خبرروز ۱۳۹۷/۰۴/۰۷

  • رئیس جمهور: آمریکا را در جنگ اراده‌ها به زانو درمی‌آوریم
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه: دستگاه قضا باید با مختل‌کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند
  • آیت الله خاتمی: بخشی از گرانی‌های فزاینده به دلیل سوء تدبیرهاست
  • آیت‌‌الله اعرافی: آمادگی حوزه علمیه برای ترویج و توسعه ورزش پهلوانی با سابقه فرهنگی و آیینی
  • سردار رحیم صفوی: وظیفه همه کمک به دولت برای حل مشکلات اقتصادی است
  • نامه ۱۸۷ نماینده مجلس: رئیس جمهور تیم مدیریت اقتصادی را تغییر دهد

 

** جام جم ۹۷/۴/۷
*  تغییراتی در کابینه خواهیم داشت
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر ضرورت اعمال تغییرات در کابینه خاطر‌نشان کرد: در این دولت با هدف پویایی، تغییر در کابینه خواهیم داشت. محمود واعظی در حاشیه جلسه دولت در پاسخ به سوالی در خصوص ترمیم کابینه و رفتن برخی چهره‌ها از جمله وزیر راه و شهرسازی، صنعت و تجارت، کار و رئیس‌کل بانک مرکزی، گفت: من این اسامی که گفته شد را تائید نمی‌کنم. در این زمینه همواره رئیس‌جمهور تصمیم گرفته‌اند این بار هم ایشان تصمیم خواهند گرفت.
** همشهری ۹۷/۴/۷
*  ۳۸ هزار و ۲۵۰ سکه را یک فرد ۳۱ ساله خریده است
ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره نابسامانی‌های اخیر در بازار ارز و سکه اظهار داشت: متأسفانه مواردی را در بحث خرید سکه شاهد بوده‌ایم که اقتصاد کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد، در رابطه با سکه نفر اول ۳۸ هزار و ۲۵۰ عدد سکه خریداری کرده و برای این خرید، رقمی معادل ۵۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان پول پرداخت کرده است. سراج گفت: این فرد تنها ۳۱ سال دارد.
*  اقدام ایران در مقابله با بدعهدی آمریکا
کارخانه UF6 به عنوان یکی از کارخانجات مهم تولید سوخت اصفهان و از بخش‌های مهم صنعت هسته‌ای کشور راه‌اندازی و برای نخستین بار پس از حدود ۹ سال نخستین بشکه کیک زرد در قسمت خوراک‌دهی کارخانه تخلیه شد. سازمان انرژی اتمی در این رابطه اعلام کرد: کارخانه تولید UF6 در مجتمع UCF اصفهان عمدتا به دلیل کمبود کیک زرد در کشور از سال ۸۸ عملا غیرفعال بوده است بعد از توافق برجام و واردات مقدار زیادی کیک زرد و نیز افزایش تولید کیک زرد در داخل کشور امکان راه‌اندازی مجدد این کارخانه به وجود آمده است.
** کیهان ۹۷/۴/۷
*  دستگاه قضا باید با مختل‌کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه:
– قوه قضائیه باید «مظهر عدالت» و «ملجأ مورد اطمینان و پناهگاه آرامش‌بخش مردم» برای احقاق حقوق فردی و عمومی‌ باشد و اعتماد افکار عمومی را با تبلیغ درست یعنی انعکاس هنرمندانه و مؤثر واقعیات و عملکرد دستگاه قضایی و نیز حرکت و تحول مستمر درونی به‌دست آورد.
– اگر دستگاه قضایی در ادای وظایف خود یعنی «قضاوت، پایان دادن به اختلاف‌ها و نزاع‌ها و مجازات متخلفان از قانون» به‌خوبی عمل کند، مردم از حاکمیت، خرسند و راضی خواهند بود و اگر وظایف، ناقص و بد انجام شوند، مردم از حاکمیت، ناخرسند خواهند شد.
– امروز قوه قضائیه از جانب دشمنان خارجی و غافلین داخلی، آماج شدیدترین فشارهای تبلیغی و رسانه‌ای است.
– یک قاتل بی‌رحم که چند جوان حافظ امنیت را به قتل رسانده و در یک فرآیند قانونی و منصفانه چند ماهه به جرم وی رسیدگی و محکوم شده است، مظلوم جلوه داده می‌شود و قوه قضائیه‌ دلسوز و پیگیر حقوق مظلومین، ظالم و متجاوز معرفی می‌شود.
– دستگاه قضا باید با مختل‌کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند.
– باید واضح و مؤثر در این مقوله ورود کنید و فعال باشید.
– قضات کوشا، صادق و قانع و از طرف دیگر افراد متخلف و خیانتکار را به مردم معرفی کنید.
*  آمریکا از ابتدا با ملت ما دشمنی داشته جمهوری‌خواه و دموکرات هم ندارد
وزیر امور خارجه در فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: آمریکا از ابتدا با انقلاب، نظام و ملت ما دشمنی داشته، دارد و خواهد داشت، جمهوری‌خواه و دموکرات هم ندارد، بلکه روش‌های آنها متفاوت است.
ظریف گفت: عزم اروپا برای حفظ برجام جدی است اما اینکه چقدر بتوان این جدیت را عملی کنند، مهم است. بنابراین شرایط امروز با شرایط گذشته متفاوت است اما هر کشوری درعرصه بین‌المللی به دنبال منافع خود است، ما باید از‌اشتراک منافع استفاده کنیم، همانگونه که کشورهای دیگر استفاده می‌کنند.
** شرق ۹۷/۴/۷
*  تعیین سفیر فرانسه در تهران به‌عنوان نماینده مکرون در سوریه
سخنگوی دولت فرانسه از تعیین سفیر کنونی این کشور در ایران به‌عنوان نماینده شخصی رئیس‌جمهوری فرانسه در سوریه خبر داد. سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، فرانسوا سینیمو، سفیر کنونی فرانسه در ایران را به‌عنوان نماینده شخصی خود در سوریه تعیین کرد. سینیمو ۶۱ساله مدیر سابق سازمان اطلاعات خارجی فرانسه بود و مأموریت او در تهران در آگوست پایان می‌یابد.
*  نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ترکیه
بر اساس نتایج نهایی اعلام‌شده توسط شورای‌عالی انتخابات ترکیه، حزب عدالت و توسعه ۴۲.۵۰ درصد، حزب جمهوری‌خواه خلق ۲۲.۶۸ درصد، حزب دموکراتیک خلق‌ها ۱۱.۶۳ درصد، حزب جنبش ملی‌گرا ۱۱.۱۳ درصد و حزب تازه‌تأسیس «نیک» ۱۰.۱ درصد آرا را به دست آورده‌اند.
** ایران ۹۷/۴/۷
*  آمریکا را در جنگ اراده‌ها به زانو درمی‌آوریم
رئیس جمهوری همگان را به وحدت و پرهیز از دامن زدن به اختلافات فراخواند و با بیان اینکه در شرایط فعلی و دشمنی‌ها، راه ما مقاومت با کمترین هزینه است، تأکید کرد: اگر سختی باشد، با هم تحمل می‌کنیم و تسلیم نخواهیم شد، عزت تاریخی را حفظ می‌کنیم و در مبارزه اراده‌ها، امریکا را شکست می‌دهیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت که در محل اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اینکه «باید متحد بایستیم و اختلاف داخلی بالاترین هزینه‌ها را به مردم و بویژه فقرا تحمیل می‌کند»، گفت: روز اهتزاز پرچم ایران است؛ حاضرم در برابر تمام مخالفین و منتقدین خم شوم و دست آنها را برای اتحاد و همکاری ببوسم. امروز باید همگی تصمیمات مهمی برای حفظ استقلال و سربلندی ایران عزیز بگیریم و تا پایان و با همه توان پای اجرای آن بایستیم.
*  قطعنامه ۲۲۳۱ خواستار اجرای کامل برجام است
دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز تأسف از خروج امریکا از توافق هسته‌ای ایران گفت: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواستار اجرای کامل برجام از سوی همه اعضا و حمایت نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی از آن شده است. آنتونیو گوترش همچنین به مسأله خروج یکجانبه امریکا از این توافق مورد تأیید شورای امنیت اشاره کرد و گفت: متأسفانه با وجود پایبندی مداوم جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته‌ای خود، این توافق در معرض زوال قرار گرفته است. گوترش تأکید کرد: عمیقاً از این عقب‌نشینی از توافق متأسفم، برنامه جامع اقدام مشترک، یک دستاورد مهم در عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کرده است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۴/۷
*  نخست‌وزیر عراق خواستار خلع سلاح «پ‌.‌ک.ک» در کشورش شد
حیدر العبادی نخست وزیر عراق، خواستار خلع سلاح کلیه گروه‌های مسلح در خاک این کشور شد.
وی در کنفرانس خبری هفتگی‌‌اش گفت که برخی به دنبال ترویج اقدامات تروریستی و نشر اکاذیب برای تضعیف کشورند و برخی می‌خواهند که منازعات سیاسی در کشور به نقطه‌ای بی بازگشت برسد.
** وطن امروز ۹۷/۴/۷
*  وظیفه همه کمک به دولت برای حل مشکلات اقتصادی است
سردار سرلشکر صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در نشست نمایندگان بهداری رزمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با نکوهش تلاش تفرقه‌افکنانه برخی رسانه‌ها در انعکاس ناقص و وارونه سخنان وی، اقدام برخی رسانه‌ها در تضعیف دولت در شرایط حساس کنونی را برخلاف منافع ملی دانست و گفت: هم‌اکنون که مثلث شیطانی آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل‌سعود به ‌دنبال تضعیف اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و ایجاد نارضایتی و القای ناامیدی در مردم است و با تدابیر مقام معظم رهبری سران قوا در جلسات مشترک برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران متحد شده و به میدان آمده‌اند برای همه ما وظیفه است تلاش کنیم با هماهنگی و هم‌افزایی و کمک به دولت محترم و قوای دیگر در حل مشکلات و معضلات اقتصادی، نقشه‌های دشمن در عرصه‌های جنگ اقتصادی و عملیات روانی را خنثی کنیم و اجازه ندهیم بدخواهان ایران اسلامی، مکنونات درونی و شیطانی خود را با نقل ناقص، جهت‌دار و موذیانه به افکار عمومی القا کنند.
*  اسامی دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی را منتشر کنید
تعدادی از نمایندگان به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نامه‌ای نوشتند مبنی بر اینکه دستگاه‌‌های اجرایی اسامی افراد و شرکت‌‌‌هایی را که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌‌اند منتشر کنند تا شفاف‌‌سازی درباره اختصاص این ارز انجام شود.
** جوان ۹۷/۴/۷
*  الگو شدن نیروهای مسلح برای مطالبه فرمانده کل قوا
سردار محمد شیرازی رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا، در جمع رئیس و معاونین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ضمن ابلاغ سلام مقام معظم رهبری به مجموعه سازمان، معنویت افزایی در ارتش را از انتظارات فرماندهی معظم کل قوا دانست و گفت: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش باید بیش از پیش در راستای معنویت افزایی و تربیت جوانان متدین اقدام کند.
وی الگو شدن نیروهای مسلح برای سایرین را از دیگر مطالبات فرماندهی معظم کل قوا برشمرد و افزود: اشراف بر امور سازمان، پیگیری مجدانه اقدامات، توجه به انگیزه، علاقه و توانمندی نخبگان و جوانان متدین و انقلابی و بهره مندی از تجربیات ارزشمند پیشکسوتان می‌تواند سازمان عقیدتی سیاسی ارتش را در پیشبرد بهتر امور و اثربخشی فعالیت‌ها یاری رساند.
*  ایران برای بدترین سناریو آماده است
یک مقام آگاه در وزارت نفت از آمادگی ایران برای ادامه صادرات نفتش تحت هر شرایطی خبر ‌داد.
این مقام آگاه با رد ادعای امریکایی‌ها برای صفرکردن صادرات نفت ایران گفته است که «این ادعای بزرگ، شدنی نیست؛ چراکه ایران در ماه گذشته میلادی روزانه ۸/۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر کرده و این رقم اکنون حدود ۵/۲ میلیون بشکه است و حذف این میزان نفت‌خام و میعانات گازی از بازار جهانی به راحتی و در یک دوره زمانی چندماهه، امکان‌پذیر نیست.» این مقام آگاه سپس تصریح کرد، برخی شرکت‌های اروپایی طی چند هفته اخیر (مثل شل و توتال) خرید نفت ایران را متوقف کرده‌اند، اما صادرات نفت ایران به اروپا، آسیا و دیگر نقاط جهان ادامه دارد.
** آفتاب یزد ۹۷/۴/۷
*  استیضاح وزیر کشور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد
یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از تقدیم طرح استیضاح وزیر کشور به هیات رئیسه با ۲۳ امضا خبر داد. علی‌اصغر یوسف‌نژاد اظهار کرد: ۲۳ نفر از نمایندگان در نامه‌ای طرح استیضاح وزیر کشور را به هیات رییسه ارائه کردند که بر این اساس این استیضاح به کمیسیون شوراها ارجاع خواهد شد تا پس از بررسی در این کمیسیون طی یک هفته گزارش آن به هیات رییسه ارائه و در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود.
*  ترامپ بودجه سازمان ملل را قطع کرد
دولت آمریکا بودجه متعهد شده خود به دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل به ارزش دو میلیون دلار را قطع کرده و در اعتراض به سیاست‌های رئیس روسی این دفتر سطح حضور خود را در کنفرانسی درباره این موضوع کاهش داد.
یک مقام آمریکایی که نام خود را فاش نکرد، گفت: قطع این بودجه با تصمیم اخیر رئیس روسی مبارزه با تروریسم سازمان ملل مبنی بر جلوگیری از حضور گروه‌های علاقه‌مند غیردولتی در یک کنفرانس مربوط به این دفتر مرتبط است.
** رسالت ۹۷/۴/۷
*  اروپایی‌ها نباید در قبال یمن سکوت و با متجاوزین همکاری کنند
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اروپایی‌ها نباید در قبال یمن سکوت و با متجاوزین همکاری کنند. سید کمال خرازی در نشست تبیین ژئوپلیتیکی روابط ایران و فرانسه با تاکید بر اینکه ایران و فرانسه باید در مسائل منطقه از زمینه های مشترک در جهت ایجاد صلح و ثبات بهره برداری کنند، تصریح کرد: آنچه در یمن روی می‌دهد یک فاجعه است، زیرا کشتار انسان های بیگناه، بدون آنکه برای دفاع چیزی داشته باشند، روی می‌دهد. حمایتی که عربستان و امارات از سوی غرب به ویژه آمریکا دارند، دست شان را برای جنایت باز گذاشته است.خرازی ادامه داد: خواسته طبیعی انصارالله یمن، داشتن سهم در حکومت این کشور است، اما در برابر این خواسته طبیعی، با تجاوز به این کشور مواجه است.
*  رئیس جمهور تیم مدیریت اقتصادی را تغییر دهد
۱۸۷ نفر از نمایندگان مجلس خواستار تغییر تیم مدیریت اقتصادی دولت شدند. ۱۸۷ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور خواهان ترمیم کابینه دولت شدند.در این نامه خطاب به رئیس جمهور آمده است: آگاه هستیم که امروز در شرایط اقتصادی با تحریم‌ها و توطئه های پیچیده دشمنان این مرز و بوم و تشکیل اتاق جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران مواجه هستیم، اما برخی ناکارآمدی‌های بخش اقتصادی دولت در این زمینه تاثیر جدی داشته است. ضرورت دارد دولت برنامه ریزی دقیق اقتصادی متناسب با شرایط موجود داشته باشد.به نظر اینجانبان عملکرد نامناسب مدیران ارشد اقتصادی کشور در طی سالهای اخیر موجب بی اعتمادی روزافزون مردم نسبت به تصمیمات و سیاستهای ابلاغی و اجرایی در بخش اقتصادی کشور گردیده است و این امر بازنگری در تیم اقتصادی دولت را ضرورتی دوچندان و اجتناب ناپذیر می‌نماید.
** مردم سالاری ۹۷/۴/۷
*  بررسی شرایط اقتصادی کشور در نشست سران سه قوه در مجلس
نشست سران سه قوه برای بررسی شرایط اقتصادی کشور در مجلس برگزار می‌شود. در نشست سران سه قوه که قرار است یکشنبه آینده در مجلس برگزار شود، رییس‌جمهور، رییس مجلس و رییس قوه قضاییه به همراه معاون اول رییس‌جمهور، وزرای کابینه دولت، نمایندگان مجلس و مقامات قضایی حضور پیدا می‌کنند. اوایل سال جاری نیز نشست قوای سه‌گانه در مجلس برگزار شده بود.
*  پیام متزورانه نتانیاهو به مردم ایران
نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر برای نمایش دوستی متزورانه و مضحک خود با مردم ایران یک پیام ویدئویی منتشر کرده و با اشاره به بازی ایران برابر تیم فوتبال پرتغال مدعی شد: هرگز از صحبت کردن درباره صلح با مردم ایران دست برنمی‌داریم.
بنیامین نتانیاهو همچنین در این پیام به برخی اعتراض‌ها از سوی کسبه بازار تهران در روزهای اخیر اشاره کرده و مدعی ارسال پیام صلح به مردم ایران شده است.
** آرمان ۹۷/۴/۷
*  توقف توافق میدان گازی «منصوری»
دولت اندونزی ماه گذشته تصمیم به توقف توافق «پرتامینا» در میدان گازی «منصوری» ایران گرفته و مدعی شد که این تصمیم برای حفظ روابط دوستانه با آمریکا اتخاذ شده است. «نیک ویدیاواتی» مدیر شرکت «پرتامینا» اندونزی گفت: ما روابط خوبی با آمریکا داریم و می‌خواهیم این روابط را حفظ کنیم. این تصمیم بعد از مشورت با رئیس‌جمهور اندونزی و وزرای انرژی و معدن گرفته شده است.
*  واکنش سرکرده منافقین به اتفاقات بازار
مریم رجوی، سرکرده منافقین پس از اعتراض برخی کسبه تهران به نابسامانی بازار ارز با چند پیام توئیتری مردم ایران را دعوت به شورش کرد.
** آفرینش ۹۷/۴/۷
*  نیروهای اطلاعاتی تهدید برخی کسبه را پیگیری کنند
سخنگوی دولت از نیروهای انتظامی و امنیتی خواست تا موضوع تهدید برخی کسبه را پیگیری و امنیت آنها را تامین کنند. محمد باقر نوبخت درباره تهدید کسبه بازار برای تعطیلی مغازه‌ها توسط برخی افراد ناشناس، گفت: آنچه که واقعیت است، دولت از کسبه راضی است، چرا که کسبه انسان های شریف، متمدن و متدینی هستند.وی تصریح کرد: اینکه عده ای کسبه را تحت فشار قرار دهند و آنها را وادار کنند در مغازه های خود را ببندند، باید توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی پیگیری شود، اما از نیروی انتظامی که همیشه پای صحنه است انتظار می‌رود که امنیت کسبه را حفظ کند.
** قدس ۹۷/۴/۷
*  آمریکا به دلیل ترس، ناوهایش را از مرزهای آبی ایران دور کرد
فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه ‌ناو‌های آمریکا در زمان اعلام خروج ‌از برجام از مرز‌های آبی ایران دور شدند گفت: آن‌ها خودشان اعتراف کردند ‌از ترس عکس‌العمل جمهوری اسلامی ‌دور شدند.
دریادار علی ‌فدوی تصریح کرد: امروز آمریکا زورگوترین کشور دنیاست اما این کشور زورگو بیشتر از هر کشوری از توانایی‌های ایران با خبر است.
وی با اعلام اینکه کشور آمریکا در زمان دستگیری تفنگدارانش برای ترساندن ایران ۱۸ فروند هواپیمای جنگی را به کار گرفت عنوان داشت: ما از التماس مقامات آمریکایی برای آزادی تفنگدارانشان فیلم داریم که هر زمان لازم شود پخش می‌کنیم.
*  مخالفت چین و روسیه با تحریم نفتی ایران
یک مدیر ارشد شرکت سینوپک چین در خصوص خرید نفت از ایران گفت: تحریم‌های آینده آمریکا هیچ تأثیری بر میزان خرید نفت چین از ایران نداشته و مطابق با میزان عرضه در جریان است. همچنین وزیر انرژی روسیه تاکید کرد: این کشور دارای قرارداد خرید نفت از جمهوری اسلامی است و به درخواست آمریکا درباره عدم واردات نفت از ایران، تنها از لحاظ حقوقی نگاه می‌کند. الکساندر نوواک اعلام کرد که مسکو درخواست طرف آمریکایی درباره توقف واردات نفت از ایران را صرفا براساس ضوابط حقوقی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
** خراسان ۹۷/۴/۷
*  در سال گذشته ۱۶۷ نفر از قضات متخلف تعلیق یا سلب صلاحیت شدند
آیت‌ا… آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه با اشاره به تشدید نظارت بر قضات و کارکنان این قوه، گفت: در روند برخورد با فساد در دستگاه قضایی، در سال گذشته ۱۶۷ نفر از قضات تعلیق یا سلب صلاحیت شدند وهمچنین در ۴۶۵ مورد نیز برخورد صورت گرفته است. رئیس دستگاه قضا با اشاره به هجمه‌ها علیه قوه قضاییه، تاکید کرد: با وجود تخریب‌ها و تهمت ها، قضات شریف، کارکنان پرتلاش و مدیران متعهد دستگاه قضایی با همه توان به وظایف خود در خدمت به مردم عمل می‌کنند.
*  ایران و افغانستان در موضوع آب به توافق کلی رسیده‌اند
سفیر افغانستان از توافق کابل و تهران در مسئله آب و حقابه هیرمند خبرداد. سفیر افغانستان در ایران تصریح کرد: «مباحث مربوط به رودخانه هیرمند، خشک شدن هامون و تالاب‌ها و نیز هریرود از جمله مسائلی است که درباره آن‌ها تفاهم‌کلی صورت گرفته است.» نصیر احمد نور درباره موفقیت‌های این کمیته می‌گوید: در کمیته مذکور به این نتیجه رسیده‌اند که علل خشک‌شدن تالاب‌ها مورد کارشناسی قرار گیرد و بعد از مشخص شدن نتیجه، همکاری‌ها درباره احیای تالاب‌ها انجام شود. همچنین درباره هریرود نیز به نتایجی رسیده‌اند تا در گام‌های بعدی عملیاتی شود.
** اعتماد ۹۷/۴/۷
*  استمرار روند توسعه و نوسازی تاسیسات هسته‌ای کره شمالی
کره شمالی در حال بهسازی و تقویت تنها رآکتور تحقیقاتی هسته‌ای شناخته شده این کشور است. پایگاه خبری «٣٨ شمال» با انتشار تصاویر جدید ماهواره‌ای از رآکتور پژوهشی یونگ‌بیون نوشته است که پیونگ‌یانگ با سرعت قابل توجهی در حال بهسازی و تقویت این رآکتور هسته‌ای است. این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که کمتر از سه هفته از دیدار دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی می‌گذرد. ترامپ پس از این دیدار در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرده‌بود که «کره شمالی دیگر یک تهدید هسته‌ای علیه امریکا محسوب نمی‌شود.»
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
بخشی از گرانی‌های فزاینده به دلیل سوء تدبیرهاست
حوزه/ آیت الله خاتمی خطاب به مردم گفت: ما در متن و همراه شماییم و از مشکلات، از جمله مشکلات اقتصادی آگاه هستیم، با این وجود شما را به چند چیز می‌شناسیم که مهم‌ترین آن بصیرت است. بخشی از گرانی‌های فزاینده به دلیل سوء تدبیر و برنامه‌ریزی‌های نادرست است، اما نمی‌توان باور کرد که دست اجانب در کار نیست و این مسائل تنها مشکلات داخلی است.عضو جامعه مدرسین درادامه اظهار کرد: ترامپ به صراحت از تحریم بی‌نظیر تاریخ علیه ایران سخن می‌گوید، در حالی که به فضل خداوند ما هم به این دشمنان بی‌نظیرترین مقاومت را نشان خواهیم داد.
آمادگی حوزه علمیه برای ترویج و توسعه ورزش پهلوانی با سابقه فرهنگی و آیینی
حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای گفت: این آمادگی در حوزه علمیه‌های سراسر کشور وجود دارد که در جهت ترویج و توسعه ورزش پهلوانی با سابقه فرهنگی و آیینی، همکاری لازم را انجام دهند.مدیرحوزه‌های علمیه تحصیل بیش از صد هزار نفر از شهرهای سراسر ایران و کشورهای مختلف جهان در قم را ویژگی منحصر به فرد این شهر دانست و افزود: جامعه المصطفی از لحاظ تاثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی می‌توانند از این ظرفیت برای بین‌المللی سازی فعالیت‌های خود بهره ببرند.
سازمان ملل با خروج آمریکا از برجام آشکارا مخالفت کند
ایرنا/دستیار اجرایی وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت: سازمان ملل متحد دارای وزن و اعتبار اخلاقی است و به نفع این نهاد و جامعه بین المللی است که مخالفت خود را به شکل علنی با سیاست آمریکا در خروج از برجام ابراز ‏کند.«رابرت جی گارد» با اشاره به گزارش آنتونیو گوترش درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و ابراز تاسف از خروج آمریکا از برجام افزود: دبیرکل سازمان ملل مخالفت ‏خود را درباره خارج شدن آمریکا از برجام به زبان‌های مختلف بیان کرده است. خارج شدن ایالات متحده به ضرر ایران و آمریکا است و در واقع دود آن به چشم همه دنیا می‌رود. ‏
مردم یمن با خطرناک ترین ائتلاف جهان مبارزه می‌کنند
ایرنا / سخنگوی انصارالله یمن در واکنش به قرار گرفتن ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در فهرست سیاه سازمان ملل گفت: مردم یمن با شرورترین ائتلاف جهان در حال مبارزه هستند. محمد عبد السلام همچنین گفت: مردم منطقه، مردم یمن را ستایش خواهند کرد که آن‌ها را از شر سعودی، صهیونیستی، آمریکایی دور نگاه داشتند. همچنین وزارت دفاع یمن اعلام کرد: سرلشکر ناصر الذیبانی، فرمانده منطقه هفتم نظامی وابسته به نیروهای متجاوز در منطقه نَهم به هلاکت رسید.
ائتلاف سعودی در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفت
ایرنا/سازمان ملل متحد، ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان را در ارتباط با کشتار کودکان یمنی در فهرست سیاه قرار داد.سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که ائتلاف سعودی حقوق کودکان را در مناطق درگیری در یمن نقض کرده است.تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از ۱۴ هزار یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است.
انتقاد فرانسه از کارشکنی‌های آمریکادرباره ایران
ایرنا/ برونو لومر وزیر دارایی فرانسه گفت: پاریس تاکنون هیچ نشانه مثبتی از دولت آمریکا درباره تقاضای مشترک فرانسه، آلمان و انگلیس برای معافیت از تحریم‌های شرکت هایی که با ایران مراوده تجاری دارند، دریافت نکرده است.وی پیشتر نیز از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران ابراز تاسف کرد و یادآورشد: اینکه واشنگتن بخواهد ژاندارم اقتصادی جهان باشد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
دولت سوریه در جنگ سوریه موفق بوده است
فارس/وزیر خارجه آمریکا در نشستی در مجلس سنا گفت در صورتی که روس‌ها بتوانند ایران را از سوریه خارج کنند، آن را تحسین می‌کند.وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در جریان جنگ هفت‌ساله سوریه «بسیار موفق» عمل کرده است.پامپئو افزود: از نقطه نظر آمریکا، ایران بزرگترین تهدید [در سوریه] به شمار می‌رود و ما بایستی روی این موضوع تمرکز کنیم.»وی با بیان اینکه به دنبال افزایش فشار علیه ایران است گفت با متحدان آمریکا در این خصوص همکاری خواهد کرد.
آمریکا مجوز مبادلات تجاری با ایران را لغو کرد
باشگاه خبرنگاران /دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوزهای عمومی صادر شده بعد از حصول برجام را لغو کرد.وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد مجوزهای عمومی H و I که پس از توافق هسته‌ای ایران صادر شده بود را باطل کرده است. مجوز عمومی H مبادلاتی را مشخص می‌کرد که شرکت‌های خارجی تحت کنترل یا مالکیت اشخاص آمریکایی مجاز بودند با ایران انجام دهند. مجوز عمومی I هم صادرات و بازصادرات هواپیمای مسافربری و قطعات و خدمات یدکی مربوط به آن را به ایران مجاز می‌کرد.
هند می‌تواند به بنادر ایران دسترسی داشته باشد
باشگاه خبرنگاران/ نیکی هیلی، در دیدار با «نارندرا مودی» نخست‌ وزیر هند گفت: اراده سیاسی از جانب آمریکا و هند وجود دارد تا درباره ایران به توافقی دست یابند.نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود: جنگ تجاری آمریکا با هند «حتی در زمره گزینه‌های آمریکا نبود.»او افزود: هند یک شریک بزرگ در افغانستان محسوب می‌شود و آمریکا متعهد است تا به هند اجازه دهد که به بنادر ایران دسترسی داشته باشد.هیلی همچنین خواستار خاتمه دادن وابستگی دهلی نو به نفت خام ایران شده است.
کمک مالی میلیاردر آمریکایی به پنج مخالف برجام
ایرنا/تارنمای شبکه «سی.ان.بی.سی» گزارش داد، یک هفته پس از آنکه رئیس جمهوری آمریکا از برجام خارج شد، «شلدون ادلسون» میلیاردر آمریکایی به ستاد پنج نامزد انتخابات میاندوره‌ای از حزب جمهوریخواه که با توافق هسته‌ای مخالف بودند، کمک مالی تشویقی ارائه کرد.طبق اسناد کمیسیون فدرال انتخابات، دین هلر سناتور جمهوریخواه از ایالت نوادا، باربارا کامستاک (ویرجینیا)، میمی والترز (کالیفرنیا) و میا لاو (یوتا) از اعضای مجلس نمایندگان و «کرسنت هاردی» نامزد انتخابات کنگره افرادی هستند که در ماه می ‌از ادلسون کمک مالی دریافت کرده‌اند.
خروج روسیه از جنوب سوریه کذب است
مهر/وزارت دفاع روسیه خبرهای منتشره در برخی رسانه‌ها درباره خروج این کشور از توافق مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه را تکذیب کرد.
تحریم‌های آمریکا علیه ایران الزام آور نیست
باشگاه خبرنگاران/نیهات زیبکچی ، وزیر اقتصاد ترکیه در نشستی خبری در آنکارا تاکید کرد این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی نخواهد کرد زیرا درخواست‌های آمریکا برای توقف خرید نفت از ایران الزام آور نیست.او افزود: ترکیه تنها درباره تحریم‌های ایران از تصمیم‌های سازمان ملل متحد پیروی می‌کند. ما تنها منافع ملی خود را پیگیری می‌کنیم و همچنین تلاش خواهیم کرد که کشور دوست و برادر ما ایران مورد ظلم و ستم و تحت فشار قرار نگیرد.
اعضای شورای امنیت خواهان اجرای کامل برجام شدند
ایرنا/نماینده دائم ایران در سازمان ملل خروج آمریکا از برجام و اعمال فراسرزمینی تحریم‌ها را نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ و مغایر منشور ملل متحد دانست وگفت: تقریبا همه اعضای شورای امنیت، این اقدام کاخ سفید را نکوهش کرده وخواهان حمایت واجرای کامل برجام شدند.غلامعلی خوشرو با تاکید بر اینکه مسئولیت پیامدهای اقدام متخلفانه آمریکا صرفا بر عهده آن دولت است، ادامه داد: نشست امروز شورای امنیت انزوای سیاسی آمریکا را به نمایش گذاشت به گونه‌ای که حتی نزدیک ترین متحدان این کشور هم از عملکرد واشنگتن در قبال برجام انتقاد و بر اهمیت برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ دیپلماسی تاکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *