خبرروز ۱۳۹۷/۰۴/۰۳

  • پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام حسینی موسوی
  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: دشمنان به دنبال استعمار کشورهای اسلامی هستند
  • آیت الله هاشمی شاهرودی: راه مقابله با شیطنت‌های دشمن حل مشکلات اقتصادی است
  • رئیس قوه قضائیه: حقوق بشر ابزاری برای فشار به کشور‌ها شده است
  • آیت الله فاضل لنکرانی: برداشت‌های ناصحیح برخی خانواده‌ها از دین خطری جدی است
  • آیت الله اعرافی: ایران با وجود تحریم‌ها به موفقیت‌های بالای علمی دست پیدا کرده است

 

** جام جم ۹۷/۴/۳
*  صدور احکام قضایی فاجعه منا؛ به زودی
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره آخرین وضع پرونده حادثه منا گفت: رسیدگی به پرونده فاجعه منا ادامه دارد و به زودی احکام قضایی صادر می‌شود.
محمدجواد لاریجانی گفت: از آنجا که این پرونده مربوط به مسایل بیرون از مرزهای ما و به خصوص کشور عربستان سعودی است که سیستم قضایی بسیار لغزنده‌ای دارد و قابل اعتماد نیست، رسیدگی‌ها دشوار است. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تاکید کرد: ما نمی‌توانیم برای رسیدگی این پرونده صبر کنیم اما این پرونده باید در مسیر بین‌المللی پیگیری شود.
** همشهری ۹۷/۴/۳
*  نامه نمایندگان برای ترمیم کابینه
۵۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور خواهان ترمیم کابینه در دومین سال فعالیت آن شده‌اند. ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در این رابطه گفت: واقعیت این است که هیأت وزیران انتظارات مردم را برآورده نمی‌کند، در واقع هیأت وزرا در بخش اقتصادی ناکارآمد هستند و رئیس جمهور هم باید بداند با این هیأت وزرا نمی‌توانند مسیر را به سرانجام برسانند.
*  بررسی مجدد پالرمو در شورای نگهبان
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره وضعیت بررسی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان‌یافته فراملی، (پالرمو) گفت: پس از اینکه ایراد شکلی شورای نگهبان در خصوص مشکل ترجمه‌ای این لایحه در مجلس حل و مجددا به شورا ارسال شد، از هفته گذشته بررسی ماهوی این لایحه آغاز شده است. به گفته کدخدایی، مباحث زیادی در جلسات اخیر شورا هم در مقدمه این لایحه و هم در خصوص شرایط وضع شده از سوی مجلس تحت عنوان حق شرط و هم در مفاد این کنوانسیون صورت گرفته، اما هنوز جمع‌بندی نشده است که اعلام نظر کنیم.
** کیهان ۹۷/۴/۳
*  خدمات ارزنده این روحانی بااخلاص و پرتلاش معرف چهره نورانی یک عالم خدمتگزار و باابتکار است
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم پرهیزگار و معلم اخلاق حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید علی‌اکبر حسینی موسوی را تسلیت گفتند.
بخش از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمات ارزنده‌ این روحانی با ‌اخلاص و پر‌تلاش چه در آموزش‌های سودمند در رسانه‌ ملی و چه در مجلس شورای اسلامی و چه در محیط مسجد و محراب، معرّف چهره نورانی یک عالمِ خدمتگزار و باابتکار است. از خداوند متعال علوّ درجات آن مرحوم و رحمت و مغفرت الهی برای ایشان و صبر و اجر برای بازماندگانشان مسئلت می‌کنم.
*  واکنش تند نیکی هیلی به گزارش سازمان ملل درباره فقر در آمریکا
«نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل‌متحد به گزارشی از این سازمان درباره فقر در آمریکا به تندی واکنش نشان داد و اقدام سازمان ملل را «مضحک» خواند.
در آن گزارش آمده بود ۴۰میلیون آمریکایی در فقر زندگی می‌کنند. هیلی در جواب سناتورهای دموکرات نوشته است: «گزارشگر ویژه وقت و منابعش را هدر داده؛ او حواس‌ها را از بدترین ناقضان حقوق بشر در دنیا پرت کرده و به جای آن، روی ثروتمندترین و آزادترین کشور دنیا متمرکز شده است.»
** شرق ۹۷/۴/۳
*  آزادی حمید بقایی هیچ پیش‌شرطی ندارد
در پی انتشار خبری در کانال تلگرامی منتسب به محمود احمدی‌نژاد تحت عنوان «شرط آزادی حمید بقایی»، روابط‌عمومی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور ضمن تکذیب این خبر عنوان کرد: زندانی، حمید بقایی، در حال سپری‌کردن دوران محکومیت خود است و انتشار این‌گونه اخبار سراسر کذب و دروغ که از مصادیق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی است با اهداف خاصی در جهت مظلوم‌نمایی و زیرسؤال‌بردن دستگاه شریف قضائی طراحی و اجرا می‌شود. سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور حق هرگونه پیگیری حقوقی و کیفری را در این خصوص برای خود محفوظ می‌دارد.
*  امیدواری عراقچی به ارائه بسته عملی اروپا تا آخر ماه
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حاشیه نهمین جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغال‌زای کشور، گفت: برجام به دلیل خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی در یک شرایط غیرعادی به سر می‌برد و ما و دیگر اعضای برجام در تلاش هستیم که اگر بشود برجام به مسیر خود ادامه دهد و اگر نشد به وضعیت قبل برجام و حتی فراتر از آن برمی‌گردیم. او تصریح کرد که سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا به ما قول دادند که یک بسته عملی برای حفظ برجام و تأمین منافع و خواسته‌های ایران از برجام ارائه دهند و ما امیدواریم که تا آخر ماه میلادی جاری این بسته به ما داده شود. در حال حاضر اروپایی‌ها به کمک روسیه و چین در تلاش هستند که این بسته پیشنهادی را تهیه کنند به نحوی که ایران بتواند به فروش نفت خود، دریافت پول نفت، تبادلات بانکی، حمل‌ونقل، بیمه و… ادامه دهد.
** ایران ۹۷/۴/۳
*  اذعان تلویحی پمپئو به عدم تمایل به رویارویی نظامی با ایران
مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا مدعی شد: «من امیدوارم ایرانی‌ها درک کنند که اگر برنامه هسته‌ای خود را شدت بخشند، غضب همه جهان بر سر آنها فرود خواهد آمد.» پمپئو افزود: «جدا از اینکه آنها بخواهند چند سانتریفیوژ بیشتر را به چرخش درآورند، اگر حرکت به سوی برنامه تسلیحات هسته‌ای را آغاز کنند، تمام جهان با آن مخالفت خواهد کرد و سرانجام به جایی خواهیم رسید که فکر می‌کنم به نفع ایران نیست.» وزیر امور خارجه امریکا با این حال گفت: «وقتی می‌گویم غضب، آن را با اقدام نظامی اشتباه نگیرید. وقتی می‌گویم غضب، منظورم رسوایی اخلاقی و قدرت اقتصادی است که بر سر آنها فرود خواهد آمد. این چیزی است که از آن حرف می‌زنم. در اینجا سخن از عملیات نظامی نمی‌گویم. امیدوارم چنین موردی هرگز اتفاق نیفتد. این [اقدام نظامی] به نفع هیچکس نیست.»
*  برای تحویل حدیده مذاکره نکردیم
«محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن هرگونه گفت‌و‌گو برای تحویل بندر حدیده را تکذیب کرد و گفت: آنچه در مذاکرات با «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن مورد بررسی قرار گرفت روند نظارت بین‌المللی بر بندر حدیده بود، نه مدیریت آن.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۴/۳
*  تشکیل کارگروه برخورد با سوداگران ارز، سکه، خودرو و مسکن
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از تشکیل کارگروه ویژه برخورد مالیاتی قاطع با سوداگران بازار ارز، سکه، مسکن و خودرو خبر داد.
«سید کامل تقوی نژاد» با اشاره به دستور رییس جمهوری در جلسه ساماندهی بازار و بررسی نوسانات اخیر در قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم، گفت: پس از دستور رییس جمهوری و وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر برخورد قاطع مالیاتی با سوداگران اقتصادی، کارگروه تخصصی با هدف رصد مالیاتی بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن در سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل شده است.
*  دست دلالان را از بازار خودرو قطع می‌کنیم
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه بازدید از گروه صنعتی ایران‌خودرو برنامه‌های این سازمان را برای از بین بردن قیمت‌های کاذب خودرو تشریح کرد.
قاضی ناصر سراج گفت: توافقی که انجام شده است این بود که خودروسازان سعی کنند خودرو را به دست مصرف کننده واقعی برسانند و حتی کنترل کنند چنانچه خودرویی تحویل نمایندگی‌ها داده می‌شود، به دست مصرف‌کننده برسد تا انشاءالله بازار خودرو دست دلال‌ها نیفتد و از اقدامات عوامل خارجی و داخلی که به دنبال برهم زدن بازار هستند، جلوگیری شود.
** جوان ۹۷/۴/۳
*  ایران را قبرستان متعرضان می‌کنیم
امیر حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش در آیین تکریم ومعارفه فرمانده پایگاه ششم شکاری شهید یاسینی بوشهر با اشاره به سابقه درخشان استان بوشهر در مبارزه علیه دشمنان کشور بیان داشت: استان بوشهر تاریخ ۲۰۰ ساله در عرصه دفاع مقدس دارد و در جنگ تحمیلی هم نقش مهمی در دفاع از کشور ایفا کرد. وی گفت: قبرستان انگلیسی‌ها در بوشهر درس عبرتی برای متخاصمین است که اگر تعرضی به این استان و ایران اسلامی داشته باشد جایگاهشان همان قبرستان است.
*  نامه ۱۰۰ فعال سیاسی، تفسیری جز خودباختگی ندارد
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر دشمنی آمریکا با ایران، درخواست ۱۰۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب برای مذاکره بی قید و شرط با آمریکا را خودباختگی این افراد در برابر آمریکا تفسیر کرد.
علاءالدین بروجردی در واکنش به نامه ۱۰۰ نفر از فعالان سیاسی خطاب به مسوولان عالی رتبه نظام و درخواست بازنگری در تصمیمات اساسی و مذاکره مستقیم با آمریکا، گفت: در طول چهار دهه گذشته و از دوران حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و در دوره رهبری کنونی مقام معظم رهبری شاهد افراد خودباخته در برابر آمریکا بودیم.
** آفتاب یزد ۹۷/۴/۳
*  اروپایی‌ها فرمول‌هایی برای حفظ برجام پیدا کنند
سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران که به همراه هیأتی سیاسی به اسپانیا سفر کرده است در مصاحبه با خبرگزاری افه این کشور اظهار داشت: علی‌رغم خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا برای علاقمندان تجارت با ایران وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: در غیر این صورت، «هیچ دلیلی برای اینکه ایران بخواهد در توافق هسته‌ای باقی بماند» وجود ندارد.
وی تاکید کرد: «در حال حاضر گفت‌و‌گو بین ایران و اتحادیه اروپا با هدف ایجاد سازوکارهای حمایتی برای آن دسته از شرکت‌هایی که می‌خواهند با ایران همکاری کنند در جریان است و امیدواریم این اراده سیاسی به تضمین‌هایی در حمایت از برجام تبدیل شود.»
*  FATF تا مدت زمانی نامشخص در دستور کار پارلمان قرار نمی‌گیرد
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر خروج دائمی لایحه کنوانسیون پیوستن جمهوری اسلامی ایران به قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم (FATF) از دستورکار مجلس گفت: این لایحه بنا بر درخواست دولت مسکوت ماند و با وضعیت پیش آمده و سخنان رهبری تا مدت زمانی نامشخص به دستور بازنخواهد گشت.
وی با اشاره به عدم رای مجلس به اصلاح ساختار دولت گفت: باید هرچه سریعتر تکلیف این لایحه را مشخص کنیم، با این وجود مجلس به اولویت آن رای نداد.
** رسالت ۹۷/۴/۳
*  دشمنان به دنبال استعمار کشورهای اسلامی هستند
آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی گفت: امروز استکبار جهانی با به راه اندازی دسیسه‌ها و هجمه های متعدد در بلاد اسلامی به دنبال استعمار و استثمار دول و ملت های اسلامی می باشند و تنها راه رسیدن به نصرت ، وحدت و انسجام میان ملت های مسلمان است. آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی در دیدار جمعی از نخبگان علمی و روسای دانشگاه های سوریه که به ایران سفر کرده اند، اظهار داشتند: امروز جامعه اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و انسجام است.معظم له افزود: اتحاد و انسجام امروز مهمترین و از ضروریت های نظام اسلامی است و آیات و روایات متعددی در این خصوص در قرآن کریم ذکر شده به گونه ای که راه نجات و نصرت اسلام را در وحدت و اتحاد تاکید کرده است. وی افزود: از آیات قرآن دریافت می شود که شکی نیست که نصرت در سایه اتحاد و انسجام مسلمین رقم خواهد خورد و اگر غیر از این باشد، دولت های اجنبی بر مسلمانان مسلط خواهند شد.
*  مجلس واکنش اروپا به بدعهدی آمریکا را رصد می‌کند
پاسکاله بریسول معاون وزیر خارجه سوئیس با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل اموربین الملل مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار روابط رو به رشد دو کشور را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به اوضاع منطقه و ضمن انتقاد شدید از رفتار آمریکا گفت: آمریکا با خروج یکجانبه از توافق هسته ای و اخیراً تصمیم به خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بار دیگر نشان داد که به تعهدات بین‌المللی هیچ پایبندی ندارد.وی افزود: اکنون جمهوری اسلامی ایران در انتظار سطح و نحوه واکنش اروپا به بد عهدی آمریکا در توافق هسته ای است و مجلس شورای اسلامی به‌دقت تصمیمات و رفتار اروپا را در این مقطع رصد می کند.
** مردم سالاری ۹۷/۴/۳
*  واردات ۱۴۰۰ قلم کالا ممنوع
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به تاریخ سی‌ام خرداد ماه جدیدترین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرده است. براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد. خودرو نیز جزو کالاهای ممنوعه واردات قرار دارد.
*  احتمال تغییر نتیجه انتخابات عراق
رئیس کمیته حقیقت‌یاب در پارلمان عراق پیش‌بینی کرد که بازشماری دستی آرای انتخابات پارلمانی به تغییر نتایج بینجامد و بر برخی لیست‌ها تأثیر بگذارد. «عادل نوری» گفت: برخی لیست‌های انتخاباتی نگران تصمیم دادگاه فدرال هستند.
** آرمان ۹۷/۴/۳
*  دومین جلسه دادگاه متهمان موسسه ثامن الحجج
دومین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج در شعبه اول دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی باقری برگزار شد. در این جلسه که با حضور نماینده دادستان و جمعی از شکات برگزار شد متهمان آقای الف، م. و خانم ر، الف. در جلسه حاضر بودند و متهم سوم آقای م، ر. غایب بود. در این جلسه نماینده دادستان تصریح کرد: در پرونده این موسسه ارائه تسهیلاتی به میزان ۵۶ میلیارد و ۴۵۱ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۵۵۷ ریال وجود دارد که هیچ پرونده‌ای از تسهیلات‌گیرندگان در شعبه وجود ندارد.
*  جدیدترین ناوشکن ایرانی می‌آ‌ید
فرمانده نیروی دریایی ارتش از الحاق ناوشکن «دنا» به ناوگان جنوب تا پایان آذرماه خبر داد. امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از نامگذاری جدیدترین ناوشکن ساخته شده برای نداجا به نام «دنا» خبر داد و گفت: این ناوشکن که توسط سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع ساخته شده، به‌زودی به ناوگان دریایی ارتش در آب‌های جنوب کشور ملحق خواهد شد. وی جزئیات بیشتری از مشخصات و ویژگی‌های این ناوشکن اعلام نکرد ولی گفت که «دنا» جدیدترین شناور ساخته شده از کلاس موج است.
** آفرینش ۹۷/۴/۳
*  گوترش خواهان پایان فوری حملات در جنوب غرب سوریه شد
دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان فوری حملات در جنوب غرب سوریه شد. نماینده آمریکا نیز از این حملات انتقاد کرد.
استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: این حملات موجب آواره شدن هزاران غیرنظامی شده که بیشترشان به سمت مرزهای اردن می‌روند.دبیرکل سازمان ملل نگران خطرات شدید این حملات علیه امنیت این منطقه بوده و خواهان پایان فوری این حملات است.
*  کشته و زخمی شدن دهها نظامی و مزدور سعودی در نجران
حمله نیروهای یمنی به یک پایگاه نظامی در نجران واقع در جنوب عربستان به کشته و زخمی شدن دهها نظامی و مزدور سعودی منجر شد.
در حمله نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به یک پایگاه نظامی در منطقه الشبکه استان نجران، ده‌ها تن از نظامیان سعودی و مزدورانشان کشته و زخمی شدند.
** قدس ۹۷/۴/۳
*  راه مقابله با شیطنت‌های دشمن حل مشکلات اقتصادی است
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: راه مقابله با شیطنت‌های دشمنان، انسجام و حل مشکلات اقتصادی است.
آیت الله هاشمی شاهرودی در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در خروج از برجام تصریح کرد: رئیس‌جمهور آمریکا چهره‌ای نامتعادل و ترسو است که سعی دارد با رویکرد تاجرمآبانه و فضاسازی‌های کاذب از قبیل ایران هراسی، مطامع مالی و اقتصادی خود را در منطقه دنبال کند در حالی که اینگونه رفتارهای غیر معقول در قبال معاهدات بین‌المللی، اعتبار این کشور را بیش از پیش مخدوش کرده و موجب بی اعتمادی جهانیان به آمریکا شده است.
وی افزود: ملت ایران در بصیرت و هوشیاری بی‌نظیر هستند و بی‌تردید با روحیه مقاومت و ایستادگی بر ارزشهای خود ، ترامپ را مانند اسلاف خود با شکست مواجه می‌سازند.
*  متجاوزان را در شن‌ها دفن می‌کنیم
“ضیف الله الشامی” عضو شورای سیاسی انصارالله یمن با اشاره به حجم گسترده درگیری‌ها در بندر “الحدیده” یمن گفت: متجاوزین می‌خواستند از جبهه جنوبی پیشروی کنند، ولی به شدت با آنها مقابله شد که نهایتا مجبور به عقب نشینی شدند و رزمندگان یمنی موفق شدند آنها را محاصره کرده و به عقب برانند. ضمن اینکه تعداد بسیاری از خودروهای زرهی و ادوات جنگی آنها منهدم شده و تعداد بسیاری از نیروهای دشمن به هلاکت رسیدند.
عضو شورای سیاسی انصارالله تاکید کرد: مردم یمن آمادگی دارند تا متجاوزین را در شن‌ها دفن یا در دریا غرقشان کنند، بنابراین تلاش رسانه‌های دشمن برای اعلام پیروزی نمی تواند روحیه آنها را افزایش دهد
** خراسان ۹۷/۴/۳
*  به رغم تحریم‌های آمریکا توسعه بندر چابهار را ادامه می دهیم
دولت هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که به رغم تجدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هند تمام تلاش خود را به کار می برد تا بندر راهبردی چابهار را تا سال ۲۰۱۹ عملیاتی کند. نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی هند هم در این باره گفت: ‹‹هند تلاش می کند بندر چابهار در ایران را تا سال ۲۰۱۹ عملیاتی کند. گشایش بندر چابهار دسترسی به کشورهای آسیای میانه را آسان تر خواهد کرد.›› هندی‌ها از طریق این بندر، بدون نیاز به خاک پاکستان محصولات خود را به افغانستان و آسیای میانه خواهند رساند.
*  تاکید برهم‌افزایی هوانیروز سپاه و ارتش در نشست مشترک
نشست مشترک فرمانده هوانیروز سپاه پاسداران و ارتش در ستاد هوانیروز ارتش برگزار شد. سرتیپ یوسف قربانی در این باره گفت: هوانیروز ارتش در راستای تدابیر فرماندهی معظم کل قوا همایش هم افزایی و تعامل هوانیروز ارتش و سپاه را برگزار خواهد کرد.وی تصریح کرد: در این نشست راه‌های انتقال تجربیات هوانیروز ارتش و هم افزایی در حوزه بالگردی و…بررسی شد.قربانی افزود: هم افزایی و تعامل هرچه بیشتر هوانیروز ارتش و سپاه موجب بازدارندگی در برابر دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
** اعتماد ۹۷/۴/۳
*  راه‌های جدیدی برای عبور از تحریم‌ها داریم
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت از برنامه ایران برای پیدا کردن راه های جدید برای مقاومت در برابر تحریم امریکا خبر داد و در مورد نحوه معاملات و راهکارهای بانکی ایران برای دریافت پول نفت توضیحی نداد و تاکید کرد: «در صورتی که در این زمینه اطلاعاتی ارائه دهم، دولت آمریکا سعی خواهد کرد آن راه را هم مسدود کند. ایران خود را برای بدترین شرایط آماده کرده است.»
** سازندگی ۹۷/۴/۳
*  عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور: بدنه دولت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کوتاهی کردند. البته این کوتاهی از همان روزی که ما انقلاب کردیم شروع شد. ما باید از همان زمان به مقاوم کردن پایه‌های اقتصاد خود اقدام می‌کردیم. همه کسانی که می‌خواستند وارد فعالیت سیاسی شوند یا سمتی به عهده بگیرند بر این نکته تاکید داشتند که در حوزه اقتصاد باید به استقلال برسیم ولی متاسفانه ما نتوانستیم در این حوزه همطراز انقلاب حرکت کنیم.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
حقوق بشر ابزاری برای فشار به کشور‌ها شده است
ایرنا/رئیس قوه قضاییه همزمان با هفته قوه قضاییه با بیان اینکه حقوق بشر یکی از چالش‌های مهم امروز ایران به لحاظ فشار بیرونی است، گفت: دشمنان ما درخارج از کشور به خصوص کشور‌های سلطه‌گر مثل آمریکا و امثالهم که کارنامه بسیار سیاهی در بحث حقوق بشر دارند، این موضوع را برای فشار آوردن به ایران ابزار می‌کنند. آیت الله لاریجانی با اشاره به عملکرد قوه قضائیه برخورد این دستگاه با فساد اقتصادی را بسیار جدی و اثر گذار عنوان کرد و افزود: این برخورد در پرونده سه هزار میلیاردی اریا و نظیر آن قابل مشاهده است اما فساد باید از سرچشمه بسته شود دیگر دستگاه‌ها هم باید وظایفشان را به درستی انجام دهند تا جرمی شکل نگیرد .
برداشت‌های ناصحیح برخی خانواده‌ها از دین خطری جدی است
رسا/آیت الله فاضل لنکرانی نسبت به برداشت‌های ناصحیح برخی خانواده‌ها از دین هشدار داد و وظیفه خطیر روحانیت و مبلغان در این خصوص را به آنان گوشزد کرد.عضو جامعه مدرسین به تبیین چگونگی ایجاد انحراف در دین پرداخت و گفت: اگر کسی در زندگی، دین را برای خانواده خود به‌صورت بد جلوه دهد، به‌طوری که با فطرت انسان تناسبی نداشته باشد، همان انحراف و افراط در دین است، همچنین طلبه‌ای که بخواهد دین را ممحض در آخرت و زندگی خود و خانواده‌اش را بر همین معیار دنبال کرده و دنیا را به‌صورت کلی قیچی کند، نیز افراط در دین است.
ایران با وجود تحریم‌ها به موفقیت‌های بالای علمی دست پیدا کرده است
حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار جمعی از نخبگان علمی و فرهنگی کشور سوریه گفت: امروز همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران در راستای فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای و در چارچوب برجام کماکان با تحریم‌های ظالمانه غرب مواجه است اما این تحریم موجب گسترش علم و کسب موفقیت‌های بالای علمی شده است.مدیرحوزه‌های علمیه درادامه، اظهارداشت: بر اساس آمارهای بین المللی کشورمان در زمینه پیشرفت‌های علمی در رتبه نخست قرار دارد،رشته‌های جدید علمی برای پیشرفت کشورمان طراحی شده است.
شمار زیادی از عناصر «ارتش آزاد» به ارتش سوریه پیوستند
فارس/ شمار زیادی از عناصر «ارتش آزاد» به ارتش سوریه پیوستند.مرکز مصالحه «حمیمیم» وابسته به وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اولین گروه از نیروهای گروهک «ارتش آزاد» در جنوب سوریه به ارتش این کشور ملحق شده‌اند.مرکز مصالحه روسیه نوشت که «وجدی ابو ثلیث»، فرمانده این نیروها گفته است نیروهای تحت امرش در کنار ارتش سوریه با تروریست‌های «جبهه النصره و داعش» در جنوب این کشور خواهند جنگید.
ممانعت عربستان از ارسال کمک‌ها به یمن می‌تواند «جنایت جنگی» باشد
مهر/عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی در خصوص ممانعت عربستان از ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن، از احتمال ارتکاب جنایت جنگی توسط ائتلاف تحت سرکردگی ریاض خبر داد.بر اساس این گزارش، نیروهای تحت امر عربستان، برخی مواقع مسیر این کشتی‌ها را به سمت بنادر تحت اشغال ائتلاف سعودی منحرف می‌کنند و برخی مواقع هم، کشتی را چندین ماه به بهانه بازرسی در آب متوقف می‌کنند.
جنگنده‌های آمریکایی دست به کشتار جدیدی در حومه دیر الزور زدند
ایسنا/ جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا قتل عام جدیدی را در روستای الشعفه در حومه شرقی دیر الزور مرتکب شدند و با بمباران منازل شهروندان این روستا، هشت غیرنظامی را کشتند.
آمادگی ایران برای مقابله با جرائم سازمان یافته
صدا و سیما / معاون حقوقی رئیس جمهور در ادامه سفر خود به هلند در مقر سازمان همکاری قضائی اتحادیه اروپا در لاهه با لادیسلاو هامران رئیس این سازمان دیدار و گفتگو کرد.خانم جنیدی در این ملاقات آخرین پیشرفت‌های کشورمان در زمینه مقابله با جرائم سازمان یافته را تشریح و اعلام آمادگی کرد نهادهای حقوقی کشورمان در زمینه‌های حقوقی بین المللی با سازمان یاد شده همکاری خود را گسترش دهند.
حساب کاربری توئیتر و فیس بوک حزب الله لبنان مسدود شد
مهر/روز گذشته حساب‌های کاربری مرتبط با حزب الله لبنان که اخبار جنگ سوریه را پوشش می دادند، بدون هیچ توضیحی مسدود شده اند.رسانه مرکزی جنگ وابسته به حزب‌الله لبنان که اخبار جنگ سوریه را مخابره می‌کند، در بیانیه‌ای در صفحه تلگرام خود نوشت: “پس از ایفای نقش رسانه‌ نظامی مرکزی در جبهه‌های مختلف، فیس‌بوک و توئیتر در راستای مبارزه با رسانه‌های مقاومت صفحات آن را بدون هشدار قبلی مسدود کردند”.
آمریکا پشت گروه‌های مسلح در جنوب سوریه را خالی کرد
فارس/پس از اینکه ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی عملیات نظامی در شرق درعا را آغاز کرد، آمریکا فورا پشت گروه‌های مسلح در جنوب را خالی کرد و به آنان گفت، انتظار کمک و مداخله نداشته باشند. آمریکا همزمان با مشارکت جنگنده‌های روس در عملیات ارتش سوریه در منطقه جنوب، با ارسال پیامی به گروههای موسوم به معارض حاضر در جنوب سوریه اعلام کرد: «ما در دولت آمریکا، شرایط دشواری را که هم اکنون با آن روبه‌رو هستید، درک می‌کنیم نباید انتظار مداخله نظامی از سوی ما را داشته باشید.
۱۳۱ شهید و بیش از ۱۴ هزار زخمی در راهپیمایی‌های بازگشت
فارس/بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده از وزارت بهداشت فلسطین، تعداد شهدای راهپیمایی‌های بازگشت در مرز نوار غزه به ۱۳۱ نفر رسیده‌ است. در بین آنها ۱۵ کودک زیر ۱۸ سال و یک زن دیده می‌شود.همچنین ۱۴۸۱۱ نفر نیز در این راهپیمایی‌ها دچار مجروحیت و نفس‌تنگی ناشی از استنشاق گاز شده‌اند که ۶۸۳۶ نفر آنها به صورت میدانی درمان و ۷۹۷۵ نفر آنها به بیمارستان منتقل شده‌اند. ۲۵۲۵ نفر از زخمی‌ها، کودک و ۱۱۵۸ نفر آنها زن بوده‌اند.
دولت برای هرگونه سناریوی اقتصادی آماده است
ایرنا/ معاون رئیس جمهوری اعلام کرد: دولت با اختصاص ۳۸۴ هزار میلیارد تومان اعتبار خود را برای مواجهه با هرگونه سناریوی اقتصادی آماده کرده است. نوبخت بیان کرد: با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از نماینده سه قوه که تا کنون دو جلسه آن تشکیل شده، تصمیم‌های مناسبی اتخاد و گزارش آن نیز به رهبری ابلاغ شده است.وی تأکید کرد: امروز جنگ اقتصادی علیه ملت ایران اسلامی در حال شکل گرفتن است و باید برای مقابله با آن ساز و کار مناسب اقتصادی را طراحی کنیم.
 یمن سکوت سازمان ملل در قبال جنایات متجاوزان را محکوم کرد
ایرنا/سخنگوی دولت نجات ملی یمن، سکوت سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن را در قبال جنایات ائتلاف سعودی-آمریکایی به ویژه اقدام امارات و آمریکا در ایجاد زندان‌های مخفی در استان‌های جنوبی یمن و تعرض به زندانیان و شکنجه آنان را محکوم کرد. عبدالسلام جابر گفت که اگر سکوت سازمان ملل و سازمان‌های وابسته به آن نبود، این جنایات ننگین ادامه پیدا نمی کرد.
هند تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را قبول ندارد
ایرنا/ وزیر امور خارجه هند گفت: دولت هند فقط تحریم‌های مصوب سازمان ملل علیه ایران را قبول دارد و تحریم‌های یکجانبه را قبول نداشته و به رسمیت نمی شناسد. سواراج ادامه داد: دفعه پیش نیز که آمریکا تحریم‌های یکجانبه علیه ایران وضع کرده بود هند پیرو این تحریم‌های یکجانبه نبود.
وی گفت: اتحادیه اروپا و در راس آن کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان متعهد به حمایت و کمک مالی از جمهوری اسلامی ایران در توافق برجام هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *