خبرروز ۱۳۹۷/۰۴/۱۷

سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام را تسلیت می‌گوییم

  • رئیس جمهور در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی: اروپا باید در برجام به تصمیمات اجرایی برسد
  • آیت الله ممدوحی: مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) باید با عظمت برگزار شود
  • آیت الله حسینی بوشهری: مسئولان برای رفع مشکلات و مطالبات مردم تلاش کنند
  • حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی: عدم کُرنش و خضوع در برابر دشمن، نشانه بارز تقوای الهی است
  • وزیر امور خارجه کره شمالی: مذاکره با آمریکا تاسف‌برانگیز بوده است

 

** جام جم ۹۷/۴/۱۷
*  نامه ۳ اقتصاددان مجلس به رئیس جمهور
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و همچنین محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی رئیس کمیته پولی-بانکی مجلس طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، عدم شمول بازار ثانویه به ارائه ارز حاصل از صادرات کالاهای پتروشیمی، فولادی و کانی‌های فلزی را چالش جدیدی برای سیاست‌های ارزی دولت دانستند.
در بخشی از این نامه با اشاره به سخنان مقامات دولتی درباره بازار ارز آمده است: از مجموع اظهارات جنابعالی، معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی این گونه مستفاد می‌شود که تصمیم گرفته‌اید فقط ارز ناشی از صادرات کالاهای گروه سوم در این بازار عرضه شود. این تصمیم، عملاً به معنی استمرار تصمیم نادرست ۲۱ فروردین ۹۷ دولت محترم است که آثار توزیعی آن اکنون بر همگان آشکار شده است.
** همشهری ۹۷/۴/۱۷
*  چهارمین نشست اقتصادی سران قوا
چهارمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه در پاستور برگزار شد. در این جلسه علاوه بر رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، وزرای صنعت و اقتصاد، معاون اول رئیس جمهور، معاون اول قوه قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور داشتند.
*  دولت سوریه، کنترل درعا را به دست می‌گیرد
دولت سوریه در پی توافق با شبه نظامیان مستقر در استان درعا، کنترل شهرها و مناطق باقیمانده در این استان را به دست می‌گیرد. این توافق ساعاتی بعد از آن به دست آمد که نیروهای دولتی سوریه موفق شدند کنترل گذرگاه مرزی استراتژیک نصیب با اردن را پس از سه سال به دست بگیرند. دولت سوریه و گروههای تروریستی به توافقی رسیده‌اند که شامل تحویل سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین در تمامی شهرها و روستاها می‌شود. براساس این گزارش، همچنین تمامی پست‌های مرزی با اردن در اختیار نیروهای دولتی قرار می‌گیرد.
** کیهان ۹۷/۴/۱۷
*  باز شدن پای مأموران آژانس انرژی اتمی به مراکز علمی امنیت دانشمندان را به مخاطره می‌اندازد
حجت‌الاسلام ابراهیمی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت درباره بازدید سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این دانشگاه، گفت: اینکه پای ماموران سازمان انرژی اتمی به مراکز علمی ما باز شود مخالف امنیت ملی ماست و می‌تواند امنیت علمی و امنیت دانشمندان ما را به مخاطره بیندازد. وی تاکید کرد: مسلما دانشگاهیان با باز شدن پای ماموران آژانس به مراکز علمی به شدت مخالف هستند و قطعا از این پس تقابل خواهند کرد و اجازه نخواهند داد چنین اقدامی به راحتی در دانشگاه انجام شود.
*  یک شهید و ۴۰۰ زخمی در تظاهرات بازگشت غزه
نظامیان ‌اشغالگر رژیم صهیونیستی پانزدهمین راهپیمایی «روز بازگشت» در غزه را هم به خاک و خون کشیده و ۴۰۰ نفر را در روز روشن هدف قرار دادند. در این راهپیمایی‌ها تاکنون ۱۶ هزار فلسطینی زخمی و ۱۴۵ نفر هم به شهادت رسیده‌اند. راهپیمایی‌های بازگشت در نوار غزه از ۳۰ مارس گذشته (۱۰ فروردین) همزمان با سالروز «روز زمین» آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
** شرق ۹۷/۴/۱۷
*  سلاح‌های اسرائیلی در یمن
منابع نزدیک به کمیته اطلاعات در کنگره آمریکا فاش کردند که اسرائیل نیروی هوایی عربستان را به بمب‌ها و موشک‌های ممنوعه مجهز کرده که عربستان از این سلاح‌ها در حمله به استان‌های یمن استفاده کرده است. این سلاح‌ها با هدف اطلاع از میزان تأثیر آنها و قدرت ویرانگری‌شان آزمایش شده‌اند.
*  نگرانی کویت از مواضع اخیر ایران در رابطه با فروش نفت
«اسامه شاهین» یکی از نمایندگان مجلس کویت در واکنش به اظهارات اخیر حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، درباره فروش نفت گفت: «با وجود این واقعیت که این مورد پیامد منازعه میان آمریکا و ایران است، ولی در اصل تهدیدات به‌طور مستقیم بر کشورهای خلیج‌ (فارس) و مردم آنها تأثیر می‌گذارد». همچنین «عادل الدمیحی»، یکی دیگر از نمایندگان مجلس کویت، در واکنش به تهدیدات ایران مبنی‌بر بستن تنگه هرمز گفته است: «این امر بازتابی بر امنیت ملی کشورهای خلیج (فارس) خواهد داشت و به‌طور‌کلی تهدیدی علیه اقتصاد خلیج (فارس) و به‌ویژه کویت است. دولت باید آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشد».
** ایران ۹۷/۴/۱۷
*  اروپا باید در برجام به تصمیمات اجرایی برسد
در چهارمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور رؤسای قوه قضائیه و مجلس و به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات خود با مقامات عالیرتبه اروپایی، در سفر اخیر و گفت‌وگوهای تلفنی، تأکید کرد که کشورهای اروپایی، اراده سیاسی برای ادامه همکاری‌های اقتصادی براساس توافق هسته‌ای برجام دارند؛ اما تحقق این امر، نیاز به برداشتن گام‌های عملی و اتخاذ تصمیمات اجرایی مشخص دارد که باید در زمان تعیین شده به نتیجه برسد.
*  تل آویو در صدد تشدید تنش با تهران
روزنامه پوبلیکو چاپ بارسلون در گزارشی نوشت: اسرائیل با حمایت دولت امریکا درصدد تشدید مقابله و تنش با ایران است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند اسرائیل، عربستان سعودی و امارات قصد دارند از فرصت ریاست جمهوری ترامپ، به بهترین وجه ممکن برای ضربه زدن به ایران استفاده کنند. براساس گزارش این نشریه اسرائیلی بیرون راندن نیروهای ایران از سوریه یا دست کم از مرزهای جنوب و جنوب غرب سوریه، ایجاد هماهنگی با دیگر دشمنان ایران در منطقه از جمله عربستان و امارات متحده عربی، ایجاد هماهنگی بیشتر با قدرت‌های بزرگ برای مقابله با ایران از جمله ایالات متحده و روسیه ایجاد ناآرامی در ایران با استفاده از نارضایتی‌های داخلی، قطع کمک‌های تسلیحاتی ایران به حزب‌الله لبنان و هماهنگی و همراهی بیشتر با تحریم‌های امریکا علیه ایران مجموعه اهداف شش گانه تعریف شده برای این پروژه است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۴/۱۷
*  دعوت نماینده رژیم صهیونیستی از ولیعهد عربستان برای سخنرانی در مجلس اسرائیل
یک نماینده مجلس رژیم صهیونیستی از بن سلمان ولیعهد عربستان دعوت کرده با سفر به فلسطین اشغالی در مجلس اسرائیل سخنرانی کند. این نماینده به بن سلمان گفته همانطور که انورالسادات رئیس جمهور اسبق مصر در مجلس اسرائیل سخنرانی کرد، وی هم همین کار را انجام دهد.
*  اعضای برجام باید برای ماندن ایران تلاش کنند
رئیس مرکز مطالعات مسائل ژئوپلیتیک روسیه گفت که کشورهای امضا کننده برجام باید برای ماندن ایران در این توافق بین‌المللی با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا مقابله کنند.
لئونید ایواشف ادامه داد: در نشست کشورهای عضو کمیسیون مشترک برجام بر حمایت از همکاری‌های اقتصادی و مالی با ایران تاکید شد، اما صدور بیانیه و اظهارات سیاسی کافی نیست و باید در سطح بین‌المللی اقدامات عملی برای خنثی کردن تحریم‌های مالی و اقتصادی واشنگتن علیه تهران بکار گرفته شود.
** وطن امروز ۹۷/۴/۱۷
*  سفر هیأت آمریکایی به عربستان برای تشریح سیاست ترامپ درباره ایران
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: «فرانک فانون» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور انرژی بین روزهای ۶ تا ۱۳ جولای (۱۵ تا ۲۲ تیرماه) به شهرهای «جده» عربستان، «زاگرب» کرواسی و «بروکسل» بلژیک سفر خواهد کرد. بیانیه وزارت خارجه آمریکا تصریح می‌کند: «در جده، او به هیاتی به سرپرستی «برایان هوک» مدیر دفتر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا ملحق خواهد شد تا سیاست‌های دولت [آمریکا] در قبال ایران را که بر پرداختن به تمامیت تهدیدها و فعالیت‌های مخرب ایران استوار است، تشریح کند». گزارش‌ها حاکی است «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قبل از خارج کردن کشورش از توافق هسته‌ای با ایران با مقام‌های سعودی تماس گرفته و از آنها خواسته کمبود نفت در بازارهای جهانی بعد از اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران را جبران کنند.
*  نیروهای مسلح با قدرت در برابر هجمه‌های استکبار می‌ایستند
امیر سرتیپ نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: دوران دفاع‌مقدس با ایثارگری، رشادت و جانفشانی‌های شهدای گرانقدر، ایثارگران و همرزمان عزیز به پیروزی رسید و پس از گذشت ۳۰ سال از آن دوران، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همچنان خاری در چشم دشمنان است. وی افزود: نیروهای مسلح با قدرت و امنیتی که مدیون شهداست، تا آخرین قطره خون خود در مقابل تمام هجمه‌های استکبار جهانی خواهند ایستاد.
** جوان ۹۷/۴/۱۷
*  با متخلفان اقتصادی نباید برخورد قهرآمیز کرد
وزیر اطلاعات در جلسه شورای اداری استان لرستان عنوان کرد: با متخلفان اقتصادی نباید برخوردهای قهرآمیز کرد بلکه باید با توجیه و راهنمایی از انحراف فعالان اقتصادی جلوگیری کرد و آنان را به سمت تأمین مایحتاج کشور سوق داد. حجت‌الاسلام سید محمود علوی با تاکید بر حفظ امنیت جان، مال و آبروی افراد و امنیت اخلاقی جامعه براساس آیات و روایات معصومین علیهم السلام افزود: اسلام با هر کس که امنیت جامعه را با هتک، توهین و افترا به خطر می‌اندازد، برخورد می‌کند. وزیر اطلاعات با بیان اینکه در شرایط سخت باید سنگ صبور مردم بود و آرامش و بردباری داشت از مسئولان خواست فرصت خدمتگزاری را ارج نهند و بدون منت به این مردم ولایتمدار خدمت کنند.
*  یک انگلیسی نماینده حقوق بشر ایران شد
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، یک حقوقدان پاکستانی ـ. انگلیسی را به عنوان گزارشگر ویژه این سازمان در امور حقوق بشر ایران معرفی کرد. «جاوید رحمان» ۵۱ ساله، متولد شهر «فیصل‌آباد» از توابع ایالت پنجاب پاکستان است و تابعیت کشور انگلیس را هم دارد. وی در سی و هشتمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو به عنوان گزارشگر ویژه ایران تعیین شد. رحمان که از میان ۱۴ نامزد برای تصدی سمت گزارشگر ویژه ایران انتخاب شد، جانشین عاصمه جهانگیر خواهد شد که سال گذشته به علت ایست قلبی درگذشت.
** آفتاب یزد ۹۷/۴/۱۷
*  دستگیری شانزده زن داعشی
ششمین جلسه دادستانی تهران در سال جاری، شانزدهم تیرماه با حضور ۲۷ نفر از قضات زن و برخی معاونان این دادسرا به ریاست جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران برگزار شد.
دادستان تهران در خصوص دو پرونده مربوط به اعضای گروهک داعش که در دادسرای تهران رسیدگی شده است، اظهار داشت: در یک پرونده شانزده زن که به سوریه رفته و برخی در عملیات مسلحانه شرکت داشته، آموزش‌های نظامی دیده و یا در خدمت اعضای گروهک داعش بودند دستگیر شدند این زنان و هم‌چنین شانزده مرد از اعضای داعش که در ایران دستگیر شدند، قصد داشتند بعد از شکست داعش در سوریه، ایران را مامنی برای اقدامات تروریستی خود نمایند که هر دو پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.
*  سونامی استیضاح در راه نیست
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: رئیس جمهور از کانال‌های مختلف مسائل مربوط به مجلس را شنیده است و در جریان کامل قضیه قرار دارد بنابراین اگر صلاح بداند برای ترمیم کابینه تصمیم می‌گیرد.
حسینعلی امیری درباره شکل گیری سونامی استیضاح‌ها و کلید خوردن استیضاح وزرای اقتصاد، کار، نفت، کشور و صنعت در مجلس گفت: خیر، نمی توان اسمش را سونامی استیضاح گذاشت، مجلس به دلیل وظیفه نظارتی‌ حق سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص دارد.
وی با بیان اینکه مطرح شدن بحث استیضاح موضوع عجیب و غریبی نیست افزود: مواردی که مطرح می‌شود، آقایان وزرا می‌روند توضیح و پاسخ می‌دهند و نمایندگان نیز قانع می‌شوند بنابراین مسئله فوق العاده‌ای را در حال حاضر نمی بینم.
** مردم سالاری ۹۷/۴/۱۷
*  واکنش قاسمی‌به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: فعالیت‌های موشکی ایران علیه هیچ کشوری نیست و صرفاً جنبه دفاعی دارد. بهرام قاسمی در مورد اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه در ارتباط با فعالیت‌های صلح‌آمیز موشکی ایران تصریح کرد: ایران بارها اعلام کرده که فعالیت‌های موشکی ایران بخشی از سیاست بازدارندگی جمهوری اسلامی‌ایران است و در جهت تامین منافع ملی و دفاع از قلمرو کشور مانند هر کشور مستقل دیگری مورد پیگیری قرار گرفته و می‌گیرد. قاسمی‌همچنین در مورد بخشی دیگر از اظهارات وزیر خارجه فرانسه که ایران را به دفاع از گروه‌های تروریستی متهم کرده است، تصریح کرد: ایران یکی از قربانیان بزرگ تروریسم است و یکی از اصولی‌ترین سیاست‌های ایران مبارزه با تروریسم قرار داده و نتایج این سیاست تاکنون آثار مثبت منطقه‌ای و جهانی داشته است.
** آرمان ۹۷/۴/۱۷
*  ایرانی‌ها به مرز‌های اردن رسیدند
ولیعهد سابق عربستان سعودی مدعی شده که ایرانی‌ها به مرز‌های اردن رسیدند و مسیری که این کشور را به دریای مدیترانه مرتبط می‌سازد در آستانه تکمیل شدن است.«محمد بن نایف» می‌گوید: میلیارد‌ها دلاری که بن سلمان از دهان شهروندان سعودی گرفت و به سمت ترامپ روانه کرد به منظور ممانعت از نفوذ ایران بود.وی افزود: اموال ما رفت و اکنون خروج ترامپ از عربستان راحت‌تر از استفاده این کشور به عنوان کارت بانکی است.
*  بازداشت عوامل واردات ۶۴۰۰ خودرو
رئیس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی و اداری و شفاف‌سازی مجلس از بازداشت ۳ نفر از وارد کنندگان غیر قانونی ۶۴۰۰ خودرو خبر داد. به گفته وی ۳ نفر دیگر برای مراجعه به مقامات قضائی احضار شده‌اند. امیر خجسته افزود: بالای دو سال است که در فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی و اداری و شفاف سازی در خصوص قاچاق و مافیای خودرو در حال تحقیق هستیم. این بخش دارای مافیای عجیب و پیچیده است . ۴یا ۵ خانواده هستند که با تبانی با مسئولان وزارتخانه‌های مربوطه توانسته‌اند تخلفات زیادی انجام دهند. ازجمله این تخلفات بحث ثبت سفارش ۳۴ هزار خودرو به صورت غیر قانونی بود. فراکسیون ابتدا آمار ۵۶۰۰ و سپس ۶۴۰۰ و بعد ۱۵هزار را کشف کرد که در نهایت مطلع شدیم ۳۴ هزار ثبت سفارش به صورت غیر قانونی انجام شده است.
** آفرینش ۹۷/۴/۱۷
*  کشف ۴۰۰ مورد قاچاق ارز به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تشکیل ۴۰۰ پرونده قاچاق ارز به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار در سه ماه گذشته خبر داد. علی مویدی خرم آبادی با بیان اینکه در سه ماه گذشته ۴۰۰ مورد قاچاق ارز کشف شده است، گفت: از این مقدار، ۲ میلیون دلار آن بدست آمده است.
وی ۱۰ تا ۱۵ مورد از این پرونده‌ها را مهم ارزیابی کرد و افزود: این پرونده‌ها به طور اختصاصی از سوی وزارت اطلاعات و ناجا در حال پیگیری است و با عاملان آن برخورد خواهد شد.
*  مذاکره با آمریکا تاسف برانگیز بوده است
وزیر امور خارجه کره شمالی، پس از دیدار با وزیر امورخارجه آمریکا، مذاکرات خود با وی را تاسف برانگیز خواند. «ری یونگ هو» وزیر امور خارجه کره شمالی برخلاف اظهارات «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که مذاکرات ۲ روزه خود در پیونگ یانگ را بسیار سازنده خوانده بود اظهار داشت که این مذاکرات تاسف برانگیز بود.یونگ هو گفت: خواسته‌های طرف آمریکایی برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره بسیار ناراحت کننده و یکجانبه بوده است.این صحبت‌ها پس از دیدار وی با پمپئو در پیونگ یانگ بوده است. پمپئو برای مذاکره درخصوص خلع سلاح اتمی کامل کره شمالی به این کشور سفر کرده بود.
** قدس ۹۷/۴/۱۷
*  پیشنهاد نفتی اروپا به ایران راضی‌کننده نیست
وزیر نفت با بیان این‌که تغییر عمده‌ای در میزان تولید و صادرات نفت ایران حاصل نشده، در خصوص پیشنهاد نفتی اروپا به ایران گفت: من هنوز این پیشنهاد را ندیده‌ام اما همکاران وزارت امور خارجه آن را دیده و ظاهراً از جزییات آن هم خیلی راضی نبوده‌اند.
بیژن نامدار زنگنه با بیان این‌که در قبال اقدامات آمریکا، برنامه‌های خود را پیش خواهیم برد” افزود: به‌هرحال یک جنگ تجاری جریان دارد و در این میان، ما هم کارهای خودمان را به‌پیش می‌بریم.
وی در خصوص افق پیشِ‌روی بازار جهانی نفت و صادرات ایران هم گفت: باید ببینیم در ماههای آتی، چه تغییری حاصل می‌شود.
*  پیوستن ایران به پیمان شرقی «آ.سِ.آن»
اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه دیروز خود که به ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی تشکیل شد، مصوبه مجلس برای پیوستن ایران به پیمان «آ سِ آن» را تایید کردند. در این جلسه لایحه پیوستن دولت به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا موسوم به «آ سِ آن» مصوب مجلس شورای اسلامی که پس از ایراد شورای نگهبان و اصرار مجدد مجلس، به‌ منظور تعیین تکلیف نهایی به مجمع ارجاع شده بود مورد بحث و بررسی قرارگرفت و در نهایت با رأی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس شورای اسلامی تأیید شد.
** خراسان ۹۷/۴/۱۷
*  پیگیری اجرای پیمان‌های پولی با عراق، روسیه و آذربایجان
ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی از پیگیری‌ها برای اجرایی شدن پیمان‌های پولی با کشورهای عراق، روسیه و جمهوری آذربایجان خبر داد. سیف درباره وضعیت پیمان‌های پولی، گفت: به ظرفیت‌های پیمان‌های پولی دو و چندجانبه آگاه هستیم و در این رابطه با برخی از کشورها پیمان‌هایی منعقد شده است.
سیف ادامه داد: پیمان پولی دو جانبه ایران و ترکیه عملیاتی شده و در این رابطه به چند ال سی نیز عمل شده و در آینده موضوع انعقاد پیمان‌های پولی با کشورهای عراق، روسیه و آذربایجان پیگیری می‌شود.
*  ارائه اسامی دانشجویان متهم یا محکوم به دادستانی
وزیر علوم از ارائه اسامی دانشجویان بازداشتی، محکوم یا متهم در حوادث دی ماه به دادستانی خبر داد. به تازگی دادستان تهران ضمن تاکید بر این نکته که در بین متهمان فرقی بین دانشجو و غیردانشجو نیست، گفته بود: وزارت علوم تاکنون درخواست رسمی برای دانشجویان نداشته و اسامی آنها را نیز اعلام نکرده است. اعتراض به احکام چند دانشجوی حاضر در اغتشاشات دی ماه سال گذشته، در هفته‌های گذشته خبرساز شده بود.
** اعتماد ۹۷/۴/۱۷
*  دریافت گرین کارت امریکا از پایه دروغ است
محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه با رد ادعاهای نماینده مجلس در مورد دریافت ۲۵۰۰ گرین کارت در مذاکرات هسته‌ای گفت: این موضوع از پایه دروغ است.
اگر دوستان چنین امتیاز عجیبی را گرفته‌اند بحث دیگری‌ است، آقایان اگر اسامی دارند منتشر کنند. در روزهای گذشته حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، رییس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگویی با «اعتماد» مدعی شده بود: وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ۲۵۰۰ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسوولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندان‌شان جزو این ۲۵۰۰ نفر باشند.
*  واکنش سفارت کره جنوبی
سفارت کره جنوبی در واکنش به ادعای برخی خبر‌گزاری‌ها که اعلام کرده بودند کره خرید نفت خود از ایران را متوقف کرده است روز گذشته در توییتی، ادعای مبنی بر عدم بارگیری نفت و میعانات گازی ایران در ماه جولای را رد کرد. و در توییت خود آورد: «دولت کره در حال مذاکره با ایالات متحده برای کسب معافیت از محدودیت در خرید نفت ایران است.»
کسری نوری سخنگوی مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت نیز ضمن رد خبر منتشر شده از سوی رویترز، تاکید کرد: «خرید نفت کره جنوبی از ایران طبق روال سابق ادامه دارد و هیچ تغییری در این خصوص روی نداده است». او ادامه داد: «در حال حاضر هیچ تغییری در روال معاملات نفتی ایران روی نداده و خریدهای ماه‌های گذشته طبق روال همیشه انجام می‌شود.»
** سازندگی ۹۷/۴/۱۷
*  غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران: در حوزه بازار سکه و ارز در مراجع قضایی تشکیل پرونده شده و تاکنون کیفرخواستی برای این پرونده‌ها صادر نشده است. برای پیگیری این موضوع، شعبه ویژه‌ای در دادسرا پیش بینی شده است، از ناحیه مرجع قضایی وصول گزارشاتی را به همراه داشته و در مواردی هم تا الان دستگیری‌هایی انجام شده است و با دقت و سرعت نسبت به موضوع رسیدگی خواهد شد. چنانچه پس از تکمیل تحقیقات در ارتباط با برخی از این افراد مجرمیت احراز شود، پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) باید با عظمت برگزار شود
حوزه/ آیت الله ممدوحی با تسلیت فرارسیدن شهادت مظلومانه امام جعفر صادق(ع)گفت: در دوران آنحضرت شرایط و زمینه‌هایی فراهم شد که ایشان بتوانند با رشد علمی جامعه و پرورش شاگردان بسیار، مکتب جعفری را بنیان گذاشته و به این طریق زمینه احیای شریعت محمدی(ص) را در جامعه اسلامی آن زمان فراهم کنند. عضو جامعه مدرسین همچنین گفت: ما باید در همه جای کشور و خارج از کشور، عزاداری بسیار باشکوهی برای ایشان برگزار کنیم و نشان دهیم که تا چه میزان عشق و ارادت به رییس مذهب جعفری داریم.
مسئولان برای رفع مشکلات و مطالبات مردم تلاش کنند
مهر/آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: مردم سرمایه‌ها و گنجینه‌های ارزشمند نظام هستند و مسئولان در هر شرایطی باید رضایتمندی آنان را فراهم کنند.وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان همواره تلاش کرده اند با ایجاد مشکلات، موانع و اختلافات مردم را نسبت به نظام اسلامی و دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ناامید کنند.وی از همه مسئولان خواست برای رفع مشکلات و مطالبات مردم تلاش کنند و با اتکا به منابع و سرمایه‌های مادی و معنوی داخلی زمینه خودکفایی کشور را فراهم کنند.
عدم کُرنش و خضوع در برابر دشمن، نشانه بارز تقوای الهی است
حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی با اشاره به فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری که چندی پیش در دانشگاه جامع امام حسین(ع) مطرح فرمودند، اظهار داشت: همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند صبر و تقوای ملت بزرگ ایران عامل پیروزی و عبور از مشکلات کنونی است. عضو جامعه مدرسین با تاکید بر این که تقوا و صبر، راه برون رفت از مشکلات و گذر از سختی هاست، تصریح کرد: عدم کُرنش و خضوع در برابر دشمن، نشانه بارز تقوای الهی است.
پیاده روی آیت الله العظمی وحید خراسانی در سالروز شهادت امام صادق(ع)
حوزه/ هم‌زمان با فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع) رئیس مذهب تشیع، دسته عزای شهادت ششمین پیشوای شیعیان همگام با حضرت آیت الله وحید خراسانی در قم برگزار می‌شود. این مراسم روز دوشنبه ۱۸ تیرماه از ساعت ۱۲ با حضور حضرت آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی، طلاب و روحانیون و اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود. همچنین مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) و خاطره جانسوز واقعه مدرسه فیضیه، ۱۸ تیرماه در این مدرسه مبارکه از سوی بیت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی برگزار می‌شود.
اولین «شکست‌خورده» در جنوب سوریه، دشمن صهیونیستی است
فارس/نائب رئیس شورای اجرایی حزب‌الله دستاوردهای محور مقاومت و متحدانش در جنوب سوریه را پیروزی بزرگ برای محور مقاومت خواند و رژیم صهیونیستی را اولین «شکست‌خورده» در این منطقه اعلام کرد.«شیخ علی دعموش» گفت: پروژه آمریکایی- صهیونیستی- سعودی در جنوب سوریه، در برابر ایستادگی، ثبات و دستاوردهای محور مقاومت سقوط کرده و آنچه در جنوب اتفاق افتاده دستاوردی بزرگ برای ارتش سوریه و متحدانش و شکستی بزرگ برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدانش است.
سرباز ربوده شده خراسانی بزودی تحویل می‌شود
باشگاه خبرنگاران / فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان گفت: پیگیری‌های زیادی برای بازگرداندن براتی، سرباز ربوده شده انجام شده و دولت پاکستان به دنبال این است که سرباز یاد شده را به ایران بازگرداند.سردار کمیلی افزود: گروهگ‌ها از پاسخ‌گویی طفره می‌روند و مکان را چند مرتبه جابه جا کرده اند، اما ما امیدواریم بزودی این سرباز ربوده شده به ایران تحویل می‌شود و به کشور باز می‌گردد.
 اعتراض آمریکایی‌ها به خشونت،بیکاری و وضعیت نامساعداقتصادی
ایرنا/هزاران نفر ازمخالفان سلاح وبیکاری درآمریکا روز شنبه درشیکاگو مرکز ایالت ایلینوی با برگزاری تظاهراتی یک بزرگراه را مسدود کردند.هزاران نفر با ورود به بزرگراه«دن رایان»از مقام‌های شیکاگو خواستندتا علیه خشونت‌های ناشی از حمل سلاح، بیکاری و وضعیت نامطلوب اقتصادی وارد عمل شوند.
اروپایی هاعلیه سیاست‌های ترامپ تظاهرات کردند
ایرنا/ اروپایی‌ها در بروکسل علیه حضور و سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهورآمریکا در نشست آتی سران ناتو تظاهرات کردند. معترضان در این تظاهرات خواستار کاهش هزینه‌های نظامی شدند. معترضان که هزاران نفر برآورد شدند، باشعار های«ما صلح می‌خواهیم، «نه به جنگ» و «نه به جنگ با ایران» نسبت به سیاست‌های دونالد ترامپ اعلام انزجار کردند.
 مشارکت عربستان در سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا
ایرنا/ الجبیر وزیر خارجه عربستان با هیاتی متشکل از مقام‌های وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا دیدار کرد تا سیاست‌های دو کشور برای تحریم دوباره ایران را هماهنگ کنند.این دیدار در بندر جده با حضور ‘برایان هوک’ مدیر برنامه ریزی سیاست در وزارت خارجه آمریکا و ‘سیگل مندلکر’ معاون تروریسم و اطلاعات مالی در وزارت خزانه داری آمریکا برگزار شد.وزارت امور خارجه عربستان با انتشار خبر این دیدار به جزییات ملاقات اشاره‌ای نکرد.
فلسطین باید مسئله اصلی امت باقی بماند
حوزه/ تجمع علمای مسلمان لبنان در نشست هفتگی خود اوضاع سیاسی لبنان و منطقه را مورد بررسی قرار داد و گفت: ترامپ رئیس جمهور آمریکا اصرار می‌ورزد که جهان را به پرتگاه جنگ جهانی بکشاند.علمای لبنان تاکید کردند: مسئله فلسطین، مسئله اصلی و اساسی است و باید مسئله اصلی امت باقی بماند.
 هشدار یک مرکز امنیتی اسرائیل درباره بی‌ثباتی احتمالی در عربستان
تسنیم/ “مرکز مطالعات امنیت داخلی “اسرائیل” با رصد شکست “محمد بن سلمان” ولیعهد سعودی در اداره مسائل داخلی و ناتوانی او در رویارویی با تهدیدات داخلی هشدار داد این وضعیت منافع اسرائیل را به طور جدی در معرض تهدید قرار می‌دهد.بنابر گزارش این مرکز، ناکامی بن سلمان در اجرای برنامه اقتصادی، اجتماعی موسوم به چشم‌انداز ۲۰۳۰ و ناتوانی او در مهار خشم خاندان حاکم به دلیل اقدامات اخیر و احتمال اینکه عربستان شاهد اعتراضهایی به وخامت اوضاع اقتصادی باشد، همگی موجب از بین رفتن ثبات نظام حاکم این کشور می‌شود.
 حمله به نیروهای آمریکایی در افغانستان
تسنیم/ مقامات نظامی آمریکا تایید کردند که در حمله فرد نفوذی به نیروهای این کشور در جنوب افغانستان یک نظامی آمریکایی کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند. سخنگوی طالبان با اشارزه به این عملیات اظهار کرد که این حمله توسط یکی از نیروهای امنیتی افغان صورت گرفته که در این حمله ۴ نظامی آمریکایی کشته و شمار زیادی نیز زخمی شده‌اند.
ایران حمایت قاطع خود را از نیروی مقاومت و فلسطین ادامه می‌دهد
مهر/ حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی، در دیدار با سفیر فلسطین در تهران:گفت: ایران همچنان حمایت قاطع خود را از نیروی مقاومت ادامه می‌دهد و نسبت به مسئله فلسطین کوتاه نخواهد آمد.صلاح الزواری در این دیدار با بیان اینکه مسأله فلسطین باید در رأس امور امت اسلام قرار گیرد، گفت: ترامپ مجری اراده صهیونیسم بین المللی است درحالیکه همه رهبران و مردم فلسطین طرح معامله قرن را رد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *