خبرروز ۱۳۹۷/۰۴/۲۷

  • آیت الله العظمی نوری همدانی: علمای بسیجی باید پیشگام حرکت جامعه باشند
  • آیت الله یزدی: عمل به قرآن مهم‌تر از حفظ آن است
  • آیت الله مصباح یزدی: نیت و معرفت درجات مختلفی از زیارت را برای زائرین درپی دارد
  • آیت الله نمازی: مشکلات اقتصادی کشور به دلیل ضعف مدیریتی است
  • آیت الله اعرافی: برنامه ۵ ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش تدوین شود
  • تحقیر آمریکا در هلسینکی: جمهوری‌خواه و دموکرات ترامپ را محکوم کردند

 

** جام جم ۹۷/۴/۲۷
*  محکومیت ۲۵۸ نفر از عوامل آشوب‌های اسفندماه
دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور حکم برای ۲۵۸ نفر از عوامل آشوب‌های اسفندماه سال گذشته خبر داد. عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین در مورد چند پرونده مهم که تا کنون به این شعب بازپرسی ارجاع شده است گفت: یکی از این پرونده‌ها مربوط به ۴۰ شرکت واردکننده موبایل است که با دریافت ارز دولتی مبادرت به واردات ۴۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه نموده‌اند؛ در این پرونده ۱۰۰ هزار دستگاه از گوشی‌های تلفن توقیف شده و مابقی پیش از کشف از ناحیه پلیس، به فروش رفته است و تاکنون از ۳۶ شرکت وارد کننده موبایل تحقیق شده است.
*  وزارت اطلاعات در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادی
حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات در جلسه شورای اداری استان زنجان با بیان این‌که وزارت اطلاعات در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادی است گفت: در یک سال گذشته با رصد‌های اطلاعاتی ۲۱ هزار میلیارد تومان از بیت المال از مفاسد اقتصادی بازگردانده شده است.
** همشهری ۹۷/۴/۲۷
*  واکنش نوبخت به اظهارات خطیب جمعه تهران
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات خطیب جمعه تهران در زمینه استقلال بانک مرکزی، گفت: طبعا هرچه مداخلات دولت در بانک مرکزی کمتر باشد می‌تواند مستقل‌تر عمل کند. منتهی شرایطی وجود دارد که در همان خطبه‌های نماز جمعه حرف دیگری در خصوص موسسات مالی می‌زنند و بانک مرکزی مجبور می‌شود که ٢٣ هزار میلیارد و یا تا ٣۵ هزار میلیارد تومان پول پرفشار برای تسویه طلب‌ها تزریق کند و این نقدینگی است که اثرش در پایه پولی و ضریب فشار باقی می‌ماند.
*  پاسخ اسرائیل به بادباک‌های آتش‌زا
در حالی که مصر از تصمیم خود برای بستن گذرگاه زمینی رفح از دیروز تا اطلاع ثانوی خبر داده، رژیم صهیونیستی نیز گذرگاه کرم ابوسالم در نوار غزه را بسته اعلام کرده است. ارتش اسرائیل تصمیم گرفته این گذرگاهها را به صورت کامل ببندد و از ورود کالا و غذا به نوار غزه جلوگیری کند. این اقدامات در واکنش به پرواز بادبادک‌ها و بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه به سمت شهرک‌های یهودی نشین مجاور غزه اتخاذ شده است.
** کیهان ۹۷/۴/۲۷
*  تهدید‌های آمریکا علیه ایران تأثیری بر مشتریان اصلی نفت این کشور نگذاشته است
معیر لیتواک مدیر گروه «مطالعات ایران» در دانشگاه تل‌آویو اظهار داشت : تهدیدهای آمریکا علیه ایران تاثیری بر مشتریان اصلی نفت این کشور نگذاشته است.
وی با‌اشاره به عدم توجه جدی شرکت‌های روسی، چینی و هندی به تهدیدهای آمریکا گفت: البته تحریم‌ها اثراتی بر ایران داشته اما وضعیت آن به طور واضح مشخص نیست.»
*  تحقیر آمریکا در نشست هلسینکی؛ جمهوری‌خواه و دموکرات ترامپ را محکوم کردند
«ترامپ» بعد از دیدار با «پوتین» در هلسینکی فنلاند به شدت از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به دلیل «ضعف شدید و رسوا در مقابل رئیس‌جمهور روسیه» مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی از چهره‌های سیاسی آمریکا لحظات دیدار این دو را برای آمریکا،«پست‌ترین لحظات تاریخ ریاست جمهوری آمریکا» نامیده‌اند.
دیدار روز دوشنبه ترامپ و پوتین جز رسوایی و سر افکندگی، دستاورد دیگری برای آمریکا نداشت، چرا که بعد از این دیدار وی به شدت از سوی دموکرات‌ها و حتی جمهوری‌خواهان مورد انتقاد قرار گرفت. انتقاد‌ها چنان بالا گرفته که به نوشته دیلی میل، برخی رسانه‌های آمریکایی از ترامپ به عنوان «سگ پوتین» یاد کردند.
** شرق ۹۷/۴/۲۷
*  مواضع برجامی پوتین در دیدار با ترامپ محکم بود
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران خبری گفت: «بسته‌ای دریافت شده و در سطوح مختلف در حال بررسی است. این بسته عناصری از خواسته‌های ایران را مدنظر قرار داده، اما هنوز به بررسی بیشتر نیاز دارد. درعین‌حال مذاکرات دراین‌باره تحت نظارت مراجع و مقامات ارشد کشور ادامه دارد».
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره دیدار ترامپ و پوتین گفت: «تا جایی که می‌دانم، مواضع روسیه در حمایت از ایران و برجام محکم و خوب بوده است. روسیه انتقاداتش به آمریکا را قوی‌تر از کشورهای دیگر بیان کرده و در این دیدار هم این مسائل بیان شده است.
** ایران ۹۷/۴/۲۷
*  نیاز امروز کشور تعهد، تخصص و عقلانیت است
حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری استفاده بهینه و بجا از نیروهای متعهد و متخصص در کشور را از ملزومات پیشرفت جامعه عنوان و تأکید کرد: آنچه امروز در اداره کشور مورد نیاز است، تخصص و تعهد در کنار اخلاق و داشتن فرهنگ برخورد مناسب با مردم براساس عقلانیت است. وی در ادامه به بیان برخی معضلات و مشکلات حوزه علوم انسانی در کشور پرداخت و گفت: در ایران به گونه‌ای با رشته علوم انسانی رفتار کرده‌ایم که با وجود همه تلاش‌ها هنوز نتوانستیم جایگاه این علوم را در کشور تبیین و آن را به جامعه معرفی کنیم.
*  ناتو ادعای امریکا درباره مذاکره با طالبان را رد کرد
هیأت «حمایت قاطع» افغانستان که مورد حمایت ناتو است، اعلام کرد که اظهارات جان نیکلسون فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان مبنی بر اینکه امریکا آماده پیوستن به مذاکرات مشترک با طالبان در این کشور است، درست نیست. در بیانیه این هیأت نوشته شده که ژنرال نیکلسون صحبت‌های مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا در احتمال مذاکرات با طالبان با حضور ایالات متحده را تأیید کرده است اما این صحت ندارد.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۴/۲۷
*  عملیات ۱+۴ درحوزه روابط بانکی و فروش نفت آغاز شد
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: اقدامات عملیاتی گروه ۱+۴ برای تضمین روابط بانکی و تضمین ادامه فروش نفت ایران، آغاز شده است.
دکتر محمدجواد ظریف در نشست هم‌اندیشی نمایندگان خارجی مقیم ایران و فعالان تجاری گفت: در جلسه‌ای که چند روز پس از خروج آمریکا از برجام با سه کشور اتحادیه اروپا و پیش از آن با وزرای خارجه چین و روسیه داشتیم همگی بر تعهد خود بر جبران خسارت‌های ایران ناشی از خروج آمریکا از برجام تاکید کردند.
وی ادامه داد: همه آن‌ها تعهد کردند که در حوزه‌های بانکی، فروش نفت به حد کنونی، تجارت،روابط بیمه، کشتیرانی، حمل و نقل هوایی، سرمایه‌گذاری کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.
*  هدف از فشارها، اعمال سلطه بر ایران و لبنان است
جبران باسیل وزیر خارجه لبنان با اشاره به فشارهایی که به کشورهای منطقه از جمله ایران و لبنان وارد می‌شود، تاکید کرد: هدف از این فشارها اعمال سلطه بر ما است.
باسیل این سخنان را در جریان دیدار با حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور سیاسی و فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران مطرح کرد.
در این جلسه که در دفتر باسیل برگزار شد، وزیر خارجه لبنان با اشاره به پیروزی‌های لبنان بر اسرائیل در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ میلادی و پیروزی بر جریان تروریسم تکفیری که اسرائیل بیشترین بهره برداری را از وجود آن داشته است، تاکید کرد: کشورهای منطقه در این شرایط می‌بایست در کنار یکدیگر و در مقابل دشمنی‌ها ایستادگی کنند.
** وطن امروز ۹۷/۴/۲۷
*  آمریکا به غارت سرمایه ملت‌ها عادت کرده است
علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد در همایش «بانوی مومن انقلابی» طی سخنانی اظهار داشت: آمریکا پس از جنگ دوم جهانی عادت کرده است با توسل به نیروی نظامی خود اموال و سرمایه‌‌های ملت‌ها را غارت کند و این موضوع در بحث علمی نیز به نحو دیگری در جریان است. وی افزود: رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به صراحت اعلام کرد هدفش از سفر به عربستان گرفتن دلارهای نفتی این کشور به واسطه فروش سلاح به عربستان بوده است.
*  ارتش ایران هر روز آماده‌تر از روز قبل است
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری گفت: برابر تدابیر و اوامر فرماندهی معظم کل قوا امروز نه‌تنها آمادگی را حفظ‌‌‌‌ می‌کنیم، بلکه ارتش جمهوری اسلامی ایران هر روز آماده‌‌‌‌‌‌تر از روز قبل است. معاون هماهنگ کننده ارتش تاکید کرد: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، این آمادگی را دارند که هر جا تهدیدی باشد به تهدید قاطعانه پاسخ خواهند داد و آزموده را آزمودن خطاست.
** جوان ۹۷/۴/۲۷
*  دشمن جز به تسلیم شدن ما قانع نمی‌شود
آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی حوزه و مرجعیت را با حفظ استقلال حامی نظام اسلامی دانست و با اشاره به فشارهای شدید دشمن تاکید کرد: تا تسلیم کامل نشویم دشمن قانع نخواهد شد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از استادان سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که برای قدردانی از مواضع انقلابی این مرجع تقلید به ویژه نسبت به کنوانسیون FATF به دیدار وی آمدند، با بیان اینکه حرف اصلی دشمن این است که تسلیم آنها باشیم، ابراز داشت: می‌خواهند تسلیم آنها شویم و قدرتی در مقابل آنها نداشته باشیم. اگر کنوانسیون FATF را بپذیریم، نوبت حقوق بشر است، آن هم اگر پذیرفته شود، نوبت رسمیت اسرائیل است، سپس نوبت این است که ما باید برای همه چیز اجازه بگیریم.
*  سیاست آمریکا در بازی با کارت سوخته گروهک‌منافقین شکست خورده است
حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل با سوزان ترستال سفیر فعلی هلند در ایران دیدار و گفت و گو کرد.
امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از فعالیتهای مثبت سفیر هلند در دوران ماموریت در جمهوری اسلامی ایران گفت: توانایی دو کشور در حوزه‌های مختلف دارای ظرفیت بالایی است و اطمینان داریم با توجه به سابقه ۴۰۰ ساله روابط، شاهد توسعه و تحکیم هر چه بیشتر تعاملات فی مابین باشیم.
مدیرکل امور بین الملل با توجه به سیاست شکست خورده آمریکا در بازی با کارت گروهک سوخته منافقین برای اعمال فشار به جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا خواستار توقف فعالیت‌های این گروهک در کشور هلند شد.
** آفتاب یزد ۹۷/۴/۲۷
*  حضور مستشاران ایرانی در سوریه به درخواست دمشق بوده است
الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه هیچ نیروی ایرانی در جنوب سوریه وجود ندارد، تاکید کرد: حضور مستشاران ایرانی در سوریه بنا به درخواست دولت مشروع دمشق بوده است.
نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه گفت که گروه‌های مسلح در این منطقه (جنوب سوریه) به غیر از داعش و جبهه النصره خواستار مصالحه با دولت دمشق هستند.
*  پوتین به دنبال حفظ توافق هسته‌ای است
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در هلسینکی در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز گفت: درخصوص ایران، او (پوتین) خواهان حفظ توافق هسته‌ای است. این توافق ممکن است برای روسیه خوب باشد چون آنها با ایران تجارت می‌کنند. بسیاری از کشورها با ایران تجارت دارند اما این، برای آنها خوب نیست. وی ادامه داد: این توافق برای آمریکا و برای جهان نیز خوب نیست.
ترامپ همچنین در اظهاراتی مداخله‌جویانه به وضعیت اقتصادی و برخی نارضایتی‌ها از این شرایط در داخل ایران اشاره کرد و مدعی شد: آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است. تمامی این‌ها (نارضایتی‌ها در ایران) پس از خروج ما از توافق هسته‌ای اتفاق افتاده است.
** رسالت ۹۷/۴/۲۷
*  علمای بسیجی باید پیشگام حرکت جامعه باشند
آیت الله‌العظمی نوری همدانی با تاکید بر اینکه علما باید مبارزه با دشمن را با آگاهی و هوشیاری دنبال کنند، گفت: حوزه‌های ما باید انقلابی بوده و در آنها مبانی و ارکان انقلاب تدریس شود. آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در اولین اجلاس اساتید و نخبگان بسیجی حوزه‌های علمیه کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، با تاکید بر اینکه با مدیریت صحیح اقتصادی می‌توان فقر و جهل را از بین برد، گفت: در مقطع کنونی بیت المال و مسئله بانک‌ها از جمله موضوعات مهم است و اساتید، علما و برجستگان حوزه های علمیه می توانند در اجرایی شدن راهبرد مهم اقتصاد مقاومتی و رونق کار، تلاش و کسب و کار در جامعه با بهره‌گیری از مبانی فقهی دین مبین اسلام نقش تعیین کننده ای را ایفا کنند.وی معارف سیاسی را از معارف مهم مورد تاکید در دین اسلام دانست و خاطرنشان کرد: دین مبین اسلام با سیاست توأم بوده و در آیات فراوانی شیوه سیاست برای مدیریت بشری بیان شده است.
*  شورای نگهبان تابع فضای سیاسی نیست
عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: در موضوع FATF تلاش شورای نگهبان مثل همیشه این بود که نظراتش در چارچوب قانون اساسی و شرع مقدس باشد. ایراد شورای نگهبان نیز ایراد شکلی بود، چون شورای نگهبان لایحه را قضائی تشخیص داد که باید رئیس قوه قضائیه از طریق دولت لایحه را ارائه کند، بنابراین از جهت محتوا ما هنوز به آن وارد نشده‌ایم. ایراد شکلی به ترجمه لایحه پالرمو نیز مربوط به قبل از سال بود و الان شورای نگهبان از جهت محتوایی ایرادی به آن وارد کرد. ایراد جدید در ارتباط با اصل ۱۵ قانون اساسی و ایراد خلاف شرع از سوی آقایان فقها در باره آن مطرح‌ شد، طبیعتا شورای نگهبان در چارچوب قانون اساسی و شرع باید اظهار نظر کند و تابع فضای سیاسی و مطالب گفته شده نیست.
** مردم سالاری ۹۷/۴/۲۷
*  خروج از برجام تصمیمی احمقانه بود
«مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره بروز نشانه‌های فاشیسم در دموکراسی غربی، توافق هسته‌ای با ایران و مواضع «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه موضع‌گیری کرد.
وی در پاسخ به اینکه سیاست جهانی ترامپ را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: او از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد.که یکی از خطرناک‌ترین و احمقانه‌ترین تصمیم‌هایی بود که فردی می‌تواند بگیرد. چنین اقدامی به دلیل فقدان درک این موضوع است که مذاکرات و قراردادها چگونه به دست می‌آیند. نتیجه این اقدام این است که قابلیت ایران در زمینه مسئله هسته‌ای دیگر محدودیتی نخواهد داشت.
*  دومین سفیر زن ایران در فنلاند
«پروین فرشچی» گزینه پیشنهادی ایران برای تصدی مسئولیت سفارت تهران در فنلاند است که انتخابش به عنوان سفیر ایران در فنلاند مراحل اداری خود را طی می‌کند و هنوز اگرمان خود را دریافت نکرده است. پروین فرشچی پنج سال مسئولیت معاونت بخش دریایی در سازمان محیط زیست را بر عهده داشته است.
** آرمان ۹۷/۴/۲۷
*  عدم بازدید بازرسان انرژی اتمی از دانشگاه‌ها
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی بازدیدی از دانشگاه‌های کشور نداشته‌اند. منصور‌غلامی گفت: از زمانی که من مسئولیت وزارت را بر عهده گرفته‌ام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازدیدی از دانشگاه‌های کشور نداشته و این بحث مربوط به شورای عالی امنیت ملی است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آیین نامه‌ای برای فعالیت‌های علمی در حوزه هسته‌ای دانشگاه‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: مسئول تعیین حدود مسائل امنیتی شورای عالی امنیت ملی است، دانشگاه‌ها متولی تحقیق هستند و در تحقیقات علمی برای آنها محدودیتی وجود ندارد.
*  صادرات برق ایران به عراق متوقف شد
در روزهای اخیر صادرات برق ایران به عراق به‌طور کامل متوقف شد و این موضوع موجب شده بود تا وزیر برق این کشور شخصا به تهران سفر کند و خواستار وصل مجدد صادرات برق به عراق شود. رضا اردکانیان وزیر نیرو در مورد این موضوع گفت: وزیر برق عراق در روزهای اخیر به تهران آمد و مذاکرات مستقیمی در مورد ادامه صادرات برق به این کشور داشتیم اما طرف عراقی درک می‌کند که ایران در این روزها به دلیل پوشش نیاز پیک مصرف به تمام ظرفیت تولید برق خود احتیاج دارد.
** قدس ۹۷/۴/۲۷
*  دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت ایران از آمریکا را پذیرفت
دیوان بین‌المللی دادگستری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: شکایت ایران علیه آمریکا درباره اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه واشنگتن را پذیرفته است. در بیانیه صادره از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در این خصوص آمده است: ایران علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی درباره اختلاف خود با آمریکا در خصوص نقض معاهده دوستی، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی که میان این دو کشور در ۱۵ اگوست سال ۱۹۵۵ در تهران منعقد شده بود، (پیمان ۱۹۵۵) اقدام حقوقی کرده بود.
*  محصولات دفاعی مشترک با پاکستان تولید می‌کنیم
رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: تلاش می‌کنیم محصولات دفاعی مشترک با پاکستان تولید کنیم که به عنوان یک محصول مشترک کشورهای اسلامی مطرح شود.
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در دیدار با ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان در اسلام‌آباد، افزود: در این سفر درباره مسائل آموزش نظامی، آموزش خلبانی و آموزش عالی نظامی و سایر ابعاد آموزشی و رزمایش‌های نظامی و ارتباطات صنایع دفاعی بین دو کشور مذاکره می‌شود.
** خراسان ۹۷/۴/۲۷
*  بازداشت ۳۰ تروریست مسلح در آشوب‌های اخیر خرمشهر
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، دشمنان انقلاب اسلامی و سعودی‌ها بنا دارند گزینه‌های مختلفی را در این مقطع برای جمهوری اسلامی تدارک ببینند. کریمی قدوسی افزود: آن‌ها قصد دارند تا زمانی که جامعه ملتهب می‌شود تیم‌های ترور را وارد ایران کنند. همانند همان چیزی که در خرمشهر اتفاق افتاد و ۳۰ نفر از اعضای یک گروهک تروریستی که مسلح هم بودند با هوشیاری نیروهای امنیتی ، نظامی و انتظامی بازداشت شدند و جلوی تحرکات آن‌ها گرفته شد.
*  توضیحات بهرام قاسمی درباره مذاکرات ایران و اروپا
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در گفت و گویی با نشریه میزان درباره مهلت بررسی بسته اروپایی‌ها در ایران گفت: هم اکنون در مذاکرات کارشناسی ما با طرف اروپایی مشخصا تاکید روی همکاری میان ایران و آن بخش از صنایع متوسط و کوچک اروپایی است که آمریکایی‌ها در آن سهام ندارند یا در بازار‌های آمریکا فعال نیستند. همچنین موضوعات مرتبط با فروش نفت، ارتباطات بانکی، نقل‌وانتقال پولی ومالی، بیمه و حمل و نقل از دیگر محور‌های مذاکرات کارشناسی ایران و اروپا در زمان فعلی است. در نهایت یک تا دو ماه آینده ما می‌توانیم به یک جمع‌بندی مشخص از مجموع این محور‌ها که برای تصمیم‌گیری در خصوص پایان یا استمرار برجام موثر است، دست یابیم.
** اعتماد ۹۷/۴/۲۷
*  وقت گفت‌و‌گو با امریکای ضدترامپ است
حسام‌الدین آشنا در کانال تلگرامی‌اش به دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ پرداخته و نوشته است: «نگرانی کارشناسان و مقامات سابق این است که می‌گویند ترامپ شکافی میان امریکا و متحدین افکنده که به امریکا لطمه می‌زند و دیگران از این شکاف استفاده می‌کنند. یعنی این روسیه و نه ایران است که در شکاف غرب و امریکا مستقر شده است. این یک فرصت است، برای بهبود رابطه با غرب. اکنون چیزی به نام «غرب منهای ترامپ» داریم. هلسینکی نشان داد که غرب یعنی اروپا و آن «امریکای دیگر» که علیه امریکای ترامپ متحد شده‌اند. جای ما کجاست؟ زمان آن است که با امریکای ضدترامپ و با «غرب منهای ترامپ» گفت‌وگو کنیم.»
*  جنگ تجاری امریکا ۴۳۰ میلیارد دلار هزینه دارد
صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که افزایش تنش‌های تجاری بین امریکا و دیگر کشورهای جهان ۴۳۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی ضرر وارد خواهد کرد و خود امریکا هم در برابر تشدید جنگ تجاری آسیب‌پذیر است. این نهاد پژوهشی اعلام کرده است که موضع‌گیری‌های اخیر امریکا و شرکای تجاری این کشور علیه یکدیگر تا سال ۲۰۲۰ رشد اقتصاد جهانی را ٠,۵ درصد کاهش داده یا به عبارت دیگر به کاهش ۴۳۰ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی در جهان منجر خواهد شد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
عمل به قرآن مهم‌تر از حفظ آن است
حوزه/ آیت الله یزدی در اختتامیه آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در قم ضمن توصیه‌هایی به حفاظ قران گفت: آهسته آهسته با مفاهیم قرآن آشنا شوید و درک کنید این آیات چه می‌گویند.آیت الله یزدی گفت: اگر با مفاهیم قرآن آشنا شوید به تدریج با قرآن چنان مأنوس خواهید شد که در متن زندگی‌تان جا پیدا می‌کند و شیطان نمی‌تواند چنین شخصی را منحرف کند، چراکه اگر شیطان خواست او را فریب دهد آیات شریف به یادش می‌آید و بلافاصله استغفار می‌کند.وی بیان کرد: عمل به قرآن فوق‌العاده مهم‌تر از حفظ آن است و نباید قرآن را حافظ باشیم ولی به آن عمل نکنیم. قرآن دستور هدایت و راهنمای انسان است و باید مواظب باشیم که اهل عمل به قرآن باشیم.
نیت و معرفت درجات مختلفی از زیارت را برای زائرین درپی دارد
حوزه/ آیت الله مصباح یزدی در دیدار جمعی از سپاهیان استان سمنان ،با تبریک دهه کرامت بااشاره به فضایلی از حضرت معصومه(س) اظهار داشت: آیا همه کسانی که در مجالس اهل بیت یا زیارت اهل بیت شرکت می‌کنند، در ثواب زیارت مساوی هستند یا فرق دارند؟ جواب این است که مراتب متعددی وجود دارد، اینکه آیِت الله العظمی بهجت هر روز مشرف می‌شدند و نماز جعفرطیار تقریبا همین جایی که دفن شدند می‌نشستند می‌خواندند با آن معرفت تام شان یک مرتبه‌ای دارد و ما نیز با معرفت ناقص خویش یک مرتبه از نور اهل بیت علیهم السلام و خانم معصومه سلام الله علیها را درک می‌کنیم.عضو جامعه مدرسین افزود: خیلی می‌تواند اعمال ما از نظر محتوا سنگین شود، وقتی ترازوی معرفت و نیت کامل باشد.
مشکلات اقتصادی کشور به دلیل ضعف مدیریتی است
رسا/آیت الله نمازی در جمع اعضای هیات رئیسه دانشگاه کاشان لزوم مسلح شدن استادان دانشگاه‌ها به سلاح معرفت شناسی را یادآور شد و گفت: معرفت رمز پیروزی در برابر تهدیدات و شبیخون فرهنگی دشمن است.وی افزود: در دانشگاه‌ها نباید اختلافات سیاسی وجود داشته باشد و استاد در نظام توحیدی باید دارای جامعیت بوده و ابعاد معنوی جوانان را هم مد نظر داشته باشد.عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی کشور به دلیل ضعف مدیریتی است اظهار داشت: اساتید دانشگاه‌ها باید این هنر را داشته باشند که هم خود به معرفت شناسی مسلح شوند و هم به دانشجویان کمک کنند تا در آینده برای اداره نظام مدیر کم نداشته باشیم و بتوانند بر مشکلات به خوبی فائق آیند.
برنامه ۵ ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش تدوین شود
حوزه/آیت الله اعرافی، در نشست فصلی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در تهران، اظهارداشت: امروز حوزه علمیه علاوه بر مطالبه گری و تعامل متقابل، پاسخگوی نیاز‌های مردم نیز می‌باشد.مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: نقش تربیتی آموزش و پرورش و جایگاه ارزشمند آن در نظام اسلامی بر کسی پوشیده نیست، لذا همکاری حوزه و آموزش و پرورش از اهمیت بسزایی برخوردار است. مدیر حوزه‌های علمیه کشور از تدوین ۲۰ سند جامع راهبردی خبر داد و بر لزوم تدوین برنامه ۵ ساله همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش تاکید کرد.
برای حل آسیب‌های اجتماعی به کمک حوزه‌های علمیه نیازمندیم
حوزه/ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه برای حل آسیب‌های اجتماعی، از تقویت مدارس «امین» و «روشنا» خبر داد.سید محمد بطحائی در نشست فصلی مشترک ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، در تهران اظهارداشت: امروز فرصت مغتنمی است تا بتوانیم با همه توان خود از ظرفیت حداکثری حوزه‌های علمیه برای تربیت نسلی اسلامی و انقلابی بهره مند شویم.وی ادامه داد: امروز کشور در شرایط دشوار و سختی به سر می‌برد، اما این مسائل نمی تواند بهانه‌ای برای غفلت و کم کاری جهت تربیت نسلی ارزشمند و انقلابی شود.
کمیته عالی انقلاب یمن خواستار پایان جنگ یمن شد
حوزه/ محمد علی حوثی گفت: ما از بیانیه‌ای که تعدادی از شخصیت‌های عربی صادر کرده و از ملت یمن و کشور‌های متجاوز آمریکایی سعودی و هم پیمانان آن خواسته‌اند که به مدت سه ماه آتش بس صورت گیرد مطلع شدیم و آن را اقدامی مثبت می‌دانیم. محمد علی حوثی با اشاره به اینکه ما تمامی موارد را بررسی می‌کنیم، گفت: ما طرفدار مصالحه هستیم و بار‌ها به مناسبت ماه‌های حرام و غیر آن درخواست آتش بس کردیم، امّا کشور‌های همپیمان رد کردند.
ایراد مجدد شورای نگهبان به ساز وکار بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس
مهر/شورای نگهبان در جدیدترین نشست خود، مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس را که پیش از این با ایراداتی مواجه شده بود، مجددا مغایر با اصول متعدد قانون اساسی شناخته است.در نامه‌ای که چندی پیش از سوی دبیر شورای نگهبان به رئیس مجلس ارسال شده، با اشاره به بررسی اصلاحات مجلس نسبت به «طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس» آمده است در صدر ماده ۱۰ موضوع اصلاح ماده ۳۵، علیرغم اصلاح به عمل آمده با عنایت به اینکه ظاهر عبارت آن است که رئیس مجلس بدون رای‌گیری اعلام نظر می‌کند، ایراد سابق کماکان به قوت خود باقی است.
امارات به «اسلام هراسی در انگلیس» دامن زده است
حوزه/ یک گزارش جدید منتشر شده مدعی شد که رژیم امارات متحده عربی با لابیگری مشابه آنچه صهیونیست‌ها انجام می‌دهند، سعی در نفوذ در غرب و سرکوب اخوان المسلمین را داشته که نتیجه این اقدامات در نهایت دامن زدن به اسلام هراسی درانگلیس بوده است.طبق این گزارش۵۰ صفحه‌ای ، امارات به منظور تقویت موضع خود در غرب، از طریق طیف وسیعی از تکنیک‌های مبارزات انتخاباتی که شبیه توطئه‌های لابیگران طرفدار صهیونیست در ایالات متحده و اروپا هستند، مسبب تسریع اسلام هراسی در انگلیس بوده است.
آمریکا درصدد ایجاد پایگاه امن برای داعش است
ایرنا/ سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق گفت که آمریکا می‌کوشد برای گروه تروریستی داعش در مرز سوریه و عراق پایگاه امن ایجاد کند. الحسینی افزود: پایگاه التنف (تحت کنترل آمریکایی‌ها در سوریه) غیر قانونی است و ما تلاش‌های آمریکا و تمامی تحرکات آن کشور را زیر نظر داریم و می‌کوشیم ارتباط این پایگاه را از مناطقی که تروریست‌های مسلح داعش در مرز سوریه و عراق حضور دارند، قطع کنیم.وی تاکید کرد که هیچ نیازی به حضور آمریکایی‌ها در عراق نیست.
حمایت از منافقین احمقانه است
ایرنا/ سفیر پیشین آمریکا در ناتو همکاری برخی سیاستمداران این کشور با گروهک تروریستی منافقین را احمقانه توصیف کرد و گفت:اگر آنها به دنبال تغییر در ایران باشند، این کارشان اثر معکوس دارد. رابرت هانتر افزود: دولت ترامپ با توجه به تحرکات سعودی ها، امارات و اسرائیل، فشار را برای تغییر سیاست‌های ایران در منطقه افزایش داده اند و از طرف دیگر عده‌ای از مقام‌های نزدیک به ترامپ همچون رودی جولیانی به دنبال تغییر نظام در ایران هستند.
عربستان از پیروزی در یمن عاجز است
فارس/ روزنامه هاآرتص در گزارشی درباره ناکامی سعودی‌ها و اماراتی‌ها در غلبه بر نیروهای مقاومت یمنی، نوشته است که این دو کشور با وجود بهره بردن از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی جهان، ظرف چهار سال نتوانسته‌اند به اهداف خود در یمن برسند.هاآرتص با اشاره به توان نظامی عربستان و امارات از منظر تجهیزات و بودجه نظامی، نوشته است: ائتلاف سعودی توان شکست دادن آن‌ها را ندارند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *