خبرروز ۱۳۹۷/۰۵/۰۹

  • آیت الله سبحانی: یکی از نیاز‌های امروز جامعه مبلغان دینی هستند
  • رئیس قوه قضائیه: دستگاه قضایی با سرعت و قاطعیت به اتهام سودجویان اخیر بازار رسیدگی خواهد کرد
  • آیت الله اعرافی: معارف دینی با علوم انسانی گره زده شود
  • آیت الله اراکی: ملت ایران با تبدیل تحریم‌ها به فرصت از تهدیدات پیش‌رو عبور می‌کند
  • آیت الله طبسی: رهبر معظم انقلاب عامل وحدت یکدلی و یکپارچگی مردم هستند
  • فرمانده کل سپاه پاسداران: آقای رئیس‌جمهور! قهر و غضب خود را علیه نارسایی‌های اقتصادی دولت به کار گیرید

 

** جام جم ۹۷/۵/۹
*  نامه نمایندگان به رئیس جمهور درباره ضرورت ترمیم کابینه
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور ضمن تاکید بر لزوم تغییر کابینه دولت نوشتند: در صورتی که در روزهای آینده کابینه اقتصادی خود را برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی مردم ترمیم نکنید به استیضاح کنندگان خواهیم پیوست.
*  پرونده جزایری در تهران رسیدگی می‌شود
معاون اول قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده شهرام جزایری گفت: پرونده این فرد به دادسرای تهران احاله شده است و قرار است در تهران پیگیری شود.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از ۲۹ نفری که دستگیر شده‌اند، کسی از مسئولان فعلی یا قبلی یا افراد دانه‌درشت در میان آن‌ها هست یا خیر، گفت: این افرادی که دستگیر شده‌اند، همان طور هم که قبلا گفته شد برخی از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند و برخی از سازمان توسعه تجارت دستگیر شده‌اند.
** همشهری ۹۷/۵/۹
*  به امید مردم خیانت نکنید
مشاور رئیس جمهور در یادداشتی توییتری به تحولات بازار ارز و سکه واکنش نشان داد. در یادداشت توییتری حسام‌الدین آشنا آمده است: نمی‌دانید یا نمی‌توانید یا نمی‌خواهید؟ مردم در هیچ یک از این سه مورد شما را نمی‌بخشند. به امید مردم خیانت نکنید.
*  حمایت عربستان از محمودعباس
سلمان پادشاه عربستان سعودی به محمودعباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اطمینان داده است که در مناقشه با اسرائیل، از فلسطینی‌ها حمایت خواهد کرد. سلمان بعد از انتشار خبری درباره حمایت عربستان از طرح آمریکا برای خاورمیانه، با عباس ملاقات کرده و به او گفته است: تنهایتان نخواهیم گذاشت. چیزی را که شما قبول کنید، قبول و چیزی را که شما رد کنید، رد خواهیم کرد.
** کیهان ۹۷/۵/۹
*  دستگاه قضایی با سرعت و قاطعیت به اتهام سودجویان اخیر بازار رسیدگی خواهد کرد
رئیس‌قوه قضائیه به سودجویان بازار ارز و سکه هشدار داد که دستگاه قضایی با سرعت و قاطعیت به اتهام آنان که برخی نیز مشمول عنوان افساد فی الارض است، رسیدگی خواهد کرد.
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با‌ اشاره به التهابات اخیر بازار ارز و سکه، گفت: حسب گزارش‌های بانک مرکزی و براساس اطلاعاتی که در زمینه دارایی‌های کشور از لحاظ ارز و طلا وجود دارد، منشاء تلاطم‌های اخیر بازار ارز و سکه، واقعی نیست.
وی با بیان اینکه عده‌ای سودجو به دنبال دامن زدن به این التهابات هستند، افزود: دولت محترم باید در این زمینه تدبیر لازم را به خرج دهد و ما هم با متخلفان، مجرمان و مفسدانی که به قصد سوداگری و اندوختن ثروت بادآورده از تلاطم بازار استفاده می‌کنند به شدت برخورد خواهیم کرد.
*  بدون آمریکا عددی نیستید؛ توان جنگ با یک روستا را هم ندارید
سخنگوی انصارالله یمن در پاسخ به اظهارات وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفت، «شما بدون آمریکا قدرتی ندارید و ابوظبی ناتوان‌تر از این است که حتی بتواند با یک روستای کوچک در یمن وارد جنگ شود.»
اخیرا «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در سخنانی در یک مرکز پژوهشی در لندن اعلام کرده بود: «ما آماده استقرار نیروهای بیشتری در سرتاسر خاورمیانه برای مقابله با دشمنانمان هستیم چراکه دیگر نمی‌توانیم به هم‌پیمانان غربی مثل آمریکا و انگلیس اعتماد کنیم». این سخنان باعث واکنش انصارالله شد.
** شرق ۹۷/۵/۹
*  اسارت ۲۹۱ کودک فلسطینی در زندان‌های اسرائیل
عضو کمیته اجرائی سازمان آزادی‌بخش فلسطین تأکید کرد، اشغالگران اسرائیلی ۲۹۱ کودک فلسطینی را در زندان‌ها بازداشت کرده‌اند.
** ایران ۹۷/۵/۹
*  نجات ایران در گرو تصمیم امسال ماست
رئیس شورای شهر تهران با بیان این هشدار که «نارضایتی عمومی حاصل از معضلات و فشار‌های طاقت‌فرسای اقتصادی ممکن است به بحران‌های اجتماعی گسترده منجر شود»، گفت: «اینکه مسئولان بخواهند با فرافکنی مشکلات، مسئولیت ناکامی‌ها را به گردن یکدیگر انداخته و هیچ فردی خود را مقصر نداند، موفق به بهبود و اصلاح نخواهیم شد.» محسن‌هاشمی که در جمع سفرای ایران سخن می‌گفت با بیان اینکه جبهه اقتصادی امروز جایگزین جبهه نظامی در دوران جنگ تحمیلی شده است، افزود: «فشار تحریم‌ها که از نیمه دوم سال افزوده خواهد شد، این شرایط را سخت‌تر خواهد کرد و ما را به این نکته واقف می‌کند که نجات ایران در گرو تصمیم امسال ماست.
*  ادعای روزنامه عربی درباره احتمال گفت‌وگوی ایران و امریکا
روزنامه رای الیوم نوشت: به نظر می‌رسد تهدیدات رد و بدل شده بین ایران و امریکا در چارچوب آمادگی برای احتمالات شروع مذاکراتی بین دو طرف قرار می‌گیرد، که چه بسا در هلسینکی در این مورد توافقی شده باشد؛ همانطور که ترامپ تصریح کرده که آماده رسیدن به توافقی واقعی با ایران است. به ادعای این روزنامه عربی، با وجود استفاده از زبان تهدید از سوی ترامپ و روحانی، سناریوی مذاکره بین ایران و امریکا نسبت به دیگر سناریوها احتمال بیشتری دارد.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۵/۹
*  همکاری‌های سپاه با نیروهای مسلح عمان گسترش می‌یابد
هیات پزشکی، درمانی نیروهای مسلح عمان که به سرپرستی سرهنگ علی بن سالم الحارثی، معاون رئیس خدمات پزشکی نیروهای مسلح عمان به کشورمان سفر کرده است، صبح دیروز (دوشنبه ۸ مرداد) با سردار سرتیپ دوم پاسدار احمد عبداللهی، معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی سپاه دیدار و گفت و گو کردند.
در این دیدار دو طرف بر توسعه و گسترش مناسبات، تعاملات و همکاری‌ها در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و عمان تاکید کردند.
*  ۲۱ رئیس جمهور در ۵ سال اخیر به دلیل فساد برکنار شده‌اند
مجله آمریکایی «فارین پالیسی» در گزارشی نوشت: پدیده فساد به یکی از جریان‌های قابل توجه و روز افزون تبدیل شده است که دامنگیر مقام‌های سیاسی کشورها شده و آن‌ها را از قدرت کنار می‌زند.
این مجله یاد آور شد که تنها در شش ماهه گذشته مقام‌های بلند پایه شش کشور از جمله ارمنستان، مالزی،پرو، آفریقای جنوبی، اسلواکی و اسپانیا به دلیل فساد، از قدرت کنار گذاشته شده اند.
بر اساس این گزارش در پنج سال گذشته اتهام فساد باعث تغییر ۱۰ درصد از رهبران جهان شده است طوری که ۲۱ نفر از سران کشورهای جهان پس از انجام تحقیقات درباره آنها سلب صلاحیت شده و از سمت‌های خود برکنار شده اند.
** وطن امروز ۹۷/۵/۹
*  تعیین شرایط سنی و مدرک تحصیلی کاندیداهای ریاست‌جمهوری
شرایط سنی و مدرک تحصیلی کاندیداهای ریاست‌جمهوری در کمیسیون شوراهای مجلس تعیین شد. محمدجواد کولیوند از تعیین شرایط عمومی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی این کمیسیون خبر داد و گفت: در این شرایط عمومی، سن را برای کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، حداکثر ۷۵ و حداقل ۴۰ سال و مدرک تحصیلی را نیز دکترا و کارشناسی‌ارشد تعیین کرده‌ایم.
*  دسیسه جدید برای بلوکه پول‌‌های ایران
روزنامه جروزالم پست از همکاری یک شرکت حقوقی اسرائیلی با افرادی در آمریکا و طرح شکایت علیه ایران خبر داد. این افراد مدعی‌اند قربانی اقدامات ایران در خارج از مرزها هستند. این روزنامه می‌نویسد: شکایتی در واشنگتن علیه ایران و بانک سرمایه‌‌گذاری اروپا به دلیل ارتباط با تهران مطرح شده است. در متن شکایت ادعایی علیه این بانک و ایران آمده ارتباطات بانک سرمایه‌گذاری اروپا با ایران سبب تامین مالی حملات تروریستی شده است. شاکیان پرونده ثبت شده علیه ایران در آمریکا تاکید دارند بانک سرمایه‌گذاری اروپا «باید همه دارایی‌های ایران در این بانک را اعلام کرده و آن را برای دادن غرامت به خانواده‌های قربانیان ترور تحویل دهد»!
** جوان ۹۷/۵/۹
*  آقای رئیس‌جمهور! قهر و غضب خود را علیه نارسایی‌های اقتصادی دولت به کار گیرید
سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران در دلنوشته‌ای به رئیس‌جمهور کشورمان بر انجام وظایف دولت برای ساماندهی به اقتصاد در شرایط حمایت‌های همه‌جانبه از ایشان در روز‌های اخیر تأکید کرد. بخشی از نامه به این شرح است:
جناب آقای رئیس‌جمهور
حمایت‌های بی‌نظیر و گسترده دلسوزان انقلاب در هفته‌های اخیر از جنابعالی، نباید مانع اقدامات انقلابی شما در کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش سرسام‌آور قیمت ارز و سکه، در شرایط جنگ اقتصادی با دشمنان بشود. چرا با آن قهر و غضبی که در شما سراغ داریم و در رقابت‌های انتخاباتی و یا با مخالفین خود بعضاً به‌کار می‌بردید، با نارسایی‌ها و سوءمدیریت‌های بخش اقتصادی دولت برخورد نمی‌کنید؟!
مطمئن باشید همه توان نیرو‌های انقلاب و دعای خیر مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی، پشت سر شماست و بی‌صبرانه همگان، منتظر تصمیمات انقلابی رئیس‌جمهور منتخبشان هستند تا از این درگاه نور امیدی به دل‌های با ایمانشان بتابد و قضاوت کلی آنها، تلاش مجدانه و مؤثر دولت برای عبور از بحران اقتصادی همراه با دلسوزی برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه باشد.
*  مردم حامی دستگاه قضا در برخورد با اخلالگران
سردار غلامحسین غیب‌پرور در حاشیه دیدار با فرماندهان نواحی مقاومت بسیج استان‌های تهران و البرز گفت: مردم خواستار برخورد قاطع و انقلابی با مفسدان اقتصادی هستند و قطعاً از اقدامات انقلابی دستگاه‌ قضایی حمایت می‌کنند.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی نباید صرفاً به ارائه گزارش در خصوص تشکیل پرونده‌های مبارزه با فساد اقتصادی بسنده کند، اظهار داشت: آرزوی آحاد مردم این است که دولت و دستگاه‌های مختلف اقدامات مؤثر و جدی برای عبور کشور از مشکلات اقتصادی انجام دهد و این اقدامات باید برای مردم ملموس باشد.
** آفتاب یزد ۹۷/۵/۹
*  فراخوان اعتصاب در بازار تهران ناکام ماند
از روز گذشته در برخی شبکه‌های مجازی فراخوان اعتصاب در بازار بزرگ تهران تبلیغ و بارها هم تکرار شد اما مشاهدات خبرنگاران و نیز اظهارنظر مسئولان بازار نشان می‌دهد که این فراخوان در عمل متقاضی نداشت و عقیم ماند.
از روز یکشنبه در نقاط مختلف بازار تهران حاکی از آن بود که مغازه‌ها در همه راسته‌ها باز و فعالیت طبق روال معمول ادامه داشت.
*  رایزنی ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه در سوچی
نمایندگان سه کشور تضمین‌کننده آتش بس در سوریه یعنی ایران، روسیه و ترکیه قرار است در سوچی با یکدیگر دیدار و درباره مسائل پیرامون تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، وضعیت در نقاط کاهش تنش در سوریه و به علاوه موضوعات بشردوستانه شامل تقویت اقدامات اعتمادساز و بازگرداندن پناهندگان سوری به خانه‌شان رایزنی کنند.
** رسالت ۹۷/۵/۹
*  انسجام درونی ملت ایران در برابر تهدید بیرونی یک موضوع روشن و قطعی است
معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا گفت: انسجام درونی ملت ایران در برابر تهدید بیرونی یک موضوع روشن و قطعی است.سردار رسول سنایی‌راد اظهار کرد: عزت در میان ملت جمهوری اسلامی ایران یک امر «نهادینه‌شده» است و هرگاه مردم کشور ما با تهدیدی مواجه شوند، واکنش تندی به تهدیدکننده نشان خواهند داد.وی با بیان اینکه انسجام درونی ملت ایران در برابر تهدید بیرونی، یک موضوع روشن و قطعی است، افزود: ترجمان این روحیه در اظهارات اخیر سردار حاج قاسم سلیمانی در پاسخ به یاوه‌سرایی‌های ترامپ و پمپئو، بروز و ظهور پیدا کرد.معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا خاطرنشان کرد: فارغ از هرگونه گرایش سیاسی و اجتماعی و علی‌رغم مشکلات و مسائل موجود در جامعه، این روزها شاهد انسجام و همبستگی داخلی در برابر تهدیدات دشمن هستیم.
*  امکان گفت‌وگو بین ایران و ‌آمریکا وجود ندارد
سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود با تاکید بر اینکه درشرایط کنونی امکان گفت‌وگو میان ایران و آمریکا وجود ندارد، تصریح کرد: آمریکا نشان داده است که غیرقابل اعتماد بوده و طرف مطمئنی برای هیچ کاری نیست. بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای روزنامه العرب مبنی بر سفر بن علوی، وزیر خارجه عمان به آمریکا و اینکه آیا هدف از این سفر میانجیگری بین ایران و آمریکا بوده است، گفت: ما از محتوا و اهداف سفر ایشان اطلاعی نداریم. قاسمی افزود: روابط تهران و عمان به صورت مستمر و متمادی است، با یکدیگر روابط خوبی داریم، در تماس دائم با یکدیگر هستیم. آقای ظریف نیز طی هفته‌های قبل سفری به عمان داشتند.وی ادامه داد: من ارتباط و پیوستی بین این سفرها نمی‌بینم.
** مردم سالاری ۹۷/۵/۹
*  اولین فرمانده کل سپاه پاسداران درگذشت
عباس دوزدوزانی، اولین فرمانده کل سپاه پاسداران دارفانی را وداع گفت. روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای درگذشت عباس دوزدوزانی از موسسین و اولین فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.
*  امکان شکایت ایران از عراق در صورت عمدی بودن آتش‌سوزی هورالعظیم
وحید حاجی علیخانی معاون دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان گفت: در صورتی که آتش‌سوزی هورالعظیم عمدی باشد و مستنداتی در دست داشته باشیم و به وزارت خارجه ارائه کنیم، وزارت خارجه می‌تواند در این خصوص علیه کشور عراق شکایت کند.
حاجی علیخانی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای مردم خوزستان در پی انتشار دود ناشی از آتش‌سوزی بخش عراقی هورالعظیم ادامه داد: سفیر ایران و معاون سفارت ایران در بغداد در حال پیگیری این موضوع هستند.
** آرمان ۹۷/۵/۹
*  آماده دیدار با روحانی هستم در هر مکان و زمانی بدون پیش شرط
المیادین گزارش داد که ترامپ برای مذاکره با روحانی بدون پیش شرط اعلام امادگی کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیرایتالیا در پاسخ به سوال خبرنگار که«چه‌طور می‌توان تنش‌ها با ایران را کاهش داد»، پاسخ داد: «البته که حاضرم با آنها ملاقات کنم. هروقت که بخواهند. نمی‌دانم آنها آماده باشند. هیچ پیش‌شرطی نداریم.هروقت بخواهند. هم برای آنها خوب است،هم دنیا.» ترامپ اضافه کرد:«این کار را از موضع قدرت یا ضعف انجام نمی‌دهم، فکر می‌کنم ملاقات کردن کار مناسبی است.» وی افزود:«ما همه کشورها را تشویق می‌کنیم ایران را برای توقف همه فعالیت‌های شرورانه‌اش تحت فشار قرار بدهند.»
*  مساله FATF جدای از مباحث برجام است
حسین پناهی‌آذر معاون امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مساله FATF جدای از مباحث برجام است، گفت: طرف‌های اروپایی در رابطه با ادامه کار برجام پیشنهادهایی داده‌اند که اصول کلی است ولی هنوز راجع به راه حل‌ها مذاکره در جریان است.
** آفرینش ۹۷/۵/۹
*  فساد باعث فشار بیشتر به طبقات پایین جامعه می شود
رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: براساس تدابیر انجام شده، مایحتاج موردنیاز مردم کشور، دارو و نیازهای بخش بهداشت و درمان با ارز دولتی تامین می شود. دکتر علی لاریجانی در نشست فراکسیون شفاف سازی، سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی، گفت: فساد باعث فشار بیشتر به طبقه‌های پایین جامعه از لحاظ درآمدی مانند کارگران می شود؛ اما باید دقت کرد گاهی نوع برخورد با فساد کارآمدی حکومت را کاهش می دهد چرا که امکان دارد برخورد غیرعلمی و تبلیغاتی در حل مسئله موثر نباشد.
رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر لزوم مبارزه همه جانبه فساد، گفت: باید توجه کرد، فساد می تواند در بخش‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی باشد و نمی توان فساد اقتصادی را حل کرد در حالی که به سایر شئون توجه نشده است؛ بنابراین باید به تقویت زیرساخت‌های فرهنگی توجه شود تا بازده کار ارتقاء یابد.
** قدس ۹۷/۵/۹
*  خبر رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی تکذیب شد
یک عضو دفتر آیت‌الله هاشمی شاهرودی ادعای طرح شده در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی بر رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی را تکذیب کرد.
وی گفت: مراحل درمان آیت‌الله هاشمی شاهرودی به‌صورت طبیعی در حال طی شدن است و وضعیت ایشان مساعد است. گفتنی است، از صبح دیروز در برخی شبکه‌های اجتماعی شایعه‌ای مبنی بر رحلت آیت‌الله هاشمی شاهرودی مطرح‌شده بود.
*  نمایندگان مجلس استیضاح ۴ وزیر اقتصادی دولت را کلید زدند
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح ۴ وزیر اقتصادی دولت شامل وزرای «اقتصادی و دارایی»، «صنعت، معدن و تجارت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «راه و شهرسازی» را تهیه و تدوین کرده‌اند.
** خراسان ۹۷/۵/۹
*  بازداشت اعضای ۳ گروه مرتبط با داعش طی امسال
معاون امنیتی وزارت کشور از شناسایی و بازداشت سه گروه مرتبط با داعش طی امسال خبر داد. حسین ذوالفقاری درباره تحرکات عناصر مرتبط با گروهک‌های تروریستی داعش در داخل کشور گفت: امسال سه گروه که قصد اقدامات ایذایی در داخل کشور داشتند مورد رصد و شناسایی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قرار گرفتند. وی افزود: با کار مداوم اطلاعاتی هر سه گروه قبل از این که طرح‌های خود را عملیاتی و اجرایی کنند توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستگیر شدند.
*  پیشنهاد عربستان به عراق برای فروش برق به یک‌چهارم قیمت ایران
عربستان موافقت کرده است که با احداث یک نیروگاه خورشیدی، برق را با یک چهارم قیمت برق صادراتی ایران به بغداد بفروشد. مصعب سری، سخنگوی وزارت نیروی عراق با اشاره به این که مقامات عراقی هنوز با این قرارداد موافقت نکرده اند، افزود: عراق هر مگاوات در ساعت برق را ۲۱ دلار خواهد خرید که یک چهارم قیمتی است که به ایران پرداخت می‌شد.
** اعتماد ۹۷/۵/۹
*  ژن‌های خوب به جان اقتصاد کشور افتاده‌اند
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم از حضور مخرب ژن‌های خوب در عرصه اقتصادی کشورانتقاد کرد. جهرمی با اشاره به مزیت‌های اجرای کامل دولت الکترونیک گفت: اگر در نظام فرآیندی دولت الکترونیک همه دستگاه‌ها به یکدیگر متصل شوند و مطابق استاندارد، تبادل اطلاعات داشته باشند دیگر قانون منع مداخلات که ژن‌های خوب مرتبا با آن درگیر هستند و مثل زالو به جان اقتصاد کشور افتاده‌اند، نمی‌توانند فعالیت کنند.
*  سوریه و ایران، محور مذاکرات ٢+٢ روسیه و ژاپن
در جلسه ٢+٢، وزرای خارجه و دفاع ژاپن و همتاهای روس، طرف ژاپنی درباره سوریه، کره شمالی و ایران با مقام‌های روسی گفت‌وگو خواهد کرد. وزیر خارجه ژاپن دراین‌باره گفت: در جلسه مشترکی که با دو مقام روس خواهیم داشت مسائل روز و مهم بین‌المللی مانند کره شمالی، ایران و سوریه را مورد بحث و بررسی دقیق قرار خواهیم داد.
** سازندگی ۹۷/۵/۹
*  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور:‌ اولویت دولت حمایت از زندگی مردم به خصوص اقشار ضعیف در مقابل تحریم است و کالاهای اساسی، دارو و نیازهای ضروری مردم باید با ارز رسمی تامین شود و به وفور در اختیار جامعه قرار گیرد.
آمریکا پیش از آنکه تحریم‌ها را اجرایی کند و به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی علیه ملت ایران راه بیاندازد، درصدد تاثیر بر افکار عمومی مردم است و می‌خواهد با تخریب امید و اعتماد مردم به آینده، اهداف سیاسی و برنامه‌های تحریمی خود را در ایران عملیاتی کند.
اگر بتوانیم این وضعیت را به خوبی مدیریت کنیم و کشور را از این مرحله عبور دهیم، اقتصاد کشور به ثبات خواهد رسید و شاخص‌های اقتصادی دوباره مثبت خواهد شد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
یکی از نیاز‌های امروز جامعه، مبلغان دینی هستند
مهر/آیت‌الله سبحانی در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: یکی از کمبود‌های جامعه خلاء مبلغان دینی بوده و دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید برای رفع این کمبود، رشته تبلیغ را در دانشگاه تاسیس کند، چرا که تربیت مبلغ امری بسیار مهم و ضروری است و جامعه از کمبود آن رنج می‌برد.وی افزود:دانشگاه علوم اسلامی رضوی برای پر کردن خلاء‌های جامعه باید نیرو تربیت کند و اگر نیاز به رشته خاصی برای پرکردن خلاء‌‌های جامعه است آن رشته را در دانشگاه تاسیس نماید.
معارف دینی با علوم انسانی گره زده شود
حوزه/ آیت الله اعرافی در هشتمین دوره آموزشی مبلغان مرکز فرهنگی آینده سازان گفت: زمانی که سخن از علوم انسانی اسلامی می‌شود، باید قبل از آن سخن از علوم حوزوی کنیم و بدانیم این علوم در حقیقت زیر ساخت علوم انسانی اسلامی است.وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: این سند با وجود نواقص؛ اما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مبلغینی که در قلمرو آموزش پرورش ورود کرده‌اند، لازم است به سند تحول توجه صددرصد داشته باشند و اگر نقصی وجود دارد تذکر دهند.عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: امروز دنیا مبهوت رسیدن ایران به علوم دانشی در خارج مرزها است.در مقام تعلیم و تربیت باید مروج عبور از مرزهای علوم اندیشه ای و دانشی باشیم و اینجا نقش مبلغین بسیار سنگین است.
ملت ایران با تبدیل تحریم‌ها به فرصت از تهدیدات پیش‌رو عبور می‌کند
رسا/آیت‌الله اراکی با اشاره به تهدیدات پوچ آمریکایی‌ها اظهار داشت: جمهوری اسلامی امروز یک تجربه ۴۰ ساله را پشت سر گذاشته و این گونه نیست که در برابر تهدیدات تنها با زبان بخواهد پاسخ دهد، در روزگاری که همه قدرت‌های بزرگ دنیا دست به دست هم داده و صدام را پشتیبانی کردند و همه نوع تسلیحات در اختیار آنها قرار دادند، بسیار ضعیف‌تر از امروز بودیم.عضو جامعه مدرسین درادامه تصریح کرد: ملت ما شرایط اقتصادی سخت را با اقتدار و با یکپارچگی پشت سر گذاشت، ما امروز پاسخ آمریکا را تنها با زبان نمی‌دهیم بلکه در عمل در گذشته پاسخ داده‌ایم و در آینده هم پاسخ می‎دهیم که نه تنها از فرصت این تحریم رنجی به خود راه نمی‌دهیم بلکه این را به عنوان یک فرصت بازسازی جدیدی برای یک مرحله جدید از اقتدار استفاده می‌کنیم.
رهبرمعظم انقلاب عامل وحدت، یکدلی و یکپارچگی مردم هستند
رسا/آیت‌الله طبسی،رهبر معظم انقلاب را عامل وحدت، یکدلی و یکپارچگی مردم دانست و تصریح کرد: ما می‌دانیم که مشکلات فراوانی داریم، مشکلات اقتصادی، فشار خارجی، ندانم‌کاری و عدم تعهد برخی مسؤولان وجود دارد و دشمنان خواب‌های آشفته‌ای هم برای ما می‌بینند اما مردم در صحنه هستند. عضو جامعه مدرسین با اشاره به مشکلاتی که از روی ناکارآمدی برخی از مسؤولان به وجود می‌آید، گفت: بیشتر مردم به امید و در حمایت از رهبری اتحاد را حفظ کرده‌اند و ایشان در ایجاد انسجام و اتحاد مردم بسیار مؤثر بوده است.وی عده زیادی از مسؤولان را پاک، نجیب و خدمت گذار عنوان کرد اما حمایت مردم از نظام را به خاطر دلخوشی از این مسؤولان ندانست و تصریح کرد: حمایت مردم از نظام به خاطر هدایت، درایت و ایجاد همبستگی بین مردم توسط رهبر معظم انقلاب است.
پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط ترامپ با روحانی دو ساعت بیشتر عمر نکرد
باشگاه خبرنگاران/ در حالیکه رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته در ادامه مواضع متناقض خود مدعی شد که حاضر است در هر کجا و هر زمان، بدون هیچ پیش‌شرطی با روحانی دیدار کند، ساعاتی بعد وزیر خارجه‌اش در مصاحبه با شبکه CNBC برای مذاکره بدون پیش‌شرط او با روحانی شرط گذاشت و آن را به تغییر رفتار ایران منوط کرد. مایک پمپئو، تاکید کرد: “ما قبلا هم گفته‌ایم، رئیس‌جمهور ترامپ می‌خواهد مشکلات را حل کند. اگر ایرانی‌ها نشان دهند که متعهد به تغییرات اساسی در نحوه رفتار خود هستند، اقدامات خشونت‌آمیز را متوقف کنند و بپذیرند که وارد یک توافق هسته‌ای ارزشمند شوند که واقعا از تکثیر سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کند، آنگاه رئیس‌جمهور آماده است بنشیند و با آنها مذاکره کند.”
 عربستان در گمراه کردن سازمان ملل شکست خورد
باشگاه خبرنگاران /محمد علی الحوثی رئیس شورای عالی انقلابی یمن در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: عربستان سعودی و هم پیمانانش تلاش کردند با تنش آفرینی اخیر خود در نبرد ساحل غربی (الحدیده)، سازمان ملل را تحت فشار بگذارند تا مقر‌ها و نمایندگی‌های خود را به بهانه‌های غیرواقعی از صنعا و الحدیده به مناطق تحت سیطره اشغالگران و مزدوران آن‌ها منتقل کند، اما با پاسخ منفی سازمان ملل مواجه شدند. رئیس شورای عالی انقلابی یمن اعلام کرد، عربستان در مقابل جامعه جهانی و سازمان ملل رسوا و معلوم شد که ادعاهایش نادرست و اطلاعاتش اشتباه و گمراه کننده، و هدفش توجیه تجاوزگری‌ها است.
نقش ایران در امنیت منطقه مهم است
ایرنا/ رئیس‌جمهوری ایرلند، ایران را کشوری مهم و تأثیرگذار در برقراری امنیت و ثبات منطقه پرآشوب خاورمیانه توصیف کرد.مایکل هیگینز طی دیداری با «جواد کچوئیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند گسترش و توسعه همکاری‌های دو کشور را حائز اهمیت توصیف و در این‌باره از تلاش‌ها و پیگیری‌های سفیر کشورمان قدردانی کرد. رئیس‌جمهوری ایرلند با اشاره به توافق هسته‌ای کشورمان، حمایت ایرلند از چندجانبه گرایی و توافق‌های بین‌المللی را اعلام کرد و افزود: زمینه‌های فراوانی برای همکاری میان ایران و اتحادیه اروپایی وجود دارد.
کشورها در برابر واشنگتن سرتعظیم فرود نمی‌آورند
مهر/ وزیر خارجه روسیه با هشدار به آمریکا در خصوص اعمال فشار بر ترکیه در موضوع خرید سامانه اس-۴۰۰ تأکید کرد که کشورها مقابل واشنگتن سرتعظیم فرود نمی‌آورند. این در حالیست که وزارت خارجه آمریکا سه شنبه ۵ تیرماه سال جاری با صدور بیانیه ای ترکیه را تهدید کرده بود در صورت خرید سامانه دفاع موشکی اِس- ۴۰۰ از روسیه این کشور را تحریم می‌کند.
خروج فرانسه از ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن
مهر/ یکی از مسئولان ارشد جنبش انصارالله یمن از خروج فرانسه از ائتلاف متجاوز عربستان خبر داد.«حسین العزی» در پست توئیتری خود نوشت: مسئولان فرانسوی به ما اعلام کردند که دیگر در چارچوب عملیات ائتلاف متجاوزان علیه یمن مشارکت نمی کنند.وی در ادامه افزود: فرانسه امروز بیش از هر زمان دیگری از راهکار سیاسی به عنوان تنها گزینه در یمن حمایت می‌کند. ما از این موضع مثبت فرانسه قدردانی می‌کنیم اما در عین حال نسبت به عدم توقف قراردادهای تسلیحاتی با عربستان و امارات از سوی پاریس متأسفیم.
نمی‌توانیم ایران را مجبور به خروج از سوریه کنیم
فارس/سفیر روسیه در فلسطین اشغالی می‌گوید که کشورش توانایی وادار کردن ایران به خارج کردن نیروهایش از سوریه را ندارد.آناتولی ویکتوروف که با کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی سخن می‌گفت، در این بار تصریح کرد: «مسکو نمی‌تواند ایران را به خروج نیروهایش از سوریه مجبور کند.»ویکتوروف به اعلام نارضایتی مکرر رژیم صهیونیستی از حضور نیروهای جبهه مقاومت در نزدیکی جولان اشغالی هم پرداخت و گفت که اگر اسرائیل به توافق سال ۱۹۷۴ با سوریه در خصوص تعیین خط مرز سوریه و فلسطین اشغالی احترام بگذارد، فقط سربازان ارتش سوریه را در نزدیکی مرزها خواهد دید.
«سیامک ره‌پیک» عضو حقوقدان شورای نگهبان شد
فارس/ سیامک‌ ره‌پیک در جلسه علنی امروز سه‌شنبه با رای نمایندگان پارلمان به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *