خبرروز ۱۳۹۷/۰۵/۱۵

مشترکین گرامی به اطلاع می‌رساند شماره بعدی «خبر روز» در تاریخ ۹۷/۶/۳ منتشر می‌گردد

  • بازخوانی دستور رهبر معظم انقلاب به هیأت دولت درباره مشکلات اقتصادی اخیر: کارگروه قوی، دانا، خطرپذیر و شجاع برای بررسی مشکل بانک‌ها و نقدینگی تشکیل دهید
  • آیت الله ممدوحی: دغدغه‌های اقتصادی مردم روز به روز بیشتر می‌شود
  • آیت الله حسینی بوشهری: لازم است حوزه‌های علمیه به صورت نظام‌مند و برنامه‌ریزی شده وارد مسئولیت‌هایی در نظام اسلامی شوند
  • آیت الله کعبی: حوزه به برنامه جامع علمی و تربیتی نیاز دارد
  • آیت الله فقیهی: دستگاه قضایی شدیدا با دزدی‌ها اختلاس‌ها و مفاسد برخورد کند

 

** جام جم ۹۷/۵/۱۵
*  رزمایش موفق سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رزمایش سپاه با هدف کنترل و مراقبت از امنیت آبراه بین‌المللی و در چارچوب برنامه رزمایش‌های تقویمی سالانه سپاه برگزار شد.
سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف افزود: سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده محترم کل سپاه با ابراز رضایت از برگزاری موفق رزمایش اقتدار دریایی سپاه بر لزوم حفظ و ارتقای آمادگی‌های همه جانبه دفاعی برای تامین امنیت پایدار آبراه راهبردی خلیج فارس و تنگه هرمز و مقابله متناسب با تهدیدات و ماجراجویی‌های احتمالی دشمنان تاکید کردند.
*  طرحی برای ممنوع‌الخروجی مسئولان تا ۲ سال
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس گفت: در حال جمع‌آوری امضا برای طرحی هستیم که به موجب آن تمامی مسئولان طراز اول کشور تا سطح استانداران و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از رفتن از محل خدمتشان به هر نحو از جمله استعفا، برکناری یا اتمام کارشان، تا دو سال ممنوع‌الخروج می‌شوند تا قوه قضائیه به عملکرد آنان رسیدگی کند.
** همشهری ۹۷/۵/۱۵
*  روادید عربستان به دیپلمات ایرانی
یک منبع آگاه دیپلماتیک اعلام کرد که عربستان سعودی با اعطای روادید به سرپرست معرفی شده و کادر دفتر حفاظت منافع ایران موافقت کرده است. روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی دی ماه سال ۱۳۹۴ و در پی حمله گروهی به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد قطع شد و پس از آن نیز تنش‌ها در روابط دو کشور افزایش یافت.
** کیهان ۹۷/۵/۱۵
*  اقدام جبرانی اروپا بعد از تحریم‌ها فایده‌ای ندارد
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور گفت : اقدام جبرانی اروپا بعد از اعمال تحریم‌ها فایده‌ای ندارد و باید مشخص باشد که جزئیات بسته پیشنهادی آنها چگونه اجرایی‌ خواهد شد.
مجید تخت‌روانچی اظهار داشت : ما از قبل از اینکه آمریکا از برجام خارج شود با طرف‌های اروپایی این امر را پیش‌بینی کرده بودیم و به همین دلیل با آنها برای حل این مشکل در ارتباط بودیم و این برداشت مشترک را داشتیم که ممکن است آمریکا از برجام بیرون برود اما نه به این صورت بلکه به‌روش‌های دیگری.
*  جنگ در خیابان‌های پورتلند؛ هواداران و مخالفان ترامپ به جان هم افتادند
هواداران و مخالفین ترامپ در شهر «پورتلند» به‌جان هم افتاده‌اند. تصاویر منتشر شده از جنگ این دو گروه که بعضا به جنگ با پلیس ضد شورش نیز کشیده شده بی‌شباهت به جنگ خیابانی نیست.
شرکت‌کنندگان در این دو تجمع همزمان، تجهیزاتی چون چوپ دستی و سپرهای دست‌ساز به همراه داشتند و خود را برای درگیری تن به تن با طرف مقابل آماده کرده بودند. تصاویر منتشر شده نیز از برخورد تمام عیار بین دو طرف حکایت دارد.
*  آل‌سعود منتظر اقدامات غافلگیرکننده بعدی باشد
سرهنگ «عزیز راشد»، معاون سخنگوی ارتش یمن تأکید کرد: «ارتش یمن باید پاسخ می‌داد و با پهپاد نیز پاسخ داد و به پایگاه ملک خالد حمله کرد و آشیانه‌های هواپیماها را هدف قرار داد و به همین سبب نیز پرواز هواپیماها از این پایگاه متوقف خواهد شد…اگر شورای امنیت در برابر اقدامات خطرناک رژیم‌های سعودی و اماراتی و حامیان آنها یعنی آمریکا در حمله به غیرنظامیان پایان ندهد، عملیات نیروهای یمنی نیز ادامه خواهد یافت و اقدامات غافلگیرکننده و دردناکی در انتظار متجاوزان است.»
** شرق ۹۷/۵/۱۵
*  مسعود کرباسیان دومین کارت زرد خود را از مجلس گرفت
در جلسه علنی دیروز درباره وضعیت اقتصادی کشور مسعود کرباسیان دومین کارت زرد را از مجلس گرفت.
پاسخ وزیر اقتصاد به سؤال نماینده بروجن درباره طرح جامع مالیاتی کارساز نبود و نمایندگان با ۱۰۶ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و هشت رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر توضیحات وزیر را قانع‌کننده ندانستند تا او دومین کارت زرد را از مجلس بگیرد.
*  داعش مسئول حمله به مسجد شیعیان افغانستان
گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد،افراد مسلح وابسته به این گروه عامل تیراندازی و انفجار بمب‌ها درمسجدی در ولایت پکتیای در شرق افغانستان بودند. براساس این بیانیه، این گروه مدعی شد، در جریان این بمب گذاری ۱۵۰ نفر از شیعیان و نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد‌اند.
** ایران ۹۷/۵/۱۵
*  حقایق را می‌گویم
رئیس جمهوری دیروز در نامه‌ای به رئیس مجلس ضمن اینکه برای حضور در مجلس برای پاسخگویی به سؤال نمایندگان اعلام آمادگی کرد، توضیح داد: «برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی ان‌شاءالله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سؤالات پاسخ خواهم داد.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی تأکید کرد: «البته این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آرای آنها است.»
*  رئیس جمهور امشب با مردم گفت وگو می‌کند
پرویز اسماعیلی، معاون دفتر رئیس جمهوری خبر داد: رئیس جمهوری دوشنبه شب (امشب) ساعت ۲۱:۴۰ دقیقه از طریق سیما با مردم گفت وگو خواهد کرد. از پاسخ به ترامپ و روابط خارجی، تا ارز و گرانی و مشکلات اقتصادی؛ نکات تازه‌ای خواهیم شنید.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۵/۱۵
*  احتمال دیدار ترامپ و روحانی در نیویورک
یک مقام ارشد سازمان ملل در گفت‌وگو با یک رسانه صهیونیستی از احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد. یک منبع دیپلماتیک ارشد در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت که حسن روحانی و دونالد ترامپ روسای جمهور ایران و آمریکا ممکن است در حاشیه نشست ماه آینده مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کنند.
یک مقام سازمان ملل در این باره گفت: هنوز برای صحبت درباره این موضوع بسیار زود است اما ما بر این باوریم که تلاش برای استفاده از این فرصت به منظور برگزاری نشستی میان سران دو کشور ارزشش را دارد.
** وطن امروز ۹۷/۵/۱۵
*  دغدغه‌های اقتصادی مردم روز به روز بیشتر می‌شود
آیت‌الله حسن ممدوحی درباره گرانی‌های اخیر و برخورد با مسببان مشکلات اقتصادی اخیر عنوان کرد: بر کسی پوشیده نیست که گره مشکلات اقتصادی امروز مردم تنها از سوی مجلس و دولت باز می‌شود و این دو رکن در جامعه نیز با مدیریت می‌توانند اقتصاد را کنترل کنند. وی با بیان اینکه علما همیشه کار خود را انجام داده و نصیحت خود را به گوش مسؤولان رسانده‌اند، تصریح کرد: اگرچه در مشکلات اقتصادی اخیر، روحانیت هیچ تقصیری نداشته اما بارها به دولت و مجلس مشکلات اقتصادی را گوشزد کرده است. عضو جامعه مدرسین با اشاره به اطلاعیه جامعه مدرسین که در روزهای گذشته منتشر شد، عنوان کرد: مخاطب اصلی این اطلاعیه دولت و مجلس است؛ مشکلات مردم بشدت زیاد شده است و دغدغه‌های اقتصادی مردم روز به روز بیشتر می‌شود؛ در چنین شرایطی انتظار می‌رود دولت با مردم شفاف سخن بگوید. مردم حق دارند اعتراض خود را به مردم اعلام کنند اما نباید فضایی برای سوءاستفاده ضدانقلاب فراهم شود.
*  هر کمکی دولت بخواهد در اختیار قرار می‌دهیم
سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمــان بسیج مستضعفیــن در جمع مدیــران بسیج سازندگی استان‌ها گفت: انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته حتی یک روز از توطئه‌های دشمن مصون نمانده و این قضیه قابل قیاس با هیچ کشور و دوران دیگری نیست. رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به جنگ تمام‌عیار اقتصادی دشمن افزود: این ظرفیت وجود دارد که با بهره‌گیری از مدیران جوان جهادی و مشاوران انقلابی در سطوح مختلف کشور، هر کمکی که دولت بخواهد در اختیار بگذاریم.
** جوان ۹۷/۵/۱۵
*  معاون ارزی بانک مرکزی بازداشت شد
سید احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی بازداشت شد. حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: در ادامه رسیدگی به پرونده اخلالگران در نظام پولی و ارزی کشور پرونده سه نفر از کسانی که تکمیل شده بود، با صدور کیفر خواست به دادگاه ارسال و ان‌شاءالله به‌زودی دادگاه آن‌ها شروع خواهد شد. وی ادامه داد: همچنین دیروز چند نفر دیگر تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند. یکی از آن‌ها معاون ارزی بانک مرکزی است که البته شنیدم اخیراً کنار گذاشته شده بود. معاون اول قوه قضائیه گفت: یک نفر از کارمندان معاونین رئیس‌جمهور و چهار نفر از دلالان ارزی که در این خصوص فعالیت غیر مجاز داشتند، نیز بازداشت شدند.
*  مدعیان حقوق بشر از آشوبگران حمایت می‌کنند
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در مراسم بزرگداشت «روز حقوق بشر» در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در دنیا افزود: اکنون جنایات جنگی در یمن در حال رخ دادن است. در بحرین نیز بیماران، کودکان و زنان مورد هجمه عظیم قرار می‌گیرند و اخیراً هم بیمارستانی در حدیده مورد حمله قرار گرفت و بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند. وی اضافه کرد: اینجاست که می‌بینیم دهان مدعیان حفظ حقوق بشر بسته است، اما وقتی به ایران می‌رسند، از آشوبگران خیابانی و کسانی که مغازه‌ها را به آتش می‌کشند، حمایت می‌کنند.
رئیس قوه قضائیه افزود: یک چالش ما با غرب این است که مغرب زمین نمی‌تواند کرامت انسانی را تفسیر کند و چالش دیگر هم این است که ما می‌گوییم شما چه حقی دارید که حقوق بشر خود را به همه دنیا تحمیل کنید.
** آفتاب یزد ۹۷/۵/۱۵
*  افزایش کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل
سناتورهای آمریکایی لایحه‌ای را به تصویب رساندند که راه را برای کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی که احتمالا از ۳.۸ میلیارد دلار فراتر می‌رود، هموار می‌کند. لایحه پیشنهادی قانون اختیار کمک امنیتی ایالات متحده – اسرائیل برای سال ۲۰۱۸؛ ۳.۳ میلیارد دلار کمک نظامی و بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بودجه برای دفاع موشکی برای این رژیم در ۱۲ ماه آتی فراهم می‌کند.
*  جلالی از پاسخ‌های وزیر اطلاعات قانع نشد
کاظم جلالی، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از وزیر اطلاعات درخصوص صحت خبر منتشره در رسانه‌های گروهی درخصوص اعطای حق شهروندی (گرین کارت) به ۲۵۰۰ نفر از مقامات جمهوری اسلامی ایران و فرزندان آنها توسط دولت آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای (برجام) را پرسید. علوی موکداً چنین موضوعی را تکذیب کرد و آن را از اساس نادرست خواند. نماینده سوال کننده نیز با اشاره به اهمیت موضوع و بازتاب گسترده آن در محافل سیاسی و رسانه‌ای داخلی و بین المللی از پاسخ‌های وزیر اطلاعات قانع نشد و ترجیح داد این توضیحات از سوی علوی جهت تنویر افکار عمومی در صحن مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
** رسالت ۹۷/۵/۱۵
*  فرمان مشروطیت نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است
علی لاریجانی رئیس مجلس پیش از آغاز جلسه علنی روز یک‌شنبه مجلس ضمن گرامی‌داشت ۱۴ مرداد سالروز فرمان مشروطیت،‌ بیان کرد: ۱۴ مرداد نقطه مهم و نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است. در زمان دیکتاتوری قاجار کشور بدون مرکزیت قانونگذاری بود و با فرمان مشروطیت مجبور شدند با دخالت‌های مراجع عظام تهران و نجف نسبت به تشکیل عدالتخانه که نام اولیه پارلمان بود اقدام کنند. وی گفت: ما این روز را گرامی می‌داریم و در تاریخ ایران مهم می‌دانیم.
*  مشکل امنیتی درکشور وجود ندارد
فرمانده نیروی انتظامی کل کشوربا بیان اینکه هیچ مشکل امنیتی درکشوروجود ندارد، گفت: نیروهای نظامی، انتظامی واطلاعاتی هوشیارباشند وهرحرکتی را زیر ذره‌بین داشته باشند تا نگذارند دشمنان به اهداف خود برسند. سردارحسین اشتری عنوان کرد: آنهایی که فکر می‌کنند با یک سری تحرکات می‌توانند پایه‌های این کشوررا متزلزل کنند، جاهل هستند؛ دشمن هرروزنسبت به گذشته پیچیده ترعمل می‌کند ولی اشراف اطلاعاتی وظرفیت‌های ما نیزافزایش یافته است.وی خاطرنشان کرد: ممکن است دریک جایی تحرکاتی وجود داشته باشد ولی اینکه به بن‌بست بخوریم ومشکل را نتوانیم حل کنیم، وجود ندارد.
** مردم سالاری ۹۷/۵/۱۵
*  جلسه توجیهی مسئولان کنفرانس امنیتی تهران
اولین جلسه توجیهی مسئولان سومین کنفرانس امنیتی تهران با محوریت صلح و ثبات در غرب آسیا و نیز برجام و همکاری ایران و اروپا با حضور بیش از ۴۰ سفیر و نماینده دیپلماتیک برگزار شد. «جلال دهقانی فیروزآبادی» رییس دبیرخانه این کنفرانس اظهار داشت: بحث برگزاری کنفرانس‌های امنیتی در سراسر دنیا با توجه به اهمیت آن طی سال‌های اخیر تبدیل به یک مفهوم روابط بین‌المللی و تأثیرگذار بر حوزه سیاست خارجی تمامی کشورها شده است.
*  نخستین نشست مشترک کنسولی ایران و آذربایجان
نخستین نشست مشترک کنسولی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به ریاست مدیران کل کنسولی وزارت خارجه‌های دو کشور در تهران برگزار شد. در این نشست طرفین ضمن ابراز رضایت از پیشرفت‌های حاصل در افزایش تسهیلات روادیدی، همکاری‌های قضائی، انتقال محکومین، استرداد مجرمین، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته بر ادامه اجرای کامل توافقات فیمابین که مدنظر مقامات عالی دو کشور ایران و آذربایجان است، تاکید کردند.
** آرمان ۹۷/۵/۱۵
*  نامه ۲۰ نماینده برای تجدیدنظر در استیضاح ربیعی
یک عضو هیات رئیسه مجلس از نامه کتبی ۲۰ نماینده مجلس به رئیس مجلس شورای اسلامی در جهت تجدید نظر در استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد. علیرضا رحیمی اظهار کرد: ۲۰ نماینده مجلس که اکثراً عضو کمیسیون اجتماعی هستند، نامه کتبی به رئیس مجلس نوشته و از او خواسته‌اند که در استیضاح آقای ربیعی تجدیدنظر شود. بدان معنا که استیضاح به کمیسیون اجتماعی ارجاع گردد.وی افزود: رئیس مجلس این نامه را برای تصمیم‌گیری به هیات رئیسه داده است. احتمالا این موضوع در جلسه فردای هیات رئیسه مطرح خواهد شد.
*  پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان به سپرده‌گذاران موسسات مالی
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان از سپرده‌های سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری پرداخت شده که ۲۰۰ میلیارد تومان از این رقم در هفته گذشته بود. مسعود پزشکیان در تشریح آخرین نشست نمایندگان سران سه قوه برای حل سپرده‌گذاران افزود: حدود هزار نفر دیگر از سپرده گذاران تا سقف یک میلیارد تومان برای دریافت سپرده‌های خود به بانک‌های عامل مراجعه کرده‌اند که تاکنون تعداد مراجعه‌کنندگان به ۱۶ هزار نفر رسیده است.
** آفرینش ۹۷/۵/۱۵
*  کشته شدن جوان ۲۶ ساله در ناآرامی های گوهردشت کرج
دادستان کرج از کشته‌شدن یک جوان ۲۶ ساله در گوهردشت کرج توسط تجمع‌کنندگان در آشوب‌های چند شب گذشته خبر داد. حاجی‌رضا شاکرمی اظهار داشت: در پی آشوب‌های چند شب گذشته در گوهردشت کرج تیری از سوی تجمع‌کنندگان به جوانی که بین آنها بوده شلیک شده است. وی افزود: تعدادی تیر نیز به مأموران حاضر شلیک شد که این جوان از پشت مورد اصابت تیر قرار گرفت و کشته شد.
*  دیدار با مقامات ایران به آنها بستگی دارد
رئیس‌جمهور آمریکا در جدیدترین اظهار نظر خود درباره کشورمان به وضعیت اقتصادی در ایران اشاره کرد و گفت که دیدار با سران جمهوری اسلامی به آنها بستگی دارد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود پیامی دیگر درباره ایران منتشر کرد و نوشت: ایران و اقتصاد آن بسیار بد است و سریع پیش می رود! ممکن است من (با مقامات ایران) دیدار کنم یا نکنم، مهم نیست، بستگی به آن‌ها دارد!
** قدس ۹۷/۵/۱۵
*  اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه تمام کشور در دستور کار سران قوا
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام کشور در دستورکار سران قوا قرار دارد و مدیران نیز در واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی شجاعت داشته باشند.
محمد رضا رضایی کوچی در جلسه شورای برنامه ریزی استان فارس ادامه داد: همه متوجه شدند که بخش زیادی از سرمایه‌های کشور در پروژه‌های نیمه تمام در حال از بین رفتن است که در استان فارس رقمی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.
*  پایگاه هوایی عربستان هدف حمله پهپادی قرار گرفت
منابع یمنی از حمله پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی به پایگاه هوایی ملک خالد عربستان خبر دادند. براساس این گزارش، پهپاد قاصف۱ پایگاه هوایی ملک خالد را هدف قرار داده است.
منابع یمنی اعلام کردند که آشیانه این پایگاه که جنگنده‌های سعودی از آن برای انجام یورش هوایی به یمن به پرواز درمی‌آیند هدف قرار گرفته است.
** خراسان ۹۷/۵/۱۵
*  علاقه فراوانی برای سفر به ایران دارم
رهبر حزب تحریک انصاف که به زودی بر کرسی نخست وزیری پاکستان تکیه خواهد زد اعلام کرد: علاقه فراوانی برای سفر به ایران دارم.«عمران خان» تصریح کرد: مایلم به ایران سفر کنم و اماکن زیبای تاریخی این کشور را مشاهده کنم.عمران خان گفت: فعالیت‌های ایران برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه قابل تحسین است و ما نگرانی‌های تهران را راجع به تحولات منطقه درک می‌کنیم. وی افزود: پاکستان و دولت ما آماده است تا نقش خود را برای ایجاد صلح میان تهران و ریاض ایفا کند.
*  مدارک گازی ایران و ترکمنستان به داوری رفت
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که در زمستان سال ۱۳۹۵ ترکمنستان شیر گاز خود را بر خلاف قرارداد روی ایران بست، درباره آخرین وضعیت اختلاف پیش آمده بین دو کشور توضیحاتی ارائه کرد. حمیدرضا عراقی با بیان این که اختلاف پیش آمده به مرحله داوری رسیده است، اظهار کرد: طرف ایرانی و طرف ترکمنی هرکدام وکیل و داور انتخاب کرده اند و هر رایی که از سوی داوری داده شود برای دو طرف لازم‌الاجراست.
*  واکنش ایران به ترور نافرجام رئیس‌جمهور ونزوئلا
سخنگوی وزارت خارجه سوء قصد به جان رئیس جمهور ونزوئلا را محکوم کرد .بهرام قاسمی با اشاره به اقدام تروریستی و سوء قصد به جان آقای نیکلاس مادورو گفت: این اقدام حرکتی برای بی ثباتی و ناامنی در ونزوئلا و به نفع دشمنان دولت و مردم این کشور است و آن را به شدت محکوم می‌کنیم.
** اعتماد ۹۷/۵/۱۵
*  بانک اتریشی، محل مبادلات مالی میان ایران و اتریش می‌شود
بانک OeKB اتریش آماده می‌شود تا با تضمین تسویه ٨٠ درصد از حجم تجارت میان ایران و اتریش، روابط تجاری میان دو کشور را تسهیل کند.
رییس اتاق اقتصادی وین گفت بانک OeKB اتریش آماده می‌شود تا روابط تجاری میان شرکت‌های اتریشی و همتایان ایرانی‌شان را تسهیل کند. این اقدام در مواجهه با تحریم‌های امریکا علیه ایران که از ماه آگوست اجرایی می‌شود، صورت گرفته است اما به عنوان یک بازیگر به نسبت کوچک در بازار که تسهیلات اعتباری به شرکت‌های کوچک و متوسط ارایه می‌دهد، در واقع OeKB احتمالا با سیستم مالی امریکا یا بازار این کشور مواجهه‌ای ندارد و احتمالا از تحریم‌ها صدمه نخواهد دید.
** سازندگی ۹۷/۵/۱۵
*  سامانی، سخنگوی وزارت کشور: در یک ماه گذشته ده‌ها دعوت تحت عنوان اعتراض به گرانی و وضعیت معیشتی در فضای مجازی و در سطح وسیع منتشر شد که عمده آنها منشاء خارجی داشته است اما توسط افرادی در داخل و در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است. اهتمام شوراهای تامین استانها برای کنترل تجمعات اخیر با کمترین تنش است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
دستور رهبرمعظم انقلاب به دولت: کارگروه قوی، دانا، خطرپذیر و شجاع برای بررسی مشکل بانک‌ها و نقدینگی تشکیل دهید
فارس/ پایگاه اطلاع رسانی حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای هیات دولت با ایشان را منتشر کرد. در این دیدار رهبرمعظم انقلاب تاکید کردند:«به مشکل نظام بانکی به‌طور جدّی باید رسیدگی بشود؛ این حرفی است که همه می‌زنند. … در نظام بانکی و مشکل نقدینگی‌ای که الان در کشور وجود دارد، اگر چنانچه ما می‌توانستیم با هنرِ هدایت این نقدینگی به کارهای سازنده و مفید، کشور را پیش می‌بردیم، این نقدینگی نعمت بزرگی بود؛ الان یک بلای بزرگی است؛ واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است…. این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق‌العاده‌ای است؛ هم رقمش خیلی بالا است، هم رشدش زیاد است؛ ۱۵۰۰ میلیارد یک چیز افسانه‌ای است…. به نظر من مسئله‌ی بانک‌ها و بخصوص تکیه‌ی روی مسئله‌ی نقدینگی احتیاج دارد به یک کارگروه دانا، حسّاس، پُرکار، خطرپذیر و شجاع؛ دولت یک کارگروهی تشکیل بدهد. … یک کارگروه قویّ فعّالِ شب‌وروزکار، معیّن بشوند فقط برای اینکه فکر کنند ببینند با مسئله‌ی بانک‌ها و با مسئله‌ی نقدینگی چه‌جوری بایستی برخورد کنند؛ بخشهای جذّابی را برای جذب نقدینگی در نظر بگیرند که البتّه یک فهرستی به من داده شده. … نگذاریم که این نقدینگی سرازیر بشود به طرف ارز و به طرف طلا و به طرف مسکن و به طرف کالاها، که خب طبعاً به هرجا که این نقدینگی رو کند و هجوم بیاورد، پدر آن منطقه درمی‌آید.
لازم است حوزه‌های علمیه به صورت نظام‌مند و برنامه‌ریزی شده وارد مسئولیت‌هایی در نظام اسلامی شوند
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار مسئولان خبرگزاری رسا گفت: جامعه اسلامی از حوزه علمیه می‌خواهد در صحنه‌های مختلف حضور فعالی داشته باشند و نگاه و نظر حوزه در عرصه‌های گوناگون را طلب ‌کند. وی افزود: تعدادی از حوزویان به دستگاه‌های مختلف برای خدمت حضور پیدا می‌کنند و اما اینکه از حوزه مطالبه جدی در این زمینه بشود تا پاسخگوی نیازهای نظام باشند، این واقع نشده است. حوزه هم باید در زمینه‌های گوناگون تربیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پاسخگو باشد و نیروهای لازم را تربیت کند.
حوزه به برنامه جامع علمی و تربیتی نیاز دارد
رسا/ آیت الله کعبی به تبیین آسیب‌ها و چالش‌های پیش روی حوزه و روحانیت پرداخت.و یکی از آسیب‌ها را اشتغال طلاب و روحانیان به کارهای متفرقه دانست و خواستار چاره اندیشی مسؤولان حوزوی در این خصوص شد. وی خطر نفوذ اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی در حوزه‌های علمیه را آسیب جدی دیگر ارزیابی کرد. عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: همان طور که برای حوزه‌های علمیه بایستی برنامه جامع علمی طراحی کنیم باید منشور جامع تربیتی نیز داشته باشیم.وی با اشاره به این که مقابله با آسیب‌های مذکور باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، گفت: حوزه نیاز به مرکز مطالعات راهبردی دارد. این مرکز باید آسیب ها، نقاط قوت و ضعف و تهدید و فرصت‌ها و وضعیت فعلی و آینده و پیشرفت و پسرفت‌ها را احصا و رصد کند.
دستگاه قضایی شدیدا با دزدی‌ها و اختلاس‌ها و مفاسد برخورد کند
حوزه/ آیت الله فقیهی با اشاره به هشدارهای اخیر مراجع معظم تقلید مبنی بر لزوم رسیدگی به وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور و توجه به مطالبات و درخواست‌های مردم ابراز داشت: اگر ما می‌خواهیم که مردم همچنان حامی نظام و انقلاب باشند باید در مسیر خدمت به آن‌ها گام برداریم. عضو جامعه مدرسین گفت: از سویی ما باید مردم را آگاه کنیم که نقشه‌های دشمن چیست و مراقب باشیم که در پازل دشمن قرار نگیریم و کمک به تحقق اهداف آن نکنیم.از این حیث باید با دزدی‌ها و اختلاس‌ها و مفاسد به شدت مقابله کرد و از دستگاه قضایی انتظار می‌رود که شدیداً با این مسایل برخورد کند تا مبادا عده‌ای سودجو اموال مردم را چپاول کرده و از رانت‌ها برای منافع خود و اطرافیانشان استفاده کنند.
یمن در بدترین فاجعه انسانی در جهان به سرمی‌برد
تسنیم/ اتحادیه اروپا حملات مکرر به غیرنظامیان در الحدیده در ساحل غربی یمن را به شدت محکوم و اعلام کرد: این کشور در بدترین فاجعه انسانی به سرمی‌برد. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: عربستان بدترین فاجعه انسانی در جهان را رقم زده است و این فاجعه انسانی باعث شده است که ۲۲ میلیون یمنی نیازمند کمک باشند. اتحادیه اروپا تاکید کرده است: تنها راه حلی که می‌تواند به درد و رنج ملت یمن پایان دهد، حل و فصل سیاسی اوضاع است.
حزب الله از سنگ‌اندازی‌های عربستان در تشکیل دولت لبنان خبر داد
رسا/ حجت الاسلام شیخ علی دعموش نائب‌رییس شورای اجرایی حزب‌الله، لبنان اعلام کرد که عربستان مانع تشکیل دولت جدید لبنان می‌شود.وی اعلام کرد، آنچه امروز مانع تشکیل دولت شده این است که عربستان در پشت پرده سهم‌خواهی‌های غیرواقعی برخی طرف‌های سیاسی قرار دارد؛ سهم‌خواهی‌هایی که با حجم ائتلاف‌ها [و تعداد کرسی‌های احزاب در پارلمان] متناسب نیست.
بسته ارائه شده اروپایی‌ها خواسته ما را تامین نمی‌کند
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی سازمان انرژی اتمی ضمن بررسی موضوعات هسته‌ای،گفت:مسئولین می‌خواهند برجام را بدون امریکا ادامه دهند ولی به این مفهوم نیست که در هر شرایطی ادامه دهند. یک شروطی را برای اروپایی‌ها گذاشتند که اروپائی‌ها باید تلاش و بخشی از اینها را جبران کنند. کمالوندی ادامه داد:اروپائیها بسته‌ای را دادند و باید تلاش کنند که آن تضمین‌های لازم را بدهند. بسته ارائه شده عناصر مثبتی دارد اما خواسته‌های ما را ندارد.
آمریکا دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را اجرا می‌کند
باشگاه خبرنگاران / وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، آمریکا دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را اجرا خواهد کرد.پمپئو بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد.وی مدعی شد: آنها بزرگترین دولت حامی تروریسم هستند و این همان موضوعی است که آمریکا می‌خواهد از سوی ایران متوقف شود. خواه توافقی در کار باشد و یا گفتگوهای شایسته‌ای اتفاق بیافتد؛ رئیس جمهور (ترامپ) همواره گفته است آمادگی دارد به گفتگو بنشیند.
ورود کمیسیون اصل ۹۰ به تخلفات ثبت سفارش خودرو و تخصیص ارز
مهر/رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، از ورود این کمیسیون به تخلفات ثبت سفارش خودرو و تخصیص ارز خبر داد و گفت: گزارش این کمیسیون پس از قرائت در صحن مجلس به قوه قضائیه می‌رود. محمدی اظهار داشت: در این رابطه، مسئله تخصیص ارز برای واردات و مبنای تخصیص و میزان آن و نیز افراد دریافت‌ کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی در کمیسیون در دست بررسی است.وی افزود: در این زمینه، این مسئله نیز در دست بررسی قرار دارد که این ثبت سفارش‌ها و تخصیص ارز برای چه کالاهایی بوده و در نهایت چه کالاهایی وارد کشور شده و با چه قیمتی توزیع شده است.
ایران از نظر ذخایر معدنی جزو ۱۰ کشور برتر جهان
مهر/ رئیس خانه معدن ایران گفت: ایران از نظر ذخایر معدنی جزو ۱۰ کشور برتر جهان است.بهرامن تاکید کرد: ولی به تناسب این ظرفیت‌ها نتواسته ایم از این ذخایر در جهت اقتصاد ملی و اشتغال بهره بگیریم.وی اضافه کرد: مواد معدنی نظیر مس، سنگ آهن، سرب و روی، انواع سنگ‌های تزئینی و … از مزیت‌ها و جاذبه‌های لازم برای سرمایه گذاری برخوردارند و می‌توانند به ارزش افزوده بالا منجر شوند.
کشته‌های جنگ یمن ۵۰ هزار است
مهر/روزنامه آمریکائی واشنگتن‌پُست فاش کرد علیرغم اینکه شهدای یمن در ادامه تجاوز ظالمانه سعودی‌ها به این کشور به حدود ۵۰ هزار نفر رسیده اما رسانه‌ها آمار مذکور را کماکان ۱۰ هزار نفر عنوان می‌کنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *