خبرروز ۱۳۹۷/۰۳/۲۱

  • در جلسه با رئیس مجلس مطرح شد؛ طرح نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه مدرسین در ارتباط با لایحه FATF
  • رهبر معظم انقلاب در دیدار صدها تن از اساتید دانشگاه‌ها: باید از مصرف کننده علم به تولید کننده علم تبدیل شویم
  • آیت الله ممدوحی: لازمه دفاع از عزت ایران اسلامی، تبعیت از بیانات مقام معظم رهبری است
  • آیت الله حسینی بوشهری: حجت الاسلام و المسلمین احمدی از پرچم داران وحدت حوزه و دانشگاه بود
  • رئیس مجلس شورای اسلامی: ایران منتظر وعده‌های بی‌زمان اروپا نمی‌ماند
  • دکتر امیرعبداللهیان: تا زمانی که دولت سوریه بخواهد در این کشور می‌مانیم

 

** جام جم ۹۷/۳/۲۱
*  تا زمانی که دولت سوریه بخواهد در این کشور می‌مانیم
حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: تا زمانی که حکومت سوریه تصمیم داشته باشد از کمک مستشاری ایران استفاده کند با قدرت در سوریه می‌مانیم. امیرعبداللهیان افزود: حتی اگر لازم باشد در هر منطقه‌ای از سوریه به درخواست دولت این کشور عملیاتی را علیه تروریسم سازماندهی کنیم، این اقدام با قدرت انجام می‌شود.
*  مخالفت کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور نمایندگان در جام جهانی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اعضای کمیسیون با همراهی نمایندگان به جام جهانی به شدت مخالفت کرده و آن را اقدامی خلاف وظایف نمایندگی در شرایط حساس کنونی و وضعیت اقتصادی کشور دانستند.
سیدحسینی نقوی حسینی با اشاره به نشست دیروز کمیسیون امنیت ملی افزود: از وزارت ورزش و جوانان خواسته شده که از اعزام اینگونه افراد به شدت جلوگیری شود.
** همشهری ۹۷/۳/۲۱
*  اگر از برجام خارج شویم، فردو تغییر می‌کند
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: فعلا نظر مقام معظم رهبری آن است که در چارچوب برجام اقدام شود، اما اگر قرار شد از برجام خارج شویم کشور‌های دیگر ظرفیت‌های اتمی کشورمان را خواهند دید.
وی با اشاره به آخرین فعالیت‌ها در سایت فردو بیان داشت: سایت فردو هم تا زمانی که در برجام حضور داریم به این شکل می‌ماند، اما در صورت خروج از برجام آن هم تغییر می‌کند.
*  تاکید بر راه حل سیاسی بحران سوریه
کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در بیانیه پایانی و مشترک خود بر این موضوع که بحران سوریه هیچ راه حلی جز عملیات سیاسی ندارد، تاکید کردند و از همه طرف‌های درگیری خواستند تا اقداماتی ملموس به منظور اجرای تفاهم نامه ایجاد مناطق کاهش درگیری در سوریه در راستای ایجاد یک محیط مناسب برای راه حل سیاسی این کشور اتخاذ کنند. طبق این بیانیه، راه حل در سوریه باید بر مبنای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و با تاکید بر لزوم حق حاکمیت،‌استقلال و ثبات منطقه‌ای سوریه انجام شود. در بیانیه مشترک و پایانی اجلاس شانگهای آمده است: همه کشورهای عضو خواستار اقدامات عملی برای اجرای تفاهمنامه ایجاد مناطق کاهش تنش در راستای دستیابی به راه حل سیاسی بحران در سوریه هستند.
** کیهان ۹۷/۳/۲۱
*  باید از مصرف کننده علم به تولیدکننده علم تبدیل شویم
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار صدها تن از اساتید دانشگاه‌ها:
– مشکلات امروز و فردای کشور باید عالمانه حل شود، زیرا مواجهه غیرعلمی و غیرمدبرانه با مشکلات موجب پیچیده و افزون شدن آنها خواهد شد.
– ایران اسلامی در میان دولت‌های مستکبر و بی‌ارزش بیشترین دشمنان را دارد همانگونه که در توده‌های مردم منطقه و اغلب کشورها بیشترین آبرو، طرفداری و نفوذ را دارد.
– در مسئله مهم اقتصاد که برخی معتقدند مشکلات آن ناشی از بعضی شیوه‌های مدیریتی ضعیف یا غلط است، دانشگاه باید با کار علمی و راهگشا ورود کند.
– باید از مصرف کننده علم به تولیدکننده علم تبدیل شویم.
– نتیجه ناچاری در بستن قرارداد با شرکت‌های خارجی آن است که آنها مواردی را به کشور تحمیل می‌کنند.
– مدیر باید به در خانه دانشمندان برود نه اینکه دانشمند پشت در اتاق مدیر معطل بماند.
– شمرِ زمان یعنی نخست وزیر کودک‌کش رژیم‌اشغالگر در سفر به اروپا به اروپایی‌ها به دروغ گفت ایران می‌خواهد ما و چند میلیون یهودی را نابود کند در حالی که راه حل ما برای مسئله فلسطین کاملاً منطقی و منطبق بر موازین دموکراسی است.
– همیشه گفته‌ایم برای تعیین نوع حکومت در کشور تاریخی فلسطین باید براساس شیوه‌ای که همه جهان قبول دارد به افکار عمومی مراجعه کرد و از همه فلسطینیان واقعی اعم از مسلمان و یهودی و مسیحی که حداقل ۸۰ سال در این سرزمین بوده‌اند چه در داخل و چه در خارج از سرزمینهای‌اشغالی نظرخواهی و همه‌پرسی شود.
*  ترامپ و اوباما هر دو در سیاست تغییر نظام ایران اتفاق نظر دارند
یک روزنامه آمریکایی در تحلیلی به مقایسه روش‌های دولت فعلی و قبلی این کشور در قبال ایران پرداخته و نتیجه گرفته هر دو دولت سیاست تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کرده‌اند. نشریه «وال ‌استریت‌ ژورنال» در یادداشتی با عنوان «قمار ایران ترامپ» تایید کرده «دونالد ترامپ»، رئیس ‌جمهور آمریکا و «باراک اوباما»، رئیس ‌جمهور سابق این کشور هر دو سیاست تغییر نظام ایران را در دستور کار داشته‌اند، هر چند با روش‌هایی متفاوت به دنبال دستیابی به آن هستند.
** شرق ۹۷/۳/۲۱
*  رزمایش‌ غیرمنتظره اسرائیل در بلندی‌های جولان
ارتش اسرائیل به منظور برگزاری رزمایش غیرمنتظره در ارتفاعات جولان سوریه یگان‌های بزرگی از نیروها و سربازان ذخیره خود را فراخواند. آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، در بیانیه‌ای اعلام کرد، ارتش این رژیم رزمایش نظامی غیرمنتظره‌ و گسترده‌ای را در منطقه «بلندی‌های جولان» آغاز کرده و پیش‌بینی‌می‌شود چندروزی ادامه داشته باشد.
*  روس‌ها و ایرانی‌ها جایگزین حمایت‌های مردمی سوریه نیستند
بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگو با هفته‌نامه «میل آن ساندی» (Mail on Sunday) گفته است روسیه و ایران به‌دعوت دولت سوریه در این کشور حضور دارند؛ اما حضور آمریکا و بریتانیا در کشورش «قانونی» نیست و آن را «تهاجم» خوانده است.
او با انتقاد از سیاست‌های انگلیس، فرانسه و آمریکا تأکید کرد: «ما با تروریست‌های دست‌پرورده انگلیس، فرانسه و آمریکایی در سوریه می‌جنگیم. ما در این جنگ پشتوانه مردمی ملت سوریه را در اختیار داریم و به‌همین‌دلیل پیشرفت می‌کنیم؛ ما به‌صرف دریافت کمک از ایران و روسیه نمی‌توانیم به چنین پیشرفتی دست پیدا کنیم، زیرا روس‌ها و ایرانی‌ها نمی‌توانند جایگزین حمایت‌های مردمی ملت سوریه شوند و اگر دلیلی بر این مدعا می‌خواهید، به شاه ایران بنگرید که بازیچه دست غرب بود، اما نتوانست در برابر واکنش ملت ایران ایستادگی کند و تمام ساختار رژیمش ظرف چند هفته متلاشی شد و مجبور به فرار شد».
** ایران ۹۷/۳/۲۱
*  ایران آماده همکاری با سازمان همکاری شانگهای در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط‌ گرایی، جدایی‌طلبی و مواد مخدر است
شانزدهمین اجلاس سران عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در چین به صحنه اعلام مخالفت با یکجانبه‌گرایی امریکا بدل شد. رئیس جمهوری کشورمان که به‌عنوان عضو ناظر در این اجلاس شرکت کرده است، دیروز در سخنرانی خود نسبت به خطرات این یکجانبه‌گرایی هشدار داد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی گفت: طی چند سال اخیر، تروریسم، جدایی طلبی و افراط‌ گرایی مناطق مختلف جهان و بویژه مناطق پیرامونی ما شامل آسیای مرکزی و غرب آسیا را تحت تأثیر قرار داده است.
جمهوری اسلامی ایران طی دهه‌های گذشته با پدیده شوم تروریسم در داخل و در مناطق حاشیه‌ای خود مواجه بوده و تجارب ارزشمندی در مهار و تضعیف جریان‌های تروریستی و افراطی اندوخته است و آماده همکاری با سازمان همکاری شانگهای در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط‌ گرایی، جدایی‌طلبی و مواد مخدر است.
*  انتقاد ۱۶۰ نهاد کلیسای کاتولیک به خروج امریکا از برجام
خبرگزاری کاتولیک اتریش گزارش داد که ۱۶۰ نهاد کلیسای کاتولیک از سراسر جهان در پیامی به کنگره امریکا از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در برابر ایران انتقاد کرده و خروج این کشور از توافق هسته‌ای را «لحظه‌ای غم انگیر با ابعادی گسترده که می‌تواند صلح جهانی را به خطر اندازد» توصیف کرده‌اند.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۳/۲۱
*  ادعای نخست وزیر رژیم صهیونیستی
نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی گفت با رهبران اروپایی برای خارج شدن ایران از سوریه به توافق رسیده است.
نتانیاهو مدعی شد: «هفته گذشته با سه تن از رهبران اروپایی، یعنی آنگلا مرکل، امانوئل ماکرون و ترزامی ‌گفت‌وگو کردم. با آنها درباره فعالیت‌های ایران در منطقه و بخصوص تلاش‌های این کشور برای تاسیس پایگاه دائمی در سوریه، مذاکره کردم.»
وی افزود: «رهبران اروپایی توافق کردند تفاهم‌نامه بین‌المللی فراهم کنند که خارج شدن ایران از سوریه را لازم‌الاجرا کند. وی ادعا کرد: این هدف من از سفر به اروپا بود که به این هدف رسیدم.»
** وطن امروز ۹۷/۳/۲۱
*  ۲۸ خرداد؛ دور جدید رایزنی‌ها در زمینه کمیته قانون اساسی سوریه
استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه و حسین جابری‌انصاری، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه ضمن توافق درباره برگزاری دور جدید رایزنی‌ها در زمینه کمیته قانون اساسی سوریه بین نمایندگان عالی ۳ کشور ضامن آستانه و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه در تاریخ ١٨ و ١٩ ژوئن ٢٠١٨ / ٢٨ و ٢٩ خرداد جاری در ژنو، درباره آخرین وضعیت پرونده تعیین سرنوشت و تبادل بازداشت‌شدگان، مفقودان و پیکرهای کشته‌شدگان جنگ سوریه و جلسه سوم کارگروه ویژه تبادل که بزودی در آنکارا با حضور نمایندگان ۳ کشور ضامن روند آستانه و نمایندگانی از سازمان ملل متحد و کمیته بین‌الملل صلیب سرخ برگزار می‌شود، گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
*  انهدام ۲ تیم تروریستی دیگر در شمال غرب کشور
سردار پاکپور از شناسایی و انهدام ۲ تیم تروریستی دیگر در مناطق عمومی سروآباد و اشنویه خبر داد. فرمانده نیروی زمینی سپاه افزود: ۲ تیم تروریستی از اشرار ضدانقلاب تلاش نافرجامی برای نفوذ به خاک کشورمان داشتند که با رصد اطلاعاتی و شناسایی دقیق محل عبور آنان، رزمندگان قرارگاه حمزه توانستند پس از درگیری در مناطق عمومی سروآباد و اشنویه، این تیم‌های تروریستی را نیز منهدم کنند و ۶ تن از تروریست‌ها را به هلاکت رسانده و ۳ نفر از آنان را زخمی کنند.
** جوان ۹۷/۳/۲۱
*  جزئیات پروژه پیشران‌های هسته‌ای در ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید: مقدمات راه‌اندازی پیشران‌های هسته‌ای به‌شدت شروع شده و الآن تعداد زیادی از مهندسان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی مشغول این کار هستند.
علی اکبر صالحی در خصوص آخرین وضعیت پیشران‌های هسته‌ای که پیشتر رئیس‌جمهور دستور راه‌اندازی آن را صادر کرده بود، گفت: این پروژه، پروژه بزرگی است که مدتی طول می‌کشد تا بخواهد محقق شود، ما مقدمات این پروژه را شروع کرده‌ایم و با جدیت به دنبال به سرانجام رساندن آن هستیم. وی افزود: شناسایی پروژه، تحقیق و مطالعه آن، امکان‌سنجی پروژه و ساخت تجهیزات اولیه پروژه مقدماتی است که ما همه این قدم‌ها را به حول و قوه الهی برداشته‌ایم. راه‌اندازی پیشران‌های هسته‌ای پروژه‌ای است که ۱۰ الی ۱۵ سال طول می‌کشد.
*  ایران منتظر وعده‌های بی‌زمان اروپا نمی‌ماند
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قطعاً ایران با تدبیر خواست ملت را دنبال می‌کند، اما این قدر روشن باشد که مسئولان جمهوری اسلامی ایران منتظر وعده‌های بی‌زمان اروپا نمی‌مانند. زمان مذاکرات در حال اتمام است، اگر اروپا این توانمندی را در خود می‌بیند که توافق هسته‌ای را حفظ کند باید تصمیم خود را صریح‌تر و سریع‌تر اعلام کند در غیر این صورت جمهوری اسلامی گام‌های بعدی را چه در زمینه هسته‌ای و چه مسائل دیگر برمی‌دارد.
** آفتاب یزد ۹۷/۳/۲۱
*  آماده هستیم برای حفظ برجام با روسیه و دیگر کشورها همکاری کنیم
«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری چین در سخنانی گفت: «ما از تصمیم یک‌جانبه آمریکا مبنی بر خروج از برجام ناراحت هستیم. چین آماده است با روسیه و دیگر کشورها برای حفظ توافق هسته‌ای همکاری کند».
شی عنوان کرد: «باید با همکاری یکدیگر شرایط را برای صلح و امنیت مهیا کنیم و تمام کشورهای سازمان همکاری برای مبارزه با سه نیروی شیطانی (تروریسم، جدایی‌طلبی و افراطی‌گری) به برنامه این سازمان در سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ وفادار بمانیم».
** رسالت ۹۷/۳/۲۱
*  بررسی الحاق به کنوانسیون CFT دو ماه مسکوت ماند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مدت دو ماه موافقت کردند. در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، درخواستی به امضای ۵۰ نفر از نمایندگان رسید که طی آن خواستار تعویق دو ماهه در بررسی این لایحه شده بودند.وکلای ملت با ۱۳۸ رأی موافق، ۱۰۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در مجلس، با این درخواست موافقت کردند.به گفته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، دولت نیز با این درخواست موافق بود.
*  امیدوارم رژیم ایران ناپدید و دود شود
«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: امیدوارم رژیم ایران ناپدید و دود شود. لیبرمن همچنین با تکرار ادعاهای ضد ایرانی مدعی شد توافق هسته‌ای ایران، تفاوتی با توافق مونیخ ندارد.
او مدعی شد: «ما مردم ایران را دشمنان خود نمی‌دانیم. مشکل ما به رژیم آنهاست. امیدوارم این رژیم هرچه سریعتر دود و ناپدید شود تا بتوانیم مجددا با ایرانی‌ها به روابط عادی بازگردیم».
** مردم سالاری ۹۷/۳/۲۱
*  نارضایتی اسرائیل از روابط حماس با حزب‌الله
رژیم صهیونیستی با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت از روابط نظامی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» و حزب الله لبنان شکایت کرد. در این نامه مسائل اطلاعاتی مهمی درباره اقدامات حزب الله مطرح و رژیم صهیونیستی مدعی شده که این جنبش اردوگاه‌هایی برای آموزش مبارزان حماس در خاک لبنان راه‌اندازی کرده است. تل‌آویو مدعی شده است که هدف از این روابط، راه اندازی سامانه نظامی جامع برای جنبش حماس در لبنان است که احداث کارخانه‌های تولید موشک را هم در بر می‌گیرد و در قالب آن هزاران مبارز فلسطینی آموزش‌های لازم را دریافت خواهند کرد.
** آرمان ۹۷/۳/۲۱
*  جلوگیری از اشتباه چهارم
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با وجود فاصله برجام اروپایی با برجام اولیه، شروع اقدامات هسته‌ای مورد نظر رهبری انقلاب و اخذ تضمین‌های لازم اروپا برای مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا ضروری است. محسن رضایی افزود: «دستورات رهبر معظم انقلاب به سازمان انرژی اتمی موجب شد که از اشتباه چهارم در سیاست خارجی جلوگیری شود و فعالیت‌ها در برجام اروپایی که جایگزین برجام قبلی شده است، تحرک بیشتری یابد.
*  چشم‌انداز ما ۲۰۳۰ و چشم‌انداز ایران ۱۹۷۹!
سفیر عربستان در واشنگتن با بیان اینکه چشم انداز ما ۲۰۳۰ است و چشم‌انداز ایران ۱۹۷۹ گفت: ‌مشکل ما با ایران اختلاف دیدگاه‌ها است. خالد بن‌سلمان مدعی شد:‌ عربستان با چشم‌انداز ۲۰۳۰ می‌خواهد منطقه را به سمت جلو ببرد در حالی که ایران با چشم‌انداز ۱۹۷۹ می‌خواهد منطقه را عقب بکشد. بنابراین این اختلاف در دیدگاه‌ها و چشم‌اندازها دلیل اختلافات ما با ایران است. وی با بیان اینکه برای پیاده‌کردن اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ نیازمند ثبات در منطقه هستیم، افزود: سیاست‌ خارجی عربستان به سیاست داخلی آن خدمت می‌کند.
** آفرینش ۹۷/۳/۲۱
*  تهران و پکن چهار سند همکاری امضا کردند
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین ، با هدف توسعه بیش از پیش مناسبات، چهار سند همکاری امضا کردند.
یادداشت تفاهم برنامه مشترک تحقیقاتی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران و وزارت علوم و فناوری جمهوری خلق چین، یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در زمینه همکاری در پیشگیری و مبارزه با تولید غیرقانونی، قاچاق و سوء مصرف مواد مخدر، داروهای روان گردان و پیش سازها از جمله این اسناد بود.
*  ترامپ موافقتش را با بیانیه مشترک نشست گروه ۷ پس گرفت
چند ساعت پس از پایان نشست گروه ۷ در کانادا، رئیس‌جمهوری آمریکا به نخست وزیر این کشور بابت اظهارنظرهای او حمله‌ور شده و اعلام کرد، بیانیه مشترک نشست را قبول ندارد. پیشتر گزارش شده بود در پایان اجلاس سران گروه هفت، هر هفت رهبر با متن بیانیه مشترک پایانی این اجلاس موافقت کرده‌اند.
** قدس ۹۷/۳/۲۱
*  صدور ۱۵۰ رأی برای متهمان حادثه خیابان پاسداران
رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران از صدور ۱۵۰ رأی برای متهمان پرونده حادثه خیابان پاسداران خبر داد.
حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی افزود: رسیدگی به پرونده متهمان حادثه خیابان پاسداران در برخی شعب دادگاه انقلاب ادامه دارد. وی گفت: در این پرونده حدود ۱۵۰ رأی برای متهمان صادر شده است.
غضنفرآبادی در پاسخ به این سئوال که برای متهمان چه احکامی صادر شده است،‌افزود: برخی متهمان به سبب نوع عناوین اتهامی به حبس کوتاه و برخی به حبس طولانی مدت محکوم شده‌اند.
*  ورود مجلس به زوایای پنهان قرارداد بوئینگ
عضو کمیسیون عمران مجلس، از ورود کمیسیون متبوعش به بررسی زوایای پنهان قرارداد با بوئینگ خبر داد و گفت: افراد دخیل در عقد قرارداد با این شرکت هواپیمایی باید به جبران خسارت‌های وارده اقدام کنند.
محمدرضا ملکشاهی ادامه داد: در صورتی که مشخص شود قراردادهای خارجی منعقده خلاف قانون بوده به طور حتم اشد مجازات برای خاطیان در نظر گرفته خواهد شد. وی یادآور شد: کمیسیون عمران مجلس به موضوع قرارداد با بوئینگ برای شفاف سازی آن ورود خواهد داشت و زوایای پنهان آن را رسانه‌ای خواهد کرد.
** خراسان ۹۷/۳/۲۱
*  تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو
نمایندگان مجلس لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی را به تصویب رساندند. این لایحه برای تامین نظر شورای نگهبان در دستور کار مجلس قرار گرفت و پس از اظهارات مخالفان و موافقان همچنین تذکرات برخی نمایندگان در این باره با ۱۳۶ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر به تصویب رسید.
** اعتماد ۹۷/۳/۲۱
*  تخریب دولت در این شرایط به هیچ‌وجه درست نیست
حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور اظهار کرد: بهترین راه‌حل در این شرایط تنها اقتصاد مقاومتی است. کشور باید روی پای خود بایستد. نه‌تنها به امریکا بلکه به اروپا نباید متکی باشیم. ملت ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و می‌تواند روی پای خود بایستد و در برابر توطئه‌ها مقاومت کند. تخریب دولت به هیچ‌وجه درست نیست، اما این نگاه به این معنا نیست که عملکرد دولت را نقد نکنیم. نقد همیشه سازنده است اما تخریب به هیچ‌وجه درست نیست.
** سازندگی ۹۷/۳/۲۱
*  فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: تمایل داریم که قدس پایتخت هر دوی فلسطین و اسرائیل باشد و تنها راه حل مسئله فلسطین راهکار تشکیل دو کشور است. در خصوص سوریه نیز گفتنی است حفاظت از مناطق کاهش تنش در جنوب این کشور بسیار مهم است.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
رباخواری جامعه را به تباهی می‌کشاند
رسا/آیت الله العظمی مکارم شیرازی عنوان کرد: یکی ازخدمات بانک‌ها این است که می‌توانند وام‌های قرض الحسنه پرداخت کنند و از پول مردم به خود آن‌ها وام بدهند، اسلام دباره نظام بانکداری می‌فرماید رباخواری حرام است و باید از آن پرهیز شود. این مرجع تقلید بانک‌های غربی را رباخوار دانست و خاطرنشان کرد: نباید از بانک‌های غربی تقلید کنیم، رباخواری جامعه را به تباهی می‌کشاند و سبب فاصله طبقاتی در جامعه می‌شود که عده‌ای را ضعیف و عده‌ای را قوی می‌کند یعنی همان فاصله هایی که در غرب بیداد می‌کند،
طرح نگرانی‌ها و دغدغه‌های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ارتباط با لایحه FATF
اختصاصی/شامگاه شنبه مورخ ۱۹خرداد جلسه ویژه‌ای با حضور جناب آقای دکتر علی لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی درباره بررسی لایحه FATF در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار گردید.در این جلسه که به ریاست حضرت آیت الله یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین و با حضور نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اعضای محترم جامعه مدرسین برگزار گردید، موضوع لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم معروف به FATF مورد بحث، بررسی و نقد و نظر قرار گرفت.در ابتدای این جلسه جناب آقای دکتر لاریجانی توضیحاتی را در ارتباط با پیوستن ایران به این کنوانسیون مطرح نمودند.سپس اعضای محترم جامعه مدرسین در فضایی صمیمانه به طرح برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود و جامعه نسبت به این لایحه و پیوستن به کنوانسیون مذکور پرداختند.در پایان جلسه پس از بحث و تبادل نظر کارشناسانه و طرح دیدگاه‌های مختلف مقرر شد ریاست محترم مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم جهت رفع نگرانی‌های مطرح شده را به انجام رساند.
لازمه دفاع از عزت ایران اسلامی، تبعیت از بیانات مقام معظم رهبری است
حوزه/ آیت الله ممدوحی تصریح کرد: بی شک در سایه تبعیت از بیانات رهبر معظم انقلاب ، می‌توان از عزت و اقتدار ایران اسلامی در برابر دشمنان دفاع کرد.عضو جامعه مدرسین به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر مسئولان و کارگزاران نظام اشاره کرد و اظهار داشت: همان طور که رهبری معظم فرمودند اگر مسئولان به درستی به وظایف خود عمل کنند، شکست آمریکا در قضایای اخیر فشار به ایران و خروج از معاهده برجام ، قطعی است.وی با بیان این که به اروپایی‌ها همچون آمریکا نمی توان اعتماد کرد، گفت: اگر قرار است که ما با اروپایی‌ها به برجام ادامه دهیم باید تضمین‌های قطعی از آن‌ها گرفته شود.همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما می‌توانیم با اتکای ب آنچه خودمان داریم و بدون اینکه احتیاجی داشته باشیم که رابطه مظلوم وظالم برقرار شود، خودمان را اداره کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین احمدی از پرچم داران وحدت حوزه و دانشگاه بود
حوزه/آیت الله حسینی بوشهری در مراسم ارتحال حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی طی سخنانی گفت: حجت الاسلام و المسلمین احمدی یکی از پرچم داران وحدت حوزه و دانشگاه بود و بسیار در حوزه و دانشگاه خدمت کرد و اقدامات ارزنده‌ای ارائه داد.نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه عنوان کرد: طول دوران زندگی حجت الاسلام و المسلمین احمدی عمل صالح بود چه زمانی که در ملایر بودند و چه بعد از آن که به قم آمدند و قدمی جز برای خدا بر نداشت.
سعودی‌ها در اندیشه افتتاح سفارت اسرائیل در ریاض
باشگاه خبرنگاران/شبکه هفت تلویزیون اسرائیل در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد برخی شخصیت‌های دانشگاهی عربستان مانند عبدالحمید الحکیم، مدیر سابق مرکز مطالعات راهبردی و قضایی خاورمیانه در جده، خواهان عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل، افتتاح سفارت عربستان در قدس و نیز سفارت اسرائیل در ریاض هستند.عبدالحمید الحکیم پیش از این نیز بر حمایت خود از برقراری روابط عربستان با اسرائیل و حفظ حقوق اسرائیل برای داشتن یک زندگی آرام در کنار فلسطینی‌ها تاکید کرده بود.
اختلاف‌نظر قدرت‌های اروپایی بانتانیاهو درباره ایران
باشگاه خبرنگاران/اسراییل نشنال نیوز در تحلیلی نوشت: برنامه دیدارهای ، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با سران اروپایی فقط حول یک محور یعنی ایران بود با این حال به نظر نمی رسید که آنها (سران اروپایی) تحت تاثیر نگرانی‌های نتانیاهو درباره ایران قرار گرفته باشند و بار دیگر در عوض با اشاره به نحوه واکنش اسراییل به تظاهرات مسالمت‌آمیز بازگشت توجه خود را بیشتر به مسئله اسراییل و فلسطین نشان دادند. تنها اجماعی که میان اسراییل و قدرت‌های اروپایی درباره ایران در طول دیدارهای نتانیاهو در اروپا وجود داشت اجماع در اختلاف نظر بود.
اعتراف مقام سابق اسرائیل به ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر حماس
باشگاه خبرنگاران/«عاموس یادلین»، رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، به ناتوانی این رژیم در برابر نیرو‌های مقاومت در نوار غزه به ویژه حماس و قدرت فزاینده این جنبش اذعان کرد و گفت: باید در درازمدت به دنبال یافتن راه حل سیاسی بود که نوار غزه را به کرانه باختری مرتبط سازد.یادلین در این گفتگو ادعا کرد اسرائیل طی تعاملش با جنبش حماس در سال‌های گذشته اشتباهاتی مرتکب شده است. به ادعای وی، مهمترین اشتباه این بود که اسرائیل در همه جنگ‌های سابق و آخرین بار در سال ۲۰۱۴ تا براندازی جنبش حماس در غزه پیش نرفت.
کمک میلیونی تهرانی‌ها به مردم فلسطین و یمن
مهر/ مدیرکل کمیته امداد استان تهران گفت: مردم استان تهران در راهپیمایی روز جهانی قدس بیش از ۳۷۵ میلیون تومان به مردم فلسطین و یمن کمک کردند. محسن ولیئی گفت: علی رغم شیطنت‌های رسانه‌ای که علیه کمیته امداد امام خمینی(ره) آغاز شده بود، مردم بار دیگر نشان دادند بر راهی که انتخاب کرده‌اند، ثابت قدم هستند.
مقتدی صدر: عراق در خطر است
مهر/به دنبال وقوع آتش سوزی در انبار صندوق‌های رأی بغداد رهبر جریان صدر با انتشار پیامی نسبت به اوضاع وخیم عراق هشدار داد.مقتدی صدر در پیام هشدار آمیز خود بر خطرناک بودن اوضاع عراق و احتمال آغاز یک جنگ داخلی در این کشور تاکید کرد.وی افزود: عراق در خطر است زخمهای عراق هنوز خوب نشده و این کشور هنوز از بار اشغالگری، تروریسم و فساد رنج می‌برد.
عربستان همچنان تهدیدی مستقیم برای لبنان است
فارس/عضو شورای مرکزی حزب‌الله اعلام کرد: «معامله قرن»ـی که عربستان در راستای تحمیل آن کار می‌کند به معنای نابود کردن فلسطین، قدس، اعطای مشروعیت به صهیونیست‌ها، انصراف از حق بازگشت و اعتراف به رژیم صهیونیستی است.وی تصریح کرد: سیاست عربستان در نزدیکی به اسرائیل و توطئه علیه قدس، لکه ننگی در تاریخ عرب است. شیخ قاووق درباره تشکیل دولت هم گفت: هیچ شخصی از شر سیاست عربستان در امان نیست، این کشور همچنان تهدیدی مستقیم برای وفاق ملی لبنان و ثبات سیاسی آن است.
دراجلاس شانگهای برعملیاتی شدن تعهدات برجامی تاکید شد
ایرنا/وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حمایت جهانی از برجام در اجلاس شانگهای، گفت: در این اجلاس استفاده ایران از مزایای اقتصادی برجام و عملیاتی شدن تعهدات روسیه و چین و همچنین کشورهای اروپایی امضا کننده این توافق بین المللی مورد تاکید قرار گرفت.محمد جواد ظریف افزود: در این سفر علاوه بر اعلام مواضع جمهوری اسلامی از سوی روحانی ، از برجام نیز به عنوان یک تفاهم نامه بین المللی حمایت شد.
یکجانبه گرایی ترامپ آمریکا را منزوی کرده است
ایرنا/ رابرت مالی عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که یکجانبه گرایی دونالد ترامپ، این کشور را منزوی کرده که با خروج از برجام و تحمیل تعرفه‌های ‏تجاری بر نزدیکترین متحدان ایالات متحده، علنی تر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *