خبرروز ۱۳۹۷/۰۴/۲۳

  • دکتر ولایتی: اگر ایران نتواند نفت صادر کند، هیچ کس در منطقه نمی‌تواند
  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: عمر وهابیت به آ‌خر رسیده است
  • جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله محسن دوزدوزانی را تسلیت گفت
  • آیت الله نمازی: ترامپ در گردهمایی سران سازمان ناتو با تمسخر دیپلماسی رو به رو شد
  • آیت الله اعرافی: با اتکا به منطق انقلابی تسلیم زورگویی‌ها نمی شویم
  • سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه ناتو: برنامه موشکی ایران کاملا متعارف و دفاعی است

 

** جام جم ۹۷/۴/۲۳
*  فشار بر مردم ایران افزایش می‌یابد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا عصر دیروز در نشست خبری مشترک با نخست وزیر انگلیس مدعی شد که دو طرف توافق کرده اند که فشار روی مردم ایران را ادامه دهند. ترامپ پس از دیدار دو ساعته با نخست وزیر انگلیس در ادعایی دیگر افزود: توافق کردیم که ایران هرگز نباید سلاح اتمی داشته باشد و باید متوقف شود و ما با هم باید جلوی آن را بگیریم. وی در ادامه سیاست قلدرمآبانه خود تصریح کرد که نخست وزیر انگلیس برای اینکه جلوی ایران را بگیرد نیاز به قانع شدن توسط من نداشت چرا که خودش این را به من می‌گفت.
** همشهری ۹۷/۴/۲۳
*  متهم پرونده غیرمجازها گریخت
سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران از متواری شدن یکی از متهمان پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج خبر داده است. محسن افتخاری درباره آخرین وضعیت پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج گفته: جلسات دادگاه در حال برگزاری است و تاکنون نیز چندین جلسه برگزار شده. او گفته است:‌این پرونده ۳ متهم دارد که یکی از آنها فعلا متواری شده است. پرونده موسسه ثامن الححج ۳۶۰ شاکی دارد و تاکنون نیز ۷ جلسه رسیدگی به آن برگزار شده است.
** کیهان ۹۷/۴/۲۳
*  جمعی از جانبازان حزب‌الله لبنان با رهبر معظّم انقلاب دیدار کردند
در آستانه سالگرد جنگ سی و سه روزه و پیروزی مقاومت اسلامی لبنان بر رژیم صهیونیستی، جمعی از جانبازان حزب‌الله، پنجشنبه ۲۱ تیر پس از اقامه نماز به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی با ایشان دیدار و گفت‌وگو کردند.
*  اگر ایران نتواند نفت صادر کند، هیچ کس در منطقه نمی‌تواند
علی‌اکبر ولایتی فرستاده ویژه مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور در سخنرانی در اندیشکده «والدای» روسیه با بیان اینکه ایران هیچ تمایلی به مذاکره با دولت آمریکا ندارد، تاکید کرد: آمریکا غیرقابل اعتماد است، پس چرا (دوباره) با آنها مذاکره کنیم، آرزوی آمریکا برای کاهش عرضه نفت ایران در بازار، باعث بالا رفتن قیمت آن و آسیب رسیدن به کشورهای مصرف‌کننده نفت می‌شود.
فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران با ‌اشاره به تهدید ترامپ درباره ممانعت از صدور نفت ایران از خلیج‌فارس، گفت: با وجود تحریم‌ها، ایران هیچ مانع برطرف‌نشدنی برای فروش نفت خود نمی‌بیند. ما حتی تحت تحریم نیز به صادرات نفت خود ادامه می‌دهیم. اگر ایران نتواند نفت خود را از خلیج‌فارس صادر کند، هیچ کسی دیگر هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد.
*  برگزاری باشکوه همایش «دختران انقلاب»
همایش بزرگ دختران انقلاب با حضور باشکوه زنان و دختران محجبه انقلابی در حسینیه همت واقع در میدان شهدای تهران برگزار شد.
در این مراسم باشکوه و پرشور مادران معزز شهدایی همچون شهید محسن حججی، شهید حدادیان، شهید احمدی روشن، خواهر شهید ابراهیم هادی، دو بانوی تازه مسلمان که سابقا به عنوان مانکن آمریکایی فعالیت می‌کردند، ملانی فرانکلی با نام مستعار مرضیه هاشمی مجری مسلمان شده شبکه پرس‌ تی‌وی و خانواده مسیح علی‌نژاد به عنوان مهمانان ویژه حضور داشتند.
در پایان همایش قرارگاه صراط طی بیانیه‌ای خواستار آن شد که مسئولان با جدیت و محکم رعایت حجاب و عفاف زنان و مردان جامعه را پیگیری کنند.
** شرق ۹۷/۴/۲۳
*  ییلدیریم رئیس جدید پارلمان ترکیه
پارلمان ترکیه بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر سابق این کشور را به عنوان رئیس جدید پارلمان منصوب کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که ییلدیریم در انجام اصلاحات قانون اساسی که هدفش تقویت اختیارات رئیس‌جمهور و لغو سمت نخست‌وزیری بود، به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، کمک شایانی کرد.
*  درخواست قاضی آرژانتینی برای بازداشت ولایتی
در حاشیه سفر ولایتی به مسکو، یک قاضی فدرال آرژانتینی از مقامات روسیه خواست تا علی‌اکبر ولایتی را به اتهام آنچه آن را دست‌داشتن در حادثه بمب‌گذاری در مرکز یهودیان بوئنوس‌آیرس در سال ۱۹۹۴ خواند، بازداشت کنند، اما این اتهامات علیه مقامات ایرانی در حالی مطرح می‌شود که هیچ‌گونه سند و مدرکی مبنی‌بر دست‌داشتن ایران در این حادثه وجود ندارد و تهران همواره این اتهامات را رد کرده است. برخی رسانه‌ها این اقدام را لابی صهیونیست‌ها برای خدشه وارد‌کردن به سفر فرستاده ایران به مسکو دانستند. درعین‌حال روس‌ها هم به این درخواست هیچ واکنشی نشان ندادند.
** ایران ۹۷/۴/۲۳
*  انصار حزب‌الله خواستار برکناری استاندار تهران شد
حسین الله‌کرم با انتشار تصویر طومار امضا توسط انصار حزب‌الله در صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام خواستار برکناری استاندار تهران شد.
وی در متنی با عنوان «دفاع از حریم اخلاقی و اجتماعی» نوشت: حزب الله با امضای طوماری ۵۰ متری خطاب به وزیر کشور خواستار برکناری استاندار تهران شد.
*  ارائه ۱۲ بسته اجرایی مقابله با تحریم‌ها به رئیس‌جمهوری
دو هفته پس از دستور رئیس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه برای ارائه راه حل‌های پیشنهادی برای مقابله با دور جدید تحریم‌ها در اجلاس مدیران کشور، محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای به رئیس جمهوری ۱۲ بسته اجرایی را در قالب برنامه جامع پیشنهادی مقابله با آثار تحریم‌ها ارائه کرد.
نوبخت در این نامه ضمن برشمردن رئوس ۱۲‌بندی این بسته، آن را نخستین بخش از برنامه جامع مقابله با تحریم دانست که از سوی کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور، دستگاه‌های ذیربط و همچنین جمعی از صاحبنظران دانشگاهی و اقتصادی تهیه شده است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۴/۲۳
*  اعتراضات صدها هزار نفری در انگلیس علیه سفر ترامپ
همزمان با سفر رئیس جمهور آمریکا به انگلیس صدها هزار تن از مردم این کشور با برگزاری تظاهراتی سفر ترامپ را محکوم کردند.
رئیس جمهور آمریکا بخاطر برپایی تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه سفر وی به لندن از رفتن به مناطق مرکزی پایتخت انگلیس خودداری خواهد کرد.
دیدار ترامپ با ملکه انگلیس به دلیل مسائل امنیتی در خارج از لندن صورت خواهد گرفت. شرکت کنندگان همچنین سیاست‌های ترامپ در زمینه‌های مختلف از جمله سیاست مهاجرتی وی موسوم به تحمل صفر را غیرقانونی خوانده و محکوم کردند. همچنین فعالان بالن بزرگی را که رئیس جمهور آمریکا را به شکل کودکی شیرخواره نشان می‌داد حمل می‌کردند.
*  امور شهرداری‌ها از وزارت کشور به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید منابع پایدار برای شهرداری‌ها تعریف شود، گفت: لازم است امور شهرداری‌ها به جای وزارت کشور به وزارت شهرسازی منتقل شود که این ایراد ساختاری مربوط به دولت بوده و باید برطرف شود.
علی لاریجانی در بیست و یکمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان به فلسفه نظام مهندسی اشاره کرد و افزود: معتقدیم باید کارهای حرفه‌ای از امور دیوانی جدا شده و به متخصصان آن حرفه سپرده شود چرا که امور دیوانی ظرفیت کارهای تخصصی در این حد را ندارد و بهتر است کارها به متخصصان حوزه و مردم سپرده شود.
** وطن امروز ۹۷/۴/۲۳
*  آمریکا تحریم‌های نفتی ایران را جهانی کرد
وزیر خزانه‌داری آمریکا از قصد آمریکا برای اعمال تحریم ضد روسیه، چین و کشورهای اروپایی به‌خاطر واردات نفت ایران خبر داد. استیون منوچین این مطلب را در جریان نشست استماع کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا بیان کرد. به نوشته اسپوتنیک، وزیر خزانه‌داری آمریکا در این نشست در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده علیه چین به‌خاطر واردات نفت از ایران، تحریم‌هایی اعمال می‌کند، گفت: «ما قصد داریم تحریم‌های‌مان را بر آنها [چین]، روسیه، اروپا و دیگران ضد نفت ایران اعمال کنیم».
*  هشدار به وزیر اطلاعات
در پی اظهارات اخیر منتشر شده از سوی حجت‌الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات مبنی بر اینکه نباید با متخلفان اقتصادی با تندی برخورد کرد، برخی شنیده‌ها حاکی است رهبر معظم انقلاب به وزیر اطلاعات تذکر داده‌اند. طبق این گزارش رهبر معظم انقلاب به وزیر اطلاعات هشدار داده‌اند این سخنان به «ضرر وزارت اطلاعات» و نیز به «ضرر اقتصاد ملی» است.
** جوان ۹۷/۴/۲۳
*  باید اعلام جنگ اقتصادی شود
مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بازار ارز طی ماه‌های اخیر، تصریح کرد: بنده در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی این موضوع را پیشنهاد دادم که باید اعلام جنگ اقتصادی شود؛ آمریکا هر روز علیه ایران برنامه‌ریزی می‌کند تا اقتصاد ما را زمین‌گیر کند.
پزشکیان در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا با تمام کشورها برای ضربه زدن به اقتصاد کشور ارتباط گرفته و قصد دارد تا اقتصاد ما را زمین‌گیر کند، ما هم گاه و بی‌گاه کاری می‌کنیم، با این روند نمی‌شود اقتصاد کشور را در شرایط جنگ اقتصادی مدیریت کرد.
*  مسکو قرارداد نفت در برابر کالا را با ایران بررسی می‌کند
وزیر انرژی روسیه گفت: مسکو در حال بررسی تمامی موضوعات قانونی مرتبط با قرارداد با ایران برای تامین کالا در عوض دریافت نفت است. الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه گفت قرارداد تامین کالا برای ایران از سوی روسیه در عوض دریافت نفت هنوز امکان پذیر است. وی افزود روسیه در حال بررسی تمامی موضوعات قانونی مرتبط با این قرارداد احتمالی است.
** آفتاب یزد ۹۷/۴/۲۳
*  ادعای مقام آمریکایی از افزایش خرید پنهانی قطعات یدکی هواپیما
یک مقام ارشد آمریکایی تصریح کرد، بعید است واشنگتن مجوزی صادر کند که بر اساس آن شرکت هایی نظیر ایرباس و‌ای تی آر بتوانند ارائه خدمات هوانوردی به ایرلاین‌های ایرانی را ادامه دهند.
مارشال بیلینگسلی دستیار وزیر خزانه داری آمریکا همچنین گفت: از زمان لغو مجوزهای فروش هواپیما به ایران، آمریکا شاهد «افزایش خریدهای پنهانی قطعات یدکی از سوی ایرانی‌‌ها بوده است.»
*  تکذیب خبر پیشنهاد نتانیاهو به پوتین برای خروج ایران از سوریه در ازای حفظ امنیت اسد
دیوید کیس سخنگوی بنیامین نتانیاهو اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه او به پوتین اعلام کرده که در ازای خروج ایران از سوریه با دولت اسد کاری نخواهد داشت را رد کرد. او در این باره گفت: ما در جنگ داخلی درگیر نمی‌شویم و علیه هر کسی که علیه ما اقدام کند حرکت لازم را انجام خواهیم داد. پیشتر خبرگزاری رویترز در ادامه انتشار اخبار جعلی خود علیه ایران مدعی شد که یک مقام آگاه صهیونیست خبر داده است که نتانیاهو به پوتین اعلام کرده که ما اقدامی علیه رژیم اسد انجام نمی‌دهیم و شما نیز ایران را از سوریه خارج کنید.
** رسالت ۹۷/۴/۲۳
*  عمر وهابیت به آ‌خر رسیده است
آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی در دیدار جمعی از اساتید نخبه مدارس دینی چین با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که اخیرا اسلام بر اثر عقاید وهابیت پیدا کرد وارد کردن خشونت به اسلام است، اظهار داشت: کارهای وهابیت سبب شد که نظر برخی در دنیا نسبت به اسلام عوض شود، باید ثابت کنیم اسلام دین محبت، دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز است و خشونت در آن وجود ندارد.وی ادامه داد: اگر این مسائل را خوب ثابت کنیم بسیاری از مشکلات دنیای اسلام برطرف خواهد شد. وی درباره فعالیت های وهابیت تأکید کرد: عمر وهابیت به آخر رسیده چون محصول آن چیزی جز خشونت، کشتار مسلمین، ویرانی، تفرقه و جدایی نبوده است، دنیا هم فهمیده که عمر وهابیت رو به پایان است و امروز تبلیغات آنها کمرنگ شده چون داعش ثمره کار آنهاست.
*  ۳۰ کشته و ده‌ها زخمی در جنایت جدید ائتلاف آمریکا در دیرالزور سوریه
ائتلاف تحت امر آمریکا صبح روز جمعه در جنایتی جدید در مرز سوریه و عراق باعث کشته شدن ۳۰ غیرنظامی شد. جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی در تازه‌ترین جنایت خود در سوریه، مناطق مسکونی را در حومه بوکمال در جنوب استان مرزی دیرالزور هدف قرار دادند که به دنبال آن بیش از ۳۰ تن از شهروندان سوری کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند.همچنین در پی این حملات تعداد زیادی منزل مسکونی تخریب شد.بنا بر اعلام دیدبان حقوق بشر سوریه در این حمله هوایی ائتلاف که علیه مواضع داعش انجام شده نزدیک به ۲۰ عضو این گروه تروریستی نیز کشته شده‌اند.
** مردم سالاری ۹۷/۴/۲۳
*  سومین نشست کمیته همکاری‌های ایران و افغانستان
سومین نشست کمیته همکاری‌های دفاعی – امنیتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان با حضور هیات‌های بلندپایه دو کشور به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان و یما کرزی معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان در تهران برگزار شد.
در جریان این نشست بر ضرورت مشورت و هماهنگی بیشتر بین بخش‌های امنیتی مسئول در زمینه مبارزه با تروریسم، کنترل‌های مرزی، قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان یافته تاکید شد.
*  نارضایتی ایران از سیاسی کاری در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی
سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از رویکرد غرب در سیاسی کردن این سازمان انتقاد کرد. «علیرضا جهانگیری» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، تصمیم اخیر کنفرانس ویژه کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در تصویب سازوکار انتساب کاربرد سلاح‌های شیمیایی را زمینه ساز شکاف در این سازمان خواند و نسبت به نتایج خطرناکی که به دنبال دارد، هشدار داد. جهانگیری که در هشتاد و هشتمین نشست شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی سخن می‌گفت، از عدم تکمیل خلع سلاح کشتار جمعی (شیمیایی) آمریکا ابراز تاسف کرد و آن را تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی خواند.
** آرمان ۹۷/۴/۲۳
*  بازنگری پرونده پناهجویان ایرانی در آمریکا
یک قاضی از ایالت کالفرنیای آمریکا پنجشنبه (به وقت محلی) با صدور حکمی، دستور به بازبینی پرونده نزدیک به ۹۰ پناهجوی ایرانی ساکن اتریش داد. به گزارش رادیو عمومی ملی آمریکا، درخواست پناهندگی این افراد در تاریخ ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) به طور جمعی و بدون ذکر دلیل مشخصی رد شده بود. اکنون اما برمبنای حکم دادگاه، وزارت امنیت داخلی آمریکا باید ظرف دو هفته با بررسی مجدد پرونده شاکیان، دلیل مشخصی برای رد درخواست پناهندگی هر یک ارائه دهد. به موجب این اقدام، امکان فرجام خواهی برای این افراد در آینده فراهم خواهد شد.
*  الجبیر و پمپئو درباره ایران گفت‌وگو کردند
وزیران خارجه آمریکا و عربستان سعودی با یکدیگر دیدار و درباره ایران بحث و گفت‌وگو کردند. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست ناتو در بروکسل با یکدیگر دیدار و درباره بسیاری از مسائل منطقه‌ای و دوجانبه و به‌ویژه ضرورت مقابله با ایران بحث و گفت‌وگو کردند. پمپئو در این دیدار برضرورت کاهش اختلافات میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حل و فصل درگیری‌ها تاکید کرد و افزود که این امر می‌تواند در تحکیم امنیت و ثبات منطقه و مقابله با آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران خواند، نقش داشته باشد.
** آفرینش ۹۷/۴/۲۳
*  رییس جمهوری برای استقلال بانک مرکزی اقدام کند
امام جمعه موقت تهران، گفت: راه نجات کشور این است که دولت دست خود را به سوی بانک مرکزی دراز نکند و پیشنهاد من به رییس جمهوری این است که در آستانه تغییر رییس کل بانک مرکزی، برای استقلال بانک مرکزی نیز اقدام کند.
حجت الاسلام «محمدحسن ابوترابی فرد» درخطبه های دوم نماز جمعه تهران اظهار داشت: رییس کلی که مورد تایید دیگر روسای قوا و چهره های هوشمند اقتصادی ومدیران لایق پولی کشور باشد را انتخاب و با استقلال و مدیریت مبتنی بر دانش، سیاست های پولی و ارزی کشور را تنظیم و نظارت کنید.وی ادامه داد: تا زمانی که بانک مرکزی به عنوان صندوقی برای تامین هزینه های دولت و کشور ایفای نقش می کند، مشکلات اقتصادی و تورم، مدیریت و حل نخواهد شد.
*  غزه بزرگترین زندان انفرادی جهان است
روزنامه عبری زبان هاآرتص نوشت که در پی تحریم‌هایی که دولت اسرائیل علیه نوار غزه اعمال کرده، این منطقه به بزرگترین زندان انفرادی در جهان تبدیل شده است. این روزنامه در ادامه سرمقاله خود نوشت: این وضعیت نتیجه تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ و گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش درباره بستن گذرگاه کرم ابوسالم است. این گذرگاه تنها راهی است که به ساکنان غزه اجازه دستیابی به کالا و صادر کردن مقدار اندکی از تولیداتشان را می‌دهد.
** قدس ۹۷/۴/۲۳
*  برنامه موشکی ایران کاملا متعارف و دفاعی است
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه نشست سران کشورهای عضو ناتو گفت: برنامه موشکی ایران نه تنها ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست، بلکه کاملا متعارف و دفاعی است و ایران نیز همچون تمام کشورهای مستقل جهان حق برخورداری از تمامی برنامه‌های متعارف نظامی – دفاعی برای دفاع از منافع، مردم و کیان کشور خود را داراست و قطعا اینگونه ابراز نگرانی‌های بی مورد تاثیری بر سیاست ایران در حفظ، توسعه و تقویت توان و برنامه دفاعی موشکی نخواهد داشت.
*  شمارش معکوس برای نابودی دشمنان شروع شده است
سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش که در اولین همایش ائمه جماعت و فرماندهان بسیج کوی‌های سازمانی ارتش سخن می‌گفت، هشدار داد: باید خیلی مراقب باشیم. می‌گویند آدم عاقل دو بار از یک سوراخ گزیده نمی‌شود، اما ما چند بار باید گزیده شویم؟ وظیفه بسیجیان در این عملیات و جنگ روانی بسیار مهم است. دشمنان اصلی ما واقعا قدرت مقابله با ما را ندارند. آن‌ها می‌دانند که شمارش معکوس برای پایان عمرشان شروع شده و لحظه به لحظه به افول و زوال نزدیک می‌شوند، اما جوری رفتار می‌کنند که به ما بباورانند در وضعیت بدی قرار داریم.
** خراسان ۹۷/۴/۲۳
*  عقلای جهان با یکدیگر گفتگو کنند
حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی با بیان این که از ظرفیت دیپلماسی عمومی بسیار می‌توان در جهت صلح خواهی جهانی استفاده کرد، افزود: ارتباط عقلای جهان با یکدیگر، بزرگ ترین عامل موثر در مقابل افراطی گری است.
*  صادرات آب و برق ما در حد صفر است
وزیر نیرو گفت: برخلاف شایعات و اظهارنظرهای غیرکارشناسی هم اکنون صادرات آب و برق به صفر رسیده است. رضا اردکانیان در دیدار با امام جمعه اردبیل اظهار کرد: دست‌ها و نیت‌های ناپاک در داخل کشور قصد بر هم زدن آرامش مردم را با تزریق و تشدید شایعات دارند؛ در حالی که واقعیت‌ها غیر از آن چیزی است که برخی‌ مدعی آن هستند؛ چرا که ما در این اوضاع و احوال کمبود انرژی و آب به هیچ وجه صادرات به کشورهای همسایه نظیر پاکستان، افغانستان و عراق انجام نمی‌دهیم؛ چرا که قصد نداریم با صادرات خاموشی‌های بیشتری را در کشور به مردم تحمیل کنیم.
** اعتماد ۹۷/۴/۲۳
*  مردم باید از همه تصمیمات دولت آگاه باشند
محمود صادقی، نماینده تهران در همایش «قانون‌گرایی و حقوق شهروندی» با بیان اینکه برای تحقق حقوق شهروندی باید مسیر بلندمدتی را پیش‌بینی کنیم، گفت: این گونه نیست که دولت و حاکمیت به صورت یک سویه حکمرانی بکند و مردم مجبور به تبعیت باشند.
نماینده مردم تهران ادامه داد: یکی از نشانه‌های جامعه‌ای که مردم از حقوق شهروندی برخوردارند، دسترسی به اطلاعات است؛ در واقع مردم باید بدانند که دولت چه تصمیمی می‌گیرد و چه قوانینی تصویب می‌کند.
** سازندگی ۹۷/۴/۲۳
*  ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه اظهار کرد: ترامپ توافق آب و هوایی را به خطر انداخت و توافق هسته‌ای با ایران و مدل عملیاتی سازمان ملل را هم به خطر انداخت. او این واقعیت را تحمل نمی‌کند که موجودیت یک پارچه‌ای به نام اتحادیه اروپا وجود دارد… او اقداماتی را در برابر اروپا انجام می‌دهد که در زمینه تجاری با هدف بی ثبات کردن اروپا صورت می‌گیرند اما اروپا اجازه نخواهد داد که بی ثبات شود.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی درگذشت آیت الله محسن دوزدوزانی را تسلیت گفت
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی درگذشت آیت الله محسن دوزدوزانی را تسلیت گفت.دربخشی ازاین پیام آمده است:این استاد برجسته حوزه‌های علمیه، خدمات شایانی در ترویج معارف اهل بیت (علیهم السلام) و تربیت شاگردان برجسته و طلاب علوم دینی ارائه داشتند. ایشان در سالهای مبارزه و همراهی با امام خمینی(ره) نیز نقش به سزایی در امضای بیانیه‌های حمایت از نهضت اسلامی مردم ایران داشتند.
وضعیت با افراد کارشناس و انقلابی قابل اصلاح و ترمیم است
مهر/ آیت الله جنتی در آستانه سالروز تاسیس شورای نگهبان در برنامه بدون تعارف بخش خبری ۲۰:۳۰ گفت: وضع خوب نیست اما با افراد کارشناس و انقلابی قابل اصلاح و ترمیم است. دبیر شورای نگهبان در خصوص مهم ترین تصمیمی که در این شورا گرفته است، گفت: بعضی از مصوبات مجلس بوده است که به ضرر مملکت و مردم بود و خوشحال می‌شدم رد می‌شد. وی ادامه داد: مسئله ما ولی فقیه است. امام (ره) باید زنده باشد و در همه عرصه‌ها حاضر باشد. مقام معظم رهبری جلد دوم امام (ره) است.
ترامپ در گردهمایی سران سازمان ناتو با تمسخر دیپلماسی رو به رو شد
رسا/آیت الله نمازی تاکیدکرد: ایران یک نظام دارای پایگاه مردمی با پیشینه تاریخی فرهنگی است که هرگز مقابل فشارهای دشمن تسلیم نشده است.عضو جامعه مدرسین با اشاره به انزوای آمریکا ادامه داد: گردهمایی سران سازمان ناتو طی دو روزگذشته در بروکسل با بی اعتنایی و تمسخر دیپلماسی به ترامپ رییس جمهورآمریکا همراه شده است.
وی افزود وقتی که ترامپ برای ملاقات با نخست وزیر انگلستان وارد لندن شده است هزاران نفر از مردم لندن با تظاهرات و سردادن شعارهایی علیه ترامپ از ملکه انگلستان خواسته اند از ملاقات با ترامپ خودداری کند.
با اتکا به منطق انقلابی تسلیم زورگویی‌ها نمی شویم
رسا/آیت الله اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به تلاش دشمن برای نابودی انقلاب تأکید کرد: ما با تلاش مجدانه و اتکای به منطق انقلابی در برابر بیگانگان می‌ایستیم و ملت ایران با اقتدا به امام عاشورا تسلیم زورگویی‌ها نمی شود.
مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر این که امروز در شرایط یک جنگ اقتصادی قرار داریم، ادامه داد: مسؤولان و دولتمردان و همه باید بدانند که قدرت‌های استکباری جمع شدند تا فروپاشی اقتصادی، آشوب اغتشاش، ایجاد هرج و مرج و فاصله بین ملت و آرمان‌های انقلاب را رقم بزنند.
ساقط شدن یک پهپاد صهیونیستی بر فراز غزه
مهر/یک منبع در مقاومت فلسطین اعلام کرد که یک فروند پهپاد اسرائیلی در غرب استان الوسطی واقع در نوار غزه ساقط شد.این منبع تاکید کرد که پهپاد مذکور از نوع کواد کوپتر بوده و در جریان پرواز بر فراز پایگاه پلیس دریایی ساقط شد.
 دولت قانون اقدام متقابل را اجراکند
مهر/عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه مهلت دو ماهه اروپایی‌ها در خصوص آینده برجام تمام شده است، تاکید کرد: دولت باید «قانون اقدام متقابل» را اجرا کند. نقوی حسینی با یادآوری راهبرد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه اروپائی‌ها برای ادامه حیات برجام باید خسارات خروج آمریکا را با ارائه تضمین کافی جبران کنند، گفت: حالا با گذشت ۲ ماه از خروج آمریکائی‌ها از توافق هسته ای، بسته پیشنهادی اروپا ارائه شده اما این بسته نه تنها خسارات خروج آمریکا را جبران نمی کند، بلکه اجرای تعهدات خود اروپائی‌ها را نیز با تردید جدی مواجه می‌کند.
اعضای ستاد تشدید مبارزه با احتکار منصوب شدند
مهر/وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکمی اعضای ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفای کلیه کالاهای وارداتی یا تولید شده با مواد اولیه وارداتی با نرخ رسمی را منصوب کرد. همچنین شریعتمداری در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در راستای شفافیت، گزارش وزارت صنعت درباره واردات خودرو و فساد زنجیره‌ای بجا مانده از قبل، به رییس جمهور تقدیم شد. برای ثبات بازار و نظارت بر عرضه و احتکار کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده‌اند، از روز شنبه ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفاء به طور ویژه آغاز بکار می‌کند.
ترامپ موضع سختگیرانه‌ای علیه ایران اتخاذ نمی کند
باشگاه خبرنگاران/ بانک مریل لینچ آمریکا (دومین بانک بزرگ آمریکا) اعلام کرد در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بعید است که این کشور موضع سختگیرانه‌ای علیه ایران اتخاذ نماید زیرا این امر منجر به تثبیت میانگین قیمت ۷۰ دلار برای هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۱۸ خواهد شد.این بانک در تحقیقی در این باره آورده است: دولت (آمریکا) به دنبال یک موفقیت سهل و آسان در موضوع تجارت خواهد بود تا بتواند نظر مساعد بازار‌ها و رای دهندگان را پیش از انتخابات (میان‌دوره‌ای کنگره) در ماه نوامبر جلب کند.
کمک صدها میلیارد دلار ی امارات و عربستان به آمریکا
مهر/ رهبر انصارالله یمن در سخنانی در جریان تظاهرات گسترده ضد استکباری یمنی‌ها در شمال این کشور گفت: اقدامات آمریکا و اسرائیل در راستای به دست گرفتن کنترل امت یک اقدام همه جانبه است و تنها از لحاظ نظامی مد نظر نیست. دشمن تلاش دارد تا به صورت علنی و کامل و از بُعد نظامی بر ما تسلط پیدا کند چرا که ما در یک منطقه استراتژیک مهم هستیم.الحوثی تاکید کرد: رژیم عربستان و امارات با کسری بودجه روبه رو هستند. این در حالیست که صدها میلیارد دلار به آمریکایی‌ها می‌دهند.
روسیه از حضور حزب‌الله در سوریه هم دفاع کرد
فارس /۱۳روز پس از آنکه معاون وزیر خارجه روسیه به اسرائیلی‌ها گفت، حضور ایران در سوریه برای سرکوب تروریسم است، یک دیپلمات روسیه بامداد شنبه درخواست‌ها برای خروج حزب‌الله از سوریه را «غیرقابل‌ قبول» توصیف کرد.خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از این دیپلمات روس که اشاره‌ای به نامش نشده نوشته است: «درخواست‌ها برای خروج حزب‌الله از سوریه قبل از ریشه‌کن شدن تروریسم، غیرقابل قبول است.»این دیپلمات روسیه همچنین گفته است: «مبارزه حزب‌الله با تروریسم افراطی، با سیاست‌های روسیه در خاورمیانه همخوانی دارد.»
مخالفت آمریکا با «معافیت کلی» اروپا از تحریم‌های ایران
باشگاه خبرنگاران/ بلومبرگ گزارش داد وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا با ارسال نامه‌ای به همتایان اروپایی خود، با درخواست اروپا برای معافیت کلی از تحریم‌های تجاری ایران مخالفت کرده‌اند.طبق گزارش این روزنامه، مایک پمپئو و استیون منوچین در نامه‌ای به همتایان خود در انگلیس، فرانسه و آلمان اعلام کرده‌اند که آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال اعمال “فشار مالی بی‌سابقه” (!) به ایران است و تا زمانیکه “تغییر محسوس و پایداری” در سیاست‌های ایران مشاهده نکند، از این فشار صرف‌نظر نخواهد کرد.
تیم ناکارآمد اقتصادی دولت در حال جابه‌جایی است
فارس/ رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس گفت: خبرها حاکی از آنست که تیم اقتصادی د.ولت در حال جابه‌جایی و ترمیم است.امیر خجسته با بیان اینکه سیاست ایران بر این اساس است که «صدور نفت از طریق تنگه هرمز یا برای همه یا برای هیچ کس»، افزود: این تصمیم درست لرزه بر اندام آمریکا و استکبار جهانی انداخته است.وی با اشاره به اینکه ما در گذشته تحریم‌ها را تجربه کردیم و این بار اول نیست، گفت: در گذشته زمانی که تحریم‌ها علیه ما وضع شد همه مستکبران را دور زدیم و اگر ما را تحریم کنند ما هم راهکارهای زیادی برای دور زدن تحریم‌ها داریم.
رشد شدید نگرش‌های منفی نسبت به آمریکا
فارس /نتایج یک نظرسنجی جدید از رشد نگرش‌های منفی نسبت به آمریکا در میان مردم جهان عرب حکایت دارد.وبگاه «لوب‌لاگ» در تحلیلی درباره نظرسنجی اخیر «مرکز عربیِ پژوهش و مطالعات سیاسی» نوشته نتایج این پژوهش نشان می‌دهد سیاست‌های دونالد ترامپ باعث شده روند نزولی حمایت‌های مردم جهان عرب از آمریکا سرعت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *