طلیعه ۱۳۶۰ – ۹۷۰۴۲۱

سخنان رییس جمهور در جمع ایرانیان مقیم سوییس بازتابهای زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. آقای دکتر روحانی در این جلسه گفت: آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.

پاسخ قاطع رئیس جمهور کشورمان به تهدیدات نفتی دونالد ترامپ بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت و بسیاری از این پاسخ به بسته شدن مهمترین آبراه نفتی جهان یعنی تنگه هرمز تعبیر کرده بودند.

در پی سخنان رییس جمهور، سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در نامه‌ای با تشکر و حمایت کامل از مطالب طرح شده از سوی ایشان نوشت: آنچه از فرمایشات حضرتعالی در رسانه‌ها منعکس شد، مبنی بر اینکه اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد و بیانات بسیار ارزشمندی که در موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی فرمودید، مایه مباهات و افتخار است.و در پایان این نامه چنین آورد: دست شما برای ایراد این سخنان به موقع، حکیمانه و صحیح می‌بوسم و برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد در خدمت هستیم.

همچنین سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنانی با اشاره به مواضع قاطعانه رئیس‌جمهور برابر شیطنت اخیر آمریکایی‌ها تصریح کرد: یقینا، در شرایط محتمل با عملی شدن مواضع اخیر مسئولین اجرایی کشور که در حال پیش گرفتن رویکرد و نگاه انقلابی در صحنه نبرد امروز با دشمن به ویژه آمریکای مکار و جنایتکار هستند، می‌توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه و یا برای هیچ کس چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد.

این اظهارات از سوی کارشناسان سیاسی و نظامی، به بستن تنگه هرمز از سوی ایران تعبیر شده است. تنگه‌ای که نقش و اهمیت استراتژیک آن بر هیچکس پوشیده نیست. تنگه هرمز که روزانه یک سوم از نفت جهان از طریق آن ترانزیت می‌شود، یک آبراه استراتژیک است که تولید کنندگان نفت خاورمیانه را به بازارهای مهم نفتی در آسیا، اقیانوسیه، اروپا، آمریکای شمالی و سایر مناطق متصل می‌سازد. حدود ۶۸ درصد ذخایر شناخته‌شده نفت و گاز طبیعی دنیا در خلیج فارس قرار دارد و امنیت تنگه هرمز نقش کلیدی در تأمین بی‌وقفه انرژی دنیا دارد. هر روز حدود ۱۷ میلیون بشکه نفت خام که معادل ۴۰ درصد کل نفت حمل شده توسط کشتی‌های نفت‌کش و نزدیک به ۲۵ درصد کل عرضه جهانی نفت است از طریق این تنگه به کشورهای مختلف صادر می‌شود . بنابراین کاملا طبیعی است که تهدیدات جمهوری اسلامی ایران، معادلات سیاسی و اقتصادی دنیا و منطقه را تحت تاثیر خود قرار بدهد.

البته تهدید به بستن تنگه هرمز، تهدیدی مسبوق به سابقه و مختص شرایط حاد است. علاوه بر دوره جنگ تحمیلی، ایران در سال ۲۰۱۱ و در بحبوحه تحریم ها نیز چنین تهدیدی کرد و جامعه جهانی این تهدید را جدی گرفت و عقب نشینی کرد. اکنون نیز با توجه به جنگ تجاری عریان آمریکا با ایران برای تحریم کامل نفت ایران، ایران به عنوان یک اهرم فشار از این گزینه کمک می‌گیرد. چرا که دیپلماسی بدون ابزار و قدرت نظامی، بی اثر است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به خوبی می‌دانند کوچکترین تحرک در تنگه هرمز (نه حتی بستن آن)، باعث افزایش قیمت نفت و بنزین و بالا بردن هزینه‌های این کشورها خواهد شد. بیش از ۱۷ میلیون بشکه نفت خام روزانه از تنگه هرمز عبور می‌کند که تحرکات نظامی سبب بالا رفتن هزینه‌های بیمه کشتی ها و بالا رفتن اتوماتیک قیمت نفت خواهد شد که این امر بر اقتصاد بین الملل و افزایش قیمت تمام شده محصولات برای تمامی کشورها اثر مستقیم دارد .

از سویی به عقیده بسیاری از کارشناسان، آمریکایی‌ها آمادگی جنگی جدید در خلیج فارس را ندارند، بنابراین تهدید جمهوری اسلامی به بستن تنگه هرمز، آثار مثبتی خواهد داشت و عامل بازدارنده‌ای برای ممانعت از صادرات نفت ایران خواهد بود. (خ-۱۳۶۰)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *