خبرروز ۱۳۹۷/۰۴/۲۶

  • آیت الله جوادی آملی: کسی که اجناس را گران می‌کند امنیت و امانت جامعه را به هم می‌زند
  • رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران حج امسال: سیاست شیطانی«معامله قرن» هرگز محقق نخواهد شد
  • حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی: حوزه علمیه نمی‌تواند با روش‌های ۵۰ سال قبل پاسخ‌گوی نیازهای روز باشد
  • آیت الله علیدوست: اصول فقه دانش بومی اسلامی است
  • آیت الله فقیهی: همه دستگاه‌ها و مردم دولت را در حل مشکلات یاری دهند
  • معاون اول رئیس جمهور: با انسجام و وحدت ثابت خواهیم کرد تحریم‌ها کارساز نیست

 

** جام جم ۹۷/۴/۲۶
*  هشدار ایران نسبت به توقف یکماهه صادرات نفت
نماینده ایران در اوپک خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد: «اگر ما در ایران تنها یک ماه صادراتمان را متوقف کنیم تا نشان دهیم این اقدام چه بر سر اقتصاد جهان می‌آورد، شما باید در مورد تصمیم‌تان بیشتر فکر کنید… اما ما ملتی متمدن و دولتی مسئولیت‌پذیر هستیم.»
حسین کاظم‌پوراردبیلی، نماینده ایران در اوپک به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد از ذخایر راهبردی این کشور استفاده نکند، در عوض تحریم‌های صادرات نفت ایران را لغو کند. کاظم‌پوراردبیلی گفت: آقای ترامپ توصیه من به شما این است از دست زدن به ذخایر راهبردی نفت خود برای آرام کردن بازار پرهیز کنید و در عوض از تحریم نفتی ایران دست بردارید.
*  به درایت رهبری اعتماد کنیم
حجت الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نامه برخی فعالان سیاسی برای مذاکره با ترامپ، اظهار کرد: بدیهی است که تصمیم گیری و صلاحدید در چنین مواردی به عهده رهبر معظم انقلاب است که خوشبختانه اشراف کامل بر سیر تحولات دارند. وی اظهار کرد: در مورد سیاست خارجی و چالش‌های پیش‌رو باید همه ملت، به خاطر عزت و شرف کشورمان با وحدت واقعی و دست در دست یکدیگر، نسبت به درایت رهبر انقلاب و ظرفیت‌های بی بدیل این کشور برای عبور از بحران اعتماد کنیم.
** همشهری ۹۷/۴/۲۶
*  وثیقه ۴ هزار میلیاردی برای متهم پرونده ثامن الحجج
مدیرعامل موسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج که متهم ردیف اول این پرونده هم محسوب می‌شود، با تشدید قرار وثیقه از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۴ هزار میلیارد تومان و عجز از تامین قرار صادرشده، بازداشت و راهی زندان شد. نهمین جلسه رسیدگی به پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی باقری و با حضور متهم ردیف اول پرونده، وکلای مدافع وی و جمعی از مال باختگان و سپرده‌گذاران این موسسه برگزار شد.
*  ممنوع الخروجی مسئولان وزارت صنعت
رئیس قوه قضاییه از رسیدگی ویژه به پرونده‌های مربوط به ارز و سکه و واردات خودرو و موبایل خبر داد.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در پرونده واردات موبایل با ارز دولتی، مسلم شده است که برخی فاکتورها جعلی بوده‌اند،‌گفت: در این زمینه تناقض‌های عجیبی میان اظهارات دستگاه‌های اجرایی وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه کسانی که می‌گویند برخورد با مفسدان اقتصادی نباید خشن باشد، اشتباه می‌کنند، گفت: برخی مسئولان وزارت صنعت و معدن در پرونده واردات خودرو ممنوع‌الخروج شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.
** کیهان ۹۷/۴/۲۶
*  سیاست شیطانی «معامله قرن» هرگز محقق نخواهد شد
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران حج امسال:
– حج واقعی حجی است که از یک طرف همراه با برائت از مشرکین باشد و از طرف دیگر زمینه‌ساز وحدت و همدلی و یک‌صدایی مسلمانان شود.
– افراد نادان و مغرض، تلاش دارند تا لزوم جدایی دین از سیاست و زندگی و علم را به ذهن نسل جوان القا کنند اما حج بهترین فرصت و یک صحنه عملی برای نشان دادن آمیختگی «دین و سیاست» است.
– کعبه‌ شریف و مسجدالحرام و مسجدالنبی متعلق به همه‌ مسلمانان است و نه متعلق به کسانی که بر آن سرزمین مسلط هستند. کسی حق ندارد مانع از تحقق مفاهیم واقعی حج شود.

– فاجعه‌ مسجدالحرام و فاجعه‌ منا در سال ۱۳۹۴ به‌هیچ‌وجه نباید فراموش شود و دستگاه‌های مسئول باید از راه‌های مختلف به‌ویژه مجامع بین‌المللی، این موضوع را پیگیری کنند تا کمیته‌ حقیقت‌یابی با حضور جمهوری اسلامی تشکیل و احقاق شود.
– آمریکایی‌ها نام سیاست شیطانی خود درباره فلسطین را «معامله قرن» گذاشته‌اند اما بدانند که به فضل الهی، این معامله‌ قرن هرگز محقق نخواهد شد و به کوری چشم دولتمردان آمریکا، قضیه‌ فلسطین از یادها نخواهد رفت و قدس پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند.
– امت اسلامی و ملت فلسطین بر دشمنان خود پیروز خواهند شد و خواهند دید آن روزی را که ریشه‌ رژیم جعلی صهیونیستی از سرزمین فلسطین کَنده شود.
*  منتظر هستیم تا اروپا نواقص و کاستی‌های زیاد بسته پیشنهادی را اصلاح کند
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره دیدار رهبر معظم انقلاب با هیئت دولت درباره اینکه درخصوص برجام معطل اروپایی‌ها نمانند، گفت: این بحث درست و متینی است. ما نمی‌توانیم همه چیز را به هم گره بزنیم. مذاکرات را با ۱+۴ دنبال می‌کنیم. همه آنها به سهم خود به برجام متعهد هستند و باید تعهدات خود را انجام دهند و در پیشنهادی که ارائه می‌کنند، همه مسئول و سهیم هستند.ما هم در انجام امور کشور، منتظر نتایج مذاکرات نخواهیم ماند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص بسته پیشنهادی اروپا به ایران گفت: نواقصی وجود داشت که برای ما راضی‌کننده نبود و کاستی‌های زیادی داشت. آنها را مطرح کردیم تا روی آنها کار کنند و منتظر هستیم که در نشست‌های آتی موارد را مطرح کنند.‎
** شرق ۹۷/۴/۲۶
*  تصویب قانون مسدودکننده اروپا برای حفظ برجام
موگرینی از تصویب و به‌روزرسانی قانون مسدودکننده برای حفظ برجام از سوی شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا خبر داد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیروز درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: با سرعت بالا در حال تلاش برای حفظ برجام هستیم. امروز نیز شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا به‌روز‌رسانی قوانین مسدودکننده را که دو هفته پیش پارلمان اروپا مجوز آن را صادر کرده بود، به تصویب رساند؛ بنابراین برای حفظ برجام از سوی ما گام‌هایی در حال برداشته‌شدن است. او افزود: پیش‌تر در وین نیز درباره گام‌های آتی با روسیه، ایران و چین درباره کارهای لازم در سطح فنی گفت‌وگو کرده بودیم. به‌ویژه درباره بخش بانکی، ایجاد یک کانال مالی و فروش نفت ایران صحبت لازم را انجام داده‌ایم.
** ایران ۹۷/۴/۲۶
*  دستور ویژه رئیس جمهور به اعضای دولت
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی دستور ویژه‌ای به اعضای دولت داده است. وی از وزرا، استانداران و مدیران مختلف دولتی در سراسر کشور خواسته است که ارتباط بیشتری با قشرهای مختلف مردم، نخبگان و منتقدان داشته باشند و از نزدیک مسائل آنها را بشنوند. روحانی در این دستور خود بخصوص بر ارتباط با رسانه‌ها و بیان شرایط و عملکردها و پاسخ به انتقادها تأکید کرده است. بر این اساس اگر مردم و رسانه‌ها نسبت به کیفیت این تعامل انتقادی داشته باشند، دفتر رئیس جمهوری موضوع را پیگیری خواهد کرد.
*  جایگزینی نفت ایران با امریکا در پالایشگاه چینی
شرکت «دونگ‌مینگ پتروکمیال» یک پالایشگاه مستقل چینی اعلام کرد این شرکت خرید نفت از امریکا را متوقف کرده و به سمت واردات نفت از ایران رفته است. مقامات چینی در نظر دارند تا تعرفه‌هایی بر واردات نفت از امریکا اعمال کنند و آن را با نفت از غرب آفریقا و غرب آسیا از جمله ایران جایگزین کنند. چین، دومین مشتری بزرگ نفتی امریکاست که در ابتدای جولای، روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت از این کشور خریده است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۴/۲۶
*  با انسجام و وحدت ثابت خواهیم کرد تحریم‌ها کارساز نیست
جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.
دکتر اسحاق جهانگیری با اشاره به دیدار روز گذشته هیات دولت با رهبر معظم انقلاب و قدردانی از حمایت‌های ایشان از دولت برای عبور از مشکلات پیش‌رو، اظهار داشت: معتقدم با توجه به انسجام و وحدت بوجود آمده میان ارکان مختلف نظام و همدلی مردم و مسئولان می توانیم به دشمن ثابت کنیم که تحریم‌ها علیه ملت و کشور بزرگ ایران کارساز نیست.
*  دیدار ترامپ با پوتین
روسای جمهور آمریکا و روسیه پس از دیدار در هلسنکی فنلاند در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند و به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار پوتین گفت در سوریه و عراق ما با داعش مبارزه کرده‌ایم و ایران نباید آن را به نام خود تمام کند. وی همچنین بار دیگر از اقدامات غیرمنطقی خود در مورد خارج‌کردن آمریکا از برجام و رویاروئی با کشورهای جهان تمجید کرد و این اقدامات را بخشی از کارنامه درخشان! خود قلمداد نمود.
پوتین در این باره گفت: ما به طرف آمریکایی در مورد خروج آمریکا از برجام ابراز نگرانی کردیم. پوتین در ادامه تصریح کرد، به ترامپ درباره عقب نشینی آمریکا از برجام صحبت کرده و یادآوری کردم ایران کشوری است که برنامه هسته‌ای آن تحت نظارت شدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.
پوتین گفت: ایران به لطف برجام کنترل برنامه هسته‌ای خودرا به آژانس واگذار کرد و این توافق، ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند.
** وطن امروز ۹۷/۴/۲۶
*  چهارمین گزارش برجامی مجلس تدوین شد
سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیته هسته‌ای مجلس از تدوین گزارش برجامی کمیته هسته‌ای این کمیسیون درباره نحوه اجرایی شدن برجام خبر داد و گفت: این پیش‌نویس باید در صحن کمیسیون قرائت شود و سایر اعضا نیز نظرات خود را در این زمینه اعلام کنند. وی ادامه داد: گزارش چهارم مجلس از نحوه اجرای برجام تجمیع شده با شرایط پیش آمده خروج آمریکا از برجام است. پیش‌نویس این گزارش درباره خروج آمریکا از برجام، آثار، تبعات آن و نحوه اجرایی شدن برجام است که این گزارش طبق گزارشاتی که وزارت امور خارجه به کمیسیون ارائه کرده، تدوین شده است.
** جوان ۹۷/۴/۲۶
*  همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان گسترش می‌یابد
رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر نقش کشورهای مستقل در گسترش آرامش و امنیت در منطقه گفت: همکاری تهران – اسلام آباد در راستای گسترش امنیت منطقه ای توسعه می‌یابد.
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در تشریح اهمیت سفر خود به پاکستان گفت: امریکا در راس کشورهایی است که قصد ایجاد ناامنی در منطقه را داشته و برابر امنیت منطقه صف آرایی کرده است. وی تصریح کرد: وظیفه ایران و پاکستان درمقطع کنونی این است که با گسترش دوستی دوجانبه و هماهنگی در راستای تحقق آرامش وامنیت منطقه برنامه ریزی و اقدام کنند.
*  آمریکا قابل اعتماد برای مذاکره نیست
کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، امکان هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرد و گفت: تجریه ایران در مذاکره با آمریکا نشان می‌دهد واشنگتن به گفت و گوهایی که انجام می‌دهد و اسنادی که خودش امضا می‌کند پایبند نیست.
خرازی افزود: ایران دوبار درمسئله افغانستان و موضوع انرژی هسته ای مذاکراتی با آمریکا انجام داد که در هر دو مورد واشنگتن به تعهداتش پایبند نبوده است. وی تصریح کرد:برای حل مسائل منطقه ای نیاز به مداخله و مذاکره آمریکا نیست.بیگانگان باید مداخله‌ها را کنار بگذارند و بازیگران اصلی منطقه با یکدیگر وارد گفت و گو شوند و مسائل را خودشان حل کنند.
** آفتاب یزد ۹۷/۴/۲۶
*  دیدار جابری انصاری با رئیس جمهور لبنان
حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی دیروز با میشل عون رئیس جمهور لبنان دربیروت دیدار و گفت و گو کرد.به نظر می‌رسد جابری انصاری در این دیدار پیام حجت الاسلام و المسلمین روحانی را تحویل میشل عون داده است. این مقام ارشد وزارت امور خارجه یکشنبه نیز به دمشق سفر کرده و با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و همچنین ولید معلم، معاون نخست وزیر و تعداد دیگری از مقامات این کشور دیدار کرده است.
*  دیگر نمی توانیم به طور کامل به آمریکا تکیه کنیم
«هایکوماس» وزیر خارجه آلمان گفت: دیگر نمی توانیم به طور کامل به آمریکا تکیه کنیم. وی در گفت وگو با روزنامه فونک،عنوان کرد که برای حفظ روابط به ایالات متحده،«باید درآن تجدید نظر کنیم».این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیش تر گفته بود:«تصورم این است که اتحادیه اروپا با عملکردشان درعرصه تجاری، دشمن ما شده‌اند».
** رسالت ۹۷/۴/۲۶
*  کسی که اجناس را گران می‌کند امنیت و امانت جامعه را به هم می‌زند
استاد حوزه علمیه قم گفت: کسی که اجناس را گران می‌کند امنیت و امانت جامعه را به هم می‌زند. آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود به وجود برخی معضلات اقتصادی در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: خدای سبحان دو نعمت مهم در کنار کعبه قرار داد: «فَلْیعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَیتِ، الَّذِی أَطْعَمَهُم مِن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِنْ خَوْفٍ»، فرمود خدا را شکر که اقتصاد مردم را تأمین کرد، یک؛ امنیت مردم را تأمین کرد، دو. آنکه به اقتصاد آسیب می‌رساند، اجناس را گران می‌کند، آنها را تحریم می‌کند و اینگونه جامعه را می‌لرزاند و امنیت و امانت جامعه را به هم می‌زند، برخلاف قرآن عمل می‌کند.
*  اتحاد آمریکا و سعودی علیه ایران
به گزارش بلومبرگ، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: تیم‌هایی از دولت آمریکا در سفری سه روزه به عربستان راه‌های قطع جریان ارسال پول به ایران بدون ایجاد اختلال در بازارهای انرژی را بررسی کرده‌اند. این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: مقاماتی از وزارت خارجه و خزانه‌ داری آمریکا و چند وزارتخانه عربستان اقدامات گوناگونی را به منظور تضمین عرضه نفت کافی به بازار پس از ضرب‌الاجل ۴ نوامبر بررسی کرده‌اند. وی افزود: آمریکا در حال همکاری با کشورهای گوناگون از جمله عربستان به منظور اطمینان یافتن از عرضه نفت به بازار به مقدار کافی است. این مذاکرات بخشی از راهبرد دولت آمریکا با هدف منزوی کردن ایران است.
** مردم سالاری ۹۷/۴/۲۶
*  تاکید اتحادیه اروپا و چین بر پایبندی به برجام
بعد از نشست نمایندگان اتحادیه اروپا و چین در پکن، طرفین بیانیه‌ای را برای همکاری مشترک در زمینه‌های متعدد منتشر کردند. اتحادیه اروپا و چین در بیانیه مشترک خود اعلام کردند که به تعهداتشان در برجام پایبند می‌مانند و این توافق را یک دستاورد مهم دیپلماتیک نامیدند.
*  نقش ایران در برقراری صلح و شاخص‌های امنیتی
«ماریا دوتسنکو» رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در آیین افتتاح نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی که با همکاری سازمان ملل متحد و ایران برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه تصاویری که در این نمایشگاه عرضه شده آثاری منحصر بفرد و نمایانگر حضور موثر ایران در عرصه بین المللی است.
دوتسنکو با بیان اینکه ایران همواره در برقراری صلح و شاخص‌های امنیتی که در دنیا مطرح بوده نقش زیادی داشته به سخنان رییس جمهور ایران در خصوص حرکت این کشور در مسیر صلح اشاره کرد و افزود: تصاویری که در حال حاضر به نمایش در آمده نمونه‌هایی از فرهنگ و تمدن این کشور و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در فعالیت‌های صلح آمیز در همکاری با سازمان ملل است.
** آرمان ۹۷/۴/۲۶
*  تأکید ایران و هند بر اهمیت حفظ برجام
در دیدار سیدعباس عراقچی معاون امور بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران و «ویجی گوکله» قائم مقام وزارت خارجه هند که در کاخ حیدرآباد دهلی نو برگزار شد، دو طرف بر اهمیت حفظ برجام برای جامعه بین‌المللی تأکید کردند. در این دیدار که تحت عنوان پانزدهمین دور گفت‌وگوهای سیاسی دو کشور برگزار شد، آخرین تحولات مربوط به برجام و چگونگی استمرار همکاری‌های دو کشور پس از خروج آمریکا از این توافق مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین دو طرف درخصوص همکاری در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، کنسولی و مسائل منطقه‌ای به‌ویژه افغانستان و تقویت و استمرار همکاری‌ها در توسعه بندر چابهار و سایر عرصه‌های مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
*  حضور ایران در سوریه ربطی به بقیه ندارد
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با بیان این که مستشاران نظامی ایران به دعوت دولت رسمی سوریه در این کشور حضور دارند، تاکید کرد نه آمریکایی ها، نه روس‌ها و نه هیچ قدرت دیگری در جایگاهی نیست که بتواند درباره خروج مستشاران ایرانی از سوریه حرف بزند یا تصمیم بگیرد. حسین امیرعبداللهیان درباره حضور مستشاران نظامی ایرانی در سوریه گفت: مستشاران ایرانی که متخصص در زمینه مبارزه با تروریسم هستند به دعوت دولت و مسئولان سیاسی سوریه به ویژه شخص رئیس جمهور سوریه بشار اسد در این کشور حضور داشته و دارند.
** آفرینش ۹۷/۴/۲۶
*  طرح نمایندگان مجلس برای بازگرداندن ایرانیان خارج از کشور
محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح ۲ فوریتی عفو عمومی خبر داد و گفت: این طرح با بیش از ۵۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است. عضو کمیسیون قضایی مجلس در توضیح محور اصلی این طرح، اظهار داشت: براساس این طرح، زمینه بازگشت کسانی که به هر دلیل از کشور خارج شده و جرمی مرتکب نشده اما نگران بازگشت هستند، فراهم می‌شود.
*  ادعای رسانه‌های آمریکا درباره سرقت اسناد هسته‌ای محرمانه ایران
روزنامه نیویورک تایمز گزارشی منتشر کرد و در آن مدعی شد که عوامل موساد در شب ۳۱ ژانویه به یک انبار در منطقه‌ای صنعتی در تهران نفوذ کردند و توانستند با دستیابی به بیش از ۵۰ هزار برگه و ۱۶۳ سی دی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران پیش از رسیدن کارکنان انبار پایتخت ایران را به همراه اسناد مسروقه ترک کنند. در این گزارش ادعا شده است که این جاسوس‌ها شش ساعت و ۲۹ دقیقه زمان صرف کردند تا بتوانند با از کار انداختن آژیرهای انبار، عبور از دو درب و باز کردن چندین گاو صندوق به این اسناد ادعایی دست یابند و سپس از ایران فرار کنند.
** قدس ۹۷/۴/۲۶
*  ایران از آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرد
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری از شکایت ایران علیه آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری خبر داد. متن کامل پیام ظریف بدین شرح است: امروز ایران شکایت خود از ایالات متحده برای برقراری مجدد و غیر قانونی تحریم‌های یکجانبه را تسلیم دیوان بین المللی دادگستری کرد.ایران در برابر ضدیت آمریکا با دیپلماسی و تعهدات حقوقی،بر حاکمیت قانون تاکید دارد.ضروری است که با این عادت آمریکا به نقض حقوق بین الملل برخورد شود.
*  سوال از رئیس جمهور در صورت داشتن نصاب لازم اعلام وصول می‌شود
نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح پنج وزیر درکمیسیون‌های تخصصی مجلس مطرح است و تعیین تکلیف آنها به بعد از تعطیلات مجلس موکول می‌شود.استیضاح آقایان غلامی، کرباسیان، ربیعی، زنگنه و رحمانی فضلی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مطرح است.سوال جمعی از نمایندگان از رئیس جمهور تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است، این موضوع باید در هیات رئیسه مطرح شود و اعلام وصول خواهد شد مگر اینکه امضاهای آن از نصاب بیفتد.
** خراسان ۹۷/۴/۲۶
*  واکنش ایران به ادعای اسرائیل درباره جزئیات عملیات دزدی اسناد هسته‌ای
یوسفی سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به ادعای برخی مقامات رژیم صهیونیستی درباره انجام عملیاتی مخفیانه در تهران که منجر به کشف اسنادی درباره برنامه طراحی کلاهک هسته‌ای شده است، گفت: این ادعا که ایران هر اطلاعات حساسی را در بایگانی‌های رندوم نگهداری کند بسیار خنده‌دار است. «فاکس نیوز» درباره جزئیات یک عملیات واهی در تهران برای دزدیدن اسنادی که نخست‌وزیر این رژیم مدعی شد، نوشت: تایید ادعای اسرائیلی‌ها درباره این اسناد غیرممکن است.
** اعتماد ۹۷/۴/۲۶
*  لایحه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تصویب خواهد شد
محمود صادقی، عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه با اطلاعاتی که داریم، مجموعه نظام به این تصمیم رسیده که لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را تصویب کند، اظهار کرد: در مجلس به نظر رهبری استناد می‌کنند؛ اما آقای لاریجانی بارها اعلام کرده که دفتر رهبری گفته به خود مجلس مربوط است و ما نظری نداریم. دست‌کم نظر منفی ندارند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
اصول فقه دانش بومی اسلامی است
حوزه/ آیت الله علیدوست در دومین پیش اجلاسیه «اصول فقه، توسعه گستره با ساختار جدید» اظهار داشت: اصول فقه دانش بومی اسلامی است و در دامن اسلام به وجود آمده و رشد کرده و عالمان بزرگ در پیوند با این دانش زحمات بسیاری کشیدند.عضو جامعه مدرسین به بی مهری که نسبت به این مبحث شده اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم اصول فقه در بستر نیاز بوجود آمده و شاید نتوان گفت، مسئله ای بدون قائله فقهی در آن باشد.وی با بیان اینکه توسعه گستره اصول فقه در مسائل و دامنه آن باید ایجاد شود و پیشنهاد دارم ساختار جدیدی باید ارائه شود، عنوان کرد: با توجه به آنچه واقع این نظریه است، توسعه گستره اصول فقه با ارائه ساختار جدید است و موارد توسعه یکی دو تا مسئله نبوده و به گونه ای بوده است که دفتر دوم و سوم باید برای اصول فقه نوشته شود.
همه دستگاه ها و مردم، دولت را در حل مشکلات یاری دهند
حوزه/آیت الله فقیهی با بیان این که امروز ما در شرایط یک جنگ تمام عیار اقتصادی با نظام سلطه قرار داریم، اظهار داشت: راه مقابله با توطئه ها و فشارهای دشمن بی شک استقاومت و انسجام ملی و نیز تلاش مضاعف مردم و مسئولان در حل مشکلات است. عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: هدف جدی دشمن در شرایط فعلی تلاش به منظور مایوس کردن مردم و اختلاف افکنی و دوقطبی سازی در جامعه است و حال آن که اگر متحد و یکپارچه باشیم و از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به خوبی تبعیت کنیم، ان شاءالله پیروزی و نصرت الهی از آن ما خواهد بود و از این دوران سخت نیز به سلامت عبور خواهیم کرد.
حوزه علمیه نمی تواند با روش‌های ۵۰ سال قبل پاسخ‌گوی نیازهای روز باشد
حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی، با اشاره به رسالت‌های طلاب و روحانیان در جامعه امروزی، اظهار کرد: بدون شک آنچه امروز زمان و جامعه از ما می‌طلبد غیر از آن چیزی است که ۵۰ سال پیش می‌طلبید، زیرا امروز نیازها و خواسته‌ها متحول و دگرگون شده و مسائل مستحدثه و نوپدید فراوانی داریم.عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه امروز مطالبات و درخواست‌های مردم از روحانیت و حوزه علمیه با مطالبات ۵۰ سال پیش متفاوت است، خاطرنشان کرد: برای پاسخ‌گویی به نیازهای روز جامعه دینی ابتدا باید جامعه خود را بشناسیم و بدانیم انتظارات مردم از حوزه‌های علمیه چیست تا در همان راستا خود را بسازیم و تقویت کنیم و برای پاسخ‌گویی آماده باشیم.
قدردانی اساتید حوزه از مواضع ‌انقلابی آیت الله العظمی مکارم شیرازی
رسا/ جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با آیت الله العظمی مکارم شیرازی به منظور تقدیر از مواضع انقلابی این مرجع تقلید به ویژه در زمینه فتوای ایشان درباره FATF دیدار و گفت وگو کردند. حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی دبیر تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با اشاره این دیدار با بیان این که فتوای قاطعانه، شجاعانه و به موقع تحریم FATF از سوی آیت الله العظمی مکارم شیرازی حراست از کیان اسلام و نظام جمهوری اسلامی بود، اظهار داشت: آیت الله العظمی مکارم شیرازی قبل، حین و بعد از انقلاب تا کنون نقش مسؤولانه و مثبت را همواره داشته‌اند.
عربستان سعودی با دخالت آشکار مانع تشکیل دولت لبنان می‌شود
حوزه/ جنبش امت لبنان خواستار پایان یافتن تعلل در تشکیل دولت شد و گفت: دخالت کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی دیگر بر هیچ کس پنهان نیست و این عربستان است که موجب شده برخی طرف‌های سیاسی معروف سهم بیشتر از حد خود در کابینه مطالبه کنند.جنبش امت تصریح کرد: این تلاش‌های آشکار با هدف تضعیف نتایج انتخابات وتشکیل دولت آینده انجام می‌گیرد.
تصمیم گیری نهایی درباره نحوه صدور روادید زائران اربعین با طرف عراقی است
فارس/رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در هفتمین جلسه این ستاد گفت: باید در خصوص نحوه صدور روادید زائران اربعین تصمیم گیری‌های نهایی با طرف عراقی انجام شود تا برنامه ریزی ها بر همان اساس باشد. حسین ذوالفقاری با اشاره به اقدامات این ستاد خاطرنشان کرد: اعتباراتی برای بهبود زیرساختهای استان ایلام و مرز مهران تعلق گرفته است که با تصویب ستاد مرکزی و تحت نظارت این ستاد، در موارد دارای اولویت هزینه خواهد شد.
۳۱۲ میلیون دلار ارز مسافرتی در سه ماه پرداخت شد
ایرنا/بانک مرکزی اعلام کرد: از ۲۱ فروردین ماه امسال در مجموع معادل ۳۱۲ میلیون دلار ارز بابت سفرهای خارجی هموطنان پرداخت کرده است. پس از آنکه دولت از شامگاه ۲۰ فروردین تصمیم گرفت سیاست ارزی خود را تغییر دهد، تامین ارز مسافرتی هموطنان را نیز متقبل شد.در روش جدید، بانک‌های ملی، ملت، تجارت، سامان و پارسیان در تامین ارز مسافرتی و زیارتی همکاری دارند و ارز مورد نیاز در شعب بانکی مستقر در مبادی خروجی تحویل مسافران می‌شود.
رانت‌سازان هر سه قوه باید مجازات شوند
باشگاه خبرنگاران/ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: افرادی در هر سه قوه‌ که رانت می‌سازند، ذخایر کشور را به ثمن‌‌بَخس روانه بازار می‌کنند، به نصیحت کارشناسان گوش نمی‌دهند و قصد انتقام گرفتن از رقبای سیاسی خود را دارند، باید مجازات شوند. رضایی افزود:بنابراین بازداشت جمشید بسم‌الله‌ها و پدر و پسر سکه خوار، باید با بازداشت رانت سازان دیوانی همراه شود.اقتصاد صحیح و سالم با انضباط آهنین و بدون تبعیض به وجود می‌آید.
از بیکاری ۳۰۰ هزار نیروی کار جلوگیری شد
ایرنا/وزیرتعاون، گفت: سال گذشته با تزریق ۱۶۰هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش تولید با حمایت دولت از بیکار شدن ۳۰۰ هزار نیروی کار در کشور جلوگیری شد.ربیعی افزود: سیاست تثبیت شغل را برای جلوگیری از ریزش نیروها در کشور در پیش گرفته‌ایم و در همین راستا بیش از ۶۵۰ هزار میلیارد ریال در دولت تصویب شده است.وی افزود: امیدواریم با پیش بینی صورت گرفته با وجود همه فشارهای بودجه‌ای موجود هدف گذاری اشتغال را با روش‌های متفاوت‌تر محقق سازیم.
اعزام نخستین کاروان زائران حج به مدینه از فردا
باشگاه خبرنگاران/ نخستین کاروان ۲۷۰ نفره زائران حج تمتع امسال، ساعت ۷ صبح فردا از فرودگاه امام خمینی(ره) به مدینه اعزام می‌شود. همچنین روند اعزام زائران از روز پنجشنبه از طریق این فرودگاه به صورت عادی انجام خواهد شد.
بازرسان آژانس به عربستان رفتند
باشگاه خبرنگاران/بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی وارد شهر “ملک عبدالله” که شهری برای تولید انرژی اتمی و انرژی‌های تجدیدپذیر عربستان در نظر گرفته شده است، شدند.حضور بازرسان آژانس به منظور بازنگری کامل در زیرساخت‌های انرژی اتمی عربستان است پیش بینی شده است تا پایان سال جاری میلادی قرارداد ساخت دو نیروگاه هسته‌ای در عربستان به امضا برسد. مقامات سعودی نیز برای واگذاری امتیاز ساخت این دو نیروگاه تاکنون با کشورهای آمریکا، چین، روسیه، ژاپن، فرانسه و کره جنوبی مذاکره کرده‌اند.
حفظ برجام در گرو تصویب FATF؟!
باشگاه خبرنگاران/روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی به نقل از چند مقام اروپایی نوشت: دولت‌های فرانسه، انگلیس و آلمان [در نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین] به ایران گفته‌اند برای زنده نگه داشتن برجام به دنبال ایجاد یک کانال مالی بین بانک مرکزی ایران و بانکهای خودشان هستند.با این حال، این روزنامه در ادامه ضمن اشاره به اینکه این اقدام در صورت اجرا اولین اقدام عملی اروپا برای تحقق وعده خود به منظور حفظ توافق هسته‌ای ایران خواهد بود، به نقل از مقامات مذکور نوشته است ایران نیز [در مقابل] نیاز دارد که قوانینی را به منظور رعایت استانداردهای مطرح شده از سوی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تصویب و اجرا کند!جالب آنکه مقامات اروپایی در ادامه خاطرنشان کرده‌اند که با توجه به احتمال تحریم مدیران عامل بانکهای اروپایی و اعضاء هیات مدیره آنها از سوی آمریکا، باز هم تضمینی برای موفقیت این طرح وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *