خبرروز ۱۳۹۷/۰۵/۱۱

  • آیت الله جوادی آملی: در جامعه طیّب و طاهر نباید اختلاس و حقوق نجومی وجود داشته باشد
  • درخواست ۱۹۰ نماینده مجلس از رئیس قوه قضائیه: برخورد عاجل با اخلالگران بازار و محتکران
  • آیت الله جنتی: دولت امید برای ساماندهی اقتصادی تدبیر کند
  • آیت الله کعبی: راه‌های منتهی به آمریکا بازگشت به عقب است
  • نشریه آمریکایی سی اس مانیتور: اقدامات دولت ترامپ باعث انسجام بیشتر ایرانی‌ها شده است
  • دادستان کل کشور : اجازه نمی‌دهیم اخلالگران اقتصادی نفس راحت بکشند

 

** جام جم ۹۷/۵/۱۱
*  تکذیب خبر تذکر رهبری به حاج قاسم
در پی انتشار خبر تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی به سردار سرلشکر سلیمانی در خصوص سخنان اخیر وی خطاب به رئیس جمهور آمریکا که توسط برخی عناصر ضد انقلاب ساخته و منتشر شد، یک منبع آگاه اعلام کرد: خبر منتشر شده درباره تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی به سردار سلیمانی، عاری از حقیقت است و به هیچ وجه صحت ندارد. این منبع افزود: اتفاقا سخنان مقتدرانه سرلشکر سلیمانی به‌موقع و سنجیده بود و اقتدار و انسجام نظام را یکجا به نمایش گذاشت.
*  طرح نمایندگان برای ممنوعیت انتصاب مدیران دوتابعیتی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای برطرف شدن نگرانی‌ها از حضور برخی افراد دو تابعیتی در مناصب دولتی، طرحی را آماده کرده‌اند که اعلام وصول شد. احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: طرح ممنوعیت انتصابات مقامات دوتابعیتی و یا مربوط به دول خارجی اعلام وصول شد.
** همشهری ۹۷/۵/۱۱
*  دیدارهای ظریف در سریلانکا
وزیر امور خارجه در کلمبو پایتخت سریلانکا با «تیلک ماراپانا» همتای خود دیدار کرد. در این دیدار طرفین در خصوص راههای گسترش همکاری‌های دوجانبه و یافتن زمینه‌های بیشتر روابط دو کشور گفتگو کردند. نفت و انرژی، پتروشیمی، ساخت و ساز، تبادلات بانکی، کشاورزی و… مفاد مورد گفتگوی دو وزیر خارجه بود.
همکاری‌های نزدیک‌تر در مسائل جهانی به ویژه سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی از دیگر محورهای این گفتگو بود. محمدجواد ظریف همچنین با «رانیل ویکر مسینگ» نخست وزیر سریلانکا دیدار کرد. ظریف قبل از این دیدارها برای شرکت در اجلاس تاک وارد سنگاپور شد.
*  آیت الله جنتی همچنان دبیر شورای نگهبان ماند
آیت الله احمد جنتی در جلسه دیروز انتخاب هیأت رئیسه شورای نگهبان به عنوان دبیر شورا انتخاب شد. عباسعلی کدخدایی به عنوان قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان برای مدت یک سال انتخاب شد. براساس قانون، شورای نگهبان دارای یک دبیر و یک قائم مقام از اعضای شورای نگهبان و یک سخنگو (از اعضا یا خارج از اعضای شورای نگهبان) است که برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند.
** کیهان ۹۷/۵/۱۱
*  اجازه نمی‌دهیم اخلالگران اقتصادی نفس راحت بکشند
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری در جلسه تودیع و معارفه دادستان ایلام گفت: دستگاه قضا در برخورد با اخلالگران اقتصادی و آنان که مسبب آشوب هستند قاطع بوده و اجازه نخواهد داد متخلفان نفس راحت بکشند. دادستان کل کشور به مسببان گرانی و اختلال در بازار‌اشاره و تصریح کرد: گران‌کنندگان کالا و ارز در کشور ستون پنجم دشمن و مهیا کنندگان نفوذ آمریکا در ایران هستند و به اینگونه افراد هشدار می‌دهم قبل از اینکه در دام قانون گرفتار شوید از حرکت خود ابراز ندامت و توبه کنید.
*  ۴۰ شرط مقتدا صدر برای تشکیل دولت
«مقتدا صدر» رهبر ائتلاف «سائرون» برای تشکیل دولت جدید و انتخاب نخست وزیر، ۴۰ شرط گذاشت.
این شرط‌ها در قالب منشوری، در فیس‌بوک متعلق به جریان «صدر» منتشر شد. حذف چهره‌های قدیمی از فراکسیون‌های سیاسی، تشکیل کمیته عالی برای تعقیب مفسدان، حذف سهمیه‌بندی فرقه‌ای یا حزبی پست‌های اجرایی، ورود افراد تکنوکرات، مستقل و متخصص به دولت جدید، کاهش حقوق و امتیازات مقامات، اجرای قانون «از کجا آورده‌ای؟»، از جمله شرط‌های مهم منشور مقتداصدر است.
** شرق ۹۷/۵/۱۱
*  اعلام آتش‌بس یک‌جانبه از سوی انصارالله
محمد‌علی الحوثی، رئیس شورای عالی انقلاب یمن با اشاره به آغاز آتش‌بس یک‌طرفه و ۱۵روزه جنبش انصارالله اعلام کرد این آتش‌بس از بامداد چهارشنبه آغاز شده و در ۱۵ آگوست به پایان می‌رسد. اگر اقدامات ائتلاف تحت امر عربستان پذیرفته شود، امکان تمدید این آتش‌بس وجود دارد.
*  توافق روسیه و اسرائیل برای عقب‌نشینی ایران از بلندی‌های جولان
الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه گفته: «با توجه به نگرانی‌های اسرائیل ما موفق شدیم که به توافقی برای عقب‌نشینی واحدهای ایرانی تا ۸۵ کیلومتری مرزهای اسرائیل دست پیدا کنیم». این در حالی است که علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، پیش‌تر گفته بود که نیروهای ایرانی هیچ‌وقت در جنوب سوریه حضور نداشته‌اند. الکساندر لاورنتیف مدعی شد: «احتمال حضور بعضی از مشاوران ارتش سوریه در منطقه جولان وجود دارد، اما در منطقه تجهیزات سنگین و سلاح‌هایی که می‌تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد، وجود ندارد و آنها در ۸۵ کیلومتری بلندی‌های جولان قرار دارند».
** ایران ۹۷/۵/۱۱
*  روابط تجاری میان ایران و روسیه افزایش می‌یابد
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با «لئونید اسلوتسکی» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای دولتی روسیه با بیان اینکه روابط تجاری ایران و روسیه روز به روز در حال گسترش است، گفت: در این زمینه ایده‌های خوبی برای توسعه روابط وجود دارد و همکاری‌های مناسبی در مسائل منطقه‌ای با روسیه داریم.
وی در ادامه با بیان اینـــــکه تا کنون رایزنی‌های مفید و مستمری در حوزه برجام با روس‌ها داشته ایم، اظهارکرد: نقش روسیه در برجام خوب بود و از آنجایی که امریکایی ها در روند برجام ایجاد اشکال کردند باید زمینه‌های جدیدی برای اجرای این توافق فراهم شود.
*  داعش ادعای تاجیکستان علیه ایران را رد کرد
گروه تروریستی داعش با انتشار تصاویری اعلام کرد مردانی که روز یکشنبه چهار گردشگر خارجی را در تاجیکستان به قتل رساندند با این گروه بیعت کرده بودند. تصاویری که داعش منتشر کرده، پنج مرد جوان را نشان می‌دهد که در منطقه‌ای کوهستانی زیر پرچم داعش نشسته‌اند. وزارت کشور تاجیکستان در سایت رسمی خود گفت که حسین عبدالصمدف، رهبر مهاجمان در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی در ایران (در قم و مازندران) آموزش نظامی و ایدئولوژیک دیده و در آنجا به حزب نهضت اسلامی پیوسته بوده است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۵/۱۱
*  اختصاص بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال برای حمایت‌های مالی و زیربنایی از مسکن مهر
هیأت وزیران در جلسه دیروز خود به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر اختصاص مبلغ ۶۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای تخفیف عوارض پروانه ساخت، بیمه کیفیت، حمایت‌های مالی، آماده سازی، محوطه سازی، تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی و ساخت مساجد و نظارت عالیه بر ساخت و سازهای مسکن مهر موافقت کرد.
*  جای قانون «کشور یهود» در زباله‌دان تاریخ است
حزب “مرتز″ رژیم صهیونیستی در واکنش به تصویب قانون “کشور یهود” از دادگاه عالی این رژیم درباره این قانون درخواست تجدیدنظر کرد. رهبر این حزب تاکید کرد که این قانون را باید به زباله‌دان تاریخ انداخت.
حزب چپ‌گرای مرتز از دادگاه عالی رژیم صهیونیستی خواست در مورد قانون نژادپرستانه کشور یهود که چندی پیش توسط کنست (مجلس رژیم صهیونیستی) به تصویب رسید به دلیل مخالفت آن با اصول اساسی این رژیم و اصل مساوات تجدیدنظر کند.
** وطن امروز ۹۷/۵/۱۱
*  دولت آرایش جنگ اقتصادی به خود بگیرد
سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمــان بسیج مستضعفیـن در جمع مسؤولان بسیج اقشار و بسیج وزارتخانه‌ها با اشاره به تشدید نابسامانی در بازار ارز و طلا، اظهار داشت: مسؤولان دولتی باید باور کنند دشمن جنگ اقتصادی را شروع کرده و انتظار ملت این است که دولت نیز آرایش جنگ اقتصادی به خود بگیرد. وی افزود: ما همانگونه که برادرانه از قوه قضائیه خواستیم در مقابل مفسدان اقتصادی برخورد قاطعانه و انقلابی داشته باشد، از برادران خود در دولت هم می‌خواهیم با رویکرد انقلابی وارد کارزار اقتصادی شوند و اجازه ندهند اقتصاد کشور و معیشت مردم بیش از این دچار تلاطم شود.
*  کشف نیم میلیون دلار تقلبی
سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات آذربایجان‌غربی با اقدامات اطلاعاتی و تخصصی و با هماهنگی مراجع قضایی ۲ باند قاچاق ارز و طلا به همراه ۲ باند جعل اسکناس‌های خارجی (دلار، یورو، لیر و دینار عراقی) و ضرب سکه‌‌های تقلبی را طی چند مرحله عملیات هوشمندانه در سطح استان‌‌های آذربایجان‌غربی، تهران و برخی استان‌‌های عمقی کشور شناسایی کرده و مورد ضربه قرار داده و از تداوم فعالیت مجرمانه آنها ممانعت به عمل آوردند.
در این عملیات ۱۵ نفر از عوامل باند‌های مورد نظر دستگیر و انواع ارزهای خارجی شامل بیش از۵۰۰ هزار دلار، یورو و لیر و همچنین بیش از نیم میلیون دلار جعلی و ۱۲۲ میلیون دینار جعلی عراقی به همراه همه تجهیزات و ملزو‌مات جعل اسکناس و ضرب سکه‌های تقلبی کشف و ضبط شد.
** جوان ۹۷/۵/۱۱
*  دولت امید برای ساماندهی اقتصادی تدبیر کند
دبیر شورای نگهبان، گفت و گوی رییس‌جمهوری با مردم را ضروری دانست و گفت: دولت تدبیر و امید باید همه تدابیر لازم را برای ساماندهی اوضاع اقتصادی کشور اتخاذ کند.
آیت‌الله احمدجنتی افزود: ما یقیناً با عنایت حق تعالی و تلاش خالصانه مسئولان می‌توانیم از این مرحله تاریخی عبور کنیم.
وی با بیان این که مشکلات و نوسانات ارز هر روز مایحتاج مردم را گران تر می‌کند، خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید باید همه تدابیر لازم جهت ساماندهی اوضاع اقتصادی را فراهم کند، حتی اگر در این زمینه لازم باشد باید تیم اقتصادی دولت نیز تغییر کند.
دبیر شورای نگهبان با اظهار نگرانی و تأسف شدید از اوضاع اقتصادی نابسامان کشور یادآور شد: رییس‌جمهوری و دولت بی‌درنگ در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
*  محموله سلاح جنگی در شرق کشور متلاشی شد
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از شناسایی و کشف و انهدام یک محموله کلان سلاح و مهمات نیمه سنگین جنگی متعلق به گروه‌های معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که از مرزهای شرقی کشور به قصد ایجاد ناامنی وارد کشور شده بود، در عمق کویر شرق کشور خبر داد.
دادخدا سالاری افزود: از محل نگهداری این محموله، مقادیر زیادی مهمات جنگی به همراه سلاح‌های مربوطه شامل دو قبضه سلاح نیمه سنگین ضد هوایی به همراه متعلقات و دو لول یدکی، ۷ هزار و ۴۰۰ عدد گلوله ضدهوایی، ۲۳ عدد راکت ۷۳ میلیمتری، ۱۵عدد جعبه نوار ضد هوایی به همراه یک هزار و ۱۶۰عدد نوار ضد هوایی به همراه سه دستگاه موتورسیکلت که دو دستگاه آن ویژه تردد در مناطق سخت‌گذر است، کشف وتوقیف شده است.
** آفتاب یزد ۹۷/۵/۱۱
*  نامه ۱۹۰ نماینده به رئیس قوه قضائیه
۱۹۰ نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار ادامه یافتن برخورد با اخلالگران بازار و محتکرین شدند. این نامه در ۳ محور تدوین شده و طی آن ضمن تقدیر از برخورد با اخلالگران بازار ارز و محتکرین، بر لزوم ادامه یافتن این برخوردها تاکید شده است. نمایندگان مجلس همچنین از قوه قضائیه خواستند که در صورت لزوم تصویب قوانین، این مسئله را به اطلاع مجلس برسانند تا نمایندگان مسئله را دنبال کنند.
*  تلاش ۴ کشور برای بازگرداندن ایران به لیست سیاه FATF
حمید بعیدی نژاد گفت: در جلسه‌ای که در پاریس برگزار شد آمریکا، اسرائیل، عربستان و آرژانتین تلاش زیادی کردند که ایران را دوباره به لیست سیاه بازگردانند.
سفیر ایران در انگلیس در عین حال گفت: خوشبختانه کشورهایی که ارتباطات خوبی با ایران دارند با تلاش‌های این ۴ کشور مقابله کردند و در نهایت اجلاس تصمیم گرفت که زمان سه ماهه به ایران دهد تا ایران به جمع بندی نهایی برسد.
** رسالت ۹۷/۵/۱۱
*  راه‌های منتهی به آمریکا بازگشت به عقب است
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: راه‌های منتهی به آمریکا بازگشت به عقب است.آیت‌الله عباس کعبی با اشاره به پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر مذاکره مجدد با ایران اظهار داشت: ترامپ و آمریکایی‌ها قصد دارند سناریویی که برای کره شمالی پیاده کردند را برای ایران به اجرا بگذارند؛ آن ها می‌خواهند با تهدید و تحریم، ایران را وادار به تسلیم کنند.
وی افزود: برای دیپلماسی ترامپ، دیپلماسی مقاومت جواب می‌دهد نه دیپلماسی تسلیم؛ دیپلماسی عزت و مقاومت راهی است که ملت ایران با هدایت حضرت امام(ره) و رهبری فرزانه انقلاب پیش گرفته است؛ این دیپلماسی باعث رشد، تعالی و پیشرفت شده و خواهد شد.وی با بیان اینکه آمریکا رو به افول و نابودی است تصریح کرد: آمریکا در مقابل دیپلماسی عزت و مقاومت شکست می‌خورد؛ برنامه تحریم آمریکا هم نمی‌تواند ملت ایران را خسته کند.
*  بازدید از تاسیسات هسته‌ای برای بررسی اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، از برنامه این کمیته برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای جهت بررسی اجرای فرمان رهبرمعظم انقلاب خبر داد.حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با اشاره به فرمان ۱۴ خرداد ماه امسال رهبر معظم انقلاب مبنی بر فراهم کردن مقدمات غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو و جلوگیری از «حبس هسته‌ای» اظهار داشت: این بازدیدها که از سوی کمیسیون امنیت ملی و به ویژه کمیته هسته‌ای کمیسیون در نظر گرفته شده، حداکثر طی ۱۵ روز پیش‌ رو انجام خواهد شد.
** مردم سالاری ۹۷/۵/۱۱
*  هفته آینده جلسه کمیسیون امنیت ملی با ظریف برای بررسی موضوع مذاکره با آمریکا
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حضور وزیر خارجه در جلسه هفته آینده این کمیسیون برای بررسی آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی و بین‌الملل خبر داد. علی نجفی اظهار کرد: قرار است آقای ظریف در جلسه روز دوشنبه به بحث و بررسی در خصوص تحولات اخیر در عرصه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل بپردازد و در جلسه روز سه شنبه به سوالات تعدادی از نمایندگان پاسخ دهد.
*  تلاش آمریکا برای مقابله با شکایت ایران در لاهه
یک پایگاه خبری- تحلیلی «فیری بیکن» گزارش داده است که مقامات کشور آمریکا به شدت در تلاشند با شکایت ایران علیه واشنگتن در دیوان بین‌المللی دادگستری مقابله و از آمریکا دفاع کنند.
مقامات دولت ترامپ که روی این پرونده کار می‌کنند به «فیری بیکن» گفته‌اند که شکایت ایران بی‌اساس است. مقامات ارشد آمریکایی در حال حاضر به سختی تلاش می‌کنند اطمینان یابند که شکایت ایران در لاهه راه به جایی نخواهد برد.
** آرمان ۹۷/۵/۱۱
*  طرح استیضاح ربیعی برای دومین بار
علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی دیروز در اجرای مواد ۲۲۲ و ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس طرح استیضاح ۴۰ تن از نمایندگان از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در مورخ ۱۲/۴/۹۷ به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شده بود را با توجه به پایان مهلت مقرر اعلام وصول کرد. وی افزود: مطابق با ماده ۲۲۵ آیین‌نامه داخلی قوه مقننه وزیرکار، تعاون و رفاه اجتماعی حداکثر ظرف مدت ۱۰روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی پارلمان است.
*  احضار سفیر تاجیکستان در تهران به وزارت خارجه
سفیر تاجیکستان در تهران توسط مدیرکل اورآسیای وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به رفتار مقامات آن کشور در حادثه ترور دوچرخه سواران خارجی در تاجیکستان و وارد آوردن اتهامات کذب و بی اساس به جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد. در این دیدار به سفیر تاجیکستان توضیح داده شد که دادن آدرس غلط موجب تهییج و تشویق تروریست‌های تکفیری برای تشدید اقدامات خشونت بار خود شده و به موازات آن تلاش برای ایجاد تفرقه مذهبی و تبلیغ آن از طرف بعضی از محافل و اشخاص دینی و رسانه‌ای نتیجه‌ای جز ایجاد تنش، ناامنی و افزایش اقدامات تروریستی برای این کشور نخواهد داشت.
** آفرینش ۹۷/۵/۱۱
*  سیاست دولت آمریکا در برابر ایران تغییری نکرده است
«هوگان گیدلی» معاون سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی درباره تمایل «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری آمریکا به مذاکره با ایران گفت: سیاست دولت آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده و ترامپ آنچه از ایران می‌ خواهد را به صراحت اعلام کرده است.معاون سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه ای بدون اشاره به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران و نیز مبارزه تهران با تروریسم به ویژه در سوریه و عراق در این باره مدعی شد: ایران به فعالیت‌‌های بی ثبات کننده و به اقداماتی که این کشور را به بزرگترین حامی دولتی تروریسم مبدل کرده، پایان دهد.
** قدس ۹۷/۵/۱۱
*  بقای برجام به ارتباط مالی با تهران منوط است
وزیر خارجه فرانسه با تاکید بر اینکه برجام با خروج آمریکا از بین نرفته است در زمینه پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر دیدار و مذاکره با ایران هم گفت که به نظر می‌رسد وی همان رفتاری که با کره‌شمالی داشت را با ایران در پیش گرفته است.
«ژان ایو لو دریان» معتقد است که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) به از دست رفتن توافقی که در وین به دست آمده است، ارتباطی ندارد اما بقای این توافق نیازمند مکانیسم مالی جدیدی است که امکان ارتباط مالی با تهران را فراهم کند.
*  تغییرات حداکثری در کابینه اتفاق بیفتد
محمد علی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته پارلمان، نامه ۱۹۳ نفر از نمایندگان پارلمان به رییس جمهور را در صحن علنی مجلس قرائت کرد.
در این نامه نمایندگان ضمن تشکر از رئیس جمهور نسبت به تغییر رئیس کل بانک مرکزی معتقدند که این اقدام به عنوان نقطه شروع اصلاحات خوب است ولی معطوف کردن تغییرات به یک مورد پاک کردن صورت مساله است. نمایندگان تاکید کردند: بر این اساس همان طور که در گذشته یادآور شدیم شرایط کنونی اقتضای تغییرات حداکثری را می‌طلبد و خیر و صلاح کشور در تغییر حداکثری کابینه است.
** خراسان ۹۷/۵/۱۱
*  تذکر ۱۸ نماینده به رئیس جمهور برای جلوگیری از اظهارنظر مقام‌های نظامی و غیرمسئول در حوزه سیاست‌خارجی
جمعی از نمایندگان مجلس در تذکری کتبی به رئیس‌جمهوری خواستار جلوگیری از اظهارنظر مقام‌های نظامی و غیرمسئول در حوزه سیاست‌خارجی شدند. در متن این تذکر کتبی که به امضای ۱۸ تن از نمایندگان رسیده، آمده است: انتظار می‌رود در وضع حساس فعلی کشور از تداخل وظایف و تشتت و ناهماهنگی در اظهارنظرها و دخالت مقامات غیرمسئول نظامی و غیر نظامی جلوگیری به عمل آورد تا به گونه‌ای عمل شود که صدای واحدی از طرف حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در دنیا انعکاس یابد و از تحمیل هزینه بر کشور جلوگیری شود.
*  خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر در طمع تصرف اموال ایران در انگلیس
خانواده‌های قربانیان حادثه یازده سپتامبر از دادگاه عالی انگلیس خواستند تصمیم یک دادگاه آمریکایی را مورد بررسی قرار دهد که در سال ۲۰۱۲ مدعی شده بود مدارکی درباره حمایت ایران از گروهک القاعده ، وجود دارد. دادگاه نیویورک خسارتی حدود ۷ میلیارد دلار برای شاکیان این پرونده در نظر گرفته است.اگر دادگاه انگلیس با اعمال این رای دادگاه آمریکایی موافقت کند، می‌تواند دارایی‌های ایران در انگلیس و ولز را که شامل یک ساختمان در مرکز لندن و پول‌های موجود در حساب دو شعبه بانک‌های دولتی ایران است مسدود یا تصرف کند.
** اعتماد ۹۷/۵/۱۱
*  شرط حسام‌الدین آشنا برای مذاکره با امریکا
مشاور رییس‌جمهور ایران شرط مذاکره با امریکا را توقف جنگ اقتصادی برشمرد که ترامپ علیه ایران آغاز کرده است. در یادداشت توییتری حسام‌‌الدین آشنا آمده است: به نظر می‌رسد JZarif @ می‌گوید که عبور شما از برجام با ادعای مذاکرات بدون شرط منافات دارد. شما با اعلام بازگشت تحریم‌ها، جنگی اقتصادی را علیه ما آغاز کردید، این جنگ را متوقف کنید، آنگاه درخواست مذاکره کنید. «بدون پیش شرط» یعنی «بدون اعمال تحریم».
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
در جامعه طیّب و طاهر نباید اختلاس و حقوق نجومی وجود داشته باشد
حوزه/ آیت الله جوادی ‌آملی با بیان این که شهدا موجب پاک شدن کشور شدند، گفت: در رژیم سابق برخی مناطق به مرکز فساد و فحشا تبدیل شده بود که امروز به برکت انقلاب و خون های پاک شهدا این کشور از این مسائل پاک شده است.ایشان با تاکید براین که کشوری که پاک شد باید میوه هایش نیز پاک باشد، ادامه دادند: به همین دلیل در یک کشور پاک باید مسئولان، حکومت، دولت و ملت نیز خوب باشند.استادحوزه علمیه قم با بیان این که در کشور طیب و طاهر اختلاس نجومی نباید وجود داشته باشد، افزود: باید در یک جامعه طیب و طاهر همه امور بر اساس اصول و قانون باشد.
شاید ایران برای مذاکره با آمریکا پیش‌شرط داشته باشد
باشگاه خبرنگاران/وندی شرمن، معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا، با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که گفته بود هیچ گونه پیش شرطی برای دیدار با همتای ایرانی خود ندارد، واکنش نشان داد و نوشت: «آقای رئیس جمهور، ایران ممکن است پیش شرط داشته باشد».وی در ادامه پیش‌شرط ایران را «بازگشت (آمریکا) به جامعه بین‌المللی در حمایت از برجام» خواند و نوشت: «برجام تضمین می‌کند که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت».
حرف های ترامپ و پمپئو درباره ایران متناقض است
ایرنا/عضو تیم آمریکا در مذاکره هسته ای ایران با ابراز تردید در جدیت ترامپ برای گفت وگو با ایران گفت ترامپ و وزیر خارجه وی درباره شرط برای مذاکره با ایران سخنان متناقضی می گویند.«ریچارد نفیو» درباره پیشنهاد ترامپ برای دیدار بدون شرط با جمهوری اسلامی افزود: من فکر می کنم این تا حد بسیاری در راستای همان صحبت هایی است که ترامپ از هنگام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده است.
آوارگان سوری به کشور خود باز می گردند
 ایرنا/مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه گفت: آیین نامه کار کمیته بازگشت آوارگان سوری به میهن خود مورد توافق قرار گرفت و براساس آن روند بازگشت آوارگان آغاز می شود. جابری انصاری با اشاره به لزوم بازگشت آوارگان سوری گفت: پیشتر امکان گفت وگو درباره مساله بازگشت مهاجران سوری به کشور خود مطرح نبود اما موفقیت های ارتش سوریه در میدان نبرد باعث شده است که موضوع بازگشت مهاجران نیز مطرح شود.
پرتاب اولین ماهواره عملیاتی ایران به مدار زمین
مهر/ مرتضی براری رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه فرآیند تحویل‌گیری ماهواره سنجشی «پیام» تکمیل شد، گفت: این ماهواره به عنوان اولین ماهواره عملیاتی ایران باطول عمر دوسال در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد.
شکست آزمایش موشکی آمریکا
مهر/فرماندهی نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک قاره پیما از یک پایگاه نیروی هوایی در ایالت کالیفرنیا با شکست مواجه شد.فرماندهی نیروی هوایی آمریکا تأیید کرد که این موشک بالستیک قاره‌پیما پس از پرتاب آزمایشی بر فراز اقیانوس آرام منفجر شد.
اطمینان تل آویو از تداوم سیاست آمریکا علیه تهران
مهر/ روزنامه تایمز آو ایزرئیل به نقل از یک منبع دیپلماتیک رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به رغم اعلام آمادگی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با همتای ایرانی خود بدون هرگونه پیش شرط، واشنگتن به مقامات تل آویو اطمینان داده که سیاستهای سختگیرانه آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده است.این منبع رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل با دولت آمریکا پیوسته در تماس است.دولت ترامپ هنوز به این ادعای روزنامه اسرائیلی واکنش نشان نداده است.
هشدار شورای امنیت نسبت به وقوع جنگ جدید در غزه
ایسنا/ اولوف اسکوگ، رئیس دوره‌ای شورای امنیت طی کنفرانس مطبوعاتی که در مقر دائم سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، اظهار داشت: ما هر روز به وقوع جنگ جدید در غزه نزدیک‌تر می‌شویم و وضعیت به ویژه برای فلسطینیان ساکن غزه خطرناک‌تر می‌شود.وی افزود:هر روز از صلح دورتر می‌شویم و ما در سوئد نیز با قانون “کشور یهود” اسرائیل مخالفت کردیم و معتقدیم که این قانون ما را از راه صلح دورتر می‌کند.
اقدامات دولت ترامپ باعث انسجام بیشتر ایرانی‌ها شده است
باشگاه خبرنگاران / نشریه سی اس مانیتور با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: شواهد و قرائن حاکی از آن است که تشدید لحن ضدایرانی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و اقدامات واشنگتن در افزایش فشار بر ایران که با هدف ایجاد چنددستگی سیاسی و اجتماعی در این کشور صورت می گیرد، ممکن است در نهایت نتیجه معکوس داشته باشد؛ زیرا ایرانی‌ها در برابر دشمن خارجی با یکدیگر متحد می شوند.در ادامه این گزارش با اشاره به نبود یک راهبرد مشخص از سوی واشنگتن در قبال تهران و روابط کاخ سفید با گروهک تروریستی منافقین آمده است ارتباط میان اعضای دولت ترامپ و مجاهدین خلق سطح اتحاد و همبستگی میان ایرانی ها را افزایش داده است.
هلاکت هزاران مزدور سعودی-اماراتی در یمن
باشگاه خبرنگاران/ حدود چهار هزار مزدور سعودی-اماراتی در سه ماه گذشته در درگیری با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان ساحلی الحدیده و مناطق نزدیک به این استان به هلاکت رسیدندو بیش از شش هزار مزدور زخمی شدند. بیشتر زخمی‌ها وضع وخیمی داشتند که برای درمان به مصر و هند انتقال داده شده‌اند.
فرماندهی افسران آمریکایی در اشغال بندر الحدیده
باشگاه خبرنگاران/ انتشار تصاویری از اتاق عملیات ائتلاف متجاوز سعودی نشان می‌دهد افسران بلندپایه آمریکایی مستقیماً عملیات اشغال بندر الحدیده یمن را فرماندهی کرده‌اند. تصاویر فاش شده، فرماندهان ارشد آمریکایی را به همراه چندین افسر اماراتی در اتاق عملیات ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی را در ساحل غربی یمن نشان می دهد.
فروش نفت ایران رکورد سال گذشته را شکست
باشگاه خبرنگاران /براساس اعلام وزارت نفت میانگین صادرات نفت ایران در چهار ماه نخست امسال از میانگین صادرات نفت ایران در کل سال ۹۶ بالاتر است.ایران در چهار ماه نخست امسال ، به‌طور میانگین روزانه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرده است.
آمریکاتحرکات ایران در خلیج فارس را زیر نظر دارد
مهر/ یک مقام نظامی آمریکا از رصد تحرکات شناورهای ایرانی در آبهای خلیج فارس از سوی واشنگتن خبر داد و افزود: ایران در حال آماده شدن برای برگزاری یک رزمایش دریایی بزرگ در خلیج فارس است.
سؤال مجلس از رئیس‌جمهور شفاف و قانونی است
مهر/سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: سؤال از رئیس‌جمهور کاملاً شفاف و قانونی است و حد نصاب امضاها نیز توسط رئیس مجلس احراز شده است.بهروز نعمتی با اشاره به اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور در جلسه علنی دیروز مجلس و در پاسخ به اظهارات معاون پارلمانی رئیس‌جمهور که این سؤال را به دلیل شائبه متقاضی شدن برخی نمایندگان انصراف‌دهنده غیرقانونی اعلام کرده بود، اظهار داشت: اسامی نمایندگان متقاضی سؤال از رئیس‌جمهور و امضاهای آنها بررسی و بازشماری شده است.
امنیت تنگه هرمز با تلاش های ارتش و سپاه برقرار است
ایرنا/ امیر خانزادی فرمانده نیروی دریایی کشورمان گفت: در سالهای گذشته تامین امنیت تنگه هرمز توسط ارتش و سپاه بر قرار شده است و با فرمان رهبری این امنیت با تمام توان ادامه خواهد داشت.
توضیح و تصحیح یک خبر
اختصاصی/در شماره دیروزخبرروز، در بخشی از سخنان آیت‌الله حسینی بوشهری به نقل از خبرگزاری حوزه «واژه نوپا اشتباه درج شده بود» در پی تصحیح خبر در خبرگزاری حوزه واژه”دیرپا” به جای نوپا صحیح می‌باشد. و اصل جمله چنین است «جامعه مدرسین یکی از نهادهای دیرپای نظام است و در حوادث مختلف نقش کلیدی داشته و همیشه درکنار رهبری انقلاب بوده است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *