خبرروز ۱۳۹۷/۰۳/۲۷

  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: سرمایه‌های ماه مبارک رمضان را نباید به راحتی از دست داد
  • رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر: ملت خسته و ناامید نیست؛ برخی حال و روز خود را به مردم نسبت می‌دهند
  • آیت الله وافی: ولایت بالاترین نعمت الهی است
  • آیت الله فقیهی: متولیان فرهنگی در زمینه اخلاق فرهنگ‌سازی کنند
  • سخنگوی جنبش انصارالله: یک ایرانی هم در یمن وجود ندارد
  • نخست وزیر ترکیه: اجازه نمی‌دهیم آمریکا از اینجرلیک به ایران حمله کند

 

** جام جم ۹۷/۳/۲۷
*  بی‌اعتنایی «رنو» به تحریم‌های آمریکا
شرکت رنو اعلام کرد به رغم تهدیدآمیز بودن تحریم‌های جدید آمریکا، این شرکت به فعالیت خود در بازار ایران ادامه می‌دهد. کارلوس گوسن، مدیر اجرایی شرکت خودروسازی فرانسوی رنو تاکید کرد: با وجود خطر اقدامات تنبیهی آمریکا علیه این شرکت، رنو ایران را ترک نمی‌کند و این می‌تواند مزیتی برای این شرکت در آینده و زمانی که بازار به حال عادی بازمی‌گردد، باشد. او افزود: ما ایران را ترک نمی‌کنیم ،حتی اگر مجبور باشیم مقیاس کار را کوچکتر کنیم.
*  مشاوره به شرکت‌ها درباره تحریم‌های ضد ایرانی
دولت آلمان دفتری ویژه برای مشاوره به شرکت‌هایی که نگران معاملات تجاری خود با ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا هستند، راه‌اندازی کرده است. رسانه‌های آلمانی روز جمعه گزارش داده‌اند وزارت دارایی این کشور یک «مرکز تماس ایران» ایجاد کرده که شرکت‌ها می‌توانند سوالات خود درباره تجارت با ایران را از طریق ایمیل بپرسند.
** همشهری ۹۷/۳/۲۷
*  ادعای گوترش درباره موشک‌های یمنی
دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی مدعی شد که برخی از اجزای موشک شلیک شده از جولای ۲۰۱۷ تاکنون توسط حوثی‌های یمن به عربستان در ایران ساخته شده است.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در ادامه مدعی شد: اجزای باقی مانده از این موشک‌ها با نوعی موشک که در ایران تولید می‌شود یکسان است.
ادعاهای گوترش در حالی مطرح شد که‌ وی از اعلام جزئیات بیشتر در این‌باره خودداری کرده است.
گوترش در عین حال گفته است: اگرچه سازمان ملل قادر به تعیین زمان انتقال اجزای این موشک و فناوری ساخت آن به یمن نبوده و مشخص نیست که آیا این اقدام مقررات سازمان ملل را نقض کرده یا خیر.
مقامات کشورمان همواره تاکیده کرده‌اند که به دلیل محاصره بودن یمن اساسا امکان ارسال سلاح به این کشور وجود ندارد.
*  مقابله به مثل تعرفه‌ای چین با آمریکا
چین در پاسخ به وضع تعرفه‌های جدید از سوی آمریکا، بر ده‌ها میلیارد دلار واردات از آمریکا تعرفه جدید بست. پکن اعلام کرد که خواهان جنگ تجاری با آمریکا نیست اما باید در مقابل اقدام آمریکا موضع بگیرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که بر ۵۰ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه جدید ۲۵ درصدی وضع کرد چین هم در اقدامی متقابل، روی همین میزان واردات کالا از آمریکا ۲۵ درصد تعرفه وضع کرد آمریکا پیشتر هشدار داده بود که اقدام متقابل چین را با وضع تعرفه‌های بیشتر تنبیه خواهد کرد.
** کیهان ۹۷/۳/۲۷
*  ملت خسته و ناامید نیست؛ برخی حال و روز خود را به مردم نسبت می‌دهند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عیدسعید فطر: راهپیمایی روز قدس حقیقتاً یک پدیده منحصربه‌فرد است و مردم در زیر آفتاب داغ با آن شور و نشاط به خیابان‌ها آمدند و بر اساس گزارش‌ها، جمعیت راهپیمایان در اغلب شهرهای کشور نسبت به سال‌های قبل بیشتر و پرشورتر بود.
– امروز توطئه‌ اصلی دشمن «فشار اقتصادی» به توده‌های مردم برای خسته و ناامید کردن آنان است.
– ملت خسته و ناامید نیست؛ برخی حال و روز خود را به مردم نسبت می‌دهند.
– یک کانون مرکزی با حضور سران سه قوه و فعالان اصلی قوا برای رسیدگی به مسائل اقتصادی تشکیل شده است که این کانون باید مسائل اقتصادی را قدم به قدم دنبال کند، تصمیم‌های قاطع بگیرد و آنها را اجرا کند.
– یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه جدی مردم قرار بگیرد، «پرهیز از اسراف و زیاده‌روی» است.
– صاحبان نقدینگی، آن را به سمت تولید هدایت کنند تا چرخ‌های زندگی مردم به حرکت در بیاید.
*  سرمایه‌های ماه مبارک رمضان را نباید به راحتی از دست داد
استاد برجسته درس خارج حوزه با تأکید بر اینکه انسان باید اندوخته‌های خود را تا ماه رمضان آینده حفظ کند، گفت: انسان باید سعی کند آنچه را که در ماه مبارک رمضان به دست آورده از دست ندهد و این سرمایه‌های الهی را حفظ کند.
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان درهای رحمت و توفیق الهی باز است و باید استفاده کرد؛ خدمت و نیکی به والدین و بستگان سبب توفیق الهی و بدرفتاری کردن با آنها سبب سلب توفیق انسان می‌شود، گاهی توفیق الهی به صورت حادثه‌ای ناگوار است که منجر به توفیق برای انسان می‌شود.
** شرق ۹۷/۳/۲۷
*  یک ایرانی هم در یمن وجود ندارد
محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی جنبش «انصارالله»، شنبه در گفت‌وگو با شبکه المیادین، ادعای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی مبنی بر سیطره بر فرودگاه بین‌الملل «الحُدیده» را تکذیب کرد و گفت که نیروهای ائتلاف سعودی حتی وارد این فرودگاه نشده‌اند؛ چه رسد بر اشغال آن.
او درباره ادعاهای اخیر دبیر کل سازمان ملل متحد در موضوع ایران و انصارالله گفت: «یک ایرانی نیز در یمن وجود ندارد؛ ولی ارتش‌های اشغالگر سعودی، اماراتی و سودانی این کشور را اشغال کرده‌اند».
او افزود: «کسانی که مدعی‌اند ما نیرو و سلاح ایرانی در یمن داریم، تا‌به‌حال حتی نتوانسته‌اند یک سند و مدرک رو کنند».
*  نامه محرمانه ترامپ به برخی اعضای اوپک
رئیس کمیسیون انرژی از نامه محرمانه ترامپ به برخی از اعضای اوپک ازجمله عربستان سعودی برای افزایش سقف تولید در نشست آتی خبر داد. فریدون حسنوند با اشاره به نشست آتی اوپک در ماه جاری گفت: این نشست یکی از مهم‌ترین نشست‌هایی بوده که در دهه‌های گذشته اوپک به خود دیده است؛ چراکه ترامپ پس از خروج از برجام، نامه‌ای محرمانه به برخی از اعضای اوپک ازجمله عربستان سعودی نوشته و دنبال آن بوده که بخشی از فشار اجتماعی و اقتصادی را که امروز روی دوش مردم آمریکا قرار دارد، با افزایش سقف تولید نفت از سوی اعضای اوپک کاهش دهد.
** ایران ۹۷/۳/۲۷
*  طرح دوباره پیشنهاد تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران برای حفظ برجام
یک عضو پارلمان اروپا پیشنهاد داده است که می‌توان برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران دفتر اتحادیه اروپا در تهران را تأسیس کرد. «آنا گومز» نماینده پرتغال در پارلمان اروپا با انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ علیه برجام، گفت: ما نمی‌توانیم با قوانین آقای ترامپ قدرتمند شویم؛ قوانینی که متمدن نیستند، اما چگونه می‌توان توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کرد؟ یک ایده خوب این است که یک دفتر اتحادیه اروپا در ایران تأسیس شود.»
*  بیش از گذشته به تقویت وحدت و امید به آینده نیاز داریم
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی روز جمعه در دیدار مسئولان نظام، جمعی از قشرهای مختلف مردم و سفرای کشورهای اسلامی با رهبر معظم انقلاب اسلامی، دشمن را در شرایط فعلی فاقد تجربه و عقلانیت دانست و افزود: تصمیم دشمن این است که نه تنها تعهدات خود در برابر ملت ایران بلکه همه تعهدات بین‌المللی و منطقه‌ای خود را زیر پا بگذارد.
رئیس ‌جمهوری با بیان اینکه امروز در شرایط سیاسی بین‌المللی و منطقه‌ای بیش از هر زمان دیگر به دستاوردهای ماه رمضان نیازمند هستیم، گفت: امروز بیش از گذشته نیاز به تقویت فضای معنوی کشور، وحدت، اعتماد و امید به آینده داریم.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۳/۲۷
*  رژیم اشغالگر قدس نباید برای جنایات خود مصونیت داشته باشد
سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه جامعه بین‌الملل باید در کنار مردم فلسطین باشد، گفت: رژیم اشغالگر قدس نباید برای جنایات خود مصونیت داشته و به آن ادامه دهد.
اسحال آل حبیب در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد اضافه کرد: باید محاصره غزه که این منطقه را به بزرگترین زندان جهان تبدیل کرده است خاتمه یابد. فلسطینی‌ها باید بتوانند کشوری مستقل با پایتختی شهر قدس داشته باشند.
*  بحران یمن راه حل نظامی ندارد
بهرام قاسمی با محکومیت شدید حملات هوایی و دریایی ائتلاف متجاوزین به بندر الحدیده یمن نسبت به وخیم تر شدن هر چه بیشتر شرایط انسانی در این کشور ابراز نگرانی کرد.
قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه همواره تاکید کردیم بحران یمن راه حل نظامی ندارد و متجاوزین به این کشور باید به تجاوز خود پایان دهند افزود: چنین جنایاتی کورسوی امیدی که برای تلاش‌های سیاسی در حال انجام است را نابود کرده و بر پیچیدگی شرایط خواهد افزود.‌
** وطن امروز ۹۷/۳/۲۷
*  موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان
در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با عفو و تخفیف مجازات ۵۳۷ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات ۵۳۷ نفر از محکومان را که در کمیسیون عفو و بخشودگی واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند ارائه کرده بود که مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت.
*  سعودی‌ها می‌خواهند با قطع آب و نان، یمنی‌ها را وادار به تسلیم کنند
حسین امیرعبداللهیان در صفحه اجتماعی‌اش به تشدید تجاوز ائتلاف متجاوز سعودی به یمن و تلاش برای اشغال بندر الحدیده در غرب یمن واکنش نشان داد. دستیار امور بین‌الملل رئیس مجلس تصریح کرد: «در سایه جنگ عربستان، امارات، آمریکا و صهیونیسم علیه یمن، فاجعه انسانی بیداد می‌کند. بی‌تردید متجاوزان، میدان جنگ را در یمن باخته‌اند اما می‌خواهند با اشغال بندر حدیده و قطع آب و نان مردم، یمن را وادار به تسلیم کنند. آینده متعلق به همه یمنی‌ها و باتلاق متجاوزان است».
** جوان ۹۷/۳/۲۷
*  به برجام و پروژه تولید ایزوتوپ پایدار در فردو پایبندیم
معاون وزیر خارجه روسیه بار دیگر بر پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد.
ریابکوف که در نشستی به مناسبت پنجاهمین سالگرد پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در مسکو صحبت می‌کرد، گفت: «مسئله، حفظ برجام در قالبی محدودتر با مشارکت چین، تروئیکای اروپایی (بریتانیا، آلمان و فرانسه)، روسیه و ایران است.»
وی افزود: «ما به اجرای تعهدات برجامی خود متعهد هستیم، از جمله اجرای پروژه راه‌اندازی خط تولید ایزوتوپ‌های پایدار در تأسیسات فردو.»
*  بازوهای دفاعی ایران اسیر صحنه‌سازی‌ها نمی‌شوند
سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نسبت به تصمیم تحریک‌آمیز دولت کانادا که برگرفته از سیاست‌های صهیونیسم بین‌الملل است، در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی هشدار داد.
سردار شکارچی با اشاره به اینکه اقدام تحریک‌آمیز کانادا، نوعی تلاش برای اجماع‌سازی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یکی از بازوهای اقتدار دفاعی ایران محسوب می‌گردد، افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حفظ و ارتقای اقتدار دفاعی هرگز اسیر این صحنه‌سازی‌ها نخواهند شد و این‌گونه اقدامات را چیزی جز عملیات روانی با راهبری صهیونیسم بین‌الملل نمی‌دانند که از روی درماندگی می‌باشد.
** آفتاب یزد ۹۷/۳/۲۷
*  آمریکا به خاطر اسرائیل از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج می‌شود
فعالان دیپلماتیک خبر داده اند که آمریکا ممکن است از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شود.
بر اساس این خبر مذاکرات واشنگتن در خصوص اصلاحاتی که این کشور معتقد است باید در شورای حقوق بشر سازمان ملل ایجاد بشود موفقیت آمیز نبوده است به همین دلیل احتمالا آمریکا از این شورا که مقر آن در ژنو است خارج شود.
نیکی هیلی نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل پیشتر به صورت علنی به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته بود که با توجه به ضدیت دیرینه این شورا با اسرائیل، آمریکا ممکن است از این شورا خارج شود.
** رسالت ۹۷/۳/۲۷
*  خانواده‌های شهدای هسته‌ای با رهبرمعظم انقلاب اسلامی دیدار کردند
خانواده‌های دانشمندان شهید هسته‌ای صبح روز جمعه با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفتگو کردند. در این برنامه که در حاشیه‌ دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی برگزار شد، خانواده‌های شهیدان شهریاری، علی محمدی، رضائی‌نژاد و احمدی‌روشن حضور داشتند.
*  طرح استیضاح تیم اقتصادی دولت از سوی ۵۰ نماینده
نماینده مردم سبزوار در مجلس از تدوین طرح استیضاح تیم اقتصادی دولت از سوی ۵۰ تن از نمایندگان مجلس خبر داد. حسین مقصودی با اشاره به معضلات کلان اقتصادی کشور، اظهار داشت: امروز با اقدامات دولت، کشور با مشکلاتی از جمله بیکاری، کاهش ارزش پول ملی، نوسان بازار ارز، تعطیلی کارخانه‌ها، افزایش قیمت خودرو، و همچنین بالا رفتن قیمت کالا‌ها و اجناس ضروری مردم روبه روست. وی با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور با این تیم فرسوده مانند آقایان ربیعی‌، حجتی و کرباسیان نمی‌تواند این مشکلات را حل کند، اظهار داشت: لازم است آقای روحانی اقداماتی انجام دهد تا اعتماد مردم و مجلس را جذب کند.
** مردم سالاری ۹۷/۳/۲۷
*  تاکید ایران و کنگو بر لزوم همکاری‌های نفتی
«ژان کلود گاکاسو»، وزیر امور خارجه جمهوری کنگو که در صدر یک هیات سیاسی و اقتصادی به تهران آمده با مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار وزیر امور خارجه کنگو بر آمادگی کشورش برای تقویت همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.
** آرمان ۹۷/۳/۲۷
*  توان موشکی ایران در مذاکرات برجام در دستور کار نبود
وزیر سابق دفاع تاکید کرد: هرگاه آمریکایی‌ها فشاری آورده‌اند، این فشارها جهت معکوس به خود گرفته و آنها نتیجه‌ای از تلاش‌هایشان نگرفته‌اند. اظهارات و ادعاهای ترامپ طبل توخالی است. سردار حسین دهقان درباره فشارهای غرب برای انجام مذاکره موشکی با ایران هم تصریح کرد: توان موشکی در دوران مذاکرات برجام در دستورکار قرار نداشت و هیچ گاه در دستورکار قرار نخواهد داشت که براساس آن، ایران بخواهد با طرف مقابل مذاکره کند.
*  خبرسازی کذب سعودی‌ها علیه ایران
مدیر دفتر الجزیره ادعای شبکه سعودی العربیه درخصوص فراخواندن سفیر اردن در تهران را تکذیب کرد. بر این اساس، اردن در دو سال گذشته سفیری در تهران نداشته که او را فرابخواند. گفتنی است، اردن پس از ماجرای حمله به سفارت عربستان سفیرش را از تهران بازگرداند و در حال حاضر سفیری نداشته که فرابخواند. بعد از دیدار کوتاه روحانی با شاه اردن در استانبول، سعودی‌ها نگران از احتمال بهبود روابط تهران و امان، چنین شایعه‌ای را به راه انداخته‌اند.
** آفرینش ۹۷/۳/۲۷
*  اجازه نمی‌دهیم آمریکا از اینجرلیک به ایران حمله کند
بنعلی ایلدریم نخست‌وزیر ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد: اجازه نمی‌دهیم آمریکا از پایگاه اینجرلیک به ایران حمله کند. نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد: فقط برای مبارزه با تروریست‌ها در اختیار آن‌ها قرار داده ایم.وی ادامه داد: برای حمله به یک کشور، پایگاه های ما هرگز مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. همچنین؛ از زمان پیمان «قصر شیرین» (Kasir Sirin) یعنی۶۰۰ سال پیش تا کنون هیچ جنگی میان ایران و ترکیه روی نداده است. تصور قرار گرفتن در صف مقابل همسایه مان در یک جنگ احتمالی، محال بوده و امکان ندارد.
*  هیچ نیروی نظامی از حزب‌الله یا ایران در جنوب سوریه حضور ندارد
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اظهار کرد: هیچ نیروی نظامی از ایران یا نیرویی وابسته به حزب‌الله لبنان در جنوب سوریه حضور ندارد. آویگدور لیبرمن در ادامه گفت: خواست اسرائیل درباره سوریه کاملا روشن است و آن هم دور کردن کامل حزب‌الله و ایران از خاک سوریه است.لیبرمن در ادامه مدعی شد: سامانه دفاع هوایی سوریه هیچ گونه نگرانی در اسرائیل ایجاد نمی‌کند و ما می‌دانیم چگونه بر آن غلبه یابیم.
** قدس ۹۷/۳/۲۷
*  تحویل ۹۷ هواپیمای باقیمانده به ایران بعید است
گوئیلام فائوری، مدیر بخش هواپیماهای غیرنظامی شرکت ایرباس در مصاحبه با روزنامه آلمانی هامبورگر آبند بلات گفت: هرچند ما هنوز منتظر جزئیات تحریم‌های جدید آمریکا هستیم، اما بعید است بتوانیم ۹۷ هواپیمای باقیمانده از سفارش (ایران) را تحویل دهیم. پیش از این نیز شرکت آمریکایی بوئینگ به بهانه تحریم‌های جدید آمریکا، قراردادهای چند میلیارد دلاری خود با شرکت‌های ایرانی را لغو کرده بود.
*  به خاطر شرایط مجلس با مسکوت ماندن لایحه CFT مخالفت نکردیم
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دولت با وجودی که موافق مسکوت‌ماندن لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم نبود اما با توجه به شرایط آن روز مجلس، نسبت به رأی مجلس مخالفت نکرد.
اگر لایحه CFT به رأی گذاشته می‌شد رأی نمی آورد و پیشنهاد مسکوت ماندن نیز برای همین مطرح شد. تحلیل و ارزیابی از اوضاع آن روز مجلس موجب شد بین بد و بدتر، دولت گزینه بد را انتخاب کند. موافق پیشنهاد مسکوت ماندن بررسی این لایحه نبودیم اما چاره‌ای جز عدم مخالفت نداشت.
** خراسان ۹۷/۳/۲۷
*  ترامپ دستور آغاز بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را داد
در بیانیه‌ای که کاخ سفید روز جمعه منتشر کرد، تأکید شده که «رئیس‌جمهور آمریکا به دولتش دستور داده به سرعت فرایند بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران آغاز شود.» به ادعای این بیانیه «ترامپ به مشارکت ایالات متحده در توافق ایران پایان داد زیرا کمکی به محافظت از منافع آمریکا در زمینه امنیت ملی نمی‌کند.» خود ترامپ هم در یک موضع گیری ضدبرجامی دیگر گفت: ایران به دنبال نجات برجام است اما آن‌ها به زودی برای انجام یک توافق جدید باز خواهند گشت. وی خطاب به حاضران در نشست خبری اش مدعی تغییر رفتار ایران شد و گفت: به ایران نگاه کنید، آن‌ها دیگر درباره سیطره بر خاورمیانه صحبت نمی کنند. من از توافق احمقانه اوباما با آن ها، خارج شدم. ایران دیگر به مدیترانه نگاه ندارد و برای رسیدن به مدیترانه باید مسافت طولانی را طی کنند.
*  تشکیل کمیته ویژه مشترک میان فراکسیون امید و ولایی مجلس درباره اقتصاد و معیشت
کمیته ویژه مشترک فراکسیون‌های نمایندگان ولایی و امید برای تدوین برنامه جامع اقتصاد و معیشت مردم تشکیل می‌شود. قرار است در این کمیته ویژه پنج نفر از اعضای هر یک از این دوفراکسیون به طور مستمر طی جلساتی با مقامات اقتصادی و کارشناسان به بحث و تبادل نظر پرداخته و در نهایت برنامه جامعی برای بخش‌های مختلف اقتصادی کشور ارائه کنند.
** اعتماد ۹۷/۳/۲۷
*  نمی‌گذاریم کالاهای وارداتی را گران بفروشند
ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برخی‌ها با دلار ۴۲۰۰ تومانی در پی افزایش واردات هستند تا کالاهای وارداتی را گران‌تر بفروشند، گفت: بانک مرکزی در جریان است و اقدامات لازم را انجام خواهد داد. تصمیم دولت در خصوص بازار ارز که در فروردین ماه اجرایی شد، اقدام سنجیده‌ای تلقی می‌شود؛ چراکه حداقل اعمال سیاست ارزی دولت باعث شد که با خروج امریکا از برجام، بازار ارز با شوک جدید روبه رو نشود و به نوعی مصونیت نسبی ایجاد کرد.
** سازندگی ۹۷/۳/۲۷
*  محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور درباره ادعای برخی نمایندگان مخالف دولت که می‌گویند زمام امور اداره کشور از دست دولت و رئیس جمهور خارج شده است،‌گفت: نمایندگان مخالف دولت همیشه همین حرفها را می‌گویند. توقع داشتید چه بگویند؟ اصلا گرفتاری امروز ما این است که این آقایان هنوز قبول نکرده‌اند در انتخابات موفق و پیروز نشدند و بعد از ۲۹ اردیبهشت ۹۶، همچنان رقابت‌های انتخاباتی را حفظ کرده‌اند. خواهش ما از نمایندگان و گروههای مخالف دولت این است که بدانند انتخابات تمام شده، فرد پیروز هم مشخص است، حالا همه دست به دست هم دهیم برای مردم کار کنیم تا کشور را بسازیم.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
ولایت بالاترین نعمت الهی است
حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دشمنان انقلاب اسلامی در همه نقاط زمین با تمام ابزارها و امکاناتی که دارند ولایت فقیه را نشانه رفته اند؛ چرا که نمی توانند ببینند ملت ایران در برابر سخنان مقام معظم رهبری که ادامه دهنده راه امام خمینی(ره) هستند مطیع و تسلیم هستند. آیت الله وافی با تاکید بر اینکه خدای متعال وعده داده در صورت شکر نعمت، آن نعمت را افزون خواهد کرد، خاطرنشان کرد: باید همواره شاکر و قدردان نظام اسلامی، رهبری و ولایت باشیم؛ چرا که این نعمات بسیار بالا و بزرگ هستند.
متولیان فرهنگی در زمینه اخلاق فرهنگ‌سازی کنند
رسا/عضو جامعه مدرسین با تأکید بر ضرورت تقویت روحیه موعظه پذیری در جامعه گفت: کسانی که تجارب گذشتگان را زیر پا می‌گذارند و از آن‌ها درس نمی‌گیرند بی‌شک ذلیل خواهند شد. آیت‌الله فقیهی با بیان این‌که رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما باید به ساخت سریال‌های عبرت‌آموز و پنددهنده بپردازند، ابراز داشت: باید فیلم‌ها و سریال‌هایی ساخته شود که افراد به هنگام مشاهده آن‌ها پند بگیرند و آن داستان را همواره در نظر داشته باشند تا خود گرفتار نشوند؛ متأسفانه این مسأله بسیار کم در سریال‌های ایرانی به چشم می‌خورد. وی خاطرنشان کرد: دین به معنای اخلاق است، بر این اساس همه ما باید اخلاق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بیاموزیم؛ همه متولیان فرهنگی باید در زمینه اخلاق فرهنگ‌سازی کنند تا اخلاق اجتماعی بالا رفته و فرهنگ جامعه اعتلا پیدا کند.
اجازه اقدام خصمانه علیه ایران را نمی‌دهیم
تسنیم/سخنگوی حکومت اقلیم کردستان عراق ضمن تقدیر از خدمات جمهوری اسلامی ایران به اکراد عراقی در برهه‌های مختلف گفت: اربیل با دیده اهمیت به روابط خود با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران می‌نگرد. صفین دزه‌ای در خصوص استفاده عناصر ضدانقلاب از خاک اقلیم برای ایجاد ناامنی در مرزهای مشترک با ایران هم گفت: کمیسیون مشترکی میان تهران و اربیل با هدف بررسی چنین موضوعاتی وجود دارد و ما تذکر لازم را در خصوص عدم تکرار چنین اقداماتی به این گروه‌ها داده‌ایم. امیدواریم که فعالیت‌های این کمیسیون بیشتر شود و از این گروه‌ها هم خواسته‌ایم و تذکر داده‌ایم که چنین حقی را برای خود قائل نشوند تا از خاک اقلیم کردستان عراق علیه همسایگان ما یعنی ایران و ترکیه استفاده نشود.
گفتگو و همکاری کلید حفظ برجام است
تسنیم/ وزیر خارجه چین اعلام کرد گفتگو و همکاری و نه تحریم است که می‌تواند توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند. «وانگ یی» این سخنان را در دیدار با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترک خود در پکن بیان کرد. وزیر خارجه چین افزود که برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده است و نقشی مؤثر در حفظ رژیم عدم‌اشاعه هسته‌ای و پیشبرد صلح و ثبات در خاورمیانه داشته است.
سفر دو مقام آمریکایی به منطقه برای پیگیری “معامله قرن”
تسنیم/ براساس گزارش‌های خبری، طی روزهای آینده “جرد کوشنر” داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و جیسون گرینبلات فرستاده آمریکا در خاورمیانه به منظور بررسی اوضاع نوار غزه و بازاریابی برای طرح موسوم به معامله قرن به منطقه سفر می‌کنند. منابع آگاه گفتند که این دو مقام آمریکایی طی روزهای آینده به سرزمین‌های اشغالی، مصر، اردن، قطر و عربستان سفر خواهند کرد.
تمجید شرق‌شناس اسرائیلی از ولیعهد سعودی
تسنیم/ یک شرق‌شناس رژیم صهیونیستی می‌گوید تاریخ از ولیعهد سعودی به عنوان یک رهبر عربی، که روابط مستحکم و علنی با اسرائیل و یهودیان آمریکایی دارد، یاد خواهد کرد. «شمریت مائیر» سردبیر سایت عبری‌زبان «المصدر»، که نزدیک به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی است، افزود، فعالیت‌های بن‌سلمان علیه شحصیت‌های ارشد ایرانی افزایش یافته، تنش‌ها بین عربستان سعودی و قطر تشدید شده، جنگ در یمن هزینه گزافی را برای عربستان سعودی ایجاده کرده است، و وضعیت در لبنان و سوریه خوب نیست.
استرالیا: سفارت خود را به قدس منتقل نمی‌کنیم
مهر/وزیر خارجه استرالیا اعلام کرد که این کشور سفارت خود در سرزمین‌‌های اشغالی را به قدس منتقل نخواهد کرد. وزیر خارجه استرالیا علیرغم درخواست مطرح شده از سوی شورای سالانه حزب لیبرال این کشور این موضع را اتخاذ کرده است. وی همیچین در سخنانی اعلام کرد که کمک‌ها به دولت خودگردان فلسطین را نیز قطع نخواهد کرد.
موضع گیری ضد ایرانی سفیر امارات در مسکو
مهر/ سفیر امارات در مسکو به تکرار ادعاهای بی اساس مقامات این کشور ضد ایران پرداخت. وی مدعی شد: امیدواریم که روسیه به ایران برای توقف دخالتهایش در امور کشورهای عربی فشار وارد کند.
وی درباره نقش روسیه در راهکار سیاسی بحران یمن نیز گفت که کشورهای ائتلاف عربی هر طرح برای یمن را مادامی که در راستای طرح شورای همکاری خلیج فارس و قطعنامه شماره ۲۲۱۶ سازمان ملل باشد، مورد توجه قرار می‌دهد.
واردات نفت کره جنوبی از ایران به کمترین میزان ۲.۵ سال گذشته رسید
فارس/ واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه می‌به کمترین میزان از ژانویه ۲۰۱۶ تاکنون رسید، زیرا خریداران کره‌ای در تلاش هستند، تا خرید نفت از ایران را در میان تحریم‌های جدید آمریکا کاهش دهند. کره جنوبی، پنجمین واردکننده نفت در جهان است و بیشتر از ایران نفت بسیار سبک موسوم به میعانات گازی می‌خرید، اما در ماه‌های اخیر با کاهش تولید از سوی ایران به علت آغاز به کار یک اسپلیتر میعانات گازی جدید در این کشور، رقم واردات سئول از ایران کاهش یافته است.
تلاش عربستان و امارات برای ورود به فرودگاه الحدیده یمن شکست خورد
فارس/ منابع میدانی اعلام کردند، تلاش امروز ائتلاف عربستان و امارات برای ورود به فرودگاه الحدیده در جنوب استان الحدیده در یمن شکست خورده و خط امداد «متجاوزان» قطع شده است. ائتلاف عربی به رهبری عربستان و مشارکت فعال امارات، از حدود یک ماه گذشته عملیات علیه ساحل غربی یمن و استان الحدیده را آغاز کرده‌اند و از آن زمان تاکنون به دلیل شکست‌های متوالی، چند بار از آغاز عملیات جدید، خبر داده‌ است. به گفته این منابع، روز گذشته در نقاط جنوبی‌تر استان الحدیده، در منطقه «مثلث الدریهمی»، نیروهای یمنی موفق شدند در تاکتیکی موفق، حداقل ۲۰ خودرو نظامی حامل نیروهای وابسته به ائتلاف را در کمین قرار بدهند و منهدم کنند.
سوریه در آستانه تشکیل کمیته قانون اساسی
مهر/قرار است فردا دوشنبه نشست کارشناسان کشورهای تضمین کننده آتش بس در سوریه یعنی ایران، روسیه و ترکیه برای بررسی تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه برگزار شود. پیشتر «استفان دی میستورا» فرستاده سازمان ملل در پرونده سوریه گفته بود که این نشست به مدت دو روز در ژنو برگزار خواهد شد.
مجلس این هفته گرانی خودرو و مسکن را با حضور وزرا بررسی می‌کند
مهر/عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، از بررسی گرانی‌های اخیر در بازار خودرو و مسکن با حضور مسئولان اجرایی مرتبط در صحن مجلس خبر داد. اکبر رنجبرزاده با اشاره به مشکلات و نوسانات اخیر در بازار خودرو و مسکن اظهار داشت: با توجه به برگزاری جلسات مجلس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری، در یکی از این دو روز، با دعوت وزرا و مسئولان اجرایی مرتبط در صحن مجلس مسئله گرانی‌های اخیر و کنترل بازار بررسی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *