خبرروز ۱۳۹۷/۰۵/۱۰

  • آیت الله جوادی آملی: مسئولان اجازه ندهند زندگی مردم ملتهب شود
  • آیت الله یزدی: فرهنگ نماز در جامعه تقویت شود
  • رئیس جمهور: توپ برجام در زمین اروپا و فرصت محدود است
  • آیت الله حسینی بوشهری: جامعه مدرسین همواره در کنار رهبری است
  • آیت الله غروی: نیاز به نظام سازی عمیقاً در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی احساس می‌شود
  • آیت الله اعرافی: باید در عین انقلابی بودن حکیمانه و عقلانی عمل کنیم

 

** جام جم ۹۷/۵/۱۰
*  مخالفت مجلس با تفکیک وزارت کار
نمایندگان در نشست علنی سه‌شنبه ۹ مرداد مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی دو فوریت لایحه تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۱۲۸ رأی مخالف در برابر ۸۸ رأی موافق با این دو فوریت مخالفت کردند. ماه گذشته نیز مجلس با لایحه تفکیک این وزارتخانه‌ها مخالفت کرده بود، اما دولت مجددا با ارسال لایحه‌ای خواستار تفکیک وزارت کار شد.
*  ۴ پیشنهاد جذاب نفتی ایران برای هند
ایران ۴ پیشنهاد جذاب به هند اعلام کرده تا این کشور همچنان به عنوان دومین مشتری بزرگ نفت ایران باقی بماند. این پیشنهادها شامل بیمه کشتی‌ها، تخفیف قیمت، حمل رایگان محموله‌های نفت و افزایش مدت باز پرداخت است.
** همشهری ۹۷/۵/۱۰
*  طیب نیا به کابینه می‌رود
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس در خصوص آقای طیب‌نیا خبرهای خوشی مطرح شد که ایشان قرار است به کابینه بیایند . طیبه سیاوشی تاکید کرد: این سمت یا برای سازمان برنامه بودجه است و یا وزارت اقتصاد که دقیق نمی‌دانم، اما من از یکی از مشاوران اقتصادی دولت پرسیدم و ایشان پاسخ دادند در خصوص آقای طیب‌نیا رایزنی‌های جدیدی صورت گرفته است.
*  دولت هیچ گاه مردم را تنها نمی‌گذارد
معاون اول رئیس جمهور که برای افتتاح پنج هزارمین خانه سرپناه زلزله‌زدگان کرمانشاه به این استان رفته، درباره زلزله سیاسی و اقتصادی آغاز تحریم‌ها از نیمه مردادماه به مردم آرامش داد که دولت قادر است مشکلات را پشت سر بگذارد.
اسحاق جهانگیری تصریح کرد: این موضوع نباید باعث شود که مردم ما فکر کنند دولت آنان را تنها می‌گذارد. دولت هیچ وقت مردم را تنها نمی‌گذارد و اینطور نیست که ما بیاییم کمکی کنیم و بعد در سایر مشکلات خود را کنار بکشیم و همراه مردم نباشیم.
** کیهان ۹۷/۵/۱۰
*  توپ برجام در زمین اروپا و فرصت محدود است
رئیس‌ جمهور در دیدار سفیر جدید انگلیس در تهران گفت: اکنون پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، در فرصت محدود باقیمانده توپ در زمین اروپا قرار دارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی هنگام دریافت استوارنامه «رابرت مک‌ایر» سفیر جدید انگلیس در تهران، ملاقات‌ها و مذاکرات مسئولان دو کشور در مسائل دوجانبه و بین‌المللی را سازنده توصیف کرد و افزود: امروز در مقطع تاریخی بسیار مهمی در رابطه با برجام قرار داریم و بیان شفاف موضع اروپا نسبت به اقداماتی که باید برای جبران خروج غیرقانونی آمریکا از برجام انجام دهد، برای ملت ایران بسیار حائز اهمیت است. رئیس جمهور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال تنش در منطقه نبوده و نمی‌خواهد مشکلی در آبراه‌های جهانی ایجاد شود، اما هیچ‌گاه از حق خود در صادرات نفت نیز به راحتی نمی‌گذرد.
*  جنگ تجاری با چین و اروپا در حال فلج کردن اقتصاد آمریکاست
چند روز پس از هشدارهای سفت و سخت رسانه‌های آمریکایی درباره تبعات سنگین جنگ تجاری ترامپ با اروپا و چین بر اقتصاد آمریکا، روزنامه فرانسوی لوموند هم طی گزارشی نوشته جنگ تجاری آمریکا با این دو جبهه در حال فلج کردن اقتصاد آمریکاست.
روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی نوشته: «تولیدکنندگان آمریکایی به واسطه افزایش بهای محصولات وارداتی دچار آسیب شده‌اند. جنگ تجاری به تدریج در حال فلج کردن آمریکاست.»
** شرق ۹۷/۵/۱۰
*  اعلام آمادگی وزیر خارجه عمان برای میانجیگری بین ایران و آمریکا
بن علوی، وزیر مشاور در امور خارجی سلطان‌نشین عمان، برخی خبرها مبنی بر میانجیگری کشورش میان ایران و آمریکا را در جریان سفر اخیر به واشنگتن تکذیب کرد؛ ولی گفت برای میانجیگری آماده است. یوسف بن علوی در جریان سفر به آمریکا به شبکه الجزیره گفت: کشورش برای کمک به اجتناب از بروز نزاع میان واشنگتن و تهران آماده است. او درباره سفر خود به واشنگتن گفت: اولا حامل پیام از سوی هیچ طرفی نیستم؛ نه از سوی ایران و نه از سوی دولت آمریکا و معتقدم امکان آغاز گفت‌وگو وجود دارد. دو طرف نیاز دارند که فرصتی پیدا کنند، نزاع سودی ندارد و به نفع منطقه نیست.
*  مسئول وضع امروز کسانی هستند که کاری کردند تا برجام اجرا نشود
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی مسبب وضعیت جاری کشور را افرادی دانست که اجازه «اجرای برجام» را ندادند. علی مطهری ادامه داد: «مسئول وضعیت جاری کشور آنهایی هستند که با هواکردن موشک تلاش کردند برجام اجرا نشود که البته به هدفشان هم رسیدند». او افزود: «اگر کل نظام در اجرای برجام مصمم بود و اگر همه تلاش می‌کردند برجام درست اجرا شود امروز بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی که وارد ایران شدند، در ایران می‌ماندند و سرمایه‌گذاری می‌کردند و ترامپ هم به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود، اما بخشی از حکومت از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و بالاخره به هدفش هم رسید.
** ایران ۹۷/۵/۱۰
*  درگیری مسلحانه در جلال‌آباد افغانستان
روز گذشته در شهر جلال‌آباد افغانستان پس از شنیده شدن صدای انفجاری در نزدیکی یک بیمارستان، درگیری مسلحانه‌ای روی داد. بر اساس گزارش‌ها ابتدا یک مهاجم انتحاری خودش را مقابل ورودی ساختمان اداره مهاجران ولایت ننگرهار منفجر کرده و پس از آن شماری از مهاجمان وارد ساختمان شدند و چندین تن را گروگان گرفتند و دست کم هشت نفر زخمی شدند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۵/۱۰
*  سفر دکتر ظریف به سریلانکا
وزیر امور خارجه کشورمان بمنظور گفتگو و تبادل نظر با مقامات سریلانکا به این کشور سفر کرد.
محور اصلی محمد جواد ظریف در این سفر، گفت ‌وگو با مقامات کشور سریلانکا درباره راه‌های گسترش روابط دوجانبه است. وزیر امور خارجه قرار است پس از این سفر، در نشست آسه‌آن حضور یابد و پیمان مودت بین تهران و این سازمان را امضا کند. وزیران خارجه اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آ.سه.آن) از دوشنبه به مدت ۶ روز در سنگاپور گرد هم آمده‌اند تا موضوعات منطقه و فرامنطقه‌ای مرتبط به این اتحادیه و پیمان تاک را به بحث و مذاکره بگذارند.
*  ترامپ باید قبل از هر چیز، خروج آمریکا از برجام را جبران کند
سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در واکنش به پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا برای ملاقات با حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی گفت: ما با توجه به تجربه تلخی که از مذاکره با آمریکا و نقض مکرر تعهدات دولتمردان آن کشور داشته‌ایم، طبیعی است که ارزشی برای پیشنهاد وی قائل نباشیم.
وی تصریح کرد: ترامپ باید از هر چیز، خروج آمریکا از برجام را جبران کند و نشان دهد که برای تعهدات اسلاف خود و قوانین بین‌المللی احترام قائل است.
** وطن امروز ۹۷/۵/۱۰
*  نمی‌توان ایران را تهدید کرد و سپس خواستار گفت‌وگو شد
مدیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار پیامی به اظهارات «دونالد ترامپ» درباره آمادگی برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران واکنش نشان داد. محمد البرادعی در این پیام که در توئیتر منتشر شده خطاب به ترامپ نوشت: تو نمی‌توانی قراردادی را که همه معتقدند توافق باارزشی بوده را از بین ببری، آن کشور را تهدید کنی، مقاماتش را تحقیر کنی و بعد با حالتی تهاجمی خواستار مذاکره شوی. توافقات بر اساس اعتماد، احترام و مصالحه متقابل استوار است، نه ارعاب و تهدید. رویکرد شما در قبال کره‌شمالی نمی‌تواند مدلی برای ایران باشد.
*  سازمان ملل ادعاها درباره انتقال سلاح از ایران به یمن را تکرار کرد
هیات کارشناسان سازمان ملل در گزارشی محرمانه به شورای امنیت این سازمان بار دیگر ادعاها درباره انتقال سلاح از ایران به یمن را تکرار کرد. کارشناسان سازمان ملل در این گزارش محرمانه ادعا کرده‌اند «همچنان باور دارند» موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و سایر سلاح‌ها از ایران به یمن منتقل شده ‌است. جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای غربی درباره ارسال سلاح به یمن را تکذیب کرده است.
** جوان ۹۷/۵/۱۰
*  دستگاه قضا مقابل صاحب منصبان کوتاه نیامده است
نشست دانشجویی با عنوان «قوه قضاییه در بوته نقد» با حضور حجت‌الاسلام محسنی‌ اژه‌ای در مجتمع فرهنگی سیدالشهدای شهرستان آبعلی برگزار شد.
حجت‌الاسلام محسنی‌ اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه در پرونده برادر رئیس جمهور و برادر آقای جهانگیری، قوه قضائیه نتوانسته آن را خوب باز کند و اخیرا برادر جهانگیری را در رسانه‌ها دیدیم، اظهار داشت: قوه قضاییه نسبت به صاحب منصبان کوتاه نیامده است. در مورد پرونده برادر رئیس جمهور و برادر معاون اول وی، قاضی ملاحظه نکرده که برادر رئیس جمهور است، پرونده تشکیل داده و وقتی دیده‌ اتهام متوجه اوست، برای او قرار وثیقه صادر کرده و الان نیز ادامه می‌دهد.
*  اگر دشمن از توان دفاعی ایران خبر داشت هرگز با زبان تهدید با ما صحبت نمی‌کرد
سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع فرماندهان، دانشجویان و روحانیون حاضر در شانزدهیمن دوره جامعه پذیری نظامی دانشگاه‌های افسری ارتش گفت: امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه مردم آگاه و تدابیر فرماندهی معظم کل قوا آماده تر از هر زمان دیگر با تجربیات ارزشمند سال‌های دفاع مقدس و جنگ‌های نیابتی برای مقابله با تمام تهدیدات ایستاده و پاسخ هر تهدیدی را قاطعانه خواهد داد.
موسوی گفت: دشمن از توانمندی و آمادگی روحی و رزمی و همدلی و اتحاد نیروهای مسلح و مردم ما بی خبر است و چنانچه توان دفاعی ما را می‌دانست هرگز با زبان تهدید با جمهوری اسلامی صحبت نمی کرد.
** آفتاب یزد ۹۷/۵/۱۰
*  باز ماندن تنگه هرمز وابسته به منافع ایران است
دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی در رابطه با بستن تنگه هرمز گفت: بستن تنگه هرمز مقدمه‌ای دارد. تحریم‌هایی که علیه ایران صورت می‌گیرد بر کارکردهای تنگه هرمز اثر گذار است. در محیط بین‌الملل خروجی یک تصمیم مابسته به یک بازیگر نیست و تنگه هرمز بخشی از منافع جمهوری اسلامی است. باز ماندن تنگه هرمز وابسته به منافع ایران است و جامعه بین‌الملل باید متعهدانه به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی عمل کند.
*  طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیئت رئیسه مجلس رسید
علی اصغر یوسف نژاد از طرح تقاضای تعدادی از نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با ۲۷ امضا خبر داد. طرح استیضاح بطحایی وزیر آموزش و پرورش در ۱۶ محور و با امضای ۲۷ نماینده به هیئت رئیسه مجلس رسیده است.
** رسالت ۹۷/۵/۱۰
*  مسئولان اجازه ندهند زندگی مردم ملتهب شود
آیت‌الله عبداله جوادی‌آملی در دیدار جمعی از کارگزاران نظام به تهدیدات استکبار جهانی اشاره کرد و بیان داشت: دیوانه‌هایی نظیر ترامپ و امثال او همواره حرف می زنند و تهدید می کنند، اما ذات اقدس الهی در سوره مبارکه حشر، به خود پیامبر فرمود شما یادتان رفته که کوخ‌نشین بودید آنها کاخ‌نشین؟ شما فکر نمی‌کردید که کاخ‌نشین برود و کوخ‌نشین بماند، با چه معیاری اینها برود و فرار کنند؟ اینهایی که نسیه به شما نمی‌دادند! نه دوست فکر می‌کرد نه دشمن، هم آنها فکر می‌کردند که می‌مانند، هم شما فکر می‌کردید که رفتنی نیستند، ولی دیدید که ما این کار را کردیم.
آیت الله جوادی آملی در توصیه به مسئولان و آحاد ملت اظهار داشت: نگذاریم جامعه ملتهب بشود، اینکه بازار ملتهب بشود و به واسطه آن جامعه ملتهب بشود، درست نیست. حالا که داریم با دشمنان و مشکلات مبارزه می‌کنیم باید به یک جایی تکیه کنیم و در قرآن فرمود: یک تکیه‌گاه و سنگر بیشتر نیست و آن خداست!
*  قدرت آمریکا مدت‌ هاست که بر باد رفته است
«دن گلیزبروک» کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی با جملات طعنه‌آمیزی تحت عنوان «برای تدبیر توهم‌آلود ترامپ درباره نفت ایران ده‌ها سال دیر شده است!» نوشت: ترامپ دارد از تمام آنچه دارد برای به راه انداختن یک جنگ اقتصادی علیه ایران استفاده می‌کند. با این حال، مشکل او این است که «تمام آنچه دارد» با «اندازه کافی» خیلی فاصله دارد، چون آن قدرتی که زمانی منحصراً در اختیار آمریکا بود، اکنون مدت‌هاست که بر باد رفته است.
** مردم سالاری ۹۷/۵/۱۰
*  رد نقش ایران در برکناری وزیر برق عراق
مرکز اطلاع رسانی دولت عراق ضمن تکذیب خبر دخالت ایران در برکناری وزیر برق عراق اعلام کرد که میان وزیر برق و سفیر ایران در بغداد هیچگونه درگیری کلامی به وجود نیامد. روزنامه العربی الجدید قطر در گزارشی مدعی شد که تصمیم اخیر حیدرالعبادی ، نخست وزیر عراق در برکناری وزیر برق عراق به برخی امور سیاسی مربوط می‌شود و این تصمیم بعد از مشاجره و درگیری لفظی میان قاسم الفهداوی، وزیر برق عراق و ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد که موجب به وجود آمدن برخی اعتراضات در جنوب عراق شد، اتخاذ شد.
*  ادعای تاجیکستان علیه ایران درباره حملات تروریستی
وزارت کشور تاجیکستان با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی شد که حزب نهضت اسلامی و افراد آموزش‌دیده در ایران مسئول حمله به گردشگران خارجی در این کشور بوده‌اند. در ادامه اطلاعیه وزارت کشور تاجیکستان آمده است: حسین عبدالصمداف عضو فعال حزب نهضت اسلامی، رهبری این عملیات را بر عهده داشته است. در این اطلاعیه همچنین آمده است که عبدالصمداف چهار بار به ایران رفته و در آنجا آموزش‌ نظامی و عقیدتی دیده است. بنابر گزارش دویچه وله، این در حالی است که به نقل از شبکه اعماق، داعش مسئولیت کشتن چهار جهانگرد در تاجیکستان را به عهده گرفته است.
** آرمان ۹۷/۵/۱۰
*  برگزاری نشست کشورهای ضامن روند آستانه
نشست چهار جانبه نمایندگان کشورهای ضامن روند آستانه و سازمان ملل متحد با مشارکت جابری انصاری، لاورنتیف و اونال روسای هیات‌های ایران، روسیه و ترکیه در کنفرانس سوچی و استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه برگزار شد. در این نشست نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، گزارشی از برگه غیر رسمی تهیه شده پیرامون کمیته قانون اساسی سوریه و همچنین روند تعیین و معرفی نمایندگان دولت، معارضان و جامعه مدنی سوریه در این کمیته ارائه و مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه دیدگاه‌ها و ملاحظات خود را در خصوص آن اعلام کردند. سازمان ملل و نمایندگان کشورهای تضمین‌کننده آتش بس در سوریه سند پایانی مذاکرات سوچی را آماده کرده‌اند.
*  بازداشت ۳۵ نفر در رابطه با مفاسد اقتصادی
فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه سیزدهمین طرح رعد اعلام کرد که ۳۵ نفر در رابطه با مفاسد اقتصادی بازداشت شده‌اند. سردار حسین رحیمی تصریح کرد: این ۳۵ بازداشتی در رابطه با ۷ پرونده بزرگ مفاسد اقتصادی در حوزه‌های سکه، ارز و خودرو است. وی با اشاره به دستور مقام قضائی در رابطه با این بازداشت‌شدگان افزود: از این ۳۵ نفر، ۵ نفر به زندان معرفی شده‌‌اند. تعداد زیادی از دلالان و سوداگران نیز به پلیس احضار شده‌اند.
** آفرینش ۹۷/۵/۱۰
*  تغییر مدیران به جامعه آرامش می دهد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تغییرات احتمالی در ترکیب کابینه دوازدهم گفت: اگر این تغییرات با برنامه ریزی انجام شود باعث آرامش جامعه خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در پاسخ به این سوال که آیا تغییر در مدیران را به نفع انسجام ملی می دانید یا خیر، اظهار داشت: تغییر در مدیران و ترمیم کابینه در شرایط خاص اینچنینی می تواند اثر روانی و اجتماعی داشته باشد و به جامعه آرامش دهد.
*  امنیت ؛زیرساخت همه عرصه‌ها است
وزیر اطلاعات گفت: امنیت زیرساخت همه عرصه‌ها است و مردم با دیدن ناامنی‌ها و وضعیت منطقه به خوبی اهمیت امنیت در کشورمان را درک می کنند. حجت‌الاسلام سید محمود علوی در شورای اداری آذربایجان شرقی که با هدف تودیع و معارفه مدیرکل اطلاعات استان برگزار شد، اظهار داشت: ترامپ و دوستانش کاری از پیش نمی‌برند. مردم ما همیشه در صحنه هستند و در صورت بروز هر مشکلی وارد عرصه عمل خواهند شد.
** قدس ۹۷/۵/۱۰
*  استعفای نوبخت از سخنگویی دولت پذیرفته شد
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مطلبی در فضای مجازی تاکید کرد: هرچند که تاکنون بر هر دو مسؤولیت ریاست سازمان برنامه و بودجه و سخنگویی دولت تمرکز داشته‌ام و این دو نیز با یکدیگر همپوشانی بسیاری دارند اما ‏از رییس‌جمهور روحانی درخواست نمودم بدلیل شرایط جدید، اجازه دهند همه توان خود را صرف کمک به ایشان در حوزه برنامه و بودجه نمایم و مسؤولیت سخنگویی دولت را عزیز دیگری برعهده بگیرند که خوشبختانه مورد موافقت ایشان نیز قرار گرفت.
*  تور دستاوردهای نظامی برای دیپلمات‌ها
محمد جواد ظریف به همراه معاونین، سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با حضور در وزارت دفاع، در جریان توانمندی‌ها، دستاوردها و محصولات راهبردی صنعت دفاعی قرار گرفتند. در این نشست که وزیر دفاع، معاونین و مدیران عامل سازمانها و صنایع نیز حضور داشتند، گزارشی از توانمندی‌های صنعت دفاعی در حوزه‌های موشکی، زرهی، دریایی، تسلیحاتی، هوایی، الکترونیک، هوافضا، تحقیق و پژوهش و …ارائه شد.
** خراسان ۹۷/۵/۱۰
*  ۲۰۰ امضا برای تغییر کابینه ۱۰۰ امضا برای سوال از رئیس جمهور
نماینده مردم تهران در مجلس از افزایش امضاهای نامه نمایندگان به رئیس‌جمهور به ۲۰۰ امضا برای تغییر در تیم اقتصادی دولت خبر داد و گفت: با رئیس جمهور و دولت اتمام حجت کردیم و قطعا وزیران اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت را عوض می‌کنیم. همزمان یک نماینده دیگر مجلس از افزایش امضای طرح سوال از رئیس جمهور به ۱۰۰ امضا خبر داد.
*  بقایی پس از مرخصی به زندان بازگشت
یک منبع آگاه اعلام کرد که حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم پس از پنج روز مرخصی، روز گذشته به زندان بازگشت.
** اعتماد ۹۷/۵/۱۰
*  منطق ایران منطق گفت‌وگو و تعامل است
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سخنان جدید رییس‌جمهور امریکا مبنی بر اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با ایران بدون پیش شرط گفت: اینکه رییس‌جمهور امریکا با تغییر ادبیات خود تصمیم گرفته است دست از زبان تهدید علیه مردم ایران بردارد نشانه سرخوردگی از لفاظی‌های بی‌حاصل است؛ هر چند اظهارات بعدی وزیر خارجه امریکا که بلافاصله بعد از صحبت‌های آقای ترامپ بیان شد، نشان از سردرگمی و آشفتگی در سیاست خارجی امریکا دارد. قاسمی افزود: پیشنهاد گفت‌وگو با ایران از سوی آقای ترامپ در شرایطی ارایه می‌شود که دولت ایالات متحده امریکا بدون هیچ توجیهی و بر خلاف تمام موازین بین‌المللی از برجام خارج شده و تحریم‌های غیرعادلانه خود را مجددا بر مردم ایران تحمیل کرده است. جمهوری اسلامی ایران در عمل ثابت کرده که اهل گفت‌وگو و منطق است و چنانچه تعهدی بپذیرد بدان پایبند می‌ماند. اما آیا آقای ترامپ هم می‌تواند چنین ادعایی بکند؟ مذاکره شرایط و الزاماتی دارد که تاکنون در گفتار و رفتار آقای ترامپ و همکارانش نشانه‌ای از آن دیده نشده است.
** سازندگی ۹۷/۵/۱۰
*  عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور: دولت و وزارت کشور همواره از جوانگرایی در عرصه‌های مدیریت استقبال و حمایت کرده و می‌کند و ما با نفس تغییر مخالف نیستیم، برهمین اساس طبق این مصوبه حدود ۱۵ تن از استانداران تغییر خواهند کرد که به معاون سیاسی وزارت کشور ماموریت داده شده تا نیروها و افراد با تجربه از مجموعه وزارت کشور با اولویت معاونان فعلی استانداران جهت تصدی‌گری پست استاندار معرفی کنند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
فرهنگ نماز در جامعه تقویت شود
رسا/ رییس شورای عالی جامعه مدرسین در دیدار با مسئولین ستاد اقامه نمازاستان قم گفت: همه می‌دانیم نماز از ضروریات اسلام است که هرگز نباید ترک شود و در هیچ صورتی نباید فراموش شود.آیت‌الله یزدی درادامه تأکید کرد: توجه به فرایض وظیفه‌ای است که همه ما در مقابل آن مسؤولیم، در اجرای فرایض همه باید کمک کنیم و فرقی بین روحانی و غیر روحانی نیست.وی با اشاره به ساخت مسجد گفت: مسجد ساختن با مسجدی ساختن دو مقوله جدای از یک دیگر است. اگر جایی در میان مجتمع مسلمین مسجدی وجود نداشته باشد، مکلف به ساخت آن هستیم.استادحوزه علمیه قم درادامه تصریح کرد: اگر مسجدی مرفه و مجلل ساخته شود و کسی در آن نماز نخواند، این مسجد، مسجد نیست. آبادی و عمران مسجد به برگزاری نماز در مسجد است.
جامعه مدرسین همواره در کنار رهبری است
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار حجت الاسلام والمسلمین حسنی، رئیس عقیدتی سیاسی ارتش بر همفکری و هم‌افزایی مسئولین نظام برای رفع مشکلات و پیشرفت جامعه تأکید کرد و گفت: از زمان انقلاب همه تلاش جامعه مدرسین بر این بوده در کنار مسئولین نظام و مردم باشد و تا کنون این گونه بوده است.نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه با بیان این که ارتش جمهوری اسلامی در طول ۸ سال دفاع مقدس کارنامه خوبی از خود به یادگار گذاشت، اظهارداشت: ارتش امروز هم می‌تواند در سایر سنگرها نقش آفرینی کند.وی بابیان اینکه جامعه مدرسین یکی از نهادهای نوپای نظام است و در حوادث مختلف نقش کلیدی داشته و همیشه درکنار رهبری انقلاب بوده است، افزود: این جامعه درگذشته درکنار سایر نهادها مانند عقیدتی ارتش آماده همکاری بوده و امروز هم به دنبال ارتقای همکاری و هم افزایی است.
باید در عین انقلابی بودن، حکیمانه و عقلانی عمل کنیم
حوزه/آیت الله اعرافی در اجلاس مدیران و نمایندگان جامعه المصطفی، با بیان این که با راهنمایی، هدایت و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی به قله‌های بلندی دست یافته، تصریح کرد: همواره باید قدردان تلاش و مجاهدت نقش آفرینان حرکت بزرگ انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف باشیم. عضو جامعه مدرسین درادامه عقلانیت و انقلابی بودن را بسیار مهم دانست و بیان داشت: پیرو منطق درخشان انقلاب اسلامی باید در عین انقلابی بودن، حکیمانه و عقلانی عمل نماییم؛ چرا که عقلانیت ما عقلانیت انقلابی و انقلابیگری ما منطبق بر منطق اسلامی است.
نیاز به نظام سازی؛ عمیقاً در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی احساس می‌شود
حوزه/ آیت الله غروی، در افتتاحیه سومین اردوی علمی تخصصی استعدادهای برتر حوزه، از طلاب خواست تا ضمن تحکیم پایه‌ها و مبانی اصولی و فقهی خویش، تحقیقات خود را معطوف به نیازهای روز جامعه اسلامی کنند.عضو جامعه مدرسین در ادامه با بیان این که همچنان که حوزه‌های علمیه نقش مهمی در اصل انقلاب داشتند، امروز نیز باید محافظ این انقلاب باشند، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اساسی امروز نظام سازی است که در برخی از زمینه‌ها نیاز به نظام سازی عمیقا در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی احساس می‌شود؛ بنابراین حوزه‌های علمیه باید با یاری دانشگاه‌ها در نظام سازی کوشا بوده و نظام‌های اقتصادی و سیاسی منطبق و پاسخگوی فرهنگ اسلامی و شرایط روز جامعه را تدوین کنند.
سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور در صحن مجلس اعلام وصول شد
فارس/سؤال اقتصادی ۸۰ نماینده از رئیس‌جمهور در نشست علنی امروز پارلمان با اعلام رئیس مجلس اعلام وصول رسمی شد. محور این سوالات به شرح زیر است: ۱- چرا دولت در کنترل قاچاق موفق نبوده است؟۲- علت استمرار تحریم‌های بانکی ایران چیست؟۳- چرا دولت نسبت به کاهش بیکاری اقدام شایسته‌ای ندارد؟۴- علت رکود اقتصادی شدید چیست؟۵- علت افزایش شتابان ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی چیست؟ لاریجانی با اشاره به روند طی شده در کمیسیونهای مجلس برای طرح سوال از رئیس جمهور یادآور شد: مطابق ماده ۲۱۳ آیین نامه داخلی رییس جمهور موظف است ظرف یک ماه در مجلس حضور یابد و به سوالات مطروحه پاسخ دهد.
ناجا از هر حرکتی که باعث ناامنی شود جلوگیری می‌کند
فارس/فرمانده نیروی انتظامی گفت: ناجا سازمانی است که وظیفه تأمین امنیت و آرامش را به عهده دارد و از هر حرکتی که باعث ناامنی در کشور شود جلوگیری می‌کند.سردار اشتری اظهار داشت: اهداف ما را در نیروی انتظامی مقام معظم رهبری تعیین می‌کند و انتظارات ایشان سرلوحه کارهای ما است.وی افزود: سعی می‌کنیم کارهایمان هوشمندانه و مقتدرانه باشد.
پاسخ فرمانده کل سپاه به اظهارات اخیر ترامپ
فارس/فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با انتشار نامه‌ای به درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای ملاقات با مقامات ایرانی، واکنش نشان داد. سرلشکر جعفری دراین نامه تاکید کرده است: آقای ترامپ ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد. بدانید مردم ایران، دین و ایمانشان را با اسلام احیا شده توسط حضرت امام خمینی (ره) تقویت کرده‌اند و با ملت‌های سلطه‌پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.
ایرانی‌ها به زودی با ما گفت‌وگو می‌کنند
فارس/رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر مدعی شد مقام‌های ایران به زودی با دولت او وارد گفت‌وگو خواهند شد. ترامپ افزود: «من ایالات متحده را از توافق هسته‌ای وحشتناک و یکجانبه ایران خارج کردم.»
شرط‌گذاری‌ مجددآمریکایی‌ها برای ایران
فارس/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری بار دیگر موضع رئیس جمهور آمریکا برای دیدار «بدون پیش‌شرط» با ایرانی‌ها را رد کرد.«هیثر ناوئرت»، گفت: «در صورتی که ایران رفتارش را تغییر دهد حاضر به گفت‌وگو با مقام‌های این کشور هستیم.»
واکنش رسمی کویت به ناتوی عربی
مهر/ معاون وزیر خارجه کویت به طور رسمی به آنچه ائتلاف استراتژیک خاورمیانه یا ناتوی عربی نامیده می‌شود، واکنش نشان داد.خالد الجارالله در این باره گفت: طرحهایی به کویت درباره ائتلاف راهبردی در منطقه خاورمیانه داده شده است که مورد استقبال و بررسی از سوی رهبران کویت است.
 انگلیس ۴۹۰ نظامی جدید به افغانستان اعزام کرد
مهر/رسانه انگلیسی میرر اعلام کرد که این کشور ۴۹۰ نظامی جدید را برای مبارزه با طالبان و داعش به افغانستان، اعزام کرده است. این نظامیان جدید در کنار ۶۵۰ نظامی پیشین انگلیسی نیروهای افغان را در آموزش، مشورت دهی و درمبارزه علیه مخالفان مسلح این کشور همکاری می‌کنند.هم اکنون بیش از ۱۵ هزار نیروی خارجی در افغانستان، فعالیت دارند.
افزایش قیمت سوخت در سرزمین‌های اشغالی
 فارس/در پی تهدید رئیس‌جمهور کشورمان مبنی بر بستن تنگه هرمز در صورت تحریم نفتی ایران، پایگاه خبری صهیونیستی اینفو، از افزایش قیمت سوخت در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.
رشد خرید نفت هند از ایران
باشگاه خبرنگاران/وزیر نفت هند، اعلام کرد: میزان واردات نفت خام هند از ایران در ماه گذشته میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۷، جهش چشمگیری داشته است. پالایشگاه‌های هندی ماه گذشته میلادی (نسبت به ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی) واردات نفت خام از ایران را حدود ۴۸ درصد افزایش داده اند.
تهدید،تحریم و تردستی‌های تبلیغاتی علیه ایران کارگر نمی‌افتد
فارس/ وزیر خارجه ایران به ژست دونالد ترامپ برای دیدار با مقام‌های ایرانی واکنش نشان داد. ظریف نوشت: «ایران و آمریکا دو سال گفت‌وگو کردند. ما با اتحادیه اروپا روسیه و چین موفق به ایجاد یک توافق چندجانبه بی‌نظیر -موسوم به برجام- شدیم. این توافق، کارساز بوده است. ظریف افزود:آمریکا تنها می‌تواند خودش را بابت خروج از این توافق و ترک میز [مذاکره] مقصر بداند. تهدید، تحریم و شیرین‌کاری‌های (تردستی‌های) تبلیغاتی کارگر نخواهند افتاد. احترام به ایران و به تعهدات بین‌المللی را بیازمایید.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *