طلیعه ۱۳۵۹-۹۷۰۴۰۷

۷ تیر سال ۱۳۶۰یادآور واقعه تلخ شهادت، شهید مظلوم دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران و شخصیت‌های برجسته انقلاب اسلامی است. این شهید بزرگوار که با انتصاب امام راحل، ریاست دیوان عالی کشور را برعهده داشت، انسانی مومن، مخلص، صادق و جدی در کار بود که مواضع محکم، منطقی و اصولگرایانه ایشان باعث شد بتواند در برابر موج فشارها، اهانت‌ها و دشمنی‌های کینه توزانه دوام بیاورد و در مظلومیتی مقتدرانه در مقابل ناملایمات و طوفان‌ها بایستد.

سالروز شهادت این فرزند انقلاب به نام هفته قوه قضائیه نامگذاری شده است. حق بزرگی که شهید بهشتی بر گردن دستگاه قضایی دارد و ابتکارات و خدمات برجسته ایشان به سیستم قضایی کشور اکنون قوه قضائیه را میراث دار قدرت، سلامت و پویایی قرار داده است. اجرای عدالت و اقامه حق یکی از آموزه‌های مؤکد اسلامی و از  اهداف عالیه حکومت اسلامی است و قوه قضاییه به عنوان یکی از ارکان کلیدی حاکمیت اسلامی در این خصوص وظیفه بسیار مهمی به عهده دارد و می‌تواند طعم شیرین عدالت و آرامش و امنیت جامعه را به مردم بچشاند.

از سویی، این نهاد مهم و حیاتی برای سلامت کشور بیش از هر چیز خود باید از سلامت و کارآمدی برخوردار باشد. چرا که چشمان مردم در جستجوی عدالت و مبارزه با فساد، به قوه قضائیه دوخته شده است و حس کارآمدی دستگاه قضایی در نگاه مردم در شرایطی ایجاد می‌شود که کیفیت اقدامات این نهاد به موازات کمیت آن رشد و ارتقا پیدا کند و از انتقاد و نظارت با آغوش باز استقبال کند.

نکته دیگر اینکه مردم، قوه‌ی قضائیه را ملجأ و پناه خود می‌دانند، بنابراین نباید نگاه امیدوارانه مردم در مراجعه به قوه قضائیه در فرایند‌های پیچیده اداری و اطاله دادرسی آسیب ببیند که این مهم با اصلاح برخی قوانین قابل تحقق است و  بخشی از کارآمدی قوه قضائیه را تضمین می‌کند.

همچنین براساس  اصل ۱۵۶ قانون اساسی، احیاء و گسترش عدل، آزادی مشروع و نظارت بر حسن قوانین، کشف جرم و مجازات مجرمان و اصلاح آنان از جمله رسالت‌ها و وظایف قوه قضاییه است. برای رسیدن به این اهداف و رسالت‌ها، قوه قضائیه به عنوان یک قوه مستقل باید با ایستادگی در مقابل عوامل مخدوش‌کننده استقلال خود، اقتدار و قاطعیت لازم جهت اجرای عدالت را داشته باشد.و با برنامه ریزی منسجم برای تدوین چشم انداز آینده و تلاش برای اصلاح قوانین در کنار کادر سازی سلامت خود را تامین و بستر تحقق عدالت را فراهم کند.

یک نکته مهم دیگر اینکه امروز، قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با فشارهای سنگین مدعیان دروغین حقوق بشر و دشمنان نظام اسلامی قرار دارد. بنابراین منتقدان دستگاه قضایی که به حق به برخی ضعف‌های سیستم قضایی انتقاد دارند باید بدانند که در هیچ صورتی نباید ابهت و اقتدار دستگاه قضایی تخریب شود و این نهاد مقدس نباید در اثر فشارهای داخلی و خارجی آسیب ببیند.

 تحلیل کلان وضعیت و آمارهای موجود از مبارزه با فساد نشان می‌دهد که علی رغم برخی ضعف‌ها و اشکالات، قوه قضائیه قاطعانه در مسیر عدالت گستری گام برداشته و امید است به برکت خون شهدای گرانقدر دستگاه قضا، این نهاد مهم و حیاتی در قدرت و سلامت و کارآمدی، فعال و تاثیر گذار میدان دار مبارزه با ظلم و فساد و ملجا و پناه مظلومان باشد. (خ-۱۳۵۹)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *