خبرروز ۱۳۹۷/۰۴/۱۶

  • فرمانده کل سپاه: همه یا هیچ‌ «تنگه» را به دشمن می‌فهمانیم
  • نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور: گزارش دقیقی از واگذاری سکه و ارز تهیه و ارسال کنید
  • آیت الله خرازی: انبیا و اهل بیت(ع) برای امر به معروف و احیای معروف‌ها قیام کردند
  • آیت الله نمازی: مسئولان نگرانی‌های اقتصادی مردم را برطرف کنند
  • آیت الله حسینی بوشهری: تخریب، تحمیل و تسلیم کردن سه هدف دشمن است
  • آیت الله فاضل لنکرانی: بودجه بیت‌المال نباید در خدمت ترویج عرفان‌های نوظهور قرار گیرد

 

 

** همشهری ۹۷/۴/۱۶
*  دستور رهبری برای رسیدگی به فساد در دوره پیشین شهرداری
رئیس شورای شهر تهران از دستور مقام معظم رهبری برای رسیدگی به فساد در دوره پیشین شهرداری خبر داد. محسن هاشمی گفت که بنا به دستور مقام معظم رهبری مسئله پیگیری قائم مقام شهرداری در دوره گذشته از سوی سرلشکر باقری رئیس ستاد کل در حال پیگیری است.
*  عقب نشینی اسرائیل از تخریب خان الاحمر
دادگاه عالی رژیم صهیونیستی روز جمعه مصوبه تخریب روستای خان‌الاحمر در کرانه غربی فلسطین را به حالت تعلیق درآورد.
اقدامات ماموران امنیتی رژیم اسرائیل از اواسط هفته گذشته برای تخلیه و تخریب این روستای صحرایی با مقاومت شدید ساکنان این منطقه و اعتراضات گسترده بین‌المللی روبرو شد.
خان الاحمر جایگاه بسیار مهمی در میان روستاهای شرق قدس داشته و تخریب آن به معنای نابودی بافت عربی این منطقه است.
** کیهان ۹۷/۴/۱۶
*  گزارش دقیقی از واگذاری سکه و ارز تهیه و ارسال کنید
منابع آگاه از نامه مهم رهبر معظم انقلاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور درخصوص مسائل بوجود آمده در بازار سکه و ارز خبر داده‌اند.
براساس این گزارش رهبر معظم انقلاب در این نامه که خطاب به رئیس‌جمهور نوشته شده است ضمن ابراز نگرانی از اخبار منتشر شده درخصوص واگذاری ارز و سکه در ماه‌های اخیر و ابهاماتی که در افکار عمومی ایجاد کرده است، دستور فرمودند؛ ضمن رسیدگی به موضوع، گزارش دقیقی تهیه و به محضر ایشان ارسال شود.
*  فلسطینی‌ها در یک روز ۳۰۰ هکتار از مزارع صهیونیست‌ها را آتش زدند
فلسطینی‌ها روز پنج‌شنبه در نوار غزه بار دیگر بادبادک‌های آتش‌زای خود را به سمت مزارع، باغات و اراضی ساکنان سرزمین‌های‌اشغالی روانه کردند که به نوشته روزنامه «اسرائیل هیوم»، باعث شد ۳ هزار دونم (معادل ۳۰۰ هکتار) از اراضی‌اشغالگران در آتش بسوزد، اراضی که فقط در روز پنج‌شنبه در آتش فلسطینیان نابود شد، ۲۵درصد از مساحتی است که سازمان باغات و مراتع رژیم صهیونیستی بر آنها نظارت دارد.
** شرق ۹۷/۴/۱۶
*  توقف واردات نفت کره‌جنوبی از ایران تحت‌ فشار آمریکا
رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: کره‌جنوبی در ماه جولای برای نخستین‌بار در شش سال گذشته به علت فشارهای آمریکا، هیچ نفت خام و میعانات گازی از ایران وارد نخواهد کرد. رویترز به نقل از سه منبع آگاه مدعی شد کره‌جنوبی در ماه جولای هیچ نفت خام و میعانات گازی‌ای را از ایران وارد نخواهد کرد و برای نخستین‌بار در شش سال گذشته به علت فشارهای آمریکا، همه محموله‌هایش از ایران را متوقف خواهد کرد. به گفته یک منبع تجاری در شمال آسیا، با‌این‌حال مشتریان ژاپنی به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهند و چندین خریدار ژاپنی در‌ حال بررسی واردات نفت ایران در ماه سپتامبر هستند.
*  ورود پمپئو به کره‌شمالی
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به کره‌شمالی وارد شد تا درباره بازگشت امن باقی‌مانده اجساد ۲۰۰ سرباز آمریکایی حاضر در جنگ دو کره و همچنین توافق اولیه درباره تأسیسات اتمی این کشور با مقام‌های پیونگ‌یانگ گفت‌وگو کند. وزیر خارجه آمریکا در توییتی پس از تماس تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مسیرش به پیونگ‌یانگ نوشت: رئیس‌جمهوری به من گفت که باور دارد کیم جونگ اون، رهبری کره‌شمالی آینده‌ای متفاوت و درخشان‌تر برای کشورش می‌بیند. ما هر دو امیدواریم این مسئله به حقیقت بپیوندد.
** ایران ۹۷/۴/۱۶
*  بررسی لایحه «پالرمو» این هفته در شورای نگهبان
نجات‌الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأیید ارسال نامه رئیس‌جمهوری به دبیر این شورا اظهار کرد: رئیس جمهوری درخواست کرده بودند که رسیدگی به لوایح پالرمو زودتر انجام شود ولی به هرحال قانون یک مهلتی داده که در آن مهلت، رسیدگی و اعلام نظر انجام می‌شود. عضو حقوقدان شورای نگهبان اعلام کرد که این شورا اول به لایحه پالرمو که لایحه مبارزه با جرایم سازمان یافته است رسیدگی می‌کند که احتمالاً این هفته کار رسیدگی به آن تمام و نظر نهایی درباره آن اعلام می‌شود.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۴/۱۶
*  تداوم برجام در گرو توازن تعهدات همه طرفین است
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر حقوق ملت ایران در برجام تامین نشود، دلیلی وجود ندارد که در برجام بمانیم، گفت: فعالیتهای هسته‌ای ایران همواره صلح آمیز بوده و هست.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار “یوکیانو آمانو” مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی آژانس دفاع از حقوق ملتها در بهره مندی از فناوری صلح آمیز هسته‌ای است، گفت: برجام موفقیتی بزرگ برای دیپلماسی و آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و ادامه این موفقیت فقط در گرو توازن تعهدات همه طرفین است.
رئیس جمهور همچنین در تماسهای تلفنی جداگانه با آنجلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تامین خواسته‌های ایران را برای ادامه برجام ضروری دانست و خواهان جبران خروج آمریکا از برجام توسط ۵ کشور طرف مذاکره شد.
رئیس جمهور با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی در ارتباط با چگونگی عمل به تعهدات و همکاری هایشان در برجام، آن را مایوس کننده عنوان کرد و گفت: متاسفانه در بسته پیشنهادی ارائه شده راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یک سری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده بود.
*  بسته پیشنهادی اروپا قابل اجراست اما کافی و دقیق نیست
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: بسته پیشنهادی ارائه شده از سوی اروپا اجرایی است اما کافی و دقیق نیست.
ظریف گفت: در این نشست همه اعضای باقیمانده در برجام بر ضرورت انتفاع ایران از برجام تاکید کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه این نشست بسیار جدی و سازنده بود، گفت: در طول دو ماه گذشته بعد از خروج غیرقانونی آمریکا تلاش‌های زیادی از سوی اعضای باقیمانده صورت گرفت تا ایران از منافع به خصوص اقتصادی برجام استفاده کند.
** وطن امروز ۹۷/۴/۱۶
*  با مفسدان اقتصادی بشدت برخورد شود
آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران تصریح کرد: رهبرمعظم انقلاب همواره بر وحدت، انسجام و برداشتن تهمت‌ها و دروغ‌ها تأکید کرده‌اند؛ امروز فضا در برابر دشمن است و باید با دشمن مقابله کنیم، رهبری می‌فرمایند به هم تهمت نزنید، دشمن سوء‌استفاده می‌کند. آیت‌الله امامی‌‌کاشانی در بخش دیگری از سخنانش خواستار برخورد جدی و محکم با مفسدان اقتصادی شد و اظهار داشت: قرآن کریم صریحا می‌فرماید کسانی که در زمین فساد می‌کنند، مفسد فی‌الارض هستند که با اینها باید برخورد شرعی و قانونی صورت گیرد. تا این برخوردها محکم نباشد، دشمن نمی‌ترسد، دشمن در خارج چشمش به همین اراذل و اوباش باز است که طلا و ارز جمع کنند؛ برخورد باید محکم و جدی باشد.
*  گروهک منافقین می‌تواند در فرانسه به فعالیتش ادامه دهد
دولت فرانسه به احضار سفیر این کشور در تهران واکنش نشان داد و اتهام حمایت از گروهک تروریستی منافقین را رد اما بر آزادی عمل این گروه برای فعالیت در فرانسه تأکید کرد. یک منبع دیپلماتیک فرانسوی با تایید احضار سفیر این کشور در تهران به خبرگزاری «رویترز» گفته است به مقام‌های ایرانی «یادآوری شده است که فرانسه نه از ایدئولوژی، نه از اهداف و نه از فعالیت‌های این گروه حمایت نمی‌کند.» این منبع افزود: با این حال، از آنجا که این سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی اروپا حذف شده، مانند هر انجمن دیگری می‌تواند تا زمانی که نظر عمومی را مختل نکرده، به فعالیت‌های خود ادامه دهد.
** جوان ۹۷/۴/۱۶
*  همه یا هیچ‌ «تنگه» را به دشمن می‌فهمانیم
سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه با اشاره به مواضع قاطعانه رئیس‌جمهور برابر شیطنت اخیر امریکایی‌ها در طراحی تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران و ابراز امیدواری نسبت به عملی شدن آن در صورت لزوم و تأکید بر همراه بودن آحاد مردم و مسئولان نظام در این زمینه، تصریح کرد: یقیناً، در شرایط محتمل با عملی شدن مواضع اخیر مسئولان اجرایی کشور که در حال پیش گرفتن رویکرد و نگاه انقلابی در صحنه نبرد امروز با دشمن به ویژه امریکای مکار و جنایتکار هستند، می‌توان به دشمنان فهماند که استفاده از تنگه هرمز برای همه و یا برای هیچ کس چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد !
*  عربستان و امارات مقهور طوفان ساحلی انصارالله درالحدیده
نیرو‌های دولتی و مردمی یمن طی یک عملیات مشترک در اطراف منطقه النخیله شهر الدریهی در ساحل غربی این کشور ۱۵ تن از عناصر ائتلاف سعودی را کشته و ۲۰ تن دیگر را زخمی کردند. یک مقام نظامی یمنی علاوه بر اعلام این مطلب به شبکه تلویزیونی المسیره، از انهدام پنج خودرو نظامی متعلق به عوامل سعودی‌ها در طی عملیات یاد شده خبر داد. مقام مزبور افزود: «مراکز تجمع دشمن در اطراف النخیله به محاصره نیرو‌های یمنی درآمد تا آنجا که آن‌ها مجبور شدند از راه دریا کشته‌ها و زخمی‌های‌شان را تخلیه کنند.»
** آفتاب یزد ۹۷/۴/۱۶
*  ابراز خرسندی انگلیس از واگذاری پروژه رآکتور اراک به این کشور
معاون وزیر خارجه انگلیس از واگذاری ریاست مشترک پروژه به روز رسانی رآکتور اراک به کشورش ابراز خرسندی کرد.
آلیستر برت که در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در پایتخت اتریش شرکت کرده بود، با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: بسیار خوب است که امروز شاهد حمایت قاطع از توافق هسته‌ای با ایران در کمیسیون مشترک در وین بودیم. لازم است که تمام طرف‌ها به‌طور کامل به تعهداتشان عمل کنند.
*  حج را نمی‌شود تعطیل کرد
نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: ۷۵۰ هزار نفر در چند ماه گذشته به ترکیه سفر کردند و کسی اعتراض نکرد که ارز کشور به هدر رفت اما هنگامی که ۸۵ هزار حاجی مظلوم قصد انجام حج واجب را دارند برخی افراد اعتراض بیجا می‌کنند.
حجت‎الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در همایش آموزش متمرکز زائران حج تمتع استان قم اظهار داشت: متأسفانه سال گذشته برخی افراد فضایی ایجاد کردند که برخی حجاج از سفر به مکه منصرف شدند. وی بیان کرد: حج را نمی‌توان تعطیل کرد و تعطیلی آن در شرایط خاص است.
** رسالت ۹۷/۴/۱۶
*  راه پیشرفت و غلبه بر مشکلات، تبعیت مطلق از ولایت‌فقیه است
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: راه پیشرفت و غلبه بر مشکلات تبعیت مطلق از ولایت‌فقیه است. آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، در دیدار جمعی از خانواده شهدا و بانوان فرهیخته حوزوی و فرهنگی قم، در پاسخ به مطالبه گری این بانوان نسبت به الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تروریسم و پولشویی و همچنین سند راهبردی مساجد، حرکت در مسیر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی را مهم‌ترین راهبرد برای حل مشکلات و پیشرفت عنوان کرد و گفت: بیشتر شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی مشهور دنیا اظهار کرده‌اند که ایران با داشتن رهبری مانند امام خامنه‌ای نفوذناپذیر است و هیچ آسیبی به آن وارد نمی‌شود، بنابراین در هر جا که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند مردم باید به‌سرعت به تبعیت از ایشان بپا خاسته و در هر جا که ایشان فرمودند مردم مطیع محض ایشان باشند.
*  چهار دیپلمات ایرانی بر اساس شواهد محکم همچنان در اسارت به سر می‌برند
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پیامی به مناسبت سی و ششمین سالگرد ربودن دیپلمات های ایرانی تاکید کرد که بر اساس شواهد و قراین محکم دیپلمات های ایرانی در داخل خاک لبنان توسط رژیم صهیونیستی ربوده و به داخل سرزمین های اشغالی انتقال داده شده اند و همچنان در اسارت بسر می برند.در بخشی از این پیام آمده است: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره این عزیزان، بر مسئولیت قانونی و اخلاقی نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، صلیب سرخ جهانی و نهادهای حقوق بشری برای آزادی دیپلمات های به اسارت رفته تاکید دارد.
** مردم سالاری ۹۷/۴/۱۶
*  دیدار جابری انصاری با رئیس جمهوری تونس
«حسین جابری انصاری» فرستاده ویژه رئیس جمهوری کشورمان با «الباجی قاید السبسی» رئیس جمهوری تونس دیدار و پیام حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر روحانی را تقدیم وی کرد. در این دیدار جابری انصاری آخرین تحولات مربوط به برجام و اقدام یکجانبه آمریکا در نقض این توافقنامه بین‌المللی را تشریح کرد. جابری انصاری همچنین ضمن ارائه گزارشی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای حل مسالمت‌آمیز بحران‌های منطقه، بر اراده کشورمان برای گسترش روابط و تقویت همکاری‌های دوجانبه با تونس در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تاکید کرد.
*  محاکمه وزیر سابق اسرائیلی به اتهام جاسوسی
محاکمه «گونن سگو» وزیر سابق رژیم صهیونیستی به اتهام جاسوسی برای ایران پشت درهای بسته آغاز شده است.دادگستری رژیم صهیونیستی، سگو را رسما به همکاری با دشمن، جاسوسی علیه اسرائیل و انتقال اطلاعات محرمانه به دشمن متهم کرده است.
سه قاضی به این پرونده رسیدگی می‌کنند و دلیل برپایی آن پشت درهای بسته حساسیت پرونده به دلایل امنیتی است. سگو از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ وزیر انرژی و زیرساخت‌های اسرائیل بود.
طبق ادعانامه منتشر شده، سگو به جاسوسی از نوع درجه یک متهم شده که جرمی جدی‌تر از جاسوسی عادی است.دادگاه می‌تواند سگو را به اتهام خیانت به مرگ محکوم کند اما در رژیم صهیونیستی فقط «آدولف آیشمن»، افسر بلندپایه آلمان نازی پس از محاکمه، اعدام شد.البته ناگفته نماند که موساد همیشه مسئولیت حذف و پاکسازی را به صورت محرمانه برعهده داشته است.
** آرمان ۹۷/۴/۱۶
*  تمدید توافقنامه همکاری انرژی تهران – وین
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از ادامه مذاکرات برای صادرات نفت ایران و تمدید توافقنامه همکاری انرژی بین ایران و اتریش خبر داد.
امیرحسین زمانی‌نیا درباره مباحثی که درباره صادرات گاز از ایران به کشورهای اروپایی مطرح شده است،‌گفت: اتریش در نظر دارد تا از حاشیه خزر و از ایران به اروپا گاز صادر شود و صحبت‌هایی در این باره انجام شده و ایران نیز علاقمند است. زمانی نیا تصریح کرد: در کمیته مشترک انرژی درباره مساله گاز و اتحادیه اروپا هم صحبت شده است.
** آفرینش ۹۷/۴/۱۶
*  باید راهکارهای عادی سازی روابط اقتصادی با ایران اجرا شود
موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که اعضای نشست مشترک بر ضرورت ادامه برجام و راهکارهای عملی عادی سازی روابط اقتصادی با ایران تاکید کردند.وی افزود: در این نشست درباره تداوم برجام و حل مشکلات ناشی از خروج آمریکا صحبت شد و وزرای امورخارجه اروپایی به همراه چین، اجرای کامل برجام از سوی ایران را تائید کردند.موگرینی با اشاره به یازدهمین گزارش سازمان انرژی اتمی و پایبندی ایران بر تعهدات برجام افزود: شرکت کنندگان در نشست با استقبال از گزارش پایبندی ایران به برجام اجرای کامل این توافق از سوی ایران را مورد تائید قرار دادند.
*  ایران برای همه گزینه های احتمالی آماده است
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تلاش طرف های دیگر به منظور حفظ این توافق نوشت، ایران برای همه گزینه های احتمالی آمادگی دارد.
این مقام ایرانی که نامش ذکر نشده است، اظهار کرد: ما برای همه گزینه های احتمالی آماده هستیم. عدم موفقیت توافق هسته ای تنش در منطقه را افزایش می دهد. سایر امضاکنندگان برجام برای حفظ این توافق باید زیان ناشی از تحریم های آمریکا را جبران کنند.
** قدس ۹۷/۴/۱۶
*  تحریم ایران توسط آمریکا را درست نمی‌دانیم
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: مسائل موجود بین آمریکا و ایران می‌تواند از طریق مذاکره میان دو کشور حل و فصل شود و مذاکراتی که منجر به تصویب برجام شد، الگوی خوبی برای این امر است.
مولود چاووش اوغلو گفت: تصمیم آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران را درست نمی‌دانیم. وی تاکید کرد: از اعضای اتحادیه اروپا می‌خواهیم که برای تداوم برجام تلاش کنند و ایران نیز به رغم خروج آمریکا به اجرای برجام متعهد بماند.
چاووش اوغلو با بیان این که ترکیه به طور معمول مخالف تحریم ایران است، گفت: اقدام یکجانبه ایالات متحده مبنی بر تحریم ایران و الزام کشورهای دیگر در تبعیت از تصمیم آمریکا، موضعی نادرست است.
*  آلمان بخشی از دارایی ارزی کشورمان را بلوکه کرد
محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و شاندیز و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از دارایی‌های ارزی کشورمان در آلمان توقیف شده است.
وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: پس از خروج آمریکا اعتماد به اروپایی‌ها کاری غلط به نظر می‌آمد که این اقدام آلمانی‌ها در بلوکه کردن دارایی‌‌های ایران این موضوع را به اثبات رساند.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر لزوم پیگیری این موضوع توسط دولت تأکید کرد.
** خراسان ۹۷/۴/۱۶
*  ارتش سوریه به مرز اردن رسید
ارتش سوریه در ادامه عملیات در جنوب این کشور، توانست ۹ منطقه و پاسگاه مرزی استان درعا را پاکسازی کند و به مرز اردن برسد. نیروهای مقاومت توانستند شهرک «صیدا» را هم آزاد کنند. «صیدا» در ۱۰ کیلومتری شرق درعا قرار دارد و از مهم‌ترین مراکز تروریست‌ها به شمار می‌رفت که با آزادی این شهرک، ارتش سوریه توانسته گام بلندی برای پاک سازی شرق استان درعا بردارد.
*  واکنش ستاد مشترک ارتش آمریکا به تهدید بستن تنگه هرمز
اوربان سخنگوی فرمانده مشترک ارتش آمریکا در واکنش به تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز بدون اشاره به حضور تجاوزگونه ده‌ها شناور جنگی آمریکایی در خلیج فارس ادعا کرد: «آمریکا و متحدانش امنیت و ثبات در منطقه را تضمین می‌کنند.»
** اعتماد ۹۷/۴/۱۶
*  خبر توافق «سوریه بدون ایران» کذب است
سخنگوی کاخ کرملین ضمن استقبال از دیدار آتی سران روسیه و امریکا در عین حال گفت که غیرمنطقی است بدون حضور تهران درباره مشارکت این کشور در سوریه رایزنی شود. دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین اعلام کرد که غیرواقعی است که درباره حضور ایران در سوریه بدون اینکه ایران هم در نشست حضور داشته باشد، صحبت شود. پسکوف همچنین اعلام کرد که آمادگی روسای جمهور روسیه و امریکا برای دیدار با هم، با توجه به متشنج شدن روابط میان دو کشور نشانه مثبتی است.
** سازندگی ۹۷/۴/۱۶
*  وانگ یی وزیر امور خارجه چین: خروج آمریکا از برجام سبب شده است پرسش‌هایی در این خصوص مطرح شود که چگونه این توافق می‌تواند ادامه یابد و اینکه این مسیر به کجا منتهی خواهد شد. من فکر می‌کنم که برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی است و به همین علت تمام کشورهای عضو آن ملزم هستند از بقای این توافق اطمینان حاصل کنند. اگر نتوان این توافق را حفظ کرد، این کار فقط به منافع ایران ضربه نخواهد زد، بلکه به صلح در خاورمیانه و اعتبار نظم جهانی بین‌المللی آسیب وارد خواهد کرد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
انبیا و اهل بیت(ع) برای امر به معروف و احیای معروف‌ها قیام کردند
رسا/آیت الله خرازی در جلسه درس اخلاق خود با تأکید بر احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ابراز داشت: این فریضه الهی با شرایط لازم باید در جامعه مورد توجه باشد، آمر به معروف خود باید عامل به آن باشد.عضو جامعه مدرسین عنوان کرد: کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند اما نسبت به آن عمل و ترک نداشته باشد کار او اثر لازم را ندارد، انسان ابتدا باید به معروف عمل و منکر را ترک کرده و سپس دیگران را امر و نهی کند، دایره امر به معروف و نهی از منکر وسیع است و انبیا و اهل بیت(ع) برای امر به معروف و احیای معروف‌ها قیام کردند.
مسؤولان نگرانی‌های اقتصادی مردم را برطرف کنند
رسا /آیت الله نمازی گفت: مردم از وضعیت بازار و فروش بی حساب و کتاب ارز و سکه رضایت ندارند. عضو جامعه مدرسین با تأکید بر برخورد مسؤولان با اخلال گران بازار اقتصادی ارز و سکه که به دنبال هرج و مرج اقتصادی در کشور هستند، افزود: با افراد فرصت طلب و سودجو که به اقتصاد کشور ضربه می زنند باید برخورد جدی شود تا کسی جرأت اخلال در اقتصاد کشور را نداشته باشد.وی افزود: مردم انتظار دارند رییس جمهور که در انتخابات با شعار اقتصادی مورد اعتماد مردم قرار گرفت امروز به وعده‌های خود عمل کند و شرایط با ثباتی در حوزه ارز ایجاد کند.
تخریب، تحمیل و تسلیم کردن سه هدف دشمن است
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری دردیدار با هیئتی از فضلا، مدیران مراکز اسلامی و مبلغان اروپایی با بیان اینکه دشمن سه هدف را دنبال می‌کند، عنوان کرد: اولین هدف دشمن تخریب باور‌ها و اعتقادات یک مجموعه است و در گام دوم دیدگاه هایش را تحمیل می‌کند و بعد از آن نیز به تسلیم شدن وادار می‌کند و فرهنگی را از این طریق جایگزین فرهنگ دیگری می‌نماید.وی ابراز کرد: مسئله حفظ هویت فرهنگی حتی منهای اسلام ملت‌ها خیلی مهم است و اگر این را بگیرند آن فرهنگ اسلامی را هم از شما گرفتند و اگر آن هویت فرهنگی رفت کار مشکل می‌شود.
مجتهد و فیلسوف بومی اروپایی، تاثیرگذاری چند برابری خواهد داشت
حوزه/آیت الله اعرافی در دیدار جمعی از علما، مبلغان و مدیران مراکز اسلامی و دینی انگلستان، گفت: فعالیت تبلیغی در خارج از کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است و تربیت دانشمند و فاضل مهذب از میان مسلمانان بومی کشورهای اروپایی نیز از مهمترین وجوه تبلیغی در خارج از کشور است. مدیر حوزه‌های علمیه کشور، بر لزوم تربیت فلاسفه و فقها و مجتهدان بزرگ بومی در کشورهای غربی تاکید کردو افزود: اروپا زمینه فلسفی، علمی و فکری مساعدی دارد که می‌توان با استفاده از این ظرفیت و به مدد توجه موثر روی افراد بومی و حتی مهاجر، فلاسفه مسلمان و همچنین مجتهدان بزرگی را در اروپا پرورش داد.
بودجه بیت المال نباید در خدمت ترویج عرفان‌های نوظهور قرار گیرد
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی ،در دیدار هیئت مدیره موسسه بهداشت معنوی با تاکید بر این که مساله عرفان‌های نوظهور یکی از مباحث بسیار مهمی است که حوزه باید به صورت جدی به تحلیل آن بپردازد، اظهار داشت: از سویی لازم است که حکومت و مسئولان نیز به این مقوله توجه داشته باشند و در بعد دیگر نیز مردم به این مساله اهمیت قائل شوند به این معنا که می‌بایست سه رکن جامعه‌ امروز ما یعنی دولت و حکومت، حوزه و مردم باید همه خود را درگیر این مساله کنند.عضو جامعه مدرسین با تاکید بر لزوم توجه جدی حوزه، نظام و مردم به مساله عرفان‌های نوظهور تصریح کرد: بودجه بیت المال نباید در خدمت ترویج فرقه‌ها و عرفان‌های نوظهور قرار گیرد.
۸ عامل داعش در ایران اعدام شدند
مهر /هشت عامل داعش در حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) اعدام شدند.به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، این هشت نفر با عوامل اصلی به شهادت رساندن و مجروح نمودن تعدادی از هموطنان بی‌گناه در حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی همکاری مستقیم داشته و با علم و آگاهی از هدف و قصد عوامل گروهک تروریستی، آنان را پشتیبانی، تأمین مالی و تسلیحاتی کرده‌اند.
کمیسیون مشترک برجام بر اجرای طرح‌های بین‌المللی تاکید کرد
ایرنا /وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای با اشاره به نشست وزیران خارجه کشورهای اروپایی برجام اعلام کرد:شرکت کنندگان کمیسیون مشترک برجام بر ادامه اجرای طرح‌های بین المللی پیش بینی شده در این توافق نامه از جمله طرح مشترک ایران و روسیه برای تغییر کاربری سایت هسته‌ای فردو به منظور تولید ایزوتوپ‌های ثابت و نیز مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک تاکید کردند.وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود آورد: کمیسیون مشترک برجام با رضایت خاطر به رفتار مسئولانه تهران به اجرای کامل تعهدات این کشور در چارچوب برجام که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده، اشاره کردند.
 کاروان مشترک نظامیان آمریکایی و فرانسوی وارد سوریه شدند
ایرنا/رسانه‌های سوری اعلام کردند که هفت کامیون بسیار بزرگ آمریکایی و فرانسوی که کاملا پوشانده شده بود، امروز وارد شهر ‘الطبقه’ در غرب استان رقه شدند.این کاروان که همزمان با منع آمد و شد توسط نیروهای دمکراتیک سوریه (کردها) از عراق وارد استان رقه شد به طرف فرودگاه نظامی الطبقه حرکت کرد.رسانه‌های سوریه روز گذشته به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که مذاکره میان دولت سوریه و حزب دمکراتیک سوریه(کردها) برای تحویل مناطق تحت تسلط آن‌ها به ارتش این کشور در شهر ‘الطبقه’در غرب استان رقه در جریان است.
مطمئن هستیم جهان در برابر آمریکا ایستاده است
مهر/ وزیر امور خارجه پس از پایان کمیسیون مشترک برجام اظهار کرد: آنچه مهم بود این است که جزئیات در خصوص اقدامات طرف‌های مشارکت کننده در برجام روشن تر شود که این هم اتفاق افتاد و از طرفی مهم این است که ببینیم این اقدامات چگونه عملیاتی می‌شود. ظریف گفت: امروز مطمئن هستیم بقیه دنیا در کنار آمریکا برای اعمال فشار علیه ایران قطعاً نخواهد بود و حتی در برابر آمریکا ایستاده است.وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی، مسیر شکوفایی اقتصاد ایران را با سربلندی ادامه دهیم.
تظاهرات مردم بحرین در حمایت از «عیسی قاسم»
مهر/ مردم بحرین بار دیگر با برگزاری تظاهرات گسترده در برخی مناطق، حمایت خود را از رهبر نهضت اسلامی‌ این کشور اعلام کردند.شرکت کنندگان در این تظاهرات اعلام کردند که تا پای جان به حمایت خود از شیخ عیسی ادامه داده و خواهند کرد.
تجارت با ایران به هوا و هوس آمریکا وابسته نیست
مهر/وزیر خارجه روسیه، گفت: طرف‌های دیگر موجود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران، توافق کرده‌اند که در مورد راه‌های تجارت با ایران به صورت مستقل از هوا و هوس آمریکا، کار کنند.لاوروف گفت که در صورتی‌که واشنگتن تحریم‌های خود بر علیه ایران را بازگرداند، به راه‌های جدیدی برای تجارت با ایران احتیاج خواهیم داشت.
تحریم‌های ایران عواقبی برای اروپایی‌ها دارد
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی دولت انگلیس ضمن طرح این ادعا که برجام دارای نقطه ضعف‌هایی است، گفت: لندن خواهان تداوم اجرای آن است. ساموئل، گفت: ما بر خلاف خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای به اجرای آن پایبند هستیم.وی افزود: البته باید بپذیریم اعمال تحریم‌های آمریکا عواقبی برای شرکت‌های اروپایی به دنبال دارد و ما باید با آن مقابله کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *