاوی بیش از هر زمان دیگری به تشکیل فراکسیون اکثریت برای پارلمان جدید عراق نزدیک شده‌اند. به گفته این روزنامه، منابعی از داخل ائتلاف مذکور مدعی شده‌اند طی روزهای گذشته برخی چهره‌های مهم ائتلاف فتح به ریاست هادی عامری برای پیوستن به آنان اعلام آمادگی کرده‌اند.
** کیهان ۹۷/۶/۶
*  شاید ایران دولت ترامپ را همانند دولت «کارتر» سرنگون کند
یک رسانه ترکیه‌ای در تحلیلی سیاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران را «بازی با آتش» توصیف کرده و نوشته ادامه این سیاست ممکن است او را به سرنوشت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور آمریکا در دهه ۱۹۸۰ دچار کند. تی‌آر‌تی با اشاره به شکست جیمی کارتر از «رونالد ریگان» در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۹۸۰ به دلیل شوک نفتی بعد از انقلاب اسلامی ایران نوشت: « ایران یکبار در سال ۱۹۸۰ دولت آمریکا را سرنگون کرد و ممکن است در یک یا دو سال آینده باز هم این کار را تکرار کند.»  *  شورای نگهبان در انتخابات ۸۸ و ۹۶ رفتار واحدی داشت
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جمع اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: اگر بخواهیم تا الان کارنامه‌ای از شورای نگهبان را ارائه کنیم کارنامه قابل قبولی است. ما در انتخابات ۸۸ و۹۶ یک رفتار واحدی داشتیم و این پاسداری از رای مردم است و هیچ تفاوتی نمی کند.
*  قاطعانه با خیانت سودجویان ارزی و محتکران برخورد می‌کنیم
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با بیان اینکه بیکاری و مشکلات اقتصادی از مهم‌ترین مسائل و دغدغه‌های اصلی مردم در حال حاضر است، این شرایط را برای مردم «کمرشکن» توصیف کرد و گفت: ما نمی‌گوییم که همه مشکلات ناشی از تصمیمات دولت است اما تردید هم نداریم که تدبیر، رکن اساسی کار دولت است و بسیاری از مشکلات نیز ناشی از سوء تدبیرها است.
رئیس ‌قوه قضائیه با ‌اشاره به اقدامات اخیر دستگاه قضایی در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفت: قوه قضائیه با قاطعیت در این مسیر حرکت می‌کند و برای رسیدگی عادلانه به پرونده کسانی که به امانات مردم خیانت کرده‌اند و با دریافت ارز دولتی دست به سودجویی‌های کلان زده‌اند یا از طرفی با احتکار اجناس و کالاها، مردم را در مضیقه قرار داده‌اند، تمام توان خود را به کار بسته است.
** شرق ۹۷/۶/۶
*  تسریع در رسیدگی به پرونده موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز
احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ضمن تشکر از رسیدگی به اعلام جرم این موسسه علیه مدیران و سهامداران موسسات و تعاونی‌های غیرمجاز و همچنین مسئولان و مقامات سابق و اسبق بانک مرکزی، خواستار رسیدگی سریع و قاطع به این پرونده‌ها شد و نقش بانک مرکزی را در بروز این تخلفات مهم تر از بقیه دانست.
** ایران ۹۷/۶/۶
*  هشدار برجامی رئیس جمهور به اروپا
رؤسای جمهوری ایران و فرانسه، روز گذشته در یک تماس تلفنی، تلاش همه طرف‌ها برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را ضروری خواندند و انجام اقدامات عملی در این راستا را مورد تأکید قرار دادند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در این تماس از طرف‌های برجام خواست به برنامه‌های خود برای حفظ این توافق، سرعت و شفافیت بیشتری دهند.
وی با بیان اینکه بعد از خروج امریکا از برجام، بار سنگینی بر دوش سایر طرف‌ها برای حفظ این توافق است، تصریح کرد: ایران خواهان حفظ برجام است اما در عین حال اگر در زمینه تضمین کانال‌های مالی و پولی، نفت، بیمه و حمل و نقل، آینده برنامه اجرایی اروپا روشن نباشد، اقدامات دیگری خواهد داشت.
*  درخواست ضد ایرانی امریکایی از لبنان
روزنامه لبنانی الاخبار اعلام کرد که «رابرت کرم»، دستیار وزیر دفاع امریکا در امور امنیت بین‌الملل از «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان خواسته است تا در رابطه با تحریم‌های امریکا علیه ایران موضعی شبیه به موضع نخست‌وزیرعراق اتخاذ کند اما وی این درخواست را نپذیرفته است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۶/۶
*  ایران و سوریه سند موافقت نامه همکاری دفاعی امضا کردند
امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپهبد العماد علی ایوب وزیر دفاع سوریه بعد از مذاکرات سند موافقت‌نامه همکاری‌های دفاعی و فنی بین دو کشور را امضاء کردند. براساس این گزارش، در این سند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی بین دو کشور ایران و سوریه تاکید شده است.
*  واکنش آمریکا به برگزاری دادگاه لاهه
وزارت خارجه آمریکا دوباره در مورد موضوع شکایت در دادگاه بین‌المللی لاهه موضع‌گیری کرد. وزارت خارجه آمریکا در واکنش به آغاز روند استماع شکایت ایران در دادگاه بین‌المللی عدالت، ایران را به «تلاش برای مداخله مخرب در حق مسلم ایالات متحده در حفاظت از امنیت ملی خود» متهم کرده و تاکید کرد در برابر اقدامات تهران خواهد ایستاد. وزارت خارجه آمریکا اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران را حق مسلم خود در دفاع از امنیت مردم این کشور برشمرده است. این بیانیه ایران را به سوءاستفاده از جایگاه دیوان بین‌المللی عدالت متهم کرده است. ایران از آمریکا به خاطر خروج یک‌طرفه از برجام به دیوان لاهه شکایت کرده است.
** وطن امروز ۹۷/۶/۶
*  رئیس جمهور دعوت خبرگان را رد کرد
آیت‌الله سیداحمد خاتمی سخنگوی مجلس خبرگان رهبری در نشست خبری دیروز که در دبیرخانه مجلس خبرگان برگزار شد با بیان اینکه از رؤسای ۳ قوه دعوت شده با حضور در این اجلاسیه توضیحاتی درباره اقداماتی که برای رفع مشکلات اقتصادی انجام شده ارائه کنند، گفت: ۲ هفته پیش رئیس‌جمهور – که نماینده مردم تهران در خبرگان است – اعلام کرد معذور از حضور در این اجلاسیه است ولی ما علت عذر ایشان را نفهمیدیم. به اعتقاد ما این یک فرصت خوب است تا در این اجلاسیه که با حضور بزرگان کشور برگزار می‌شود، توضیحاتی در رابطه با اقدامات اقتصادی بیان شود. وی ادامه داد: رئیس قوه‌قضائیه و رئیس قوه مقننه قول دادند تشریف بیاورند. هیچکس در مجلس خبرگان به دنبال مچ‌گیری نیست.
*  خزانه‌دار سرپرست وزارت اقتصاد شد
رئیس‌جمهور در حکمی سیدرحمت‌الله اکرمی را به عنوان سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی منصوب کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در حکم وی نوشت: براساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی و نظر به مراتب تعهد و سوابق اجرایی و مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم شما را به سرپرستی وزارت امور اقتصادی و دارایی منصوب می‌کنم. گفتنی است، اکرمی پیش از این سمت معاون نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور را بر عهده داشت.
** جوان ۹۷/۶/۶
*  نیروی دریایی سپاه مقتدرو بازدارنده در خلیج فارس و دریای عمان
فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه امروز نیروی دریایی سپاه به‌عنوان یک نیروی قوی، مقتدر و بازدارنده به تمام معنا در خلیج فارس و تنگه هرمز ایفای نقش می‌کند، گفت: توانمندی‌های این نیرو به لحاظ فناوری، تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها به روز و متناسب با پیشرفت فناوری‌ها و در بالاترین سطح قرار دارد.
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در آیین تکریم و معارفه فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: طبیعی است که دشمن به شدت از هرگونه درگیری به این دلیل که می‌داند به ضررش تمام می‌شود پرهیز می‌کند؛ در این شرایط، آمادگی شرط اولیه است و آنچه در ایجاد توان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مؤلفه مهم و اثرگذاری به شمار می‌رود علاوه بر فناوری‌ها، تجهیزات و تاکتیک‌ها، کیفیت نیروی انسانی، مدیران، فرماندهان و پرسنلی است که در سطوح مختلف در حال انجام مأموریت هستند.
*  فرودگاه دبی را با پهپاد زدیم
شبکه خبری المسیره اعلام کرد که «نیروی پهپادی ارتش یمن، در حمله‌ای منحصر به فرد، فرودگاه بین‌المللی دبی را با یک پهپاد از نوع صماد- ۳ هدف قرار داد.»
** آفتاب یزد ۹۷/۶/۶
*  تامین کالاهای اساسی مردم خط قرمز دولت است
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با اشاره به افزایش قیمت ارز گفت: این شرایط موجب شده واردات کشور چه بصورت رسمی و چه بصورت قاچاق کاهش داشته باشد و از طرفی در این شرایط با رشد صادرات مواجه هستیم. در این شرایط باید هرچه می‌توانیم صادرات داشته باشیم، اما مردم نباید در تامین کالاهای اساسی دچار مشکل شوند. تامین کالاهای اساسی مردم خط قرمز ماست و دولت تمام تلاش خود را در این زمینه انجام خواهد داد.
*  محاکمه ۱۹ توزیع کننده غیرقانونی ارز در بازار آزاد
اولین جلسه محاکمه ۱۹ متهم به توزیع ارز آزاد و خارج از سیستم قانونی، فردا ۹ صبح در شعبه دوم دادگاه ویژه به صورت علنی و با حضور اصحاب رسانه برگزار می‌شود. ریاست این دادگاه را حجت الاسلام سید احمد زرگر برعهده دارد و مطابق تحقیقات صورت گرفته این متهمان ۲ هزار و پانصد میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند. قوه قضاییه اعلام کرده که در جلسه فردا هر ۱۹ متهم به همراه وکلایشان در دادگاه حضور دارند و کیفرخواست آن‌ها از سوی نماینده دادستان قرائت می‌شود.
** رسالت ۹۷/۶/۶
*  دشمن جنگ جریانی را علیه ملت ایران به کار گرفته است
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: دشمن جنگ جریانی را علیه ملت ایران به کار گرفته است. امیر کیومرث حیدری در جمع مسئولین و کارکنان معاونت های نیروی انسانی، بازرسی، حقوقی ستاد نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه دشمن در صدد راه اندازی جنگ در بین مردم جامعه است تاکید کرد: جنگ این نیست که فکر کنیم نبرد مسلحانه ای بین دو جبهه صورت گیرد بلکه حمله به ارزش ها، فرهنگ، اقتصاد و … یک کشور است.
*  طرح استیضاح آخوندی به ۴۰ امضاء رسید
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: طرح استیضاح آخوندی به ۴۰ امضاء رسید. حسین مقصودی از جمع‌آوری امضاء از سوی نمایندگان برای طرح استیضاح دو وزیر دولت دوازدهم خبر داد و گفت: نمایندگان طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت را تدوین و در حال جمع‌آوری امضا برای این طرح‌ها هستند.وی ادامه داد: تاکنون طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی از سوی ۴۰ نماینده امضاء شده است و طرح استیضاح وزیر صنعت نیز از سوی نمایندگان در حال امضاء شدن است.
** مردم سالاری ۹۷/۶/۶
*  کشته شدن چهارمین رهبر داعش در افغانستان
«ابوسعد ارحابی»، یکی از رهبران داعش در افغانستان در پی حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف و نیروهای ارتش افغانستان کشته شد. سه رهبر پیشین داعش پیش از این در ولایت ننگرهار در حملات مشابهی جان خود را از دست داده بودند.
*  دفاع جانانه هایکو ماس از تعامل اروپا با ایران
وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد که اروپا با اقدامات مناسب و سریع در مقابل اعمال مجدد تحریم‌های ضدایرانی آمریکا توانسته از آن‌چه «بدتر شدن اوضاع» خواند جلوگیری کند. هایکو ماس ضمن اشاره به حفاظت از موسسات اروپایی در قبال تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، در کنفرانسی در برلین اعلام کرد : ما با انگلیس، فرانسه و چندین کشور دیگر برای حفظ روابط اقتصادی با ایران در حال همکاری هستیم. هنوز بر سر مشکلات پیچیده‌ای در این رابطه تصمیم گرفته نشده است، اما توانسته‌ایم از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنیم.
** آرمان ۹۷/۶/۶
*  تدارک اقدامات بیشتر برای حفظ برجام
«مایا کوجیانچیک» سخنگوی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز تأکید کرد که این بلوک همچنان به تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهد. این دیپلمات اروپایی گفته است، در خصوص اقداماتی برای حفظ توافق هسته‌ای ایران (برجام)، «می‌توانم تأیید کنم که کار همچنان ادامه دارد».سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «هنوز اقدامات بیشتری وجود دارد که ما با همکاری شرکایمان در حال تدارک آن‌ها هستیم».
*  تکذیب موافقت با آزادی مشروط محمدعلی طاهری
وکیل‌مدافع سرکرده گروه عرفان حلقه خبر موافقت دادگاه صادر‌کننده رأی با آزادی مشروط موکلش را نادرست خواند. سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی در رابطه با خبر منتشرشده مبنی بر موافقت دادگاه با آزادی مشروط موکلش گفت: درخواست آزادی مشروط باید از طریق زندان انجام شود ولی زندان درخواستی نکرده است. وی عنوان کرد: قاضی دادگاه گفتند اگر زندان آزادی مشروط موکلم را درخواست کند ما با این درخواست موافقت می‌کنیم.
** آفرینش ۹۷/۶/۶
*  باید قدری در شیوه تعاملات و به کارگیری امکانات تجدیدنظر کرد
رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه باید شرایط گفتمانی برای دانشمندان فراهم شود، گفت: رشد و پیشرفت علم و فناوری نیازمند فراهم کردن بسترهای لازم برای تعاملات و ارتباطات بین المللی است. علی اکبر صالحی در مراسم افتتاح سی و چهارمین کنفرانس ملی فیزیک یادآور شد: باید قدری در شیوه تعاملات و به کارگیری امکانات تجدیدنظر کرد تا از فرصت‌ها و استعدادهای موجود به بهترین نحو استفاده شود.
*  موشک‌های ما به هر نقطه‌ای از خاورمیانه می رسد
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از خرید راکت‌های پیشرفته‌ای توسط این رژیم خبر داد که به ادعای او قادر است به هر نقطه‌ای از خاورمیانه برسد. آویگدور لیبرمن گفت: ما نیروهای “دفاعی” اسرائیل (آی ‌دی ‌اف) را قوی‌تر و پیچیده‌تر می‌کنیم.
** قدس ۹۷/۶/۶
*  غدیر زیباترین حماسه تاریخ ادیان آسمانی است
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پیامی به یازدهمین اجلاس بین‌المللی غدیر که با حضور شماری از غدیرپژوهان ایرانی، دکتر عصام‌العماد مستبصر یمنی و دکتر ادگاردو روبین اسعد از آرژانتین در مشهد مقدس برگزار شد، غدیر را حادثه بزرگ تاریخ بشریت دانست. این مرجع عالیقدر شیعه در پیام خود به این همایش که تا پنج شب ادامه خواهد داشت، آورده است: غدیر، حادثه بزرگ تاریخ بشریت است. روز سرنوشت برای انسانیت و زیباترین حماسه تاریخ ادیان آسمانی است.
غدیر روز معرفی محبوب‌ترین آفریده خدا بعد از پیامبر اکرم(ص) است روزی که خداوند متعال دلبری خود را به محبوب خویش نشان داد و به جهانیان اعلام کرد که علی را من برگزیدم و او را امیر بر همه مردم قرار دادم.
*  اکثریت جهان اسلام معتقد به امامت معنوی ائمه(ع) هستند
آیت‌الله محسن اراکی در دومین همایش بررسی پیامدهای نظری و عملی تشیع انگلیسی در تبریز، با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد جنگ نرم بعد از جنگ سخت علیه اسلام و بویژه ایران اظهار داشت: فرقه‌سازی‌های طالبان،‌ بهاییت، القاعده، وهابیون و… همه برای مقابله با اسلام بوده تا چهره افراطی و خشن از دین اسلام در منظر جهانیان ایجاد کنند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه شیعه انگلیسی سنی‌ها را ناصبی معرفی کرده و آنها را خارج از دین معرفی می‌کند، گفت:‌این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد سنی‌های جهان اسلام نه تنها محبان اهل بیت‌(ع) هستند،‌بلکه معتقد به امامت معنوی ائمه دوازده‌گانه هستند.
** خراسان ۹۷/۶/۶
*  درخواست کیفرخواست جنایت
سازمان ملل متحد طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ارتش میانمار با هدف «نسل کشی» به کشتار جمعی مسلمانان روهینگیایی و تجاوز گروهی به زنان آن‌ها دست زده است. بر این اساس «مین آنگ هلاینگ» فرمانده کل ارتش و پنج ژنرال میانمار باید به دلیل انجام جنایات بی رحمانه محاکمه شوند. بازرسان سازمان ملل می‌گویند دولت میانمار به رهبری «آنگ سان سوچی» سبب انتشار سخنان نفرت‌پراکن و از میان رفتن اسناد این جنایات شده و نتوانسته از اقلیت‌های مسلمان ساکن ایالات «راخین»، «کاشین» و «شان» در برابر جنگ و جنایت علیه بشریت محافظت کند. بدین ترتیب، سو چی در ارتکاب این جنایات همکاری کرده است.
*  اروپا بایدتضمین معتبر به ایران بدهد
اولی هاینونن معاون و رئیس سابق بازرسان تسلیحاتی و هسته‌ای آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید تضمین‌های معتبر به دولت ایران داده و نشان دهد چه چیزی واقعا می‌تواند انجام دهد و سعی نکند یک تصویر غیر واقعی ایجاد کند. وی در ادامه تأکید کرد: دید اروپا به تجارت در واقع وجود بازار آزاد با حداقل کنترل توسط دولت هاست. در چنین محیطی یک دولت و حتی کمیسیون اروپا می‌تواند یک شرکت را مجبور به ادامه روابط تجاری با شرکای دیگر کند، حتی اگر به نفع شرکت نباشد.
** اعتماد ۹۷/۶/۶
*  دستگیری ١٠۶ عنصر اصلی توزیع مواد مخدر در کشور
سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد مسعود زاهدیان، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اعلام دستگیری ۱۰۶ عنصر اصلی توزیع‌ مواد مخدر در کشور گفت : “ بیش از ۷۱ درصد کشفیات در مناطق شرق و حاشیه شرق کشور است و این نشان می‌دهد اقدامات ما در منشاء ورود مواد به کشور افزایش پیدا کرده و توانستیم مبداء را تحت تاثیر قرار دهیم.
*  پیام رئیس‌جمهور ایران به سلطان عُمان
«محمدرضا نوری شاهرودی» سفیر ایران در عُمان با «خالد بن هلال بن سعود البوسعیدی» وزیر دیوان سلطنتی عمان دیدار کرد. نوری شاهرودی در این دیدار پیام حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران خطاب به «سلطان قابوس» را تحویل وزیر دیوان سلطنتی این کشور داد. در این دیدار در خصوص روابط دوستانه دوجانبه گفت‌وگو شد. درباره محتوای پیام رئیس جمهور به سلطان قابوس، مطلبی منتشر نشده است.
** سازندگی ۹۷/۶/۶
*  فریدون نهرینی مشاور معاون امور حقوقی رئیس جمهوری: هیچ مرجع و دستگاهی در لایحه شفافیت مستثنی نشده. معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای نخستین بار این لایحه را به واحدهای ذیربط خود به صورت بخشنامه ارائه کرده است. براساس لایحه شفافیت قرار شد از ابتدا مسئولان حکومتی و دولتی به عنوان ناظر دخالت داشته باشند. البته ترکیب شورای بررسی این لایحه در معاونت حقوقی به هم خورد و قرار شد نهادهای مدنی نیز در تدوین لایحه و شورا دخالت داده شوند و با نظارت غیرمستقیم مردم بر عملکرد دولت و حکومت صورت گیرد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
ما و نسل‌های آینده مدیون خانواده شهدا هستیم
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به جایگاه خانواده‌های شهدا اظهار کردند: ما و نسل‌های آینده مدیون خانواده‌های شهدا هستیم؛ چون ایثارگری‌های شهدا موجب پیروزی کشورمان در جنگ تحمیلی و حفظ نظام جمهوری اسلامی شد و تعجب جهانیان را برانگیخت. ایشان همچنین با تاکید بر حل مشکلات خانواده‌های شهدا، ادامه دادند: خدمت به خانواده‌های شهدا قدردانی از گذشته و تضمین آینده است و در اسلام نسبت به این مساله توجه ویژه‌ای شده است.
کارها به دست مردم سپرده شود مشکلات اشتغال و اقتصاد حل خواهد شد
رسا/ حضرت آیت الله سبحانی در دیدار با نماینده ولی فقیه و رییس بنیاد شهید وامور ایثارگران گفتند: اعتقاد دارم کارها باید به دست مردم سپرده شود تا شاهد اشتغال بیشتری باشیم زیرا اگر کار در اختیار دولت باشد اشتغال زیادی انجام نمی‌شود. ایشان همچنین با اشاره به وظیفه سنگین خدمت رسانی در بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: مساله جنگ یک بعد است و رسیدگی به بازماندگان شهدا و ایثارگران وظیفه سنگین دیگری است که نباید تنها دولت در این مساله دخیل باشد، در این راستا دولت نیازمند مساعدت است.
خدمت به مردم جزو بالاترین عبادت‌ها در نظام اسلامی به شمار می‌رود
حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی اظهار داشت: حدود چهار دهه است که آحاد ملت انقلابی و مسلمان ایران با وجود همه تحریم‌ها و سختی‌ها و فشارها و جنگ و دیگر مسایل، پشتیبان نظام و ولایت فقیه بوده اند و امروز این مردم لیاقت دریافت شایسته ترین خدمات را دارند. عضو جامعه مدرسین با بیان این که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در شرایط حاضر به هیچ وجه مناسب نیست، خاطرنشان کرد: مسئولان و دولتمردان باید با خدمت رسانی مضاعف و توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی به مقابله با مشکلات اقتصادی به خصوص گرانی و بیکاری برخیزند و در این راستا بدانند که خدمت به مردم جزو بالاترین عبادت‌ها در نظام اسلامی به شمار می‌رود.
پاسخ رییس جمهور به سوالات نمایندگان مجلس
ایرنا/ دکتر حسن روحانی در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان در صحن مجلس گفت: امیدوارم بتوانم توصیه‌هایی که رهبر معظم انقلاب در مورد این جلسه به من داشتند را دقیقا مراعات کنم. رییس جمهوری افزود: همه مسئولان باید در چارچوب وظایف خود و قانون پاسخگو باشند. هیچکس از مردم شریف ایران و دوستان ما درجهان یا دشمنان فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است. این تصور کاملا اشتباه است. مجلس و دولت بار بزرگی بر دوش دارند که باهمکاری یکدیگر باید به مقصد برسانند. رییس جمهوری گفت: باید به ملت ایران بگوییم ما نخواهیم گذاشت توطئه‌های امریکا پیروز شود. ملت مطمئن باشد ما نمی گذاریم یک مشت ضد ایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شده اند علیه ما توطئه کنند.
نمایندگان تنها از یک پاسخ رییس جمهور قانع‌ شدند
ایسنا/نمایندگان مجلس در جریان طرح پنج سوال از رییس جمهور چهار پاسخ رییس جمهور را قانع‌کننده ندانستند و تنها از پاسخ‌های آقای روحانی درباره استمرار تحریم‌های بانکی قانع شدند. نمایندگان مجلس پاسخ رییس جمهور در مورد کنترل قاچاق را با ۱۲۳ رای موافق و ۱۳۸ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده مجلس شورای اسلامی حاضر قانع‌کننده ندانستند. در ادامه نمایندگان با ۱۳۷ رای موافق، ۱۳۰ مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر پاسخ‌های رییس جمهور درباره استمرار تحریم‌های بانکی را قانع‌کننده دانستند. همچنین پاسخ‌های رییس جمهوری درباره کاهش نرخ بیکاری به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۷۴ رای موافق، ۱۹۰ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۷۳ نماینده حاضر آن را نیز قانع‌کننده ندانستند. نمایندگان همچنین پاسخ رییس جمهور در مورد رکود اقتصادی را با ۱۱۶ رای موافق، ۱۵۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر قانع کننده ندانستند. پاسخ رییس جمهور درباره افزایش نرخ ارز نیز به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با ۶۸ رای موافق، ۱۹۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر این پاسخ‌ها را قانع‌کننده ندانستند.
سؤال از رئیس‌جمهور نشان‌دهنده عمق تفکر دموکراتیک در ایران است
تسنیم/ رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس، عمیق‌ بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. وی ضمن تبریک به مناسبت ایام هفته دولت به رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، افزود: امیدوارم در این شرایط حساس، با تکیه بر میراث انقلابی شهدای دولت، علی‌رغم دشمنی‌های رذیلانه آمریکا، سفینه‌ انقلاب را به سلامت به اهداف مورد نظر امام (ره) و رهبری معظم، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و خواست ملت عزیز به ساحل امن و ترقی برسانند.
آماده باش پدافند هوایی سوریه برای مقابله با حمله احتمالی آمریکا
مهر/ خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» به نقل از برخی منابع مطلع نوشت که پدافند هوایی ارتش سوریه به منظور مقابله با حمله‌هوایی احتمالی آمریکا در آماده باش کامل به سر می‌برد. این تحولات در حالی رخ می‌دهد که وزارت دفاع روسیه سه کشور آمریکا، بریتانیا و فرانسه را متهم ساخت که به بهانه کاربرد ادعایی تسلیحات شیمیایی توسط نیروهای دولتی سوریه، برای انجام حملات جدید علیه دمشق دست به کار شده‌اند.
عربستان درآمد حج را صرف کشتار مردم یمن می‌کند
 ایرنا/ سرهنگ ‘عزیز راشد’ معاون سخنگوی ارتش یمن گفت: درآمدهای عربستان از حج برای کشتار یمنی‌ها هزینه و یا به آمریکا و رژیم صهیونیستی داده می‌شود. وی افزود: ثروت عربستان و امارات، سیطره ی آمریکا و خواست اسرائیل از عوامل اصلی سکوت جامعه جهانی درقبال جنایت‌های متجاوزان در یمن است. وی با اشاره به هدف قرار دادن فرودگاه دبی در امارات توسط پهپاد‌های یمنی گفت: دشمنان درهر زمان و مکانی در دسترس و تیر رس نیروهای یمنی قرار دارند.
تصمیم مشترک ترکیه و فرانسه برای مقابله با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا
فارس/ وزیر دارایی ترکیه که به پاریس سفر کرده، در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود، از تصمیم مشترک دو کشور برای مقابله با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا خبر داد. وی همچنین گفته که ترکیه و فرانسه در سازمان تجارت جهانی، بر سر تعرفه‌های غیرقانونی آمریکا بر فولاد ترکیه، موضعی مشترک خواهند داشت. وزیر دارایی فرانسه نیز از عزم اتحادیه اروپا برای حفظ روابط مالی و اقتصادی با ایران از طریق کانال‌های مالی جدید خبر داد.
برخی کشورهای عربی به اسرائیل به عنوان همپیمان می‌نگرند
تسنیم/«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که تهدید برآمده از ایران به «عادی‌سازی» روابط میان اسرائیل و( برخی) کشورهای عربی منجر شد و این امر «انگیزه‌ای» برای تحقق صلح با فلسطینیان می‌شود. وی مدعی شد که «برخی کشورهای عربی، امروز به اسرائیل به عنوان دشمن نمی‌نگرند بلکه آن را همپیمانی برای رویارویی با تجاوز ایران می‌دانند.»
توقف خرید نفت ایران به پالایشگاه‌های چین ضربه می‌زند
ایرنا/ مدیر اجرایی شرکت ‘سینوپک’ بزرگترین شرکت پالایشگاهی نفت چین اظهار داشت: در صورتی که واردات نفت خام از ایران متوقف شود برخی پالایشگاه‌های این شرکت به شدت متضرر خواهند شد. پیش از این رویترز گزارش کرده بود شرکت‌های ‘جوهای جنرونگ’ و ‘سینوپک’ از این به بعد محموله‌های نفت خریداری شده از ایران را با نفتکش‌های شرکت ملی ایران حمل می‌کنند تا بتوانند به خرید نفت از تهران برغم تحریم‌های آمریکا ادامه دهند. این تغییرات و آغاز حمل نفت با کشتی‌های ایرانی نشان می‌دهد که چین به هیچ وجه قصد ندارد تحریم‌های نفتی آمریکا را اجرایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *