خبرروز ۱۳۹۷/۰۴/۰۴

  • آیت الله العظمی شبیری زنجانی: محیط زیست حق الناس است و اخلال در آن جایز نیست
  • آیت الله العظمی نوری همدانی: مشکلات مردم مایه شرمندگی است
  • آیت الله نمازی: اعزام مبلغ بر اساس نیازهای فرهنگی هر منطقه باشد
  • آیت الله مدرسی یزدی: حوزه‌های علمیه جایگاه ولایت فقیه را با ادله برای مردم تبیین کنند
  • آیت الله اعرافی: مسجد باید در موضوعات مطالعات، فقه و نظام اجتماعی پایه قرار گیرد
  • ریاض موشک‌باران شد

 

** جام جم ۹۷/۴/۴
*  پایان ۱۴ سال ریاست بروجردی بر کمیسیون امنیت ملی
در جریان برگزاری انتخابات هیأت رئیسه سال سوم کمیسیون امنیت ملی، حشمت‌ا… فلاحت پیشه با اکثریت آرا به ریاست کمیسیون انتخاب و به این ترتیب ریاست علاءالدین بروجردی که از مجلس هفتم تا کنون رییس کمیسیون امنیت ملی بود به اتمام رسید.
حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در انتخابات هیات رئیسه کمیسیون، مجتبی ذوالنوری ۹ رأی، فلاحت‌پیشه ۹ رأی و بروجردی ۵ رأی به عنوان کاندیداهای ریاست مجلس کسب کردند. وی ادامه داد: به دلیل آنکه ذوالنوری و فلاحت‌پیشه رأی مساوی به دست آورده بودند، با انجام قرعه‌کشی، فلاحت‌پیشه به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی انتخاب شد.
** همشهری ۹۷/۴/۴
*  بیش از هر زمان به همگرایی احتیاج داریم
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی شیطنت‌های آمریکا را در بروز وضعیت اقتصادی اخیر دخیل دانست و در عین حال گفت: برخی اشکالات درونی اقتصادی کشور همچون نقدینگی زیاد نیز باعث وضعیت اقتصادی فعلی شده که باید روی آن کار جدی‌تری شود تا نقدینگی به سمت جاهایی که ثروت‌زا و تولید‌زاست سوق پیدا کند.
وی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس با اسحاق جهانگیری گفت: این جلسه با توجه به نوع نیازهای دولت از لحاظ شرایط فعلی صورت گرفت و پیشنهاداتی ارائه شد، اما مهم آن است که ما در وضعیت فعلی به همگرایی بیشتر بین افراد و صاحب‌نظران نیاز داریم. خوشبختانه مقام معظم رهبری نیز سازوکار مدیریتی را طراحی کردند که قوای مختلف کشور در آن حضور داشته و با هم تصمیم می‌گیرند که ضوابطی گذاشته شود. امیدواریم با این جلسات بتوانیم با فکر عمیق‌تر راهی برای بهبود شرایط کشور پیدا کنیم.
*  مقتدی صدر با عبادی هم ائتلاف کرد
مقتدی صدر و حیدر عبادی بعد از دیداری کوتاه از توافق ائتلاف‌های نصر و سائرون برای تشکیل اکثریت در پارلمان عراق خبر دادند. این دیدار در نجف، در دفتر مقتدی صدر انجام شد.
** کیهان ۹۷/۴/۴
*  دولت برای حل مشکلات تیم منسجم اقتصادی تشکیل دهد
عضو هیئت ‌رئیسه مجلس مشکل اساسی اقتصاد را بی‌اعتنایی مسئولان اجرایی به توانمندی داخلی دانست و خواستار تشکیل تیم اقتصادی منسجم از سوی دولت برای حل معضلات و مشکلات شد.
احمد امیرآبادی عضو هیئت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره دلایل قاطعیت نداشتن مسئولان در زمینه مسائل اقتصادی گفت: مشکل اساسی در مسئله اقتصاد این است که عزیزانی که در دولت حضور دارند به ظرفیت و توانمندی‌های داخل توجه نمی‌کنند؛ آنها بیشتر به دنبال این هستند که مشکلات را از خارج مرزها حل کنند.
*  روز نخست تعرض به ایران ۱۰۰۰ موشک روانه ریاض می‌شود
سرلشکر سید یحیی رحیم‌صفوی در جمع پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس استان فارس در حسینیه ثارالله با اشاره به قدرت منطقه‌ای ایران، اظهار داشت: در عین‌ حالی که قدرت فرهنگی، نظامی و اقتصادی آمریکا در حال افول است، اما دشمنان بدانند که ایران قدرت نخست منطقه است و هیچ موضوعی بدون حضور ایران حل نخواهد شد. وی با بیان اینکه کشورهای همسایه هیچ‌گونه تهدیدی برای ایران محسوب نمی‌شوند، در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در این نشست در مورد رجزخوانی عربستانی‌ها و حمله به ایران، خاطرنشان کرد: ایران یک قدرت بزرگ است و اگر بخواهند دست از پا خطا کنند، در همان روز نخست ۱۰۰۰ موشک به سمت آنان و قصرهایشان در شهر ریاض شلیک خواهد شد که البته بعید می‌دانم که آنان چنین حماقتی کنند.
*  انفجار مهیب در انبار مهمات ارتش عربستان
انقلابیون یمن با شلیک یک فروند موشک زلزال۱، انبار تسلیحاتی آل‌سعود در خاک عربستان را منهدم کردند.
یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله یکشنبه شب یک انبار سلاح متعلق به ارتش عربستان را در منطقه «الموسم» شهر جیزان واقع در جنوب عربستان هدف قرار دادند. منابع یمنی می‌گویند انبار سلاح و مهمات ارتش عربستان در پی این حمله موشکی، منهدم شد و در آتش سوخت. یک منبع دیگر یمنی گفته این انبار سلاح را با موشک «زلزال۱» هدف قرار داده‌اند.
** شرق ۹۷/۴/۴
*  بخشی از گرانی اخیر محصول رسانه‌های غیررسمی است
حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، گفت: در موضوع دلالی ارز و سکه دادستانی شأن دخالت ندارد؛ چون جرم‌انگاری انجام نشده است، اما اگر این اقدام در برهم‌زدن نظم، امنیت جامعه و حقوق عامه اثرگذار باشد، دادستانی باید وارد عمل شود. صادقی افزود: بخشی از موج گرانی‌های اخیر، محصول اقدامات رسانه‌های غیررسمی بوده و با این فضا اعتماد عمومی از بین می‌رود.
*  احداث خط‌آهن میان اسرائیل و عربستان
روزنامه قطری العربی الجدید به نقل از شبکه دو تلویزیون اسرائیل نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم و یسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات با شروع فوری احداث خط آهنی که اسرائیل را به عربستان وصل می‌کند، موافقت کردند. این خط ریلی جدید به‌عنوان یک مسیر تجاری عمل کرده و دریای مدیترانه را به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و مشخصا عربستان وصل می‌کند.
** ایران ۹۷/۴/۴
*  گشت‌های محله‌محور به جای ایست و بازرسی‌های بسیج
سردار سالار آبنوش، معاون بسیج گفت: ایست و بازرسی به معنا و مفهومی که قبلاً بود، الان دیگر اصلاً وجود ندارد الا به اقتضا که مسئولان امنیتی نظام تشخیص دهند در یک خطه، در یک معبر، در یک گذرگاه نیاز به کمک بسیج باشد، ما تورهای موردی ایست و بازرسی را برگزار می‌کنیم، مثلاً برای مسائلی از قبیل ورود اشرار، ضد انقلاب و معاندین، مبارزه با حمل سلاح و مهمات غیرمجاز، قاچاق کالا و مواد مخدر و…. وی افزود: با توجه به ثبات امنیت بالای کشور و توانمندی ناجا و اشراف بالا، ایست و بازرسی‌های ما کاهش پیدا کرده و ما به آن معنا ایست و بازرسی‌ها را از دستور کار خود خارج کردیم اما برای اینکه مردم احساس آرامش داشته باشند، گشت‌های محله محور را راه‌اندازی کرده‌ایم.
*  رئیس قوه قضائیه نشست خبری باز با ارباب جراید داشته باشند
محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه مهندسین با اشاره به در پیش رو بودن هفته قوه قضائیه ادامه داد: قوه قضائیه با کار وسیع و پرحجمی که دارد، مردم آثار آن را دریافت می‌کنند و در سال‌های اخیر با ورود قوه قضائیه به پیگیری پرونده‌های فساد و دانه درشت‌ها، بهتر از قبل عمل کرده و البته هنوز جا برای بهبود وضعیت این قوه هم وجود دارد. وی با اشاره به گزارش رئیس قوه قضائیه به مردم از طریق تلویزیون گفت: امیدواریم که ایشان بتوانند شرایطی را برای برگزاری یک نشست باز خبری با ارباب جراید داشته باشند تا خدای ناکرده این طور مطرح نشود که رئیس قوه قضائیه یک طرفه به قاضی رفته‌اند.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۴/۴
*  نظر ایران در اوپک تامین شد
نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به نشست اخیر این سازمان گفت: خوشبختانه نظر اول در خصوص تغییر نیافتن سهمیه‌ها و سقف تولید در اوپک تامین شده است.
محمدعلی خطیبی با اشاره به نشست اخیر اوپک افزود: نظر ایران این بود که هیچ گونه تغییری نباید در سقف و سهمیه تولید نفت اعضا ایجاد شود.
*  اروپا در مرز فروپاشی است
رئیس پارلمان اروپا در آستانه برگزاری نشست ویژه امروز بروکسل با موضوع مهاجرت در گفتگویی نسبت به فروپاشی اروپا هشدار داد.
«آنتونیو تایانی» رئیس پارلمان اروپا در گفتگو با روزنامه فونکه-مدین گروپه با اشاره به بحران مهاجرت در میان کشورهای اروپایی اظهار داشت: سیاستمداران اروپایی باید به این نکته واقف باشند که مسئله‌ای مانند مهاجرت نباید اروپا را به سمت فروپاشی سوق دهد.
وی در ادامه افزود: یک راهکار واحد می‌تواند ما را در حل بحران مهاجرت یاری کرده تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن به اتفاق نظر در این رابطه دست پیدا کنیم.
** وطن امروز ۹۷/۴/۴
*  عذرخواهی وزیر صنعت به خاطر اظهارات معاونش
وزیر صنعت و معدن نسبت به اظهارات حسن یونس‌سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت و بی‌احترامی وی به رسانه‌ها واکنش نشان داد و گفت: از اصحاب رسانه به دلیل اظهارات معاونم عذرخواهی می‌کنم. محمد شریعتمداری در واکنش به اظهارات معاون خود مبنی بر اینکه رسانه‌ها درباره مسائل اقتصادی چرت‌وپرت می‌گویند، گفت: حتما آقای سینکی خسته بوده و خطاب اظهاراتش نسبت به اصحاب رسانه و جراید نبوده است.
*  معامله قرن تقریباً نهایی شده است
جرد کوشنر، داماد ترامپ گفته معامله قرن تقریبا نهایی شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. کوشنر گفته است اگر محمود عباس بخواهد، حاضر است با وی گفت‌وگو کند. در عین حال بار اقتصادی معامله قرن بر عهده اردن و مصر خواهد بود و کشورهای عربی خواستار کشور فلسطینی با مرکزیت قدس هستند. کوشنر تاکید کرده است مردم فلسطین رهبران خود را برای رد کردن طرحی که آن را ندیده‌‌اند تحت فشار قرار ندهند. داماد ترامپ به عنوان معمار معامله قرن شهرت دارد و در انتقال سفارت آمریکا به قدس نقشی کلیدی داشت.
** جوان ۹۷/۴/۴
*  هلاکت یک تروریست در درگیری مرزبانان پیرانشهر
سردار «قاسم رضایی» گفت: مأموران پاسگاه مرزی «تمرچین» هنگ مرزی پیرانشهر حین اجرای گشت و کمین در نقطه صفر مرزی ایران و عراق با گروهک‌های تروریستی و عناصر معاند درگیر شدند. در این درگیری یک نفر از تروریست‌ها به هلاکت رسید.
وی ادامه داد: در این درگیری، مرزبانان با برتری آتش سنگین و تحمیل تلفات، خسارات جدی را به گروهک تروریستی و عناصر معاند وارد کردند و مقادیری سلاح و مهمات از آنها غنیمت گرفتند.
فرمانده مرزبانی ناجا گفت: متاسفانه در این عملیات یک نفر از دلاوران مرزبانی به نام ستوان دوم «سیدعلی هاشمی» به درجه رفیع شهادت نائل و سرباز وظیفه «کسری عبدالعلی زاده» به مقام جانبازی مفتخر شد.
*  مشکلات مردم مایه شرمندگی است
آیت‌الله‌العظمی نوری‌ همدانی در دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: باید تمام همت مسئولان رفع مشکل مردم باشد. مشکلات اقتصادی مردم مایه شرمندگی است و عده‌ای هم به‌جای اینکه مرهم باشند نمک به زخم می‌زنند، مردم وقتی می‌بینند که یک مسئول می‌آید و مشکلات آن‌ها را کتمان می‌کند بر ناراحتی آن‌ها افزوده می‌شود.
وی تأکید کرد: درست است دشمن جنگ اقتصادی را آغاز کرده و بی‌رحمانه هم مشغول است اما باید توجه داشت مدیریت هم ضعیف است، هیچ اشراف و نظارتی بر خدمات و کالا وجود ندارد.
وی تصریح کرد: نباید مسائل حاشیه‌ای مطرح شود بلکه همگان باید با وحدت و همدلی به‌فکر مقابله با دشمن باشند و برای حل مشکلات مردم از مسائل اختلافی پرهیز شود.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: باید یک‌صدا و آن‌هم صدای وحدت از جامعه بلند شود و مسئولان با پیروی از رهبری و توصیه‌های امام راحل مشکلات را حل کنند.
** آفتاب یزد ۹۷/۴/۴
*  مخالفت مجلس با تفکیک وزارتخانه
لایحه یک فوریتی اصلاح بخشی از ساختار دولت در دستور کار جلسه علنی صبح دیروز (یکشنبه) مجلس قرار گرفت و کمیسیون مشترک گزارش رد این لایحه را به مجلس ارائه کرد.
در ادامه پس از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق و دفاع جهانگیری از کلیات، این لایحه با ۱۱۳ رای موافق، ۱۰۷ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر مورد مخالفت مجلس قرار گرفت.
*  ایران به گرجستان برق صادر می‌کند
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: حدود ۱۰ درصد از برق تهاتر شده ارمنستان را برای فروش به گرجستان در نظر گرفته‌ایم که به زودی قرارداد آن امضا می‌شود.
حمیدرضا عراقی درباره فروش برق دریافت شده از ارمنستان به گرجستان، بیان داشت: ارمنستان در ازای گاز صادراتی ایران برق تولید می‌کند و به شرکت ملی گاز تحویل می‌دهد که احتمال دارد بخشی از این برق را به گرجستان بفروشیم.
** رسالت ۹۷/۴/۴
*  ترامپ از تهران می ترسد
داگ باندو پژوهشگر انستیتو کاتو و دستیار ویژه رونالد ریگان رئیس جمهور سابق آمریکا، با انتشار یادداشتی در وب سایت آمریکایی اورنج کانتی رجیستر به انتقاد از سیاست های آمریکا در قبال ایران پرداخته است. در این یادداشت که تحت عنوان “وسواس دیوانه وار و خطرناک واشنگتن درباره ایران” منتشر شده است، می خوانیم گویا ترامپ یک شب هم بدون نگرانی نسبت به ایران نمی خوابد؛ چرا او تا این حد از تهران هراسناک است؟ حقیقت آن است که ادعاهای مطرح شده درباره تروریست بودن ایران صحیح نیست و مردم آمریکا نیز چنین درکی دارند. تهران، آمریکایی‌ها را هدف قرار نداده است و حتی به اسرائیلی‌ها نیز حمله نکرده و آن حملاتی که در سال های اخیر وجود داشته نیز برای تلافی ترور دانشمندان هسته ای این کشور بوده است.
*  ضرورت سرعت عمل دستگاه قضا درپرونده حادثه ایرانشهر
وزیرکشوربا بیان ضرورت سرعت عمل دستگاه قضا درپرونده حادثه ایرانشهر گفت: آمارمطرح شده درخصوص حادثه ایرانشهرصحت ندارد، آنچه که تاکنون به صورت رسمی به ما گزارش شده است وشکایت کرده‌ اند، ۴مورد بوده است. عبدالرضا رحمانی فضلی درحاشیه جلسه شورای اجتماعی کشور افزود: البته دربازجویی ازافراد ادعا شده است که موارد دیگری وجود دارد اما هنوزاین موارد اثبات نشده است. همچنین قوه قضائیه اکنون مسئول کاراست وباید موضوع را به صورت دقیق وسریع پیگیری کند تا با اقدام سریع، بازدارندگی ایجاد کنیم.
** مردم سالاری ۹۷/۴/۴
*  هدف دشمن نابودی ایران است نه نظام و دولت
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جریان حضور در جمع اعضا و فعالان اتاق بازرگانی ایران ضمن پاسخگویی به دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنها در ارتباط با آینده اقتصادی کشور تصریح کرد: ما در ایران از اصولگرا، اصلاح‌طلب، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی ایران و یا مخالف دولت همه در یک کشتی نشسته‌ایم و اکنون هدف دشمنان نه نظام ایران، نه دولت روحانی، بلکه هدف ایران است. این ایران است که اکنون برای تحقق برخی از اهداف و تمایلات مانع است، می‌خواهند ایران را نابود کنند. ظریف ادامه داد: خیال نکنید که اگر آقای روحانی رفت و اصولگرایان آمدند موفق می‌شوند. بعضی‌ها خیال نکنند که اگر جمهوری اسلامی ایران رفت آنها سر کار می‌آیند. اکنون ایران یعنی این جغرافیا و موجودیت عظیم پرافتخار تاریخی با این مردم و توانمندی‌ها و امکانات مورد هدف است و ان‌شاءالله ما این هدف را ناکام می‌کنیم.
** آرمان ۹۷/۴/۴
*  ارسال نامه رئیس جمهوری به اتحادیه اروپا
رئیس دفتر رئیس جمهور از ارسال نامه رئیس‌جمهور به اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام خبر داد. محمود واعظی در حاشیه مراسم ختم حجت‌الاسلام حسینی و در پاسخ به این سوال که عده‌ای از شایعه ارسال نامه آقای رئیس‌جمهور به سران اتحادیه اروپایی خبر می‌دهند، ضمن تائید این خبر گفت: نامه مذکور بعد از خروج آمریکا از برجام نوشته شده است. وی از اعلام محتوای نامه مذکور خودداری کرد.
*  بازدید وزیر اطلاعات از فردو و نطنز
حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات به منظور بازدید از تاسیسات هسته‌ای فردو و نطنز به استان‌های قم و اصفهان سفر کرد. این بازدید طی روزهای دوشنبه و سه شنبه ۴ و ۵ تیرماه جاری انجام می‌شود.
** آفرینش ۹۷/۴/۴
*  در رابطه با یمن نه از موضع ایران حمایت می‌کنیم و نه از موضع ائتلاف عربی
وزیر خارجه قطر با بیان اینکه در رابطه با یمن نه از موضع ایران حمایت می‌کنیم و نه از موضع ائتلاف عربی، خواهان برگزاری نشست میان طرف‌های مختلف یمنی و حل بحران این کشور شد.
شیخ محمدبن عبدالرحمن وزیر خارجه قطر در یک سخنرانی در کمیسیون امور خارجی پارلمان اروپا در بروکسل، گفت: ما شاهد وضع یمن هستیم و در ابتدای سال ۲۰۱۵ عضو ائتلاف عربی بودیم، در آن زمان هدف این بود که یمنی‌ها را دور یک میز جمع کنیم و به راه‌حل سیاسی برسیم اما این هدف کاملا تغییر یافت.
*  طالبان پاکستان رهبر جدید انتخاب کرد
گروه طالبان پاکستان با تأیید کشته شدن رهبر پیشین این گروه اعلام کرده که رهبر جدیدی انتخاب کرده است.
در اعلامیه‌ای‌ که محمد خراسانی، سخنگوی طالبان پاکستان به رسانه‌ها فرستاده، آمده که شورای رهبری این گروه «مفتی نور ولی محسود» را به عنوان رهبر جدید این گروه تعیین کرده است.
این نخستین بار است که طالبان پاکستان تایید می‌کند که مولانا فضل‌الله، رهبر پیشین این گروه کشته شده است.
** قدس ۹۷/۴/۴
*  منابع ارزی، بیش از مصرف است
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اقدامات مهم دولت به منظور کنترل کردن بازار ارز و طلا در کشور خبر داد. محمدباقر نوبخت که به همراه استاندار تهران برای بازدید از پروژه کمربندی و افتتاح سیلوی ۴۰ هزار تنی پاکدشت به شهرستان پاکدشت سفر کرده بود، با شرکت در جلسه شورای اداری این شهرستان اظهار داشت: دولت با تمام توان در جهت کنترل بازار ارز و طلا اقدامات اساسی انجام داده است.
وی در خصوص بازار ارز گفت: مقدار منابع ارزی، بیش از مصرف است و هر کس که نیاز به ارز دارد می‌تواند دلار ۴۲۰۰ تومانی خرید کند ولی در مقابل باید کالایی که با استفاده از آن ارز تهیه شده را مشخص کند.
** خراسان ۹۷/۴/۴
*  اختصاص حدود ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار برای رفع تنش آب شرب در مناطق بحرانی کشور
هیئت وزیران در جلسه عصر دیروز خود به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، با اختصاص مبلغ هشت هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور رفع تنش آب شرب در مناطق بحرانی کشور موافقت کرد.
دولت این تصمیم را با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر تخصیص منابع اعتباری برای تأمین آب شرب اضطراری، ارتقای کیفیت و کمک به طرح‌های تأمین آب پایدار شهرها و روستاهای کشور گرفت.
*  سفیر تام‌الاختیار ایران در ژاپن تعیین شد
بنا به پیشنهاد وزیر خارجه و تصویب رئیس‌جمهور، مرتضی رحمانی موحد سفیر جدید ایران در ژاپن شد.رحمانی موحد پیش از این، کارشناس ارشد سیاسی و مشاور وزیر خارجه بود. وی به جای رضا نظرآهاری راهی توکیو می‌شود.
** اعتماد ۹۷/۴/۴
*  اصولگرایان و اصلاح‌طلبان روزه سیاسی بگیرند
سردار جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: استفاده از دروغ و ایجاد ناامیدی و دوراهی مذاکره و تهدید اقدام دیگر دشمنان است. نامه‌ای که عده‌ای برای مذاکره با امریکا نوشتند در واقع دادن پاس به امریکایی‌ها بود. رویکردی که می‌تواند با این تهدیدات مقابله کند وحدت است، مسوولان گروه‌های سیاسی، اصولگرا و اصلاح‌طلب روزه سیاسی بگیرند و حرف تفرقه افکن نزنند مردم نیز باید هوشیاری داشته باشند و سواد رسانه‌ای و سیاسی خود را بالا ببرند و بدانند ممکن است اخبار حقیقی نباشد.
** سازندگی ۹۷/۴/۴
*  دولت به تفکیک وزارتخانه‌ها نیاز دارد
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور روز گذشته در صحن علنی مجلس حاضر شد تا از لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت دفاع کند. او علت حضور خود در مجلس شورای اسلامی را علاوه بر دفاع از این لایحه، ضرورت منطقی تفکیک در چند وزارتخانه دانست و تاکید کرد: اگر این تفکیک رخ ندهد از فردا می‌گوییم که بخش صنعت، مسکن و حمل و نقل به راحتی قابل اداره نیست و مشکل‌ساز خواهد شد. وی افزود: دو وزارتخانه‌ای که امروز مورد بحث است، از جهات مختلفی مورد اهمیت است. در دنیا نیز معمولا اختیارات تفکیک در سطح وزارتخانه‌ها به رییس‌جمهور داده می‌شود تا تصمیم بگیرد کابینه‌ را با چند وزیر معرفی کند. بنابراین دولت نیاز دارد با تفکیک وزاتخانه‌ها این امتیاز را داشته باشد تا شرایط را مدیریت کند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
محیط زیست حق الناس است و اخلال در آن جایز نیست
مهر/ آیت الله العظمی شبیری زنجانی، در پاسخ به یک استفتا درباره تکلیف شرعی مؤمنین در مورد بحران آب خوزستان، محیط زیست را حق الناس و هرگونه اخلال در این عرصه و زندگی عادی مردم را غیر جایز دانستند.ایشان همچنین تصریح کردند:بر مسؤولین ذی‌ربط در هر منصب و مقامی فرض است که با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و علمی، مانع از نابودی منابع آب شرب مملکت شوند، چرا که هرگونه اخلال در محیط زیست و زندگی عادی مردم، حق‌الناس شمرده می‌شود و جایز نیست.همچنین در شرایط فعلی، همه مردم نیز باید با صرفه‌جویی در این‌گونه مصارف، مانع از به مخاطره افتادن زندگی عادی خود و دیگران شوند.
اعزام مبلغ بر اساس نیازهای فرهنگی هر منطقه باشد
رسا/آیت الله نمازی برگزاری دوره های آموزشی برای مبلغان را مهم خواند و گفت: اعزام مبلغ برای هر منطقه و شهری باید براساس نیازهای فرهنگی همان منطقه و شهر باشد.عضو جامعه مدرسین در ادامه یکی از نهادهای مظلوم در ساختار نظام اسلامی را نهادهای تبلیغاتی دانست و با اشاره به اینکه تنوع و تعدد فعالیت های تبلیغی ابتکار را می گیرد، اظهار داشت: تنوع و تعدد نهادهای تبلیغاتی نیازمند بازنگری، ساماندهی و کارکارشناسی است تا آفت ها، آسیب ها، تهدیدها و موانع سد راه تبلیغ شناسایی و برطرف شود.
حوزه‌های علمیه جایگاه ولایت فقیه را با ادله برای مردم تبیین کنند
حوزه/ آیت الله مدرسی یزدی، در دیدار مدیر و کارمندان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد، با بیان اینکه مسائل سیاسی باید با ظرافت در حوزه‌های علمیه بیان شود، گفت: سیاست در حوزه‌های علمیه نباید مقطعی باشد و لازم است جایگاه ولایت فقیه با ادلّه برای مردم تبیین شود.عضو جامعه مدرسین دربخش دیگری ازسخنان خودبا اشاره به نقشه‌های دشمن برای تضعیف اعتقادات مردم، گفت: دشمن با حمله‌های نظامی و اقتصادی، آنچنان که می‌خواسته است، نتوانسته به اهداف خود برسد، لذا اکنون در فکر تغییر اعتقادات مردم است و می‌خواهد اسلام بدلی را که مطابق واقع نیست، بر افکار مردم تحمیل کند.
مسجد باید در موضوعات مطالعات، فقه و نظام اجتماعی پایه قرار گیرد
تسنیم/آیت‌الله اعرافی در بازدید از فعالیت‌های قرارگاه منتظران شهادت، با بیان اینکه در قرون متمادی مسجد جای تعلیم و تربیت مسائل اجتماعی، فرهنگی و رسیدگی به امور کلان جامعه به شمار می‌آمد، افزود: اگر ما دقتی در مجموعه احکام مساجد داشته باشیم قطعاً به نکات کلیدی مؤثری بر خواهیم خورد که می‌توانیم از آنان استفاده کنیم. مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور درادامه با بیان اینکه مسجد باید در موضوعات مطالعات، فقه و نظام اجتماعی پایه قرار گیرد گفت: در موضوع مطالعات مسجد باید برنامه‌ریزی‌های مطلوبی انجام شود همچنین فعالیت‌های علمی باید در مساجد به‌صورت برنامه چندساله دنبال شود.
نشست قوای سه‌گانه را در مجلس برگزار کنید
فارس/ جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس خواستار برگزاری نشست قوای سه‌گانه و تشکیل کمیته ویژه برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم و نوسانات ارزی شدند. در همین زمینه، حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان و رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ضمن تایید این خبر گفت: در این نامه از رئیس مجلس خواسته‌ایم هرچه سریعتر نشست سران قوا با حضور وزرا ، نمایندگان مجلس و مقامات قضایی در صحن خانه ملت برگزار شود.
غرب درحال تدارک سناریوی جدید علیه سوریه است
مهر / سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سخنانی نسبت به سناریوی جدید کشورهای غربی علیه سوریه هشدار داد. ماریا زاخاروا در این خصوص اعلام کرد: متأسفانه کشورهای غربی در راستای تأمین منافعشان در تدارک یک سناریوی جدید علیه دمشق هستند.وی همچنین با اشاره به سناریوی جدید غرب در سوریه گفت: سناریوی جدید این است که گروه‌های به اصطلاح معارضه معتدل و تروریست‌های معتدل را علیه دولت سوریه به خدمت گیرند.زاخاروا گفت که این سناریو به شدت روند سیاسی در سوریه را با مخاطره مواجه می‌سازد.
توافق روسیه با سرکرده‌های جدید جیش الاسلام
باشگاه خبرنگاران/وزارت دفاع روسیه و سرکرده‌های جدید گروه تروریستی جیش الاسلام بر سر توقف خشونت و درگیری‌ها در غوطه شرقی و خارج کردن نزدیک به ۸ هزار تن از تروریست‌های عضو این گروه از شهر دوما در نزدیکی دمشق، پایتخت روسیه به توافق رسیده‌اند.
افزایش آمار خودکشی در میان آمریکایی ها
باشگاه خبرنگاران/پایگاه اینترنتی نیویورک پست در گزارشی به افزایش آمار خودکشی در میان نوجوانان و کودکان آمریکایی پرداخت و از آن با عنوان اخبار وحشتناک برای پدر و مادرهای آمریکایی نام برد.در این گزارش آمده است: فکر خودکشی در میان نوجوانان آمریکایی رو به افزایش است و شمار نوجوانان و کودکان آمریکایی که به خودکشی فکر می‌کنند و با این افکار درگیر هستند از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ دو برابر شد.
اردوغان دوباره رئیس‌جمهور ترکیه شد
باشگاه خبرنگاران / طبق گزارش رسانه‌های خبری، رجب طیب اردوغان بر اساس نتایج غیررسمی، پیروز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شناخته شد.منابع ترکیه‌ای، میزان آرای اردوغان را پس از شمارش ۹۸ درصد آرای انتخاباتی، ۵۲.۳ و میزان مشارکت مردم در انتخابات را نزدیک به ۹۰ درصد اعلام کرده‌اند.
ریاض موشک باران شد
مهر/یگان موشکی نیروهای مقاومت یمن اعلام کرد که موشک‌های بالستیک از نوع برکان که ریاض پایتخت عربستان را هدف قرار داده بود به مرکز اطلاعات وزارت دفاع و دیگر اهداف موجود در این شهر اصابت کرده است.این نیروها هم چنین تاکید کردند که موشکهای شلیک شده دقیقا به اهداف از پیش تعیین شده در ریاض اصابت کردند.فعالان شبکه‌های اجتماعی در عربستان نیز از شنیده شدن صدای انفجارهای پی در پی در ریاض خبر داده بودند. به دنبال موشک باران ریاض پرواز هواپیماها در فرودگاه بین المللی خالد نیز با کندی صورت می‌گرفت.
وزارت خارجه ایران حمله تروریستی در آدیس آبابا را محکوم کرد
مهر/سخنگوی وزارت خارجه حمله تروریستی به گردهمایی هواداران نخست وزیر اتیوپی در آدیس آبابا را محکوم کرد. قاسمی ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان و مجروحان این حادثه و مردود دانستن هرگونه اقدامات خشونت آمیز و تروریستی، با مردم و دولت اتیوپی در مسیر پیشرفت و دموکراسی اعلام همبستگی کرد.
تمام مصیبت‌های جهان از اسرائیل است
فارس/معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان خواستار تشکیل هر چه سریعتر دولت این کشور شد. وی آمریکا را کشور «ظالم، متکبر و جنایتکار» خواند و گفت، عامل تمام مصیبت‌های منطقه و جهان، رژیم صهیونیستی است.شیخ نعیم قاسم افزود: با وجود مقاومت و ملت فلسطین که به معامله قرن «نَه» می‌گویند اسرائیل نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، ما مطئنیم تا زمانی که مقاومت در منطقه موجود است پروژه آمریکا و اسرائیل عملی نخواهد شد.
 استیضاح ربیعی تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد
تسنیم/ عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از تقدیم طرح استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیئت‌رئیسه پارلمان خبر داد و گفت: این طرح را ۵۰ نماینده امضاء کرده‌اند. مقصودی یکی از علل این استیضاح را ازهم‌گسیختگی‌ این وزارتخانه و بیماری و ناتوانی ان دربراوردکردن انتظارات جامعه ونیزاوضاع نابسامان مدیریت اقتصادی و درآمدزایی در شستا و سازمان تأمین اجتماعی عنوان نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *