خبرروز ۱۳۹۷/۰۳/۰۱

  • آیت الله العظمی مکارم شیرازی: جناح ها دست آشتی به هم دهند و در برابر دشمنان قسم خورده ایستادگی کنند
  • رئیس جمهور در واکنش به اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه آمریکا: شما چه کاره هستید که برای ایران و جهان تعیین تکلیف کنید؛ دنیای امروز نمی‌پذیرد آمریکا برای جهان تصمیم بگیرد
  • آیت الله خاتمی: خروج آمریکا از برجام ذره‌ای از اقتدار ایران کم نمی‌کند
  • آیت الله فقیهی: شعارها باید همراه با عمل باشد
  • سخنگوی وزارت خارجه: هیچ مذاکره دیگری جز برجام با اروپا نخواهیم داشت
  • بیانیه وزارت خارجه: سخنان پمپئو فقر اطلاعاتی و عقب ماندگی تحلیلی امریکا را نشان می‌دهد

 

** جام جم ۹۷/۳/۱
*  آمریکا برای ایران شرط گذاشت
مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در نشستی در اندیشکده آمریکایی هریتیج با عنوان «بعد از توافق (برجام): یک استراتژی تازه درباره ایران» با بیان این‌که کشورش به دنبال توافقی بسیار فراگیر با جمهوری اسلامی ایران است به ارائه فهرست بلندبالایی از درخواست‌های آمریکا در قالب این توافق پرداخت که برخی از آنها عبارتند از: توقف غنی‌سازی و تعطیلی رآکتور آب‌سنگین، اجازه بی‌قید و شرط به آژانس برای بازدید از هر نقطه‌ای در ایران، مذاکره با آژانس برای روشن شدن ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای در گذشته، آزادی شهروندان آمریکا و متحدانش که در ایران بازداشت یا مفقود هستند، توقف حمایت از حزب‌ا… و حماس و جهاد اسلامی فلسطین، خروج نیروهای تحت حمایت ایران از سوریه، توقف برنامه موشک‌های بالستیک و….
وزیر خارجه آمریکا وعده داد در صورت تحقق این درخواست‌ها، کشورش حاضر است تمام تحریم‌های ایران را بردارد و با ایران روابط تجاری و اقتصادی داشته باشد.
** همشهری ۹۷/۳/۱
*  تصمیمی مبنی بر پیوستن ایران به FATF اتخاذ نشده است
مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با صدور اطلاعیه‌ای اظهارات منتسب به علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه مجلس را تکذیب کرد.
این اطلاعیه با تکذیب برخی اظهارنظرها می‌افزاید: هیچ گونه تصمیمی مبنی بر پیوستن جمهوری اسلامی ایران به FATF اتخاذ نشده است و ادعاها سیاسی است.
*  حضور نازنین زاغری در دادگاه
روز گذشته اعضای کمپین به اصطلاح آزادی نازنین زاغری با انتشار خبری مدعی شدند پس از تفهیم اتهام جدید به وی از سوی قاضی عنوان شده است انتظار می‌رود در مورد اتهام جدید نیز محکوم شود. نازنین زاغری روز یکشنبه در شعبه ۱۵ دادگاه عمومی و انقلاب تهران حضور پیدا کرده و در جلسه‌ای که نماینده دادستان تهران هم حضور داشته است اظهار می‌دارد به وکیل نیاز دارد، دادگاه نیز تا حضور وکیل نازنین زاغری، وقت تجدید صادر می‌کند، همچنین به دلیل حضور نداشتن وکیل زاغری، تفهیم اتهامی هم علیه وی صورت نگرفته است.
** کیهان ۹۷/۳/۱
*  هیچ مذاکره دیگری جز برجام با اروپا نخواهیم داشت
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: حضور ایران در سوریه بنا به دعوت دولت سوریه انجام شده و هدف اصلی آن مبارزه با تروریسم در این کشور و دفاع از تمامیت ارضی سوریه بوده و تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم در آنجا وجود داشته باشد و دولت سوریه بخواهد ایران به کمک‌های خودش به دولت سوریه ادامه خواهد داد. وی تصریح کرد: آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به سرزمین و قلمرو این کشور ورود کردند. قاسمی گفت: ما هیچگونه مذاکره دیگری جز برجام با اروپا نخواهیم داشت و مذاکرات ما حول مسائل برجام خواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا با خروج یکجانبه از برجام، نه به ما که به همه جهانیان و کشورهای مستقل و اتحادیه اروپا و دیگران نشان داد که نمی‌تواند یک دولت قابل اعتماد و شریکی مطمئن باشد.
*  خشم ترامپ از افشاگری‌های نیویورک تایمز درباره کمک‌های مالی شیوخ عرب
رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار زنجیره‌ای چند توییت، به شدت از تیم تحقیق درباره تبانی احتمالی او با روسیه و کشورهای عربی انتقاد کرد و گفت این تحقیقات باید متوقف شود.
افشاگری نیویورک تایمز تبدیل به دردسر تازه ترامپ شده است؛ این روزنامه روز شنبه طی یک گزارش اختصاصی، از دیدار محرمانه‌ای پرده برداشته که چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا میان فرستادگان امارات و عربستان و فرزند ارشد «دونالد ترامپ» نامزد وقت انتخابات برگزار شده است.
** ایران ۹۷/۳/۱
*  نامه ۱۷۰ فعال سیاسی ایرانی و امریکایی به موگرینی
۱۷۰ فعال سیاسی و استاد دانشگاه در نامه‌ای به موگرینی، خواستار حفظ برجام شدند. امضا کنندگان ایرانی و امریکایی در نامه‌ای با قدردانی از سخنرانی موگرینی بعد از خروج امریکا از برجام نوشته‌اند: «مردم ایران از صلح و دیپلماسی حمایت کردند؛ حالا نوبت جامعه جهانی است که نشان دهد تصمیم درستی گرفته است.» امضاکنندگان نامه همچنین گفته‌اند: «اعتماد به اتحادیه اروپا، شورای امنیت و جامعه جهانی به مخاطره افتاده است.»
*  سخنان پمپئو فقر اطلاعاتی و عقب ماندگی تحلیلی امریکا را نشان می‌دهد
وزارت خارجه در پاسخ به ادعاهای وزیر خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: رژیم امریکا در موضعی نیست که برای کشور بزرگی همچون ایران که به تعهداتش پایبند بوده شرط تعیین کند.
در این بیانیه آمده است: اظهارات سخیف، بی مایه، توهین‌آمیز و مداخله گرانه وزیرخارجه جدید امریکا و نسبت‌های ناروا به ملت بزرگ و متمدن ایران نشانه استیصال و درماندگی مقام‌های دولت امریکا در مقابل ملت ایران و تلاش مذبوحانه برای انحراف اذهان جهانی از اقدام غیرقانونی و نقض عهد امریکا در برجام است که حقوق بین‌الملل و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که توسط دولت امریکا پیشنهاد و به اتفاق آرا تصویب شده بود زیرپاگذاشته است.
این بیانیه افزوده است: سخنان پمپئو یک بار دیگر فقر اطلاعاتی، ضعف بینشی، عقب ماندگی تحلیلی و سردرگمی روندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در ایالات متحده را به نمایش گذارد و نشان داد جریانات تندرو و جنگ طلب در امریکا نه تاریخ می‌دانند و نه قادرند از آن درس بگیرند.
** جمهوری اسلامی ۹۷/۳/۱
*  شما چه کاره هستید که برای ایران و جهان تعیین تکلیف کنید، دنیای امروز نمی‌پذیرد آمریکا برای جهان تصمیم بگیرد
رئیس جمهور درواکنش شدید به اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه آمریکا گفت: آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، الان به عنوان وزیر خارجه آمریکا معرفی شده است و می‌خواهد تعیین تکلیف کند. شما چه کاره هستی که درباره ایران و جهان تصمیم بگیری؟ زمان این حرفها گذشته است و مردم ما صدها بار این حرفها را شنیدند و بی اعتنایی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی در دیدار صمیمی با جمعی از اساتید و پزشکان تصریح کرد: همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم هستند و شاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشار در بعضی جاها کاری به پیش ببرند، اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.
*  انتقال سفارت پاراگوئه به قدس اشغالی
دیروز و به تبعیت از آمریکا، سفارت پاراگوئه در قدس اشغالی طی مراسمی با حضور رئیس جمهور این کشور و نخست وزیر رژیم صهیونیستی افتتاح شد. دولت پاراگوئه قبلا اعلام کرده بود که طی روزهای آینده سفارت خود را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل خواهد کرد.
** وطن امروز ۹۷/۳/۱
*  دشمن از همان نقطه که قصد باج‌گیری دارد ضربه می‌خورد
رئیس دستگاه قضا با اشاره به تلاش آمریکا برای فشار اقتصادی بر ایران گفت: دشمن بهتر است بداند دقیقاً از نقطه‌ای ضربه خواهد خورد که از آن نقطه به دنبال باج‌گیری از ملت ایران باشد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با بیان اینکه مردم ما همچنان در صحنه حضور دارند و از کشور خود دفاع می‌کنند، ایران را سرزمین شهادت، معنویت و ایمان توصیف کرد و گفت: دولت آمریکا در تخیلات و تصورات خود سر درگم است. تصمیمات امروز دولت آمریکا نیز نشان می‌دهد تحت تاثیر تخیلات گروه‌های ضدانقلاب و از جمله گروهک تروریستی منافقین دست به برخی اقدامات می‌زند اما نمی‌داند ملت ما در طول ۴۰ سال اخیر همواره درحال مبارزه با این توطئه‌ها بوده‌اند و با این دشمنی‌ها ناآشنا نیستند.
*  موشک‌های خطرناک یمنی!
 معتبرترین مرکز مطالعاتی رژیم صهیونیستی در حوزه جنگ و امنیت با انتشار نتایج تحقیقات خود درباره موشک‌های پرتاب شده توسط ارتش و انقلابیون یمنی به مراکز حساس عربستان طی ۳ سال اخیر، تاکید کرد: این موشک‌ها به دلیل دقت بسیار بالا در اصابت به اهداف مورد نظر و فناوری پیشرفته، خیلی خطرناک‌تر از چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد. «مرکز مطالعات راهبردی بگین- سادات» مستقر در دپارتمان علوم اجتماعی دانشگاه «بار ایلان» در شهر رمات گان در حومه تل‌آویو، در نتیجه‌گیری از تحقیقات مزبور، مدعی شده انصارالله موشک‌های بالستیک‌شان را از ایران و کره‌شمالی گرفته‌اند.
** جوان ۹۷/۳/۱
*  فرانسه نمی‌تواند بخش خصوصی را ملزم به همکاری با ایران کند
سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات چند وقت پیش رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر اینکه نمی‌توان شرکت‌ها را ملزم به تجارت با ایران کرد و نمی‌خواهند جنگ تجاری استراتژیک با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای با کشورمان راه بیندازند، گفت: «این مهم یکی از مشکلاتی است که در مذاکرات باید شفاف شود؛ طبیعی است نه فرانسه و حتی کشورمان نمی‌تواند بخش خصوصی را مجبور به کاری کند اما می‌تواند فضا و شرایطی را فراهم کند که بخش خصوصی با حمایت‌ها ترغیب به فعالیت شود.»
*  منافع امنیتی اروپا حفظ برجام است
وزیر امور خارجه آلمان در جمع وزیران خارجه گروه ۲۰ گفته که اصرار بر ماندن در برجام، به دلیل منافع امنیتی آلمان است نه ایران. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان بار دیگر بر ضرورت حفظ برجام تأکید کرد و در آغاز اجلاس وزیران خارجه گروه ۲۰ گفت که کنار گذاشتن برجام، رفتن به سوی آینده‌ای کاملاً ناروشن است. هایکو ماس تأکید کرد: «توافق هسته‌ای با ایران، امنیت در منطقه را افزایش داده است و چون هیچ نشانه‌ای از توافق جدید وجود ندارد، در این صورت من تمامی تلاشم را به کار می‌گیرم تا این توافق باقی بماند.»‌
** آفتاب یزد ۹۷/۳/۱
*  تکذیب خبر شهادت مستشاران ایرانی در فرودگاه حماه
یک منبع نظامی در اتاق عملیات سوریه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که در برخی رسانه‌ها اخباری در رابطه با انفجار دو روز پیش فرودگاه نظامی حماه و شهادت برخی از مستشاران نظامی ایران منتشر کرده‌اند.
وی افزود: این خبر صحت ندارد و ما در فرودگاه نظامی حماه مستشار نظامی نداریم، همچنین در این فرودگاه هیچگونه اخبار و تجهیزات نظامی ایران و یا غیرایرانی وجود ندارد.
** رسالت ۹۷/۳/۱
*  خروج آمریکا از برجام ذره‌ای از اقتدار ایران کم نمی کند
آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در جمع دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع)، دانشجویان را امیدهای آینده اقتدار نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: با حضور مقتدرانه جوانان توطئه‌های دشمنان خنثی خواهد شد. امام جمعه موقت تهران با اشاره به خروج آمریکا از برجام و موضع جهان اسلام در خصوص انتخاب قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گفت: اقتدار جمهوری اسلامی ایران حرف اول را در برجام می‌زند و سرنوشت برجام را تعیین می‌کند. ذره ای از این اقتدار کم نخواهد شد.
** مردم سالاری ۹۷/۳/۱
*  طرح ۱۵۵ ماده‌ای «قانون جامع انتخابات» نهایی شد
محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، از نهایی شدن طرح ۱۵۵ ماده‌ای «قانون جامع انتخابات» خبر داد و گفت: این طرح، طی این هفته برای دریافت نظرات به وزارت کشور ارائه می‌شود.
*  نشست تعیین رژیم حقوقی خزر در آستانه
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه، از برگزاری «نشست تدوین پیش نویس کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر» در شهر آستانه پایتخت قزاقستان با حضور معاونان وزرای خارجه پنج کشور ساحلی این پهنه آبی، خبر داد. در این نشست علاوه بر تدوین پیش نویس کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، اسناد مربوط به پنجمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر که قرار است، شهریور ماه امسال در آستانه برگزار شود، بررسی خواهد شد.
** آرمان ۹۷/۳/۱
*  بررسی کاهش فقر مطلق در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برگزاری جلسه اقتصاد مقاومتی گفت: در این جلسه موضوع کاهش فقر مطلق بررسی شد. محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه گزارش عملیاتی خود را در این زمینه ارائه داده است، افزود: در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۳۹۷، ۷ هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق تعیین شده است. در این جلسه که چند نفر از وزرا و معاونان دولت حضور داشته‌اند، نماینده دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گزارشی از اقدامات دولت برای کاهش فقر در قالب برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی ارائه کرد
*  احتمال تحویل ۱۳ هواپیمای ATR به ایران
محمدرضا رضایی‌کوچی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی داخلی قرارداد خرید ۱۰۰ هواپیمای ایرباس، ۸۰ بوئینگ و ۲۰ (ATR) را با این شرکت‌ها منعقد کرده‌اند، افزود: از ۲۰۰ هواپیمایی که قرارداد خرید آنها منعقد شده، تنها ۹ هواپیما، یعنی ۲ هواپیمای ایرباس و ۷ هواپیمای (ATR) به شرکت‌های هواپیمایی کشورمان تحویل شده است. رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: با توجه به شرایط پیش آمده ممکن است فقط هواپیما‌های (ATR) به شرکت‌های هواپیمایی تحویل شود و بعید است که هواپیما‌های ایرباس و بوئینگ به کشور تحویل شود.
** آفرینش ۹۷/۳/۱
*  پیروزی مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا
تیبیسای لوسنا، رییس شورای ملی انتخابات ونزوئلا با اشاره به شمارش ۹۲.۶ درصد آرا اخذ شده در انتخابات ریاست‌جمهوری، اعلام کرد که بر اساس نتایج به دست آمده مادورو در سمت خود به عنوان رییس‌جمهوری این کشور ابقا شده است.
فالکون و یک نامزد دیگر مخالف به نام خاویر برتوچی اعلام کردند که این نتیجه را به رسمیت نمی‌شناسند.
*  وزیر تجارت عمان دستور حل مشکل تجار ایرانی را صادر کرد
وزیر تجارت و صنایع عمان، دستور حل مشکلات و چالش های مرتبط با بازرگانان ایرانی را صادر کرد.
سفارت ایران در مسقط اعلام کرد: ‘علی بن مسعود السنیدی’ وزیر تجارت و صنایع عمان در دیدار حجت الاسلام و المسلمین ‘محمدرضا نوری شاهرودی’ سفیر جمهوری اسلامی با وی، دستور داد مشکلات موجود بازرگانان ایرانی در عمان حل شود. در این دیدار که با هدف تقویت و ارتقای سطح همکاریهای تجاری و اقتصادی دو کشور انجام شد، در خصوص مسایل مرتبط با هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هم بحث و تبادل نظر شد .
** قدس ۹۷/۳/۱
*  خروج ترامپ از برجام هیچ ضرری برای ما ندارد
فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: ملت با بصیرت ما باید بدانند که حضور ترامپ در برجام هیچ منفعتی برای ما نداشت و اینکه از برجام خارج شده است نیز هیچگونه ضرری به ما نخواهد رسید.
امیر کیومرث حیدری در دیدار با فرماندهان، معاونین و کارکنان ستاد این نیرو گفت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، این روزها پروژه بزرگ‌نمایی خروج ترامپ از برجام را کلید زدند تا یاس و نا امیدی را در جامعه رواج دهند.
وی تصریح کرد: هدف دشمن نا امید سازی مردم از نظام است و عده‌ای ماموریت دارند با سیاه نمایی فعالیت‌های روبه رشد کشور را به صورت منفی بیان کنند.
*  دیدار صدر و العامری در بغداد
هادی العامری رئیس سازمان بدر و رئیس ائتلاف الفتح در بغداد با مقتدی صدر دیدار کرد. براساس این گزارش مقتدی صدر بر ضرورت تسریع در تشکیل دولت به منظور ارائه خدمات به ملت تاکید کرد.
صدر افزود: تصمیم برای تشکیل دولت باید تصمیمی ملی باشد و مشارکت همه گروه‌های پیروز در تشکیل دولت آینده حایز اهمیت است. العامری نیز در این دیدار پیروزی ائتلاف سائرون در انتخابات پارلمانی را به مقتدی صدر تبریک گفت.
** خراسان ۹۷/۳/۱
*  آزادی ۲ متهم پرونده فعالان محیط زیست
پیام درفشان وکیل‌ مدافع کاووس سیدامامی گفت: دو نفر از بازداشت‌شدگان مربوط به پرونده فعالان محیط زیستی با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.وی همچنین افزود:تعداد معدودی از خانواده این افراد اعلام کردند که موفق‌ شده‌اند مکالمه تلفنی کوتاهی با فرزند خود داشته باشند، ولی بنا بر اطلاعات دیگری مطلع شدم که حدود ۲۰ نفر دیگر در جنوب کشور در زمینه این پرونده بازداشت شده‌اند که دلیل آن مشخص نیست.
*  محدودیت «دوتابعیتی ها» فقط شامل مقامات می‌شود
جمعی از نمایندگان مجلس که برخی از آن‌ها از اعضای هیئت تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها هستند، طی نامه‌ای خطاب به ایرانیان خارج از کشور ضمن رد برخی شایعات، محدودیت برای «دوتابعیتی‌ها» را صرفا شامل مقامات دانستند و تاکید کردند ایرانی‌ها می‌توانند آزادانه به کشور تردد کنند. هدف از نگارش نامه نمایندگان که پس از تدوین گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها تهیه شده، اطمینان به ایرانیان خارج از کشور برای تردد به کشورمان است.
** اعتماد ۹۷/۳/۱
*  نیاز به کنوانسیون پالرمو از اشتباه تایپی در لایحه مهم‌تر است
حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور می‌گوید: اشتباه تایپی لایحه پالرمو از کجا بوده خیلی مهم نیست؛ مهم نیاز شدید به این کنوانسیون است. او اعتقاد دارد که اکنون وقت ادامه دادن به حاشیه‌های ایجاد شده در این خصوص نیست و باید به اصل موضوع توجه کرد. او خاطرنشان کرد: پالرمو کنوانسیونی است که ما در سیاست‌های داخلی‌مان به آن نیاز داریم و قبلا هم تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود که تنها یک اشکال تایپی در خصوص موضوع پیش آمده بود.
** شهروند ۹۷/۳/۱
*  وزیر کشور دستور اصلاح طرح تقسیم کازرون را داده بود
سعید جلالی مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور با اشاره به این‌که موضوع تقسیم کازرون از زمان مجلس سوم مطرح است، گفت: پیش از اعتراضات اخیر، وزارت کشور دیدگاه‌ها و اعتراضات مردم را در اجرای این طرح درنظر گرفت و وزیر کشور نیز دستور اصلاح طرح پیشنهادی را داد تا رضایت مردم حاصل شود اما مردم تحریک شدند.
*  سئوال از رئیس‌جمهوری به صحن مجلس ارسال شد
جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: دیروز رأس ساعت ١٠ صبح براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طی جلسه‌ای سوال نمایندگان از رئیس‌جمهوری مطرح شد. او افزود: این سوال در ۵ محور تهیه شده است که بیش از ١٠٠ نفر از نمایندگان آن را امضا کردند و بر این اساس هفته آینده نمایندگان رئیس‌جمهوری باید در جلسه هفته آینده پاسخ دهند. درنهایت ٢ سوال به جمع‌بندی رسیده و به صحن علنی مجلس ارایه می‌شود و به موجب آن رئیس‌جمهوری برای پاسخگویی باید حاضر شود.
** سازندگی ۹۷/۳/۱
*  اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور: ‌آمریکا در تلاش است تا با به کارگیری روش‌های مختلف به اقتصاد ایران آسیب بزند اما دولت عزم جدی دارد که با تمام ظرفیت پای اداره کشور بایستد و از شرایط بوجود آمده برای رشد و توسعه اقتصادی کشور استفاده کند.
در شرایط جدید دیپلماسی اقتصادی مهم‌ترین ابزار برای مقابله با فشارهای اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه آمریکاست و وزارت امور خارجه باید برای بسط روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و کشورهای هدف و نیز کشورهایی که در همه شرایط سعی کرده اند روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران حفظ و توسعه بدهند اقدامات لازم را انجام دهد.
** اخبار خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی
جناح ها دست آشتی به هم دهند و در برابر دشمنان قسم خورده ایستادگی کنند
رسا/آیت الله العظمی مکارم شیرازی وحدت را مایه قوت و عزت دانست و گفت: جناح ها باید دست آشتی به هم دهند و در برابر دشمنان قسم خورده ایستادگی کنند.وی عنوان کرد: قیام انسان باید برای خدا و خالصانه باشد چرا که اگر خالصانه نباشد به جایی نمی رسد، در مسیر قیام نیز باید تفکر جمعی و فردی وجود داشته باشد، از این رو نباید قناعت به فکر فردی کرد بلکه باید مشورت هم انجام شود، قران می فرماید اگر انسان فکر خود را در مسیر زندگی و قیام به کار بیندازد از انحراف آن جلوگیری می شود.
ایمان بدون عمل نجات‌بخش نیست
رسا/حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: متأسفانه برخی گمان می‌کنند که نیازی به عمل‌صالح نیست و ایمان به تنهایی کفایت می‌کند در حالی که چنین نیست، چرا که در همه آیات قرآن کریم واژه‌های «آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» باهم بکار رفته است که بیانگر اهمیت بالای ایمان و عمل‌صالح است.وی با اشاره به این که انسان‌ها باید اعمال نیک را در این جهان بکارند و در آخرت درو کنند، ابراز داشت: هر عملی که برای خشنودی خداوند متعال انجام شود، عمل صالح است. از این رو ایمان مجرد از عمل ارزش دارد اما نجاتبخش نیست.
بهترین و والاترین فلسفه‌ها و عرفان‌ها در قرآن وجود دارد
رسا/آیت‌الله مظاهری با اشاره به اهمیت عمل به قرآن، گفت: بهترین و والاترین فلسفه‌ها و عرفان‌ها در قرآن وجود دارد. وی با تأکید بر این‌که باید گفت که قرآن کتاب اخلاق است، بیان کرد: اگر بگوییم قرآن کتاب آدم‌سازی، اخلاق و کتاب آموزش و پرورش است. درست است، اگر بگوییم قرآن آمده برای این‌که نفس امارۀ ما را کنترل کند و روح ما را آزاد کند و روح عروج کند و برسد به جایی که به جز خدا نداند، صحیح و درست است. وی اظهار کرد: باید همۀ ما در قرآن کار کنیم، همه باید قرآن بخوانیم، اما مهم‌تر از آن عمل به قرآن و رسیدن به اخلاق است.
برخی هنوز باور ندارند که باید در برابر آمریکا مقاومت کرد
رسا/ آیت الله مصباح یزدی با بیان این که برخی هنوز باور ندارند که می توان در برابر آمریکا ایستاد، گفت:تسلیم شدن در برابر دشمن سبب حل مشکلات اقتصادی و فقر نمی شود. عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: برخی باور نمی کنند که می توان در برابر آمریکا ایستاد چون آن را کدخدای عالم می دانند در حالی که حضرت امام با اقتدار فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و انسان باید با خدا باشد، وقتی انسان خدا را فراموش کند این گونه می شود.وی اضافه کرد: اگر خدا را در نظر نگیریم در برابر آن ها هیچ نداریم اما ما خدا را داریم که آن ها ندارند.
شعارها باید همراه با عمل باشد
رسا/آیت‌الله فقیهی با اشاره به این‌که اتحاد یک حرکت اجتماعی است که باید از مساجد و نمازهای جماعت ایجاد شود، گفت: باید سعی کنیم با حضور در مساجدو نمازهای جماعت زمینه انسجام ملی و پرهیز از نفاق و دورویی را ایجاد کنیم. وی با بیان این‌که نماز جماعت باید افراد انقلابی تربیت کند، اضافه کرد: انقلابی بودن به این معنا است که افراد اهل عمل شوند، نه این‌که تنها به شعار دادن اکتفا کنند؛ عضو جامعه مدرسین با تأکید بر این‌که شعار مسؤولان باید همراه با عمل باشد، گفت: متأسفانه امروزه برخی افراد شعارهایی را مطرح می‌کنند تا در سایه این شعارها به پست و مقام‌ برسند.
توافق اولیه شیخ‌نشین‌ها با طرح موسوم به «معامله قرن»
تسنیم/رسانه‌های عبری‌زبان فاش کردند که سران عربستان سعودی، امارات، قطر و مصر با طرح رئیس‌جمهوری آمریکا موسوم به «معامله قرن»، که ماه ژوئن اعلام خواهد شد، موافقت کرده‌اند.سایت خبری «دبکا» به نقل از دو مقام ارشد در واشنگتن و تل‌آویو، گزارش داد طرح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای حل منازعه فلسطینیان و اسرائیل، اواسط ماه آینده میلادی اعلام خواهد شد؛ حتی اگر فلسطینیان دستور کار کلی اولیه آن را رد کنند ولی این طرح با تمامی بندهایش در ماه ژوئن ارائه خواهد شد.
 نماینده پارلمان اروپا خواستار تحریم رژیم صهیونیستی شد
ایرنا/ نماینده پارلمان اروپا در پی کشتار مردم غزه به دست نظامیان صهیونیست، خواستار اعمال مجازات هایی علیه رژیم صهیونیستی شد. لو هایریک ادامه داد: اتحادیه اروپا باید سقف خواسته های خود از جمله تشکیل یک کمیته مستقل تحقیق در خصوص وقایع غزه، رفع محاصره غزه و توقف شهرک سازی ها و تخریب منازل فلسطین ها را بالابرده و اکنون تحریم هایی علیه اسرائیل اعمال کند.
حجت الاسلام و المسلمین حسنی، امام جمعه سابق ارومیه دار فانی را وداع گفت
رسا/حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی، نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه سابق ارومیه پس از سالها تحمل بیماری بر اثر کهولت سن شب گذشته در بیمارستان امام رضا(ع) ارومیه جان به جان آفرین تسلیم کرد. مراسم تشییع پیکر این مبارز نستوه فردا، چهارشنبه دوم خرداد از میدان انقلاب ارومیه به سمت مصلی امام خمینی(ره) برگزار می شود.
خداحافظی تروریست ها با پایتخت سوریه
باشگاه خبرنگاران/نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت پس از چند هفته درگیری سنگین با عناصر تروریستی داعش در جنوب دمشق موفق شدند تمامی مناطق آلوده را به کنترل خود در بیاورند.یک منبع میدانی با بیان این که سرکرده های گروه تروریستی داعش از اوایل هفته جاری برای خروج از مناطق اشغالی چراغ سبز نشان دادند، گفت: با تنگ تر شدن حلقه محاصره، تروریست ها برای انتقال به شرق استان حمص و صحرای دیرالزور اعلام آمادگی کردند. عناصر تروریستی تا ظهر دیروز تمامی پایگاه‌ها، انبارهای سلاح و اسناد خود را در مناطق اشغالی به آتش کشیدند تا هیچ اثری از آنان در جنوب شهر دمشق باقی نماند.
ظریف: با شرکا برای راهکارهای برجام پس از آمریکا همکاری می‌کنیم
 فردانیوز/وزیر امور خارجه کشورمان ساعتی پس از سخنرانی تند و ضد ایرانی وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی نوشت: دیپلماسی قلابی آمریکا به عادت قدیمی پسرفت کرده است: محصور ماندن در توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده که توسط گروه‌های فاسد دارای منافع خاص دیکته می‌شود، انتخاب‌های نادرست گذشته را تکرار می کند و در نتیجه، همان محصولات ناخوشایند پیشین را درو خواهد کرد.ایران اما، در حال همکاری با دیگر طرف های برجام برای راهکارهای برجامی در دوران پس از آمریکا است.
افزایش خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد
صدا و سیما/ وزیر کاراعلام کرد: خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد ۷۶۰ هزار واحد افزایش داشته است.علی ربیعی گفت: خوشبختانه برنامه کاهش فقر را برای نخستین بار در برنامه بودجه بردیم و کاهش فقر را از کارهای یک بعدی و یک جانبه به سمت بسته کاهش فقر پیش بردیم و مهمترین تصمیمی که گرفته شد این بود که ما اکنون ۲ میلیون خانوار را تحت پوشش داریم که با بعد خانوارشان رقمی حدود ۱۰ میلیون نفر می شوند و تصمیم گرفته شد ۷۶۰ هزار خانوار را هم به آن اضافه کنیم یعنی ۳۰ درصد به خانوارهایی که زیرپوشش حمایتی داریم.
 رابطه مسئولان ایرانی و مقتدی صدر دوستانه و برادرانه است
ایسنا/سفیر ایران در بغداد اعلام کرد که رابطه مسئولان ایرانی و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف سائرون یک رابطه دوستانه و برادرانه است. مسجدی اظهار داشت: ایران ضمن استقبال و حمایت از اراده مردم عراق در برگزیدن نمایندگان پارلمان به کلیه احزاب، گروهها و ائتلافهایی که در انتخابات موفق به کسب کرسی شده اند تبریک می‌گوید.
تا ایران به برجام پایبند است اروپا به آن متعهد می ماند
مهر/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به یاوه گویی های وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: این اتحادیه تا زمان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، متعهد به اجرای آن است.موگرینی با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: برجام یک دستاورد بزرگ در عرصه بین المللی است که تضمین می کند فعالیت هسته ای ایران به شکل صلح آمیز باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *