خبرروز ۱۳۹۷/۰۳/۲۸

  • اندیشکده کنگره آمریکا: تهران می‌تواند مقابل هر تهدید قابل‌ تصور منطقه‌ای از خود دفاع کند
  • حضرت آیت الله جوادی آملی: وظیفه حوزه و دانشگاه نشر و ترویج علوم علوی است
  • با حکم فرمانده کل قوا حجت الاسلام ادیانی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا شد
  • عضو ارشد انصارالله یمن: الحدیده به گورستان مزدوران تبدیل شده است
  • وزیر خارجه ژاپن: آمریکا برای لغو تحریم‌های کره شمالی ۴۷ شرط گذاشت
  • رئیس دفتر رئیس جمهور: مذاکره‌ای با کانادا نداشتیم که متوقف شود

 

** جام جم ۹۷/۳/۲۸
*  مذاکره‌ای با کانادا نداشتیم که متوقف شود
رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به رای مجلس کانادا مبنی بر توقف مذاکرات برای از سرگیری روابط با ایران گفت: ما با کانادا مذاکراتی را شروع نکرده بودیم که متوقف شود.
محمود واعظی با بیان این‌که روابط ایران با کانادا به دلیل اتفاقاتی که در ده سال گذشته رخ داده قطع شد، افزود: امروزه علامت‌هایی درخصوص مذاکره با این کشور رد و بدل می‌شود اما این به معنای از سرگیری مذاکرات و روابط نیست.
نمایندگان مجلس عوام کانادا به طرحی رای داده‌اند که بر اساس آن مذاکرات این کشور برای از سرگیری روابط با ایران متوقف می‌شود، البته این مصوبه، الزام‌آور نیست.
*  ورود سازمان بازرسی به بازار سکه، خودرو، مسکن و ارز
ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که امسال براساس فرامین رهبری در چهار بازار سکه، خودرو، مسکن و ارز وارد شدیم و اقدامات اساسی انجام دادیم، گفت: نتایج اقدامات سازمان بازرسی در این حوزه‌ها بزودی اعلام می‌شود.
سراج با اشاره به برنامه‌ریزی‌های سازمان بازرسی در سال جاری گفت: برنامه‌های بازرسی به دو بخش ویژه و جاری تبدیل می‌شود که در قسمت برنامه‌های ویژه و تعریف نشده بازرسی‌ها انجام می‌شود. وی افزود: بازار سکه، خودرو، مسکن و ارز چهار بازاری است که سازمان بازرسی به آن ورود کرده است.
** همشهری ۹۷/۳/۲۸
*  همکاری ایران و ترکیه در مبارزه با تروریسم
حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور طی یک تماس تلفنی با محترم اینچه قائم مقام وزیر کشور ترکیه درباره مسئله تروریسم گفتگو کرد. در این تماس تلفنی طرفین ضمن اعلام همکاری در مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته در منطقه و کنترل مرزهای مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و کشور ترکیه به ویژه در مواقع خاص بر جلوگیری از اقدامات تروریستی تاکید کردند. وی همچنین خواستار همکاری ترکیه در دستگیری و استرداد مجرمین فراری شد.
*  حذف پست ریاست‌جمهوری به نظام صدمه می‌زند
اظهارات مشاور سیاسی رئیس جمهور درباره تغییر قانون اساسی، تغییر نظام ریاستی به پارلمانی و ضرورت باقی ماندن انتخاب مستقیم رئیس جمهور توسط مردم و جامعه شناسی سیاسی و اقتصادی ایران خبرساز شده است. حمید ابوطالبی گفته است: بعد از ۴۰ سال هر کاری غیر از انتخاب مستقیم رئیس جمهور در کشور، یعنی واردکردن خلل به عزم ملی، اتحاد ملی، انسجام ملی و یکپارچگی ملی. من خطا می‌دانم که به این دست بزنیم. وی گفته است: ریاست جمهوری نماد جمهوریت نظام و وحدت و انسجام ملت است، در پشت نظام و در پشت باور مردم که انتخابشان جمهوریت نظام است. ما باید مشکل مشروعیت و مقبولیت را حل کنیم.
** کیهان ۹۷/۳/۲۸
*  افزایش ۳۰ درصدی پرداخت زکات فطره به کمیته امداد
رئیس ‌کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: ۹۰ درصد زکات فطره جمع‌آوری شده ۴۸ ساعت پس از جمع‌آوری در میان نیازمندان همان محل توزیع شده است.
سیدپرویز فتاح با اعلام اینکه طبق آمار اولیه شورای عالی زکات تا ظهر دیروز حدود ۲۸۰ میلیارد تومان زکات فطره جمع‌آوری شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این رقم به بیش از صد میلیارد تومان افزایش یابد.
فتاح با ‌اشاره به اینکه زکات فطره جمع‌آوری شده امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است، افزود: این افزایش نتیجه اعتماد مردم به عملکرد کمیته امداد است.
*  آمریکا برای لغو تحریم‌های کره شمالی ۴۷ شرط گذاشت
وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد، رئیس‌جمهور آمریکا برای خلع سلاح اتمی کره شمالی،۴۷ درخواست شامل نابودی همه موشک‌ها، بمب‌ها و زیرساخت‌های مربوط به آنها را به پیونگ یانگ ارائه کرد و تا آن زمان تحریم‌ها علیه کره شمالی لغو نخواهند شد.
«تارو کونو» در گفت‌وگو با شبکه« ان.اچ.کی» اظهار داشت، آمریکا فهرستی حاوی ۴۷ درخواست برای نابودی کامل تسلیحات اتمی کره‌شمالی، دیگر تسلیحات کشتار جمعی و زیرساخت‌های مربوط به آن را ارائه کرده است و تا آن زمان، تحریم‌ها علیه کره شمالی لغو نخواهند شد.
** شرق ۹۷/۳/۲۸
*  هدف جنگ بعدی باید بخش انرژی ایران باشد
فرمانده پیشین واحد اطلاعاتی ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل می‌گوید که اولین هدف حملات سایبری در جنگ آتی با ایران و حزب‌الله باید زیرساخت‌های انرژی آنها باشد. ایهود اشنرسون که در کنفرانسی سایبری در سرزمین‌های اشغالی سخن می‌گفت، بخش انرژی را «ستون مهم اقتصاد و شریان اصلی نظام» ایران توصیف کرد. به گفته اشنرسون، «به خاطر مسائل اخلاقی نباید به آب، غذا و بخش‌های بهداشتی حمله کنیم و به خاطر پیامدهای احتمالی نباید به بانک‌ها حمله کنیم. ۱۱ سپتامبر بعدی باید بخش انرژی باشد».
** ایران ۹۷/۳/۲۸
*  رایزنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با مراجع عظام برای حضور خانواده‌ها در ورزشگاه ها
احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه تابوهای غیرمنطقی و بدون مبنای شرعی و فرهنگی باید شکسته شود، افزود: کمیسیون فرهنگی در اجلاسیه سوم در سطح مجلس و در ارتباط با سایر قوا و نهادها با رایزنی، گفت‌وگو و همچنین ارتباط با مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه علمیه به دنبال این است که شرایطی فراهم شود که مردم در عین رعایت اصول و ارزش‌ها و باورهای دینی و هنجارهای اجتماعی کشور و نظام در ورزشگاه‌ها حضور یافته و شاد باشند و شادی و نشاط در عمق جامعه ایرانی بیش از پیش شکل بگیرد.
*  امارات خواهان انتقال مدیریت «حدیده» به منصور هادی شد
انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات خواستار فراهم کردن زمینه انتقال مدیریت بندر حدیده به دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن شد. امارات پیشتر از امریکا خواسته بود با افزایش نقش نظامی خود در بندر حدیده این بندرگاه استراتژیک را تصرف کند. اما امریکا به این درخواست پاسخ منفی داد. او همچنین با اشاره به پیشنهاد سازمان ملل درباره تحویل گرفتن مدیریت فرودگاه و بنادر حدیده، تلاش فرستاده سازمان ملل برای متقاعد کردن جنبش انصارالله برای کنار گذاشتن سلاح و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی را «تلاشی نفس‌گیر» توصیف و از آن استقبال کرد.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۳/۲۸
*  حزب کمونیست عراق به خروج از ائتلاف با مقتدی صدر اشاره کرد
حزب کمونیست عراق به احتمال خروجش از ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر اشاره کرد.
حزب کمونیست عراق که هم‌پیمان ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر است، اعلام کرد که اگر ائتلاف‌ها در راستای سهمیه‌بندی تشکیل شوند از این ائتلاف خارج خواهد شد. این اقدام در پی اعلام ائتلاف اخیر مقتدی صدر با گروه‌های حشد شعبی به رهبری هادی العامری صورت گرفته است.
*  رژیم بحرین ۳ روحانی شیعه را به اعدام و ۸ روحانی دیگر را به حبس ابد محکوم کرد
جمعیت ملی-اسلامی «الوفاق» بزرگ‌ترین جمعیت معارض سیاسی بحرین اعلام کرد که بیش از ۳۴۷ مورد هدف قرار گرفتن روحانیون شیعه اعم از بازداشت، احضار و تعقیب‌های امنیتی مختلف را ثبت کرده است.
در بیانیه جمعیت مذکور آمده است که تعداد روحانیون محکوم به اعدام سه نفر، تعداد علمایی که به حبس ابد محکوم شده‌اند هشت نفر و تعداد علمایی که تابعیت آنها لغو شده است ۱۹ نفر از جمله سه عالم برجسته به نام‌های آیت‌الله عیسی قاسم، آیت‌الله محمد سند و آیت‌الله شیخ حسین نجاتی هستند.
** وطن امروز ۹۷/۳/۲۸
*  اقدامات ایران پس از بسته شدن پرونده برجام
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اقدامات ایران پس از بسته شدن پرونده برجام را تشریـح کـرد. حجت‌الاسلام مجتبی‌ذوالنور با بیان اینکه مذاکرات با اروپایی‌ها تاکنون برای ادامه حیات برجام به نتیجه ملموسی نرسیده است، اظهار داشت: اگر این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد قطعاً نخستین‌ اقدامی که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند انجام دهد توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است. وی با بیان اینکه اگر مذاکرات با طرف‌های اروپایی به نتیجه نرسد همکاری‌های داوطلبانه ایران با آژانس کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: زمانی که آمریکا از برجام خارج شد این توافق بین‌المللی دیگر قابلیت عملیاتی شدن ندارد و اگر اروپایی‌ها هم از آن خارج شوند برای همیشه پرونده برجام بسته خواهد شد.
*  ایران باید به طور کامل از سوریه خارج شود
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه خود درباره گفت‌و‌گوهای اخیرش با وزیر خارجه آمریکا و همچنین رئیس‌جمهور روسیه اظهارنظر کرد. بنیامین نتانیاهو گفت: «ما درباره منطقه صحبت کردیم البته با تمرکز بر سوریه». نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس ادامه داد: «اول از همه اینکه، ایران باید به طور کامل از سوریه خارج شود. دوم اینکه، ما برای جلوگیری از تلاش‌ها جهت تقویت [حضور] نظامی ایران و نیروهای نیابتی آن چه نزدیک مرز [فلسطین اشغالی] و چه در داخل سوریه اقدام خواهیم کرد.
** جوان ۹۷/۳/۲۸
*  اقتصاد با تکیه بر استکبار شکوفا نمی‌شود
نماینده ولی‌فقیه در سپاه با بیان اینکه تکیه بر استکبار اقتصاد ما را شکوفا نخواهد کرد، گفت: اگر چشم‌مان به دست امریکا و اروپا باشد، دیگر نباید از خدا انتظار کمک داشت.
حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی، با بیان اینکه جنگ استکبار جهانی با ایران بر سر انرژی هسته‌ای و موشک نیست، اظهار داشت: آنان با ایدئولوژی و دین و ایمان ملت ایران دشمنی دارند. وی با بیان اینکه دشمن برای از بین بردن دین ما تلاش می‌کند، خاطرنشان کرد: امروز تمام تلاش و توطئه دشمن برای از بین بردن روحیه انقلابی همچنین آمادگی و ایستادگی بر سر اصول انقلاب است؛ طبق فرموده مقام معظم رهبری تا ملت به این انقلاب وفادار است، مشکلی برای انقلاب ایجاد نخواهد شد.
*  شمار کشته‌های انفجار داعش در ننگرهار به ۳۶ تن رسید
بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی گردهمایی مشترک اعضای طالبان و سربازان افغانستان در ولایت ننگرهار ۳۶ تن کشته شدند.
برخی گزارش‌ها حاکی است که بر اثر انفجار این خودروی بمب‌گذاری شده بیش از ۶۰ تن نیز زخمی شدند. این گردهمایی به مناسبت عید فطر و همزمان با آتش بس بین دولت افغانستان و گروه طالبان برگزار شده بود. پیش از این ده‌ها عضو گروه طالبان همزمان با عید فطر و آتش‌بس وارد کابل شده بودند. گروه داعش مسئولیت این انفجار را که در منطقه رودات روی داد، برعهده گرفته است.
** آفتاب یزد ۹۷/۳/۲۸
*  در خصوص مبارزه با پ. ک. ک. با روحانی صحبت کردم
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی گفت‌وگوی زنده در برنامه «اسکله سانجاق» در شبکه تلویزیونی «Kanal7» در ارتباط با عملیات ارتش ترکیه در قندیل گفت: در جریان عملیات اخیر مناطق بسیار مهم گردهمایی این گروه تروریستی را هدف حمله قرار دادیم. در اولین قدم ۲۰ جنگنده ارتش ترکیه ۱۰ هدف بسیار مهم در قندیل را بمباران کردند. در آخرین عملیات صورت‌گرفته نیز یک جلسه بسیار مهم گروه تروریستی پ. ک. ک. در قندیل را بمباران کرده‌ایم.
رئیس جمهور ترکیه گفت: در خصوص مبارزه با گروه تروریستی پ. ک. ک. با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیز گفتگو‌هایی داشتیم و گفت‌وگوی سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور همچنان ادامه دارد.
*  استقبال ایران از تمدید آتش بس در افغانستان
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن ابراز رضایت از پایبندی دولت افغانستان و گروه طالبان به آتش بس موقت اعلام شده به مناسبت عید سعید فطر، از تمدید آتش بس توسط دولت افغانستان استقبال و خواستار استمرار، تداوم و پایبندی و احترام طرفین به این آتش‌بس شد.
بهرام قاسمی اظهار امیدواری کرد تداوم آتش بس بتواند زمینه‌ساز آغاز روند نوین و سازنده‌ای برای گفت‌وگوهای صلح و برقراری ثبات و آرامش در افغانستان باشد.
** رسالت ۹۷/۳/۲۸
*  آمریکا غیر قابل اعتماد است
حامد کرزای با تاکید بر اینکه آمریکا غیر قابل اعتماد است، اعلام کرد آمریکایی‌ها علنا از ما می‌خواستند که روابط مان را با ایران قطع کنیم؛ این واقع بینانه نبود و مقاومت کردیم. رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: آمریکا به مردم افغانستان و منطقه خیانت کرده است و غیرقابل اعتماد است.حامد کرزای در گفتگو با برنامه بدون مرز گفت: استراتژی امروز آمریکا استراتژی جنگ است نه صلح برای منطقه و ادامه این روند صلح را از منطقه دور می‌کند.
*  تهران می‌تواند مقابل هر تهدید قابل‌تصور منطقه‌ای از خود دفاع کند
«اندیشکده کنگره آمریکا» طی گزارشی اعلام کرد تهران می‌تواند مقابل هر تهدید قابل‌تصور منطقه‌ای از خود دفاع کند. این اندیشکده می‌نویسد ایران بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را دارد و با داشتن فناوری پیشرفته فضایی، راه این کشور به سوی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما نیز هموار است. نویسنده گزارش با اذعان به این‌که ایران یک «برنامه فعال توسعه موشکی» دارد، بخشی از گزارش خود را به توصیف قدرت موشکی تهران اختصاص داده است.در گزارش مذکور ضمن بررسی ظرفیت‌های متعارف و «جنگ نامتقارن» ایران، تاکید شده است که این کشور قادر به دفاع از خود مقابل هرگونه تجاوز قابل‌تصور توسط همسایگانش است.
** مردم سالاری ۹۷/۳/۲۸
*  تهدید ترامپ و خانواده‌اش به مرگ
سفیر آمریکا در کانادا یک بسته پستی حاوی تهدید به مرگ و یک ماده ناشناس به شکل پودری سفیدرنگ دریافت کرد. این بسته پستی که به آدرس کلی کرافت، سفیر آمریکا در کانادا واقع در سفارت آمریکا در شهر اوتاوا پست شده، حاوی نامه‌ای بوده که در آن تهدید مرگ علیه کلی کرافت، دونالد ترامپ و اعضای خانواده ترامپ وجود داشته است.
*  تحلیل اسرائیل از غنی‌سازی در ایران
رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی گفت با توجه به برگزاری نشست میان سران آمریکا و کره شمالی، بعید به نظر می‌رسد که ایران به میز مذاکره با آمریکا بازگردد. «عاموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران احتمالا غنی‌سازی اورانیوم را به وضعیت پیش از توافق هسته‌ای بازمی‌گرداند. یادلین مدعی شد: «ایران غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت و به سمت بمب حرکت می‌کند.» این مقام اطلاعاتی سابق رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از صحبت‌هایش مدعی شد که از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران، احتمال وقوع درگیری نظامی میان تل‌آویو و تهران را افزایش می‌دهد، چراکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به اقدام نظامی علیه ایران نخواهد بود و این کار به تل‌آویو محول می‌شود.
** آرمان ۹۷/۳/۲۸
*  تضعیف وزارت نفت به نفع کشور نیست
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره مطرح شدن استیضاح وزیر نفت از سوی چندین نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص حق نمایندگان مجلس است. مجلس علاوه بر قانون‌گذاری وظیفه نظارتی هم دارد، اما سؤال اینجاست در چه شرایطی و چگونه موضوع به این مهمی مطرح می‌شود؟ وی خاطر نشان کرد: در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شده و مرتب به همراه رژیم صهیونیستی دنبال جنگ اقتصادی تمام‌عیار علیه ما هستند، اتفاقا یکی از نقطه‌های جذاب برای دشمنان ما وزارت نفت است که تضعیف آن به نفع کشور نیست.
** آفرینش ۹۷/۳/۲۸
*  وقوع ۱۷ آتش‌سوزی در شهرک‌های اطراف غزه توسط بادبادک‌های فلسطینی‌
برخی منابع اسرائیلی از وقوع ۱۷ آتش سوزی در شهرک‌های “غلاف غزه” (شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در نزدیکی نوار غزه) توسط بادبادک‌های آتشینی خبر دادند که تظاهرکنندگان فلسطینی در مرزها به پرواز درمی‌آورند.
آتش‌سوزی در منطقه‌ای در نزدیکی گذرگاه کرم ابوسالم، منطقه کیسوفیم و گذرگاه بیت حانون آغاز شد و خیابان‌های این مناطق از جمله خیابان ۲۳۲ در منطقه مسدود شدند. همچنین یک آتش‌سوزی بزرگ در منطقه مفعکیم و نقب غربی ایجاد شد.
** قدس ۹۷/۳/۲۸
*  روابط آمریکا و کره‌شمالی آینده مثبتی ندارد
سردار احمد وحیدی فرمانده سابق سپاه قدس و رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی درباره آخرین تحولات منطقه و اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی گفت: صحنه سوریه یکی از صحنه‌های شکست مفتضحانه، آمریکا، غرب، ارتجاع عرب و به ویژه رژیم صهیونیستی است.
وی افزود: تمام تلاش‌های این جبهه برای اینکه بتوانند نظام سوریه را به نابودی بکشانند، ناکام ماند و امروز اسرائیل نگران امنیت خودش است. این موضوع امری طبیعی است زیرا یک رژیم اشغالگر هیچ‌گاه نمی‌تواند احساس امنیت کند.
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی درباره ارتباط کره شمالی و آمریکا اظهار داشت: آمریکا مظهر عدم تعهد به همه اصول اخلاقی و بین المللی است. و آینده مثبتی را در روابط دو کشور نمی‌بینیم.
*  حجت الاسلام ادیانی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا شد
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمی حجت الاسلام حاج سید علیرضا اَدیانی را به ریاست سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.
در متن حکم فرمانده معظم کل قوا آمده است: ارتقای هوشیاری و بصیرت دینی و انقلابی آحاد کارکنان خدوم نیروی انتظامی و خانواده آنان و نظارت بر پیاده‌سازی موازین شرعی در تمام فرآیندها و روشهای عملی نیرو، آشناسازی بیش از پیش پلیس در برخورد حکیمانه با مردم و تعامل اثربخش و هم افزا با فرماندهی ناجا و دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا مورد انتظار است.
** خراسان ۹۷/۳/۲۸
*  برای پرونده مالی دری اصفهانی هنوز حکمی صادر نشده است
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول دستگاه قضا درپاسخ به سوال خبرنگاری درباره عناوین مجرمانه پرونده دری اصفهانی و آخرین وضعیت پرونده مالی او گفت: برای پرونده مالی این فرد هنوز حکمی صادر نشده است. اما پرونده جاسوسی او حکم اش قطعی شده و وی در مرحله تحمل کیفر است. حتی این فرد همانند دیگر محکومان تاکنون یک بار به مرخصی رفته است و اگر خودش یا وکیل اش درخواست یا اعتراضی داشته باشند به آن رسیدگی خواهد شد.
*  رشد ۳۵ درصدی واردات نفت هند از ایران
بیزینس استاندارد اعلام کرد: ارائه تخفیف‌های ویژه از سوی ایران، نفت این کشور را برای هند جذاب‌تر کرده و میزان وارداتش در ماه می- اردیبهشت- از ایران ۳۵ درصد افزایش یافته است. این میزان واردات هند باعث شد که جمهوری اسلامی با پشت سر گذاشتن عربستان سعودی به دومین کشور بزرگ تأمین کننده نفت هند تبدیل شود. هم اکنون عراق همچنان بزرگ‌ترین صادر کننده نفت خام به هند است.
** اعتماد ۹۷/۳/۲۸
*  دستور وزیر کشور برای بررسی دقیق ابعاد حادثه ایرانشهر
به دنبال انتشار برخی اخبار با موضوع تعرض به تعدادی از بانوان هموطن در ایرانشهر، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور به دانیال محبی، استاندار سیستان و بلوچستان و رییس شورای تامین استان دستور داد به موازات اقدامات و پیگیری‌های مرجع قضایی که برابر روند قانونی در جریان است، ضمن بررسی مضاعف و همه‌جانبه موضوع از طریق شورای تامین استان، گزارش دقیقی از ابعاد آن تهیه و در اولین زمان ممکن به استحضار مردم شریف استان علی‌الخصوص هموطنان عزیز شهرستان ایرانشهر رسانده شود.
** سازندگی ۹۷/۳/۲۸
*  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل: شهرک سازی اسرائیل بی وقفه ادامه دارد و موجب تضعیف آمال و آرزوهای برپایی دولت فلسطین است. تصمیم اسرائیل در ۳۰ مه مبنی بر دادن مجوز ساخت حدود ۳۵۰۰ واحد مسکونی در کرانه باختری مانعی برای عملی کردن راهکار تشکیل دو کشور است.
همه فعالیت‌های شهرک سازی در اراضی اشغالی از جمله قدس شرقی براساس قوانین بین المللی نقضی آشکار است و باید هرچه سریع تر متوقف شود. مردم غزه اخیرا شاهد درد و رنج بسیاری بودند.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
وظیفه حوزه و دانشگاه نشر و ترویج علوم علوی است
رسا/ آیت الله جوادی آملی در دیدارگروهی از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه کاشان تاکیدکرد: وظیفه همه حوزویان و دانشگاهیان به ویژه فرهیختگان کاشان این است که علوم علوی را خوب بفهمید، آنها را به درستی عمل کنید، آن را ترویج و نشر دهید و شاگرد پروری کنید.وی درادامه خاطرنشان کرد: اگر گفتند «حب الوطن من الایمان» وطن حقیقی مومن آنجایی است که از آن آمده است و آن لقاء الله است، باید سعی کنید همواره به آن ابدیت پیش رو فکر کنید و توشه ابدی برای خود فراهم کنید و این از راه انس با قرآن و نهج البلاغه به دست می‌آید.
الحدیده به گورستان مزدوران تبدیل شده است
رسا/ عضو شورای سیاسی انصارالله یمن با اشاره به جنگ رسانه‌ای عربستان برای القاء پیروزی خیالی تاکید کرد که الحدیده را به گورستان مزدوران تبدیل خواهیم کرد.ضیف الله شامی با اشاره به تحولات اخیر یمن گفت: جنگ در الحدیده بیش از آنکه یک جنگ نظامی باشد، جنگی رسانه‌ای است. ائتلاف عربستان، امارات و آمریکا با وجود هزاران مزدور و سرباز و نیز جنگ افزارهای پیشرفته مانند تانک‌ها، بمب‌ها، هواپیماهای جنگی و سلاح‌ها تا به امروز نتوانسته پیشروی داشته باشد. شکست سنگینی که در الحدیده متوجه آنان شده، مزدوران را واداشته تا با پناه بردن به جنگ رسانه‌ای «توهم پیروزی» را در میان مردم القاء کنند.
محمد ثلاث، عامل شهادت ۳ مامور ناجا اعدام شد
باشگاه خبرنگاران/ حکم قصاص محمدرضا ثلاث باباجانی عامل شهادت ۳ مامور نیروی انتظامی سحرگاه امروز اجرا شد.نامبرد در تاریخ ۳۰ بهمن و در پی تجمع غیرقانونی آشوب‌گران در گلستان هفتم از خیابان پاسداران، با راندن اتوبوس به سمت ماموران نیروی انتظامی آنان را هدف تهاجم عمدی خود قرار داده که منتهی به شهادت سه نفر از ماموران نیروی انتظامی شده بود.نامبرده در جریان تحقیقات، ضمن اقرار به عمدی بودن اقدام خود از جمله راندن و هدایت اتوبوس به سمت ماموران ناجا، علت را عصبانیت و خشم اعلام کرده است.
حمایت سفیر آمریکا در یمن از تجاوز ائتلاف سعودی به «الحدیده»
مهر/در حالی که وزارت خارجه آمریکا پیش از این با صدور بیانیه‌هایی از تبعات انسانی احتمالی حمله امارات متحده عربی و عربستان به بندر الحدیده یمن ابراز نگرانی کرده، «متیو تولر» سفیر آمریکا در یمن پشت درهای بسته از این عملیات حمایت کرد. تولر مدعی شده حمله به الحدیده مانند «تاس انداختن» است و ممکن است ساکنان این شهر را علیه انقلابیون یمنی بشوراند و موجب اخراج این نیروها از این شهر شود. وی مدعی شده که اقدام نظامی علیه این شهر، آن طور که گروه‌های امدادی هشدار داده‌اند، تبعات فاجعه‌بار نخواهد داشت.
دیدار نمایندگان کشورهای ضامن آتش‌بس سوریه در ژنو
مهر/نمایندگان عالیرتبه ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ۳ کشور ضامن برقراری آتش‌بس در سوریه، امروز دوشنبه در ژنو با هدف بحث درباره ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه با یکدیگر دیدار می‌کنند.این دیدار با حضور استفان دیمیستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه صورت می‌گیرد.
روسیه موشک با قابلیت حمل کلاهک‌ هسته‌ای آزمایش کرد
مهر/روسیه در جریان برگزاری رزمایش نظامی در مرزهای شرقی این کشور یک فروند موشک بالستیک اسکندر با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را مورد آزمایش قرار داده است.وزارت دفاع روسیه با قراردادن ویدئوئی در صفحه توئیتر خود این رویداد را رسانه ای کرده است.وزارت دفاع روسیه توضیحات بیشتری را در این خصوص اعلام نکرده است.
نباید پذیرفت آمریکا مانند ژاندارم جهان عمل کند
فارس/ دستیار رئیس «گروه اروپای ملل و آزادی» اتحادیه اروپا خواستار حفظ روابط اروپایی‌ها با ایران، بدون دنباله‌روی اتحادیه اروپا از سیاست‌های آمریکا شد و تاکید کرد آمریکا به دنبال منافع خودش است، پس اروپا نیز باید از منافع خود دفاع کند و از آمریکا پیروی ننماید. نیکولاس بِی افزود: «ما نمی‌توانیم این مسئله را قبول کنیم که مقامات آمریکایی مانند ژاندارم در جهان رفتار کنند و از شرکت‌های خارجی بخواهند که از تحریم‌هایی که آمریکا به صورت یکجانبه تحمیل کرده، تبعیت نمایند».
 تجمع آمریکایی‌ها دراعتراض به سیاست جدید مهاجرتی ترامپ
ایرنا/ صدها نفر از مردم آمریکا به همراه تنی چند از اعضای کنگره این کشور در اعتراض به سیاست جدید مهاجرتی دولت دونالد ترامپ که باعث جدایی کودکان از والدین مهاجرشان شده است، در ایالت نیوجرسی تجمع کردند.آمار وزارت امنیت داخلی آمریکا نشان می‌دهد که ماموران مرزی این کشور طی ۶ هفته گذشته نزدیک به دو هزار کودک را از والدین مهاجرشان جدا کرده و با نگه داری آن‌ها در اردوگاه‌های جداگانه، به پدر و مادر آنها فشار وارد می‌کنند.
 آئین نامه اجرایی نحوه پرداخت یارانه‌ها درسال ۹۷ تصویب شد
ایرنا/ هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، آئین نامه اجرایی مربوط به پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی یارانه‌ها در سال ۱۳۹۷ را تصویب کرد.دولت این آئین نامه را در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای نیازمند به تصویب رساند.
 یمن ۱۶۰ نیروی ائتلاف سعودی را به اسارت گرفت
ایرنا/نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کردند که ۱۶۰ تن از عناصر وابسته به ائتلاف سعودی را در نبردهای ساحل غربی به اسارت گرفته اند. آنها تاکید کردند که همچنان کنترل کامل بندر الحدیده واقع در غرب یمن را در دست دارند و نیروهای ائتلاف سعودی را به محاصره در آورده‌اند.
 رئیس جمهوری ارمنستان خواستار گسترش همکاریها با ایران شد
ایرنا/ رئیس جمهوری ارمنستان در دیدار با سفیر ایران در ایروان بر گسترش همکاریها با تهران و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تحقق این امر تاکید کرد. سجادی سفیر کشورمان در ایروان در این دیدار آخرین تحولات روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار دادو با اشاره به مناسبات سیاسی و دوستانه دو کشور و اراده مقام‌های ارشد کشورمان و ارمنستان برای توسعه روابط در همه زمینه‌ها تاکید کرد.
دفتر حافظ منافع حجاج ایران در عربستان راه‌اندازی می‌شود
ایرنا/رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به توافقات اولیه با مسئولان حج عربستان، دفتر حافظ منافع ایران برای رفع مسائل و مشکلات احتمالی زائران حج تمتع امسال، در این کشور راه اندازی می‌شود و این دفتر فعالیت خود را قبل از اعزام زائران آغاز خواهد کرد.حمید محمدی با بیان اینکه امسال ۸۵ هزار و ۲۰۰ زائر ایرانی برای مناسک حج راهی سرزمین وحی خواهند شد، اظهار داشت: حدود سه هزار نیروی اعزامی در قالب ستادی، پزشک، خدمات، حمل و نقل و اسکان عهده دار انجام امورات زائران حج تمتع هستند.
اشتغال ۳ هزار طلبه و روحانی در آموزش و پرورش
حوزه/ دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش از اشتغال حدود ۳ هزار طلبه و روحانی در آموزش و پرورش به صورت استخدامی خبر داد.حجت الاسلام و المسلمین ملکی با بیان این که وظیفه اصلی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، سیاست گذاری و برنامه ریزی و پیگیری فعالیت‌ها و نیز نظارت کلان بر انجام تعامل‌ها و هماهنگی هاست، اظهار داشت: ما برای فصل تابستان امسال چند برنامه مهم داریم از جمله این که مرحله دوم تربیت مدرسان ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در همین روزهای آغازین تابستان اجرایی می‌کنیم که در این دوره ۸۰ نفر از مدرسان سراسر کشور که مرحله اول در قم حضور یافته بودند، در این مرحله آموزش‌ها نیز در قم شرکت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *