خبرروز ۱۳۹۷/۰۳/۱۰

میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه‌السلام مبارک باد

 

  • رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از شاعران و استادان زبان فارسی: بکوشید شعر فارسی عفیف، حکمت‌آمیز و امیدآفرین باقی بماند
  • دستوررئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده حادثه یکی ازمدارس غرب تهران
  • آیت الله اعرافی: پارادوکسی در عقلانیت اسلامی وجود ندارد
  • حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی: امام حسن(ع) ثابت کردند که هرگز نمی‌توان به دشمن اعتماد کرد
  • دکتر ولایتی ارائه کرد ۵ پیشنهاد فنی برای برخورد با نقض عهد آمریکا

 

** جام جم ۹۷/۳/۱۰
*  نباید مطالبات مردم انباشته شود
وزیر کشور با بیان این‌که مسائل امنیتی را باید با مدیریت نرم حل کنیم، تاکید کرد: نباید بگذاریم مسائل صنفی و اداری و اجتماعی تبدیل به مسائل امنیتی شود.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی در همایش استانداران سراسر کشور افزود: مطالبات مردم را باید پیگیری کرد و نباید این مطالبات انباشته شود دستگاه‌های متولی در این زمینه مسئول هستند و باید در زمینه اتفاقات اجتماعی که ناشی از ضعف عملکرد آنهاست پاسخگو باشند. وی تصریح کرد: پایه و اساس وحدت و انسجام داخلی، رضایتمندی مردم است بنابراین باید در افزایش رضایتمندی مردم اهتمام و توجه ویژه داشته باشیم. رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: وحدت و انسجام داخلی با حرف و شعار حاصل نخواهد شد بلکه باید در عمل این اتفاق بیفتد .
** همشهری ۹۷/۳/۱۰
*  تحریم الله کرم و علی عسگری
وزارت دارایی آمریکا برای ایجاد فضای روانی علیه ایران نام چند ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود گذاشت. بنابر خبری که عصر دیروز رسانه‌های خارجی منتشر کردند، زندان اوین،‌گروه انصار حزب الله به همراه ۲ مقام ایرانی دیگر در فهرست تحریم‌ها قرار دارند. نام عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و ابوالحسن فیروزآبادی رئیس شورای عالی فضای مجازی و علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما در این فهرست قرار دارد. نام حسین الله کرم، عبدالحمید محتشم و حمید استاد به دلایلی که وزارت دارایی آمریکا آن را حقوق بشری خوانده است در این فهرست تحریم‌ها دیده می‌شود.
*  باید بدانیم مسئولیت، امانت است
یادگار امام راحل(ره) با اشاره به اینکه باید بدانیم مسئولیت امانت است، گفت: برای کسانی که شما را انتخاب کرده اند کار کنید.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با تاکید بر اینکه مسئولان باید امانتدار باشند، عنوان کرد: نخستین بخش مسئولیت این است که مدیران شرایط پیرامونی خود را درک کنند چون در غیر این صورت در برخی موارد سبب بدتر شدن شرایط موجود خواهند شد. باید جامعه و محیط کار را بهتر بشناسیم. از سوی دیگر باید در کارها علم و دانش مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های مسئولیت‌پذیری، دلسوزی است. اگر فرد دلسوز باشد، کار را به بهترین نحو انجام می‌دهد.
** کیهان ۹۷/۳/۱۰
*  شرکت سوئیسی«استدلر ریل» قرارداد ۱/۴ میلیارد دلاری با ایران را لغو می‌کند
شرکت سوئیسی استدلر ریل اعلام کرد به علت خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، قرارداد انحصاری ۱/۴ میلیارد دلاری ریلی خود با این کشور را لغو می‌کند و امیدی به اقدام متقابل کشورهای اروپایی در برابر آمریکا ندارد.
پیتر جنلتن، رئیس‌بخش فروش استدلر ریل اعتقاد ندارد که اقدام متقابل دولت‌های اروپایی بتواند این قرارداد چند میلیارد دلاری با ایران را حفظ کند.
وی با اشاره به اینکه تازمانی‌که دلار مهم‌ترین ارز در جهان است، آمریکا قدرت خواهد داشت، گفت:تاکنون، اروپایی‌ها نتوانستند آمریکا را شکست دهند.
*  ۵ پیشنهاد فنی ولایتی برای برخورد با نقض عهد آمریکا
علی‌اکبر ولایتی عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام با اشاره به تجربیات تاریخی از عهدشکنی آمریکا و کشورهای غربی در تعاملات بین‌المللی با ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، برای عبور از شرایط فعلی و تبیین افق‌های پیش رو، پیشنهادهای مهمی برای تقویت توان هسته‌ای جمهوری اسلامی و مقابله با نقض عهد آمریکا در برجام ارائه داد که عبارتند از:
راه‌اندازی ۶UF، ساخت و به‌کارگیری موتورهای نیرومند هسته‌ای برای کشتی‌ها و زیردریایی، تولید ایزوتوپ پایدار و به‌کارگیری الیاف کربن در صنعت هسته‌ای.ولایتی خاطرنشان کرد: باید قدرت موشکی و منطقه‌ای به کوری چشم آمریکا را حفظ کنیم، تقویت هسته‌ای در حوزه‌هایی که محدودیت ندارد انجام شود، ادامه مذاکرات براساس شرایطی که مقام معظم رهبری فرمودند ادامه یابد و اروپایی‌ها باید تضمین دهند که نفت ما را می‌خرند و مشکلات بانکی رفع می‌شود. آمریکا نیز باید از منطقه برود و منطقه را به اهلش واگذار کند.
** شرق ۹۷/۳/۱۰
*  قانون مجازات اسلامی دائمی شد
نمایندگان مجلس به دائمی‌شدن قانون مجازات اسلامی رأی دادند. نمایندگان با ۱۲۸ رأی موافق، ۸۴ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر به کلیات آن رأی دادند. همچنین در ادامه جزئیات این طرح به رأی مجلس گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند. با تصویب این طرح، قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی از تاریخ انقضای مدت اجرای آزمایشی آن دائمی می‌شود.
*  دولت دخالتی در انتخاب رئیس مجلس نداشت
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه انتخابات رئیس و نواب مجلس یک مسئله داخلی است و مربوط به خود نمایندگان مجلس است، گفت: طبیعتا دولت هیچ مداخله‌ای در این زمینه نداشته است. حسینعلی امیری افزود: خود نمایندگان مجلس تشخیص دادند لاریجانی را مجدد به عنوان رئیس و پزشکیان و مطهری را به عنوان نواب رئیس انتخاب کنند. توقع داریم کماکان تعامل دولت و مجلس فزاینده شود زیرا در این شرایط به همکاری سه قوا نیاز داریم.
** ایران ۹۷/۳/۱۰
*  امروز نیازمند اعتماد بیشتر به یکدیگر ، امید به آینده ایران و سرمایه اجتماعی هستیم
رئیس جمهوری استفاده از قدرت فرهنگ، زبان هنر و هماهنگی و همصدایی را زمینه‌ساز پیروزی مردم دانست و با بیان اینکه اصحاب فرهنگ با زبان هنر و قلم، واقعیت‌ها را برای مردم تبیین می‌کنند، تأکید کرد: امروز به سرمایه اجتماعی، اعتماد بیشتر به یکدیگر و امید به آینده ایران نیاز داریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در دیدار صمیمی با اهالی فرهنگ و هنر با بیان اینکه اگر باور کنیم که همه باید با هم مشکلات را حل کنیم، پیروزی قطعی از آن ما خواهد بود، خاطرنشان کرد: امروز در کشور نیاز به سرمایه اجتماعی قوی‌تر، اعتماد بیشتر به یکدیگر و امید بیشتر به آینده این کشور و ملت بزرگ فردا داریم و این هدف و نیاز محقق نمی‌شود، مگر اینکه بزرگ‌ترین قدرت کشور، یعنی قدرت فرهنگی با همه توان پا به صحنه بگذارد.
*  نامه احمدی نژاد به کمیسیون اصل نود مجلس
محمود احمدی نژاد با ارسال شکوائیه‌ای به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی و بررسی روند پرونده حمید بقایی شد. وی به تشریح آن‌چه «تخلفات عدیده دستگاه قضایی در ارتباط با پرونده حمید بقایی» خوانده ، پرداخته و با استناد به اصول قانون اساسی ، خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۳/۱۰
*  وزارت ارتباطات بهبود کیفیت اینترنت را کلید زد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری افت کیفیت اینترنت در کشور ناشی از اعمال دستور قضایی برای فیلترینگ تلگرام، گفت: روش‌ها و راهکارهای بهبود کیفیت اینترنت آغاز شده است.
محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیأت دولت افزود: کیفیت سرویس بخشی از حق‌الناس است و بر همین اساس به طور جدی پیگیر بهبود کیفیت اینترنت خواهیم بود تا به سرانجام مطلوب برسد.
*  جایگزینی برای برجام وجود ندارد
شورای فدراسیون (مجلس علیای پارلمان روسیه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه و ژرژ لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه روز چهارشنبه در گفت وگوی تلفنی بر حفظ برجام تاکید و اعلام کردند که جایگزینی برای این توافق وجود ندارد و خروج از آن برای نظام منع اشاعه سلاح هسته‌ای در جهان و امنیت بین المللی تهدید‌آمیز است.
** وطن امروز ۹۷/۳/۱۰
*  در حال مقابله با تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها هستیم
مقام‌های آمریکایی از اعزام تیم‌هایی به اقصی نقاط جهان برای اطمینان از اجرای دقیق تحریم‌ها خبر دادند. مقام‌های آمریکایی به نشریه «واشنگتن فری بیکن» گفته‌اند وزارت خارجه آمریکا با ایجاد یک گروه موسوم به «ضد ائتلاف» در حال رصد اقدام‌های ایران برای دور زدن تحریم‌هاست. یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: تحت ریاست «مایک پمپئو» وزیر خارجه، دیپلمات‌های آمریکایی در حال توسعه روابط با دیگر کشورها برای کسب اطمینان از تاثیرگذاری حداکثری تحریم‌های جدید علیه ایران هستند. این مقام آمریکایی افزود: «ما به سختی در تلاشیم با کمک دوستان‌مان با اقدام‌های مضر ایران در جهان مقابله کنیم.
*  دیدار مقتدا صدر با امیر کویت
مقتدا صدر، رهبر جریان صدر در عراق، سه‌شنبه‌شب با امیر کویت دیدار کرد. یک منبع سیاسی عراق تصریح کرد: سفر صدر به کویت در چارچوب تلاش‌های مختلف برای پر کردن شکاف موجود بین عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود. این منبع تاکید کرد که صدر به دنبال بهبود مناسبات با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از طریق دولت آینده است و تلاش دارد توازنی در مناسبات خارجی عراق بین ایران و کشورهای عربی ایجاد کند.
** جوان ۹۷/۳/۱۰
*  حضور مستشاری تا زمان نیاز سوریه ادامه می‌یابد
وابسته نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سوریه تأکید کرد: مستشاران ایرانی به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند و تا زمانی که ارتش سوریه نیاز داشته باشد، مستشاران ایرانی در این کشور باقی خواهند ماند. سردار ابوالقاسم علی‌نژاد با اشاره به درخواست رسمی حکومت سوریه از ستاد کل نیروهای مسلح ایران برای اعزام مستشاران نظامی به سوریه تصریح کرد: اثرات این حضور با پایان جنگ در سوریه عمیق و ماندگار خواهد بود.
*  ادعای تکراری پنتاگون علیه ایران در یمن
وزیر دفاع آمریکا در یک نشست خبری در پنتاگون یک بار دیگر مدعی شده که ایران به انصارالله یمن موشک بالستیک داده و آنها برای هدف قرار دادن یک نفتکش در دریای سرخ از آن استفاده کردند.
جیمز ماتیس مدعی شد: تهدید کشتیرانی در دریای سرخ خیلی واضح بود وقتی که شما دیدید یک نفتکش با موشک بالستیک که ایران به حوثی‌ها داده، هدف قرار گرفت. در نتیجه اگر ما نتوانیم این موضوع را تحت کنترل دربیاوریم پیامدهای آن ناچیز نیست.
** آفتاب یزد ۹۷/۳/۱۰
*  خروج آمریکا از برجام را به چالش بکشید
«ولفگانگ شوسل» صدراعظم اسبق اتریش گفت که اروپا، روسیه و چین باید در مقابل خروج یکجانبه آمریکا از برجام بایستند و از استانداردها و حقوق بین المللی دفاع کنند.
شوسل تاکید کرد: توافق هسته‌ای با ایران یک توافقنامه چندجانبه الزام آور بود و خروج واشنگتن از آن نقض هنجارهای بین المللی است. وی در حاشیه یک نشست بین المللی در مسکو اظهار داشت: اروپا، روسیه، چین و تجار بین المللی باید بپا خیزند و تصمیم آمریکا را در سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی به چالش بکشند.
** رسالت ۹۷/۳/۱۰
*  امتیاز کره شمالی به ما اجازه افتتاح یک رستوران در پیونگ‌یانگ است
بر اساس تحلیل‌های مقامات آمریکایی، کره شمالی در مذاکرات احتمالی‌اش با واشنگتن هرگز تن به خلع سلاح هسته‌ای خود نمی‌دهد. مقامات آمریکایی در مصاحبه با شبکه ان بی سی نیوز اذعان کردند بر اساس ارزیابی جدید سازمان جاسوسی آمریکا (سیا)، کره شمالی به هیچ وجه قصد ندارد از تسلیحات هسته ای خود دست بکشد که این نتیجه گیری سازمان سیا با اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر احتمال خلع سلاح هسته ای کامل کره شمالی در آینده نزدیک در تناقض است. بر اساس گفته‌های سه مقام ارشد امنیت ملی آمریکا، در تحلیل سیا از مذاکره با کره شمالی، فهرستی از امتیازات محتمل آورده شده است که امتیاز افتتاح یک رستوران فست فود در پیونگ یانگ به نشانه حسن نیت یکی از این موارد است!
*  دستوررئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده حادثه یکی ازمدارس غرب تهران
رئیس قوه قضائیه به رئیس کل دادگستری استان تهران دستورداد دراسرع وقت به پرونده مربوط به حادثه تکان دهنده یکی ازمدارس غرب تهران رسیدگی کند. درمتن دستور آیت الله صادق آملی لاریجانی به رئیس کل محترم دادگستری استان تهران آمده است: درخصوص گزارش واصله در رابطه با حادثه تکان دهنده و تاسف باردریکی ازمدارس غرب تهران وتشکیل پرونده وبازداشت متهم، با توجه به اهمیت موضوع که موجب جریحه‌دارشدن عواطف عمومی شده ونگرانی خانواده‌های محترم را فراهم نموده است و با عنایت به دستوراکید حاکی ازدغدغه مقام معظم رهبری (دامت برکاته)، مقرراست دراسرع وقت با رعایت موازین شرعی وقانونی به پرونده رسیدگی ونسبت به اجرای حکم مقتضی بدون هیچ اغماضی اقدام ونتیجه به اینجانب منعکس شود.
** مردم سالاری ۹۷/۳/۱۰
*  لیستی از مدیران دوتابعیتی به دولت داده نشده است
واعظی رییس دفتر رییس جمهور در مورد گزارش اخیر در مورد مدیران دولتی دو تابعیتی و اینکه طرح اینگونه مسائل مانع حرکت دولت هست یا نه؟ گفت: دو تابعیت را باید تعریف کنیم. کسی که دو گذرنامه داشته باشد یک معنی دارد کسی که کارت اقامت از کشوری به طور موقت گرفته باشد یک معنی. گروه دوم در هیچ کجای دنیا دوتابعیتی محسوب نمی‌شوند. ما همواره گفتیم اگر اسامی‌هست از کسانی که دو تابعیتی هستند به ما بدهند دولت بلافاصله اقدام می‌کند و اگر خودمان متوجه شویم هم اقدام می‌کنیم تا الان لیستی به دولت داده نشده است.
*  تکذیب ادعای احضار سفیر ایران در موریتانی
وزارت امور خارجه موریتانی خبر ساختگی احضار سفیر ایران در این کشور را تکذیب کرد. مدیرکل منطقه‌ای وزارت امور خارجه موریتانی در تماسی رسانه‌ای این شایعه و برداشت ناصحیح را تکذیب کرد و افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران و موریتانی عادی است و این ملاقات به درخواست سفیر ایران در موریتانی انجام شده است.
** آرمان ۹۷/۳/۱۰
*  نامه ظریف به همتایان خود
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در راستای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام، به تازگی نامه‌ای را به همتایان خود در نقاط مختلف دنیا نوشته و در آن به تشریح آخرین وضعیت این توافق بین‌المللی و همچنین تبعات خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی و بدعهدی‌های این کشور در اجرای تعهداتش پرداخته است. بر اساس این گزارش، تاکنون برخی از سفرای ایران در دیگر کشورها طی دیدارهایی با مقامات ارشد وزارت خارجه محل ماموریت‌شان نامه ظریف را به آنها تحویل داده‌اند.
*  اعزام تیم ارزیاب به محل سقوط هواپیما
روابط عمومی هوانیروز ارتش از اعزام یک تیم ارزیاب به محل حادثه سقوط هواپیمای فوق سبک ارتش جهت بررسی دقیق و جزئیات بیشتر علت حادثه خبر داد. در اطلاعیه‌ روابط عمومی هوانیروز ارتش در این باره آمده است:«عصر روز سه‌شنبه یک فروند هواپیمای فوق سبک آموزشی بر اثر مشکل فنی در حوالی فرودگاه امام خمینی(ره) سقوط کرد. در این حادثه سرهنگ دوم خلبان نادر کُرد و سرگرد فنی مهدی ملک آرایی به شهادت رسیدند.
** آفرینش ۹۷/۳/۱۰
*  انهدام یک تیم تروریستی در عملیات ماموران انتظامی شهرستان سیب و سوران
رئیس پلیس سیستان و بلوچستان گفت: یک تیم تروریستی در عملیات ماموران انتظامی شهرستان سیب و سوران منهدم شد. فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: در این عملیات یک نفر از عوامل تروریستی کشته شده است.
*  شرکت‌های کوچک اروپایی بهترین گزینه‌ برای همکاری با ایران هستند
یک پایگاه خبری و تحلیلی نوشت: معمولا شرکت‌های عظیم چند ملیتی اروپا قادر نیستند تا با ایران وارد جوینت ونچر شوند این در حالی است که شرکت‌های کوچکتر اروپایی می‌توانند با ایران در راستای بومی‌سازی فناوری‌های خود در ایران همکاری کنند.
پایگاه خبری المانیتور در گزارشی نوشت: خروج یک جانبه دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران تکاپوی تازه‌ای را میان ایران و اروپا آغاز کرده است . از هر دو طرف عزم زیادی برای حفظ این توافق وجود دارد. اما آنها آگاه هستند که موانع زیادی برای دستیابی به انتظارات طرف دیگر وجوددارد.
** قدس ۹۷/۳/۱۰
*  اجرای ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی در استان سیستان و بلوچستان
فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: سال گذشته و سال‌های قبل از آن ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی توسط نیروی زمینی سپاه در سیستان و بلوچستان اجرا شده و تلاش در این مسیر همچنان ادامه دارد.
سردار محمد پاکپور در حاشیه اهدای هزار سرویس جهیزیه به عروس و دامادهای شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در حسینیه عاشقان ثارالله زاهدان اظهار داشت: این جهیزیه‌هایی که تهیه شده، همه از کالاهای ایرانی و در راستای حمایت از کارخانه‌داران ایرانی است.
*  بدون حل مسئله فلسطین هیچ صلحی محقق نخواهد شد
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد: بدون حل و فصل مسئله فلسطین صلحی وجود نخواهد داشت.
محمود عباس گفت: “به سبب حملات شدید موشکی و هوایی رژیم اشغالگر اسرائیل به منطقه غزه وطن ما و اهالی قدس، غزه و کرانه باختری روزهای سختی را پشت سر گذشته اند. این حملات نشان می‌دهد اسرائیل خواستار صلح نیست، با وجود این ما خواستار صلح هستیم و برای تحقق آن تلاش می‌کنیم”.
** خراسان ۹۷/۳/۱۰
*  پیشرفت‌های محسوسی در مذاکرات ایران و اروپا بر سر یمن حاصل شده است
منابع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از پیشرفت‌های محسوس در مذاکرات دیپلمات‌های ایران و اروپا بر سر موضوع یمن خبر دادند. این مذاکرات از اواخر بهمن سال گذشته به عنوان بخشی از تلاش‌های کشورهای اروپایی برای جلوگیری از خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای برجام آغاز شد و یمن اصلی‌ترین محور این گفت‌وگوها را تشکیل می‌دهد. خبرگزاری رویترز ادعا کرد که یک مقام ارشد ایرانی به این خبرگزاری گفته است: «به دلیل بحران انسانی در یمن توافق کرده‌ایم با بریتانیا، فرانسه و آلمان برای پایان دادن به درگیری‌ها همکاری کنیم.» رویترز به نقل از منبع ادعایی خود اضافه کرده است: «هدف ما حصول اطمینان از آتش‌بس به منظور کمک به غیرنظامیان است. ما از نفوذمان برای آوردن متحدان خودمان بر سر میز مذاکره استفاده خواهیم کرد.»
** اعتماد ۹۷/۳/۱۰
*  از سر گیری همکاری بانک BCP سوییس با ایران
یک منبع آگاه در دولت اعلام کرد، بانک BCP سوییس که پیش‌تر ارایه خدمات به شرکت‌های ایرانی را متوقف کرده بود، همکاری با ایران را از سر گرفت. این بانک پیشتر با خروج امریکا از برجام، از ۸ تا ۲۵ ماه مه‌ تراکنش‌های بانکی با شرکت‌های ایرانی را متوقف کرده بود. هم‌اکنون شرکت‌های نفتی ایرانی می‌توانند از طریق این همکاری پول مورد نیاز خود را نقل و انتقال دهند.
** شهروند ۹۷/۳/۱۰
*  آمریکا با خروج از برجام به دنبال تقابل با ایران است
وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که خروج آمریکا از برجام نشانه‌ای از هدف این کشور برای تقابل با ایران در همه زمینه‌هاست. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: واشنگتن با خروج از توافق هسته‌ای به دنبال تقابل با ایران در همه زمینه‌هاست.
*  کشورهایی «مشخص» در موضوع تشکیل دولت عراق مداخله می‌کنند
نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که برخی کشورهای «خاص و مشخص» بعد از انتخابات پارلمانی عراق در امور این کشور مداخله می‌کنند. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی گفت: مداخله کشورهای مشخص به نفع برخی فراکسیون‌ها در عراق مسأله مثبتی نیست. ما از فراکسیون‌های سیاسی می‌خواهیم هیچ نشستی با این کشورها برگزار نکنند.
العبادی تاکید کرد: عراقی‌ها توانایی حل اوضاع را دارند. انتخابات یک مسأله عراقی است و نباید کشور دیگری در این مسأله مداخله کند.
** سازندگی ۹۷/۳/۱۰
*  اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور: بزرگترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، سرمایه اجتماعی است. تا زمانی که این سرمایه و حمایت مردمی از کشور، نظام و دولت پابرجا باشد قادر هستیم از همه مسائل عبور کنیم. اگر اعتماد مردم به مسئولان و کارآمدی نظام از بین بروند، اوضاع متفاوت خواهد شد. البته به فضل الهی همواره از این سرمایه اجتماعی حفاظت شده و در آینده نیز از آن صیانت خواهد شد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
بکوشید شعر فارسی عفیف، حکمت‌آمیز و امیدآفرین باقی بماند
فارس/ رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای در شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) در دیدار جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با تحسین پیشرفت شاعران جوان در آراستن لفظی و معنایی اشعار، شعر فارسی را در طول تاریخ شعری «عفیف و محجوب» دانستند و تأکید کردند: بکوشید این عفت و پاکی همچنان در شعر فارسی محفوظ و پایدار بماند.ایشان گفتمان‌سازی و جریان‌سازی در خصوص مسائلی همچون «عدالت، مقاومت و ترویج فضائل اخلاقی» را از دیگر رسالت‌های شاعران برشمردند و افزودند: شعر فارسی همواره مملو از حکمت و اخلاق، و در تولید و تعمیق اندیشه و امید نقش‌آفرین بوده است که باید این روحیه و حالت در شعر امروز نیز برجسته و درخشان باشد.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مخالفان انقلاب برای منحرف‌ ساختن شعر و سوق دادن آن به مسائلی همچون «سطحی‌نگری در اندیشه، لاابالی‌گری در عمل، وادادگی در سیاست و بی‌تفاوتی در مواجهه با دشمن» تأکید کردند: در مقابل این تلاشها، باید «حکمت، جدیت و کوشش و انضباط در عمل، ژرف‌نگری در اندیشه، استحکام هویت و مجاهدت در مقابل دشمن» در اشعار برجسته شود.ایشان همچنین سرود و ترانه خوب را در ایجاد نشاط و حرکت‌های اجتماعیِ مفید، بسیار اثرگذار دانستند و خاطرنشان کردند: باید از فرصت علاقه‌مندی مردم به شعر در جهت انتقال مفاهیم مورد نیاز جامعه به بهترین شکل استفاده کرد.
مستکبران به هیچ چیز جز منافع خود فکر نمی کنند
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر این که دستورات اهل بیت(ع) باید سرمشق زندگانی انسان باشد، اظهار داشت: متأسفانه در دنیای امروز کاملا بر عکس اصل بیان شده عمل می‌شود و عده‌ای زورگو همه بدی ها را برای دیگران و همه منافع را برای خود می‌خواهند.ایشان با بیان این که مستکبران ابدا به منافع دیگران توجه ندارند، ابراز داشت: عدم توجه به منافع دیگران بدترین اصل حاکم بر دنیا است که تا این اصل بر دنیا حاکم باشد روی آرامش و امنیت را نخواهد دید، زمانی که امام زمان(عج) ظهور کنند اصل توجه به منافع دیگران را حاکم می‌کنند.
امام امت باید مصالح و مفاسد را در نظر بگیرد
رسا/آیت‌الله سبحانی با تبریک میلاد امام حسن(ع) اظهار داشت: خداوند به پیامبر می‌فرماید اگر دشمنان اسلام گرایش به صلح نشان دادند، تو هم صلح را بپذیر؛ پیامبر اکرم(ص) در بدر و احد جنگ کرد اما در حدیبیه صلح کرد؛ امام امت باید مصالح و مفاسد را در نظر بگیرد؛ ایشان افزودند: قرآن در عین دعوت به جهاد، تصریح هم بر صلح دارد و می‌فرماید اگر دو گروه از مؤمنین به جنگ و جدال برخواستند، در درجه اول صلح در میان آنان برگزار کنید.
پارادوکسی در عقلانیت اسلامی وجود ندارد
حوزه/آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه عقلانیت اسلام یک عقلانیت جامع، متعالی و یک نظریه فراگیر است، اظهار کرد: در نگاه تمدنی اسلام بسیاری از ابعاد گوناگون بشر به یک سازگاری مطلوب رسیده؛ چراکه عقلانیت اسلامی نظام‌وار و تمدنی است. مدیر حوزه‌های علمیه گفت: عقلانیت جامع اسلامی بر فقه غنی اسلام حاکم است و به‌عنوان یک اندیشه نظام مند به تفسیر عناصر مختلف معارف اسلامی می‌پردازد، در عقلانیت اسلامی میان عقل، عاطفه و احساس پارادوکسی وجود ندارد و همه ابعاد آدمی در آن سازگاری دارد.
امام حسن (ع)ثابت کردند که هرگز نمی توان به دشمن اعتماد کرد
حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رجبی ضمن تبریک ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام حسن(ع) شخصیت بزرگ در عرصه دین داری، اخلاق عملی، سیره رفتاری و شئونات اسلامی مانند نیکوکاری است.عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: نکته قابل توجه در زندگی امام حسن(ع) این است که مردم نسبت به این امام گرفتار توطئه و تبلیغات سوء دشمن شدند و به جای اینکه به حضرت اعتماد کنند به دشمن اعتمادکردند و طولی نکشید که امام(ع) با شهادت خود ثابت کردند، نمی توان هرگز به دشمن اعتماد کرد. در حقیقت خون و شهادت امام(ع) چهره واقعی دشمن را آشکار کرد.
یک مسجد در فرانسه به دلیل ترویج عقاید سلفی بسته شد
حوزه/ یک مسجد در شهر ارو فرانسه به دستور مقامات محلی به دلیل نشر و ترویج عقاید سلفی و تکفیری به مدت شش ماه بسته شد.طبق گزارش مذکور این مسجد به محلی برای تجمع سلفیون و نشر و ترویج عقاید سلفی و جهادی تبدیل شده بود که با اطلاع اهالی و اقدام مسئولین به تعطیلی کشانده شد.
 برای دفاع از ایران، متحد و آماده ایم
ایرنا/ نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت: هر دشمنی که فکر تجاوز به خاک ایران و منافع ملی و ارزش‌های کشورمان را در سر داشته باشد، باید بداند همه ما در کنار یکدیگر برای دفاع از میهن و جانفشانی برای آن آماده ایم.«سیامک مره صدق» افزود: این اتحاد و همدلی و وحدت و انسجام را همه ما که دوستدار و از فرزندان ایران هستیم، باید حفظ کنیم . به هیچ وجه نباید اجازه دهیم تفاوت‌های عقیدتی جزئی که وجود دارد به ابزاری در دست دشمنان تبدیل شود.
کنگره آمریکا به دنبال تحریم نمایندگان پارلمان عراق
فارس/منابع خبری گزارش داده‌اند اعضای کنگره آمریکا به دنبال تحریم بیش از ۱۲ نماینده پارلمان عراق به بهانه نزدیکی آن‌ها به ایران هستند.به نوشته وبگاه خبری-تحلیلی «المانیتور» مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته به اتفاق آرا به طرحی رأی داد که رئیس‌جمهور این کشور را به اعمال تحریم‌هایی علیه «مقام‌ها، عاملان و وابستگان» گروه‌های عضو الحشد الشعبی ملزم می‌کند.هدف از این طرح، «اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم و دیگر مقاصد» علیه «عصائب اهل الحق» و «جنبش النجباء» است. این دو گروه بخشی از نیرو‌های الحشد الشعبی هستند.
 هشدار سردار جلالی درباره تهدید آمریکایی‌ها در حوزه برق
فردانیوز/رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: امروزه در ادبیات و سخنان آمریکایی‌ها متوجه این نکته می‌شویم که آنان طرح‌های سایبری جدیدی در حوزه برق علیه ما طراحی کرده‌اند.سردار غلامرضا جلالی در دیدار با وزیر نیرو با اشاره به فعالیت‌های سازمان پدافند غیرعامل در حوزه انرژی گفت: موضوعات پدافند غیرعامل در حوزه آب و برق جزو نیاز‌های واجب و جدی کشور می‌باشد و طبق بررسی‌های انجام شده شاهد این هستیم که آسیب زدن به منابع آب و برق در جنگ‌های اخیر همیشه جزو اهداف دشمن بوده است.
 هیلی: هدف حماس نابودی اسرائیل است
تسنیم/ نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت گفت که هدف حماس از شلیک موشک نابودی اسرائیل و آسیب رساندن حداکثری به آن است. هیلی مدعی شد که آمریکا به دنبال کمک به مردم نوار غزه است، هیلی در سخنان خود در شورای امنیت سازمان ملل به جنایات صهیونیست‌ها طی هفته‌های اخیر در مرز نوار غزه که به شهادت رسیدن بیش از ۱۰۰ فلسطینی و مجروح شدن بیش از ۱۱ هزار نفر شده اشاره‌ای نکرد.
 رایزنی آمریکا و فرانسه برای مقابله با ایران
فارس/وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی وزرای خارجه فرانسه و آمریکا درباره آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» خوانده شده خبر داد.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: وزرای خارجه دو کشور در این گفت‌وگوی تلفنی درباره گام‌های بعدی برای مقابله با آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» خوانده شده تأکید کرده‌اند.آمریکا و متحدانش در حالی ایران را به «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه» متهم می‌کنند که دولت‌های عراق و سوریه بار‌ها نقش تهران در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش را ستوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *